رولزرویس با کولینان به وادی کاملاً جدیدی وارد شده است. این اولین اسیووی ساخت معتبرترین خودروساز دنیا است. این خودرویی است که در قلهٔ کمال شاسیبلندهای دنیا قرار میگیرد. نام کولینان از یک الماس ۳۱۰۶ قیراطی گرفته شده که در سال ۱۹۰۵ در آفریقای جنوبی کشف شد و بزرگترین و بینقصترین جواهری محسوب میشود که تاکنون پیدا شده است. مثل این الماس، رولزرویس کولینان خودرویی بزرگ، جسور، گرانقیمت و ترسناک است که هنگام حرکت گویی روی سطح مسیر میلغزد.
با وجود محبوبیت شدید شاسیبلندها، رولزرویس در مورد وارد شدن به این بخش تردید و حتی واهمه داشت درحالیکه برخی طرفداران نیز ساخت یک اسیووی توسط این شرکت را توهینی به سنت و اصالت آن میدانستند؛ اما نهایتاً رولزرویس با شجاعت و یا شاید از روی اجبار تصمیم گرفت به بخش پرطرفدار اسیوویها وارد شده و این خلأ را در سبد محصولات خود پُر کند. به نظر میرسد این ریسک بزرگ رولزرویس کاملاً جواب داده است زیرا کل تولیدات یک سال کولینان بهطور کامل فروخته شده است.
هنگامیکه انسان به کابین بسیار بزرگ و پهناور کولینان وارد میشود، احساس عجیبی دارد. نشستن در ارتفاعی بسیار بالا و نگاه کردن به مجسمهٔ روح خلسه در روی کاپوت احساس قدرت و ثروت را القا میکند. در زیر کاپوت کشیدهٔ این اسیووی فوق لوکس یک نیروگاه ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربو با ۵۷۰ اسب بخار قدرت قرار گرفته است. این موتوری ترسناک اما متعادل است که ماشین را ظرف ۵.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. در کولینان قدرت چشمگیری وجود دارد و فرمان و هندلینگ آن تیزتر و دقیقتر از سدان پرچمدار فانتوم است.
کولینان در جادههای پیچدرپیچ ثابت کرد که علیرغم اندازهٔ بزرگش، خودروی چابکی است. درواقع میتوان گفت عملکرد این ماشین در پیچها شگفتآور است و حتی با رینگهای ۲۲ اینچی، دایرهٔ چرخ آن به شکل شگفتانگیزی کوتاه است. در همین حال، به لطف استفادهٔ گسترده از مواد عایق صدا در هر سطحی و زیر هر پانلی، کولینان خودروی فوقالعاده آرام و ساکتی است. البته این موضوع تعامل با خودرو را نقض نمیکند و راننده همواره رانندگی رضایتبخشی را تجربه خواهد کرد.
گیربکس کولینان با استفاده از GPS، مسیر پیش رو را اسکن کرده و پیش از رسیدن خود را آماده و هماهنگ میکند. یک سیستم دوربین هم که بهصورت یکپارچه در شیشهٔ جلو قرار گرفته، دستاندازها و چالههای مسیر پیش رو را تشخیص داده و تا سرعت صد کیلومتر بر ساعت تعلیق را تنظیم میکند؛ اما کولینان همانقدر که در جادهها عملکردی عالی را به نمایش میگذارد، در مسیرهای آفرود هم توانا است. در این خودرو از همان پلتفرم فضای قابلانعطافی که در نسل هشتم فانتوم هم بکار رفته استفاده شده است و قصد دارد رقبایی مانند بنتلی بنتایگا و رنجروور را به چالش بکشد.
در کولینان همچنین یک دکمهٔ آفرود هم تعبیه شده که با فشردن آن، ارتفاع سیستم تعلیق بادی افزایش یافته و کامپیوتر برای مدیریت حالات مختلف آفرود تنظیم میشود تا خودرو برای عبور از مسیرهای خشن و ناهموار آماده گردد. با فشردن این دکمه، میتوان با یک اسیووی فوق لوکس در هر مسیری، چه شن و ماسهای و چه برفی و گِلی حرکت کرد. کولینان همچنین میتواند تا عمق ۵۴ سانتیمتری در آب هم فرو رود که تقریباً هماندازهٔ لندروور دیسکاوری است. البته این تواناییهای بالا مصرف سوخت زیادی را هم طلب میکند بهگونهای که میانگین مصرف سوخت خودرو به ۱۲.۵ لیتر در هر صد کیلومتر میرسد و در هر کیلومتر هم ۳۴۱ گرم دیاکسید کربن تولید میکند.
کولینان در دو نسخهٔ پنجنفره و چهارنفره ارائه میشود که در اولی صندلیهای عقب بهصورت نیمکتی و بدون قابلیت تنظیم بوده و دومی به دو صندلی عقبی خلبانی با قابلیت تنظیم مجهز است. در این نسخه، صندلیهای عقب بهصورت تکنفره و به سبک جتهای خصوصی هستند و سرنشینان عقب در آنها موقعیت بالاتر و دید بهتری به بیرون دارند. این مدل همچنین به کنسول مرکزی با محلی برای قرار دادن بطری نوشیدنی، تنگ و جامها و همینطور محفظهٔ خنککننده مجهز است. در پشت صندلیهای عقب هم صندوق باری به حجم ۶۰۰ لیتر قرار دارد که در صورت خواباندن صندلیها این عدد با افزایشی سه برابری به ۱۹۳۰ لیتر میرسد.
اما در کولینان قسمت راننده هم بسیار لوکس است و در مقابل وی صفحه آمپر دیجیتالی به همراه غربیلک فرمان کوچک اما ضخیم قرار گرفته است. بخش بالایی داشبورد خودرو نیز با چرم بادوام و مقاوم در برابر آب پوشیده شده است یعنی شبیه همان چرمی که در کیفهای دستی و چمدانهای گرانقیمت ایتالیایی مورداستفاده قرار میگیرد. علاوه بر این، در دیگر قسمتهای کابین نیز کاربرد گستردهٔ چرم باکیفیت دیده میشود. هرچند در کابین کولینان تکنولوژیهای پیشرفتهای بکار رفته است اما در اینجا هنوز کلیدها و کنترلکنندههای فیزیکی هم به چشم میخورد که همهٔ آنها از فلز یا شیشه ساخته شده یا با چرم پوشیده شدهاند مثل کنترلکنندهٔ مجسمهٔ روح خلسه در روی کنسول مرکزی.
در کابین کولینان همهچیز به گرمکن مجهز است مثل صندلیها، زیر آرنجیها و حتی درپوش کنسول مرکزی. در همین حال، علاوه بر سیستم شارژ بیسیم، پنج پورت USB هم در کابین تعبیه شده و نمایشگر سربالا، اینترنت وای فای، ناوبری و جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. رولزرویس اولین اسیووی خود را به طیف گستردهای از سیستمها و تکنولوژیهای ایمنی و کمکراننده هم مجهز کرده که ازجملهٔ آنها میتوان به هشدار توجه راننده، سیستم دید پانوراما و دید اطراف با چهار دوربین، سیستم دید در شب، هشدار عابر پیاده و حیوانات، کروز کنترل فعال، هشدار ترافیک و برخورد، سیستم حفظ حرکت میان خطوط و هشدار خروج از خط اشاره کرد.
در داخل کولینان حتی مثل لیموزینها یک پارتیشن شیشهای هم تعبیه شده که بخش عقبی را از بخش راننده جدا کرده و مکانی خصوصی را در عقب ایجاد میکند. به گفتهٔ رولزرویس، این ویژگی به بهبود پالایش خودرو هم کمک میکند. کولینان در کارخانهٔ رولزرویس در گودوود با ترکیبی از تکنولوژیهای قرن ۲۱ و هنر دست ساخته میشود. هرچند قیمت این اسیووی فوق لوکس از ۲۵۰ هزار پوند آغاز میشود اما بسیاری از خریداران با سفارش آپشنهای مختلف این عدد را به دو برابر افزایش میدهند.
سخن پایانی
کولینان که نام خود را از بزرگترین و بینقصترین الماس دنیا گرفته است و اولین تلاش رولزرویس در زمینهٔ ساخت اسیووی لوکس محسوب میشود، لیاقت این نام دارد. این خودرویی خوفناک، جسور، لوکس، کاربردی و خوشساخت است که کاملاً شایستگی آنرا دارد که در بالاترین نقطهٔ دنیای شاسیبلندها قرار گیرد. پس اگر پول خرید کولینان را دارید، در خرید آن درنگ نکنید.
مشخصات فنی
۲۰۱۸ Rolls Royce Cullinan | |
قیمت پایه | ۲۵۰ هزار پوند |
پیشرانه | ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربو |
قدرت | ۵۷۰ نیوتن متر |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۵.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۲.۵ لیتر (ترکیبی) |
تولید آلایندگی | ۱۸.۸ گرم در هر کیلومتر |
منبع: AutoExpress
محمد
۱۸ آذر ۱۳۹۷اصلاً در خریدش درنگ نمی کنم?
Amir
۱۸ آذر ۱۳۹۷اگر بنده این مقدار پول ناقابل رو داشتم پورشه کاین توربو فول آپشن رو انتخاب می کردم.نکته شگفت انگیز در مورد این ماشین گیر بکسشه.این ماشین پدال شیفتر نداره و گیربکس فوق هوشمندش در کسری از ثانیه کارها رو انجام میده تا یه وقت صاحب عزیزش به زحمت نیفته.در کل این که دست رولز رویس درد نکنه حد و نهایت لاکچری و اشرافیت رو فقط خودش می دونه…
Amirferrari
۱۸ آذر ۱۳۹۷نداشتن پدال شیفتر نکته شگفت انگیز محسوب میشه??!!! یه جور میگی انگار بقیه گیربکس های هوشمند از راننده کسب اجازه میکنن واسه تعویض دنده و صاحب عزیزش هم با هر بار جواب دادن به زحمت میفته? این همه آپشن و توانایی این ماشین داره تو فقط نداشتن پدال شیفتر رو نکته شگفت انگیز میبینی…شگفتااا????
Amir
۱۸ آذر ۱۳۹۷از این به بعد خواستم نکته شگفت انگیز پیدا کنم حتما باهات مشورت می کنم.منظور من همخوانی این قضیه با فلسفه ساخت رولز رویسه وقتی در اکثر خودروها پدال شیفتر میبینیم اما در رولز رویس نمی بینیم این شگفت انگیزه یعنی این ماشین هیچ جوره نمی خواد صاحبش غیر از ریلکس کردن و گرفتن فرمون کار دیگه ای انجام بده.
خیلی پیچیده بود که متوجه نشدی مهندس امیر فراری؟!!؟
mahdi
۱۸ آذر ۱۳۹۷هر چیزی که از یه انگلیسی میتونی انتظار داشته باشی داره
NAVID۰۰۹۸
۱۸ آذر ۱۳۹۷از شکوه و جلال رولزرویس و نمای داخلیش ، هرچی بگیم کَم گفتیم .
اما با این خودرو اصلاً حال نمیکنم ، نمیدونم که چطوری بیان کنم ، فقط میتونم بِگَم ، یِجوریه .
shirko
۱۸ آذر ۱۳۹۷فک نکنم ماشینی به این اندازه لولکس وجود داشته باشه ، ولی طرح بیرونیش زیاد مثل فانتوم می خکوب کننده نیست ، هر چند بنده تو suv ها ب ام و x7 رو انتخاب می کنم .
مهدی
۱۸ آذر ۱۳۹۷توی نمایشگاه X7 ورولزرویس کولیان رو کنار هم گذاشتن که خیلی جالب شده
sina7
۱۸ آذر ۱۳۹۷فوق العادس ولی اوروس رو بیشتر میپسندم
M
۱۸ آذر ۱۳۹۷این چه ربطی به اوروس داره ؟؟؟
sina7
۱۸ آذر ۱۳۹۷هردوتاشون روی لوکس بودن و راحتی تمرکز دارن
لامبورگینی میتونس موتور 12 سیلندر تنفس طبیعی اونتادور رو بذاره رو اوروس
ولی اومدن یه موتور سبک تر با توربو گذاشتن که مث بقیه کراس اوور های لوکس راحتیش بیشتر باشه
هردوتاشونم علاوه بر سواری خوب،تو افرود هم قوی هستن
موتور هردوشونم تقریبا برابر و قویه
ahmad
۱۸ آذر ۱۳۹۷فکر کنم منظور دوستمون محدوده قیمت بود.و منم باهاش موافقم
مهدی
۱۸ آذر ۱۳۹۷این اولین اس یووی ساخت معتبرترین خودروساز دنیاست. این خودرویی است که درقله کمال شاسیبلندهای دنیا قرار دارد(همه چیز درهمین جمله اش خلاصه شده) قطعا هیچ SUVدیگه ای حتی نمیتونه بهش نزدیک بشه از نظراشرافیت.دم رولزرویس وBMWگرم بخاطر ساخت این اثرهنری
ali mtr
۱۸ آذر ۱۳۹۷فقط اون عکس آخریه که عکس کوه رو کرومش افتاده ……
َAnarsh
۱۸ آذر ۱۳۹۷با یک دست سرویس چای خوری و کارد و چنگال تا 500000 دلار هم میارزه به نظرم.
Alireza
۱۸ آذر ۱۳۹۷من هیچ وقت رولزرویس شاسی بلند نمیخرم رولز رویس فقط سواری
Muty
۱۸ آذر ۱۳۹۷غیر از نمای جلوی پخته و همیشگی اش
هیچ یک از قسمت های طراحی خارجی هماهنگ و منحصر بفرد نیست اونجوری که تعریف شدنی باشه !
انصافا این داشبورد را اگه یه شرکت چینی طراحی کرده بود الان ترافیک مضحکه و انتقاد به راه بود…
ساسان
۱۸ آذر ۱۳۹۷از لحاظ لوکس بودن و حفظ ماهیت رولز رویس عالی عمل کرده. اما بیش از حد محافظه کارانه طراحی شده.درمجموع طراحی جذابی نداره نسبت به رقبا. انگار فانتومو بزور شاسی کردن!!
Khosrow
۱۸ آذر ۱۳۹۷مقاله رو خوده کولینان نوشته / حالا حالاها باید بدویی / دیزاین داخل — شتر ول بدی توش گم میشه / عاشق پهنای لاستیک هاتم ..
یاس ی
۱۹ آذر ۱۳۹۷در خوب بودن و لوکس بودنش شکی نیست، ولی طراحی بیرون ماشین خصوصا جلوش زیادی محافظه کارانه طراحی شده، جذابیتش حداقل توی عکس کمه.
محمدرضا فنا
۱۹ آذر ۱۳۹۷این رنگیش یه دست کت و شلوار آبی کاربنی هم میخواد لا مصب !!!!!!!!!