دو برادر: مقایسه ظاهری سدان‌های مگان و تلیسمان

کمپانی فرانسوی و اصیل رنو، در چند سال اخیر خوشبختانه متوجه ضعف خود در بخش طراحی شد و (درست همانند خودروسازان خادم و دلسوز وطنی!) با عزمی جدی درصدد ایجاد یک تحول برآمد. نتیجه کار واقعاً حیرت‌انگیز است؛ مدل‌هایی که طی این انقلاب طراحی متولد شدند واقعاً نسبت به پیشینیان خود چندین پله فراتر بوده و تصوری کاملاً متفاوت از رنو به بیننده و آشنایان دنیای خودرو می‌بخشند. نکته‌ای که در سبک جدید به چشم می‌خورد، امضای طراحی خاصی است که در چراغ‌های جلو و عقب وجود دارد و علی‌رغم تشابهاتی که گاهاً اغراق‌آمیز می‌نماید، پختگی و هویت خاص و بسیار دل‌نشینی به مدل‌های تازه این برند اعطا کرده است. در این نوشتار قصد داریم به همین بهانه، نسخه‌های سدان تلیسمان 2016 و مگان 2017 را از نظر شمایل بیرونی باهم مقایسه کنیم و بیشتر به کُنه طراحی‌شان وارد شویم. به شخصه امیدوارم بزودی در بازار کشور کنار هم بوده و جانانه‌ به رقابت با رقبا بپردازند (البته اگر قربانی بعضی از دلسوزانِ جان نشوند!).

1-1
در نمای جلو و دماغه اشتراک بسیار زیاد است. امضای خاص طراحی به وضوح خود را نشان داده و رنو بودن هردو را فریاد می‌زند. چراغ‌های جلو، چراغ‌های روشنایی در روز، نشان رنو، طرح جلوپنجره، خطوط کاپوت و شمایل کلی سپر دقیقاً مشابه هم بوده و شاید برای افراد عادی قابل تشخیص و تمییز نباشند.
البته تفاوت‌هایی هرچند جزئی نیز وجود دارند: DRL مگان یکپارچه با چراغ اصلی، کوتاه‌تر و قطورتر است، اما DRL تلیسمان کاملاً یکپارچه نیست و طول بیشتر و پهنای کمتری دارد. لبه پایین جلوپنجره در مگان با رسیدن به گوشه چراغ قطع می‌شود اما در تلیسمان ادامه یافته و لبه پایینی چراغ را نیز تشکیل می‌دهد. سپر مگان همرنگ بدنه بوده و بخش پایینی‌اش ارتفاع بیشتری دارد، تیغه‌های افقی داخل ورودی هوای مرکزی نیز 4 عدد هستند؛ اما در تلیسمان آن قسمت باریک‌تر بوده و کروم‌کاری‌هایی در پایین و اطراف مه شکن‌ها صورت گرفته و تنها 3 تیغه افقی در ورودی هوایش تعبیه شده است. نکته دیگری که وجود دارد، مگان در تصویر روبرو از جلو باریک‌تر، تپل‌تر و جسورتر می‌نماید، حال آن‌که تلیسمان عریض‌تر و متشخص‌تر به نظر می‌رسد. گرافیک درون چراغ‌ها نیز تفاوت داشته و در تلیسمان یکپارچه‌تر و منسجم‌تر از مگان است.

renault-megane_sedan-2017-1600-0d

به جانب که می‌آییم، پیش از هر چیز تفاوت طول دو خودرو توجهمان را جلب می‌کند. اشتراکات اینجا هم غالب‌اند. نمای نیمرخ تلیسمان حالتی استخوانی و در مگان حالتی عضلانی دارد (که البته در سایر زوایا نیز تقریباً همین‌طور است). لاستیک‌ها در مگان ابعاد کوچک‌تری دارند که با التفات به تفاوت کلاس دو برادر کاملاً منطقی است.

renault-megane_sedan-2017-1600-01
قوس عمودی گوشه بخش عقب در تلیسمان کمتر است و چراغ‌ها نسبت به مگان کمتر بیرون زده‌اند. مهم‌ترین تفاوت در ستون عقب دیده می‌شود؛ جایی که تلیسمان پنجره‌های جانبی خود را کشیده و با زاویه تند و موازیِ ستون تا نزدیک گلگیر آورده، اما لچکی عقب مگان ذوزنقه مانند بوده و جهت‌گیری‌اش به سمت پایین، ستون را عریض‌تر کرده است.

renault-megane_sedan-2017-1600-1d
دقیقاً در نقطه مقابل، آینه جانبی تلیسمان در گوشه‌ای‌ترین نقطه جای گرفته، اما در مگان پس از آینه قطعه‌ای پلاستیکی دیده می‌شود. خطوط پایین بدنه نیز کمی از نظر طول متفاوت‌اند.

2-1
بیشترین تفاوت‌ها در نمای عقب به چشم می‌خورند. درواقع تنها وجه مشترکی که وجود دارد برآمدگی لبه صندوق عقب و محل قرارگیری الماس رنو است.

3-1
در مگان: چراغ‌ها ارتفاع بیشتری دارند و لبه بالایی‌شان قوس مقعر دارد، سرتاسر لبه پایینی تا نزدیکی نشان رنو به رنگ قرمز روشن می‌شود، روی سپر دو فرورفتگی هست که پلاک در مرکز قرار می‌گیرد و دوتای جانبی نقش زیبایی و آئرودینامیک ایفا می‌کنند. در پایین‌ترین قسمت، دو چراغ شب‌تاب در دو گوشه تعبیه شده که بینشان پلاستیک مشکی‌رنگ با لوله اگزوزِ درونش به چشم می‌خورد.

مقایسه رنو مگان و رنو تلیسمان
در تلیسمان اما چراغ‌ها ذوزنقه مرتب‌تری هستند که یکی از اضلاعش به سمت مرکز امتداد می‌یابد، دورتادور چراغ مخصوص ترمز بوده و دنده عقب و راهنما در مرکز قرار گرفته‌اند، برآمدگی بالای محل پلاک پایین آمده و تا جانب خودرو ادامه دارد، خطی سرتاسری و موازی کمی پایین‌تر دیده می‌شود که زیرش باز بخش پلاستیکی و دو خروجی اگزوز تعبیه شده است (که انگار اصلا خروجی‌های سامانه اگزوز نیستند!). نام هر دو برادر نیز در مرکز درب صندوق بار با حروف بزرگ خودنمایی می‌کند. در کل رخ پشتی تلیسمان مسن‌تر و شیک‌تر اما مگان جوان‌تر و تاحدودی اسپورت‌تر می‌نماید.

مقایسه رنو مگان و رنو تلیسمان
رنو با حرکت جدیدش حقیقتاً انقلابی برپا کرد. مگان و تلیسمان به‌عنوان مثال‌های بارز این انقلاب، در هردو نسخه سدان و واگن شیک، زیبا و دلربایند و تا حد زیادی راضی‌تان می‌کنند. امضای طراحی کاملاً غالب بوده و آنچه باعث تفاوتشان می‌شود، چیزی غیر از تفاوت‌های فاحش ظاهری است. در نمای جلو و جانبی شباهت‌ها بسیار بیشترند، اما در عقب تفاوت‌ها بیشتر خودشان را نشان می‌دهند. هم مگان و هم تلیسمان در کلاس خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و از مدعیان اصلی به شمار می‌روند. بدون هیچ اغراقی باید به رنو بخاطر چنین تحول و قدم سازنده‌ای آفرین گفت و به محصولاتش با چشم متفاوتی نگاه کرد.

2016 Renault TALISMAN
2016 Renault TALISMAN

Renault-Megane_Sedan-11

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

39 دیدگاه

  1. (ali (CHEVY NOVA
    سوابق: (1299 دیدگاه) ,

    شرمنده دوستان که جای مناسبی این رو نمیگم ببخشید
    سایت محترم پدال یه خبر مهم دارم میخوام تو قسمت معرفی یه ماشین امریکایی بگم
    لطفا فردا یه مطلب از ماشین امریکایی بزارید تا به دوستانم بگم تو اون قسمت ترجیحا در مورد کامارو باشه مطلب
    یا علی

    پاسخ
  2. رضا
    سوابق: (127 دیدگاه) ,

    خیلی از نظر ظاهری شبیه به هم هستند کلا رنو همین یه طرح رو داره و روی همه ماشینش کپی پیست میکنه

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل امیرحسین (Lion26)
      امیرحسین (Lion26)
      سوابق: (184 دیدگاه) ,

      این اصالت یک خودرو و خودرساز می رسونه ،مثلا شما هر مدلی از یه بنز یا پژو و یا هر کمپانی با اصالت دیگه رو ببینید،تشخیص میدید که این خودرو متعلق به همون کمپانی هست.

      مثل کره ای ها نیستن.مثلا شما یه اسپورتیج جدید و قدیمی ببینی،هیچوقت نمی تونی تشخیص بدی که که مدل 2016، ادامه همون نسل هست.

      Just France and Japan.

      پاسخ
        1. رضا
          سوابق: (127 دیدگاه) ,

          امیر حسین جان باهات موافقم ولی شباهت این دو خیلی زیاده

        2. تصویر پروفایل امیرحسین (Lion26)
          امیرحسین (Lion26)
          سوابق: (184 دیدگاه) ,

          درسته رضا جان،حق با شماست ولی باز بر می گرده به زبان طراحی اون کمپانی .

          ولی بازم میگم حرفت قبول دارم،شباهت هایی دارن مخصوصا نمای بیرونی جلو.

          Just France and Japan.

      1. مجید
        سوابق: (468 دیدگاه) ,

        من محصولات رنو مخصوصا مدل های با پسوند تروفی رو خیلی دوست دارم محصولات با ارزشی تولید کرده مثل همین مدل مگان وطرفارای خودش رو تو اروپا داره. انقلاب طراحیش هم تا این جای کار خیلی خوب بوده ولی فقدان موتور های قوی برای جذابیت اسپرتی یکم تو محصولاتش احساس میشه مثلا همین مدل تالیسمان با این همه امکانات موتورش خیلی قوی نیست اما به هر حال همین هم یه قدم مثبت رو به جلو و خوب هستش

        پاسخ
        1. uss zumwalt DDG-1000
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          افرین مجید

      2. sasan
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        معمولا خودروساز ها تا 4سال فیس اصلی و حفظ میکنند.همین اسپورتیج از 2011 تا 2015 ظاهر کلی یکی بود فقط تغیرات خیلی جزئی روش انجام شد.یا همین مزدا 3 از2010 تا 2014 یکی بود اما 2015 به بعد به طور کلی فیسش تغییر کرد با نسل قلبش هیج شباهتی نداشت.چون کره ایه الکی ایراد نگیرین لطفا!

        پاسخ
      3. M
        سوابق: (9 دیدگاه) ,

        پروفسور امیرحسین الان این مگان کجاش به نسل قبلیش شباهت داره؟؟؟؟؟؟؟
        یا مثلا کولئوس؟؟؟؟!!! یا مثلا تویوتا هر نسل کمری واسه خودش یه شکل هست!!!!!
        اتفاقا کره ای ها از 2011 چه کیا وچه هینوندایی کاملا دارای اصالت طراحی هستن!!

        پاسخ
    2. ali
      سوابق: (121 دیدگاه) ,

      خیلی نازن ولی آدم فرمونشون رو می بینه یاد ال90 می افته می خوره تو ذوقش

      پاسخ
  3. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (322 دیدگاه) ,

    اگه پولشو داشتم مسلما خودرو لوکستر و مجهزتر یعنی تالیسمان میخردم ولی حیف با همین داداچ 132 خودم حال میکنم

    پاسخ
  4. كوروش
    سوابق: (328 دیدگاه) ,

    واقعا زیباست
    به معنای واقعی کلمه عالیست
    طراحی این ماشین ١٠٠٪‏ بیست میگیره من عجیب از طرح مگان خوشم اومد همیشه از این چراغ های عقب کشیده بدم می اومد اما حالا می بینم توی مگان واقعا جذابه امید وارم قیمتش خوب باشه توی ایران (البته بعید می دونم) چون رقیب و برنده در برابر اکثر خودرو های این کلاسه یک چیز شاهکار رنو همیشه فرمون های فوق بسیار نرم و تعلیق عمری اونا بود بخصوص با این وضع خیابان های ما نکته بدش هم تعمیرات سختش مثل مگان توی ایران که مثلا جعبه فیوزش زیر باتری هست و یا سنسور هاش و… که این نسل جدید همه رو برطرف کردند حتی سیستم فنر بندیش کاملا با نیسان یکیه این عمر بالاش رو تضمین می کنه بنظر جزء معدود خودرو های بی عیب می اید

    پاسخ
  5. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    رنو کار قشنگی کرده یک زبان طراحی جدید این دوتا خودرو واقعا زیبا هستند من نسل قبل مگان رو واقعا دوست نداشتم

    پاسخ
  6. ایران فرانسه
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    حسن این زبان طراحی مشترک اینه که وقتی شما مبلغ قابل توجهی هزینه می کنی و ماشین میخری با تغییرات متعدد و سریع اون تیپ یا سایر محصولات احساس تضرر و دموده شدن خریدتو نداری این انتقاد به کمپانی های کره ای وارده که در بعضی موارد سالیانه فیس لیفت ماژور انجام میدن و خواه نا خواه مدل قبلی از رده خارج میشه هر چند شاید به نظر عده ای این نشانگر قدرت اون کمپانی باشه

    پاسخ
  7. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    هر کی تونست تفاوت ها رو پیدا کنه هزاران لایک نثارش

    پاسخ
  8. علیرضا
    سوابق: (188 دیدگاه) ,

    کاملا کپی شده عین بنز وقتی آدم یه ماشین میخره بقیه باید بفهمن این مگانه یا تالیسمن عموم مردم باید بفهمن نه شماها که سرتون همش تو سایتای خودرو

    پاسخ
    1. كاپيتاليسم
      سوابق: (115 دیدگاه) ,

      شما برای خودت ماشین میخری یا مردم؟
      بنظرم مگان جدید که حاصل همکاری نیسان و رنو هست ارزش بالایی برای خرید داره بشرط قیمت منطقی البته

      پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        دمت گرم کاپیتالیسم عزیز

        پاسخ
    2. احسان
      سوابق: (70 دیدگاه) ,

      شما انگار فقط برای بقیه ماشین سوار میشی
      خب نخر شما 🙂

      پاسخ
    3. مهران
      سوابق: (88 دیدگاه) ,

      حق با علیرضا است. اینکه یک برند Family image یک رویکرد موفق و حساب شده هستش اما شباهت تا این حد در حد کپی ، پیست یک نمره منفی است.
      اصولا کسانی که از استایل خودرو های کره ای ایراد میگیرند نمی دونن که این استایل تحت مدیریت یکی از موفق ترین طراحان روز جهان که یک آلمانی است قرار داره و اتفاقا موفقیت او باعث پیشرفت بسیار سریع این و شرکت کره ای شده.و زبانزد طراحان موفق دنیا شده.

      پاسخ
  9. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    متاسفانه این طراحی اصلا جالب نیست و کمپانی رنو این درک نکرده که تفاوتی در محصولاتش ایجاد کنه دلیلش خیلی ساده است هزینه کمتر برای طراحی شرکت رنو اصلا شرکت لاکچری سازی مثل آئودی و بی ام وبلیو نیست در میان اروپایی ها اصلا بحساب نمیاد و از آسیایی هم عقب تر است بخصوص از مزدا و کیا من که هیچ تفاوتی در کپچر و کلیو و کجار نمیبینم طراحی یک خط مورب زیر چراغ قطعا پس از مدتی دموده و خسته کننده میشود

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Mehrbod
      Mehrbod
      سوابق: (130 دیدگاه) ,

      مزدا به کیا چه دخلی داره؟ این کجا و دیگری کجا !

      پاسخ
    2. احسان
      سوابق: (70 دیدگاه) ,

      اتفاقا هیلی بازخورد خوبی گرفته و همه سایتها و مجلات تعریف کردن
      ضمنا در اروپا دوم یا سوم هست رنو در فروش

      پاسخ
  10. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1456 دیدگاه) ,

    رنو برای نفوذ و دردست گرفتن بازارهای کشورهای درحال توسعه محصولات داچیا رو ب اسم رنو عرضه کرده و میکنه. امیدوارم که این رویه رو عوض کنه. وگرنه این سرمایه گذاری و تغییرات اساسی تحت تاثیر همون محصولات ارزون قیمت و رده پایین قرارمیگیره.
    امیدوارم از تجربیاتش در فرمولا وان و مسابقات استفاده کنه و در همه ی محصولاتش شاخه ی اسپورتی پیاده کنه و محدود ب مگان آر اس یا کلیو نشه.
    بازسازی آلپینا هم خبر خوبی بوده از طرف رنو.

    پاسخ
  11. آرمان
    سوابق: (37 دیدگاه) ,

    از وقتی تالیسمان اومده حس بهتری نسبت به تندر دارم ، احساس میکنم مال یک خانواده زیباست حتی اگر خودش زشته.

    پاسخ
  12. احمد باقری
    سوابق: (4352 دیدگاه) ,

    طراحیش خیلی بهتر شده.

    پاسخ
  13. احمد باقری
    سوابق: (4352 دیدگاه) ,

    طراحیش خیلی بهتر شده. پیشرفت خوبی داشته.

    پاسخ
  14. تصویر پروفایل Mehrbod
    Mehrbod
    سوابق: (130 دیدگاه) ,

    زبان طراحی رنو بسیار حرفه ای و آینده نگرانه است..

    پاسخ
  15. عیسی
    سوابق: (68 دیدگاه) ,

    خوب همه کادیلاکا هم شبیه هم هستند…بنزم از سی کلاس تا اس کلاس همه شبیه همند…نمیشه به شباهت محصولای یه کمپانی ایراد گرفت…

    پاسخ
  16. نت
    سوابق: (161 دیدگاه) ,

    DLR زیر چراغ جلو هردو ماشین خیلی زشته.جدیدا کادیلاک و پژو هم چراغ جلو ماشیناش رو همین جوری میکنن که قیافه ماشین رو زشت میکنه.من نمیدونم چرا از این خط ال ای دی زیر چراغ جلو استفاده میکنند

    پاسخ
  17. شاهین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سال 2011 که طراحی جدید سوناتا رو دیدم واقعا برام جذاب بود که هیوندا تونسته همچین ماشینی رو طراحی کنه…
    الان این رنو همون حسو به من میده
    البته کیفیت رنو قابل مقایسه با هیوندا نیست از لحاظ ظاهر میگم

    پاسخ
  18. نت
    سوابق: (161 دیدگاه) ,

    DLR زیر چراغ جلو هردو ماشین خیلی زشته.کادیلاک و پژو هم چراغ جلو ماشیناش همن جوری میکنن که قیافه ماشین رو زشت میکنه.من نمیدونم چرا از این خط ال ای دی زیر چراغ جلو استفاده میکنند

    پاسخ
  19. احمد باقری
    سوابق: (4352 دیدگاه) ,

    طراحی خوبی پیدا کرده

    پاسخ
  20. حامد
    سوابق: (62 دیدگاه) ,

    این مدل اگه بیاد ایران اولین کاری که میکنن کل داشبوردشو عوض میکنن و داشبورد ال-90 رو میزارن بعد اسمشو میزارن تالیسمان-131 قیمت پایه200میلیون
    بعد میان داشبورد خودشو میزارن منتهی بدون مانیتور.بعد اسمشو میزارن تالیسمان-131ELبا قیمت 220میلیون
    بعد میان مانیتور فابریکشو میزارن اسمشو میزارن تالیسمان-GLXقیمت250میلیون.
    بعد میان شرایطی میفروشن 100میلیون اول میگیرن مابقی 1ساله و 6 فقره چک هر کدوم به مبلغ30میلیون که قیمت تمام شده میشه280میلیون.
    بعد میگن خدمت به مردم چقدر شیرینه
    در حالیکه این ماشین قیمت با تجهیزات جانبیش32000یورو که معادل130میلیون تومنه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.