بررسی رام 1500 R/T همی مدل ۲۰۱۵

رشد فزاینده بازار پیکاپ‌ها در دهه ۹۰ میلادی و سال‌های نخست بعد از ۲۰۰۰ موجب شد تا تغییراتی عظیم در بین مدل‌ها و تریم‌های پیکاپ در صنعت خودرو رخ دهد و مردم نیز به تدریج شروع به استفاده از این خودروهای کاربردی برای کارهای روزمره کنند. البته مهم‌ترین نوع دومنظوره این نوع خودروها، تراک‌های اسپورت بود. تا قبل از آن، پیکاپ‌هایی که بر عملکرد متمرکز بودند، در بازار حاضر بودند؛ ولی وقتی دوج، موتور ۵۰۰ اسب‌بخاری V10 از وایپر را برای پیشرانه رام استفاده کرد و هیولای SRT10 را با گیربکس دستی تولید کرد، شرایط به کلی عوض شد. این خودرو بالاترین سرعت را در بین تراک‌ها به میزان ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت ثبت کرد که هنوز هم پابرجاست.

2015 Dodge Ram 1500 R/T
2015 Dodge Ram 1500 R/T

با وجود بهینه‌سازی‌ها، ظرفیت بالاتر یدک‌کشی و قابلیت خارج‌جاده‌ای، مدل‌های جدید هنوز نتوانسته‌اند بر این حداکثر سرعت فائق آیند. امّا در همین حال، کرایسلر هنوز هم تراک‌هایی سریع و چابک به شما پیشنهاد می‌کند. رام 1500 R/T مدل ۲۰۱۵ یکی از مدل‌هایی است که به رکورد عملکرد گذشتگانش بسیار نزدیک شده است و برای رسیدن به آن، نیازمند ارتقای بیشتر است. شاید زمان آن رسیده تا رام با استفاده از موتور جدید سوپرشارژر هل‌کت V-8 با ۷۰۷ اسب‌بخار، تحولی در حداکثر سرعت پیکاپ‌ها ایجاد کند.

2015 Dodge Ram 1500 R/T
2015 Dodge Ram 1500 R/T

تریم R/T مدل ۲۰۱۵ از جهاتی شبیه به یک تراک اسپورت کاملاً آماده است. این خودرو تنها به صورت دیفرانسیل عقب و با کابین استاندارد عرضه می‌شود و طول بارگیر آن نیز ۱/۹۳ متر است. تنها گزینه پیشرانه، یک موتور ۵/۷ لیتری همی V-8 با قدرت ۳۹۵ اسب‌بخار است که با یک گیربکس 8HP70 هشت سرعته اتوماتیک و نسبت محور عقب 3.92:1 همراه می‌شود. رام 1500 با وزن ۲۳۱۶ کیلوگرمی خود، هرگز یک خودروی سبک محسوب نمی‌شود. درنظر بگیرید که چرخ‌های استاندارد ۲۲ اینچی طرح کروم که در لاستیک‌های سری 285/45 تمام‌فصل گودیر پیچیده شده‌اند، هر کدام وزنی در حدود ۴۱ کیلوگرم دارند. ولی در عین‌حال، موتور «همی» با گشتاور ۵۵۵/۹ نیوتن‌متری‌اش، پس از فشار دادن پدال گاز کاملاً مسلط نشان می‌دهد و عملکردی بسیار قابل‌احترام در شتاب نشان می‌دهد. R/T می‌تواند در مدت ۵/۴ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و مسافت یک‌چهارم مایل را در مدت ۱۴/۱ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۹/۳ کیلومتر بر ساعت طی می‌کند. هر دوی این آمار، بالاتر از شتاب پیکاپ‌های کنونی دیگر برندها قرار دارند و تنها ۰/۵ ثانیه عقب‌تر از SRT10 قدرتمند هستند. البته با توجه به محدودیت قانونی که برای R/T درنظر گرفته شده، این خودرو نمی‌تواند در زمینه حداکثر سرعت رقابت داشته باشد و به ۱۷۰/۶ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. همچنین مسافت توقف ۵۷/۶۱ متری از ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت و شتاب جانبی 0.76g در تست لغزش در پیچ نشان‌دهنده شرایطی متعادل در این خودرو هستند؛ خودرویی که نسبت توزیع وزن آن بین جلو و عقب، ۵۴ به ۴۶ است.

با وجود عنوان تراک اسپورت برای مدل R/T، این مدل نیز از همان تنظیمات سیستم تعلیقی استفاده می‌کند که برای رام 1500 های معمولی استفاده می‌شود. در نتیجه، علی‌رغم فاصله محوری کم، کیفیت کلی سواری را شاهد هستیم و تراک می‌تواند بار و یدک را به ترتیب با وزن‌های ۶۲۶ و ۲۲۹۰ کیلوگرم با خود حمل کند. همچنین، مطابق انتظاری که از یک خودروی بزرگ با موتور همی می‌رود، مصرف سوختی برابر با ۱۵/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از R/T مدل ۲۰۱۵ مشاهده شد که مانند بسیاری از پیکاپ‌های V-8 بررسی شده در قبل است.

2015 Dodge Ram 1500 R/T Interior
2015 Dodge Ram 1500 R/T Interior

مدل R/T با کابین استاندارد، یک پکیج کوچک و منظم برای یک خودروی فول‌سایز است که در پارکینگ‌ها بسیار مفید است. پشت صندلی‌ها جا برای چند کیسه از وسایل وجود دارد. شما همچنین می‌توانید با اضافه کردن آپشن رام‌باکس به ارزش ۱۲۹۵ دلار، دو صندوق وسایل قفل‌شونده در عقب صندلی‌ها داشته باشید.

2015 Dodge Ram 1500 R/T Interior
2015 Dodge Ram 1500 R/T Interior

رام مدل‌های R/T را به عنوان یک عنوان شاخص درنظر نگرفته است؛ ولی مدل‌های اسپورتی که با موتور V-8، دیفرانسیل عقب، کابین استاندارد و بارگیر کوتاه همراه می‌شوند، عنوان R/T به خود می‌گیرند. قیمت‌گذاری برای این خودرو با این ویژگی‌ها از ۳۶۲۲۵ دلار آغاز می‌شود که شامل مدل R/T با کاپوت دریچه‌دار، چرخ‌های بزرگ و امکانات مختلف مخصوص تراک‌های اسپورت است؛ امکاناتی مانند یک دیفرانسیل با محدودیت لغزش، مخزن سوخت ۲۶ گالنی، ورودی بدون کلید، کیسه‌هوای جلو و کنار، دوربین نمای عقب، سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحه نمایش لمسی ۸/۴ اینچی، گرم‌کن فرمان، نمایشگر مجموعه ابزارهای دیجیتال ۷ اینچی، انتخاب دنده چرخان، کنسول مرکزی با طول کامل، تنظیم قدرت پدال‌ها، آینه‌های بغل خودکار و همراه با گرم‌کن.

2015 Dodge Ram 1500 R/T
2015 Dodge Ram 1500 R/T

مخزن‌های رام‌باکس، بالاترین قیمت را در بین آپشن‌های به کار رفته در خودروی تست داشته‌اند. از دیگر آپشن‌های به کار رفته می‌توان به پکیج «ترمز و یدک‌کشی» ۶۶۵ دلاری، کاور سه‌تیکه تانو (۵۰۰ دلار) و پکیج «راحتی» به ارزش ۴۹۵ دلار (نوربالای اتوماتیک، استارت و ورود با مجاورت و برف‌پاک‌کن‌های حساس به باران) اشاره کرد. همچنین یک سی. دی. پلیر یک دیسکه در کنسول (۱۹۵ دلار)، پنجره عقب کشویی (۱۴۰ دلار) و گرم‌کننده بلوک موتور (۹۰ دلار) از دیگر آپشن‌های استفاده شده در این خودرو بودند که قیمت آن را در مجموع به ۴۰۴۳۰ دلار رساندند؛ خودرویی که برای آب‌وهوای زمستانی آماده شده بود.

2015 Dodge Ram 1500 R/T V8 Engine
2015 Dodge Ram 1500 R/T V8 Engine

رام R/T دیگر دارای یک رقیب مستقیم نیست؛ چرا که فورد F-150 ترمور به دلیل انتقال به بدنه تمام‌آلومینیومی در مدل ۲۰۱۵، از صنعت خودرو خداحافظی کرده است. در همین حال، ترمور از موتور توربوی اکوبوست V-6 استفاده می‌کرد و کُندتر و گران‌تر از رام بود. مدل سیه‌را 1500 دینالی با کابین کشیده از جی‌ام‌سی می‌تواند تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، شانه به شانه با رام R/T حرکت کند. ولی باید درنظر داشت که این تراک لوکس قیمتی برابر با ۵۵ هزار دلار دارد. در ادامه، مشخصات رام 1500 همی R/T مدل ۲۰۱۵ را مرور می‌کنیم.

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۲ سرنشین، ۲ در تراک.
  • قیمت مدل تست: ۴۰۴۳۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۶۲۲۵ دلار).
  • نوع موتور: pushrod 16-valve V-8، بدنه و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
  • گنجایش: ۵۶۵۴ سی‌سی.
  • قدرت: ۳۹۵ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۵۵۵/۸۸ نیوتن‌متر در ۳۹۵۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۳/۰۶ متر.
  • طول ماشین: ۵/۳۱ متر.
  • عرض: ۲/۰۲ متر.
  • ارتفاع: ۱/۸۹ متر.
  • وزن کلی: ۲۳۱۶ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۴ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۴/۵ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۷ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۴/۱ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۹/۳ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۷۰/۵۹ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۷/۶۱ متر.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۵/۷ لیتر در شهر و ۱۰/۷ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۵/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

29 دیدگاه

  1. فرید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    این ماشین رو موتور ترند بهترین وانت سال انتخاب کرده ولی من باشم پیشرانه eco dieselرو با مصرف 11.2لیترگازوئیل انتخاب میکنم

    پاسخ
    1. حاج حسن
      سوابق: (46 دیدگاه) ,

      اینا چیه میزنن، این اگه تونست با پراید وانت رقابت کنه 😐
      این وانته یا تانک، با این میشه رفت جنگ،خدایشش بد ابهتی داره

      پاسخ
    2. ASTON MARTin
      سوابق: (831 دیدگاه) ,

      تو آمریکا راننده هم باشی از شغلت لذت میبری
      خدایا کاش مام شیطان بزرگ میبودیم تا میتونستیم ازین چیزا لذت ببریم 😐

      پاسخ
  2. ali97
    سوابق: (101 دیدگاه) ,

    سلام
    واقعا عاشق این شرکتم
    تمام محصولاتش رو دوست دارم
    شرکتی که به نظر من از تمام شرکت های خودرو سازی بیشتر به سنت های خودش پایبند بوده و اصالت امریکاییش رو حفظ کرده.
    بیشترین قدرت ها رو با کمترین قیمت در اختیار مشتری میذاره.امسال و مخصوصا این چند ماهه هم که دیگه داج غوغا کرده.این شرکت فک کنم باعث اوج گرفتن فیات-کرایسلر بشه.
    با ارزوی موفقیت برای شما و داج.

    پاسخ
  3. Saeed.shariati
    سوابق: (477 دیدگاه) ,

    اینجور وانت های غول پیکر دو کابین شون زیبا تره به نظر من
    اگه موتور هل کت روش بزارن 707 اسب میترکونه
    ولی بیایم منصف باشیم چند درصد اونایی که رام میخرن از همه ی 707 اسبش استفاده میکنن؟
    پس زیادی هم دیگ خوب نیس
    پیکان و رم مثال خوبی برای این او کلمه ان
    افراط و تفریط

    پاسخ
  4. انزو
    سوابق: (370 دیدگاه) ,

    درسته این قوچ امریکایی ابهتی داره ولی باید قبول کرد جلوی وانت پراید کم میاره!!!!لامصب وانت پراید رو میشه گذاشت پشت این رفت سفر

    پاسخ
    1. رضا ... فقط بنز
      سوابق: (27 دیدگاه) ,

      داداش این چیزا عشق امریکایی هاست
      ما نظر ندیم بهتره مسلما سلیقه ما با اونا فرق داره…

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل فریا
      فریا
      سوابق: (687 دیدگاه) ,

      دوتاشون شاهکارن . ولی خب چون F-150 دو دف هست ، اونو ترجیح میدم . F150 تو آفرود خیلی حرفا برا گفتن داره . البته سلطان و پدر آفرود دنیا جیــپ رو هم فراموش نکنیم !
      ♥ 0|||||||0 ♥

      پاسخ
  5. hadi
    سوابق: (63 دیدگاه) ,

    من با قیافه ی فورد بیشتر حال میکنم. اما اینم خیلی هیولاست

    پاسخ
  6. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
    سوابق: (811 دیدگاه) ,

    تو پیکاپ ها و وانت ها رام 1500 رو خیلی دوست دارم به خصوص جلو پنجرش.

    پاسخ
  7. علی
    سوابق: (72 دیدگاه) ,

    غولیه واسه خودش این کلاس خودرو واسه افرادی که با کارشون جوردرمیاد عالی هست عالی.

    پاسخ
  8. ReZa
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    حرف نداره از داخلش خییییلی خوشم اومد مخصوصا کیلومترشمارومانیتورش خوشم اومد بیرونش هم طراحی خیلی خوب وزیبایی داره.

    پاسخ
  9. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    ماشین بزرگ و زیبایی هست مصرفشم به اندازه گاریهای منتاژی وطنیه البته این با این وزن و شتابش حقم داره این مصرف سوختو داشته باشه

    پاسخ
  10. مجتبی (ساروی)
    سوابق: (551 دیدگاه) ,

    به نظر من اگه دو دبفرانسیل و 2کابینشو میزدن و درضمن یه خورده از اسب بخار و گشتاور کم میکردن مثلا 60الب 70تا(چون تو سرعت محدودش کردن پس این همه حجم موتور و تورک به چه کار میاد ؟؟؟؟) در عوض از مصرف بنزینش کم میکردن سلیقه ی امریکایی ها رو کاری بهش ندارم ولی تو کشور ما حقیقتا به شدت کاربردی میشد و حتی ادم هایی با سخت ترین سلیقه ها را خداقل برای 5سال راضی نگه میداشت البته اینا نظر من بود.فارق از اینا حقیقتا زیباست

    پاسخ
  11. amir ali
    سوابق: (101 دیدگاه) ,

    کلا داج يه چيز ديگه است قيمت هاي محصولاتش با مشخصات اونها جور در نمياد. به نظرتون چرا ؟

    پاسخ
  12. مهدی
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    تنها چیزی که تو داج باارزشه لذت سواریه. بهترینه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.