نگاهی اجمالی به رنو داستر

نگاهی اجمالی به رنو داستر

در حال حاضر، بازار کراس‌اوورهای زیر 100 میلیون تومانی در ایران، عمدتاً تحت سلطه انواع و اقسام برندهای چینی می‌باشد؛ اما یکی دو سالی نمی‌گذرد که مدلی خاص، که اتفاقاً از نمای ظاهری متفاوتی هم نسبت به انواع موجود در بازار بهره می‌برد، روانه کشورمان شده که آرم و نشان رنو را بر پیشانی خود حمل می‌کند. این خودرو از ناحیه شرق اروپا وارد ایران شده و از ساخته‌های شرکت داچیای رومانی محسوب می‌گردد. البته اطلاع از این موضوع، فرق چندانی هم به حال این مسئله نمی‌کند زیرا این شرکت نیز از اقمار رنو به شمار آمده و استانداردهای این کمپانی را در محصولات خویش لحاظ می‌کند. این کراس‌اوور رومانیایی که رنو/داچیا داستر نام دارد رقیبی قدر برای رقبای چینی خود محسوب می‌شود و حتی ممکن است که در برخی از ویژگی‌های آفرودی، همتایان کره‌ای خود را هم به چالش کشد. بگذریم!

Renault Duster facelift
Renault Duster facelift

حال فرض کنیم که شما شخصی هستید با بودجه‌ای محدود، ولی سخت گریزان و فراری از برندهای چینی! در این صورت تنها گزینه‌ای که فعلاً جهت خرید، در دسترستان است، همین خودروست که تا حدی می‌تواند رافع نیازهای شما باشد اما چنانچه دراین‌باره تردید دارید و بین خرید این خودرو و رقبای چینی‌اش مردد مانده‌اید، باید این مسئله را بیشتر مورد واکاوی خویش قرار دهید.
واقعیت آن است که اگر از خودروهایی همچون لیفان X60 و نیز MVM X33 فاکتور بگیریم و آن‌ها را در حد و اندازه‌های داستر ندانیم و یا جیلی X7 را به دلیل بهای بالای 100 میلیون تومانی آن و نیز برلیانس V5 را نیز به دلیل بهای بالاترش نسبت به داستر، خارج از این گردونه فرض کنیم. در حال حاضر، تنها سه کراس‌اوور چینی باقی می‌مانند که از برخی از جنبه‌ها، رقیبی جدی برای رنو داستر محسوب می‌شوند.
یکی از این دو، خودروی جک S5 است که از پیشرانه‌ای 2 لیتری (توربو) بهره می‌برد که توان خروجی‌اش معادل 174 اسب‌بخار است و علاوه بر آن، از انبوهی از تجهیزات رفاهی هم سود می‌برد و از چهره عامه‌پسندتری نیز برخوردار است و در این میان، بهای 75 میلیون تومانی (ثبت‌نامی) این خودرو را هم نباید فراموش نمود، که حدود 22 میلیون تومان پایین‌تر از داستر است.
خودروی دیگر نیز چانگان CS35 نام دارد که هم‌اکنون از پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای بازار چین به شمار می‌آید. این خودرو گرچه از پیشرانه‌ای ضعیف‌تری نسبت به داستر برخوردار است اما در ویژگی‌هایی همچون کیفیت رنگ و مونتاژ بسیار نزدیک به آن می‌باشد و درزمینهٔ هایی همچون طراحی داشبورد نیز، به‌مراتب زیباتر و شکیل‌تر از آن است؛ بهای ثبت‌نامی این خودرو در حدود 87.5 میلیون تومان است که حدود 9 میلیون تومان ارزان‌تر از داستر می‌باشد و در ضمن، این خودرو از گیربکس خودکار هم بهره می‌برد (البته در بازار آزاد بهای این خودرو به مرز 100 میلیون تومان هم رسیده است).
در نهایت امر، خودروی هاوال H6 را پیش رو داریم که در حال حاضر پرفروش‌ترین کراس‌اوور بازار چین محسوب می‌شود. این کراس‌اوور چینی از پیشرانه 2.4 لیتری (میتسوبیشی) سود می‌برد که توان خروجی آن معادل 161 اسب‌بخار است همچنین با بهایی حدود 88 میلیون ثبت‌نام می‌شود که حدود 8 میلیون تومان ارزان‌تر از داستر است و این خودرو نیز همچون هم‌قطار چشم‌بادامی‌اش (چانگان) با گیربکس خودکار عرضه می‌شود.
اما در مقابل رنو داستر نیز نسبت به رقبای چینی‌اش از مزایایی چون پشتوانه برند معتبر رنو و خصوصیات آفرودی بهتر سود می‌برد. در زمینه کیفیت رنگ و مونتاژ هم چانگان و هاوال فاصله نزدیکی با داستر دارند و تنها جک S5 است که در این موارد، در پس داستر قرار می‌گیرد.

Renault Duster facelift
Renault Duster facelift

Renault Duster facelift
Renault Duster facelift

رنو و یا داچیا داستر، برای نخستین بار در سال 2010 میلادی و در نمایشگاه خودروی ژنو به نمایش درآمد. این خودرو بر مبنای پلت فرم B0 رنو تکوین یافته است که با نیسان تیدا مشترک است. خودروی مذکور، در اکثر بازارها با نام رنو داستر فروخته می‌شود و این امر شامل کشورهای همچون ایران، مکزیک، هندوستان و آفریقای جنوبی و نیز ممالک واقع در آمریکای جنوبی نیز می‌شود. مجموعاً در سال 2014 میلادی، 60 درصد از فروش داستر با نشان رنو و 40 درصد از آن نیز با نشان داچیا بوده است. این خودرو در سال 2015 میلادی هم دستخوش فیس‌لیفت جزئی گردید و در حال حاضر علاوه بر رومانی، در ممالکی همچون برزیل، روسیه، هندوستان، اندونزی و کلمبیا هم تولید می‌شود.

Renault Duster facelift Interior
Renault Duster facelift Interior

Renault Duster facelift Interior
Renault Duster facelift Interior

این کراس‌اوور در وب‌سایت متعددی در دنیا مورد بررسی قرار گرفته است که در این میان چند نمونه را برایتان گلچین نمودم.
سایت AUTOEXPRESS بریتانیا، این کراس‌اوور را بدین صورت مورد ارزیابی قرار داده است:
نکات مثبت
ارزش عالی در مقابل بهای پرداختی
فضای مناسب کابین
نمای ظاهری دلپذیر

نکات منفی
مدل پایه آن به شدت ابتدایی است. (به لحاظ تجهیزات)
سیستم کنترل پایداری در آن به صورت آپشن عرضه می‌شود. (استاندارد نیست)
موتور دیزل آن پرسروصدا است.
در مجموع، این سایت 4 امتیاز از 5 امتیاز را برای این خودرو قائل شده است.

Renault Duster facelift 2015
Renault Duster facelift 2015

سایت DRIVEARABIA امارات هم نکات ذیل را برای این خودرو لحاظ نمود:
نکات مثبت
بهای ارزان
پارک آسان
هندلینگ نسبتاً خوب
کاربردی بودن خودرو
نکات منفی
کند بودن خودرو
وجود پلاستیک‌های سخت در کابین
ترکیب پیشرانه
تیپ‌های پایین آن عرضه نمی‌شود.

Renault Duster facelift 2015
Renault Duster facelift 2015

سایت WHAT CAR نیز این خودرو را از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار داده است که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌شود:
عملکرد: 3 امتیاز، عملکرد این خودرو بسیار خوب و مناسب است چنانچه سعی کنید نمونه دیزل آن را به دست آورید.
سواری و هندلینگ: 3 امتیاز، سواری راحت و هندلینگ آشفته
خرید و مالکیت: 5 امتیاز، خودرویی شگفت‌انگیز در مقابل بهای پرداختی
کیفیت و قابل اطمینان: 3 امتیاز، بخش‌های مختلف به کار رفته در آن مورد تست و آزمون قرار گرفتند.
ایمنی: 2 امتیاز، کسب نتایج ضعیف در تست تصادف موسسه EURONCAP
پشت فرمان: 3 امتیاز، داشبورد ساده و کنترلرهای رنج‌آور صندلی‌ها
فضا و کاربردی بودن: 4 امتیاز، فضای کافی برای 5 سرنشین وجود دارد و صندوق عقب آن بسیار بزرگ است
تجهیزات: 3 امتیاز، تجهیزات رفاهی موجود در این خودرو مناسب است به شرطی که از خرید مدل پایه آن پرهیز کنید.
در مجموع، این سایت 3 امتیاز از 5 را برای این خودرو در نظر گرفته است.

Renault Duster facelift 2015
Renault Duster facelift 2015

مشخصات فنی
حجم موتور: 1998 سی‌سی
توان: 135 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه
گشتاور: 195 نیوتن‌متر در 3750 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 10.2 ثانیه (نمونه دو دیفرانسیل) – 10.7 ثانیه (نمونه تک دیفرانسیل)
حداکثر سرعت: 170 کیلومتر بر ساعت (نمونه تک دیفرانسیل) – 178 کیلومتر بر ساعت (نمونه دو دیفرانسیل)
نوع گیربکس: 4 سرعته اتوماتیک (تیپ ترونیک)
سیستم تعلیق جلو: مک‌فرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: محور پیچشی (در نمونه تک دیفرانسیل) – مستقل، چند عضوی (نمونه دو دیفرانسیل)
مصرف سوخت ترکیبی: 7.8 لیتر در هر 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگی: یورو 5

Renault Duster facelift 2015
Renault Duster facelift 2015

ابعاد
طول/عرض/ ارتفاع: 4315/1822/1634 میلی‌متر
فاصله بین دو محور: 2673 میلی‌متر
فاصله از کف زمین: 205 میلی‌متر (تک دیفرانسیل) – 210 میلی‌متر (دو دیفرانسیل)
وزن خالص: 1206 کیلوگرم
اندازه تایرهای جلو و عقب: 215/65 R 16
مینیمم و ماکزیمم گنجایش بار: 475 – 1636 لیتر
حجم باک بنزین: 50 لیتر


ایمنی
سه ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP
4 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی) – نمونه پایه تنها از 2 کیسه هوا بهره می‌برد.
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز BA
سیستم ISOFIX برای صندلی کودکان
سیستم کنترل پایداری ESC (گزینه اختیاری)
سیستم کنترل کشش ASR (گزینه اختیاری)


تجهیزات رفاهی (نمونه فول عرضه شده در امارات)
پوشش چرمی فرمان
ستون فرمان قابل تنظیم
چراغ نقشه‌خوانی
فرمان برقی
باربند سقفی
چراغ‌های مه شکن جلو و عقب
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + پورت USB و AUX + اتصالات بلوتوث
چهار عدد بلندگو
دوربین دید عقب
سیستم ناوبری NAVIGATION
سنسورهای پارک عقب

Renault Duster AWD 2015
Renault Duster AWD 2015

قیمت
در ایران: 96.750 میلیون (مدل 2015، ثبت‌نام در نمایندگی)
در امارات: 49,900 درهم (نمونه تک دیفرانسیل) – 58,500 درهم (نمونه دو دیفرانسیل)

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

120 دیدگاه

  1. کیومرث
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    سلام
    قصد ندارم در مورد کیفیت داستر یا مقایسه آن با دیگر خودرو ها بحث کنم. مشکل بر سر نگین خودرو است. این شرکت جدا هنرمندانه نام خود و نام رنو را زیر سوال برده است. شهریورماه سال گذشته ثبت نام 120 روزه داشتم ولی الان در اردبهشت 95 هنوز وعده اواخر خرداد را میدهند. داستر در ترکیه کنار گوش ما به قیمت 62 میلیون به فروش میرسد و اینجا باید 116 میلیون بپردازیم. از همه جالب تر منتی است که سالها بر سر مصرف کننده ایرانی است و آن هم بنزین ارزان است غافل از اینکه حتی اگر قیمت بنزین 3000 تومان باشد با این اختلاف قیمت خودرو (54 میلیون) شما بهای 18000لیتر بنزین را قبل از مصرف پرداخت کرده اید.

    پاسخ
  2. حمید
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    رنو داستر در رده ارزانترین کراس اورها حساب میشه.داچیا در رومانی واحد ساخت خودروهای ارزان برند رنو حساب میشه.با این احوالات این خودرو بالای صد میلیون فروخته میشه.کمپانی رنو سالها پیش توسط نیسان خریداری شده و از اینرو ردپای گیربکس های نیسان در خودروهای رنو و از جمله همین مدل داستر دیده میشه.

    پاسخ
    1. ب ف
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      اقا حمید بر عکس گفتی رنو سهام قسمتی از نیسان رو خریده گیرباکس هم مال مگان

      پاسخ
  3. اشکان
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    رنو داستر محشره…
    واقعا از هر جهت ازش راضیم و بسیار با کیفیت و با دوام هست…

    پاسخ
  4. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ماشین بدی نیست و نمیشه ازش زیاد ایراد گرفت ولی باید ببینیم ۱۰۰ تومن می ارزد ؟؟
    البته وقتی ال نود اتومات که ایران داره مونتاژ میکنه ۵۰ میلیون بفروش میره داستر نباید زیاد گران باشد

    پاسخ
  5. امیر
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    سلام یه هفته پیش یه داستر دو دف اتومات تحویل گرفتم … آپشنای کمی هم نداره…کروز کنترل،دوربین و سنسور دنده عقب،نمایشگر باد لاستیک،نویگیشن و سیستم صوتی لمسی،esp،دی لایت…حالا ببینم در کارد بیشتر چطوره…..

    پاسخ
  6. hamid
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    نگین خودرو خیلی شرکت بد قولیه. الان دوماهه که می خواهد سود مشارکت بده ولی امروز و فردا می کنه. به نظرم بهتره دیگه شماها گولشو نخورید.

    پاسخ
  7. بهنام
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام نزدیک دو سال است که داستر دارم البته از نوع دیفرانسیل جلو ، عرض کنم از نظر آپشن واقعا حرفی برای گفتن نداره از نظر ظاهر داخلی هم بسیار ساده است ولی ماشین سواری نسبتا خوبی داره از قدرت مناسبی برخورداره و در سربالاییها کم نمیاره نحوه تعویض دنده رضایت بخشه ولی بنظرم یه هوا دیر اقدام میکنه از نظر هندلینگ هم قابل قبوله و میشه گفت ماشین مناسبی برای خانواده است اما یه ضعف اساسی داره ، هنگام روشن بودن کولر مصرف بنزین به نحو چشم گیری افزایش پیدا میکنه با تمام این اوصاف ازش راضیم و به شکل ظاهریش هم عادت کردم تا الان هم 30 هزار کیلیومتر باهاش رفتم .

    پاسخ
  8. محسن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام به دوستان
    دو سه ماهی میشه که داستر 2016 دو دیف رو نقد گرفتم از نگین خودرو ایرسا، یا همون نگین خودرو اصلی که بخاطر بدقولیهای نگین خودرو آفتاب اسم خودشون رو تغییر دادن. تحویل 60 روز کاری بود که بسیار به موقع ماشین رو آوردن. مدارکش هم سر وقت اومد و هزینه های پلاک رو هم با خوشقولی تمام پرداخت کردن. خود ماشین کروز کنترل، اسپید لیمیتر، دوربین و نشانگر باد تایر و سیستم بلوتوث و نویگیشن و … رو داره. خیلی نرم و کم سر و صدا هست تا الآن حدودا 5000 تا رفته و تا جاده چالوس هم بردمش. عالی جواب داده. تعویض دنده هاش هم واقعا نرم و خوب انجام میشه.

    پاسخ
  9. Mahmoud
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    بسیارنگین خودروشرکت بدقولیه به هیچ عنوان نمیشه به حرف شرکت اعتمادکرد حدود20روزماشین روتحویل گرفتم اونم باتاخیروبدون هیچ گونه اپشن و مدارک .درصورتی که قراربودظرف حداکثر۴۸ساعت مدارک روبدن جالبه که هیچ جواب درست وحسابی هم نمیدن که کی قرارتحویل بدن وهمش امروزوفردامی کنند. نمی دونم چکاربایدبکنم توروخدااصلا به این شرکت اعتمادنکنید

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.