سایر خودروهای آسیایی

سه محصول جدید از تاتا موتورز در ایران

عرضه خودروهای کم‌مصرف و ارزان‌قیمت از اساسی‌ترین نیازهای جامعه امروز ماست، زیرا که ترافیک و ازدحام فزاینده در کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها، مجال استفاده از خودروهای بزرگ‌تر را از بسیاری اشخاص ستانده و استمرار این وضع، هر روزه افراد بیشتری را ملزم به بهره‌گیری از خودروهای کوچک‌تری جهت ایاب و ذهاب روزمره خود می‌کند. ضمن اینکه، گرانی بنزین هم استفاده از خودروهای بزرگ‌تر را بسی پرهزینه نموده و از صرفه‌های اقتصادی‌شان هم به‌شدت کاسته است. در این میان، خودروسازان هندی را می‌توان از منادیان اصلی ساخت خودروهای کوچک، کم‌مصرف و به‌صرفه در دنیا دانست و در این میان، شرکت تاتا موتورز هم از سازندگان شاخص در این عرصه است.

Tata-Bolt-Front-and-Rear
بر پایه برخی از مندرجات، قرار است که سه خودروی مدرن از تاتا راهی ایران زمین شوند، این سه به ترتیب بولت، زست و تیاگو نام دارند. در این نوشتار سعی داریم که به نحوی مختصر مشخصات هرکدام را مورد بررسی قرار دهیم.

تاتا BOLT
تاتا بولت، هاچ‌بکی نسبتاً جدید است که در اوائل سال ۲۰۱۴ میلادی، و در نمایش خودروی ژنو سوئیس به نمایش درآمد. این خودرو از پلت‌فرمی نسبتاً همسان با مدل‌های دیگر تاتا از جمله مانزا و ویستا بهره می‌برد.

Tata-Bolt-India-review-revotron-17
عرضه این محصول بخشی از برنامه فالکون این شرکت به شمار می‌رود، برنامه‌ای که استراتژی آینده آن را بازتعریف می‌کند. تاتا بولت، از ظاهر شسته و رفته و باوقاری برخوردار است و در پیکره خود، از شاخص‌هایی همچون خطوط تیز و شارپ، ستون C مشکی رنگ و طرح خلاقانه هوزینگ مه‌شکن‌های جلو سود می‌برد. درون کابین این خودرو با تریم پیانو مشکی مزین شده و از متریال درخوری جهت ساخت و پرداخت آن استفاده شده است.

Tata-Bolt-83-1024x682
امکانات مناسبی از جمله سامانه اطلاعات – سرگرمی با صفحه لمسی به ابعاد ۵ اینچ در آن مشاهده می‌شود. این خودرو فعلاً با دو پیشرانه متفاوت بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود؛ نسخه بنزینی ۲ سیلندر با حجمی معادل ۱.۲ لیتر که به سامانه TURBOCHRGED MPFI مجهز است و توانی معادل ۸۹ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۰ نیوتن‌متر را تولید می‌کند؛ این نسخه که احتمال ورود آن به ایران از پیشرانه دیگر بیشتر است شتاب صفر تا صدی معادل ۱۷ ثانیه را برای بولت به ارمغان آورده و سرعت نهایی برابر با ۱۵۴ کیلومتر بر ساعت را برای آن تدارک می‌بیند. پیشرانه ۱.۳ لیتری دیزلی مولتی جت این خودرو هم از توانی معادل ۷۵ اسب بخار برخوردار بوده و منشاء آن هم از کمپانی فیات ایتالیاست. هر دوی این پیشرانه‌ها با یک گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه می‌شوند.

Tata-Bolt-Interior-Dashboard
مهم‌ترین رقبای این خودرو در بازار هند، خودروهایی همچون هیوندای i10 گرند، فورد فیگو و ماروتی سوزوکی سوئیفت هستند. نسخه بنزینی تاتا بولت، بسته به تجهیزات رفاهی به کار رفته در آن، با بهایی بین ۴۵۸ هزار الی ۶۱۲ هزار روپیه (بین ۶,۸۰۰ الی ۹,۱۰۰ دلار) در بازار هند فروخته می‌شود.

tata-bolt-all-you-need-to-know
به‌احتمال‌زیاد، تنها نسخه بنزینی این خودرو وارد ایران خواهد شد و در این صورت، با خودروهایی همچون پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ام وی‌ام ۳۱۵ به رقابت تنگاتنگی خواهد پرداخت.

Tata-Bolt-Front

تاتا زست
نخستین باری که «زست» در کنار هاچ‌بک «بولت» جای گرفت در نمایشگاه خودروی هند بود، نمایشگاهی که در سال ۲۰۱۴ میلادی برگزار شد. با آنکه این خودرو بر روی پلت‌فرم مدل قدیمی ویستا تکوین و توسعه یافته، ولی کاملاً تحت بهسازی و اصلاح مجدد قرار گرفت، تا آنجایی که حتی در وجود یک پیچ هم با این مدل قدیمی اشتراک ندارد.

Tata-Zest-1.3-F-tronic-AMT-8
نمای ظاهری این خودرو هیچ تفاوتی، مگر در وجودی صندوقی اضافی با نسخه هاچ‌بک خود ندارد، ولی بنا به مندرجات برخی از سایت‌های هندی، وجود همین صندوق در برخی از زوایا ظاهر عجیب و ناموزونی را برای این مدل رقم زده و به شاکله کلی طرح تا اندازه‌ای لطمه وارد نموده است. برخلاف طرح بحث‌برانگیز بدنه، کابین این خودرو از طرح جذاب و گیرایی بهره می‌برد و فضای موجود در آن برای یک خانواده متوسط هندی کاملاً کفایت می‌کند.

Tata-Zest-Interior-Dashbaord
کیفیت متریال کابین نیز به نحو رضایت مندانه ای بهبود یافته و از تجهیزات خوبی از جمله سامانه اطلاعات – سرگرمی، دوربین دید عقب، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان برخوردار است.

Tata-Zest-1.3-F-tronic-AMT-11
این خودرو از پیشرانه‌های یکسانی با مدل بولت بهره می‌برد، یک پیشرانه ۱.۲ لیتری بنزینی مجهز به سامانه توربوشارژ، که از توانی معادل ۸۹ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۰ نیوتن‌متر برخوردار است، تاتا زست با این پیشرانه شتاب صفر تا صد را در زمانی معادل ۱۵ ثانیه پر می‌کند و به سرعت نهایی ۱۵۸ کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد، این نسخه بیشترین شانس ورود به ایران را داراست؛ و از طرفی، یک پیشرانه ۱.۳ لیتری دیزلی با توان ۷۴ اسب بخار هم برای این خودرو ارائه می‌شود؛ هر دوی این پیشرانه‌ها با یک گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه می‌شوند. در نسخه بنزینی زست، سواری خودرو به حد شگفت‌آوری نرم است و تعویض دنده‌های گیربکس آن هم به نرمی و سهولت صورت می‌پذیرد.

TaTa-New-Car-Zest-Price-in-Kochi-Thrissur-Kerala
در صورت ورود نسخه بنزینی تاتا زست به ایران زمین، رقبایی همچون رانا، ام وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک و حتی پژو ۲۰۶ SD رویاروی او خواهند بود

تاتا تیاگو
بر مبنای برخی از مندرجات، شانس ورود مدل تیاگو (TIAGO) به کشورمان از دیگر محصولات تاتا بیشتر است. تیاگو، یک خودروی سوپر مینی و از جدیدترین ساخته‌های سازنده خود به شمار می‌آید.

TIAGO
فروش این خودرو از ماه آوریل سال جاری در بازار هندوستان آغاز گردید و فعلاً نیز با دو گونه پیشرانه اعم از بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود. پیشرانه بنزینی آن که برچسب ECO و یا اقتصادی را با خود یدک می‌کشد، از توانی معادل ۸۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۱۴ نیوتن‌متر برخوردار است؛ و پیشرانه دیزلی هم از توانی برابر با ۶۷ اسب بخار. هر دو نسخه، سه سیلندر بوده و انتقال نیرو را در آنها توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی صورت می‌پذیرد.

TIAGO 04
در آغاز، تیاگو با نام زیکا خطاب می‌شد، ولی به سبب همنام بودن تلفظ زیکا با ویروسی مسری و کشنده، مجدداً با نام تیاگو آرم گذاری شد. تیاگو، از ظاهری پخته و زیبایی برخوردار و ناحیه جلوی آن نیز از کاراکتری کاملاً مستقل سود می‌برد. خطوط میانی قوی در نیمرخ بدنه آن به کار رفته که در تلفیق با چین‌هایی برجسته، نمایی مدرن را برای آن به ارمغان آورده‌اند، نمایی که همچون سلاحی مستحکم مددکار این خودروی کوچک در مقابل رقبای توانمندی من‌جمله هیوندای i10 است.

TIAGO 01
برای طراحی درون کابین از طرحی شاد استفاده شده و کیفیت متریال به کار رفته، ترکیبی از خوب تا ارزان است. فضای درون کابین، در قیاس با دیگر رقبای این خودرو فراخ و جادار می‌باشد و از امکانات خوبی نیز بهره می‌برد که از جمله می‌توان به سیستم صوتی و تصویری آن اشاره داشت که توان سازگاری با گوشی همراه اندرویدی و ios را داراست. نسخه بنزینی تاتا تیاگو با بهایی بین ۳۲۰ الی ۴۷۵ هزار روپیه (۴,۸۰۰ الی ۷,۱۰۰ دلار) در بازار هند به فروش می‌رسد.

TIAGO 02
احتمالاً این خودرو در گونه بنزینی‌اش وارد ایران خواهد شد و رقبای اولیه آن را می‌توان خودروهایی همچون تیبا هاچ‌بک و تا حدی هم پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دانست.

منابع:
WIKIPEDIA.ORG
TOPGEAR.COM
CARWALE.COM
و…
نوشته: سام کاویانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۶۶ دیدگاه‌ها

  1. zia

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    جالبه بدونید تاتا موتورز متعلق به جمشید تاتا هست که اصالتا ایرانیه و جز> ثروتمندترین افراد هند هستش ایشان زرتشتی هستند و اجدادشان چند نسل پیش در پی ازار اقلیت های دینی به هندوستان مهاجرت کردند

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. امیرحسین

      ۹ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (2 ديدگاه)

      جمشید جی (به هندی جمستجی) صد ساله فوت کرده. پسرانش هم فوت کردن. الان نوادگانش از جمله راتان تاتا و نوئل تاتا جزو مدیران تاتا هستن.

      موافقم 3
      مخالفم 0
    2. امید

      ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      در پی آزار اقلیت های دینی نبوده پدران جمشید جی تاتا اول گروه از زرتشتیان بودند که از سرزمین پارس دست به مهاجرت زدند و این در زمانی اتفاق افتاد که اعراب به ایران حمله کردند
      کمی تحقیق کنید لطفا

      موافقم 4
      مخالفم 0
  2. علي

    ۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    امیدواریم با قیمت چندبرابر در ایران عرضه نشود تا مردم عادی هم توان خرید داشته باشند.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. محمد امین

    ۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    تاتا موتورز کارش درسته بویژه در تزینات داخلی خیلی عالیه کارش

    ما فقط بلدیم شعار بدیم

    خودرو سازهای ما باید خجالت بکشن از خودشون

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. میثم

    ۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    این ماشینها همشون رده پایین هستن مردم ما ماشین های روز با قیمت منطقی میخان نه هندی و چینی

    موافقم 0
    مخالفم 6
    1. امیرحسین

      ۹ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (2 ديدگاه)

      تاتا بزرگترین شرکت خوشه ای هندوستان است. تشکیلات عظیم اقتصادی ای که مالک شرکت هایی مثل جگوار ، دوو و تتلی هست. محصولات این شرکت از نظر کیفیت رقیب شرکت هایی مانند هیوندا هست. اصالتا هم خاندان تاتا پارسی و ایرانی هستن نه هندی .

      موافقم 2
      مخالفم 0
  5. رحیم

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام من یدونه تاتا خریداری کردم پلاک ایرانی نمیکنن شما میدونید باید چکار کنم راهنمایی کنید ممنون میشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی آسیابان

      ۱۹ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      از کجا خریدی من هر چه قدر گشتم پیداش نکردم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سعید سریری

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      درود،اکه از منطقه آزاد خرید کردید که باید عوارضشو که معادل قیمت کل اتومبیل و ارزش افزوده اون میشه رو به گمرک پرداخت کنید،بعد از دریافت برگه ترخیص در صورت پایینتر بودن از ۲۰۰۰سیسی اسب بخار،بهدمراکز تعویض پلاک مراجعه کنید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. رضا

    ۲۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظرم صد درصد از تیبا بهتره. لااقل صدای موتور و گیربکس نمیده و اگر مشکلی باشه شرکتش جوابگو هست. لااقل قطعاتش درجه سه چین نیست. تو این فلاکت بازم بهتر از تولیدات داخله. این پیشرفت نظامی که دوستمون میگه مدیون روسیه هستیم وگرنه نمیتونیم یه خودرو به درد بخور تولید کنیم موشک کجا بود بابا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مجيد

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    واقعا اینقدر ذلیل شدیم که این گاریها رو بخریم
    اگر ما این محصولات اشغال رو نخریم
    مجبور میشن و با شرکتهاى درست و حسابى قرارداد میبندند

    موافقم 0
    مخالفم 1
  8. هادی

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این خودروهاش مالی نیستن x45تاتا روانیه

    موافقم 0
    مخالفم 2
  9. امان

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ظاهرا تعدادی از خودروهای کمپانی تاتا که در این مقاله به آنها اشاره شده دیگه تولید نمیشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا