دوجهفته نامه

نخستین رانندگی با دوج نئون 2017

سام کاویانی: همان‌گونه که پیش‌تر هم خدمتتان عرض نمودیم، فیات تیپو یکی از گزینه‌های مطرح برای تولید در شرکت ایران خودروست؛ اما این خودرو دارای یک نسخه همزاد و یا دوقلو نیز هست که دوج نئون نام داشته و اخیراً عرضه آن در کشورهای حوزه خلیج‌فارس آغاز شده است. اینکه چرا یک خودرو با دو نام متفاوت فروخته می‌شود به ماهیت سازنده یعنی شرکت کرایسلر برمی‌گردد، سازنده‌ای که امروزه فیات مدیریت و سهامداری عمده آن را بر عهده دارد و این خود موجبات همکاری بیش‌ازپیش این دو را در زمینه‌های گوناگون فراهم آورده است و یکی از این زمینه‌ها نیز تولید خودروهای مشترک است. ناگفته نماند عملی که بر روی بدنه دوج نئون صورت گرفته در عالم طراحی به آن ری‌بَج (RE BADGE) گفته می‌شود. عملی که در آن یک خودرو بسته به بازار هدف با نام و آرم متفاوتی عرضه می‌شود و عمده تفاوتی هم دراین‌باره وجود دارد به آرم و فرم جلوپنجره و چند تغییر بسیار جزئی دیگر محدود می‌گردد و ساختار اصلی بدنه و حتی چراغ‌ها نیز کاملاً دست‌نخورده باقی می‌مانند.
با ذکر این مقدمه، در اینجا نظری خواهیم انداخت به متنی که اخیراً درباره دوج نئون و در سایت «DRIVEARABIA» انتشار یافته است.

dodge-neon-2017
دوج نئون برگشته اما نه به‌گونه‌ای که شما فکر می‌کنید. نسخه اولیه نئون یک سدان کوچک کاملاً آمریکایی بود، این در حالی است که نسخه جدید آن از اختلاط میان فیات و کرایسلر متولد شده است. در واقع، دوج نئون ۲۰۱۷ حیات خود را به‌مانند یک فیات تیپو آغاز نموده است. پیش‌تر، دوج نئون در نمایشگاه خودروی دبی نیز در معرض دید عموم قرار گرفته بود.

dodge-neon-2017-03
نئون، یک جلوپنجره که نشان و اثری از برند دوج بوده و برخی از تغییرات جزئی دیگر را در دل خود جای داده است. دوج نئون کماکان در ترکیه و در کنار فیات تیپو به تولید می‌رسد، آن‌هم با پیشرانه‌ای که از برزیل می‌آید. این خودرو از نمای ظاهری مناسبی بهره می‌برد به‌ویژه در رده فوقانی SXT PLUS. این تریم از رینگ‌های آلومینمی ۱۷ اینچی و قدری از جزییات کرومی در بدنه سود می‌برد. در مقابل، در مدل پایه و یا همان SE از تریم پلاستیکی در بدنه و رینگ‌های آلومینیمی ۱۵ اینچی به همراه قالپاق استفاده شده است.

dodge-neon_01

dodge-neon_02
شرکت سازنده یعنی فیات – کرایسلر، مشتاق است که نئون جدید را در ردیف خودروهایی همچون تویوتا کرولا و نیسان سنترا جای دهد؛ اما در واقع، این خودرو به لحاظ ابعاد کلی بدنه و نیز ویل بیس در مکانی مابین سدان ساب – کامپکت تویوتا یاریس و کامپکت کرولا می‌ایستد. بازتاب این قضیه را هم در فضای پای سرنشینان عقب این خودرو شاهد هستیم، فضایی که بیشتر از رقبای ساب – کامپکت این خودروست. با این حال، به ادعای سازنده حجم صندوق عقب این خودرو از تویوتا کمری هم بیشتر است.

dodge_neon_2017_19

dodge-neon-2017-interior

dodge_neon_2017_18
تریم SXT PLUS این خودرو از محیط داخلی زیبایی بهره می‌برد، محیطی که شامل جزییاتی مثل داشبوردی با پوشش نرم، یک صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی خازنی Uconnect، کاربرد سهل و آسان دکمه‌های سامانه خودکار تهویه مطبوع و روکش‌های چرم/پارچه‌ای در داخل، می‌گردد. با آنکه میزان شایان توجهی از پلاستیک‌های سخت در داشبورد و پانل‌های درب‌ها به کار رفته است، اما درمجموع شاکله کلی این کابین درخور و پسندیده است. در مدل و یا تریم پایه، حجم به‌مراتب بیشتری از پلاستیک‌های سخت دیده می‌شوند و از سامانه صوتی ساده‌تری نیز استفاده شده است. تمامی تیپ‌های دوج نئون به یک سیستم تهویه مطبوع مناسب و اتصالات بلوتوث و تلفن مجهز هستند.

dodge_neon_2017_16
دوج نئون به‌طور استاندارد از ۶ عدد کیسه هوا، سامانه ترمز ABS (ضد بلوکه ترمز) و سامانه ESP (کنترل پایداری خودرو) و نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها بهره می‌برد.

dodge_neon_2017_21
پیشرانه استاندارد این خودرو یک نسخه ۴ سیلندر به حجم ۱.۶ لیتر و توان ۱۱۰ اسب بخار است. این پیشرانه به همراه یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود، گیربکسی که از قابلیت تعویض دنده به‌صورت دستی نیز برخوردار است. همان‌گونه که انتظار می‌رود، این خودرو بسیار کند است؛ به‌ویژه در زمانی که یک جفت سرنشین هم در عقب آن جای گرفته باشند. در رانندگی پرفشاری که با این خودرو داشتیم، مصرف سوختی معادل ۱۰.۸ لیتر در هر صد کیلومتر ثبت شد. ممکن است در آینده پیشرانه بزرگتری برای این خودرو گزینش شود.

سیستم تعلیق این خودرو، با آنکه سفت است ولی از نرمی معقولانه و نه شناوری بهره می‌برد و چنان‌که انتظار می‌رود بسیاری “اروپایی” است. بااین‌وجود، در برخی از سطوح جاده‌ای و در صورت استفاده از تایرهایی با فاق کوتاه، به نحو خفیفی واکنش عصبی از خود بروز می‌دهد. همچنین، به میزان قابل‌ملاحظه‌ای آوای ناشی از باد و لاستیک‌ها در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در درون آن شنیده می‌شود. با این حال، از این نظر کماکان در درون استانداردهای این سگمنت جای می‌گیرد.
فرمان این خودرو سفت و محکم است و تا اندازه‌ای، بازخورد مناسبی را از خود ارائه می‌دهد و درتریم SXT در پوششی از چرم نیز پیچیده شده است. درعین‌حال، وزن و سفتی فرمان را می‌توان جهت پارک آسان‌تر در درون شهرها، با فشردن دکمه “CITY” بر روی داشبورد، کاهش داد. این تجهیز به‌طور استاندارد در تمامی تیپ‌های این خودرو نصب شده است.

ترمزها نیز به‌نوبه خود از کارکرد درخور و مناسبی برخوردارند و پدال ترمز نیز حس خوبی را به راننده منتقل می‌کند. این موارد در کنار کنترل خوب بدنه آن در سرپیچ‌ها، هدایتی آبرومندانه و درخور احترامی را پیشکش دوج نئون می‌کند.
دوج نئون، یک خودروی بسیار رقابتی است که در جایگاهی مابین دو سگمنت ایستاده است. تبعات ناشی از این قضیه را نیز در نحوه قیمت‌گذاری آن شاهد هستیم. درصورتی‌که این خودرو به پیشرانه قدرتمندتری مجهز شود، می‌توان آن را به‌عنوان محک و معیاری به لحاظ گیربکس، فضای صندوق و تجهیزات ایمنی در نظر گرفت.

مشخصات کلی
حجم موتور: ۱۵۹۸ سی‌سی
توان: ۱۱۰ اسب بخار
گشتاور: ۱۵۲ نیوتن متر
شتاب صفر تا صد: ۱۱.۲ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۶.۳ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
وزن خالص: ۱۲۸۰ کیلوگرم
ظرفیت باک بنزین: ۴۵ لیتر
گنجایش صندوق بار: ۵۲۰ لیتر
طول/عرض/ارتفاع: ۴۵۳۲/۱۷۹۲/۱۴۹۷ میلی‌متر
فاصله بین دو محور: ۲۶۳۶ میلی‌متر
نوع گیربکس:۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی
تجهیزات ایمنی و رفاهی (تیپ SXT PLUS در بازار امارات): ۶ عدد کیسه هوا – سامانه‌های ایمنی ABS/EBD/ESP/ASR – سیستم کنترل ایستایی در سراشیبی HILL START ASSIST – دوربین دید عقب – فرمان با پوشش چرمی – روشنایی اتوماتیک چراغ‌های جلو – کروز کنترل – صفحه نمایش لمسی به سایز ۷ اینچ – نمایشگر فشار باد لاستیک (TPMS) – سنسور حسگر باران – سامانه هدایت ناوبری – تهویه مطبوع اتوماتیک – آینه داخل از جنس الکتروکرومیک – فرمان با پوشش چرمی – سنسور پارک عقب – رادیو و سیستم صوتی با MP3/USB/AUX و ۴ عدد بلندگو – رینگ‌های آلومینیمی ۱۷ اینچی – دستگیره‌های بیرونی درب‌ها با پوشش فلز کروم و…
بهای تیپ‌های متفاوت این خودرو در بازار امارات:
۵۷,۴۰۰ درهم (تیپ SE) و ۶۴,۸۰۰ درهم (تیپ SXT) و ۶۷,۷۰۰ درهم (تیپ SXT PLUS)
محل ساخت: ترکیه

منابع:
DRIVEARABIA.COM
YALLAHMOTOR.COM

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. MaWdigH

    ۱۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    نمیدونم چرا چنگی به دل نمیزنه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فورد

      ۱۱ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (856 ديدگاه)

      از بغل یکم شبیه فیات سینا هست اصلا اون جلو پنجره دوجم بهش نمیاد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرامرز

        ۱۲ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (1595 ديدگاه)

        خب به خاطر این که این در واقع همون فیات تیپو هست که تو آمریکا با برند دوج (زیر مجموعه فیات-کرایسلر) به فروش میره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. وحید

    ۱۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (325 ديدگاه)

    بنظرم هیچ ارتباط شاخصی با بقیه محصولات دوج نداره
    از فیس جلو که نا امید شدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Ali.usa

    ۱۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (335 ديدگاه)

    فیات زده پُکنده کرایسلر رو .مشارکت با فیات بزرگترین اشتباه کرایسلر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ghost

      ۱۲ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (193 ديدگاه)

      دوست عزیز چرا شما فک میکنی مشکل از فیاته؟ اگه کرایسلر خوبه پس چرا چند سال پیش دایملر شراکتشو با کرایسلر بهم زد؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. (ali (CHEVY NOVA

    ۱۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (6798 ديدگاه)

    دوج-نئون از محصولات اصلی دوج نیست بلکه یه مدل اکونومیک هستش و فقط برای پر کردن یه محصول کم مصرف برا دوج ساختخ شده پس نباید توقع چارجر 8 سیلندر رو از این ماشین داشت
    به نظرم این ماشین تو رده ی خوش خوبه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. علی

      ۱۳ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (67 ديدگاه)

      به نظر من هم با توجه به ویژگی و امکاناتش ماشین خوبیه اما ایرادش قیمتشه. به نظر من حداقل 10 الی 15 هزار درهم باید کمتر باشه تا ارزش خرید داشته باشه. با این قیمت کرولا و سراتو با موتور 2000 میشه خرید (البته در همون امارات، در ایران که با تعرفه گمرکی کرولا و سراتو قیمتشون بالاست).

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. سینا

    ۱۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (347 ديدگاه)

    خوشمان آمد
    اگه توسط ایران خودرو زیر 60 تولید شه (فیات) ، خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۱۲ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      دقیقاْ من هم نظر شما رو دارم. این تو بازار جهانی خیلی گرونتر از ساندروی جدید نیست و به نظر من همه جوره از اون سر هست. اگه نخوان ملت رو تلکه کنن میتونن مدل پایه رو حدود ۵۰ تومن بفروشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علی

      ۱۳ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (67 ديدگاه)

      کاملا اشتباه میکنی. مدل پایه این ماشین به پول ایران حدود 57 میلیون میشه و اگر هزینه پلاک و بیمه شخص ثالث رو اضافه کنی همون 60 تومن درمیاد. ضمنا امکانات کمی داره و اصلا مدل پایه ارزشی نداره. بنابراین در تیپ SXT اگر در ایران تولید و عرضه بشه به راحتی 70 قیمت میخوره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. بنتلی

    ۱۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    خبرسرد: ۱)هیوندا ‏i10‏ فیس لیفت با موتور ‏1و ۱.۲۵لیتری با قدرت ۶۵و ۸۶اسبی و گیربکس پنج سرعته دستی و چهار سرعته اتومات…مدل پایه با افزایش 1255پوندی ب 9250 رسیده. مدل ‏seو پرمیوم و ‏seپرمیوم ب ترتیب قیمت ۱۰۱۰۰ و ۱۱۲۰۰و ۱۳۵۰پوندی داره. قیمت پایه آپ و سیتی گو و پیکانتو ب ترتیب قیمت ۸۹۹۵ و ۸۴۴۰و ۸۰۹۵ داره. ۲) قیمت گذاری هوندا ‏crv‏. قیمت مدل پایه با انجین ۲.۴لیتری چهارسیلندر ۲۴۹۰۰داره ک ۲۰۰دلار افزایش یافته تیپ های ‏ex‏ و ‏ex.l‏ و فول آپشن ب ترتیب27500 و 30000و33000 دلار هس. قیمت سیستم 1300داره.تیپ ‏se‏ موتور چهارسیلندر ۱.۵توربو جدید داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. KING

      ۱۱ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (217 ديدگاه)

      خبر سرد ….
      بازم دست به کار شدی …..
      کارت ایول داره داشم … :-)

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علی

      ۱۳ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (67 ديدگاه)

      افزایش قیمت این خودروها بر اساس واحد پولی پوند، به علت افت ارزش پوند ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست و عملا قیمت مرجع این محصولات تغییر محسوسی نداشته. ضمن اینکه پس از رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا ارزش پوند در ایران نیز حدود 10 درصد افت داشت که البته در یک ماه اخیر حدود 5 درصدش جبران شده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. بنتلی

    ۱۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    ‏…۳) ‏max szwaj‏ رئیس فناوری و مهندسی بدنه فراری و مازراتی ک حدود 6سال درگروه فیات کرایسلر بوده ب عنوان مدیر فنی ب استون مارتین رفته. 4) جگوار ماه پیش اختراعی جدید ثبت کرده… دوربین های اطراف خودرو با تشخیص چهره و نحوه حرکات صاحب خودرو در نزدیکی خودرو قفل درب رو باز میکنه… 5)رولزرویس تصاویر جدیدی از کولینان منتشر کرده ک در اون میشه بدنه اصلی خودرو رو دید ک پوشیده شده…ولی میشه فهمید ک طراحی شبیه نسل جدید فانتوم داره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امیر.عارف

    ۱۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (876 ديدگاه)

    منم نظرم اینه که برای بازار ایران ماشین خوبی هست با توجه به امکانات و فنی بهتر از تولیدات پرتیراژ ایران. البته ظاهر هم بسته به سلیقه هر فرد خیلی هم بد نیست. البته اگه با قیمت واقعی و منصفانه بدن دست مردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ASA

    ۱۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    میتونه رقیب ال نود باشه، ولی اگه قیمت معقول داشته باشه
    با اینکه از ال نود قوی تره، ولی شتابش یک ثانیه از ال نود بیشتر هست
    اگه بیاد خوبه
    اونم زیر ۴۷ تومن
    به هرحال ایمنی خوبی داشته باشه خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. علیرضا

    ۱۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (752 ديدگاه)

    نسخه هاچ بکش (فیات تیپو)خیلی قشنگ تره یعنی خدایا این مارکیونه چجوری داره نابود میکنه تولید کرایسلر 200رو متوقف میکنه اون وقت اعتبار داج رو با همچین محصولی پایین میاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. سیاوش

    ۱۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (221 ديدگاه)

    هون فبات تیپو هست با لوگو دوج مثل رنو تندر که داچیا برند اصلیش است ولی با برند رنو به دلایل مارکتینگ عرضه می شود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محمد

    ۱۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام .
    اقایون مدیر سایت خواهش میکنم توجه کنید
    اسم برند dodge با تلفظ اصلیش میشود داااااااااج ، نه دوج .
    دوج اشتباه است لغت dodge را در گوگل بزنید و تلظ ان را گوش کنید.
    خیلی بده که تو کشور ما تمام سایت ها و افراد حرفه ای نام یک برند برتر جهان را اشتباه اشتباه تلظ کنند.
    خواهشا توجه کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حمیدرضا

    ۱۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    به عنوان یه خودروی اکونومیک خیلی مناسب هست و از همه مهم تر اینکه ساخت ترکیه هست جالبه که ترکیه داره دوج رو تولید میکنه بعد فروشش در ایران ممنوع هست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا