نگاهی به خودروسازی جی‌ای‌سی و مولود آن ترامپچی (بخش نخست)

چندی پیش یک آگهی تبلیغاتی مرتبط با یک برند چینی را در برخی از وب‌سایت‌ها رؤیت نمودم. نام این برند هم ترامپچی می‌باشد که در ایران کاملاً ناشناخته است. به همین بهانه متن مختصری را تهیه نمودم که امید است مورد التفات و توجه شما خوانندگان عزیز واقع گردد.

gac-trumpchi-gs4-badge
گروه خودروسازی گوآنگژو که به اختصار “GAC” نامیده می‌شود، در سال 1997 میلادی پا به عرصه وجود نهاد. شرکت مذکور در سال 2005 میلادی، بخشی از هولدینگ گروه صنایع خودروسازی گوآنگژو گردید و به یک کمپانی سهامی عام مبدل شد. این کمپانی با خودروسازان مشهوری همچون تویوتا، هوندا، فیات و میتسوبیشی مشارکت دارد و برخی از محصولات را با همیاری آنها تولید می‌کند. از مهم‌ترین این مدل‌ها نیز خودروی تویوتا کمری است. در حال حاضر، عمده تولیدات این کمپانی را خودروهای سواری، اس یو وی و نیز خودروهای تجاری دربر می‌گیرد. شرکت جی‌ای‌سی با تولید 728 هزار دستگاه خودرو در سال 2012 میلادی، جزء 10 خودروساز برتر چین بوده است. در حال حاضر برندهای همچون گونو (GONOW)، چانگ فنگ (CHANGFENG) و نیز ترامپچی (TRUMPCHI) تحت کنترل و مالکیت جی‌ای‌سی قرار دارند که در سطور ذیل به دوتای از آنها که به ایران راه یافته‌اند اشاره می‌کنم.

GAC Trumpchi GS4 2015
GAC Trumpchi GS4 2015

خودروسازی GONOW (گونو)

گونو (GONOW) یک خودروساز متوسط چینی به شمار می‌آید و در 27 ماه سپتامبر سال 2003 میلادی در ناحیه تایژو (TAIZHOU) در ایالت ژجیانگ بنیان‌گذاری شد. در سال 2006 میلادی وارد اتحادیه اروپا شد و با کمپانی DR ایتالیا دست به شراکت زد.گونو به‌عنوان نخستین خودروساز چینی توانست در سال 2010 میلادی، مقام هشتم را در مسابقات قهرمانی انرژی‌های جایگزین از آن خود نماید. این مسابقه تحت نظارت فدراسیون بین‌المللی خودرو (FIA) برگزار شده بود. در اواخر سال 2010 میلادی 51 درصد از سهام آن توسط GAC خریداری شد و تحت کنترل این شرکت قرار گرفت. در حال حاضر گونو به تولید خودروهای تجاری، سواری و SUV می‌پردازد و در بازار چین خودروهای آن با نام GAC GONOW و در دیگر بازارها تنها با نام GONOW عرضه می‌گردند. از این خودروساز دو محصول وارد کشورمان شده است که یکی از آنها خودرویی اس یو وی است و G5 نام دارد و توسط شرکت مرتب خودرو ارائه می‌شود و دیگری هم یک وانت به نام TROY می‌باشد که از نمای روبرو کاملاً مشابه نسل پیشین تویوتا پرادو است.

GAC GONOW G5
GAC GONOW G5

خودروسازی TRUMPCHI (ترامپچی)

این برند در ماه دسامبر سال 2010 میلادی توسط شرکت GAC پایه‌گذاری شد. نخستین محصول آن نیز یک خودروی سدان بود که بر مبنای پلت فرم آلفارومئو 166 تکوین یافته بود. این پلت فرم هم در سال 2009 میلادی، توسط این سازنده از گروه فیات خریداری گردید. بنا به ادعای مسئولان این شرکت، برخی از محصولات این کمپانی به کشورهای واقع در اروپای شرقی، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و جنوب شرق آسیا صادر شدند. در سال 2012 میلادی، این شرکت موفق شد که 32 هزار دستگاه از محصولات خود را به فروش برساند. در حال حاضر، این مجموعه به تولید خودروهای اس یو وی و سواری می‌پردازد و عمده محصولات آن نیز شامل موارد ذیل است:

  • ترامپچی GA3: این خودرو یک سدان کوچک است.
  • ترامپچی GA5: این خودرو یک سدان سایز متوسط محسوب می‌شود.
  • ترامپچی GA6: این خودرو یک سدان فول سایز است و قرار است که در آینده‌ای نزدیک روانه کشورمان شود. و در حال حاضر نیز نمونه‌ای از آن در حال گذراندن تست فنی است.
  • ترامپچی GS4 و GS5: این دو خودرو از محصولات شاسی‌بلند ترامپچی به شمار می‌آیند. هر دوی این مدل‌ها هم قرار است که در آینده‌ای نزدیک وارد کشورمان شوند و در حال حاضر نیز در حال گذراندن مراحل تست فنی خود هستند.

در متن‌های پیش رو به اختصار برخی مدل‌های وارداتی ترامپچی به ایران را به شما معرفی می‌کنم. در ابتدا هم تصمیم گرفتم که مدل GS4 را بررسی نمایم که جدیدترین محصول این خودروساز به شمار می‌آید. قرار بر این است که در وهله اول، این خودرو با یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو در ایران عرضه شود. بهایی که هم برای آن در نظر گرفته شده حول‌وحوش 120 میلیون تومان است که مبلغی گزاف برای یک کراس‌اوور ناشناخته چینی است، حتی اگر در این میان، خودروی مذکور از مونتاژ خوب و مواد مرغوبی بهره برده باشد. فراموش نکنیم که نمونه‌های معروف کره‌ای با شبکه گسترده نمایندگی‌شان در ایران تنها کمی بیش از این رقم قیمت دارند. علیرغم وجود کراس‌اوورهای متعدد، هنوز هم نبض بازار کراس‌اوورهای وارداتی کشورمان در دست غول بزرگ کره‌ای کیا-هیوندای است و هر شرکتی که قصد تصاحب بازار ایران را دارد ابتدا باید نیم‌نگاهی به محصولات این کمپانی و جایگاه محکم! آن‌ها در بین مصرف‌کنندگان انداخته و کمی بیشتر احتیاط کند! بگذریم.

GAC Trumpchi GS4 2015
GAC Trumpchi GS4 2015

ترامپچی GS4 یک کراس‌اوور جمع‌وجور و جدیدترین محصول ترامپچی محسوب می‌گردد. این مدل برای نخستین بار در ماه ژانویه سال 2015 میلادی و به صورت یک خودروی نیمه کانسپت در نمایشگاه دیترویت آمریکا رونمایی شد و یک ماه پس از آن نیز نسخه نهایی آن در نمایشگاه خودروی شانگهای در معرض دید عموم نهاده شد.

GAC Trumpchi GS4 2015
GAC Trumpchi GS4 2015

طراحی بدنه این خودرو با توجه به اینکه سازنده آن یک برند داخلی چینی است بسیار جذاب به نظر می‌آید. خطوط تیز و رو به جلو بدنه و نیز کار عالی بر روی ستون C، کاملاً جلب نظر می‌کنند. اما با کمال تأسف سایز بسیار کوچک چرخ‌های این خودرو، رتبه‌اش را به لحاظ طراحی پایین آورده است، چرخ‌هایی که به نظر می‌رسد در حال شنا کردن در داخل قوس گلگیرها هستند! طراحان GAC سعی نمودند که این نقیصه را با نصب نوار مشکی رنگی بر روی لبه بیرونی قوس گلگیرها، کمی بهبود بخشند اما این‌ها به‌تنهایی کافی نیستند. تنها راه چاره جهت حل این مشکل نصب چرخ‌های بزرگ‌تر بر روی این خودرو است! در نزد بسیاری از سازندگان چینی، نصب چرخ‌هایی با سایز کوچک بر روی یک خودرو، راه حل ارزانی جهت کاهش مصرف سوخت می‌باشد، بدون آنکه در این میان به جنبه‌های دیگر این قضیه از جمله نمای ظاهری و یا ایمنی خودرو هم توجه شود. با این وجود، جلوپنجره این خودرو از نمای زیبایی بهره می‌برد و در جای‌جای آن مواد مرغوب و گران و نوارهای کرومی به کار رفته است، چراغ‌های جلوی آن نیز از ظاهر مناسبی بهره می‌برند و با مه شکن‌های جلو و نوارهای LED داخل سپرها تکمیل می‌گردند.

GAC Trumpchi GS4 2015
GAC Trumpchi GS4 2015

GAC Trumpchi GS4 2015
GAC Trumpchi GS4 2015

ریل سقفی نصب شده در این خودرو به سمت پایین شیب می‌خورد و همین مسئله موجب شده که وجود این تجهیز در این کراس‌اوور چینی چندان مفید و کاربردی نباشد. شیشه عقب این خودرو هم بسیار کوچک بوده و همچنین، برف‌پاک‌کن نصب شده بر روی آن هم بسیار کوچک است. برف‌پاک‌کن نصب شده، تنها توانایی پاک نمودن کمتر از یک‌چهارم شیشه عقب را داراست و امیدواریم که باران نبارد!

GAC Trumpchi GS4 2015
GAC Trumpchi GS4 2015

کابین و درون این خودرو بسیار خوب ساخته و پرداخته شده است. و فرمان خودرو تا حدی از نمایی بیضی شکل بهره می‌برد. صفحه کیلومتر شمار اسپرتی و یک صفحه LCD بزرگ هم در آن تعبیه شده است. در مجموع مواد مصرفی به کار رفته در کابین، گران به نظر می‌رسند و به‌خوبی نیز با یکدیگر مونتاژ شده‌اند. این خودرو در تیپ‌های فول خود از تجهیزات رفاهی همچون سانروف برقی، فرمان برقی حساس به سرعت، آینه جانبی تاشوی برقی با گرم‌کن و سردکن، سیستم ورود بدون کلید هوشمند، کروز کنترل، فرمان چندکاره، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، سامانه GPS و صفحه نمایشگر لمسی، صندلی‌ها و فرمان با پوشش چرمی،6 عدد اسپیکر، نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها، آینه‌های با قابلیت مات شدن در داخل و دوربین دید عقب و سنسورهای پارک و……برخوردار است.

GAC Trumpchi GS4 2015
GAC Trumpchi GS4 2015
GAC Trumpchi GS4 2015
GAC Trumpchi GS4 2015

GAC Trumpchi GS4 2015
GAC Trumpchi GS4 2015

ترامپچی GS4 بر روی همان پلت فرمی تکوین و توسعه یافته که پیش از آن در سدان GA3 به کار رفته است. در حال حاضر، این خودرو با دو پیشرانه متفاوت در دسترس خریداران خود قرار می‌گیرد. نخستین آنها یک پیشرانه 1.3 لیتری توربو (با کد 200T) و دیگری نیز یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو (با کد 300T) می‌باشد. پیشرانه 1.3 لیتری این خودرو از توانی معادل 137 اسب بخار و گشتاوری برابر با 202 نیوتن متر برخوردار است. هر دوی این پیشرانه‌ها نیز با یک گیربکس 7 سرعته خودکار و یا 7 سرعته DCT (دو کلاچه) ارائه می‌شوند. ترامپچی GS4 در کلاسی پایین‌تر از GS5 طبقه‌بندی می‌گردد. این خودرو از لحاظ ابعادی نزدیک به همتایان کره‌ای خود من‌جمله هیوندای توسان و کیا اسپرتیج است. بهای این خودرو با پیشرانه 1.3 لیتری توربو از 99/800 الی 146/800 یوآن (16/300 الی 24/000 دلار) متغیر است.

GAC Trumpchi GS4 2015
GAC Trumpchi GS4 2015

سیستم فنربندی جلو و عقب این خودرو از نوع مستقل بوده و در جلو از مک فرسون استرات و در عقب هم از اتصالات چندگانه بهره گرفته شده است. ترمزهای جلو و عقب آن نیز از نوع دیسکی خنک شونده می‌باشند. از لحاظ ایمنی هم این خودرو به‌طور استاندارد از کیسه هوای راننده، سرنشین جلو و همچنین جانبی بهره می‌برد که در نسخه‌های فول این خودرو، کیسه هوای پرده‌ای هم به اقلام فوق اضافه می‌گردد. همچنین این خودرو از سامانه‌های متعدد ایمنی سود می‌برد که شامل مواردی همچون ABS،EBD،BA و نیز ESP،TCS،HAC،HDC، می‌گردند. استاندارد آلایندگی این خودرو هم یورو 5 است.

GAC Trumpchi GS4 2015
GAC Trumpchi GS4 2015

طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل: 4510/1852/1677 میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن برابر با 2650 میلی‌متراست.

GAC Trumpchi GS4 2015
GAC Trumpchi GS4 2015

و درنهایت اینکه قطعات مصرفی این خودرو را از منابع متعددی تأمین می‌گردد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: بوش و زیمنس از آلمان، دنسو و آیسین از ژاپن، آتو لئو از سوئد، دلفی از آمریکا، مگنا از کانادا و والئو از فرانسه.


منابع:
CARNEWSCHINA.COM
CHINAAUTOWEB.COM
WIKIPEDIA.ORG
و…

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

18 دیدگاه

  1. Rouzbeh
    سوابق: (124 دیدگاه) ,

    اگر ماشین های چینی جنس های مرغوب و با کیفیت رو چاشنی کارشون کنند اونموقع میتونند با برند های خوب دیگه رقابت داشته باشند چون پیشرفت خوبی دارن میکنن.

    پاسخ
  2. خسته شده
    سوابق: (623 دیدگاه) ,

    حالا همه واسه ما لوکس ساز شدن طرف از بنگلادش شرکت میزنه ماشین لوکس میخواد تولید کنه

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل -Ali-
    -Ali-
    سوابق: (82 دیدگاه) ,

    درست اومدیم ؟؟ پداله اینجا؟؟؟
    غیر لگو ی سایت ایا چیز دیگه ای هم تغییر کرده؟
    با احترام

    پاسخ
  4. شاهین
    سوابق: (3142 دیدگاه) ,

    برای اینکه به یه خودرو بشه اعتماد کرد و اونو خرید،به چیزی بیش از کروم کاری های جلو پنجره و دور شیشه ها نیاز هست! گاه حتی این اعتماد بیشتر از چند دهه طول میکشه!
    ارادتمندم

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل ali ayat
      ali ayat
      سوابق: (719 دیدگاه) ,

      اینو برو تو پست های دیگه راجب این ماشین هایی مثل ولوو که رونمایی شده هم بگو طرف اومده میگه ولوو بنز و بی ام و رو زیر پا له کرد ای خدااااا

      پاسخ
      1. شاهین
        سوابق: (3142 دیدگاه) ,

        قرار نیست هر کامنتی رو پاسخ بدیم!
        بگذار و بگذر…

        پاسخ
  5. بنتلی
    سوابق: (1050 دیدگاه) ,

    شاهین جان دوست عزیز،قیمت واقعی این خودرو فک کنم 50تا60میلیون هس!و با این قیمت و کیفیت عالی و قطعات خارجی و پلتفرم بهینه شده آلفا خودرو مناسبیه!،ی نگا ب سدان جدید کامپکت جیلی امگرند بنداز حتما نظرت درمورد چین عوض میشه!
    علی عزیز سایت خودرویی جامع باید به بررسی همه نوع خودرو بپردازه!
    باتشکر از سام عزیز.

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3142 دیدگاه) ,

      دوست عزیزم تا حدودی با حرف شما موافقم اما چندتا نکته هست که باید بهش توجه کرد:
      بسیاری از کمپانی های چینی فعلا در حال ازمون و خطا هستن و راه نه چندان طولانی در پیش دارن تا به یه خودروساز درجه 1 تبدیل بشن.بنابراین عقل سلیم حکم میکنه که با 18 هزار دلاری که به این خودرو پرداخت میشه،اسپورتیج یا توسانی رو خرید که حداقل برند خوشنامی هستن. یه بحث دیگه هم اینکه،قیمتی که واسه این خودرو پرداخت میشه ملاک هست.حالا قیمت واقعیش هر چقدر که میخواد باشه! البته طبق معمول هستند کسانی که عطش خودنمایی و تک بودن دارن و میخوان که همیشه ماشیناشون متفاوت باشه از بقیه! اما دوتا نکته باید گفته بشه،یکیش اینکه خودروهای چینی اصلا بازار دست دوم خوبی ندارن و به قول معروف با خریدش انسان صاحب یه برادر میشه! دومی هم مساله ی قطعات یدکی و غیره هستش.خدایی نکرده با این ماشین های تازه وارد اگه کسی تصادف بکنه من نمیدونم چجوری میخواد ماشینو جمع بکنه!
      اما در رابطه با همین خودروساز،یه اشاره ای به اون وانتی شد که دقیقا کپی شده ی پرادو هستش! اولین باری که این خودرو رو دیدم خشکم زد! کپی بیشرمانه ای بود! واسه همین نظر مثبتی روش نیست.
      جمیع این موارد و خیلی چیزهای دیگه منو متقاعد میکنه که “در حال حاضر” به خودروی چینی فکر نکنم. (البته بگم که الان توان خرید هیچ خودرویی رو ندارم!)

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل -Ali-
      -Ali-
      سوابق: (82 دیدگاه) ,

      http://www.pedal.ir/%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87/10-%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%E2%80%8C%D8%A7%D9%8F%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D8%AF%D9%87/
      مزاح بود دوست خوبم ولی آخه با همین قیمت زیر 24000 دلار میشه تو همین دسته ماشینهای غیر چینی خرید از همین کشورهایی که چین ازش تامین قطعات میکنه .
      کلا تو رنکینگ جهانی اتومبیلها به 3 دسته تقسیم میشن.
      1.به اصطلاح اتومببیلهای چینی
      2. آشغالهای ایرانی
      3. سایر اتومبیلها

      پاسخ
    3. سام
      سوابق: (779 دیدگاه) ,

      با سلام
      خواهش می کنم دوست عزیز (بنتلی).انجام وظیفه بود.

      پاسخ
  6. مهدی
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    چین خودروهای خوب هم داره.و پیشرفت خودروسازیشم قابل احترامه.ولی ی مقدار زمان لازمه تا جا بیفته خودروی چینی.خودروهای خوب چین توایران نمیان واس همین ذهنیت بد ایجاد شده بین مردم.خودروسازی ایران فقط برای سود خودش خودروهای اشغال چینی رو مونتاژ میکنه.اسم چین رو بد کرده درایران.

    پاسخ
  7. Merdad
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    خداااااا
    شرکتِ هنوز نیم دهه نگذشته از تاسیسش میخواد با برندهای بزرگ دنیا رقابت کنه…
    اونوقت شرکتای ما تو رقابت با پنج سال پیشِ خودشون موندن!!!
    …یه زلزله‌ای، طوفانی، چیزی…شاید اینجوری خراب شه این خودروسازایِ…

    پاسخ
  8. احمد باقری
    سوابق: (4352 دیدگاه) ,

    باید دید چه بازخوردی پیدا می کنه.

    پاسخ
  9. بنده خدا
    سوابق: (233 دیدگاه) ,

    سلام.منصفانه نظر میدم.آآآآی ی ی ی درد و بلای این چش بادمی ها بخوره تو سر بعضی لگن ساز………اژدهای زرد یا سرخ یا هر چی داره پله های ترقی رو ده تا یکی بالا میره….شمایی که یه روز کره ای رو قبول نداشتی میگفتی فقط اروپایی.الان چینی ها واسمون کلاس میزارن….زنده باد این متن…..خواستن توانستن…….

    پاسخ
  10. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    دوستان مگه فراموش کردید که کیفیت هزینه داره اگه قرار باشه چینی ها هم قطعات با کیفیت مصرف کنند خوب به همون قیمت مابقی در میاد شاید هم گرونتر چون تیراژشون کمه

    پاسخ
  11. بنتلی
    سوابق: (1050 دیدگاه) ,

    دوستای گلم،شایان و علی عزیزدل،من هم حرف شمارو قبول دارم ک با این قیمت(اصلی)دربازار جهانی میشه از شرکت های معتبر خودرو مرغوب خرید،ولی کلا هرشرکتی ک باسعی و تلاش داره پیشترفت میکنه مخصوصا اگه تازه تأسیس باشه برا من قابل احترامه و وقتی پیشرفتشونو میبینم خیلی لذت میبرم،خودم ب شخصه در این محدوده قیمت(قیمت واقعیش منظورم هس)توی کلاس سدان فولکس جتا با قیمت پایه17000دلار و قدرت موتور170hpو شتاب صفرتاصد7ثانیه رو میپسندم!در پایان مخلص همه شما مخصوصا سام عزیز هستم!

    پاسخ
  12. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    اصالت در طراحی امضا و برند سازی هویت و شاله اصلی برای شناسایی خودرو چیزی که بی ام دبلیو صد سال پیش با بنز و آود تجربه کرد . حتی کیا موتورز و هیوندا در طرح ها و خودروهای خود دارای اصالت و امضا مشخص شدن اما خودروهای قارچ گونه چینی که هر از گاهی متولد و به نام دیگری تولید میشوند خالی از دو مولفه اصلی کیفیت و شناسایی و کارکرد بل عمر متوسط هستند
    پرداخت بیش از 40 ملیون برای خودروی جینی در هر نام و شکل و ..کار منطقی نیست

    پاسخ
  13. مصطفی
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    خانواده گرامی پس از شکست در فروش خودروی جیلی تصمیم گرفتن این برند و وارد ایران کنن و حسم اینه این مقالات جهت جا انداختن برند و تو ایران نوشته شده
    در کل اعتمادی چندانی نمیشه به برند چینی کرد

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.