دوج

مروری بر گذشته دوج چارجر

چارجر اولین بار به طور رسمی در اواسط سال ۱۹۶۶ معرفی شد. البته در ابتدا به عنوان یک اپشن ویژه برای تولید دارت محسوب می شد که در حدود ۱۸۰ دستگاه دارت نیز به نام چارجر در سال ۱۹۶۵ تولید شده اند و همانطور که گفته شد تنها به عنوان یک کیت اپگرید شده ی دارت به چارجر به فروش می رسیدند. دوج همچنین ۳۰۰ کیت اماده نیز تولید کرد که فروشنده ها خود می توانستند بر روی دارت نصب کنند.

چارجر ۱۹۶۶

در سال ۱۹۶۶ تولید چارجر برای رقابت با مدلهایی همچون باراکودا و ماستنگ و بر روی پلت فرم سایز متوسط کرنت رسما اغاز شد. قیمت پایه برای دوج چارجر ۳۱۲۲ دلار بود. طراحی داخلی چارجر اوج هنر طراحان در ان زمان بود. طراحان به دو صندلی در جلو اکتفا نکرده و دو عدد نیز در عقب قرار دادند! کنسول وسط تنها محدود به قسمت جلوی خودرو نمی شد بلکه تا انتهای خودرو و صندلی های عقب نیز امتداد داشت.

انجین استاندارد ۳۱۸ V8 بود اما اکثر خریداران موتور ۳۸۳ V8 را ترجیح می دادند. انجینهای دیگری که قابل سفارش برای چارجر بودند عبارت بودند از ۳۶۱ V8 و مدل تازه تولید شده ی ۴۲۶ HEMI. که مدل اخری اضافه پرداختی معادل ۱۰۰۰ دلار را می طلبید. که موجب شد در ان سال تنها ۴۶۸ دستگاه چارجر با این موتور تولید شوند. این رقم را با کل تولید چارجر در سال ۱۹۶۶ که ۳۷۳۴۴ دستگاه بود مقایسه کنید تا متوجه محبوبیت و نیز کمیاب بودن اپشن HEMI بشوید.

با توجه به موفقیتهای چارجر از معرفی در اواسط سال ۱۹۶۶، مدل ۱۹۶۷ به مقدار کمی تغییرات احتیاج داشت. یک تغییر کوچک در طراحی خارجی اضافه شدن چراغهای راهنما به بالای گلگیرها بود. به علاوه کنسول سرتاسری داخل خودرو با یک نمونه ی عادی تعویض شد. دو موتور جدید برای چارجر قابل سفارش بودند که عبارت بودند از ۴۴۰ مگنوم! که در ۶۶۰ دستگاه از انها استفاده شد. دومین انجین یک ۳۸۳ با کاربراتور دو دهانه بود که جایگزین ۳۶۱ V8 قبلی شد. اگرچه تولید چارجر در سال ۱۹۶۶ یک موفقیت بزرگ برای دوج بود ولی در سال بعد تنها ۱۵۷۸۸ دستگاه از ان تولید شد. یعنی کمتر از نصف تولید سال قبل! مدل فست بک دیوانه کننده (fastback craze) به اخر راه خود نزدیک شده بود و زمان طراحی مجدد چارجر فرا رسیده بود.

با توجه به کاهش فروش چارجر در سال قبل واضح بود که این مدل به یک طراحی مجدد اساسی احتیاج دارد. چارجر جدید از سبک طراحی سود می برد که به ان بطری ذغال (coke bottle) می گفتند.طراحی گلگیرهای جلو و پنل یک چهارم عقب خودرو دلیلی بود بر استفاده ی طراحان چارجر جدید از سبک coke bottle. چرا که این قسمت ها طرحی همانند انحنای بطری ذغال را در ذهن تداعی می کردند. چراغهای عقب سرتاسری خودرو با نمونه ی مشابه کوروت تعویض شدند. Scoopهای (دریچه های) دوبل اضافه شده بر روی درها و درب موتور طراحی جدید چارجر را تکمیل می کردند. در این سال همچنین چارجر مدل R/T (Road & Track) را عرضه کرد. مدل R/T ورژن با عملکرد بالای(High Performance) چارجر بود. که به طور استاندارد با انجین ۴۴۰ مگنوم به قدرت ۳۷۵ اسب بخار تولید می شد. در این سال ۱۷۶۶۵ دستگاه چارجر به فروش رسید.

 

چارجر ۱۹۶۸

مدل ۱۹۶۹ چارجر از نظر ظاهری فرق چندانی با مدل سال قبل نداشت. تغییری درجلوپنجره ی مدل ۱۹۶۹ ایجاد شد که شامل یک تقسیم کننده در قسمت مرکزی ان بود. چراغهای عقب نیز دستخوش تغییراتی شد. به علاوه ی مدل R/T تولید مدل ویژه ی دیگری از چارجر در سال ۶۹ اغاز شد که به نام SE (Special Edition) خوانده می شد. پکیج SE مربوط به Performance نمی شد بلکه بیشتر به عنوان یک اپشن لوکس شناخته می شد که می توانست بر روی مدل R/T نیز نصب شود. یک انجین جدید V6 نیز در این سال در نظر گرفته شد که چندان مورد توجه قرار نگرفت. چرا که اکثر خریداران خواهان قدرت بیشتر مدلهای V8 بودند.اپشن ویژه ی دیگری نیز که وجود داشت سانروف بود. که با توجه به استانداردهای امروزه در زمان خودش یک انتخاب فوق العاده و کمیاب محسوب می شد. دو ورژن جدید چارجر برای نسکار اماده شده بودند: یکی مدل چارجر ۵۰۰ که ایرودینامیک ان نسبت به مدل عادی پیشرفت زیادی پیدا کرده بود. دومی دوج چارجر دیتونا بود که ویژه ی مسابقات نسکار طراحی شده بود و عملکرد ان به وسیله ی یک دماغه ۱۸ اینچی در جلو ی خودرو و یک اسپویلر بزرگ در انتهای خودرو بهبود پیدا کرده بود. در نهایت ۶۹۰۰۰ دستگاه چارجر تا این سال تولید شدند که به طرز اشکاری موفقیت چارجر را نشان میداد.

 

چارجر ۱۹۶۹

در سال ۱۹۷۰ تغییرات ظاهری بیشتری در چارجر انجام شد. سپر جلو یک پوشش کرومی دریافت کرد. چارجر به همراه چلنجر و باراکودا در رنگ های جدید فوق العاده ای مثل Plum Crazy Purple ، Sublime Green و چند رنگ دیگر تولید می شد. مدلهای R/T چارجر Scoopهای جدیدی که طراحی ظاهری بر عکس مدلهای قبلی داشتند بر روی در های خود می دیدند. چارجرهای ۵۰۰ نیز همچنان در این سال تولید می شدند. ولی فاقد ویژگیهایی همچون عملکرد فوق العاده ی مدلهای ۶۹ بودند. انجین ۴۴۰ SixPack تنها انجین جدید اضافه شده در این سال بود. اما مطمئنا یک انجین ضعیف نبود! چرا که از سه کاربراتور دو دهانه استفاده می کرد و قدرت ان به ۳۹۰ اسب بخار می رسید. با وجود همه ی اینها میزان فروش چارجر به ۴۹۷۶۸ دستگاه کاهش پیدا کرد. مهمترین دلیل این کاهش فروش نیز چیزی نبود جز مدل جدید چلنجر!

متاسفانه سال ۱۹۷۱ اغازی بود بر پایان اکثر Muscle Carها به دلایلی همچون قوانین جدید در مورد میزان الایندگی و افزایش هزینه ی بیمه و …
با وجود این مسائل چارجر ۷۱ زنده باقی ماند! و طراحی ان دستخوش تغییرات کلی شد. از این زمان به بعد چارجرها و کرنت ها از طراحی بدنه (Body Style) مشترکی استفاده می کردند و البته تفاوت انها در تولید کرنت به صورت چهار در و چارجر به صورت دو در بود. در سال قبل پکیج Super Bee مختص مدل کرنت بود ولی در این سال(۱۹۷۱) با توجه به اشتراکات چارجر و کرنت و دو در بودن چارجر، این پکیج تحت نام چارجر تولید می شد. این سال اخرین سال تولید چارجر Super Bee بود. همچنین اخرین سال تولید انجین ۴۲۶ HEMI. دیگر موتورهای تولیدی چارجر همگی دچار کاهش قدرت(Detuning) شدند( به همان دلایلی که ذکر شد). به عنوان یک نکته ی مثبت یک اسپویلر جدید عقب و درب موتور Ramcharger در لیست انتخابهای چارجر وجود داشتند. یک دریچه ی هوای جدید در وسط درب موتور و دقیقا در بالای فیلتر هوا نصب می شد و اگر راننده می خواست هوای تازه مستقیما به کاربراتور منتقل شود کافی بود دستگیره ای که در زیر داشبرد تعبیه شده بود را بکشد تا این دریچه باز شود. این دریچه تنها برای کرنتهای R/T و Super Beeها قابل سفارش بود.
از ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۴ کمپانی دوج، چارجر را از یک مدل High Performance به یک خودروی لوکس سوق داد. دلیل اصلی نیز همان قوانین الایندگی و … بود. در نتیجه انها دیگر نمی توانستند خودروهای با Performance بالا عرضه کنند. موتورهای HEMI نیز دیگر عرضه نمی شدند و سایر موتورها تا سال ۷۴ بار دیگر دچار افت قدرت شدند.

 

گردآوری شده توسط وب سایت اسپید بکس
منابع : stockmopar ، tuningtalk

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

اسپید بکس

در جامعه امروزی ما معدود افرادی پیدا می شوند که نسبت به خودرو و اتومبیل عشق بی تو صیف داشته باشند و هم چنین معدود مکان هایی وجود دارد که بتوان با عاشقانی مثل خود ارتباط داشته باشند.اسپید بکس , یک عضو کوچک این عرصه وسیع خودرویی کشور همواره سعی دارد تا به همراه شما دوستان مکانی برای حضور شما عزیزان جهت بالا بردن سطح علمی مردم عزیزمان فراهم آورد.

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. MATIN

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (208 ديدگاه)

    کسی سوار این ماشین میشه که عاشقش باشه . . .

    موافقم 8
    مخالفم 1
  2. رضا

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (25 ديدگاه)

    این خوش تیپا چراغ جلوهاشون کو؟
    کور هستن؟

    موافقم 0
    مخالفم 9
    1. علی

      ۵ آذر ۱۳۹۱
      سوابق: (5 ديدگاه)

      این دوج چارجر r/tچراغ هاش از داخل میاد بیرون.یعنی چراغ هاش داخل ماشین

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. ایمپالا

        ۱۲ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        نه از داخل ماشین نمیاد بیرون ته جلو پنجره ها توریه اونا رو که برداری چراغ ها مشخص میشه

        موافقم 4
        مخالفم 0
      2. Reza

        ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (2 ديدگاه)

        نه داداش چراغاش پشت جلو پنجرش خیلی هم قشنگ

        موافقم 4
        مخالفم 0
    2. سپهر

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      چراغ دارن ولی پشت جلو پنجره هستن

      موافقم 2
      مخالفم 0
  3. محمدعلی

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    خداوکیل اولین مدلش می ارزه به تمام ماشین های ایرانی

    موافقم 8
    مخالفم 0
    1. نوید

      ۹ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (51 ديدگاه)

      واقعا! به این میگن ماشین

      موافقم 4
      مخالفم 1
  4. شایان

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا رضا کور نیستن. مشکل از اطلاعات شماست وقتی چراغ ها روشن میشن اونجاهایی که برای چراغ هست (به غیر از جلو پنجره که ثابت است) بقیه میرن کنار تا نور اجازه ی خروج پیدا کنه. (ببخشیدا). در ضمن دیگه به ماسل کارها توهین نکنین.

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (25 ديدگاه)

      من خودم عاشق این ماشینهام عقیده ام هم اینه که فقط این ها هستن که به آدم حس ماشین رو میدن نه این جوجه کوچولوهای کره ای!
      ولی اصلا این مورد رو ندیده بودم تا حالا! آخه عقیده دارم چراغ یک ماشینه که با آدم حرف میزنه و اول که عکس اینارو دیدم این نقص به نظرم مثل یک آدم کور اومد.
      اصلا هم به نظرم این توهین نبود. من که این همه عکس ماشینهای عضلانی رو دیدم این طراحی به چشمم ناآشنا اومد. همین‌…
      .
      بعدشم نحوه صحبت شما واسم جالب بود ؛ به ماسل کارها توهین نکنین!
      ببخشید که باعث مکدر شدن خاطر این شخصیت های!! عزیز و بزرگوار شدم.

      موافقم 6
      مخالفم 2
  5. mohammad

    ۱۷ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    من عاشق اینجورماشینام.خیلی باهاشون حال میکنم

    موافقم 5
    مخالفم 0
  6. mehrdad

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    من میمیرم برا چارجر 1969

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. مرتضی

      ۲۲ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من هم همینطور

      عاشق این طور ماشینام

      داخل اونا احساسذ قدرت می کنی!!!

      موافقم 4
      مخالفم 0
  7. امین

    ۲ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    من واقعا عاشق این پونی های دیترویتی هستم.روح داره.اصالت دارن .مخصوصا ماستانگ 1966

    موافقم 5
    مخالفم 0
  8. سعید20

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اول سلام ممنون از اطلاعات شما من دیوانه ماشینه دوج اونم مدله چارجر ار تی 1969 هستم خیلی ممنون از زحماته شما

    موافقم 3
    مخالفم 0
  9. عرفان

    ۲۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من عاشق اینم که وقتی تو خیابون این ماشین جدیدا پز دادن یه دنده بکشی و حالشونو بگیری ماشین های امریکایی یه چیز دیگن

    موافقم 4
    مخالفم 0
  10. ایلیا

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام‌دنبال چارجر مدل ۷۰ هستم تمیز باشه چند تموم میشه مرسی.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. Reza

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فقط مدل 68قشنگتر از همشونه خیلی خوش تیپ

    موافقم 2
    مخالفم 0
  12. Mja

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    داج یعنی اصالت قدرت ابهت و احساس قدرتی که پوز هرچی اروپایی سوسول رو میزنه .عاشق داجم فقط چارجر 69

    موافقم 4
    مخالفم 0
  13. حسین رضایی

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا مدل های ۶۸ و ۶۹ این ماشین معرکست به نظرم یکی از مخوف ترین ظاهر بین ماشین هارو داره مخوف و قدرتمند

    موافقم 2
    مخالفم 0
  14. AMIR

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وقتی این ماشین رو میبینم مغزم به احترامش سکوت میکنه در ضمن این هیولا تا به حال نشده یه ماشین از بشت بتونه چراغ های جلوش رو ببینه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  15. مسعود

    ۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان عزیز.روی “هد لایت” های جلو، دو قاب وجود داره که با روشن شدن چراغها، مثل کرکره مغازه ها تصور کنین، به اون شکل بالا میره و موقع خاموش شدن هم پایین میاد و اونها رو مخفی میکنه.هر سمت هم دو چراغ دایره ای شکل داره که در منتها الیه چپ و راست، زیر “گریل” قرار گرفته.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. مهدی

    ۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    تو ایران هستش ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مهدی

    ۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مدل 1970

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. مهدی

    ۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    از مدل 67تا70
    میگم
    تو ایران هستش یا نه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. علی میر

    ۱۸ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوج همیشه بهترین بوده و از زمانی که تولید ماشین رو شروع کرده تا حالا پیشرفت قابل توجه داشته مخصوصا دوج چلنجر دیمون ۲۰۱۸

    موافقم 1
    مخالفم 0
  20. Amir

    ۹ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام کدوم مدلش ماشین دام تو سریع و خشنه؟ اینکه اون مدل تو ایران هستش برای خرید؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. viper

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      دام تو سریع و خشن یک مدل هفتاد داشت

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا