بررسی داج چارجر R/T اسکات‌پک

در سال ۱۹۹۸ دایملر-بنز کمپانی کرایسلر را تصرف کرده بود و کمپانی جدید با نام دایملر کرایسلر شناخته می‌شد. تسلط آلمانی‌ها تا سال ۲۰۰۷ ادامه داشت و شاید یکی از معدود محصولات خوبی که از این کمپانی در طی این مدت بیرون آمد، دوگانه کرایسلر 300 / داج چارجر بود که هر دو بر اساس استخوان‌بندی نسل دوم W210 مرسدس‌بنز کلاس E ساخته می‌شدند (دایملر در حال حاضر به نسل سوم کلاس E رسیده است). این دو مدل، به عنوان نقطه‌ای برای بازگشت خودروهای دیفرانسیل عقب با عملکرد بالا شناخته شدند و شرایط را برای افتخارآفرینی «موپار» فراهم کردند.

2015 Dodge Charger R/T Scat Pack
2015 Dodge Charger R/T Scat Pack

یک دهه بعد، داج چارجر همچنان به عنوان پرفروش‌ترین خودروی مسافری و یک عنصر نمادین درتصویر برند در بازار باقی مانده است. برای مدل سال ۲۰۱۵، یک سری تغییرات در طراحی باعث دمیده‌شدن روحی تازه در کالبد پلتفرم قدیمی شده است. فهرست نسخه‌های عملکردی چارجر، بیشتر از همه بر جذابیت آن افزوده است؛‌ مدل‌هایی مانند R/T، R/T رود اند ترک، SRT 392 و SRT هل‌کت در کنار مدل جدید R/T اسکت پک.

2015 Dodge Charger R/T Scat Pack
2015 Dodge Charger R/T Scat Pack

مدل جدید R/T اسکات‌پک نقش داج چارجر SRT8 سوپر بی مدل ۲۰۱۲ را بازسازی می‌کند و از همان موتور بزرگ ۶/۴ لیتری همی استفاده می‌کند و با قیمتی در سطح ۴۰ هزار دلار عرضه می‌شود. با این که این سطح از قیمت برای مدل ۲۰۱۲ چندان قانع‌کننده نبوده، ولی اسکات‌پک جدید در حال حاضر از بسیاری از المان‌های طراحی ظاهری مدل چارجر هل‌کت با قیمتی بیش از ۲۵ هزار دلار استفاده می‌کند؛ از جمله طرح کاپوت NACA، چراغ‌های جلوی LED، طراحی تهاجمی در جلو و … .

2015 Dodge Charger R/T Scat Pack
2015 Dodge Charger R/T Scat Pack

در مدل تست شده از اسکات‌پک، موتور ۶/۴ لیتری همی با قدرت ۴۸۵ اسب‌بخار با گیربکس جدید ۸ سرعته اتوماتیک ZF و با بهره‌گیری از سیستم کنترل شروع حرکت، در مدت ۴/۱ ثانیه به شتاب ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می رسید. همچنین این خودرو، مسیر یک‌چهارم مایل را در مدت ۱۲/۴ ثانیه طی می‌کرد. آماری که ۰/۷ ثانیه در شتاب‌گیری و یک ثانیه کامل در تست یک‌چهارم مایل عقب‌تر از نسخه سوپرشارژر ۷۰۷ اسب‌بخاری هل‌کت است. با این حال، مدل اسکات‌پک در شتاب‌گیری تا سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت به اندازه یک ثانیه و در تست یک‌چهارم مایل به اندازه ۱/۲ ثانیه سریعتر از مدل چارجر R/T با موتور ۵/۷ لیتری همی با قدرت ۳۷۰ اسب‌بخار عمل می‌کند. آمار اسکات‌پک در چسبندگی جانبی و تست ترمز بیشتر از همه مشابه «هل‌کت» است. اسکات‌پک در حالی که از تایرهای تابستانی با ابعاد کوچکتر نسبت به هل‌کت استفاده می‌کند (تایرهای 245/45R-20 گودیر ایگل F1 سوپرکارز نسبت به 275/40R-20 پیرلی P Zeros در هل‌کت)، در تست لغزش در پیچ، چسبندگی 0.91g از خود نشان می‌دهد که تنها 0.03g با هل‌کت تفاوت دارد. همچنین اسکات‌پک در فاصله ۴۶/۶۳ متری از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت متوقف می‌شود که با مدل هل‌کت که بیش از ۹۰ کیلوگرم از آن سنگین‌تر است، مطابقت می‌کند.

2015 Dodge Charger R/T Scat Pack
2015 Dodge Charger R/T Scat Pack

چیزی که این آمار در خود نشان نمی‌دهند، طبیعت متمدنانه موجود در رانندگی با چارجر R/T اسکت پک است. البته باید اذعان کرد که در بسیاری جهات شبیه به هل‌کت است، ولی بیشتر اجزا پکیج عملکردی اسکت پک، در زمان‌های بیشتری قابل‌استفاده هستند. در واقع با یک سدان عضلانی روبرو هستیم که وزنی بیش از ۱۹۰۰ کیلوگرم دارد و در عین حال، شبیه به یک کوپه کوچک ۱۵۰۰ کیلوگرمی حرکت می‌کند؛ تقریباً‌ چیزی شبیه به یک نسخه چهار در از یک موستانگ GT.

2015 Dodge Charger R/T Scat Pack
2015 Dodge Charger R/T Scat Pack

تکیه‌گاه مناسب صندلی‌های جلو در داخل کابین چارجر باعث می‌شود تا راحتی مناسب در هنگام رانندگی تأمین شود. در مجموع، اسکات‌پک خودرویی سریع است که می‌توانید در تمام روز با آن سرعت بروید و در همین حال، از آن خسته نشوید.

2015 Dodge Charger R/T Scat Pack
2015 Dodge Charger R/T Scat Pack

سیستم تعلیق با تیونینگ عملکردی در اسکات‌پک، با اینکه از فاکتورهای تنظیم‌شوندگی موجود در هل‌کت یا SRT 392 برخوردار نیست، ولی هیچ وقت باعث ناراحتی سرنشین نمی‌شود و در هنگام حرکت در جاده، کنترل بدنه خوبی را فراهم می‌کند. سیستم کنترل فرمان الکترونیکی «اسکات‌پک» نیز از سیستم هیدرولیکی موجود در مدل «هلک‌کت» چیزی کم ندارد؛‌ در حالی که واکنش سریعی در پیچیدن دارد، ولی از وزن مناسبی برخوردار است و خودرو با دقت و اطمینان به پیش می‌رود. برای اسکات‌پک، از سیستم ترمز قدرتمند برمبو نیز استفاده شده که در اینجا به صورت چهار پیستونه است (ترمزهای هل‌کت از نوع صفحه دو تکه، با ۶ پیستون هستند). با این حال، هنوز هم همان عملکرد را در توقف خودرو از سرعت بالا نشان داده است. داج برای مدل اسکات‌پک از سیستم صرفه‌جویی در مصرف سوخت (Fuel Saver) استفاده می‌کند که در شرایط کم‌فشار، چهار سیلندر از موتور ۶/۴ لیتری را از کار می‌اندازد تا به این وسیله، مصرف سوخت بهتری را برای خودرو ایجاد کند.

2015 Dodge Charger R/T Scat Pack
2015 Dodge Charger R/T Scat Pack

مدل تست‌شده در اینجا یک داج‌ چارجر R/T اسکت پک مدل ۲۰۱۵ به ارزش ۴۱ هزار و ۸۸۰ دلار بود که در آن تنها از دو آپشن استفاده شده است؛ یکی تایرهای تابستانی ۱۹۵ دلاری و دیگری پکیج «ترجیحات مشتری» با امکاناتی چون رادیوی ۲۱ وات HD، سیستم راهبری، صفحه نمایش لمسی Uconnect به ابعاد ۸/۴ اینچ و شبکه‌های SiriusXM ترافیک و Travel Link.

2015 Dodge Charger R/T Scat Pack
2015 Dodge Charger R/T Scat Pack

در حال حاضر به دلیل محدودتر شدن قوانین آلودگی محیط زیست و استاندارد‌های تولید دی‌اکسید کربن، اینکه تا چه زمانی خودروسازان بتوانند سدان‌ها و کوپه‌های کلاس متوسط قیمتی با موتورهای بزرگ V8 ارائه کنند، چندان مشخص نیست. بنابراین خودرویی مانند چارجر R/T اسکات‌پک، گزینه‌ای است که شاید به همین زودی‌ها از بازار خودرو کنار گذاشته شود و جا دارد که در حال حاضر بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

2015 Dodge Charger R/T Scat Pack
2015 Dodge Charger R/T Scat Pack

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
  • قیمت مدل تست: ۴۱۸۸۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۴۰۹۹۰ دلار).
  • نوع موتور: pushrod ۱۶ سوپاپ V-8،بلوک آهنی و رویه آلومینیومی، پورتانژکتور سوخت.
  • گنجایش: ۶۴۱۷ سی‌سی.
  • قدرت: ۴۸۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۶۴۴ نیوتن‌متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۳/۰۵۳ متر.
  • طول ماشین: ۵/۱ متر.
  • عرض: ۱/۹۰۵ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۸۱ متر.
  • وزن کلی: ۱۹۷۱ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۱ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۹/۳ ثانیه.
  • صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۳ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۷ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۲/۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۸۵/۰۷ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (تخمین خودروساز): ۲۸۱/۸۳ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۶/۶۳۴ متر.
  • چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 91g.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۵/۷ لیتر در شهر و ۹/۴۱ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۳/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

32 دیدگاه

    1. maus
      سوابق: (15 دیدگاه) ,

      زیاد زیبا نیست
      لوکسم نیست
      فقط یه قوچ وحشی هست که زیادم خوشگل نیست
      ولی کادیلاک CTS-V
      هم وطنش خیلی سر تر از اینه.

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل محمد
        محمد
        سوابق: (135 دیدگاه) ,

        درسته شاید زیاد خوشگل و لوکس نباشه ولی با توجه به قیمت وقدرت وعملکردش واقعا ماشین خوبیه،درسته ماشین های آمریکایی به ماشین های اروپایی نمی رسند ولی تو این رنج قیمت ماشین های اروپایی چنین قدرت و عمل کردی ندارن این ماشین ها بیشتر به درد جوون هایی مثل ما می خوره که عاشق سرعتن ولی پول فراری و لامبورگینی و… ندارن هرچند من خودم چلنجر رو بیشتر از چارجر دوست دارم چون قیافش بیشتر حس ماسل کارو القا می کنه.

        پاسخ
        1. سامورایی
          سوابق: (182 دیدگاه) ,

          قیافه اش خیلی بهتر از قبلیه

        2. ASTON MARTin
          سوابق: (828 دیدگاه) ,

          نمیدونم چرا به دیزاینش خورده میگیرید
          خودروی فوق العاده ایه به نظره من،
          درنوع خودش بسیار قابل تحسینه
          منه سخت پسند هم حتی با دیدن کاپوتو سپرش عاشقش شدم،،
          به عقیده ی من یکی از بهترین سدان های اسپرت امریکاییه چارجر
          ازجهت فنی هم ک خودتون دیدید داره با هلکات برابری میکنه
          چندتاماشین با 40 هزار دلار این سرعتو سیلندرو کیفیت رو عرضه میکنن؟

      2. مسعود
        سوابق: (325 دیدگاه) ,

        تو سوار نشو!
        برو ای کلاس بنز بخر تونستی

        پاسخ
        1. ASTON MARTin
          سوابق: (828 دیدگاه) ,

          باریکلا مسعود :دال

      3. Xman
        سوابق: (546 دیدگاه) ,

        چقد همه باهات موافقن …. این طور نیست؟؟؟؟ من کاملا باهات مخالفم.

        پاسخ
      4. سینا
        سوابق: (122 دیدگاه) ,

        آقا شما داری سدان اسپورتو با سدان لوکس مقایسه می کنی اینا از هر لحاظی تفاوت دارن مثل این می مونه که پرایدو با پرشیا سورن مقایسه کنی

        پاسخ
    2. Mostafa&S
      سوابق: (318 دیدگاه) ,

      دوج رو خیلی قبول دارم وایپر،چلنجر،چارجر حرف ندارن…

      پاسخ
  1. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (319 دیدگاه) ,

    به نظر من وقتی ادم یک ماشین عضلانی میخره باید اونو با بهترین موتورش سفارش بده نه یه موتور 4سیلندر تو کامارو یا 6سیلندربرای همین ماشین دوج

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل ALiHidden
    ALiHidden
    سوابق: (333 دیدگاه) ,

    ماشین خوبیه!

    قایفش خوبه

    فقط اگه یکم خشن تر بشه فک کنم جالب تر بشه!

    پاسخ
  3. شروین
    سوابق: (517 دیدگاه) ,

    با 40.000 دلار 90% چیزی که یه راننده حرفه ایی از ماشین میخواد رو داره ارائه میده. اون 10% هم پیشکش فوق حرفه ایی هایی که با پول بیشتر انتخاب های بیشتری دارن. عالی عالی.

    پاسخ
  4. کافر مقدس
    سوابق: (498 دیدگاه) ,

    آی گلبم!

    اسم سدان اسپرت مییاد ذهنم جز چارجر چیزیو به یاد نمییاره!

    پاسخ
  5. میثم
    سوابق: (59 دیدگاه) ,

    ماشین 6400 سی سی ، چهل هزار دلار. واقعا دمشون گرم. خیلی قیمت آمریکایی ها منصفانه هست.

    پاسخ
  6. GT-R'
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    عاشقشم.
    اگه بخوام اولین وآخرین ماشین عمرم بخرم قطعا همینه.

    پاسخ
  7. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    بنظر میاد برای لذت بردن از رانندگی و ترشح ادرنالین ساخته شده باشه

    پاسخ
  8. احمد باقری
    سوابق: (4304 دیدگاه) ,

    با توجه به قیمتش، ماشین فوق العاده ایه.

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل امیر محمد
    امیر محمد
    سوابق: (280 دیدگاه) ,

    عکس اون چارجر قرمزه توی مانیتورش
    انگار میخوای ماشینو تو نیدفور اسپید اسپرتش کنی

    پاسخ
  10. mohsen
    سوابق: (901 دیدگاه) ,

    نمیدونم چرا فقط موتور بزرگ و به درد نخور دارن که پدر بنزینو در میاره

    پاسخ
  11. تصویر پروفایل سعید
    سعید
    سوابق: (1481 دیدگاه) ,

    با این قدرت و قیمت تو کلاس خودش بی رقیبه،کرایسلر 300 ،ماکسیما،آوالون،ایمپالا و بقیه سدانهای فول سایز غیرلوکس هیچکدوم چنین قدرتی ندارن،البته شاید رقیباش تو موارد دیگه(غیر از قدرت)بهتر باشن

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
    Reza :: Deutschland :: Mercedes
    سوابق: (2173 دیدگاه) ,

    اگه بهم بگن یه ماشین آمریکایی رو حق داری دوست داشته باشی و البته حق انتخاب هیچکدوم از اعضای خانواده موستانگ رو نداری!!!!!! اصلا یک ثانیه هم تو انتخاب این جناب شک نمیکنم…کلا دوج و جیپ تو آمریکا تک هستن

    پاسخ
  13. milad
    سوابق: (209 دیدگاه) ,

    واقعا چرا منفی میدین?دیگه بهتر از این ماشین هم هست با این قیمت…40هزار دلار میدی موشک زمینی دریافت میکنی که هیچ ماشینی نمیتونه رقیبش باشه..

    پاسخ
  14. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1443 دیدگاه) ,

    ظاهر نسل قبلی چارجر رو بیشتر می پسندم. اصالت و ابهت داشت. دوج بدون کله قوچ و دهنه بزرگ با صلیبش دوج نیست. البته بیشتر تقصیر فیاته .
    با عین حال هنوزم چارجر ماشین زیبا و خفنیه.
    موتور ماشیناش خوب شاخن اما از نظر مصرف از رقبا عقب افتادن.

    پاسخ
  15. سینا
    سوابق: (122 دیدگاه) ,

    من نمیدونم چرا بعضی ها الکی ایراد میگیرن یا ……دارن یا از ته اعماق حسودی میکنن (میسوزن) این ماشین مدل هلکت srt با bmw m5 بنزs65 جگوار و آستون مارتین درگ انداخت همه رو سوسک کرد تو یوتوب هست

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.