تاتای هندوستان، میهمان ژنو

پیش از این شورولت از خودروی الکتریکی جدید بولت در نمایشگاه دیترویت رونمایی کرده بود. اما بسیاری می‌دانستند که نام بولت، پیش از این در هندوستان برای یکی از محصولات تاتا به کار رفته است. حالا تاتا همین خودرو را به همراه دو خودروی کانسپت دیگر نمایشگاه ژنو آورده است.

Tata Bolt Sport
Tata Bolt Sport

در حالی که احتمالاً از تاتا و تصویری که از خودروی بسیار ارزان‌قیمت نانو در ذهن داریم، انتظار و توقعی برای خودروهای جالب و هیجان‌انگیز نداریم، بولت اسپرت تا حدودی این تصورات را درهم می‌شکند. طراحی این خودروی اسپرت شهری، حرف تازه ای ندارد. در عین حال لبهٔ زیر سپر و ورودی هوای بزرگ جلو و هواکش‌های پشت گلگیرهای جلو، ستون C خاکستری‌رنگ، اسپویلر سقفی، خروجی‌های هوای دو سمت سپر عقب و دیفیوزر عقب با دو خروجی اگزوز، چهره نسبتاً اسپرت و جذابی از این خودرو خلق کرده‌اند.

Tata Bolt Sport
Tata Bolt Sport

پیشرانه این خودروی کوچک، یک موتور 1.2 لیتری است که با کمک توربو شارژر قادر است 120 اسب بخار نیرو تولید نماید. این پیشرانه با یک گیربکس 5 سرعته دستی جفت شده و نیرو را به چرخ‌های جلو ارسال می‌کند.

Tata Hexa Concept
Tata Hexa Concept

Tata Hexa Concept
Tata Hexa Concept

اولین خودروی مفهومی تاتا در نمایشگاه ژنو هم خودروی کراس اوور هگزا می‌باشد. خودرویی که بر اساس SUV آریا ساخته شده و از یک موتور 2.2 لیتری دیزلی با قدرت 154 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتن متر سود می‌برد. انتقال نیرو به هر چهار چرخ بزرگ 19 اینچی آن صورت می‌گیرد. شش صندلی برای شش نفر سرنشین در این خودرو تعبیه شده‌اند و دارای شش ایربگ نیز می‌باشد. طراحی این خودرو نسبتاً عملی و قابل اجرا است و شاید به‌زودی در سبد محصولات تاتا قرار گیرد.


کانسپت بعدی برخلاف هگزا، یک کانسپت آینده‌نگرانه است که ما را به یاد میتسوبیشی iMiEV می‌اندازد. این خودرو الکتریکی بوده و باتری‌های آن در تونل وسط کابین جاسازی شده‌اند. درب‌های شیشه ای، نداشتن ستون B و صندلی‌های انفرادی اسپرت، تجهیزات سرگرمی برای سرنشینان، غربیلک فرمان خلاقانه و طراحی کابین مدرن، از ویژگی‌های این خودروی مفهومی می‌باشند.

22 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل RETOLEX
    RETOLEX
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    نگا بکن هند داره چی میسازه و ما چی!!!!
    افسوس
    مگه این تاتا چند سال اومده؟

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل RETOLEX
      RETOLEX
      سوابق: (1407 دیدگاه) ,

      ایران خودرو باید خجالت بکشه
      خیلی از دنیا عقب هستیم
      خواهش میکنم کاری کنید مصئولین عضیز و زحمط کش

      پاسخ
      1. ali
        سوابق: (67 دیدگاه) ,

        می دونستید بنیان گذار تاتا یک ایرنی الاصل به نام جمشیدجی تاتا بوده که الان مالک جگوار و لندرور ام هست؟یه سرچ بکنید مطمئن میشید.

        پاسخ
  2. تصویر پروفایل BMW E9
    BMW E9
    سوابق: (395 دیدگاه) ,

    تاتاموتورز بزرگترین شرکت خودروسازی هند است. این شرکت متعلق به گروه صنعتی تاتا است. تاتا موتورز در سال ۱۹۴۵ توسط جهانگیر راتانجی دادابهوی تاتا از پارسیان هند بنیان نهاده شد.
    مشهورترین محصول این شرکت تاتا نانو می‌باشد که به دلیل قیمت بسیار پایین و اقتصادی بودنش در جهان مشهور است. این خودرو تنها ده هزار روپیه معادل ۲۵۰۰ دلار آمریکا قیمت دارد.
    تاتا موتورز در سال ۲۰۰۸ میلادی جگوار و لندرور را از فورد خریداری کرد.

    پاسخ
    1. CBR400
      سوابق: (584 دیدگاه) ,

      آقا پویا ممنون بابت اطلاعاتی که دادی . اگه میتونی لطفا در مورد گروه صنعتی تاتا موتورز در پدال مطلب مفصلتری بزار .

      پاسخ
  3. mohamad
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    وای خدا
    مگه هندم خودوسازی داره
    اونم با این کیفیت
    ایران خودرو باهندیا قرار داد ببنده بهتره تا بافرانسوی ها قرار دادببنده تا هی 206 ازرده خارجشون رو بچپونن به ما بدبختا

    پاسخ
  4. amir
    سوابق: (244 دیدگاه) ,

    تاتاموتورز (به انگلیسی: Tata Motors) بزرگترین شرکت خودروسازی هند است. این شرکت متعلق به گروه صنعتی تاتا است. تاتا موتورز در سال ۱۹۴۵ توسط جهانگیر راتانجی دادابهوی تاتا از (پارسیان هند،پارسیان هند گروهی از زرتشتیان ایرانی هستند که در هند زندگی می کنند) بنیان نهاده شد.

    مشهورترین محصول این شرکت تاتا نانو می‌باشد که به دلیل قیمت بسیار پایین و اقتصادی بودنش در جهان مشهور است. این خودرو تنها ده هزار روپیه معادل ۲۵۰۰ دلار آمریکا قیمت دارد.

    تاتا موتورز در سال ۲۰۰۸ میلادی جگوار و لندرور را از فورد خریداری کرد و پس از آن هم با جنرال موتورز آمریکا برای خرید هامر وارد مذاکره شده که البته در نهایت هامر به شرکت دیگری فروخته شد.

    پاسخ
  5. Mehdi
    سوابق: (204 دیدگاه) ,

    امیر الان این چه حرکتی بود؟پویا ترجمه ی ویکیپدیا را اینجا گذاشته اومخ تو ام دوباره کپی کردی گذاشتی اینجا؟خب پویا ک یبار گذاشته بود،واقعن بعضی نظرا خیلی الکیند.

    پاسخ
    1. amir
      سوابق: (244 دیدگاه) ,

      اون موقع که من گذاشتم اون یکی نبود چون تایید نشده بود
      بنیانگذار این شرکت یک از ایرانی های زرتشتی مقیم هند است

      پاسخ
  6. Mehdi
    سوابق: (204 دیدگاه) ,

    6 ایربگ 154 اسب بخار
    اومخ ایران خودرو ماشین لوکسش به قول خودش …ایربگ … اسب بخار
    تازه قیمت اونو نگا اینم نگا واقعن خنده داره.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل سعید
      سعید
      سوابق: (1481 دیدگاه) ,

      برا ماشینای ایرانی اسب بخار رو به کار نبرین،به جاش بگین مثلا 63 خر بی بخار 😀

      پاسخ
  7. مازیار
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    کره ای ها از دیگران کپی می کنن اینا از کره ای ها شبیه اپتیما و سورنتو شدهند این دو ماشین

    پاسخ
    1. CBR400
      سوابق: (584 دیدگاه) ,

      آقا مازیار کره ایها هر چی باشن کپی کار نیستن .

      پاسخ
  8. Mehdi
    سوابق: (204 دیدگاه) ,

    بچها پدال خیلی خلوت شده،نمیدونم چرا،با اینکه من زیاد نظر نمیدادم اما نظرات بقیه را میخوندم بچهای با حالی توش بودند اما الان خیلی خلوت شده!!!!!

    پاسخ
  9. علی
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    شکل ظاهریش به نظر من زیاد خوب نیست.
    در ضمن تا جایی که من میدونم محصول شورلت ولت بود نه بولت

    پاسخ
    1. CBR400
      سوابق: (584 دیدگاه) ,

      علی آقا بولت نام یکی از کانسپتهای ev شورولت هست . در مورد این کانسپت هم در ویکیپدیا و هم در سایت نشریاتی مثل کار اند درایور و سایت رسمی خود شورولت مطالبی وجود داره که درباره اش میتونی مطالعه کنی .

      پاسخ
  10. تصویر پروفایل اریک
    اریک
    سوابق: (103 دیدگاه) ,

    در حال حاضر آمریکا داره روی هند به عنوان یک حمال جایگزین برای تولیدات ارزون سرمایه گذاری می کنه. به عنوان پلان B که اگر چین بازی در آورد جایگزین داشته باشد.
    چطور میشه یکدفه هند ظرف چند سال بیاد این کار ها رو بکنه، خود کره جنوبی هم صنعت خودرو سازیش که دوو و کیا بود زیر نظر جنرال موتور هدایت می شد.
    هنوز هم در کاپوت هر دوو را باکنی GM رو می بینی!

    پاسخ
    1. حامد
      سوابق: (65 دیدگاه) ,

      فکر نمی‌کنم «تاتاموتورز» ربطی به شرکت معظم «جی‌ام» داشته باشه.
      شرکت‌های زیرمجموعه‌ی جی‌ام خارج از امریکای شمالی کارنامه‌ی درخشانی ندارن: اوپل/واکسهال/هولدن و دوو – که منحل و تبدیل به جی‌ام کره شد – امروز در دنیای خودرو نسبت به زیرمجموعه‌های شرکت‌هایی مثل فولکس‌واگن، بی‌ام‌و و تویوتا جایگاه چندان ویژه‌ای ندارن.
      فراموش نکنیم بعضی از خودروهای دوست‌داشتنی جی‌ام مثل الدزموبیل و پونتیاک به دلایل مشابه نابود شدن.

      پاسخ
  11. تصویر پروفایل اریک
    اریک
    سوابق: (103 دیدگاه) ,

    اون موتور 1.2 لیتری که 120 اسب بخار تولید مکنه رو خیلی دوست دارم. به این میگن مهندسی راهبردی. کم حجم، سبک و پر قدرت. فقط بدی این موتور های توربو بهینه نبودن مصرف سوخت و عمر موتور آنها است.

    پاسخ
  12. یه پسر
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    واقعا هند پیشرفت کرده
    فقط خدا کنه آقایان وارد کننده و سه سوت نمایندگی بزن کشورمون این پست رو نبینن
    آخه بخدا ماشین های چینی ، آخر تحمل این ملت بود 🙂

    پاسخ
  13. علیرضاcar
    سوابق: (72 دیدگاه) ,

    ای کاش ایرانخودرو اون سمند کوپه دانشجوهارو به تولید انبوه میرسوند وبه قیمت زیر 30 تومن میداد حداقل یک جهشی تو خودرو سازیمون بوجود میومد.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.