دوج

آیا تردد چلنجر دیمن باید در جاده‌های عمومی ممنوع شود؟!

از زمانی که داج چلنجر SRT دیمن معرفی شده سرخط بسیاری از خبرگزاری‌های خودرویی به این خودرو اختصاص یافته‌اند. زمانی که یک خودرو دارای قدرت ۸۴۰ اسب بخاری و تمامی تجهیزات موردنیاز برای ثبت رکورد طی مسافت ۴۰۰ متر در کمتر از ۱۰ ثانیه باشد، طبیعتاً چنین اخباری خوراک رسانه‌ها خواهند بود. دیمن قطعاً این پتانسیل را دارد که یکی از قطبی‌ترین خودروها باشد اما تا به اینجا کمتر روی حقایق تمرکز شده است.


قطع این موضوع زمانی که پشت فرمان دیمن قرار بگیرد تغییر خواهد کرد، اما اتوموتیونیوز تصمیم گرفته تا این قدرها هم منتظر نماند. در سرمقاله‌ای که روز گذشته منتشر شده این رسانه شمشیر را برای دیمن از رو بسته و گفته که:

ثبت این خودرو به عنوان مدل قانونی جاده‌ای باید ممنوع شود.

در این مطلب آمده است:

از لاستیک‌های صاف تقریباً غیرقانونی گرفته تا شتاب گیری دیوانه‌وار، چلنجر دیمن ماه جاری در نیویورک معرفی شده و حاصل انتخاب‌های گمراه‌کننده‌ای است که قوانین ایمنی عمومی را به چالش دعوت می‌کند.

کل صنعت خودرو در سال‌های اخیر قدم‌های بزرگی برای بهبود ایمنی خودروها برداشته‌اند و این موضوع سزاوار تقدیر و تشکر است؛ اما درباره‌ی دیمن، داج این هدف را نادیده گرفته و به‌صورت غیرمسئولانه‌ای در جهت مخالف حرکت کرده و آگاهانه رانندگان را در معرض خطر قرار داده است.


این سرمقاله‌ی اتوموتیونیوز به‌طور مستقیم دیمن را هدف قرار داده و پیش‌بینی می‌شد که خیل نظرات طوفانی در حمایت از خودروی فوق‌العاده‌ی داج روانه‌ی این مطلب شود. ما تا زمانی که شانس راندن این خودرو را نداشته باشیم، قضاوتی درباره‌ی آن نخواهیم داشت اما اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که حدس می‌زدیم این نوع از شبهه‌ها ایجاد خواهند شد؛ و قطعاً فضا برای بحث درباره‌ی دیمن وجود دارد.


بله دیمن به‌طور باورنکردنی‌ای سریع و قدرتمند است و می‌تواند برای هر فردی خطرناک محسوب شود. از طرفی حتی یک فولکس‌واگن بیتل ۴۰ اسبی نیز اگر در دستان فرد نااهلی باشد خطرناک محسوب خواهد شد. و NHRA دیمن را به خاطر اینکه بسیار سریع است ممنوع نخواهد کرد. این خودرو به خاطر نبود تجهیزات ایمنی کافی به منظور مسابقه در چنین سطحی ممنوع خواهد شد. قطعاً درها برای ایجاد سؤال درباره‌ی ایمنی دیمن در خیابان‌های عمومی نیز باز است.


البته باید به این نکته اشاره کنیم که دیمن به‌طور رسمی از عهده‌ی الزامات فدرال برآمده است، درست همانند چلنجر هلکت ۷۰۷ اسب بخاری، هنسی شلبی موستانگ GT350 با قدرت ۸۰۸ اسب بخار و بوگاتی شیرون ۱۵۰۰ اسبی.


ما می‌دانیم که منظور اتوموتیونیوز چیست. دیمن برای مسابقات درگ طراحی شده است و فاقد شرایط لازم برای تمام کاربری‌ها است. یکی از این موارد نیز مسابقه‌ی مالکان دیمن در خیابان‌ها خواهد بود که چنین فعالیت‌هایی قطعاً خطرناک و غیرقانونی بوده و فرقی ندارد شما یک خودروی عضلانی هیولا داشته باشید یا یک هاچبک سه سیلندر.

در چنین حوزه‌هایی پرش از بازاریابی هوشمندانه به عملی غیرمسئولانه آسان است اما سؤال ما باقی مانده است. آیا داج باید تجهیزات ایمنی ضروری برای استفاده در مسابقات را داشته باشد؟ یا اینکه دیمن را برای استفاده‌های خیابانی قانونی و کاربری‌های پیست غیرقانونی نگه خواهد داشت؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1487 ديدگاه)

    انگار خبرگذاری ها تو کل دنیا کاری به کیفیت مطلب انچنان ندارن و میخوان مخاطب جذب کنن خوبه خودشون هم میدونن دارن چرت مینویسن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amin

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (46 ديدگاه)

      بالاترین سرعتی که ثبت کرده چنده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امپراتور لامبورگینی

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      تردد نیسان جی تی آر هم برای مدت ها در خیابان های امریکا ممنوع بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امپراتور لامبورگینی

        ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        به خاطر اون وحشتی که در سیما ، صدا و حتی نام این خودرو ( demon ) , وجود داره واقعا میتونه برای کودکان و افراد دارای بیماری های قلبی خطرناک باشه !!!

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. Carbonado_GT

          ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (61 ديدگاه)

          سری فیلم ها conjuring رو ببینید تا از demon ها بترسید ???????????

          موافقم 1
          مخالفم 0
    3. کامیاب

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (499 ديدگاه)

      من عاشق ماشینای آمریکایی ام.کل بنای زندگیمم افراطه ،یعنی هرچه اسب بخار بیشتر بهتر،هرچه پول بیشتر بهتر،هرچی بیشترش بهتر.
      این ماشین عشقه،هرچی بخوای داره،ولی فرض کن تو خیابون دست یه جوون افتاده،(اصلا بر فرض من آمریکایی ام ،دست منه)
      خب کدوم آدم سالمی پشت ماشین 850اسبی میشینه و وقتی چراغ سبز میشه سعی نمیکنه چرخای جلورو بکنه از زمین؟
      اگه یه ماشین قوی،وحشی،قلدر و خوشگل داری،کاملاااااا بی مفهومه که بری یه دور بزنی برگردی،پریوس ماشین خوبیه برای خرید،با این هیولا فقط و فقط باید اسفالت رو نابود کرد،درگ گذاشت،گاز داد از صداش لذت برد و به معنای واقعی دیوونه بازی در آورد.
      میتونین موافق یا مخالف نظرم باشین،ولی بنظرم باید عامل محدود کننده ای باشه حداقل تو تکنولوژی خود ماشین(مث محدودیت مرسدس ها تو 250کیلومتر بر ساعت)تا اگه به سرت زد چرخارو از زمین بکنی،بهت بگه عزیزم ،این کارا مال پیسته،الان که خیابونی ،یکم آرومتر.
      تسلا یا بوگاتی یا 918یا کل ماشینای تیون شده ای که اصولی یا غیر اصولی مجوز تردد دارن،هیچ فرقی با این ندارن.
      اینکه نشریه ای میگه باید ممنوع بشه یا نشه،فقط دنبال مخاطبه.
      موضوع اینه،شما یه پراید دارین،نمیتونین باهاش حرکت بزنین؟خب میتونین،ولی عامل بازدارنده ای نیست،یکی باید عقل به خرج بده ،راه چاره ای برای نفس کار لذت بردن از ماشین بزاره.
      پدال عزیز ،نظر خودت چیه؟
      همه میگن ممنوع بشه یا نشه،بنظر شما ،اون چه که مهمه ممنوعیته یا عامل کنترل کننده؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. الف.ی

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1625 ديدگاه)

    به نظر من که هیچ مشکلی نداره.(البته اگه بلند شدن چرخ های جلو موقع شتاب رو فاکتور بگیریم)
    به نظر من حتی خودروی فرمول یک هم میتونه تو خیابون تردد کنه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    چلنجر هیچ مشکلی برای تردد جاده ای نداره
    وقتی اومد معلوم میشه چطور تو شهر میچرخه
    چنین شتابی خطرناک هست اما تسلا هم دست کمی نداشت(تو شتاب) البته راننده ناشی باشه براش فرقی نداره ماشین چی باشه
    تو همین کشور خودمون با وطنی ها چه کارایی که نمیکنن پس مشکل ماشین تنها نیست اینا بیشتر سعی میکنن بازار گرمی برای خبراشون راه بندازن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ونوم اف ۵

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      مهدی جون درست میگه شما پیکان رو هم به ادم ناشی بدید برای هر کسی خطرساز میشه در ثانی تو متن هم نوشته مجوز رو گرفته در نتیجه نویسنده یا عقده داشته یا میخواسته جلب توجه کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Ahmad

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    خطرناک! !!!!
    اگه واقعا فاقد حالت های رانندگی متفاوت و محدود کننده قدرت باشه.قطعا خطرناکه .ولی بعید میدونم اینجوری باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ghost

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (193 ديدگاه)

      2 تا سوییچ داره دیمن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. ASTON MARTIN

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    دوستان دقیقا چه عاملی باعث میشه یک ماشین برای تردد توی خیابون ها ممنوع بشه؟
    چندی پیش هم یه مدل از استون مارتین “دی بی تن اگگرر اشتباه نکنم” ممنوع شد :/
    علت هایی که توی این مقاله قلم داد شده منطقی نبودن اصلا :/
    لاستیک خودرو اگر دلیلشون بود که خوب اونو میتونن عوض کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. اشکان

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (106 ديدگاه)

    کسی که پول خرید اینو داره،حتما قبلش یه موستانگ یا کامارو 300/400 اسبی سوار شده،میدونه چجوری باید با اینا رفتار کرد،از پشت پراید 60 اسبی نمیاد که سوار این شه…به نظرم باید یه قانون بذارن،کسایی که میخوان تو شهر برونن باید حداقل یه 4/5 سالی گواهی نامه داشته باشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Hemichan

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (715 ديدگاه)

    در مورد این قسمت
    ” لاستیک‌های صاف تقریباً غیرقانونی ” درسته صافه ولی درگ رادیاله چسبندگیش بالاست
    در مورد هندلینگ و قدرت ترمز هاش
    according to Dodge brand boss Tim Kuniskis, who says that it has the ability to pull a supercar-like 1.00 g on the skidpad and come to a stop from 60 mph in less than 100 feet, a feat that very few cars in the world can achieve

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. hamid.hellcat

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    حتمن سردبیر محترم اتوموتوتیوز…. از فیات کرایسلر خواهش کرده بذارن یه دور با دیمون بزنه ندادن اونم حالا خواسته تلافی کنه. شما زیاد جدی نگیرید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. hamid.hellcat

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    چیه این دیمون! مگه میشه یه ماشین اینقدر جذاب باشه؟ تمام تنم داره میلرزه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. یاسین

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (658 ديدگاه)

    والا راسیتش من خودم دیمنو خیلی دوست دارم ولی به نظرم این یه موضوع مهمیه که حالا یه مقداری این ژورنال پیاز داغش رو زیاد کرده ولی چیزی که مهمه اینه که نه صرفا دوج هرکمپانی دیگه ای که یه ماشین با قدرت خیلی بالا تولید میکنه که به نسبت بقیه ماشینها عملکرد به قول گفتنی وحشی تری داره باید تمامی الزامات ایمنی رو داشته باشه من بعد از اون قضیه تست Euro ncap موستانگ اینور اونور تو مجلات خارجی میخوندم که یه شک و شبهاتی راجع به اسپرت ماسل های امریکایی بوجود اومده که چجوریه اینا تو کشور خودشون تو تست های ایمنی جاده امتیازاتشون با امتیازات موسسه ایمنی اروپا تفاوت وجود داره حالا این موضوعیم که این مجله گفته منظور اینه که درسته این ماشین قدرت واقعا خوبی داره و تو خط مستقیم هیولاییه ولی مثلا مصرف سوختش ایمنی سیستم ترمزش سیستم تعلیقش کنترل سرعتش و تعادلش تو پیچ یا اصلا پیش فرضها برای شرایط بحرانی مثل شیرون که سیستم اطفا حریق اتوماتیک داره باید زیر ذره بین قرار بگیره درسته مسلما دوج که دیشب تاسیس نشده امروز دیمن رو ارائه بده حتما به خیلی چیزاش فکر کرده ولی میگه بررسی بشه ببینیم واقعا دوج چلنجر دیمن برای دنیای واقعی ایمن هست یا نه حالا اینکه مالک ماشین کی باشه بله یه بنز کلاس C که عصاره ناب مهندسیه و برای زندگی عادی هم عالیه دست یه ادم ناشی بیفته خیلی خطرناکه اینجا موضوع مالک خیلی مهم نیست موضوع خود ماشین مهمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ASA

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    متن گزارش کاملا یک طرفه هست
    فقط برای جلب توجه اومده حرف زده
    کاملا مشخصه که با یه رفتار بچگانه میخواد عقده خالی کنه

    جدیدا اکثر متنها همینه
    همش بازار داغیه

    به قول یاس: (البته مهم نیست که ببیننت به دید چی، واست مهم اینه که تو فقط شنیده شی)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. akrh78

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1356 ديدگاه)

      ای بنازم ناز نفست داداش
      بازم به قول یاس اینا یه مشت “صد تومنی پاره های لای هزاری” هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. سعید(تهران)

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (496 ديدگاه)

    اصلا موضوع سر ایمنی و ایمن نبودن نیست دوستان، این نوعی از بازاریابی مدرنه، ایجاد تیتر باعث داغ شدن موضوع مورد بحث در دنیای مجازی میشه، مثل همین واکنشی که ما الان داریم با نظراتمون نشون میدیم، نمونه این کارو به شکل وسیعتر شرکتهای تکنولوژی مثل اپل و سامسونگ چند سالی هست انجام میدن، یکم دقت کنید: دیمون نباید مجوز تردد در خیابان داشته باشد! خنده دار نیست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. علیرضا

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (751 ديدگاه)

    البته باید به این نکته توجه داشته باشید که بحث راننده کار بلد و ناشی نیست شما عملا نباید شتاب گیری های دیوانه وار و سرعت های بسیار بالا رو تو خیابونای شهر تجربه کنی بله این خودرو بسیار قدرتمنده ولی استفاده از این قدرت در شهر غیر قانونیه شما باید در شهر از این خودرو استفاده معمولی کنی برای عشق و حال بری پیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. احسان(احسان سابق)

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    هلکت آمار تصادف بالایی داشت اما اگر خبری از کشته و بدطور زخمی شدن بود صد در صد الان یه پای دودج در دادگاه بود. این مجله هم داره شلوغش میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. شاهین پسر

    ۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    ولی جدا ماشینای ماسل آمریکایی ایمنی خوبی ندارن
    تست تصادفشونو ببینید تو یوتیوب یا اینکه گزارشای تست تصادف رو که سایت های مختلف گذاشتن و ببینید.مثلا کامرو سه ستاره دریاف کرده توی تست تصادف!!! با اینکه هیکل بزرگ و گولاخی دارن ولی فریبنده هستن.سنگین وزن و بدون تعادل.ایناهم که اومدن واس دیمن آپشن چرخ جلوی باریک رو گذاشتن دیگه صد در صد موقع شتاب گیری یه لحظه عقب ماشین ول بشه نمیشه جمع کرد با اون چرخای فرقونی!!!بعدشم ماشینایی مثل لامبورگینی و بوگاتی و مکلارن و پورشه و خلاصه هایپر کارهای امروزی همشون از سیستم کامپیوتری استفاده میکنن جهت پایداری زیاد.ی مثال میزنم مثلا کونیحزگ آگرا ی کلیپ ازش دیدم اومد بین جمعیت مانور بده یهو عقبش ول شد و رفت قاطی تماشاگرا و چند نفرو نفله کرد!!! خو اون همه قدرت توی دف عقب و خاموشی یا نداشتن سیستم ESP خیلی ریسکه نتیجشم میشه این.حتی توی جهنم سبز هم نتونست خودشو جمع کنه و بازم منهدم شد.حالا این دیمن با این قیمت کمش حتما جوونارو میکشه سمت خودش و هرکی پاش برسه پدال گازو تا آخر فشار میده و …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Khosro

    ۳۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این هیولا بدرد آدمهای سوسول نمیخره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا