بلوغ در 25 سال: همراه با چهار نسل از رنو کلیو

موفقیت در خون رنو کلیو است و ما هر چهار نسل این خودرو را گرد هم آورده تا مقایسه‌ای بین آن‌ها داشته باشیم.

the Renault Clio through four generations
اولین نسل رنو کلیو در نمایشگاه خودروی پاریس در سال 1990 معرفی شد. نام خودرو از زبان یونانی گرفته‌شده و معنی “مشهور شدن” را دارد.

the Renault Clio through four generations 02
کلیو باید با ارائه‌ی آسایش یک خودروی بزرگ‌تر در پکیجی کوچک‌تر موفقیت رنو 5 را تکرار می‌کرد. این خودرو در سال 1991 برنده‌ی عنوان خودروی سال اروپا شد. در فرانسه آپشن های متعددی برای کلیو وجود داشت که از آن‌ها می‌توان به 6 نوع پیشرانه، دو نوع بدنه و سه سطح تریم اشاره کرد. تریم های این خودرو عبارت‌اند بودند از S،RSi و ویلیامز.

رنو در سال 1998 نسل دوم کلیو را با انحناهای بیشتری به بازار فرستاد. این خودرو دارای قطعات پلاستیکی و کاپوت آلومینیومی بود و تا سال 2012 به انواع مختلف در خط تولید حضور داشت.

the Renault Clio through four generations 20
علیرغم این موضوع، نسل سوم کلیو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال 2005 رونمایی شد و برای دومین بار و در سال 2006 خودروی سال اروپا لقب گرفت. در سال 2013 نیز نسل چهارم این خودرو وارد بازار شده است. این خودرو اولین مدلی است که زبان طراحی جدید رنو را به نمایش گذاشته و پس از آن نیز شاهد خودروهای کپچر، کجار و مگان بوده‌ایم؛ اما برای اینکه مقایسه‌ای میان این چهار نسل داشته باشیم آن‌ها را رو درروی هم قرار داده‌ایم تا روند تکامل آن‌ها را مشاهده کنیم.

نسل اول کلیو در پاییز سال 90 و در موتورشو پاریس رونمایی شده و کمی بعد در همان سال روانه‌ی بازار شد.

the Renault Clio through four generations 03
این خودرو کاملاً ارزش منتظر ماندن را داشت و ازهر نظر نسبت به رنو 5 بهبود یافته بود. در آن زمان ما این خودرو را راحت، پاسخگو و پالایش شده توصیف کردیم و سواری آن را دوست داشتیم. این خودرو در سال 91 با پیشی گرفتن از رقبایی چون نیسان Primera و واکسهال کالیبرا خودروی سال اروپا شد.

the Renault Clio through four generations 08
اما شگفت‌انگیزترین چیز درباره این خودرو احساس رانندگی کلیو نسل اول در زمان حال است. فرمان خودرو به خوبی توزیع وزن شده و ابعاد کوچک به همراه پنجره‌های بزرگ آن مانور دادن در شهر را آسان ساخته است. این خودرو دارای پیشرانه‌ی 1.4 لیتری 79 اسب بخاری است و البته بجای گیربکس خوب 5 سرعته دستی از نمونه ی اتوماتیک استفاده می‌کند.

the Renault Clio through four generations 10
هنوز هم در جاده‌های باز خودرو با تواضع و وقار خاصی حرکت کرده و ماهیت هیجان‌انگیز خود را به نمایش می‌گذارد. کابین خودرو نسبت به استانداردهای امروزی محافظه‌کارانه است اما فضای زیاد و البته احساس خوش‌ساخت بودن وجود دارد. نشان‌دهنده‌های آنالوگ به‌طور باورنکردنی قدیمی به نظر می‌رسند اگرچه که عملکردی بوده و می‌توان به آسانی آن‌ها را خواند.

the Renault Clio through four generations 11
در بخش عقب به‌طور عجیبی فضای خوب برای سرنشینان وجود دارد. در حقیقت برخی خودروهای مدرن شهری امروزی می‌توانند چند مورد را از این خودرو یاد بگیرند. البته تست‌های تصادف و مقررات ایمنی کلیو 25 ساله با معیارهای امروزی نمی‌خواند اما کلیو ثابت می‌کند که خودروی کوچک نیز می‌تواند فضای خوبی داشته باشد.


درحالی‌که شرکت‌های زیادی در هنگام معرفی نسل جدید یک خودرو محتاط عمل می‌کنند اما رنو با رونمایی نسل دوم کلیو در سال 98 کتاب قوانین را پاره کرد. شکل جعبه‌ای و خطوط مستقیم نسل اول محو شده و شاهد بدنه‌ای گردتر و منحنی‌تر در نسل بعدی بودیم. این یک موفقیت آنی بود و در اروپا مشتریان زیادی را به خود جذب کرد. مواد پیشرفته به منظور هرچه کمتر کردن وزن خودرو بکار رفتند که از آن جمله می‌توان به پوشش پلی کربناتی چراغ‌های جلو اشاره کرد. کاپوت آلومینیومی خودرو نیز علاوه بر کاهش وزن باعث بهبود ایمنی کلیو نیز شده بود. در برخی مدل‌ها نیز ABS وجود داشت و مدل‌های فول کلیو به 4 کیسه هوا مجهز بودند.

the Renault Clio through four generations 12
درست همانند نسل اول، کلیو نسل دو نیز بر روی هندلینگ درگیر کننده‌ی نسل اول تمرکز کرده و از پیشرانه‌های قدرتمندتر بنزینی و دیزلی سود می‌برد. خودروی حاضر در این بررسی دارای پیشرانه‌ی 1.9 لیتری دیزلی و گیربکس 5 سرعته ی دستی بود. کابین خودرو قدیم بهبود یافته و چشمگیر نسبت به نسل اول محسوب می‌شد اگرچه که پلاستیک‌های بکار رفته در آن چندان جالب نیستند. صفحه‌نمایش دیجیتال موجود بین نشان‌دهنده‌ها حس مدرن‌تری را به این خودرو می‌بخشد. نمی‌توان سیستم صوتی پایه و فرمان سه پره بزرگ آن را نادیده گرفت.

the Renault Clio through four generations 16
در جاده کلیو نسل دو با پیشرانه‌ی دیزلی قوی خود سرزنده نشان می‌دهد. گیربکس دستی این خودرو نسبت به گیربکس نسل اول بهتر بوده اما فواصل تعویض طولانی‌تر داشته و چندان دقیق نیست. سواری خودرو با توجه به رینگ‌های 14 اینچی و لاستیک‌های دیواره بلند خوب است.


درحالی‌که تولید نسل دوم کلیو در بازارهای مختلف تا سال 2012 ادامه داشت، نسل سوم این خودرو در سال 2005 معرفی شد. کمتر از یک سال بعد این مدل خودروی سال اروپا شد و کلیو را به اولین خودرویی بدل نمود که دو بار برنده‌ی این عنوان شده است.


رنو با عرضه‌ی کلیو نسل سه دوباره فرمول را تغییر داد و طراحی نسل سوم را جعبه‌ای‌تر کرد. خودروی حاضر در این بررسی مدل 2009 بوده و فیس لیفتی را تجربه کرده که در آن چراغ‌ها و سپر جلو بازنگری شده و کابین نیز کیفیت بهتری دارد.

the Renault Clio through four generations 21
اولویت‌های مدل جدید ایمنی است و اولین مدل در این کلاس بوده که 5 ستاره را از یورو انکاپ کسب نموده است. از جمله تجهیزات خاص این خودرو می‌توان به سیستم پایش فشار لاستیک‌ها و کارت کلید هندزفری اشاره کرد.

the Renault Clio through four generations 25
این استایل امن‌تر به هندلینگ نیز منتقل شده و خودرو هندلینگی سفت‌تر و حساس‌تر نسبت به کلیو نسل دوم دارد.

the Renault Clio through four generations 27
در حالی سیستم فرمان بازخورد مدل اولی را ندارد اما در عوض قدرت زیادی از پیشرانه‌ی تنفس طبیعی 4 سیلندر 1.6 لیتری با 126 اسب بخار قدرت به دست می‌آید. این اول کلیو ما است که زیر 10 ثانیه به تندی 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

the Renault Clio through four generations 28
در بحث سواری کلیو نسل سوم بسیار برنامه‌ریزی تر و بهتر بوده و مناسب رانندگی‌های طولانی است اما رینگ‌های بزرگ‌تر و سیستم تعلیق سفت‌تر مدل GT به این معنی است که به اندازه‌ی نسل دوم نرم نیست.


جای تعجبی وجود ندارد که بزرگ‌ترین پیشرفت‌های مهندسی در نسل چهارم این خودرو دیده می‌شود. سر طراح رنو آقای لارنس ون دن آکر در نمایشگاه خودروی پاریس 2012 از این خودرو رونمایی کرد و البته طراحی مدرن و تجهیزات زیادی را به آن اعطا نمود.

the Renault Clio through four generations 29
بدنه‌ی طویل‌تر به معنی بزرگ‌تر بودن کابین نسبت به نسل‌های قبلی است درحالی‌که طراحی آن هنوز هم تازه است و اولین بار زبان طراحی جدید رنو را به نمایش گذاشت. این طراحی بعدها در مدل‌های دیگر نیز ادامه یافت. طراحی خودرو برای جوانان و خانواده‌ها جذاب است و این اولین کلیوی است که تنها به‌صورت 5 درب در دسترس می‌باشد.

the Renault Clio through four generations 33
کابین خودرو در مجموع دگرگون شده است. در کابین شاهد نشان‌دهنده‌های دیجیتال و صفحه لمسی مرکزی بزرگ هستیم. ارتباطات یک عنصر کلیدی در این نسل از کلیو بوده و سیستم اطلاعات سرگرمی R-Link رنو دارای سیستم‌هایی چون بلوتوث، ناوبری و اتصالات بین گوشی هوشمند و این سیستم است.


این خودرو دارای گیربکس اتوماتیک است و با داشتن دو کلاچ نرم‌تر، سریع‌تر و کم‌مصرف‌تر نشان می‌دهد. پدال شیفترها نیز روی غربیلک فرمان قرار داشته و تعویض‌های سریع‌تری را نشان می‌دهد. سواری خودرو اگرچه نرم بوده اما اعتمادبه‌نفس کافی را هم در عبور از پیچ‌ها فراهم می‌کند. فرمان خودرو دقیق بوده و پیشرانه نیز ساکت است و در بخش پشتی نیز فضای کافی برای افراد قدبلند وجود دارد. در واقع از این لحاظ این خودرو بیشتر شبیه نسل اول است.


هم‌اکنون مدل فیس لیفت شده کلیو معرفی شده و امیدواریم که به موفقیت خود در بازار خودروهای کوچک ادامه دهد.

2017 Renault Clio
2017 Renault Clio

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

16 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (320 دیدگاه) ,

    ساختار تقریبا جعبه ای که تقریبا در گلفم وجود داره باعث فضای بیشتر میشه به درب عقب نسل 4 با نسل قبل توجه کنید چقدر فضا بارگیری کوچک شده منظورم دهنه ورودی هستش

    پاسخ
  2. Zonda R
    سوابق: (1591 دیدگاه) ,

    @.F
    محصولی با مطلوبیت بالا و البته دینامیک سواری عالی
    ارگونومی خوب و موتور و گیربکسی هماهنگ
    این خودرو ارزش در برابر مبلغ پرداختی بالایی داره
    و میشه گفت با قیمت 75 تومنی که وعده داده شده یه هاچبک داغ هست

    پاسخ
  3. world of cars
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    ((اما در عوض قدرت زیادی از پیشرانه‌ی تنفس طبیعی 4 سیلندر 1.6 لیتری با 126 اسب بخار قدرت به دست می‌آید ))

    زیاد هم نیست !

    پاسخ
    1. احسان
      سوابق: (70 دیدگاه) ,

      شما هاچبک دیگه ای با قدرت بیشتر در این قیمت سراغ دارین؟

      پاسخ
  4. تصویر پروفایل بهنام
    بهنام
    سوابق: (139 دیدگاه) ,

    رنو زبان جدید طراحیش خوب شده به جورایی طراحی پویاتری پیدا کرده اصالت رنو هم حفظ شده

    پاسخ
  5. saeid
    سوابق: (127 دیدگاه) ,

    رنو کلیو و پژو 208 دو خودرو هاچبک خوبی هستن که قراره وارد بشن.
    تو نمایشگاه هر دو رو از نزدیک دیدم البته 208 مدل جی تی آی بود . هر دو جذاب و عالی بودن
    تو رنج قیمت 70 بهترین انتخاب هستن

    پاسخ
  6. حمیدرضا
    سوابق: (325 دیدگاه) ,

    تو برزیل هنوز نسل قبلی این ماشین با قیمت بسیار مناسب تولید میشه البته ظاهرش به جذابی نسل جدید نیست ولی در کل این مدل طراحی خیلی خوبی داره و واقعا زیبا ساخته شده قدرت موتورش هم برای یه ماشین با این ابعاد خیلی خوبه همش که نباید گاز داد و تو صندلی میخکوب شد بعضی وقتام باید سرعتو کم کرد و از مناظر لذت برد درحالی که کمترین دغدغه برای مصرف سوخت و جای پارک داشته باشی

    پاسخ
  7. احمد باقری
    سوابق: (4296 دیدگاه) ,

    فکر نکنم اونقدر ایمنی داشته باشه.

    پاسخ
    1. احسان
      سوابق: (70 دیدگاه) ,

      یوروانکپ نظرس با شما فرق میکنه و پنج ستاره داده بهش

      پاسخ
  8. omid
    سوابق: (140 دیدگاه) ,

    توی نمایشگاه تهران که دیدم از نظر طراحی و کیفیت خیلی خوب بود. فضای داخلی برای افراد قد بلند نه خیلی خوبه و نه خیلی بد. از 206 جا دارتره. از نظر فنی و ایمنی هم که رنو جزو پیشتازهای این کلاس هست. خودروی کوچک و با کیفیت و دوست داشتنی برای قشر متوسط که اگه بیاد مملکت ما قشر مرفه و رو به بالا فقط دستشون میرسه !
    چندتا نکته هم توی عکسها توجهمو جلب کرد : در کلیو 3 ، قطعاتی مثل غربیلک فرمان، دستگیره داخلی درب و … دقیقا طرح استفاده شده توی لوگان (قبل فیس لیفت) است، و البته از بعضی قطعات خودروهای دیگر رنو برای پایین آوردن هزینه تولید.. قوای فنی هم فکرمیکنم مال کلیو نسل های قبل بوده باشه.

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل MjM
    MjM
    سوابق: (299 دیدگاه) ,

    یکی ازون هاچ بک های دوست داشتنی که نسخه RS سش فوق الهادست مثل برادر بزرگترش مگان RS!

    پاسخ
  10. رامتین
    سوابق: (734 دیدگاه) ,

    شکی نیست که سال دیگه رنو کلیو وارد ایران میشه و قیمت حدودی 80 تومن را داره. یکی از بهترین موتورها که نامزد برترین موتور2015 بود، روش نصبه. موتور1200 توربو 120اسبی که روی کپچر هم هست.(البته موتور1600 تنفس طبیعی 120اسبی هم داره). فقط امیدوارم نگین خودرو مدل RS این خودرو را بیاره که 200 اسب توان داره. قیمت هم 140بده عالیه. چرا میگم عالیه؟ چون هیوندا ولوستر الان 130 اسب داره و قیمت حدود 130تومن. آلفا میتو هم 130اسبه و نزدیک به 140تومن. حال این هاچبک 200 اسبی را 140 بدن، یعنی فوق العاده. یه هاچبک کاملا داغ. اما احتمال اومدنش بنظر کمه!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.