مدیر موفق: کارلوس گون

بعضی از افراد، کارها را به گونه ای متفاوت انجام می‌دهند و نتیجه آن هم موفقیت پشت موفقیت است. نه اینکه کار اشتباه نداشته باشند، اما در میانگین عملکردشان، موفقیت‌ها بیشتر نمود پیدا می‌کنند.

Carlos Ghosn
Carlos Ghosn

کارلوس گون در سال 1954 در شهر ریودوژانیرو برزیل به دنیا آمد. اصلیت پدر و مادر کارلوس لبنانی است، اما از آنجایی که پدربزرگش سال‌ها قبل برای کار از لبنان به برزیل مهاجرت بود و پدر و مادرش هم در برزیل به دنیا آمده بودند، همه‌جا خود را یک برزیلی معرفی می‌کند. او تا شش سالگی در برزیل بود، تا اینکه برای تحصیل همراه پدر و مادرش به لبنان آمد. بعد از گذراندن دوره‌ی دبیرستان، به فرانسه می‌رود تا ادامه‌ی تحصیل خود را آنجا بگذراند. او پس از دریافت مدرک مهندسی در سال 1981 در شرکت تایرسازی میشلن فرانسه استخدام می‌گردد. کارلوس با مهندسی خوب و مدیریت قوی توانست نظر مدیران میشلن به خود جلب کند تا مسئولیت‌های بزرگ‌تری را به او واگذار کنند.

Carlos Ghosn
Carlos Ghosn

تایرسازی میشلن با توجه به سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلاری که در سال 1980 در آمریکای جنوبی انجام داده بود، نتوانسته بود با گذشت 5 سال کارخانه را به سودآوری که می‌بایست برسد، نزدیک کند. از همین‌جا بود که وظیفه‌های سنگین کارلوس در کارخانه‌ی تایرسازی میشلن استارت خورد و به دستور مدیران میشلن راهی برزیل شد. یکی از مشکلاتی که کارلوس در چند روز اول حضور خود به آن پی برد، تضاد فرهنگی بین فرانسوی‌ها و برزیلی‌ها و عدم همکاری آن‌ها با یکدیگر بود. کارلوس با استفاده از شناختی که نسبت به برزیلی‌ها داشت، درگذر زمان این مشکل را حل کرد و بعد از دو سال کارخانه را از زیان خارج و به سودآوری رساند. این مهم باعث شد که ارتقای درجه بگیرد و به سمت مدیرعاملی میشلن در آمریکای جنوبی منصوب شود. موفقیت‌های گون ادامه داشت تا اینکه در سال 1996 یک پیشنهاد کاری از سوی خودروسازی رنو دریافت کرد و عضو خانواده‌ی رنو شد.

Carlos Ghosn
Carlos Ghosn

کارلوس که به سن 42 سالگی رسیده بود و سابقه‌ی درخشانی در مدیریت‌های بین‌المللی داشت، وارد قسمت‌های مختلفی از جمله تحقیقات پیشرفته، نیروی محرکه، مهندسی و و توسعه‌ی خودرو، خرید و برند رنو در کمپانی شد. کارلوس گون علاوه بر مدیریت رنو در آمریکای جنوبی، توانست مقداری از سهام نیسان را در سال 1999 در اختیار رنو بگذارد. نیسان در سال 1999 وضعیت خوبی نداشت، همین عامل باعث شد که گون برای بیرون کشیدن نیسان از این مشکل راهی ژاپن شود. کارلوس گون در بدو ورود به ژاپن به عنوان مدیرعامل شرکت نیسان انتخاب شد.

Carlos Ghosn
قبول کردن یک مدیر فرانسوی در رأس یک شرکت ژاپنی برای کارکنان نیسان بسیار سخت و دردناک بود.
کارلوس هم با توجه به برخورد ژاپنی نسبت به سمت او، به آن‌ها قول داد که تلاش خود را دو چندان می‌کند و در کمترین زمان روزهای خوش را برای نیسان باز می‌گرداند و همین‌طور هم شد. او در عرض یک سال نیسان را از باتلاق ضرر 6.1 میلیارد دلاری بیرون کشید و مزه‌ی سود 2.7 میلیارد دلاری را تقدیم نیسان کرد . کارهایی که کارلوس برای خارج کردن نیسان از ضرر دهی کرد، اخراج 21 هزار تن از کارگران و دستور توقف تولید مدل‌های زیان ده بود.

Carlos Ghosn
Carlos Ghosn

همین عملکردها، باعث شد که در سال 2005 رییس شرکت متحد رنو – نیسان انتخاب شود. خیلی از پیشرفت‌های رنو و نیسان را باید نتیجه‌ی زحمات کارلوس گون بدانیم. او در سال 2012 حقوقی 12 میلیون دلاری از نیسان دریافت کرد که اعتراضات ژاپنی هارا به دنبال داشت. او هنوز هم به خاطر تفاوت مدیریت او با شیوه و سنت ژاپنی‌ها، در بین صنعتگران ژاپنی آن‌چنان محبوب نیست.

جدای از این بحث‌ها، آقای کارلوس گون که در حال حاضر مدیر رنو – نیسان است، گران‌ترین مدیر 2013 ژاپنی نیز اعلام شده. پاداش و حقوقی که پارسال، آقای کارلوس گون دریافت کرد، بیش از 10 میلیون دلار بود که در بین مدیران ژاپنی، رقم خیره کننده‌ای است. این رقم نشان از افزایش 7.0 درصدی پاداش و حقوق کارلوس نسبت به سال گذشته‌ی آن است. حال اگر این رقم دریافتی را به علاوه سود سهامی بکنیم،
مبلغ دریافتی به بیش از 1 میلیارد ین می‌رسد. این رقم‌ها در حالی است که رییس تویوتا در سال 2012، 184 میلیون ین و رییس هوندا موتورز 145 میلیون ین دریافت کرده‌اند. در ادامه حقوق کارلوس را با سایر مدیران اروپایی و امریکایی مقایسه می‌کنیم:

  • آلن مولالی مدیر کمپانی فورد: 23 میلیون دلار در سال 2013.
  • ماری باررا مدیر جنرال موتورز: حدود 14.4 میلیون دلار در سال 2013.
  • مارتین وینتر کورن مدیر فولکس‌واگن: 20 میلیون دلار در سال 2013.
  • پروفسور دیترزچه مدیر مرسدس بنز: 11.1 میلیون دلار در سال 2013.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

میلاد ساسانی. دیپلم مکانیک خودرو. عاشق دنیای خودرو

54 دیدگاه

  1. iman mclaren p1
    سوابق: (151 دیدگاه) ,

    به به. نکته جالب توش زیاد داشت.مرس میلاد.

    پاسخ
  2. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    یک مدیر خوب یعنی همه چیز ، همه چیز بدون یک مدیر خوب یعنی هیچ چیز

    پاسخ
    1. Sadjad97
      سوابق: (254 دیدگاه) ,

      شما میدونی که 10 مدیر برتر خودروسازی در سال 2013 چه کسانی هستند؟

      پاسخ
      1. k1
        سوابق: (81 دیدگاه) ,

        من میدونم اول هاشم یکه زارع بود
        میدونید چرا به این عنوان رسید
        چون با کمترین هزینه بیشترین سود رو نصیب ایران خودرو کرده
        خودرو 10 میلیونی رو میفروشند 35 میلیون
        و حساب کنید 800000خودرو درسال ضرب در 25میلیون سود میشه
        20000میلیارد تومان یا به عبارتی
        با دلار 3000 تومانی میشه حدود 7میلیارد دلار اونم تو شرکتی که ارزشش 1 میلیارد دلار براورد شده

        پاسخ
    2. مک میسل
      سوابق: (2630 دیدگاه) ,

      بابا اینا که چیزی نیستن پیش مدیران ایران خودرو.
      ماشاالله اینقدر این مدیران ایران خودرو باهوشن اصن من همینجوری موندم به خدا
      […]

      پاسخ
      1. آرش
        سوابق: (38 دیدگاه) ,

        اینا اگه یه سر بیان ایران میفهمن هیچی نیستن و مجنون میشن و سر به کوه و بیایون میزنن، مدیریت یعنی این که تو سال 2014 اتومبیل مدل دهه 80 بفروشی و مردم برای خریدنش سر و دست بشکونن.

        پاسخ
  3. JAGUAR
    سوابق: (184 دیدگاه) ,

    یه مدیر موفق یه فضای مساعد و مناسب برای کار میخواد
    وگرنه توی 75 میلیون نقر حتما مدیر موفق و با فکر زیاد پیدا میشه

    پاسخ
    1. sj
      سوابق: (190 دیدگاه) ,

      به نظر من مدیری موفق که تو شرایط بد بتونه موفق بشه

      پاسخ
      1. سعید
        سوابق: (124 دیدگاه) ,

        “مدیری موفق که تو شرایط بد بتونه موفق بشه…”

        واقعا با شما موافقم و چه جمله قشنگ و سنگینی …!!!

        پاسخ
    2. سياوش
      سوابق: (86 دیدگاه) ,

      همه چيزو از خارج وارد ميكنن هر چيزو كه يه ذره نيازش باشه
      من موندم چرا نمي خوان بفهمند كه اقا مشكل ما ضعف مديريته در مرحله اول بيايد و يه مدير درست و حسابي بياريد داريم نابود ميشيم…

      پاسخ
      1. altima3600
        سوابق: (139 دیدگاه) ,

        اول باید مدیریت را بسوی مردم فهموند تا نروند ازاین آشغالای تولید داخل بخرند مردم سواد آچنانی ندارند که حالیشون بشه دارند کلاه سرشون میذارند و دارند ماشین از رده خارج تولید میکنند وبهشون می اندازند

        پاسخ
  4. شاهین
    سوابق: (3130 دیدگاه) ,

    ممنون از میلاد عزیز به خاطر این مطلب آموزنده.
    واقعا برای یک ذهن خلاق و برای یک فرد با اراده محدودیت و ناممکنی وجود نداره.یه مثال برای خلاقیت و طرز فکر متفاوت:

    “هنگامي ‌كه ناسا برنامه فرستادن فضانوردان به فضا را آغاز كرد، با مشكل كوچكي روبرو شد. آنها دريافتند كه خودكارهاي موجود در فضاي بدون ‌جاذبه كار نمي‌كنند. (جوهر خودكار به سمت پايين جريان نمي‌يابد و روي سطح كاغذ نمي‌ريزد.) براي حل اين مشكل آنها شركت مشاورين اندرسون را انتخاب‌كردند. تحقيقات بيش‌از يك دهه طول‌كشيد، 12ميليون دلار صرف شد و در نهايت آنها خودكاري طراحي كردند كه در محيط بدون جاذبه مي‌نوشت، زير آب كار مي‌كرد، روي هر سطحي حتي كريستال مي‌نوشت و از دماي زيرصفر تا 300 درجه‌ سانتيگراد كار مي‌كرد.

    روس‌ها راه‌حل ساده‌تري داشتند: آنها از مداد استفاده كردند!”

    پاسخ
    1. سياوش
      سوابق: (86 دیدگاه) ,

      يعني كامپيوتر نبوده كه اينقد خودشون و كشتن؟!؟!؟

      پاسخ
      1. شاهین
        سوابق: (3130 دیدگاه) ,

        توی عصری که فضانورد به فضا می فرستادن حتما کامپیوتر بوده! ولی هدف این مطلب ابن بود که چجوری میشه با یه مساله برخورد و اونو حل کرد.خیلی وقتا بی جهت بعضی مسائل رو برای خودمون پیچیده میکنیم.نمونه هاش توی نظرات خودمون توی پدال هم زیاده متاسفانه.

        پاسخ
    2. Ehsan
      سوابق: (1252 دیدگاه) ,

      ولی به نظرم آمریکائیها خیلی اختراعشون خفن بوده 😀

      پاسخ
      1. شاهین
        سوابق: (3130 دیدگاه) ,

        آره خفن بوده ولی کلی وقت و سرمایه گذاشتن تا این مساله رو حل کنن! اینجاست که ذهن خلاق و کلی نگر خودشو نشون میده! داستان و روایت از این دست زیاده ولی خب اینجا سایت خودرویی هستش و اگه زیاد مثال بزنم شاید یعضیا بهم خرده بگیرن! 😉
        ارادت

        پاسخ
        1. سياوش
          سوابق: (86 دیدگاه) ,

          شاهين جان من يقين دارم اين داستان كذب ١٠٠٪

        2. شاهین
          سوابق: (3130 دیدگاه) ,

          سیاوش جان راست و دروغش پای خودشون ولی نفس مطلب یه چیز دیگه اس.
          پیچیده کردن مسائل یه آفت هستش.منظورم این بود.

    3. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      @.F
      دمه داداش شاهین گرم
      عالی بود
      بسیار بسیار باعث خرسندی من شد

      پاسخ
      1. شاهین
        سوابق: (3130 دیدگاه) ,

        خواهش می کنم زوندا جون.خوشحالم که مورد توجهت قرار گرفت.
        راستی داداش آواتارت خیلی قشنگه.

        پاسخ
        1. خاوری مزراتی
          سوابق: (1104 دیدگاه) ,

          آواتار خودت شاهین جون از همه خوشگل تره..چه طرح قشنگی

        2. شاهین
          سوابق: (3130 دیدگاه) ,

          مخلصم داداش خاوری.خودم خیلی ازش خوشم اومد! شاهینه دیگه!

    4. آرش آمار
      سوابق: (106 دیدگاه) ,

      خودکار امریکایی یا مداد روسی؟ مسئله این است!

      ************************************************

      شـــایــــــــــعــه:

      در جریان رقابت فضایی آمریکا و شوروی در دهه‌ی ۶۰ میلادی، ناسا با یک مشکل بزرگ مواجه شد. خودکارها به دلیل شرایط خلأ و عدم وجود جاذبه در فضا نمی‌نوشتند! ناسا فوراً دست به کار شد و توانست طی یک پروژه‌ی یک و نیم میلیون دلاری خودکاری بسازد که در فضا هم می‌نوشت. شوروی‌ها نیز با همین مشکل دست به گریبان بودند، اما راه حل دیگری برایش انتخاب کردند. آنها از مداد استفاده کردند…

      ************************************************

      ادامه در …

      http://www.gomaneh.com/398/%D8%AE%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D8%9F-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%D8%A7%DB%8C/

      پاسخ
  5. VAHID JINPACHI
    سوابق: (860 دیدگاه) ,

    مدیر فقط مدیر ایرانخودرو و سایپا!!!!!

    من خیلیییییییییییی قبولشون دارم!

    پاسخ
    1. مجتبی(ساروی )
      سوابق: (40 دیدگاه) ,

      اقای اقا وحید یه چیزی بهت بگم درمورد سود اوری .مدیران این دو شرکت توی سود اوری از اقای گون خیلی خفن ترن فقط اون ملحد جهنمی که از حمیم دوزخ خواهد نوشید با ارایه ی خدمات بهتر نگاه به نیاز بازار و براورده نمودن نیاز های مشتری ارایه ی فناوری های جدیدتر و در یک کلام با خلق ماشین های کاربردی با قیمت مناسب و خدمات عالی فروش و سود اوری را بالا می برد
      اما دوستان با ……همهی اون چیزهایی که منم میدونم تو هم میدونی اونا میدونن و….در کل همه میدونیم و کسی نیست کاری بکنه سود اوری رو بالا میبرن .والا لعنت اله علی القومالظالمین و سیعلم الذین ظلمو ای منقلب ینقلبون

      پاسخ
      1. VAHID JINPACHI
        سوابق: (860 دیدگاه) ,

        خدا به دادمون برسه….

        قول می دم قیمت ها باز هم بالاتر می رن…

        پاسخ
    2. مک میسل
      سوابق: (2630 دیدگاه) ,

      میلاد دستت درد نکنه.مطلب خوبی بود

      پاسخ
  6. mahdi
    سوابق: (150 دیدگاه) ,

    مدیری تیزبین وباانگیزه آلن مولالی هم پستشو واگذار کرد وبازنشسته شد

    پاسخ
  7. صفا
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    21 هزار نفر رو اخراج کرده بعد خودش به اندازه کل اونها حقوق گرفته !!!

    پاسخ
  8. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    الن مونالی رییس سابق فورد
    همین چند وقت پیش بازنشست شد
    بهترین و قوی ترین روسای خودرو سازی در کل تاریخ، روسای تویوتا در دهه 70 و 80 و 90 بودن
    بی نظیر بودن
    نواوری های فراوان در ذهنشون بود

    پاسخ
  9. PEUGEOT
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    جا داره به این مدیر موفق و لایق تبریک بگم
    همچنین جا داره به دوست بسیار بسیار عزیزم میلاد بابت نویسندگی پدال تبریک بگم
    امیدوارم در همه مراحل زندگی موفق باشی

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      ممنون پژو جان . امیدوارم که هرکسی در زندگیش موفق باشه . همه به عشق

      ماشینیشون برسن .

      امیدوارم که هرکسی سوار عشقش بشه . عشقشو در خیابان های ایران ببینه .

      پاسخ
      1. چ مثل چاپلو.
        سوابق: (486 دیدگاه) ,

        من عاشق شدم میلاد.
        کاش دوباره تو خیابون ببینمش تا شماره رو بهش برسونم.
        راسی یه سر به جیمیلت بزن

        پاسخ
  10. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    میلاد جان من هم بابت اولین مطلبت در پدال بهت تبریک میگم ، مطلب جالب و نوآورانه ای بود
    من چرا جدیدا اسم نویسنده رو نگاه نمیکنم ، نه واقعا چرا ؟ 😀

    پاسخ
    1. Ehsan
      سوابق: (1252 دیدگاه) ,

      شاید به این دلیل بود که مطلب خیلی برام جالب بود و مستقیم رفتم داخل متن

      پاسخ
    2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      ممنونم احسان جان . ولی بهت پیشنهاد میکنم بری مطلب مرسدس بنز 450 را هم

      بخوانی .

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        راستی اولین مطلب نیست .

        غول های 16 سیلندر و سمند دیزل را هم پارسال نوشتم . برو بخون .

        اسماشونو سرچ کن .

        پاسخ
      2. Ehsan
        سوابق: (1252 دیدگاه) ,

        ممنون میلاد جان ، اولین مطلبی که من نظر دادم ، الان فکر کنم که درست شد حتما اون ها رو هم میخونم

        پاسخ
  11. مجتبی(ساروی )
    سوابق: (40 دیدگاه) ,

    راستی 21هزار نفرو اخراج کرد خداییش سامورایی ها رو قلع و قمع کرده.داش میلاد فداییییییییییییییییییی دارییییییییییییییییییی

    پاسخ
  12. Saeed
    سوابق: (477 دیدگاه) ,

    آقا میلاد دمت گرم
    مارو نگاه چسبیدیم به خارجیا همین آقا میلاد خودمون کلی استعداده

    پاسخ
  13. صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    میلاد، خیلی مطلب جذاب و زیبایی بود، خیلی آقایی

    ما هم امثال اینا رو داریم، ولی خب به جاش عدالت نداریم

    “وقتی که ارزش ها عوض میشن، عوضی ها با ارزش میشن”

    پاسخ
  14. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    ممنون میلاد بر خلاف مطللب قبلیت این خیلی خوب بود از حال و هوای عتیقه اومدی بیرون.
    موفق باشی فامیلیتو هم فهمیدیم

    پاسخ
  15. سعید
    سوابق: (124 دیدگاه) ,

    با درآمد خوبی که داره وسوسه شدم برم مدیر بشم … کسی مدیر نمی خواد ..!!!؟

    پاسخ
  16. ارمان
    سوابق: (83 دیدگاه) ,

    جالب ترین نکتش ::: 21هزار نفرو اخراج کرد تا جلوی ضرر رو بگیره ! تو ایران بود احتمالا باید 100هزار نفر از ایران خودرو اخراج می کرد ، اخرش با 1000 نفر کار می کرد

    پاسخ
  17. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    ضمن تشکر از همه ی دوستان .

    ما مدیران خوبی داریم . ولی نا شناخته هستند . بهشون میدان و بها داده نمیشه .

    پاسخ
  18. علیرضا
    سوابق: (192 دیدگاه) ,

    میلاد دمت گرم داداش خیلی مفید بود

    پاسخ
  19. مسعود
    سوابق: (539 دیدگاه) ,

    اخراج 21 هزار تن از کارگران دقیقا” نشون دهنده چگونگی عملکرد یک مدیر موفق و واقع بینه . متاسفانه در دنیای مادی تمام منابع محدودند و قطعا” مدیری که میتواند با بیرحمی تمام دستور اخراج خیل عظیمی از کارگران را بدهد قطعا” به انتخاب ارزشمندی برای کمپانیهای بزرگ تبدیل میشود.

    پاسخ
    1. آرش آمار
      سوابق: (106 دیدگاه) ,

      کارل گوسن در سال های بعد با بهبود وضعیت اقتصادی نیسان
      خیلی از پرسنل اخراجی را به سر کار برگرداند.

      پاسخ
    2. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      متاسفانه بدی دنیای سرمایه داری همین چیزاست مسعود جان
      کمپانی هایی که درگیر بحران میشن مثل رنو، برای اینکه بتونن ادامه بدن و ورشکست نشن مجبور میشن دست به تعدیل نیرو بزن….

      پاسخ
  20. ali
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    شخصا اصلا حال نمیکنم نیسان مقداری از سهامش دست رنو هست … نیسان بعد از تویوتا و هوندا سومین شرکت بزرگ خودرو سازی ژاپنه و حیفه تمام شرکتش دست خوده ژاپنی ها نباشه.رنو باید خوشحال باشه و متشکر باشه از کارلوس گون که تو شرایط نامناسب تونست مقداری از سهام نیسان رو تصاحب کنن. اینو میگم چون نیسان واقعا از رنو از همه لحاظ بهتره… نیسان رو بی ام و ژاپنی میدونن…

    پاسخ
  21. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    باید درس گرفت از اینجور ادما تا پیشرفت کرد

    پاسخ
  22. مونا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام، اسم این آقا کارلوس غصن ghosn است.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.