چریخودروهای چینی

رونمایی از نسل جدید چری تیگو 5 در نمایشگاه شانگهای

پس از انتشار چند تصویر جاسوسی بی‌کیفیت و غیررسمی، شرکت چینی چری نهایتاً نسل جدید کراس‌اوور تیگو ۵ خود را در نمایشگاه شانگهای رونمایی کرد. نسل جدید تیگو ۵ روی نسخه‌ای مدرن از همان پلت‌فرم نسل قبلی ساخته شده درحالی‌که در طراحی بیرونی به‌طور کامل متحول شده و هیچ شباهتی با نسل قبلی خود ندارد. این کراس‌اوور جدید چینی دارای طراحی شیک، کیفیت بالا و تجهیزات فراوان بوده و تنها با پیشرانه‌های توربوشارژ عرضه می‌گردد؛ اما بااین‌حال نسل قبلی تیگو ۵ همچنان در خط تولید چری باقی خواهد ماند ولی نامش به چری کوین X5 تغییر پیدا خواهد کرد (کوین برند ارزان‌قیمت چری است).

تیگو ۵ جدید از طراحی زیبایی بهره‌مند شده است که می‌تواند زنگ خطری برای رقبا باشد. مدیران چری امیدوارند نسل جدید تیگو ۵ بتواند تصویر جدیدی از یک کراس‌اوور کامپکت ایجاد کرده و رتبهٔ فروش خود را افزایش دهد. نسل قبلی این ماشین با فروش بیش از ۵۵ هزار دستگاه در سال گذشته توانست جایگاه ۵۳ را در بخش کراس‌اوورهای بازار چین کسب کند. رقبای اصلی این ماشین هاوال H6، بائوجون ۵۶۰، گک GS4، چانگان CS75 و زوتی T600 هستند که همگی فروش بسیار بیشتری دارند.

طراحی نسل جدید چری تیگو ۵ مانند یک ستارهٔ درخشان در آسمان صنعت خودروسازی چین به نظر می‌رسد. این ماشین با استایلی عضلانی، چراغ‌های روشنایی در روز زیبا، جلوپنجرهٔ ذوزنقه شکل با گرافیک داخلی جذاب، سپر قدرتمند جلو، گلگیرهای برآمده، رینگ‌های بزرگ ۱۸ اینچی و سپرهای اسپرت، طراحی جذاب و گیرایی پیدا کرده است. نکتهٔ جالب اینکه تیگو ۵ جدید از لحاظ ابعاد بیرونی کوچک‌تر از نسل قبلی خود شده است اما فاصلهٔ محوری آن ۲۰ میلی‌متر افزایش یافته است. چری عمداً ابعاد نسل جدید تیگو ۵ را کاهش داده تا از بازار مدل بزرگ‌تر تیگو ۷ خارج گردد.

بدین ترتیب ابعاد خارجی تیگو ۵ جدید برابر شده با ۴.۳۴ متر طول، ۱.۸۳ متر عرض و ۱.۶۴ متر ارتفاع درحالی‌که فاصلهٔ محوری آن نیز معادل ۲.۶۳ متر است. رینگ‌های اسپرت این کراس‌اوور چینی هم با لاستیک‌های ۲۱۵ پوشیده شده‌اند. فضای داخلی تیگو ۵ جدید نیز که به‌طور کامل از نو طراحی شده، از نمایی شیک، کیفیت بالا و تجهیزات فراوان سود می‌برد. در اینجا تریم چرمی، صفحه آمپر شیک، غربیلک فرمان چندمنظوره، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مدرن با نمایشگر ۸ اینچی لمسی، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و گرم‌کن، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، دوربین دید عقب و تجهیزات دیگر وجود دارد.

افزایش فاصلهٔ محوری خودرو نیز موجب ایجاد فضای داخلی کاملاً جادار و مناسب برای سرنشینان جلو و عقب شده است. همچنین حتی در صورت باز بودن صندلی‌های عقب نیز همچنان فضای مناسبی در صندوق بار خودرو وجود دارد. از ویژگی‌های فنی چری تیگو ۵ جدید نیز می‌توان به پلت‌فرم آن اشاره کرد که نسخهٔ اصلاح‌شده‌ای از پلت‌فرم نسل قبلی است. ترمزها در هر چهارچرخ دیسکی با سیستم ABS و EBD هستند، سیستم تعلیق کاملاً مستقل و در جلو از نوع مک‌فرسون است، فرمان از نوع الکتریکی است و نیروی موتور هم به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند که هرچند مناسب یک کراس‌اوور واقعی نیست ولی خریداران چینی تمایلی به پرداخت هزینهٔ اضافی برای سیستم چهارچرخ محرک ندارند.

برای این کراس‌اوور فعلاً فقط یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربوشارژ در نظر گرفته شده که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور دارد اما به‌زودی یک پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری توربو هم برای آن ارائه خواهد شد. نیروی موتور نیز توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و یک واحد CVT هفت سرعتهٔ مجازی انتقال پیدا می‌کند. نسل جدید چری تیگو ۵ در سه‌ماههٔ سوم سال جاری با قیمتی از ۹۰ هزار یوآن (۱۳ هزار دلار) تا ۱۲۵ هزار یوآن (۱۸ هزار دلار) در بازار چین عرضه خواهد شد درحالی‌که چری برنامه دارد آن‌را در سال ۲۰۱۸ در بازار روسیه نیز عرضه کند.

 

پوشش کامل جدیدترین رویدادهای نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۱۷ در پدال، با ما همراه باشید…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. H

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (164 ديدگاه)

    خدایی این یکی خیلی باحال به نظر میاد?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ahmad

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همه چیزش عالیه ، حیف که چهار چرخ متحرک نیست،

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. شاهو

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (26 ديدگاه)

    از بین برندای چینی چری طراحیش خیلی قشنگه و کپی توش خیلی کمتره . یه زمانی از ماشینای چینی متنفر بودیم. الان نظرمون یکم عوض شده و از بعضیاشون خوشمون میاد. مطمئنم تو یک دهه اینده برندای چینی طرفدارای واقعی خودشون رو دارن!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. #ali.m#

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    باز خدا رو شکر از اون طراحی سر در گم نسل قبلیش فاصله گرفته .
    ولی چه اعتماد به نفسی دارن این چینیا چری هم برند ارزون قیمت داره???
    مثل رنو که داچیا رو داره یا مث تویوتا که سایون رو داشت که تعطیل شد یا فواکس که اشکودا رو داره
    حالا جالبه همین تیگو نسل قبلیش که قراره با برند ارزون چری ساخته بشه ? تو ایران بالای70تومنه
    و صاحباش چه قیافه ای میگیرن پشتش .پیچاره ها نمیدونن قراره برن جز ارزون های چری??

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. توسن

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (11 ديدگاه)

      طراحان چری اکثرا انگلیسی و کانادایی هستند و شاید دیگه نشه بهش گفت خودروساز چینی.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. کورش

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (7 ديدگاه)

      کمی مودب باش. بنظرت فقط بنز سواران مثل تو می تونن قیافه بگیرن؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. #ali.m#

        ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1836 ديدگاه)

        رفیق من کمبودی ندارم که بخوام قیافه بگیرم بنزم ندارم یه سمند دارم همین .
        در ضمن بی احترامی نکردم به کسی که به شما اینقدر بر میخوره .اگه اطلاعات داشتید که با همین 100میلیون میشه چه ماشینای محشری با قیمت جهانی خرید هیچ وقت سمت چینی نمیرفتید که جیب یه مشت از خدا بی خبر رو پر کنین که به ریشمون بخندن .
        بعد بد تر از اون روش تعصب داشته باشید یعنی خودتون پتک میسازید خودتونم میگید بزن تو سرمون .
        اگه امثال شما یه خورده منطق داشتن و فکر میکردن این نبود وضعیتمون .اونم بعد 40سال فشار از روز اولش .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مسعود

          ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (1 ديدگاه)

          اگه سانتافه نیمه فول با دو ایر بگ قیمتش باید 170 تا 180 باشه تو ایران پس اینم 100 تومن انقدر گرون نیست،هیچ ماشینی تو ایران قیمتش واقعی نیست،پس بیخودی به این چینیا گیر ندین

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. #ali.m#

        ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1836 ديدگاه)

        کیا و هیوندای هم از ریشه المانی هستن پس اگه اینجوره .

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. رحیم

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عزیزم تعرفه واردات همین چری یا بقیه خودروهای چینی 40درصده و تعرفه ماشینای ژاپنی و بعضی کره ایها تا 120 درصد حالا به نظرت با خرید کدومش پول بیشتری به جیب از خدا بی خبرا می ریزیم شما ماشین با قیمت واقعی پیدا کن تا ما بخریم ،تجربه بهم ثابت کرده نظر مصرف کنندگان داخلی سر سوزنی از روی واقعیت نیست من پنج ساله که سمندef7 دارم به جرات میتونم بگم صد برابر از سمند معمولی بهتره شتابش قابل قیاس نیست، مصرفش به مراتب بهتره ولی توی بازار به شدت ازش بد میگن در حالی که همون موتورef7 رو روی سورن و دنا هم گذاشتن و همه به به و چه چه میکنن فقط به یک دلیل چون گرون ترن همین نشون میده نظر دهندگان ایرانی تا چه حد بیسوادن و فقط طوطی وار حرف دیگران رو تکرار میکنن ضمنا من ماشین چینی ندارم و الان سمند سوارم ولی هرکی داره مبارکش باشه واگه پولش رو داشتم حتما میخریدم و نظر دیگران هم به حسب تجربه ای که دارم پشیزی ارزش نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. احسان(احسان سابق)

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    ماشین خیلی خوبی ساختن. قیمت معقولی داره اما در گرونترین حالت قیمتی نزدیک مزدا 3 داره که یعنی افزایش قیمت زیادی نسبت به نسل قبل داشته.
    فولکس واگن سر هر خودروی این برند فقط 350 یورو سود میکنه و این درحالیه که تعداد زیادی از خودروهای این شرکت در کشورهایی با نیروی کار ارزون از جمله چین تولید میشه.
    حتما تا 4-5 سال آینده برندهای چینی میتونن توی دنیا بدرخشن اما نه با قیمتی خیلی کمتر از رقبای شرقی و غربی.
    استفاده از مواد با کیفیت در داخل و خارج ماشین و تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی پیشرفته و نرم افزارهای بروز و معتبر همگی خرج داره و همین الان هم شرکت هایی مثل فورد و هوندا و کیا دارن با حداقل سود تو بازارخای به شدت رقابتی دنیا کار میکنن(حاشیه سود صنایع خودروسازی به طور میانگین 4درصده).

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سینا

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (347 ديدگاه)

    کوین برند ارزان‌قیمت چری است

    چری الان برند لوکسه؟ آدم دیگه خیلی بدشانس باشه ، بره جزو ارزون های یه برند ارزون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Sardar

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (165 ديدگاه)

    عالیه اگه تا ١٠۵ م باشه نسبت به بقیه ماشی های بازار خریدش بصرفه هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حمیدرضا

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    چری در طراحی خیلی پیشرفت کرده همنی ایکس 22 با اینکه وقتی داخلش میشینی یکم تو ذوقت میخوره ولی طراحیش خدایی خیلی خوب شده قابل قیاس با تولیدات قبلی چری نیست ولی بازم چینی ها به یه نکته توجه دارن اونم فاصله کلاس های خودروشون هست ابعاد کوچیک کردن داخلو بزرگتر باب میلی چینی ها و از همه مهم تر نسل قبلیو متوقف نکردن هنوز تولید می کنن و این یعنی سود از همه طرف

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احمدرضا

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (187 ديدگاه)

    چری یکی از اون برندهای چینی هست که خیلی حساب شده داره پیشرفت میکنه و برندسازی میکنه. احتمالاً توی چند سال آینده حرفهای خیلی بیشتری برای گفتن خواهد داشت. اینکه خودروهای چری به سرعت توسط مدیران خودرو وارد بازار ایران میشن هم نکته مثبتیه و خدمات بعد از فروشش هم در مقایسه با بقیه خودروهای داخلی نسبتاً مناسب به نظر میاد. فقط نکته مهم اینکه همزمان با پیشرفتهایی که چری داشته قیمتش هم به همون نسبت رشد داشته و به همین جهت خیلی نمیشه امیدوار بود که با بودجه متوسط بشه به این خودروهای جدید دست پیدا کرد. چری یکی از اولین برندهای خودروی چینی مونتاژ داخل هست که یکی از محصولاتش مرز صد میلیون تومان رو رد کرده .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا