نگاهی به رنو 5 Maxi Turbo

رنو اسپورت برخی از خاطره‌انگیزترین خودروها را در طول دو دهه‌ی گذشته تولید کرده اما برخی از سطح بالاترین نسخه‌ها نظیر اسپورت اسپایدر و کلیو V6 نشان داده‌اند که رنو چند مرده حلاج است!

renault-5-maxi-turbo-5
اما خودرویی که اینجا می‌بینید اعتبار رنو را وارد مرحله‌ای دیگر کرده است. در واقع اگر بخواهیم صحیح‌تر نگاه کنیم، خودروی موردبحث بعد از رنو 5 توربو 2 وجود داشته است.

renault-5-maxi-turbo-8
کمی به گذشته برگردیم؛ در خلال سال‌های دهه‌ی 70 میلادی که تب مسابقات داغ بود رنو نیز مشتاق به رقابت بود. هیچ خودروی دیفرانسیل جلویی برای قد علم کردن در برابر لانچیا استراتوس و فیات 131 آبارث وجود نداشت بنابراین درحالی‌که مارسلو گاندینی وظیفه‌ی خلق بدنه‌ای مناسب را بر عهده داشت، مهندسان رنو پیشرانه‌ای را در میانه‌ی خودرو باید قرار می‌دادند.

renault-5-maxi-turbo-16
پیشرانه‌ی خودرو آشنا بود، نسخه‌ی Cleon 1397 سی‌سی که به‌طور گسترده‌ای در محصولات رنو مورد استفاده قرار گرفته بود اما با استفاده از توربو قدرت خروجی آن به 158 اسب بخار افزایش یافته بود و آن را به قدرتمندترین خودروی فرانسوی آن روزها بدل کرده بود.
اما توربو 2 که در تصاویر می‌بینید به منظور کاهش هزینه‌ها جزئیات مرسوم‌تری داشت اما در نهایت نسخه‌ای افراطی‌تر با مشخصات مدل‌های گروه B برای مسابقات رالی ارائه شد.


خودروهای گروه B بسیار سریع بودند و در سری evo 222، ریچارد مادن نسخه‌ای 300 اسب بخاری و دیفرانسیل عقب از آن را با وزن 910 کیلوگرم می‌راند. Jean Ragnotti  در سال 1985 با نسخه‌ی چهارچرخ محرک این خودرو پیروزی چشمگیری را به دست آورد.


خودروی حاضر در تصویر کپی‌ای دقیق از خودروی Ragnotti  بوده و نمونه‌ی 1982 بازسازی شده را نشان می‌دهد که در سال‌های بین 2010 تا 2013 به مشخصات فعلی تبدیل وضعیت یافته است.

renault-5-maxi-turbo-01
در بازسازی خودرو مجموعه‌ای از قطعات رسمی بکار رفته است، از کیت بدنه‌ی کامل Maxi گرفته تا گیربکس رنو اسپورت و مجموعه‌ای از رینگ‌های خاص. پیشرانه دوباره ساخته شده و حدود 275 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.


برای خرید این خودرو جیب‌های پرپول نیاز است چراکه بهای 89995 پوندی دارد؛ اما خودروهای مشابه با وضعیت متوسط بهای زیادی دارند بنابراین این خودرو می‌تواند بهترین گزینه برای کسانی باشد که خواهان خودروی رالی کارا با بهایی نسبتاً مناسب هستند.


منبع: evo

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

12 دیدگاه

  1. علي
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    رنو ۵ ماشین خوبی بود ولی نه برای ایران. نکته جالب موتور از بوش به عنوان سیلندر استفاده بشه تا خود بلوک موتور، این طراحی عمر موتورا افزایش میداد ولی از طرفی خنک کردن محفظه احتراق سخت میشد و علاوه بر این به علت قدرت کم موتور (نزدیک به ٣۵ اسب بخار) راننده مجبور بود دور موتور را بالا نگه داره و همه اینها باعث میشد که تو مسافرتا رنو جوش آورده با کاپوت بالا کنار جاده به یکی از مناظر طبیعی تبدیل بشه.

    پاسخ
    1. GOD BLESS AMERICA
      سوابق: (548 دیدگاه) ,

      درسته موتور رنو بزرگترین ایراد بود .
      یادم میاد یکی دو مورد شنیدم که موتور آلفارومئو های قدیمی رو تو دل رنو پنج گذاشتن و خروجی یک خودروی چالاک و جمع و جور و قابل اطمینان برای مسابقات یا حتی مسافرتهای طولانی بین شهری بود.
      متأسفانه هرگز از نزدیک یکی از تنها چند نمونه ساخته شده در ایران رو ندیدم.
      امیدوارم روزی خودم یک ماشین پرشتاب جمع کنم.

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل حامد
    حامد
    سوابق: (84 دیدگاه) ,

    رنو 5 مکسی یه ورژن 1.5 لیتریه360 اسبی هم داشت! اواسط دهه 80 یه هچبک 360 اسبی یه هیولا محسوب میشده. برای مثال 911 توربو گمونم 285 اسب قدرت داشته و فراری 308 هم 250 اسب.با وجود اینکه رنومکسی یه ماشین رالی بوده و پورشه و فراری خیابونی هستند به نظرم بازهم قدرت قابل توجهی هستش.

    پاسخ
  3. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    ایول
    دورانی داشت برای خودش

    پاسخ
  4. حسین
    سوابق: (1161 دیدگاه) ,

    حجم موتور و قدرتی ک میداده جالبه!
    رنو ۵ های ایران از پراید سنگین تره؟

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل volvo fh
    volvo fh
    سوابق: (149 دیدگاه) ,

    از اگزوز آتش میزنه روی تایرش
    لاستیکش آتش نمیگیره؟؟

    پاسخ
    1. احسان
      سوابق: (70 دیدگاه) ,

      اون شعله دائمی نبوده و فقط هنگام تعویض دنده واسه یه لحظه بیرون میاد

      پاسخ
  6. ONE MAN ARMY
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    یه سوال؟
    چرا ترجمه عبارت ‘deep pocket’
    رو چیزی مثل ‘جیب پر پول’ ترجمه نکنیم؟

    پاسخ
  7. Kamran cooper
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    وای من یه رنو 5 سال 72 خریده بودم
    عاشقانه دوستش داشتم
    سانروف همیشه باز
    جاده ی یاسوج
    کاست معین

    پاسخ
  8. امین
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    خوشم میاد فرانسویا هروقت اراده کنن وارد گود میشن خدمت بقیه میرسن
    مثلا نگاه میکنن ببینن کجا جاشون خالیه وارد داستان میشن
    مدلای مختلف رنو و پژو دهه های 70 و 80 و 90 میلادی تو رالی به حریفای قدری بدل شده بودند

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.