چریچشم اندازخودروهای چینی

نگاهی اجمالی به چری و عملکرد آن

اگرچه خودروی چینی چری و یا همان ام وی ام در حدود ده سالی است که توسط مدیران خودرو مونتاژ می‌شود و در میان ما ایرانیان هم کمابیش نامی آشناست، ولی کمتر کسی را می‌توان یافت که شناخت کامل و دقیقی از تاریخ و پیشینه این خودروساز داشته باشد. این مسئله فقط شامل عموم نیست، بلکه بسیاری از کارشناسان و حتی فروشندگان این محصول هم به‌درستی با آن آشنا نیستند. به زبان ساده‌تر خودرویی است تا حدودی رازآمیز! همین معما بودن ماهیت این برند موجب شده که گروهی از هم‌میهنان مان نادانسته رتبه‌اش را تا عرش بالا برند و آن را با برندهای کره ای! مقایسه کنند و برخی دیگر هم حتی از بردن نامش نیز اکراه داشته باشند. بگذریم!

نگاهی به فعالیتها و محصولات چری
نگاهی به فعالیتها و محصولات چری
در نوشته ذیل سعی بر این است که از دریچه نوینی به این خودروساز شرقی نگریسته شده و تاریخچه و عملکرد آن از نو، بازنگری شود.

شرکت چری در سال ۱۹۹۷ میلادی توسط گروهی از مقامات دولتی ایالت آنهوی (ANHUI) چین، بنیان‌گذاری شد. این خودروساز در سال ۱۹۹۹ میلادی اولین خودرویش را تحت لیسانس فولکس‌واگن وبا استفاده از شاسی سئات تولدو به بازار عرضه نمود. در سال ۲۰۰۱ میلادی هم موفق شد اولین سری از خودروهایش را به خارج از چین صادر نماید. این شرکت از بدو تأسیسش تصمیم گرفت که در زمینه ساخت پیشرانه مستقل شود، به همین خاطر در همان آغاز فعالیتش یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های ساخت موتور و قوای محرکه را در چین تأسیس نمود و نامش را ACTECO نهاد. شرکت ACTECO از سال ۲۰۰۰ میلادی همکاری‌اش را با موسسه تحقیقاتی AVL اتریش شروع نمود. نقش این موسسه آن‌چنان برای چری آنچنان مهم بود که حرف اول کلمه ACTECO یعنی A، برگرفته از حرف اول نام انگلیسی کشور اتریش است. هم‌اکنون در این مجموعه موتورهایی با حجم ۸۰۰ تا ۴۰۰۰ سی سی و به ابعاد ۳ تا ۸ سیلندر به تولید می‌رسد. چری در سال ۲۰۰۷ میلادی یادداشت تفاهمی را هم با شرکت فیات ایتالیا به امضاء رساند. بر اساس این موافقت‌نامه چری از تکنولوژی فیات در تکوین برخی از خودروهای جدیدش بهره گرفت و در مقابل فیات هم از موتورهای ۱۶۰۰ و ۱۸۰۰ سی سی ساخت این شرکت در بعضی محصولات خود از جمله فیات لینا (LINEA) استفاده نمود. چری همچنین بخشی از سهام کمپانی QOROS (کوروس) را هم در اختیار دارد. ناگفته نماند که خودروی کوروس از ایمنی بسیار بالایی بهره می‌برد تا آنجایی که چندی پیش یکی از خودروهای این شرکت در تست تصادفی که توسط موسسه ایمنی EURO NCAP انجام شده بود، مقام اول را در کلاس سدان های متوسط کسب نمود.

خودروی کانسپت چری
خودروی کانسپت چری
در حال حاضر شرکت چری در چهار ایالت چین کارخانه دارد و ۳۰ هزار تن پرسنل را هم به استخدام خویش درآورده است. صدها متخصص برجسته خارجی در چری مشغول فعالیت‌اند و بخش استعدادیابی این شرکت هم سالانه ۲۰۰ نفر را جذب می‌کند. در چری بخش جوش از تجهیزات آمریکایی و نیز روبات‌های ژاپنی و ایتالیایی بهره می‌برد و همچنین مجهز به سیستم کنترل جوش لحظه‌به‌لحظه در خط تولید است. اتاق رنگ و بخش رنگ‌آمیزی آن هم ساخت کشور آلمان است. خط مونتاژ شامل تجهیزات مدیریت کیفیت هوشمند بوده و در خط تولید موتور نیز ۲۰۰ کارشناس خارجی حضور دارند. در حال حاضر این شرکت ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو، ۹۰۰ هزار موتور و ۸۰۰ هزار گیربکس را در سال دارد.

شرکت چری هم‌اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودروهای چینی، به ۸۰ کشور دنیا خودرو صادر می‌کند و در ۱۵ کشور دنیا هم مشغول تولید خودروست. از جمله کشورهایی که این برند در آن‌ها فعال است می‌توان به ایران، ترکیه، تایوان، اوکراین، اندونزی، آرژانتین، مالزی، ایتالیا و…اشاره نمود. چندی پیش این شرکت کارخانه بسیار مجهزی را هم در کشور برزیل افتتاح نمود، آن‌هم به این دلیل که در حاضر برزیلی‌ها بزرگ‌ترین خریدار خودروهای چری در خارج از مرزهای چین هستند. هم‌اکنون بنا به آمار سالانه حدود ۶۰ هزار دستگاه خودرو چری در بازار برزیل به فروش می‌رسد. این نکته را هم لازم است بگویم که چری حتی در ایتالیا هم خودرو مونتاژ می‌کند! و آن‌هم چیزی نیست جز چری تیگو فیس لیفت شده، که توسط کمپانی DR MOTORS عرضه می‌شود.

در سال ۲۰۰۳ میلادی شرکت چری دست به یک اقدام جنجالی زد و آن‌هم کپی کامل از خودروی دوو ماتیز و ارائه آن با نام چری QQ بود. این عمل چری باعث شد که جنرال موتورز کره از شرکت چری شکایت کند اما این شرکت به هیچ عنوان زیر بار این اتهام نرفت! خوشبختانه چری در طراحی محصولات جدیدش تا حد زیادی از این رویه ناصواب فاصله گرفته است و آن‌هم به دلیل استخدام و به‌کارگیری طراحان پیشین کمپانی‌های معروف اروپایی و آمریکایی است. حاصل کار این طراحان در محصولات نوین چری کاملاً هویداست.

شرکت چری در حاضر با بعضی از کمپانی‌های معروف قطعه‌سازی هم موافقت‌نامه همکاری دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

۱ ـ SIEMENS VDO: این شرکت آلمانی از سازندگان بزرگ سیستم‌های کنترل موتور و سازنده سیستم‌های الکترونیک و الکترومکانیک خودروهاست. در این مجموعه حدود ۵۳ هزار نفر مشغول فعالیت‌اند.

۲- AUTOLIV: این یک شرکت سوئدی ـ آمریکایی است که در در زمینه طراحی و ساخت محصولات مربوط به ایمنی فعال و غیرفعال، مشغول کار است. از مهم‌ترین محصولات این شرکت انواع کمربند ایمنی و کیسه‌های هواست. این قطعه ساز رابطه تنگاتنگی هم با شرکت سوئدی ولو دارد.

۳ ـ DELPHI: این کمپانی یکی از بزرگ‌ترین قطعه سازان خودرو در آمریکا و بریتانیاست. دفتر مرکزی این شرکت هم در شهر کنت بریتانیاست. این مجموعه پیش‌ازاین یکی از شرکت‌های تابعه جنرال موتورز بوده است که چندی بعد به جهت عملیات برون‌سپاری و کاهش هزینه‌ها، سهامش در بازار بورس عرضه شد. هم‌اکنون این مجموعه تقریباً تمامی قطعات یک خودرو را می‌سازد. تعداد کارمندان آن در حدود ۱۶۱ هزار نفر است که در ۲۹ کارخانه مشغول فعالیت‌اند.

۴ ـ PPG INDUSTRIES: مجموعه مذکور یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان رنگ خودرو و پوشش‌های آن در دنیاست. این شرکت در ۷۰ کشور دنیا فعال بوده و در حدود ۳۸ هزار نفر هم کارمند دارد.

۵ ـ VISTEON: این شرکت پیش از این تحت مالکیت شرکت فورد بوده است. امروزه این شرکت بسیاری از قطعات خودرو اعم از مکانیکی، الکترونیکی و تهویه مطبوع را تولید می‌کند. این شرکت رابطه کاری نزدیکی با کرایسلر و هیوندای نیز دارد. تعداد پرسنل این شرکت در حدود ۲۴ هزار نفر است.

علاوه بر این‌ها چری با قطعه سازان بزرگی از جمله بوش آلمان، والئو فرانسه و….. هم قرارداد همکاری دارد که توصیف شرح حال همگی آن‌ها از حوصله این بحث خارج است.

به‌هرحال ـ نسبت به تولید کنندگانی مانند کیا و یا هیوندای و… ـ شاید چری کودکی نوپا بیشتر نباشد، کودکی با استعداد که می‌داند چگونه رشد کند و به سرعت خود را با شرایط کنونی دنیای صنعت تطبیق دهد. در خاتمه این مجموعه را می‌توان نمونه ای از یک موسسه کارآمد و موفق دولتی دانست که با سابقه ای کمتر از دو دهه پیشرفت شایان توجه ای نموده است.

در اینجا چند مدل از جدیدترین تولیدات این شرکت را به شما معرفی می‌کنیم.

چری ARRIZO 7

این خودرو یکی از جدیدترین مدل‌های چری بوده و اولین مدل از سری ARRIZO این شرکت می‌باشد. ظاهراً چری قصد دارد به تقلید از جیلی که خودروهای لوکس‌تر خود را با اسم امگرند نام‌گذاری نمود، همین کار را هم در مورد این مدل انجام دهد. بنا به اخبار سایت‌های خودرویی، قرار است در آینده ای نزدیک مدلهای ARRIZO 3 و ARRIZO 5 هم وارد بازار شوند که شباهت‌های بسیاری با خودروهای کره ای هیوندای دارند.

خودروی ARRIZO 7 در ماه جولای ۲۰۱۳ میلادی روانه بازار چین شد. این مدل هم اکنون با یک موتور ۱/۶ لیتری که توانی معادل ۱۲۶ اسب بخار را دارد، و به همراه دو گیربکس معمولی و اتوماتیک CVT)) عرضه می‌گردد. طراحی بدنه آن توسط تیمی مرکب از GAMES BRAIN HOPE (طراح پیشین فورد، اپل، کرایسلر) HAKAN SARACOGLUو KLAUS BADENHAUSEN (از طراحان پیشین پورشه و مرسدس بنز) انجام شده است. نمای داخلی خودرو هم توسط QIU YAN (طراح پیشین جنرال موتورز) ساخته و پرداخته شده است. قیمت آن بسته به تیپ‌های مختلف از ۷۸/۹۰۰ یوآن تا ۱۰۳/۹۰۰ یوآن برای دنده دستی و ۹۲/۹۰۰ یوآن تا ۱۲۶/۹۰۰ برای نمونه اتوماتیک تعیین شده است.(هر یوآن معادل ۵۳۵ تومان) سایر مشخصات این مدل بدین شرح است.

ARRIZO 7
ARRIZO 7
ARRIZO 7
ARRIZO 7
ARRIZO 7
ARRIZO 7
حجم موتور ۱۵۹۷ CC
قدرت موتور ۱۲۶ HP/6150 RPM
گشتاور ۱۶۰ NM/3900 RPM
صفر تا صد ۱۲.۱ (دستی)- ۱۲.۸ (CVT )
طول/عرض/ ارتفاع ۴۶۵۲/۱۸۲۵/۱۴۸۳
فنربندی جلو مستقل: مک فرسون استرات
فنربندی عقب مستقل: مولتی لینک (چند عضوی)
وزن (دنده دستی) ۱۳۵۰ KG
وزن (دنده اتوماتیک) ۱۳۹۵ KG

چری E3

چری E3 در ماه سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی به بازار پر رقابت چین عرضه شد. این خودرو برای چری خیلی مهم می‌باشد، زیرا در یکی از پررقابت‌ترین بازه‌های قیمتی عرضه شده است. در حال حاضر این خودرو با فروش بیش از ۳۸ هزار دستگاه، پرفروش‌ترین خودرو چری در بازار چین، در نیمه اول سال ۲۰۱۴ میلادی بوده است. این مدل هم‌اکنون تنها با یک پیشرانه ۱/۵ لیتری که توانی معادل ۱۰۹ اسب بخار را داراست، به بازار عرضه می‌شود. قیمت آن از ۵۲۹۰۰ یوآن برای تیپ پایه شروع شده و به ۶۷۹۰۰ یوآن برای تیپ فول ختم می‌شود. سایر مشخصات این خودرو بدین شرح است.

Chery E3
Chery E3
Chery E3
Chery E3

Chery E3

حجم موتور ۱۴۹۷ CC
قدرت موتور ۱۰۹ HP/6150 RPM
گشتاور ۱۴۰ NM/4500 RPM
صفر تا صد
طول/عرض/ ارتفاع ۴۴۵۰/۱۷۴۸/۱۴۹۳
فنربندی جلو مک فرسون استرات
فنربندی عقب فنر پیچشی
حداکثر سرعت ۱۷۵ KM/H
وزن ۱۲۰۸ KG

چری E5

ظاهراً این خودرو قرار است در شرکت مدیران خودرو مونتاژ شود. مدلی که شباهت بسیاری با MVM 530 دارد و این امر چندان هم عجیب نیست، چون پلت فرم هر دو آن‌ها یکی است. هدف چری از ارائه این خودرو بنا به گفته خودش رقابت با خودروهایی همچون MG350 بوده است. این مدل در بازار چین عمدتاً با دو نوع موتور عرضه می‌شود که یکی از آن‌ها ۱.۶ لیتر حجم و ۱۰۹ اسب بخار قدرت دارد و دیگری نیز از حجمی معادل ۱/۸ لیتر و قدرتی معادل ۱۳۲ اسب بخار بهره می‌گیرد. مدل ۱/۸ لیتری فقط با گیربکس اتوماتیک (CVT) در بازار چین عرضه می‌گردد. قرار است نوع هیبریدی آن هم با موتور ۱/۳ لیتری ( ۱۰۰ اسب بخاری) به بازار عرضه شود. بهای خودرو مذکور با پیشرانه‌های ۱/۵ لیتری بسته به تجهیزاتش، از ۶۵/۸۰۰ یوآن تا ۷۳/۸۰۰ یوآن و با پیشرانه‌های ۱/۸ لیتری از ۷۶/۸۰۰ تا ۸۴/۸۰۰ تعیین شده است. مدل مذکور در ماه آگوست سال ۲۰۱۳ میلادی وارد بازار چین شد.

Chery E5
Chery E5
Chery E5
Chery E5
Chery E5
Chery E5
سایر مشخصات این خودرو بدین شرح است:

حجم موتور ۱۴۹۷ CC ۱۸۴۵ CC
قدرت موتور ۱۰۹ HP/6000 RPM ۱۳۲ HP/5750 RPM
گشتاور ۱۴۰ NM/4500 RPM ۱۷۰ NM/ 4300-4500 RPM
صفر تا صد
طول/عرض/ ارتفاع ۴۵۸۰/۱۷۶۰/۱۴۸۳ mm
فنربندی جلو مک فرسون استرات
فنربندی عقب مولتی لینک (چند عضوی)
حداکثر سرعت ۱۷۲ KM/H ۱۸۵ KM/H
وزن ۱۲۸۵ KG ۱۳۳۶ KG

چری FULLWIN 2

این مدل از چری همان MVM 315 موجود در کشورمان می‌باشد که تحت عمل فیس لیفت قرار گرفته است. ناگفته نماند که مدل اولیه این خودرو، یعنی همان مدلی که در ایران در حال تردد است، در سال ۲۰۱۰ میلادی به بازار چین عرضه شد. چند وقتی است که ثبت‌نام از این مدل توسط مدیران خودرو صورت می‌پذیرد. بنا به ادعای چری گیربکس و صفحه کلاچ آن اصلاح و تقویت شده است. مدل فوق با همین چهره از ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی وارد بازار چین شد. موتور آن معادل ۱/۵ لیتر حجم و ۱۰۹ اسب بخار توان دارد، که همراه با دو گیربکس دستی و اتوماتیک CVT)) عرضه می‌شود. لازم به ذکر است که در حال حاضر این مدل فقط با دنده دستی در کشورمان ثبت نام می‌شود. بهای این خودرو برای نمونه دنده دستی، بسته به تیپ‌های گوناگون از ۵۴/۸۰۰ یوآن تا ۶۲/۸۰۰ یوآن و برای نمونه دنده CVT از ۶۵/۸۰۰ تا ۶۹/۸۰۰ یوآن تعیین شده است.

Chery Fulwin 2
Chery Fulwin 2
Chery Fulwin 2
Chery Fulwin 2
Chery Fulwin 2
Chery Fulwin 2
حجم موتور ۱۴۹۷ CC
قدرت موتور ۱۰۹ HP/6000 RPM
گشتاور ۱۴۰ NM/4500 RPM
صفر تا صد
طول/عرض/ ارتفاع (هاچ بک) ۴۱۸۸/۱۶۸۶/۱۴۸۰
فنربندی جلو مک فرسون
فنربندی عقب فنرپیچشی
سرعت ۱۷۰ KM/H
وزن (دنده دستی) ۱۲۱۰ kg

چری QQ

تصاویر پایین مربوط به اتاق جدید سری QQ است که نسل قبلی آن با نام MVM 110 هنوز در ایران مونتاژ می‌گردد. ناگفته نماند که مدلی که هم اکنون در ایران مونتاژ می‌شود هنوز هم با سیمای اولیه خود که مربوط به سال ۲۰۰۳ میلادی است، در بازار فروخته می‌شود. خودرو مذکور با یک موتور یک لیتری بنزینی که توانی معادل ۶۹ اسب بخار را داراست، در بازار چین عرضه می‌شود. قیمت آن بسته به تیپ‌های گوناگون از ۳۷/۹۰۰ یوآن برای مدل پایه شروع شده و تا ۵۰/۹۰۰ یوآن برای مدل فولش ختم می‌گردد. این خودرو برای نخستین بار در ماه مارس ۲۰۱۳ میلادی روانه بازار چین شد.

chery qq
chery qq
chery qq
chery qq
chery qq
chery qq
حجم موتور ۹۹۸ CC
قدرت موتور ۶۹ HP/6000 RPM
گشتاور ۹۳ NM/3500-4500 RPM
صفر تا صد
طول/عرض/ ارتفاع ۳۵۶۴/۱۶۲۰/۱۵۲۷
فنربندی جلو مک فرسون استرات
فنربندی عقب میله پیچشی
حداکثر سرعت ۱۷۵ KM/H
وزن (دنده دستی) ۹۳۶ KG
وزن (دنده اتوماتیک) ۹۴۴ KG

چری TIGGO 3

این تصاویر مربوط به دومین یا جدیدترین فیس لیفت سری تیگو می‌باشد. جالب اینجاست که قرار است که فیس لیفت اول این خودرو به‌زودی در مدیران خودرو مونتاژ گردد. در مدل مذکور با حفظ ساختار اصلی تیگو نمای روبروی آن کاملاً دگرگون گشته است. خودرو کم صداتر شده و استحکام کلی آن نیز افزایش یافته است. این خودرو تنها با یک موتور ۱.۶ لیتری که ۱۲۶ اسب بخار قدرت دارد و به همراه دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک CVT)) به بازار عرضه می‌شود. بهای مدل با دنده دستی از ۷۳/۹۰۰ یوآن شروع شده و به ۸۵/۹۰۰ یوآن ختم می‌شود و برای مدل با دنده اتوماتیک از ۸۳/۹۰۰ یوآن تا ۹۵/۹۰۰ یوآن تعیین شده است. این خودرو برای اولین بار در ماه می ۲۰۱۴ میلادی وارد بازار چین شد.

Chery Tiggo3
Chery Tiggo3
Chery Tiggo3
Chery Tiggo3
Chery Tiggo3
Chery Tiggo3
سایر مشخصات خودرو بدین شرح است.

حجم موتور ۱۵۹۷CC
قدرت موتور ۱۲۶ HP/6150 RPM
گشتاور ۱۶۰ NM/3900 RPM
صفر تا صد
طول/عرض/ ارتفاع ۴۴۲۰/۱۷۶۰/۱۶۷۰
فنربندی جلو مک فرسون استرات
فنربندی عقب مولتی لینک (چند عضوی)
حداکثر سرعت (دنده دستی) ۱۷۵ KM/H
حداکثر سرعت (دنده اتوماتیک) ۱۶۵ KM/H
وزن (دنده دستی) ۱۳۵۸ KG
وزن (دنده اتوماتیک) ۱۳۹۰ KG

چری TIGGO 5

این خودرو محصول کاملاً جدیدی از چری می‌باشد که جهت رقابت در کلاسی بالاتر از TIGGO 3، به بازار عرضه شده است. هدف اولیه چری از ارائه این مدل به بازار رقابت با خودروهایی همچون HAVAL H6 بوده است، کراس اووری که مقام نخست را در بازار شاسی بلندهای چین داراست. طراحی بدنه آن توسط کارشناسان مستقر در چری و با الهام از خودروهای روز اروپا صورت گرفته است. این خودرو تنها با یک موتور ۲ لیتری که توانی معادل ۱۳۹ اسب بخار دارد، و به همراه دو دنده دستی و اتوماتیک CVT) ) عرضه می‌شود. تاریخ اولیه ورود این خودرو به بازار چین ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی بوده است. قیمت نمونه دستی آن از ۹۳/۹۰۰ یوآن شروع شده و به ۱۱۰/۹۰۰ یوآن ختم می‌شود و نوع اتوماتیک هم از ۱۱۲/۹۰۰ یوآن تا ۱۵۰/۹۰۰ یوان ارزش‌گذاری شده است.

chery tiggo 5
chery tiggo 5
Tiggo 5 interior
Tiggo 5 interior
Chery Tiggo 5
Chery Tiggo 5
سایر مشخصات این خودرو بدین شرح است.

حجم موتور ۱۹۷۱ CC
قدرت موتور ۱۳۹ HP/5750 RPM
گشتاور ۱۸۲ NM/4540 RPM
صفر تا صد
طول/عرض/ ارتفاع ۴۵۰۶/۱۸۴۱/۱۷۴۰
فنربندی جلو مک فرسون استرات
فنربندی عقب فنر پیچشی
حداکثر سرعت (دنده دستی) ۱۷۵ KM/H
حداکثر سرعت (دنده اتوماتیک) ۱۶۵ KM/H
وزن (دنده دستی) ۱۴۹۵ KG
وزن (دنده اتوماتیک) ۱۵۷۳ KG

نوشته و گردآوری: سام کاویانی ـ کارشناس مکانیک

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۰۹ دیدگاه‌ها

  1. مصطفی

    ۲۴ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (62 ديدگاه)

    اون چینی هایی که دوستان میگن تو ایران هست با اینایی که الان دیدیم فرق دارن

    موافقم 0
    مخالفم 3
  2. hyundai

    ۲۴ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    من که نمی تونم به چینی ها اعتماد کنم
    شاید امکاناتشون از ایرانی ها بیشتر باشه ولی ماشین های ایرانی کیفیت بهتری دارن
    ما یه سمند داریم 5 سال کار کرده موتورش هیچ مشکلی نداشته تا حالا

    موافقم 3
    مخالفم 6
    1. amin

      ۲۴ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (24 ديدگاه)

      خوب
      همه چیز سمند هم چینیه

      موافقم 4
      مخالفم 2
    2. محسن

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      دوست عزیز چرا بی اعتمادی وقتی هنوز نداشتی ماشین خوب چینی که 5 سال استفاده کرده باشی !
      میبینی که تو شهر خیلیی زیاد شده این ماشین های به اصطلاح چینی ولی تو تعمیرگاهای سطح شهر یه نگاه بنداز ببین درصد خرابی های کدوم بیشتره ….

      موافقم 3
      مخالفم 0
    3. شهریار

      ۸ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (176 ديدگاه)

      خوش به حالتون

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. مرتضی

      ۲۷ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ماشین داری اصلا اگه داشتی نمیگفتی من و برادرام و همکارام 4محصول ایرانخودرو رو خریدیم که هرچهارتامون از کاروزندگی افتاده بودیم ویه پامون تو نمایندگی بود ویه پامون تو شکایت و این چرت و پرتا گیربکس و جعبه فرمون و سیستم ای بی اس و سیستم برق و هیدرولیک و مصرف سوخت و خاموش شدن بی مورد خرابی کمک فنر و شیسه بالابرها و هرچیزی که با ذهن جن هم نمیرسه خرابه خدمات پس از فروش هم که همه اراذل و اوباش به راحتی میگن همینه که هست میخوای بخواه نمیخوای برو شکایت کن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. محسن

      ۲۰ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من الان یکسال اریزو ۵ گرفتم.به جرات میگم ماشین های ایران در مقابلش نقطه هم نیست.کیفیت.کم صدایی.سرعت.شتاب.از هر لحاظ .از خریدش لذت خواهید برد

      موافقم 2
      مخالفم 0
  3. فرشاد

    ۲۴ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (88 ديدگاه)

    دوستان نسبت گشتاور به وزن خودرو یه خورده کم نیست؟ مثلا 1200 کیلو وزن داره با گشتاور 140 نیوتون متر.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. مصطفی

    ۲۴ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (62 ديدگاه)

    یه دوره ای بود که کسی جنس چینی نمیخرید ، الان من خودم وسوسه شدم یه ARRIZO7 s سوارشم ، خداییش از دنا ایران خودرو که کلی تبلیغ کرده و بعد صدوبوقی سال به تولید انبوه رسیده بهتره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. حسام

    ۲۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    کیا یه زمانی پراید تولید میکرد الان ببینین به کجا رسیده چین هم داره راه کره رو پیش گرفته شاید با سرعتی بیشتر، شرط میبندم 10 سال دیگه چنان خودرویی تولید کنن که دهان همه باز بمونه و ما هم کماکان مونتاژکار باقی میمونیم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. احسان

    ۲۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    چینیرو بیخیال ازما گفتن.من بهترینه چینیرو با لامپ سورنelxعوض نمیکنم.

    موافقم 0
    مخالفم 3
    1. مهدی ج

      ۴ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (6 ديدگاه)

      عوض نکن داداش، همون سمندت رو سوار شو!!!!!

      موافقم 4
      مخالفم 0
  7. راد

    ۶ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    15 سال پیش وقتی سمند را در تلویزیون تبلیغ میکرد با قرور میگفتند سومین خودروساز اسیا!!!
    15 سال پیش چین چه خودروی تولید میکرد؟
    چین به صورت وحشتناکی پیشرفت کرده دو تا مثال میزنم چون خودم در سال چندبار به چین میرم
    6 سال پیش اولین سفرم بود وقتی پول چنج کردم 1 دلار تقریبا 8 یوان بود وحالا 6 یوان .یعنی قدرت
    پولشون25 درصد افزایش پیدا کرده کسانی که اقتصاد بلدند میدونند این کار چقدر مشکل است و
    نتیجه ان میشد مثال دومم: 6 سال پیش با یک کارمند شرکتی دوست شدم که فروشنده و مترجم بود
    و حالا خودش شرکت دارد با 10 نفر کارمند با 25 سال سن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    رمز موفقیت چین من فهمیدم بر خلاف چیزی که میگند کارگر ارزان است ( حداقل حقوق 3000 یوان)
    مفصل است اگر دوستان بخواهند میگم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان از تبریر

      ۱ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      داداش این که واحد پول یه کشور بره بالاتره خوب نیس
      امریکا هی به کسور چین هشدار میداد که با ترفندهای خاصی ارزش یوان رو پایین نگه میداره و جنس تولید شده تو چین قیمت خیلی پایینتری نسبت به سایر کشورها داره
      الان که پول ایران به شدت افت کرده
      اکه ما تولید کننده بودیم و تحریم نداشتیم از همه دنیا واسه خرید جنس و سرمایه گذاری روانه ایران میشدند
      الان منات اذربایجان 4500 تومن هست قبلا
      1200 بود
      روزانه صدها نفر از اذربایجان فقط واسه دکتر میان تبریز
      چون پولشون مقابل پول ما خیلی با ارزشه

      من الله توفیق

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Archi Khan

      ۶ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (2165 ديدگاه)

      بله ، میخوایم
      مفصل توضیح بدین لطفا

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. مهسا

      ۲۳ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      فرمایشاتتون درسته آقای راد
      می شه توضیح بدید عوامل پیشرفت چینی هارو
      ممنون می شم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. شایان

    ۷ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اگه کاری کنیم که شرکت های چینی که محصولاشون تو ایران فروش میره خط تولیدشونو تا حدی که بروز هم باشه و صادرات داشته باشه بیارن تو ایران (و البته ایمنی خودروشونم افزایش بدن) من بشدت موافق همکاری فرقونسازامون با این چینی ها هستم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. یاسین

    ۸ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    یه زمانی تو کشورمون امریکایی ها بودن ! انگلیسی ها بودن اما حالا …

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. شاهین

    ۱۲ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    :| جنس چینی هم وارد می کنند درجه 10 هشو وارد می کنند

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. arash

    ۱۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    من دوستم ی ۳۱۵ داره تاا حالا هم آخ نگفته از نظر ظاهری که بدنشون خیلی از پژو و سمند بهتره امکاناتشون که خیلی بالاتره کیفیتم بهتره
    ما خودمون ی پژو داریم خدایی کمرمون شکست تو این نمایندگی ها آخرشم کلاجش تق تق میکنه شدید بهم گفتم همین جوری باهاش طی کن عوض کنی بدتر میشه مهندسه خودش گفت کیفیت قطعات به طرز عجیبی پایینه

    بنظر من تنها محصول ایرانی که نباید خرید خودرو
    تو این مملکت بحث فقط بحث پول و پول و فقط پول پولشون رو که بگیرن سرویس دهی و گارانتی و … همش کشکه …

    موافقم 0
    مخالفم 1
  12. مصطفی

    ۱۵ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من خودم یه 530 دارم واقعا از این ماشینای ایرانی خیلی سره هم تکنولوژی ساختش هم نرمی و راحتی

    موافقم 0
    مخالفم 1
  13. محمد

    ۲۰ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (512 ديدگاه)

    چینی همش اشغاله ماشینا داخلی هم همش شدن چینی=توایران کل ماشینا اشغاله

    موافقم 1
    مخالفم 3
  14. محمد

    ۲۰ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (512 ديدگاه)

    ایناهمشون اشغالن..فقط تویوتا.لکسوز..نیسان..بنز..بی ام و…و….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. عباس

    ۲۶ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وقتی بعد از پنجاه سال خودروسازی (مثلا” ) هنوز توی این سطح کیفی هستیم یعنی اینکه ما اینکاره نیستیم و باید میدون رو به کننده این کار حتی از نوع چینیش بسپاریم . پس درود بر خودرو چینی .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. علی

    ۱۱ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من الان ۸-۹ ماهه یه ۵۳۰ دارم خداییش خیلی از ماشینهای ایرانی سر تره.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  17. aria

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    ما فقط یاد گرفتیم الکی به محصولات چین آشغال بگیم. بدون مطالعه و تحقیق. کسی که اینکار را میکنه قصد داره با تخریب طرف خودشو را بزرگ معرفی کنه. وگرنه این دوستانیکه ماشین چین را اشغال میگن اصلا ماشین ندارند. فقط به این کار افتخار میکنند. چین دنیا رو گرفت . امیریکا را به زانو دراورد هنوز دوستان خرشان را سوار میشن و میگن چینی اشغاله

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. رامین

    ۲۶ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    ما یه دستگاه 110 چهار سیلندر داریم و انقدر راضی بودیم که یه 530 هم خریدیم. باید از گفتن این قضیه به خودمون بیایم. درسته که خیلی از چینی ها کپی برداری شده اند اما باید بپذیریم که متاسفانه خیلی از اونها عقب تریم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. مجید

    ۱۳ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ما یه 530 مدل 91 داریم انصافاً ازش راضی هستیم از اون طرف یه تیبا هم خریدم 93 پدرمون در اومده هر وقت هم میری نمایندگی هیچ چیزش رو ندارن واقعاً جای شرم ساری هست بعد از 50 سال ادعای خودرو سازی ومدیریت نا معقول ونا کارامد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. سعید صفری

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دو ماه پیش پراید 131 صفر خریدم و از نمایندگی که تحویل گرفتم 4 تا ایراد داشت!
    1. صندوق عقب بسته نمیشد
    2. بخاری خراب بود
    3. شیشه بالابر درب راننده خراب بود و شیشه خیلی لق بود
    4. دور موتور در حالت خلاص بالا پایین میشد

    بازم ادعا میکنین خوردو های ایرانی کیفیت دارن؟!
    با چه رویی برچسب کنترل میزنن روش؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. بهنام

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودروی x33که ۱۱۰۰۰۰کیلومتر کار کنه وبه جز تعویض لاستیک و روغن روی تعمیر گاه رو ندیده باشه به نظرتون ماشین بدیه ,تازه کل کارکردش مال دوسال بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. M007

    ۲۴ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام .وقت همگی بخیر و نیکی
    اولا مطمین باشید ک چین،اسم خودشو توی این دوره خراب نمیکنه!!
    ماشین های تولیدیش ک توی ایران میاد،اونقدر کیفت قطعات،قدرت ماشین،سواری نرم و ایناشون اونقدر خوب هستش ک از ایرانخودرو و سایپا سرتر باشه،100%
    طراحی موتورهاشون هم که همه دست یک شرکت انگلیسی هستش و فک میکنم ک موتور های 2000ccای ک روی530وx33میذارن،توی این چند سال امتحانشونو از نظر موتوری پس دادن و مشکل موتوری و خرابی و پر اصطحلاکی مث خودروهای فرانسوی ندارن.

    درضمن کسی هم کسی رو مجبور ب خرید یا خرید نکردن اینجور ماشینا،نمیکنه.کسایی هم ک بدشون میاد ازخودروهای چینی،برن همون پژویی رو سوار بشن ک خط تولیدش توی کشور سازندش، بیست سال پیش،بسته شده،یابرن سمند بخرن ک همون موتوری پژو روداره
    حالا موتورملی ای هم ک تند تند جوش میاره…
    حالا جدیدا دنا رودادن بیرون ک اصلا توانایی رقابت با خودروی چینی رونداره!!!

    ماشین من هم530هستش
    روی ماشینم هم روی هیچ چیزش خرج نکردم جز کمک هاش ک یکم میکوبید و تعویض روغن و لاستیک!!
    توی شتابش هم که خداروشکر،حرف نداره!!
    توی اپشن و امکانات هیج حرفی نمیزنم چون بالاترین اپشنی ک پارس و سمند دارن،بالابرشیشه ی برقی هستش!!
    ازنظر ایمنی هم ک چهارستاره رو گرفته mvm530و ایمن و محکم هستش خداروشکر

    یاعلی…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی ج

      ۴ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (6 ديدگاه)

      احسنت به شما
      کاملا با حرفهاتون موافقم اما یک اشتباه میکنی دوست من، بالاترین آپشن خودروهای وطنی آینه بغل راهنما دار هستش!!!!! خخخخخخخ

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. moein

      ۲۸ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (856 ديدگاه)

      سلام کاملا مخالفم
      1 . اولا متور فرانسوی پراستحلاک نیست و چندین سال است جوابشو پس داده
      2 . شما اسم پژو رو با این خودرو های ایرانیزه یکی نکن
      3 . متور ملی تکنولوژی آلمان رو داره و بین چند سال ایراد داشت که کاملا رفع شد به دلیل ناکار آمدی کارگران ایران خودرو و منتاژشون
      4 . دلیلتون چیه دنا نمی تونه رقابت کنه
      5 . اینجور می گی شتابش جرف نداره انگار… شتابش با پارس یکیه شایدم کم تر
      6 . مثلا آپشنش چیه که پارس و سمند ندارن.
      7 . مهم ترین نکه اینه که چهار ستاره رو از کجا گرفته از اروپا یا آمریکا نه از خود چین گرفته خوب معلومه هیچکی نیگه جنس من بده
      … من ماشین ایرانی ندارم چینی هم ندارم ماشینم میتسوبیشی پاجیروه
      و
      باید با دو نفر گفتگو نکرد
      1 . کسانی که خودروی چینی دارند و 2 . کسانی که گوشی هواوی دارن این دو دسته همیشه دنبال این هستن که مه رو قانع کنن که انتخابشون درست و بهترینه
      در اخر امیدوارم بی احترامی به شخسی نباشد
      منون

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. آرشاوین

        ۹ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (2 ديدگاه)

        دوست من یه اشتباه کوچیکی کردی که بهتر دونستم یادآوری کنم و اونم اینه که دنا واقعا هیچ چیز جدیدی نداره، آقایون لطف کردن همون سمند EF7 رو با یه سری امکاناتی که اگه خودت بخوای بری تو بازار و رو ماشینت ببندی با کیفیت به مراتب بالاتر نهایتا 3 تا 4 میلیون برات تموم میشه رو با کیفیتی فوق العاده پایین و با اختلاف 10 میلیون می کنن تو کت مردم حالا تکنولوژی و ایمنی و چیزای دیگه رو بی خیال.
        ما الآن داریم همچنان موتورهای 20 سال پیش فرانسویارو رو فرغونامون میذاریم ولی یه شرکتی مثل چانگان رفته به سمت موتورای بلو کور، من خودم ماشین ایرانی دارم و تنها دلیلی که ماشین چینی نخریدم افت قیمت زیادش بود نه کیفیت و امکانات و این چیزا که صرفا از رو تعصب گفته میشه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  23. marya

    ۲۳ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    ما میخوایم ماشین بخریم
    من از ظاهر MVM 315 خوشم میاد اما از مشخصات فنیش اطلاعی ندارم
    چری QQ هم ظاهرش بد نیست اما 315 بهتره
    اما همسرم میگه این به درد نمیخوره و بریم سمند بخریم
    ما چون هنوز نخریدیم از کسانی که اطلاعات دارن لطفا راهنمایی فنی کنن
    ممنون میشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. اسماعیل

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من هم x22 داشتم هم الانx33s دارم قبلش تقریبا بیشتر ماشبن هاب ایرانی داشتم چینی یک سروگردن کیفیت ایمنی و سوارش بالاتره. هفتادهزارکیلومترx33s بدون هیچ مشکلی افت قیمت نااگاهی و تخریب ابن ماشیناس معلومه توسط چه سیستمی انجام میشه. وقتی سوارشی دیگه طرف ایرانی نمیری

      موافقم 0
      مخالفم 0
  24. علی

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    من همه نوشته اتون خوندم من یک ایکس33 دارم مدل نود سه دارم تمام این ماشینای ایرانی رو داشتم از اون پژو 2000 تا این ال نود غیره بخدا از این خیلی راضیم موتور واقعا خوب کم مصرف سرعت عالی فقط یه دست کمک عقب عوض کردم یه مثالی ما ایرانیا میزنیم گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده حکایت ماست من 65 میلیون بابتش پول دادم باید از سمند پژو سر باشه چین دنیا رو گرفته
    ما چی 50 سال پیکانو نتوستیم یه کولر روش بزاریم شیشه بالابر پژو هنوز دستیه برقی نیست مثلمه ماشین کره ای ژاپنی امریکایی خوبه پول خوبم میخواد اقا یا خانمی که تویتا یا سانتافه یا غیره سوار میشی لطفا شما نظر نده بزارید اینا که پول این ماشینرو ندارن نظر بدن چینی چینی راه انداختن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  25. حميد

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    چند تا از همکارانم به تازگى از پکن و شانگهاى بازدید کرده بودند اولا سیاست چین تولید و فروش ارزان قیمت ندارد یعنى اگر در ایران قیمت پراید ٢٠ میلیون تومان است اونجا قیمت خودرو ١٠٠ میلیون تومان به بالا است و اقشار پایین جامعه موتور دارند و از حمل و نقل عمومى قطار با سرعت ٣۵٠ کیلومتر بر ساعت استفاده میکنند یعنى شما در چین براى یک خودروى معمولى باید ١۵٠ میلیون تومان پرداخت کنید ثانیا از هر ١٠٠ خودرو در چین فقط ١٠ خودرو تولید چین است و ٩٠ خودروى دیگر بنز بى ام و آئودى تویوتا هیوندا و فولکس واگن است البته این خودروها در خود چین مونتاژ میشوند به نظر من بدترین خودروى چینى در بازار ایران از بهترین خودروى تولید ایران خودرو و سایپا بهتر است و مطمئن هستم روزى مافیاى ایران خودرو و سایپا جلوى مونتاژ خودروى چینى در ایران را میگیرند پس خودروى چینى را بخرید که مطمئن هستید تا ١٠ سال آینده خدمات پس از فروش دارند الان خودروهاى چینى در بازار ایران فقط ۵ سال خدمات پس از فروش دارند

    موافقم 0
    مخالفم 1
  26. سعید

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام من الان آریزو ۵ دارم خیلی هم راضیم واقعا بدون اقراق میگم از نظر ظاهر و زیبایی چیزی کم نداره قبلا پارس داشتم مصرف بالا ولی این الان صدی شیش و نیم مصرف میکنه تو جاده

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا