کانسپت ایولب از رنو، خودرویی با مصرف سوخت یک لیتر

کانسپت‌ها معمولاً نشانه‌هایی از مدل‌های آینده یک خودروساز هستند که تا یک یا دو سال آینده قرار است به بازار عرضه شوند. ولی رنو می‌گوید که کانسپت ایولب (EOLAB) نمایشی از یک خودروی کلاس B است که تولیدش در دهه آینده میلادی امکان می‌یابد.

Renault EOLAB Concept
Renault EOLAB Concept

به‌علاوه رنو اشاره می‌کند که این مدل ساب‌کامپکت با طراحی درهای شبیه به هیوندای ولوستر در حدود ۱۰۰ نوآوری را در خود دارد که این نوآوری‌ها تا سال ۲۰۲۰ به‌تدریج راه خود را به مرحله تولید طی می‌کنند.

Renault EOLAB Concept
Renault EOLAB Concept

«ایولب» نام خود را از ترکیب کلمات ایولس (Aeolous) به معنای الهه باد در افسانه‌های یونانی و Laboratory به معنای آزمایشگاه کسب کرده است. ایولب ظاهراً می‌تواند در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط یک لیتر مصرف کند و میزان تولید آلودگی‌اش نیز ۲۲ گرم در هر کیلومتر است.

Renault EOLAB Concept
Renault EOLAB Concept

فولکس‌واگن با تولید مدل XL1 با مصرف ۰/۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و آلودگی ۲۱ گرم در هر کیلومتر از این لحاظ از رنو پیشی گرفته است. با این حال، این مدل دو سرنشینه با موتور دیزل قیمتی بالغ بر ۱۵۹۸۰۰ دلار دارد که هزینه بسیار بالایی است.

Renault EOLAB Concept
Renault EOLAB Concept

رنو می‌گوید که با تکیه بر سه زمینه به این اعداد در یک خودروی سایز کلیو دست یافته است؛ وزن، آئرودینامیک و استفاده از پیشرانه «Z. E. هیبرید».
ایولب دارای یک موتور یک لیتری ۳ سیلندر SCe بنزینی است که ۷۴ اسب‌بخار قدرت و ۹۵ نیوتن گشتاور تولید می‌کند. در همین حال، یک موتور الکتریکی در کنار آن، ۶۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن‌متر حداکثر گشتاور دارد. انتقال قدرت این کانسپت از طریق یک گیربکس ۳ سرعته بدون کلاچ است که به چرخ‌های جلو وارد می‌شود.

Renault EOLAB Concept
Renault EOLAB Concept

با توجه به استفاده از مصالح خاص و رویکردهایی مانند استفاده از شیشه فوق‌نازک در پنجره جلو، سقف منیزیومی و کاپوت ثابت، وزن کانسپت ایولب در مجموع ۹۵۵ کیلوگرم است که ۴۰۰ کیلوگرم نسبت به معادل کلیو کمتر است.

Renault EOLAB Concept
Renault EOLAB Concept

زمان زیادی برای توسعه آئرودینامیک ایولب صرف شده و سیستم‌های هوشمند راندمان آئرودینامیک زیادی برای آن ایجاد کرده‌اند. سیستم‌هایی مانند سیستم تعلیق گازی، اسپویلر، باله‌ها و چرخ‌های مخصوص. ضریب دراگ در مجموع به ۰/۲۳۵ رسیده که ۳۰ درصد نسبت به کلیو بهتر نشان می‌دهد.

Renault EOLAB Concept
Renault EOLAB Concept

رنو می‌گوید که این ضریب دراگ کم باعث می‌شود تا مصرف سوخت در سرعت‌های بالا به شکل قابل‌توجهی کاهش یابد. به عنوان نمونه در سرعت یکنواخت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت، این کانسپت نسبت به خودروی مرجع، ۱/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر صرفه‌جویی می‌کند.


ایولب در نمایشگاه اتومبیل پاریس امسال در ماه اکتبر به صورت جهانی معرفی خواهد شد. [دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

27 دیدگاه

    1. ASTON MARTin
      سوابق: (830 دیدگاه) ,

      مونده حالا تا این ماشینا سروری کنن! با این قیمت که هیچ شانسی ندارن اگ قراره تو مصرف بنزین صرفه جویی بشه نباید کل پول بنزینو تو مرحله ی خریدش بگیرن که!اونم برا یه همچین ماشینی ک زیر 20 هزارتا می ارزه!
      خدایش اون دمو دستگاه های دیجیتالی رو نمیداشت مفت نمی ارزید
      ظاهرشم جدیده و فقط واس همینه که خوشگل میزنه یه اوخده وگرنه هیچ عضله و خشونتی نمیبینم
      فقط یه لاک پشت با خشگلی نسبی

      پاسخ
  1. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
    Reza :: Deutschland :: Mercedes
    سوابق: (2174 دیدگاه) ,

    از VW XL1 که خیلی قشنگتره و برای استفاده روزمره مناسبتره……

    ان شاء الله که از XL1 ارزون تره!

    یکی بخریم یه باک پر کنیم باهاش یه تور دور دنیا بریم 😀

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل Ahmad..F12
    Ahmad..F12
    سوابق: (2517 دیدگاه) ,

    انیس جان ممنون

    آفرین به رنو آفرین

    طراحی خیلی جالبی داره مخصوصاً جلوش

    فقط این تیکه رو متوجه نشدم: “انتقال قدرت این کانسپت از طریق یک گیربکس ۳ سرعته بدون کلاچ است که به چرخ‌های جلو وارد می‌شود.”

    منظورش CVT ینی؟؟؟

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل M Power///
    M Power///
    سوابق: (416 دیدگاه) ,

    با این که از فرانسه بدم میاد ولی در این چند ساله خیلی در زمینه محیط زیست دارن فوق العاده پیشرفت می کنن. دم فرانسه گرم. اون وقت کمپانی های ایرانی اندر خم گذاشتن ایربک و سوخت یورو ۴ هستن.

    پاسخ
  4. ReZa
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    از همه جاش معلومه که حرف نداره خیلی خوشگله حتی کابینش.بابا ایووووووووول فرانسه تو دیگه کی هستی؟!

    پاسخ
    1. ReZa
      سوابق: (65 دیدگاه) ,

      راستی اینو بهتون بگم به این دو تا سایت مراجعه کرده و از جدید ترین وقدیمی ترین مدل های ماشین های دنیا باخبر شوید.http://en.autowp.ruاین سایت در قسمت پایین صفحه اصلی سایت نوشته ای هستش به نام New pictures که جدید ترین عکس ها از قدیمی ترین وجدیدترین ماشین هارو داره.http://www.seriouswheels.comاین سایت هم سایت خوبی هستش وسایت بدی نیست.

      پاسخ
      1. ReZa
        سوابق: (65 دیدگاه) ,

        راستی اینو بهتون بگم به این دو تا سایت مراجعه کرده و از جدید ترین وقدیمی ترین مدل های ماشین های دنیا باخبر شوید.http://en.autowp.ru این سایت در قسمت پایین صفحه اصلی سایت نوشته ای هستش به نام New pictures که جدید ترین عکس ها از قدیمی ترین وجدیدترین ماشین هارو داره.http://www.seriouswheels.com این سایتش هم سایت خوبی هستش وسایت بدی نیست.

        پاسخ
  5. تصویر پروفایل صادق
    صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    به این میگن کشور، یه سال نیست که دولت پروژه ماشینای کم مصرف رو ارائه داده اونوقت شرکتای خودروسازی با این که تا 2018-2020 فرصت دارن، از الان دست به کار شدن

    اونوقت تو ایران برای تغییر یورو 2 و 3 به 4 یا نصب ABS یه 2 سال وقت میدن (درحالی که وقت زیادی هم نمیخواد) تازه بعد از اتمام مهلت یه 3-4 سال هم تاخیر دارن،

    ای خدا، مارو نجات بده!!

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل صادق
    صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    این ماشین فوق العاده ای هستش،

    مصرفش که هیچی

    از طراحی عقبش و استایل بغلش، خیلی خوشم اومد

    وزن بسیار سبک و در عین حال قدرت بسیار خوب برای این وزن، واقعا 140 اسب و 300 نیوتون متر (تقریبی) عالیه برای این ماشین

    بسیار آیرودینامیکه، کلا فرم ماشین هم نشون میده، قبل از خوندن رقمش، حدس میزدم که آیرودینامیک خوبی داشته باشه ولی این دیگه خیلی خوبه

    واقعا آفرین…

    پاسخ
  7. Nissan GTR
    سوابق: (141 دیدگاه) ,

    باورم نمیشه که رنو همچین پیشرفتی کرده باشه ولی ما هنوز شاهد رنو ۵ و پیکی تو خیابونا باشیم!

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل 4MATIC
    4MATIC
    سوابق: (1057 دیدگاه) ,

    خیلی عالیه البته کم مصرف ترین ماشن های دنیا مال فولکس واگن هستش
    وایرودینامیک ترین ماشین سدان کوچک بنزclaهست
    خداکنه نگین خودرو اینو وارد کنه تا بایه باک بریم دور دنیا

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل Ehsan
    Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    شاید اولین بار باشه که از طراحی رنو خیلی خوشم اومده ، به نظرم برای تولید نهایی نیاز به تغییر زیاد هم نداره

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل Ehsan
    Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    فکر کنم کم کم ماشین ها دارن به این سمت میرن که در داشبورد یک تبلت بگذارند خلاص

    پاسخ
  11. amir hosein
    سوابق: (56 دیدگاه) ,

    در عالی بودن فلکس واگن XL1 هیچ شکی نیست ولی ظاهر این خودرو و طراحیش از فلکس واگن XL1 خیلی خوشگل تر و بهتر هست اما خوب فلکس واگن کم مصرف تر هست اما این هم در نظر بگیرن که قدرت و حجم موتور رنوایولب بیشتر از فلکس واگن XL1 هست رنو ایولب یه موتور1 لیتری 3 سیلندر داره با قدرت 74 اسب بخار ولی فلکس واگن یه موتور 2سیلندر دیزلی توربو با حجم800 سی سی(0.8) لیتر به قدرت 47 اسب بخار هست که اینجا برتری با رنو هست

    پاسخ
  12. dragonborn
    سوابق: (1887 دیدگاه) ,

    ما یه زمانی L90 داشتیم خودروی باکیفیت و سریعی بود.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.