خودروهای رنو از کجا می‌آیند؟

رنو خودروسازی است که عملکرد آن در کشور ما همواره با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. سابقه رنو در ایران به دوران مظفرالدین شاه قاجار می‌رسد که در سفر خود به فرانسه دو دستگاه رنو را خریداری کرد و به ایران آورد. اما مسئله‌ای که نام رنو را در ایران بر سر زبان‌ها انداخت، ورود رنو 5 به ایران بود. نام رنو در ایران تا مدت‌ها تنها برای رنو 5 اطلاق می‌شد و تنها انتخاب در کلاس سوپر مینی‌ها همان رنو 5 بود. پس از مدتی رنو 21 نیز به‌عنوان رقیبی برای پژو 405 وارد کشور شد و با استقبال چندان بالایی نیز مواجه نشد.

Renault Captur
Renault Captur

اما رنو خودروسازی است که هیچ‌گاه اشتیاق و علاقه‌اش را برای همکاری و فروش خودروهایش در کشور ما را پنهان نکرده است. پس بی‌دلیل نبود که زمانی که صحبت از پروژه پلتفرم ملی به میان آمد، رنو گزینه‌ای بود که برای همکاری انتخاب شد. هرچند که آن پروژه که می‌توانست بسیار موفق باشد و پیشرفت‌های بسیاری را برای صنعت خودروسازی کشور به ارمغان آورد، تنها به دلیل سیاسی‌کاری مدیران وقت وزارت صنایع معطل ماند و درنهایت تنها به مونتاژ کج‌دار و مریز تندر 90 توسط دو خودروساز بزرگ کشور ختم شد.

Renault 21
Renault 21

اما اکنون در دوران پسا برجام، صحبت‌های فراوانی از همکاری‌های آتی رنو با شرکای ایرانی به گوش می‌رسد. هرچند که نوع همکاری رنو با شرکای ایرانی بسیار سؤال‌برانگیز است، اما چیزی که آشکار است، این است که رنو عزم خود را جزم کرده است که سال‌های آینده در بازار ایران نقش پررنگ‌تری را ایفا کند. محصولات رنو در حال حاضر علاوه بر اینکه توسط ایران‌خودرو و پارس‌خودرو مونتاژ می‌شود، توسط نگین خودرو نیز به‌صورت وارداتی به بازار عرضه می‌شود.

Renault 5
Renault 5

چیزی که در مورد عملکرد رنو در سال‌های اخیر می‌توان گفت بدون شک این است که در حال حاضر عملکرد کیفی خودروهای رنو با توجه به گستره قیمتی که در آن قرار دارند بالاتر از متوسط است و این مسئله می‌تواند نقطه قوتی برای رنو محسوب گردد. البته با توجه به برند اصیل فرانسوی رنو، چنین مسئله‌ای نیز چندان عجیب نیست. بسیاری نیز همین اصالت فرانسوی را به‌عنوان نقطه قوت محصولات رنو حتی در برابر رقبای قدرتمند کره‌ای و ژاپنی به‌حساب می‌آورند. اما آیا محصولات رنو که در بازار ما به فروش می‌رسند واقعاً فرانسوی هستند؟

New Renault Megane 2016
New Renault Megane 2016

پس به بهانه پاسخ به این سؤال تصمیم گرفتیم که نگاهی به محصولاتی که رنو در ایران عرضه می‌کند بیندازیم تا ببینیم این رنوها واقعاً تا چه حد فرانسوی هستند. همان‌طور که می‌دانید بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان جهت کاهش هزینه‌ها و به حداقل رساندن جابه‌جایی بین کارخانه و بازار هدف، مونتاژ برخی از محصولاتشان را در کشورهایی غیر از کشور اصلی انجام می‌دهند. رنو نیز از این روند مستثنا نیست و محصولاتش را در کشورهایی مانند کره جنوبی، روسیه، هند، مکزیک، آفریقای جنوبی و … به تولید می‌رساند. اما تجربه ثابت کرده است که محصولاتی که با این روش تولید می‌شوند، الزاماً کیفیت مونتاژ کمپانی اصلی را ندارند. برای مثال می‌توانیم به محصولات همین رنو یا هم‌وطنش یعنی پژو که در کشور خودمان مونتاژ می‌شوند اشاره کنیم که قطعاً تفاوت‌های بی‌شماری با محصولات اصلی کمپانی مادر دارند.

پس در این مطلب نگاهی به محصولات عرضه شده رنو در ایران خواهیم داشت و سعی خواهیم کرد که با توجه به اطلاعات گمرک و منابع دیگر، اصالت آن‌ها را تشخیص دهیم.

renault-price-list

لوگان/تندر 90

تندر 90 یا لوگان بدون شک پرتیراژترین محصول رنو در کشور ماست. این خودرو که مشترکا توسط ایران‌خودرو و پارس‌خودرو مونتاژ می‌شود، حاصل قراردادی است که قرار بود جهشی بزرگ برای خودروسازی کشور ما باشد، اما درنهایت تنها نصیب خودروسازی کشور ما از این پروژه، مونتاژ نسل اول تندر 90 برای سال‌های طولانی حتی پس از عرضه نسل دوم آن در سال 2012 بوده است.

Renault Logan 2014
Renault Logan 2014

این خودرو محصولی از زیرمجموعه رومانیایی رنو، یعنی داچیاست و در اغلب بازارها، از جمله بازار اروپا با نام داچیا لوگان شناخته می‌شود. لوگان را می‌توان از محبوب‌ترین خودروها برای قشر کم‌درآمد اروپا برشمرد و در بسیاری از کشورهایی که عرضه می‌شود، ارزان‌ترین خودرو در کلاس خود می‌باشد. به دلیل همین قیمت پایین، استقبال بسیار خوبی نیز در کشورهای در حال توسعه از این خودرو صورت گرفته است. برای این خودرو علاوه بر مدل سدان، مدل‌های پیکاپ و MCV نیز موجود می‌باشد.

Dacia Logan MCV
Dacia Logan MCV

طراحی این خودرو توسط داچیا و با همکاری رنو صورت گرفته است و توزیع آن در اروپا از طریق کارخانه داچیا در رومانی انجام می‌شود. این خودرو در اروپا با برند داچیا به فروش می‌رسد، اما رنو جهت جذب مشتریان در کشورهای در حال توسعه، آرم خود را بر روی این خودرو قرار داده است. البته رنو هیچ‌گاه در بازار اصلی خود یعنی اروپا چنین خودرویی را با آرم خود عرضه نخواهد کرد، چراکه خودروهای داچیا از نظر طراحی، کیفیت و مشخصات فنی اختلافی فاحش با محصولات اصلی رنو دارند.

Dacia Logan MCV
Dacia Logan MCV

این خودرو تحت برند رنو در کشورهای مراکش، برزیل، ترکیه، روسیه، ایران، هند و آفریقای جنوبی نیز تولید می‌شود. همچنین نسخه پیکاپ آن در آفریقای جنوبی تحت برند نیسان به فروش می‌رسد. این خودرو در کشورهای مختلف با نام‌های رنو لوگان، نیسان آپریو، ماهیندرا وریتو، رنو تندر 90، لادا لارگوس، نیسان NP200 و رنو سیمبل شناخته می‌شود. تاکنون حدود 1.5 میلیون دستگاه از این خودرو تحت برند داچیا و تقریباً همین تعداد نیز تحت برند رنو در سراسر جهان به فروش رسیده است.

Dacia Logan
Dacia Logan

نسل جدید لوگان با عنوان رنو سیمبل توسط نگین خودرو وارد کشورمان شده است و مدل 2016 آن با قیمت حدوداً 76 میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته سیمبل از نظر فنی تفاوت چندانی با تندر 90 ندارد و تفاوت‌های آن شامل برخی تغییرات ظاهری و همچنین اضافه شدن برخی آپشن ها و امکانات رفاهی می‌باشد. رنو سیمبل های وارداتی، در کشور مراکش تولید می‌شوند و از این کشور به کشور ما وارد می‌شوند.

Renault Symbol
Renault Symbol
Renault Symbol
Renault Symbol

ساندرو

ساندرو نسخه هاچ‌بک لوگان می‌باشد و همانند لوگان، مشترکا توسط رنو و داچیا طراحی شده است. در نتیجه بسیاری از اطلاعاتی که در مورد آن وجود دارد مشابه لوگان است. این خودرو نیز در اروپا با نام داچیا ساندرو و در برخی بازارهای خاص مانند روسیه، آفریقای جنوبی، مکزیک، آمریکای جنوبی و کشور ما با نام رنو ساندرو شناخته می‌شود.

DACIA SANDERO
DACIA SANDERO

چیزی که در مورد ساندرو ناخوشایند است این است که نسخه‌ای از ساندرو که مونتاژ آن در پارس‌خودرو آغاز شده است، از نسل اول این خودرو است که در سال 2007 وارد بازار شد و حتی فیس‌لیفتی که در سال 2011 بر روی این خودرو صورت گرفت نیز در کشور ما عرضه نخواهد شد. احتمالاً یکی از دلایل اصلی این تصمیم نیز مشترک بودن موتور و سیستم انتقال قدرت نسل اول ساندرو با نسل اول لوگان است که همچنان در کشورمان تولید می‌شود.

Dacia Sandero 2009
Dacia Sandero 2009

طبق اعلام پارس‌خودرو، قیمت ساندرو برای تیپ اتوماتیک 47 میلیون و 700 هزار تومان و برای تیپ دنده‌ای 43 میلیون و 700 هزار تومان خواهد بود.

Dacia Sandero 2009
Dacia Sandero 2009

داستر

داستر نیز دیگر محصول مشترک رنو و داچیاست که از پلتفرمی مشترک با لوگان و ساندرو بهره می‌برد. این شاسی‌بلند که از سال 2010 وارد بازار شد، همانند دو برادر دیگرش، در کشورهای خاصی مانند هند، ایران، قزاقستان، روسیه، مکزیک، آفریقای جنوبی و کشورهای آمریکای جنوبی با برند رنو عرضه می‌شود.

Renault Duster facelift
Renault Duster facelift

پلتفرمی که این 3 محصول (یعنی داستر، لوگان و ساندرو) بر روی آن قرار گرفته‌اند، تنها یک هدف را دنبال می‌کند و آن‌هم هرچه ارزان‌تر بودن است. در نتیجه داستر یکی از ارزان‌ترین شاسی‌بلندهایی است که در جهان به فروش می‌رسد و همین مسئله نیز موجب فروش بالای آن گردیده است در همین راستا، در سال 2013 داچیا داستر عنوان سومین خودروی شاسی‌بلند پرفروش جهان را از آن خود کرد.

Renault Duster facelift
Renault Duster facelift

داستر در کشور ما در دو نسخه دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل به فروش می‌رسد. نسخه دو دیفرانسیل داستر از سیستم تمام چرخ متحرک نیسان بهره می‌برد که عملکرد نسبتاً خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد. مدل 2016 این شاسی‌بلند رومانیایی در نسخه دو دیفرانسیل توسط نگین خودرو با قیمت 112 میلیون تومان و در نسخه تک دیفرانسیل با قیمت 105 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

Renault Duster facelift 2015
Renault Duster facelift

اخباری نیز مبنی بر مونتاژ داستر در پارس‌خودرو به گوش می‌رسد که به‌احتمال زیاد تا چند ماه آینده عملی خواهد شد. در این صورت باید منتظر بمانیم و ببینم که آیا نسخه مونتاژی مشخصات فنی و رفاهی مشابهی با داستر وارداتی خواهد داشت و یا اینکه همان‌طور که احتمال آن نیز چندان کم نیست، داستر نیز با پیشرانه 1.6 لیتری K4M که قبلاً بر روی تندر 90 و ساندرو استفاده شده بود، تولید خواهد شد.

Renault Duster facelift Interior
Renault Duster facelift Interior

فلوئنس

از محصولات داچیا که بگذریم، به محصولی جدید از رنو می‌رسیم که اخیراً نیز در حال زیاد شدن در خیابان‌های کشور است. فلوئنس به‌عنوان جایگزینی برای مگان نسل 2 سدان (که هیچ‌وقت در خارج از ایران نتوانست محبوبیتی کسب کند)، در برخی از بازارهای رنو عرضه شد. فلوئنس در کشورهای کره جنوبی، ترکیه، آرژانتین، هند و روسیه به تولید می‌رسد و در خود فرانسه خط تولیدی ندارد. این خودرو در کره جنوبی تحت عنوان رنو سامسونگ SM3 به فروش می‌رسد.

RENAULT Fluence
RENAULT Fluence

طبق اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران، فلوئنس از مبدأ کره جنوبی به کشور ما وارد می‌شود. در نتیجه حداقل از نظر محل تولید تفاوت چندانی با رقبای کره‌ای ندارد و به دلیل اینکه در اروپا تولید نمی‌شود و به فروش نمی‌رسد، نمی‌توان آن را چندان یک خودروی اروپایی به شمار آورد.

RENAULT Fluence
RENAULT Fluence

رنو فلوئنس مدل 2016 در نسخه 2000 سی‌سی فول با قیمت 120 میلیون تومان و در نسخه 2000 سی‌سی نیمه فول با قیمت 110 میلیون تومان توسط نگین خودرو به فروش می‌رسد.

سفران

سفران در واقع نام دیگر رنو لتیتود است که تا پیش از ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی، توسط نگین خودرو با موتور 3.5 لیتری وارد می‌شد. اما پس از اعمال این قانون، نگین خودرو این مدل را با نام سفران و در دو نسخه 2 لیتری و 2.5 لیتری معرفی کرد.

renault safrane 2015
Renault Safrane 2015

رنو سفران یا همان لتیتود در کره جنوبی و روسیه تولید می‌شود و نسخه تولید کره جنوبی به کشور ما وارد می‌شود. نسخه تولیدی کره جنوبی در واقع نسل سوم رنو سامسونگ SM5 محسوب می‌شود. فروش این خودرو در ابتدا در سال 2010 در آسیا، استرالیا و اروپای شرقی آغاز شد. در سال 2011 فروش آن در مکزیک نیز شروع شد و در همان سال به اروپای غربی نیز رسید. در آخر نیز در سال 2015 رنو تالیسمان جای این خودرو را در ترکیب فروش اروپایی رنو گرفت.

Renault Safrane 2015
Renault Safrane 2015

این خودرو بر روی پلتفرم D رنو/ نیسان ساخته شده است و از این جهت با رنو لاگونا، نیسان آلتیما، تیانا و ماکسیما مشترک می‌باشد. همان‌طور که قبلاً نیز ذکر شد، سفران در کشور ما در دو نسخه 2.5 لیتری و 2 لیتری به فروش می‌رسد که اولی 182 میلیون و دومی 142 میلیون تومان برای مدل 2016 قیمت دارند.

اسکالا

اسکالا در کشور ما در دو نسخه هاچ‌بک و کوپه کابریولت به فروش می‌رسد. اسکالا در واقع نسخه هاچ‌بک فلوئنس می‌باشد و در نظر فنی مشابه آن می‌باشد. اسکالای هاچ‌بک در ترکیه تولید می‌شود و در دو نسخه 2 لیتری و 1.6 لیتری به کشور ما وارد می‌شود. اما از طرف دیگر اسکالا کوپه کابریولت یکی از معدود خودروهای رنو در کشور ماست که در خود فرانسه تولید می‌شود.

Renault Scala
Renault Scala

بنا به اعلام نگین خودرو، اسکالای هاچ‌بک فول با موتور 2000 سی‌سی 120 میلیون تومان، اسکالای هاچ‌بک فول با موتور 1600 سی‌سی 102 میلیون تومان و اسکالای هاچ‌بک نیمه فول با موتور 2000 سی‌سی 110 میلیون تومان قیمت می‌خورد.

کولئوس

کولئوس کراس اور جمع‌وجور رنو است که سروصدای حاشیه‌های پیرامون فروش آن بیشتر از خود خودرو بود. این خودرو در ابتدا توسط پارس‌خودرو به فروش می‌رسید، اما پس از مدتی عرضه آن به نگین خودرو واگذار شد. اولین حرکت پس از این انتقال، کاهش قیمت حدوداً 20 میلیون تومانی کولئوس بود. در نتیجه در حال حاضر مدل 2015 این خودرو توسط نگین خودرو با قیمت حدوداً 154 میلیون تومان برای نسخه فول و حدوداً 149 میلیون تومان برای نسخه نیمه فول به فروش می‌رسد.

Renault Koleos
Renault Koleos

Renault Koleos
Renault Koleos

این خودرو در کره جنوبی، هند و روسیه تولید می‌شود و نسخه‌های وارداتی به ایران از مبدأ کره جنوبی وارد می‌شوند که در خود کره با نام رنو سامسونگ QM5 شناخته می‌شود. همان‌طور که در کشور ما این خودرو نتوانست در برابر رقبای کره‌ای و ژاپنی قدرتمند خود قدرت‌نمایی کند، در برخی دیگر از بازارها نیز درخشش چندانی نداشت. از جمله در بازار انگلستان که به دلیل استقبال پایین، فروش این خودرو متوقف شد. در نتیجه رنو به فکر یک کراس اور جمع‌وجور دیگر به نام کجار افتاد. احتمال حضور کجار در سال‌های آینده در کشور ما نیز وجود دارد.

کانگو

در لیست واردات نگین خودرو برای سال 2016 خودرویی به نام کانگو نیز به چشم می‌خورد که گران‌ترین خودروی این لیست هم می‌باشد. این خودرو یک ون است که با نام مرسدس بنز Citan نیز به فروش می‌رسد.

Renault Kangoo 2015
Renault Kangoo 2015

Renault Kangoo 2015
Renault Kangoo 2015

این خودرو تنها خودروی لیست ماست که در فرانسه تولید می‌شود. تاکنون هیچ خبر رسمی مبنی بر واردات این ون اعلام نشده است. اما بر اساس ارزش گمرکی این خودرو، می‌توان قیمتی بالاتر از 150 میلیون تومان را برای آن متصور بود و در چنین شرایطی تردیدهای جدی در مورد موفق بودن آن وجود خواهد داشت.

کپچر

پس از محصولات نگین خودرو، اکنون نوبت به محصول جدید ایران‌خودرو، یعنی رنو کپچر می‌رسد. این خودرو یک مینی کراس اور است که چند ماهی است فروش آن در ایران‌خودرو آغاز شده و استقبال بسیار خوبی هم از آن صورت گرفته است و تعداد آن در خیابان‌های کشور به‌تدریج در حال افزایش است.

Renault Captur
Renault Captur

Renault Captur
Renault Captur

کپچر بر پایه نسل چهارم رنو کلیو ساخت شده است که هر دوی این خودروها به‌احتمال زیاد در آینده نه‌چندان دور در کشور ما توسط ایران‌خودرو مونتاژ خواهند شد. کپچر در دو کشور اسپانیا و کره جنوبی به تولید می‌رسد. در حال حاضر کپچرهایی که توسط ایران‌خودرو به فروش می‌رسند، از نوع تولیدی در اسپانیا هستند و از طریق امارات وارد کشور می‌شوند. در حال حاضر مدل 2016 کپچر توسط ایران‌خودرو به قیمت 105 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

رنو کلیو

کلیو نام آخرین محصول از رنو است که قصد بررسی آن را داریم. این خودرو یکی از محبوب‌ترین تولیدات رنو بوده و در کنار فولکس‌واگن گلف تنها خودروهایی هستند که تاکنون دو بار موفق به کسب عنوان خودروی سال اروپا شده‌اند.

2015 Renault Clio
2015 Renault Clio

کلیو هاچ‌بکی جذاب و جوان‌پسند است که از نظر فنی نیز مشابه کپچر می‌باشد. این خودرو در فرانسه و ترکیه تولید می‌شود و هنوز قیمت رسمی برای آن از طرف ایران‌خودرو اعلام نشده است. اما پیش‌بینی می‌شود که با توجه قیمت‌گذاری کپچر، کلیو قیمتی در حدود 80 میلیون تومان داشته باشد.


توجه: این مطلب به صورت اختصاصی برای سایت پدال نوشته شده و هرگونه کپی‌برداری و بازنشر آن بدون لینک مستقیم به همین صفحه و ذکر نام سایت پدال و نام نویسنده، ممنوع می‌باشد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

37 دیدگاه

    1. Ashkan
      سوابق: (312 دیدگاه) ,

      باز Clio بهتر از همشه ولی
      به8تره که خود رنو تو ایران خط تولید داشته چون اگه رنو بیا 100٪ پای نیسان هم وا میشه

      پاسخ
    2. فورد
      سوابق: (285 دیدگاه) ,

      خیلی هنره این خودرو های اشغال و تو این همه ماشین خوب تو دنیا پیدا کنی بیاری ایران

      پاسخ
  1. GTR
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    جمع کنید این دفتر دستک رو،همتون (فرانسه)میخواید جیب خالی کنید.

    پاسخ
  2. Yas
    سوابق: (57 دیدگاه) ,

    کپچر اصلا اون قیمت نمییرزه به نظرم ماشینایی مثل کیا سراتو و الانترا صفر کیلومتر و یا تویوتا کرولای کم کارکرد جدید بیشتر مییرزن.هم إمکانات بیشتری دارن هم نمایندگیاشون بهتره هم بزرگتر و جادار ترن.رنو کپچر اینطوری که از عکساش مشخصه به نظر یک مقدار از 206 بزرگتر و بلند تره و إمکانات خاصی هم نداره جز یه مانیتور دوربین و سنسور و ایرانخودرو هم امتحانشو پس داده و کارخونه ای نیست که بخواد خدمات پس از فروش درستی بده… ولی واقعا ممنون از نویسنده که همچین متن کامل و جامعی رو نوشتن

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل سعید
    سعید
    سوابق: (477 دیدگاه) ,

    نامرد تر از ایران خودرویی ها و خودروساز های داخلی کسایی اند که76تومن میدن رنو سیمبل میخرن

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل صدرا
    صدرا
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    به نظر من ماشین کره ای خیلی از فرانسوی جلو تره الان. به نظر من پیشرفته ترین بازارشون ترکیه هست !

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4311 دیدگاه) ,

    مقاله خیلی کاملی بود. بسیار ممنون.

    پاسخ
  6. سعید
    سوابق: (199 دیدگاه) ,

    جالبه وقتی کولئوس از پارس خودرو افتاده دست نگین خودرو 20 میلیون ارزون تر داره میرسه دسته مردم
    این چه معنی داره به نظرتون…….؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    یعنی واقعا به هین راحتی……؟؟؟؟؟؟؟
    عجب کشوری داریم انصافا………؟؟؟؟؟؟
    توووووووپ

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل (new great britain(king mclaren
    (new great britain(king mclaren
    سوابق: (832 دیدگاه) ,

    پژو برترین ماشین دنیا وهمچنین بزرگترین تسلیحات ساز جهان پیشرفته ترین توربو جت های جهان نیز ساخت این شرکت فرانسوی است. وهمچنین پرفروش ترین و پیشرفته ترین ماشین های جهان نیز کاره این نوابغ فرانسوی است. سازنده فضا پیمای اپولو 13-14-15-16-17-18-19-20-21-22-23-24-25-26-27-28-29-30……. وگفته میشه آپولو 31 هم در راهه!!!!!!!!!!!!! به گفته پژو ماشین پژو 10206 که قراره به زودی ساخته بشه
    توانایی اینو داره که 0 تا 100 رو در کمتر از1/5 ثانیه طی کنه!!!!!!!!! (شبکه خبر به نقل از ایرانخودرو و سایپا)

    پاسخ
  8. سپنتا
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    دوستان نازنین من خودم عاشق ماشسن ژاپنی هستم یخصوص تویوتا نیسان . ولی یادتون باشه بعضب از این ماشینای رنو مثل فلونس با نیسان کاملا شریکه بخصوص از نظر گیربوکس و سنسورها و … و ماشینی مثه فلونس اگه رانندگی کنید باور کنید تصور میکنید یه ماشین ژاپنی می رونید( البته خدا از این گمرک نگذره که قیمت بالاست)

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3139 دیدگاه) ,

      سلام احسان خوبی؟ سربازیت تموم شد؟
      نه همون “کج دار و مریز” درسته.
      اینم جریانش:
      دست به عصا رفتن؛ کنایه از رفتار با احتیاط بخاطر شرایط موجود: تصور کنید یک لیوان آب دستتان است در صورتی که کج است مراقب باشید که نریزد و این عبارت به این معنی است که کاری را با احتیاط انجام دهید:
      منسوب به خیام:
      یارب توجمال آن مه مهرانگیز
      آراسته‌ای به سنبل عنبربیز
      پس حکم همی کنی که در وی منگر
      این حکم چنان بود که کج دار و مریز

      پاسخ
  9. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    ? طراحی که أصلا صحبت نکنیم بهتره بجز یکم کپچر و کلیو که وأنها هم نمیدونم چرا اینقدر گرون
    فنی هم که من یک مگان داشتم فول کامل أصلا بدرد نمیخورد زود فروختمش
    کلا هزینه نگهداری رنبو و شریکش نیسان کمر شکن هست
    بعد از ألمان بهترین ماشینها ژاپن و کره

    پاسخ
  10. رضا
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    تو اینا که 88/9درصد که ال ممد خودمان هستند یک رنو لتیتود باحاله اونم بخاطر مشترکاتی که با تیانا و ماکسیما و التیما داره……
    سوناتا النترا اپتیما ماکسیما تیانا التیما….. اسامی شون هم طوریه که ذهن یک جور ماشین تو ذهنش میاد… شما چطور؟

    پاسخ
  11. سعید
    سوابق: (76 دیدگاه) ,

    سلام ، آیا نمایندگان مردم می بینند که مردم ایران علاقه کمتری به خودروهای فرانسوی دارند و هرجا فرصتی پیش آمده آن را نشان داده اند .( مناطق آزاد اقتصادی ) ، آیا آنها می خواهند مردم ایران آقا نباشند و همیشه تسلیم خواست خودروسازان باشند . اگر اینچنین نیست پس چرا اجازه می دهید خودروسازان دولتی خود را در آغوش خودروسازان فرانسوی بیندازند .

    پاسخ
  12. MeHDi
    سوابق: (228 دیدگاه) ,

    اینقدر استاندارهام واسه ماشین ایده آل پایین اومده الان فقط خودرو ایمن باشه واسه من کافیه

    پاسخ
  13. Kamran.k
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    76 میلیون بدی واس ال نودی که فقط یه خورده فیس لیفت شده ؟؟؟؟تازه اونم عقبش که خیلی زشت تر شده .منظورم سیمبله
    در ضمن پارس خودرو مجبور شد فروش کولیوس رو به نگین خودرو واگذار کنه چون با قیمتی که داشت میفروخت همه میرفتن سمت نگین خودرو و اینجور نبود که بعد از واگذاری فروش کولیوس به نگین خودرو قیمتش ارزون بشه.مقاله خوب و کاملی بود ممنون از نویسنده

    پاسخ
  14. مهمان
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    احتمالا اگه ساندرو هم بدن دست نگین خودرو نسل جدیدش ارزون تر از این قیمتی که پارس خودرو *** تعیین کرده تموم بشه

    پاسخ
  15. رافال M
    سوابق: (103 دیدگاه) ,

    ببین کار ما به کجا رسیده که خودروهای بی ریخت گمنام رو از مراکش،ترکیه،هند و …باید وارد کنیم ، این خودروسازیه داریم؟؟ ***

    پاسخ
  16. حسین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    مردم ایران علاقه کمی به خودروهای فرانسوی دارند و گرایش بیستری به خودروهای امریکایی و آلمانی و ژاپنی دارند.
    دلیلی وجود ندارد که خودروسازان ایران مخحکوم به همکاری با فرانسوی ها باشند.
    اگر خودروسازی فرانسه حرفی برای گفتن داشت خود را در بازار امریکا یا ژاپن یا آلمان نشان می داد نه قراداد با کشورهایی که همه چیز آنها سیاسی است.

    پاسخ
  17. سارا
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    اگه دقت کنید رنو اسکالا در واقع همون تندر 90 هست چه طراحی داخلیش چه خارجیش

    پاسخ
  18. وحید
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    داستر واقعا زشت طراحی شده! عجیبه که فیس لیفت هم نشده تو مدل 2016
    و بدتر از اون اینه که به زودی اینجا مونتاژ میشه و یک عمر باید قیافشو تو خیابونا تحمیل کنیم

    پاسخ
  19. Reza
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    سیمبول فیس لیفت تندر نیست بلکه نسل جدیدشه . نسل جدید با فیس لیفت خیلی فرق داره . علت تفاوت قیمتش هم همینه.

    پاسخ
  20. m23
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    واژه ای بهتر از * زشت * الان به ذهنم نمیرسه
    نمیدونم چطور توصیفشون کنم

    پاسخ
  21. حامد
    سوابق: (61 دیدگاه) ,

    این سیاست شرکت های پیشرو در صنعته. تویوتا مدل هایلوکس و کمری رو تو ویتنام تولید میکنه و آوریون رو تو استرالیا. معمولا اینجور شرکتهایی تو کشور خودشون بیشتر واحدهای تحقیق و توسعه رو مد نظر دارن و روی اونا سرمایه گذاری میکنن.بابت این مقاله از نویسنده عزیز تشکر میکنم ولی بهتر بود از بقیه برندهای خودروساز هم اسم برده میشد.امتیاز تولید پژو و رنو طی ی قرارداد دولتی بعد از جنگ به ایران داده شد اونم به خاطر بدهی فرانسه به ایران.ایران طلبشو خواست که فرانسه نداد و گفت ماشین ببرین مونتاژ کنین.اگه همینم نبود الان باید منتظر نسل جدید پیکان میبودیم

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل (*مهرداد*)
      (*مهرداد*)
      سوابق: (339 دیدگاه) ,

      دوست عزیز کی گفته هایلوکس و کمری تو ویتنام تولید میشه ؟؟؟؟؟؟!!!!! لطفا اطلاعات غلط ندید !!!! کمری و هایلوکس در تایلند و استرالیا تولید میشه . و از تایلند و استرالیا به همه صادر میشه . تمام هایلوکسهای تو ایران تولید تایلند و کمری ها از استرالیا و تایلند هست …

      پاسخ
  22. مهران
    سوابق: (88 دیدگاه) ,

    ممنون و سپاسگزار از آقای علیرضا حقیقی برا ی مطلب بسیار مفیدی که ارایه فرمودند.
    با توجه به حضور بسیاری از این ماشینها در بازار چنین مطلبی ضروری بود و البته به نظرم بهتر بود که کمی کامل تر در مورد خصوصیات خودرو ها می نوشتید.

    پاسخ
  23. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اون دوتایی که خوب هستند هم با همکاری نیسان در کره ساختن

    پاسخ
  24. فرزاد
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    بعضی از این مردم همچین اظهار نظر میکنن که انگاری خودشون آخر تولید کننده اتومبیل هستن اگه شما از ماشین های کره ای تعریف میکنید پس چه فرقی بین مونتاژ شده های کره ایه آیا فکر میکنید یک برند مثل رنو یا پژو اینقدر بدبخت هستند که شهرت خودشون رو فدای مونتاژ بکنند یکم دست از قضاوت های عجولانه بردارید و نظر هایی را ارائه بدید که به درد بقیه بازدید کنندها هم بخوره ! الان اکثر کارخانه های اتومبیل ساز ی مطرح به همین صورت کار میکنند چون بتوانند قیمت ها را برای مصرف کننده مناسب تر در بیارن اگه ایران خودرو پژو فرانسه را تولید میکرد باید ببینیم آیا آن درصدی که برای صادرات در قراردادشون بوده کیفیت مصرف داخلیها را داشته پس کارشناس فرانسوی که در ایران خودرو بودند حتما برای یقول دوقول اینجا بودند!

    پاسخ
  25. گلزاده
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خود روی l90 به نام سیمبل در کشور مراکش (یک کشور عفب افتاده افریقایی) تولید و 20 میلیون تومن گرانتر به ایرانی ها میفروشند در ابتدا قراردادی بنام نمایندگی رنو (فرانسه) را تنظیم و وقتی که پولها را دادید پس از کلی دوندگی سند تولید در مراکش را به شما تحویل میدهند. لطفا گول واردکننده ها نخورید و به دقت قراردادهای ترکمانچای انها بخوانید.

    پاسخ
  26. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان رنو سیمبل همون تندر 90است با کمی تعغیر حیف پول که 76میایدن بدی ساندر ه

    پاسخ
  27. Reza
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان
    میتونید من رو در مورد اینکه آدم با 70،80 میلیون چه ماشینی با کیفیتی میتونه بخره راهنمایی کنید

    پاسخ
  28. حسین
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    در حال حاضر نه تنها خودرو بلکه در تولید دیگر کالاهای الکترونیکی کشورهایی مثل ژاپن و فرانسه و…. خودشان قطعه تولید ودر کشورهای دیگه مونتاژ محصولشان رو انجام میدن برا اینکه ارزونتر تموم بشه ولی با نظارت کامل خودشان حتی ساندرو پارس خودرو هم با نظارت مهندسین فرانسوی هست و دلیل کیفیتش هم همین هست
    به عنوان نمونه اگر کسی فلوئنس رو سوار شده باشه نرمی استهلاک کم و سواری خوب و قدرت قابل قبول هندلیگ و هماهنگی خوب گیربکس و موتور رو حس میکنه حالا مهم نیست توکدوم کشور مونتاژ بشه مهم کیفیت و نظارت فرانسوی هاست که در صنعت خودرو سابقه ای دیرینه نسبت به کره دارند.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.