بررسی داج وایپر GTC مدل ۲۰۱۵

مدل‌های تک و منحصر به فرد در دنیای خودروی امروز بسیار نادر هستند. هر کدام از خودروسازان بیشتر به دنبال روش‌های جدید برای به اشتراک‌ گذاشتن قطعات در خط تولیدش است. ترکیب‌بندی رنگ بیشتر مدل‌ها نیز به طیف‌هایی از نقره‌ای همراه با بژ یا خاکستری در داخل کابین محدود شده است. در این میان، داج وایپر که به صورت محدود در کارخانه مونتاژ دیترویت در میشیگان ساخته می‌شود، به نوعی «معجزه» محسوب می‌شود. یکی از عناصر متمایز این خودرو، موتور ۶۴۵ اسب‌بخاری پوش‌راد V-10 است؛ موتوری که از همه لحاظ برجسته و منحصر به فرد است. تصور کنید که رویکرد «مارچیونه» برای ادغام فیات-کرایسلر و جنرال‌موتورز به سرانجام برسد. در این حالت، عدم‌قابلیت وایپر در اشتراک‌گذاری قطعات، احتمالاً باعث خواهد شد تا کار رقیب کوروت برای ادامه حضور در صحنه بسیار سخت شود.

2015 Dodge Viper GT
2015 Dodge Viper GT

ولی در حال حاضر، وایپر هنوز به کار خود ادامه می‌دهد و نمونه‌ای که در اینجا مورد بررسی قرار گرفته، دارای کابین سفارشی و طراحی رنگ‌آمیزی توسط شخصی به نام اسنیکی پیت (Sneaky Pete) است؛ عنوانی که حداقل بر روی نشان داشبورد دیده می‌شود. آقای «پیت» یک رنگ نقره‌ای زیبا و چند بعدی در کنار یک طرح قرمز برای داخل کابین این مدل GTC انتخاب کرده است. ولی عنوان این مدل با توجه موقعیتش در سلسله مراتب وایپر، به نظر اندکی گیج‌کننده است. GTC در بالای وایپر SRT و GT و همین‌طور، پایین‌تر از مدل GTS قرار می‌گیرد. این در حالی است که در هر دو مدل GTC و GT، نشان‌های “GT” در گل‌گیرهای جلو دیده می‌شوند.

2015 Dodge Viper GT
2015 Dodge Viper GT

برای پیچیدگی بیشتر در این مدل، «اسنیکی پیت» یک پکیج طراحی داخلی GTS به ارزش ۸۵۰۰ دلار اضافه کرده است که یک کابین کاملاً چرمی را به همراه دارد. ولی آیا این پکیج باعث می‌شود که یک وایپر GTS داشته باشیم؟ پاسخ منفی است: در واقع خیر. پکیج «گروه حمله به زمان 2.0» یا TA 2.0 به ارزش ۸۷۰۰ دلار نیز برای این خودرو استفاده شده است. ولی باز هم آن چیزی نیست که دقیقاً از عنوان TA 2.0 انتظار دارید؛ چرا که TA های اصلی بر اساس مدل پایه SRT ساخته می‌شوند و با صندلی‌های پارچه‌ای و داشبورد پلاستیکی همراه هستند. گروه‌های TA، هم در نسخه 1.0 و هم در نسخه 2.0، شامل بیشتر تجهیزات عملکردی (و نه تمام آنها) می‌شوند؛ از جمله سیستم تعلیق، باله/ اسپویلر، اسپلیترها و ترمزها. دو نمونه از مهمترین چیزهایی که در این میان جا افتاده، یکی کاپوت ویژه SRT ( با شش هواکش در مقابل دو هواکش موجود در کاپوت GTS) و دیگری مهاربندی X-brace فیبر کربنی که می‌تواند نسبت حالت استاندارد، ۱/۳ کیلوگرم در وزن صرفه‌جویی کند. با این وجود، از هر دوی این امکانات به ترتیب با هزینه‌های ۵۰۰ و ۲۸۰۰ دلار در خودروی تست استفاده شده است. تعجبی ندارد که نمونه «پیت» را بهترین TA 2.0 کنونی بدانیم.

2015 Dodge Viper GT
2015 Dodge Viper GT

«اسنیکی پیت» یا «پیتِ آب‌‌زیرکاه»، در واقع لقب اولیه لوگوی وایپر در دهه ۱۹۹۰ میلادی بوده و نام یک شخص نیست. این نامی است که داج برای اضافه کردن طراحی سفارشی جدید وایپر با عنوان «یک از یک» یا 1 of 1 به این مدل استفاده کرده است. این برنامه سفارشی‌سازی، بیش از ۵۰ میلیون ترکیب رنگ، طراحی داخلی و نوارهای رنگ را در اختیار قرار می‌دهد. همچنین دوج ترکیبات رنگ را نسبت به نوبت سفارش محدود کرده است؛ یعنی هر کس زودتر سفارش دهد، انتخاب‌های بیشتری در اختیار خواهد داشت. به منظور اطمینان منحصر به فرد بودن «یک به یک» خودروها، اگر کسی وایپر را به عنوان مثال به صورت سفید به سفید (بدنه و کابین سفید) همراه با نوارهای خاکستری سفارش داده باشد و شما نیز ترکیب رنگ مشابه را بخواهید، برای داشتن آن شما را تا ارائه مدل سال آینده منتظر خواهد گذاشت.

2015 Dodge Viper GT
2015 Dodge Viper GT

با اندکی تجهیزات اضافه دیگر، قیمت کلی این وایپر با طراحی «پیت» به ۱۲۶۰۸۵ دلار رسیده است. در همین حال، این خودرو قادر است تا در مدت ۱۱/۵ ثانیه در مسیر یک‌چهارم مایل به سرعت ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت برسد. درنظر بگیرید که شورولت کوروت Z06 با گیربکس دستی که از نظر زمانی در تست یک‌چهارم مایل با این خودرو مطابقت می‌کند، ولی سرعت حداکثرش در انتهای مسیر به اندازه ۸ کیلومتر بر ساعت کمتر است. در رسیدن به سرعت ۱۵۰ مایل یا ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت نیز شورولت به اندازه ۱/۳ ثانیه عقب‌تر خواهد بود. اولین دنده در وایپر می‌تواند سرعتی را تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تأمین کند. در همین حال، هر شیفت این احساس را به‌وجود می‌آورد که به مرحله‌ای دیگری از چابکی در دنیا قدم گذاشته‌اید.

2015 Dodge Viper GT
2015 Dodge Viper GT

2015 Dodge Viper GT
2015 Dodge Viper GT

همه وایپرها، چه مدل‌های ویژه مسابقه یا مدل‌های پایه، خودروهایی سرسخت، محکم و پر سر و صدا هستند. هر گونه شکاف کوچک در سطح جاده باعث ارتعاش در شاسی «فوق‌صلب» خودرو می‌شود و تایرهای عریض پیرلی به صورت مداوم، کابین با نوعی صدای هواپیما با فرکانس پایین پُر می‌کنند که شاید تنها یک راننده لوکوموتیو بتواند به آن بی‌توجه باشد. ولی این موضوع بیشتر در سرعت‌های کم است؛ وقتی سرعت افزایش می‌یابد، کمتر نگران صدای بیرون خواهید بود. چسبندگی بالایی نیز در دسترس قرار می‌گیرد و در تست لغزش در پیچ، چسبندگی 1.03 g مشاهده شده است. شما می‌توانید با سرعت وارد پیچ‌ها شوید؛ ولی این احتمالاً تا زمانی است که صدای سرنشینان عقب بلند نشده است. البته به نظر می‌رسد که این خودرو بیشتر به پیچیدن و پیچ‌های تند عادت دارد؛ چرا که در یک مسیر مستقیم به سرعت می‌تواند به یک سمت منحرف شود. نسبت دنده‌های بالا، در حالی که باعث شده تخمین مصرف سوخت سازمان حفاظت محیط زیست امریکا در جاده به ۱۱/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برسد، ولی در ترافیک و سراشیبی‌های ملایم، چندان مناسب نیست. پایین آوردن یک یا دو دنده، در بسیاری از مواقع ضروری خواهد بود. در همین حال، مصرف سوخت در تست برابر ۱۶/۸ لیتر مشاهده شده که ۲/۸ لیتر کمتر از تخمین مصرف سوخت در شهر است.

2015 Dodge Viper GT
2015 Dodge Viper GT

وایپر از آن دست خودروهایی است که بیشتر باید برایش مأموریت‌های ویژه درنظر بگیرید تا رفتن به فروشگاه و مراکز خرید. بنابراین، در صورت چنین استفاده‌هایی، شاید بهتر است به سراغ دیگر گزینه‌های در دسترس بروید. ضمن اینکه اگزوز کناری باعث گرم شدن پایین پنجره‌ها می‌شود و در اکثر اوقات نیز، کابین فضای تَنگی دارد. یا شاید هم با خود بگویید که تجربه رانندگی در این خودرو را نمی‌توان با هیچ خودروی تولیدی دیگری عوض کرد.

2015 Dodge Viper GT
2015 Dodge Viper GT

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۲ سرنشین، ۲ در کوپه.
  • قیمت مدل تست: ۱۲۶۰۸۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۹۹۰۹۰ دلار).
  • نوع موتور: پوش‌راد با ۱۰ سوپاپ V10،بلوک و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
  • گنجایش: ۸۳۸۲ سی‌سی.
  • قدرت: ۶۴۵ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۸۱۳/۵ نیوتن‌متر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی.

2015 Dodge Viper GT
2015 Dodge Viper GT

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۵۱ متر.
  • طول ماشین: ۴/۴۶۳ متر.
  • عرض: ۱/۹۴۱ متر.
  • ارتفاع: ۱/۲۴۷ متر.
  • وزن کلی: ۱۵۶۱ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۴ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۷/۳ ثانیه.
  • صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۱۱/۵ ثانیه.
  • صفر تا ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۶ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۵ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۱/۵ ثانیه با سرعت نهایی ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت دراگ، تخمین): ۳۰۵/۷۷ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۵/۴۱۵ متر.
  • چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 03 g.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۹/۶ لیتر در شهر و ۱۱/۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۶/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

منبع: caranddriver

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

33 دیدگاه

  1. mohsen
    سوابق: (901 دیدگاه) ,

    این شد VIPER
    فقط مصرف سوختش شرمنده میکنه!! اونم دیگه آمریکایی کارش نمیشه کرد ولی تست های شتابش عالیه

    پاسخ
  2. من
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    پدال تو مشخصات ماشین نوشتی هاچبک
    این کجاش هاچبکه؟؟؟؟؟
    این کوپس

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل asa
      asa
      سوابق: (368 دیدگاه) ,

      عاشق این طراحی عقب وایپرم ، با این رینگاش واسه ادم هوش و حواس نمیزاره.

      پاسخ
  3. mohsen
    سوابق: (901 دیدگاه) ,

    یه سوال ولی؟
    صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۴ ثانیه.
    استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۵ ثانیه.
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    مگه میشه؟ اخه وقتی از 0 شروع میکنه باید به 3 تا اصطکاک غلبه کنه ولی وقتی از 8 شروع میکنه به 2 تا اصطکاک

    پاسخ
    1. ali
      سوابق: (62 دیدگاه) ,

      دوست من خودت به سوال خودت پاسخ دادی. نکته همین اینجاست که اصطکاک باعث حرکت میشه. شما فرض کن جاده لغزنده باشه که باعث میشه اصطکاک کاهش پیدا کنه که در استارت های سریع فقط باعث اسلیپ لاستیک ها میشه پس هرچی اصطکاک بیشتر اتلاف انرژی کمتر و شتاب بیشتر.در ضمن تعداد اصطکاک ها کم نمیشه اونی که تغییر میکنه ضریب اصطکاک که همنجور که تو دبیرستان خوندیم ضریب اصطکاک حرکتی از ایستایی کمتر است و در حرکت مقاومت هوا بیشتر .

      پاسخ
    2. mohsen
      سوابق: (901 دیدگاه) ,

      ممنون علی آقا
      ولی خوب تو حالت ساکن ضریب اصطکام ایستایی بیشتره خوب منم همینو میگم پس از 0 که شروع میکنه باید به این غلبه کنه ولی از 8 نه
      واقعا موندم چرا یکی لایک زده چرا یکی دیس؟ اخه سوال دیگه این حرفارو نداره

      پاسخ
      1. محمد20
        سوابق: (84 دیدگاه) ,

        به نظرم این اختلاف به این برمیگرده که در تست 0-100 ، قبل از حرکت دورموتور بالاست، ولی در تست 8-100 کلاچ رها شده است و دور موتور در حد دور استراحت است( درنتیجه قدرت و گشتاور در لحظه شروع کمتر از حالت قبلی است)

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل فریا
          فریا
          سوابق: (687 دیدگاه) ,

          بله همینطوره
          چندین بار توی همین سایت اینو گفتم .

        2. mohsen
          سوابق: (901 دیدگاه) ,

          اهان این شد
          ممنون از همتون
          و ممنون از اونایی که به سوالم دیس زدن!! واقعا ماذا فازا؟ بابا همه مثل شما مهندس نمیشه یکیم مثل من خنگ میشه

      2. Ali
        سوابق: (59 دیدگاه) ,

        من مطمعن نیستم ولی شاید برای حرکت از صفر لانچ کرده باشن ٠_٠

        پاسخ
        1. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
          سوابق: (811 دیدگاه) ,

          دقیقاً همین طوره.چون قبل از استارت دور موتور بالا میره خودرو پس از حرکت به نوعی حالت پرتاب پیدا میکنه و شتاب بالاتر از زمانیه که در حال حرکت باشه.مصداق حرف بنده که خیلی هم خوب این واقعه رو به تصویر کشیده سری بازی های Forza هست که به صورت کاملاً طبیعی در این بازی همین اتفاق روی میده.

  4. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (322 دیدگاه) ,

    متاسفانه هر کاری برای این ماشین بدون کاهش قیمتش بی تاثیر امار فروش اون همین ثابت میکنه اگه ادغام کامل بشه کار دست فیات بیفته با امار فروش وایپر شاید…………….. شاید یه احتماله…………….

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل DODGE
    DODGE
    سوابق: (113 دیدگاه) ,

    این تازه یه چشمشه فردا پس فردا کوروت در برابر وایپر میشه پراید در برابر مرسدس سی 63 از لحاظ سرعت و قدرت!
    ایول داج کارت درسته!

    پاسخ
    1. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
      سوابق: (811 دیدگاه) ,

      نه دیگه داداش نشد دیگه.با عرض پوزش قیاس جالبی نبود.
      کوروت تو خیلی موارد برتری داره ولی خب وایپر هم واقعاً داره عالی عمل میکنه.علی الخصوص وایپر ACR جدید که با Down force تولیدی 1 تنی غوغا میکنه.
      ولی بازم میگم از جهاتی کوروت برتری داره.با این حال سلیقه ایه دیگه!! 😉
      راستی Dodge عزیز داداش عکس پروفایلت خیلی قشنگه ها.
      یکی وایپر یکی چلنجر یه به روز رسانی میخوان چون چندین ساله به این صورت بدون تغییر بودن.هم چنان منتظریم!
      ارادت

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل DODGE
        DODGE
        سوابق: (113 دیدگاه) ,

        باربد جان فدایی داری!!
        این مقایسه ی من مثل مقایسه ی همون 3 راس مثلث ماسل کار های امریکاییه و یکمشم سلیقه ایه ولی من میگم شیب پیشرفت وایپر داره از کوروت بیشتر میشه.
        راستی درباره عکس پروفایلم هم لطف داری ممنون!!

        پاسخ
  6. امیرحسین
    سوابق: (326 دیدگاه) ,

    با اینکه از دهه 90 عاشق وایپر هستم ولی بنظرم باید قیمت اش رو کاهش بده.کوروت با قیمت پایین تر بازار رو از وایپر گرفته.وگرنه همچنان وایپر باشکوه و دوست داشتنی هست

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل فریا
      فریا
      سوابق: (687 دیدگاه) ,

      ارزشش خیلی بالاتر از کوروت هست . خودتون درموردش تحقیق کنید 😉
      منبع رو یادم نیست ولی یه جا خوندم تامین کننده ی متریال interior ـش با فراری یکیه (فراری از حیث interior عالیه ) .

      پاسخ
      1. mohsen
        سوابق: (901 دیدگاه) ,

        انگار میگه MVM با موتور بی ام وه من با اینکه فراری بازم ولی داج کمپانی بزرگیه و هیچوقت به این چیزا افتخار نمیکنه
        Z06 یکی از عالیاس

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل فریا
          فریا
          سوابق: (687 دیدگاه) ,

          دایی
          داج به فراری افتخار نمی کنه ! به کیفیت متریال interior ش افتخار میکنه !

  7. یوسف
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    از لحاظ فنی که حرفی توش نیست (البته به جز مصرف سوختش که با پیشرفته های امروزی اصلا توجیه پذیر نیست) اما طراحیش باید دست خوش تغییر بشه.
    تو این مدل به خاطر سفارشی سازی در کل وضعیت ظاهری خوبه (مخصوصا کابین) اما اگر داج فکری برای طراحیش نکنه دنیای امروز به هیچ برندی رحم نمیکنه.
    داج داره فرصتو از دست میده و این از آمار فروش مدل های اصیلی مثل داج چلنجر و داج وایپر مشخصه.

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل ali ayat
    ali ayat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    من باشم میترسم این ماشینو بخرم این ماشین راننده میخواد میفهمی راننده

    پاسخ
  9. سجاد
    سوابق: (203 دیدگاه) ,

    فقط اون چراغی که تو آرم پشتش تعبیه شده … دیگه هیچی !!!
    البته من بیشتر کوروت و وایپر رو برادر میدونم تا رقیب … این دوتا اومدن تا جلوی دوستان اروپایی مون رو بگیرند
    هر چند این مصرف بالاش واقعا استفاده ش رو در حد پیست محدود میکنه و اصلا ازین منظر قابل دفاع نیست
    اما عشق وایپر مصرف پصرف حالیش نیست!!!
    اصن اسم وایپر و کوروت ابهت و وحشت داره ….

    مرسی از آقا مسعود عزیز

    پاسخ
    1. mohsen
      سوابق: (901 دیدگاه) ,

      داداش منظور از اروپایی چیه؟ میخواد جلو 488 و HURACAN و 650s رو بگیره که خدای تکنولوژی و مهندسین؟؟
      حالا خیلی خوب شده انصافا قبلا فقط رو کاغذ اسب و حجم گنده بود با مصرف زیاد ولی تو عمل چیزی نبود الان خوب تر شده ولی باز هم فکر نکنم بتونه با این قیمت و این مصرف جلو اروپایی ها دوام بیاره

      پاسخ
      1. شروین
        سوابق: (517 دیدگاه) ,

        فکر بکن مهندس!! فعلا که به حول و قوه الهی سالهاست که کابوس پیست برای بقیه ماشیناست.

        پاسخ
        1. mohsen
          سوابق: (901 دیدگاه) ,

          این ماشینارو نمیخرن فقط واسه پیست میخرن استفاده کنن مثل ماشین معمولی ولی در کل امرکاییا تو پیست خوبن ما منکرش نیستیم ولی کمتر کسی اینو به رقیبای اوروپاییش ترجیخ میده اینم نگا کنید به آمار فروش تفهیم میشه

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.