اسمارتدنده عقب

دنده‌عقب: معرفی اسمارت در ایالات‌متحده

۹ سال پیش یعنی سال ۲۰۰۷ در چنین روزی، میکرو خودروی اسمارت فورتو برای اولین بار در ایالات‌متحده معرفی شد. این رویداد در شهر لس‌آنجلس ایالت کالیفرنیا جهت معرفی و تبلیغ این خودرو روی داد تا یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۸ به‌صورت رسمی در این کشور عرضه شود.

Smart Fortow 1998
Smart Fortow 1998

در اوایل دههٔ ۹۰، «Nicolas Hayek» مؤسس شرکت ساعت‌سازی معروف سواچ سوئد، طرح یک خودروی بسیار کوچک فوق‌العاده شهری را جهت سرمایه‌گذاری و ساخت به شرکت دایملر آ گ ارائه کرد. مرسدس بنز از طرح وی استقبال کرده و با سرمایه‌گذاری مشترک، برندی بانام اسمارت (مخفف Swatch Mercedes ART) تأسیس شد. این خودرو که فورتو (ForTwo یا برای دو) نام گرفت برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۷ رونمایی شده و برای فروش در ۹ کشور اروپایی عرضه شد.

Smart Fortow 2002
Smart Fortow 2002

اسمارت فورتو خودرویی بسیار کوچک با طولی معادل ۲.۵ بود و از پیشرانه‌های سه سیلندری استفاده می‌کرد که در قسمت عقب خودرو نصب می‌شد و نیرو را به چرخ‌های عقب می‌فرستاد. این خودروی کم‌مصرف به‌راحتی می‌توانست در خیابان‌های باریک و معابر شلوغ شهری تردد کند. علیرغم محبوبیت فورتو در کشورهای اروپایی اما تولید آن برای هر دو طرف زیان‌های فراوانی را به همراه داشت. به همین دلیل چندی بعد سواچ از سرمایه‌گذاری مشترک انصراف داده و از پروژه کنار رفت.

Smart Fortow 2007
Smart Fortow 2007

اما مرسدس به‌تنهایی تولید فورتو را ادامه داد. این شرکت در سال ۲۰۰۰ نسخۀ کابریوی فورتو را تولید نمود و در سال ۲۰۰۲ آن را فیس لیفت کرد. حتی در سال ۲۰۰۴ نسخهٔ ۴ در و ۴ نفرهٔ اسمارت را نیز بانام فورفور (Forfour یا برای چهار) که بر اساس پلت فرم میتسوبیشی کلت شکل‌گرفته بود معرفی کرد. البته فورفور برخلاف فورتو موتور جلو و دیفرانسیل جلو بود. در همین سال اسمارت فورتو در کانادا هم برای فروش عرضه شد و در ژوئن ۲۰۰۶ رئیس گروه دایملر-کرایسلر «Dieter Zetsche»، وعدهٔ عرضهٔ فورتو را در اوایل سال ۲۰۰۸ در ایالات‌متحده داد. بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ دایملر کرایسلر ۳.۹ میلیارد یورو (حدود ۵.۲ میلیارد دلار) بابت ساخت اسمارت فورتو ضرر داده بود و عرضهٔ آن در بازار ایالات‌متحده راه‌حلی برای سوددهی برند اسمارت بشمار می‌رفت.

Smart Forfour 2004
Smart Forfour 2004

بدین ترتیب همان‌طور که اشاره شد، در ماه می سال ۲۰۰۷ این خودرو برای اولین بار در ایالات‌متحده معرفی شد و در ۵۰ شهر جهت انجام آزمون رانندگی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. مرسدس بنز برای تبلیغ فورتو در ایالات‌متحده دربارهٔ آن این‌گونه می‌گفت: «اسمارت فورتو همهٔ چیزهایی را که برای یک رانندگی شهری نیاز دارید ارائه کرده و باعث رهایی از محدودیت‌های رانندگی شهری (مانند ترافیک، کمبود چای پارک و…) می‌گردد».

Smart Fortow 2013
Smart Fortow 2013

فورتو در هنگام رانندگی در شرایط عادی مصرفی در حدود ۵.۸ لیتر در هر صد کیلومتر داشت و همین امر احتمال موفقیت آن را در بازار ایالات‌متحده بیشتر می‌کرد. البته پیش‌بینی مرسدس بنز درست از آب درآمد و فقط تا سپتامبر ۲۰۰۷ بیش از ۳۰ هزار دستگاه اسمارت فورتو توسط آمریکایی‌ها سفارش داده شد. این خودرو در ژانویهٔ ۲۰۰۸ به بازار ایالات‌متحده با قیمتی از ۱۲ تا ۲۱ هزار دلار عرضه شد.

Smart Fortow 2014
Smart Fortow 2014

البته نسل دوم فورتو در ایالات‌متحده عرضه شد چراکه تولید نسل اول آن در سال ۲۰۰۷ به پایان رسیده و نسل دوم جایگزین آن شده بود. این در حالی بود که تولید مدل فورفور به دلیل استقبال کم، دو سال بعد از معرفی یعنی در سال ۲۰۰۶ متوقف شد؛ اما در سال ۲۰۱۴ و همزمان با معرفی نسل سوم فورتو، مدل فورفور نیز مجدداً عرضه شد. هر دو مدل جدید فورفور و فورتو با همکاری رنو و بر روی پلت فرمی مشترک با نسل سوم رنو توئینگو شکل‌گرفته و در حدود ۷۰ درصد قطعات مشترکی باهم دارند. البته نسل دوم فورفور برخلاف نسل اول، به‌صورت موتورعقب و دیفرانسیل عقب ساخته‌شده است. همانند فورتو و نسل سوم توئینگو.

Smart Forfour 2014
Smart Forfour 2014

امروزه خودروهای اسمارت به محبوبیت و موفقیت بالایی دست‌یافته‌اند و این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری مرسدس بنز درست بوده است. این محبوبیت به حدی است که چینی‌ها نیز کپی آن را ساخته‌اند و حتی تیونر معروف برابوس هم خودروهای اسمارت را تیونینگ کرده است.

Shuanghuan Noble کپی چینی اسمارت
Shuanghuan Noble کپی چینی اسمارت

منبع: history

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. سینا

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    علت اینکه این مدل خودرو ها وارد کشور نمیشه چیه ؟ به نظرم اگه دولت عوارض گمرکی اینجور خودروهارو برداره و با یک قیمت منطقی وارد کشور بشه احتمال زیاد ازش استقبال خوبی خواهد شد در شهر هایی مثله تهران و مشهد اینجور ماشینا خیلی میتونه به کار بیاد.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. هادی ۸ سیلندر

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (458 ديدگاه)

      کاملا موافقم به قیمت پرشیا هم که باشه ملت اینو انتخواب میکنن کم مصرف گیربکس اتوماتیک چهرشم از دنا شیک تره

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. نوید جهرمی

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3685 ديدگاه)

    برنامه ی ب ام و برای مینی بهتر بوده تا دایملر برای اسمارت.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا