رنو

آیا امیدها به حضور کوئید در اروپا با نتایج تست ایمنی از بین رفته است؟

در ۱۲ سال اخیر، رنو با داشتن سری مدل‌هایی با قیمت پایین که در اروپا و شمال آفریقا تحت برند داچیا و در اکثر بازارهای دیگر، ازجمله روسیه، آمریکای جنوبی، عربستان و هند (مترجم: و ایران) تحت برند رنو به فروش می‌رسند، موفقیت چشمگیری را در سرتاسر جهان کسب کرده است. در واقع، این مدل‌های ارزان قیمت، در حال حاضر ۴۶% از مجموع فروش داچیا و رنو را در سرتاسر جهان تشکیل می‌دهند. در هندوستان تاکنون داستر موفقیت‌آمیزترین مدل رنو بوده است.

Kwid_Side-Profile-Shot_(Exterior)_V1
اما این خودروساز فرانسوی زمانی که در سال گذشته فروش خودروی کوچک کوئید را در هند آغاز کرد، تکانی اساسی در بازار این کشور به راه انداخت. کوئید اندکی بزرگ‌تر از مدل اروپایی رنو توئینگو است و از ارتفاع سواری بالاتری بهره می‌برد که برای این خودرو به‌گونه‌ای تصویر یک مینی کراس اور را القا می‌کند. کوئید که برای اولین بار در هندوستان به فروش رسیده است، با سفارش بیش از ۷۰ هزار دستگاه در طی دو ماه اول، به ستاره بازار تبدیل شد. این در حالی بود که رکورد فروش رنو در هندوستان در سال ۲۰۱۴ با فروش ۴۵ هزار دستگاه در یک سال ثبت شده بود. ظرفیت تولید به سرعت به ۱۰ هزار دستگاه در ماه ارتقا یافت و از آن زمان رنو هرچقدر که توانسته است در هندوستان کوئید تولید کرده و فروخته است. این فروش بی‌سابقه باعث شد که رنو در ماه آوریل با پشت سر گذاشتن خودروساز محلی، تاتا، عنوان چهارمین برند پرفروش در هند را از آن خود کند.

Kwid_Rear_3_4th_Shot_07
این مدل به‌تنهایی باعث ایجاد طوفانی در چارت‌های فروش در هند شده و به سرعت با پشت سر گذاشتن مدل‌های هیوندای Eon، مدل ناموفق تاتا نانو و نزدیک شدن به پرفروش‌ترین خودروی همیشگی هند، یعنی ماروتی سوزوکی آلتو، به جایگاه دومین خودروی پرفروش این سگمنت در هند رسیده است. جالب اینجاست که در اثر حضور کوئید در بازار هند، فروش ماروتی آلتو به میزان ۲۳% کاهش پیدا کرده و انتظار می‌رود که آلتو در رقابت با کوئید ضررهای بیشتری نیز در ماه‌های آینده متحمل شود.

ماروتی سوزوکی آلتو
ماروتی سوزوکی آلتو
بسیاری از افراد، ازجمله خود نگارنده، امیدوار بودند که کوئید تحت برند ارزان قیمت داچیا در اروپا نیز عرضه شود. حضور کوئید پایین‌تر از هاچ‌بک ساندرو در خط تولید داچیا در اروپا می‌توانست مورد استقبال قرار بگیرد. قیمت کوئید در اروپا از ۳۵۰۰ یورو آغاز می‌شود؛ این در حالی است که ساندرو در آلمان ۷۰۰۰ یورو قیمت می‌خورد.

kwid 01
با این وجود، این امیدها زمانی که موسسه Global NCAP نتایج تست تصادف خود را برای تعدادی از خودروهای هندی منتشر کرد، به طور واضح فروپاشید. هر سه نسخه کوئید که تست شده بودند، در تست تصادف ۰ امتیاز دریافت کردند (بله دقیقاً صفر امتیاز!). حتی نسخه ارتقا یافته با یک ایربگ اختیاری همان‌طور که در تصویر نشان داده شده است، صفر امتیاز دریافت کرد. ساختار کلی نسخه اصلی به طور کامل فروپاشیده بود و باعث شده بود که رنو بهبودهای درزمینهٔ ساختار خودرو اعمال کند و آن را مجدداً برای تست بفرستد.

26462844493_9ea8794277_c
همان‌طور که در گذشته تجربه خودروسازان چینی لندویند و برلیانس ثابت کرده است، چنین نتیجه فاجعه‌باری در تست تصادف، فروش هر خودرویی را در اروپا بسیار مشکل می‌کند. دیدگاه منفی عمومی نسبت به ایمنی پایین‌تر از حد خودرو، تصویر این خودرو را خراب خواهد کرد و حتی می‌تواند به برند ضربه بزند. چیزی که قطعاً رنو و داچیا علاقه‌مند به آن نیستند.

renault-kwid-01
رنو در پاسخ به نتایج منتشر شده اعلام کرده است که کوئید با تمامی استانداردهای ایمنی هندوستان مطابقت دارد، اما آن‌ها به طور مستمر بهبودهایی را بر روی ساختار بدنه اعمال خواهند کرد تا ایمنی این مدل بیشتر از پیش شود. در اکتبر ۲۰۱۷ تست‌های برخورد از جلو و کنار برای خودروهایی که در هندوستان به فروش می‌رسند، اجباری خواهد شد و رنو قول داده است که هرچه سریع‌تر کلیت ساختار کوئید را ارتقا بخشد و آن را مجدداً در Global NCAP تست کند. آیا این مسئله باعث خواهد شد که این خودرو به‌اندازه کافی برای فروش در اروپا ایمن شود؟

kwid 08
خب، بگذارید کمی کلی‌تر به قضیه نگاه کنیم. تمامی خودروهای دیگری که هفته گذشته تست شدند نیز امتیاز صفر ستاره را دریافت کردند. این مدل‌ها شامل شاسی‌بلند ماهیندرا اسکورپیو (بدون ایربگ)، مینی ون ماروتی سوزوکی Eeco (بدون ایربگ)، مینی خودروی هیوندای Eon (بدون ایربگ) و سوزوکی ماروتی سلریو (بدون ایربگ) بوده‌اند. تمامی این خودروها به دلیل داشتن کلیت محافظ بدنه ناپایدار و فقدان ایربگ که در هندوستان اجباری نیست، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. با این وجود سوزوکی یک نسخه از سلریو را در اروپا می‌فروشد که با امکانات ایمنی نظیر دو ایربگ جلو، دو ایربگ جانبی و سیستم کنترل پایداری الکتریکی تجهیز شده است. این نسخه، در سال ۲۰۱۴ موفق به کسب ۳ ستاره از موسسه EuroNCAP شده است. با این وجود، این نتیجه همچنان بعد از لانچیا اپسیلون دو ستاره، بدترین نتیجه کسب شده در این سگمنت است. درنتیجه چندان عجیب نیست که سوزوکی این مدل را از بازار خودروی اروپا حذف کرده است.

kwid 05
در حقیقت، از حدود ۴ میلیون خودروی فروخته شده در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ در اروپا، ۲.۴% (بیش از ۹۰ هزار خودرو) امتیاز سه ستاره دریافت کرده‌اند و ۰.۵% نیز امتیاز دو ستاره گرفته‌اند که شامل لانچیا اپسیلون و مدل متوقف شده جیپ Compass می‌شود. در عوض، ۷۳.۵% از خودروها موفق به کسب ۵ ستاره شده‌اند. همچنین، فورد مدتی در حال بررسی صادرات مدل فورد Ka ساخت برزیل، به اروپا بود. این مدل که یک خودروی ساب کامپکت اقتصادی است، قیمتی نزدیک به یک مینی خودرو دارد. اما این امر به دلیل اینکه این خودرو تنها امتیاز دو ستاره از موسسه EuroNCAP کسب کرده بود و این مسئله می‌توانست به‌طورجدی پتانسیل فروش این خودرو در اروپا را تهدید کند، متوقف شد.

KWID_FRONT_DASHBOARD

KWID_SIDE_CUT_SHOT_V-5
پس اگر رنو بتواند کلیت ساختار کوئید را ارتقا دهد و این خودرو را با سیستم‌های اجباری و اضافی ایمنی مانند کیسه‌های هوا و ESC تجهیز کند، احتمالاً این خودرو خواهد توانست همانند سلریو ۳ ستاره را کسب کند، اما این مسئله قیمت این مدل را نیز افزایش خواهد داد. و اگر این امر موجب شود که قیمت پایه کوئید به ساندرو نزدیک شود، احتمال موفقیت این خودرو در اروپا وجود نخواهد داشت. از یک طرف این مسئله ناراحت‌کننده است، چرا که این خودرو مسلماً از چهره بهتری نسبت به توئینگو که به دلیل اینکه با همکاری اسمارت ساخته شده است، به نظر بیش از حد مرتفع و بیش از حد باریک به نظر می‌رسد، بهره می‌برد. اما از سوی دیگر، برای خریداران خودرو در اروپا، ایمنی اولویت بالاتری نسبت به خریداران خودرو در هندوستان دارد و ممکن است که این سؤال پیش آید که چگونه یک خودروساز درجه ۱ مانند رنو، خواهد توانست که یک خودرو با رده ایمنی سه ستاره را در اروپا بفروشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. رامتین

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (3046 ديدگاه)

    در ایران اگر کوئید را با کمی ارتقا به 2 ستاره ایمنی برسونند و با قیمت 28 تا 30 بفروشند، خوبه. موافقید؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فورد

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (856 ديدگاه)

      عزیز من تازه بیاد ایران نصف وسایلشو باز می کنند با قیمت دوبله میفروشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ارش

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (72 ديدگاه)

      یعنی خاک….!سیاستمداران هند بیشتر از اقاییون این مملکت به ملت خودشون ارزش میزارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Archi KHAN

        ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (2167 ديدگاه)

        یعنی قبلا نمیدونستی آرش جان ؟!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. داج توماهاک

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      با قیمت چند؟؟؟؟؟؟
      عمرا با این قیمت در ایران تولید بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. ARGF

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      این ماشین باید زیر 25 میلیون وارد بازار بشه واگرنه نمی ارزه. (البته اگه پراید ساز ها بذارن)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. عادل

        ۱۸ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (171 ديدگاه)

        زیر 25 تومن و در آخرین آپشن…
        و گرنه همون 206 دست دوم کارکرده تمیز با 27-29 تومن خیلی ارزش داره نسبت به این.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. رضا

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    این که نمره صفر گرفته نشون میده خوردو سازان ما مثل همیشه با درایت (حماقت) خاص خودشون انتخاب درستی کردن و مثل داستان لوگان که قرار بود حداقل قیمت رو داشته باشه، به چندین برابر قیمت اونو خواهند فروخت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علی

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (17 ديدگاه)

    یعنی چی ممکن است که این سؤال پیش آید که چگونه یک خودروساز درجه 1 مانند رنو، خواهد توانست که یک خودرو با رده ایمنی سه ستاره را در اروپا بفروشد؟؟؟؟
    مگه داچیا زیر مجموعه رنو نیست؟
    داستر هم فقط 3 ستاره ایمنی از یورو ان کپ داره!!!!!!
    http://www.euroncap.com/en/results/dacia/duster/10968

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    وقتی هدف یه خودروسازی، در درجه اول فقط پول باشه، بهتر از این هم نمیشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. داج توماهاک

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      ایران خودرو و سایپا هم فقط بفکر پول هستن که هیچ پیشرفتی ندارن
      البته ایران خودرو و سایپا خودروساز هم نیستن و فقط ممتاژ کار هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. sunmartin

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    با کامنت جناب احمد باقری بی برو برگرد توافق دارم متاسفانه فرانسوی ها بیش از هرچیز بدنبال سود هستند بخصوص رنو و بر خلاف شرکت های آلمانی و ژاپنی به جهان خودرو تکنولوژی هدیه ندادند اخیرا خودرویی با نام ds در حال پیش فروش هست که قیمت گزافی داره من نمیدونم چرا فرانسوی دوستان وقتی مای رنکینگ های مهم موسسات جی دی پاور و کاسومر ریپورتز و سرویس و برترین های ارزان با حس گران میرسه ماست تو کیسه میکنند و پیداشون نیست فرانسه یک عمر از قبل لوازم آرایشی بهداشتی و صنعت خودرو مملکت مارا تاراج کرد حالا هم با بی کیفیت ترین و از رده خارج ترین خودروهای خودش که همانا کویید و ال نوت فیس لیفت در غالب ساندرو و سیمبول هست قصد چپاول بیشتری داره کاش با کره ای ها و ژاپنی ها آلمانی ها و حتی اسپانیایی ها مانند سئات قرار داد میبستیم واقعا یک عمر به اصطلاح همکاری چه نتیجه ای داشت با فرانسوی ها حالا هم با کوییدی که نه ایمنی ندار ه نه قدرت قصد مال اندوزی بیشتر دارند
    کاش بجای اینخودروی فیک و هندی فرانسوی کیا پیکانتو و هیوندای آی 10 و 20 در داخل مونتاژ میشد که حداقل 4 تا 5 ستاره یوروانکاپ دارند
    ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یه پسر

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1135 ديدگاه)

      کاملا موافقم ؛ داچیا یک برند فوق العاده خطرناکه و سیاستش تولید یک خودرو با سطح تکنولوژی پایین و نا امن در عین حال مسلما کم خرجه
      مطمئنا اگه کیا پیکانتو حتی با قیمت چهل میلیونی با کیفیت داشبورد و بدنه محصولات سایپا و حتی بخدا با همون انجین پراید :) تولید می شد بازم بخاطر مهندسی دقیقی که پشتش بود و اصالتی که داشت از داچیا صندوق صدقه ساز بهتر بود

      متاسفانه تو ایران فقط فقط به موتور و استهلاک ماشین توجه میشه در صورتی که موتور قابل تعمیره اما ماشینی که از جهت طراحی اینقدر بی ریختو بدقیافه اس که نمیشه نگاش کرد و مسلما چیزی تحت عنوان ایرودینامیک و ایمنی درش رعایت نشده و اتاقش فیزیکی داره که با یه مسافرت 10 ساعته کارتو به فیزیوتراپی می کشونه هیچ وقت دوستان تعمیر نمیشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رافال M

        ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (61 ديدگاه)

        دوست من
        ال90 هم مال همین داچیـــاست و خودروی ایمنی هست (سه ستاره انکپ)

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. کاوه آهنگر

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (99 ديدگاه)

    اصلا فرانسه از تولید ماشین بکشه بیرون بهتره، سرمایه گذاری کنه در همون شرکت های داسو (داسولت) و اون بخشی از ایرباس که دست فرانسه هست،اونطوری موفق تر میشه. فرانسه انگار خودش دوست نداره در تولید ماشین موفق باشه و به ژاپن و آلمان و آمریکا برسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. داج توماهاک

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      چرا دوس نداره؟؟؟؟؟؟؟
      رنو و سیتروئن که موفق هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. sina.d

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (69 ديدگاه)

    1فقط چون ارزونه ـ2چون سود زیادی برا مونتاژ کاران ما داره ـ3 چون ما جهان سومی هستیم. داره وارد بازار ما میشه
    خوبه دیگه یه ارابه مرک دیگه هم به لیست ماشین هامون وارد شد
    این وسط هم تنها چیزی که ارزش نداره جون ملته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حسین

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    ای کاش ایران خودرو به جای رنو کوئید همان سوزوکی سلریو را مونتاژ کند. سلریو از هر نظر بهتر از کوئید است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حبیب

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (169 ديدگاه)

    ایربگم داره!!!!!1

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. امیرحسین

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (337 ديدگاه)

    گویا بعضی دوستان خود فرهیخته پندار نمیدونن هندوستان کجاست و چه شرایطی داره؟؟؟؟
    برادر من,هندوستان میلیون دستگاه ماشین سه چرخه و موتور از رده خارج داره.دولت هند با عرضه ماشین ارزان قیمت میخواد خیل سه چرخه سواران و موتور سواران رو صاحب ماشین کنه.مطمئناً هر انسان با ضریب هوشی 60 میداند که ایمنی هر ماشینی از سه چرخه های موتوری و موتور سیکلت بیشتر هست
    رنو کوئید هم با این فلسفه به خط تولید رفته و ارتباطی به منفعت جویی و بی کیفیتی محصولات رنو نداره
    خداوندا ما رو از شر بی خردان محفوظ بدار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. sunmartin

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    بله قطعا کویید از 3 چرخه های سرگردان هندی بهتره اما حتی درحد سطحی ترین خودروهای این کلاس مثل پولو و کاکتوس و حتی شورولت جدید سوپر کامپکت و همین سلریو سوزوکی که کیفیت بهتری نسبت به کویید دارند و اصلا با پیکانتو مقایسه اش نکنید چون پیکانتو 5 ستاره کامل از یورو انکاپ داره و آپشن هایی درحد خودروهای سدان داره
    البته پرواضح هست که دست رنو فقط رو شده طرف ایرانی با دادن امتیاز فقط به فکر فروش و منافع خودش هست حتی اگه مشخص میشد کویید حادثه ساز هست بازهم درایران تولید میشد مهم ایمنی و سلامت و آسایش و آسودگی مردم که نیست مهم درآمد های ملیاردی آقایان هست دولت هم بواسطه اون سود 25 درصدی از قبل هرخودرو براش تفاوتی نداره که کویید ایمن نیست فقط این مهمه که هندی ها راضی شدن کویید بدن بهشون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. علیرضا

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    رنو کوئیدی که در ایران تولید میشه، نسخه برزیلیه اونه که هنوز عرضه نشده.و حداقل سه ستاره رو میگره،متاسفانه ،انتقال اشتباه یک خبر و ترجمه بد اون باعث ایجاد یه موج منفی راجع به کوئید شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مهدي

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    مطمئن باشید ایران خودرو می رود همون نسخه هندی را برای خط تولیدش در نظر میگیرد اینا بیشتر به فکر سود هستند تا جان ادم ها اون دنیا همه مسولین ایران خودرو با حامیاشان باید جواب تک تک کشته شدها را بدهند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. حمیدرضا

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    دوست دارم بدونم با اینهمه ماشین کم کیفیت تو هند میزان کشته های جاده ایشون چقدره با توجه به اینکه خیل عظیمی از مردم این کشور دسترسی به خودرو چهار چرخم ندارن و کلا فلسفه ساخت نانو برای این افراد بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا