داستان مالکیت خودروسازان کره‌جنوبی (قسمت دوم: دوو)

در قسمت اول مالکیت خودروسازان کره جنوبی به بررسی بزرگ‌ترین خودروساز این شرکت یعنی Hyundai-KIA پرداختیم و حال در قسمت دوم این سری (و قسمت ششم مطلب)، شرکت دوو را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

daewoo

14. گروه صنعتی دوو

شرکت دوو، شرکت صنعتی خوشه‌ای کره‌ای ست که در 1967 به دست کیم وو چونگ تأسیس شد. نام این شرکت از دو بخش Dae (به معنای عالی) و Woo (برگرفته از نام مؤسس شرکت) تشکیل شده است. تا پیش از بحران مالی 1997، دوو بعد از گروه هیوندای دومین ابرشرکت کره جنوبی محسوب می‌شد اما بحران مالی، سرنوشتی مشابه گروه هیوندای برای این غول صنعتی رقم زد. امروزه بیشتر بخش‌های شرکت دوو که سابقاً زیر مجموعه آن بودند به‌صورت مستقل فعالیت می‌کنند. مهم‌ترین شرکت‌های بازمانده از گروه دوو عبارت‌اند از:

1) شرکت دوو الکترونیکس

شرکت Daewoo Electronics سومین سازنده بزرگ لوازم خانگی و صوتی و تصویری در کره جنوبی (بعد از سامسونگ و LG) است. این شرکت در 1999 ورشکست شد و طلبکاران شرکت، مالکیت آن را بر عهده گرفتند. در اکتبر 2010 (آبان 1389) مالکان شرکت اعلام کردند که با قراردادی به ارزش 518 میلیون دلار قصد فروش سهام شرکت را به گروه صنعتی ایرانی انتخاب (Entekhab Industrial Group) دارند. رقیب شرکت انتخاب در این مزایده، گروه Electrolux سوئد (دومین سازنده بزرگ لوازم خانگی در دنیا) بود. با وجود نوشتن قرارداد برای انتقال مالکیت Daewoo Electronics به ایران، سهامداران شرکت از فروش شرکت به گروه انتخاب پشیمان شدند. دلیل این امر بیشتر به مشکلات مالی و بانکی (در اثر تشدید تحریم‌ها علیه ایران) مربوط می‌شد. با شکایت گروه انتخاب، دوو الکترونیکس مجبور به پرداخت 70 میلیون دلار خسارت به‌منظور فسخ قرارداد شد. در ژانویه 2013 گروه صنعتی Dongbu با قراردادی به ارزش 270 میلیون دلار مالکیت شرکت را برعهده گرفت. نام شرکت نیز به Dongbu Daewoo Electronics تغییر یافت.

daewoo

2) شرکت دوو اینترنشنال

Daewoo International بزرگ‌ترین شرکت تجاری در کره جنوبی و همچنین سازنده قطعات فولادی و اجزای اتومبیل محسوب می‌شود که هم‌اکنون تحت مالکیت بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در دنیا، شرکت POSCO (با مالکیت 60.31% از سهام) قرار دارد. شرکت سرمایه‌گذاری کره (1.47%) و شرکت سرمایه‌گذاری فیدلیتی (1.24%) سایر سهامداران عمده Daewoo International محسوب می‌شوند.

daewoo

3) شرکت Daewoo Engineering & Construcktion

شرکت ساخت‌وساز مهندسی کره‌ای که به احداث نیروگاه‌ها، پل‌ها و ساختمان‌های بزرگ تجاری مشغول است. بعد از بحران مالی حاکم بر شرق آسیا، شرکت Daewoo E&C نیز حالت مستقل به خود گرفت.

نیروگاه اتمی Wolsong، از پروژه های عمرانی Daewoo E&C
نیروگاه اتمی Wolsong، از پروژه های عمرانی Daewoo E&C

4) شرکت DSME

Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering Co.,Ltd یا به اختصار DSME دومین کشتی‌ساز بزرگ جهان (بعد از کشتی‌سازی هیوندای) محسوب می‌شوند. صنایع سنگین هیوندای، صنایع کشتی‌سازی دوو و صنایع سنگین سامسونگ (سومین کشتی‌ساز بزرگ جهان)، Big Three صنعت کشتی‌سازی محسوب می‌شوند.

Daewoo Shipbuilding part
Daewoo Shipbuilding part

5) شرکت Tata Daewoo

شرکت تاتا دوو دومین سازنده بزرگ وسایل حمل‌ونقل سنگین در کره جنوبی محسوب می‌شود. این شرکت بعد از جدا شدن از Daewoo Motors در سال 2002، تحت مالکیت تاتا موتورز هند درامد. این شرکت در حال حاضر دو مدل اصلی Prima و Novus را تولید می‌کند.

Tata Daewoo
Tata Daewoo

6) دوو بأس

دوو بأس دومین تولیدکننده بزرگ اتوبوس در کره جنوبی (بعد از هیوندای) است. این شرکت در سال 2002 تأسیس شد و هم‌اکنون زیر مجموعه کمپانی Young-An Hat است.

دوو بأس همچنین مالکیت شرکت‌های:

Zyle Daewoo Bus Corporation

Guilin Daewoo

Shanghai Wanxiang Daewoo Bus

Daewoo Bus Costa Rica S.A

Daewoo Bus Kazakhstan

Daewoo Pak Motors (Pvt.) Ltd

را نیز بر عهده دارد که هرکدام مسئول تولیدات این شرکت در گوشه‌ای از جهان هستند.

7) دوو موتورز

واحد خودروسازی گروه دوو که در 1982 با خرید شرکت Saehan Motors به دست کمپانی مادر، تأسیس شد. بعد از فراز و نشیب‌های فراوان این شرکت در سال 2002 از شرکت اصلی جدا شد و مالکیت آن را جنرال موتورز آمریکا بر عهده گرفت و نام آن نیز به GM Daewoo تغییر یافت؛ در این بین شرکت‌های هیوندای، دایملر-کرایسلر و ایضاً فورد خواهان خرید Daewoo Motors بودند. البته عمر این شرکت بسیار کوتاه بود و در سال 2011 تولید خودروهای برند Daewoo برای همیشه به دست جنرال موتورز متوقف شد. بعد از توقف تولید دوو، بعضی از کارخانه‌های این شرکت تحت عنوان شرکت جدیدی به نام GM Korea شروع به تولید محصولات برندهای زیر مجموعه جنرال موتورز (اعم از شورولت، بیوک و …) در خاک کره جنوبی کرد. GM Korea هم‌اکنون مالکیت شرکت‌های Chevrolet Europe GmbH (تولیدکننده خودروهای شورولت و کوروت واقع در زوریخ، سوییس) و General Motors Vietnam (سابقاً VIDAMCO) هست و همچنین نیمی از سهام UzDaewoo Auto در ازبکستان (بازوی همکاری 50/50 با شرکت OJSC UzAutosonao) را نیز دارا بود؛ شرکتی که امروزه به نام GM Uzbakistan شناخته می‌شود و سهام GM Korea در آن به 25% کاهش یافته است.

1999 Daewoo Leganza
1999 Daewoo Leganza

8) دوو سکیوریتیس

Daewoo Securities بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مالی در کره جنوبی محسوب می‌شود که ابتدا بخشی از گروه دوو بود اما اکنون تحت مالکیت بانک توسعه کره (KDB) است.

Daewoo Securities

9) شرکت S&T Motiv

S&T Daewoo یا Daewoo Precision Industries سابق که امروزه به نام S&T Motiv شناخته می‌شود و زیر مجموعه شرکت S&T Holdings محسوب می‌شود، سازنده ادوات و تجهیزات نظامی و سلاح‌های انفرادی خصوصاً برای ارتش کره محسوب می‌شود.

مسلسل K7 ساخت S&T Motiv
مسلسل K7 ساخت S&T Motiv

10) صنایع سنگین دوو

DHI یا صنایع سنگین دوو شرکت سازنده ماشین‌آلات سنگین و راه‌سازی تحت مالکیت دوو بود که بعد از بحران مالی کره جنوبی تولیدش متوقف شد و کارخانه‌های آن به گروه دوسان فروخته شد و می‌توان آن را بخشی از صنایع سنگین دوسان به‌حساب آورد

DAEWOO Wheel Loader
DAEWOO Wheel Loader

11) شرکت توسعه دوو

Daewoo Development Co دیگر بخش تجزیه شده از گروه دوو بود که مسئول مدیریت هتل‌های دوو در سراسر دنیاست و همچنین امتیاز هتل‌های مشهور Hilton در کره جنوبی را در دست دارد.

ادامه دارد …

درباره نویسنده

تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes

رضا حصیری؛ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک؛ علاقه‌مند دنیای خودرو ...

43 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل "Amir"
    "Amir"
    سوابق: (446 دیدگاه) ,

    یادش بخیر ، ما یدونه دوو ریسر داشتیم ، واقعا ماشین خوبی بود و کلی هم خاطره ساز بود ؛ ای کاش دوو هم پیشرفت میکرد و هم قد هیوندا و کیا میشد ، البته خداییش آرمش خیلی ضایس ، ادم یاد سوراخ دماغ می افته!!!

    پاسخ
    1. سجاد
      سوابق: (16 دیدگاه) ,

      دوو 2000
      دوو ماتیز
      دوو سیلو
      دو ریسر
      ماشینهایی که در ایران حضور داشتن و حقیقتاً طراحیشون از زمان خودشون جلوتر بود . . .

      پاسخ
      1. kaveh
        سوابق: (64 دیدگاه) ,

        با همین حال ک حدود ۱۳ -۱۴ ساله از ساخت خودرو های این برند گذشته(البته تو ایران)هنوز کیفیت خودروهاش از خودروهای ساخت داخل خیلی بهتره
        مثلا دوو سیلو رو در نظر بگیرین
        کولرش وقتی روشن بشه هیچ گونه تاثیری رو موتور ماشین نداره
        هوا گیری و فیلر گیری نمیخواد
        با ی ضربه شدید موتور قفل میکنه
        مصرفش با وجود هشت سوپاپ بودنش خیلی کمه
        شتابش در مقایسه با ماشین های هم ردش خوبه
        خیلی نرمه
        و….
        ولی حیف ک نزاشتن تو ایران فعالیت کنه

        پاسخ
    2. محمد
      سوابق: (12 دیدگاه) ,

      از یه اشنا یه اسپیلت دوو خریدیم بعد که کارتونو باز کردیم دیدیم نوشته made in china سال تولبدشم 2012 بود.بد جوری خورد تو ذوقم خواستم پسش بدم که یه اشنایی اومد دیدش گفت نگهش دار.
      خلاصه زنگ زدیم همین نمایندگی که گروه انتخاب باشه یکی رو فرستادوصلش کنه طرف کف کرده بود میگفت اینو کجا پیدا کردی!! همش تعریف میکرد ازش!
      واقعا الان راضیم ازش هم مصرفش هم اون کیفیت هواش .هر مشتری میاد تو مغازه دلش نمیاد بیرون بره 🙂

      پاسخ
  2. اسی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوو سیلو داشتم ماشین خوبی بود سال 1381

    پاسخ
  3. Archi KHAN
    سوابق: (1655 دیدگاه) ,

    این قدر نوه و نتیجه ازش بجا مونده ، اون وقت خود شرکت اصلی ….

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes
      Reza :: Deutschland :: Mercedes
      سوابق: (2173 دیدگاه) ,

      شرکت اصلی یک شرکت با مدیریت ضعیف بود که نتونست بزرگ شدن بیش از حد خودشو مهار کنه و صرفا به افزایش زیر مجموعه ها فکر می کرد…از منابع مالی درست استفاده نکرد و اونو صرف کارهای بیهوده میکرد (مثلا خرید سانگ یانگ با رقم ناچیز 1 میلیارد دلار!!!) و به این ها اضافه کنید وضع بد اقتصادی و بحران مالی شرق آسیا در سال های انتهایی قرن بیستم که دوو توان رد کردنشو نداشت…
      نتیجه این شد که بدهی شرکت از 16 میلیارد دلار تجاوز کرد و دولت کره جنوبی اموالشو به فروش گذاشت و مدیرش هم تا مدتی متواری بود که بعد ها دستگیر شد

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
      Carbonado Aventador
      سوابق: (3637 دیدگاه) ,

      اگه 10 سال پیش فولوکس میخریدش الان تو جهان خیلی بالاتر از سامسونگ و LG بووود…
      حیف حیف حیف…

      پاسخ
  4. Ariaz
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    دوو ماشین های بسیار خوبی میزد.
    حتی تو زمان خودش از هیوندای و کیا خیلی سر تر بود. هیوندای و کیا حدود یه دهه اخیر خیلی پیشرفت کردن.
    حیف که قربانی مدیریت نادرست و سو استفاده شد.

    پاسخ
  5. armin
    سوابق: (335 دیدگاه) ,

    یه دوو اسپرو بود که رقیب گالانت بود

    پاسخ
  6. milad
    سوابق: (209 دیدگاه) ,

    یادش بخیر .کرمان موتور توی اوج تولید دوو سیلو خودروی محبوب بود که وقتی جنرال موتورز خریدش تولید سیلو متوقف شد..حالا کرمان موتور انواع و اقسام چین و واچین تولید میکنه…عجب ماشینی بود سیلو

    پاسخ
  7. بهراد
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    گروه انتخاب چه سودی کرد از طریق فسخ قرارداد!!

    پاسخ
  8. بنتلی
    سوابق: (1024 دیدگاه) ,

    واقعا موندم جنرال موتورز فازش چیه؟!!!خریده بعد ی مدت بسته شرکتو،خوب چرا نفروختش؟!!!!!

    پاسخ
    1. بهراد
      سوابق: (14 دیدگاه) ,

      تازه علاوه بر این پونتیاک رو هم تعطیل کرد!!

      پاسخ
    2. مرتضي
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      این سیاست شرکت های آمریکایی هست ، وقتی با آنان دست می دهی ، دستت را از شانه در می آورند ،

      پاسخ
  9. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .
    رضا تا جاییکه من میدونم الکترولوکس برای انگلیسه تا سوئد.

    پاسخ
    1. بهزاد
      سوابق: (759 دیدگاه) ,

      درود میلاد جان.
      شرکت الکترولوکس سوئدی هست و بزرگترین شرکت لوازم خانگی اروپا محسوب میشه و برندهای زیادی تحت مالکیت اون هست که لیستش طولانی هست و در ویکی به طور مفصل توضیح داده.

      پاسخ
    2. شایان
      سوابق: (1312 دیدگاه) ,

      آقا میلاد مثل اینکه انگلیسیم به شما هم سرایت کرده این حرفا ازتون بعیده

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود . نه من بر اساس اطلاعاتی که داشتم گفتم .

        پاسخ
    3. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .
      ممنون از دوستان .
      آخه ما هر وسیله ایی داشتیم ازش ، نوشته بود ساخت انگلستان .
      حتی چند سال پیش تو مجله کالایاب لوازم خانگی که برای گروه جی اس ام است ، اطلاعاتی مبنی بر انگلیسی بودن میداد . در هر حال امروز یک چیزی یاد گرفتیم .

      پاسخ
    4. بنده خدا
      سوابق: (233 دیدگاه) ,

      الکترو لوکس ما کولرش رو گرفتیم.ایتالیایی بود…

      پاسخ
  10. Ali.Q
    سوابق: (97 دیدگاه) ,

    ببخشید دوستان شاید کمی بی ربط باشه سوالم اما برای انتخاب ماشین دچار مشکل شدم.خواستم بین الانترا و رنو کپچر منو راهنمایی کنید و اگه پیشنهاد بهتری هم داشته باشید ممنون میشم.ماشین قبلیم مگان بوده و دیگه یکم خسته کننده بنظر میاد…خوشحال میشم کمکم کنید ☺

    پاسخ
    1. حسن
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      الانترا نخر که بد ضرر می کنی.متاسفانه تو تصادف خیلی ضعیفه.شتابش هم نسبت به محصولات دیگر هیوندای کمه.البته رخ زیبایی داره.رفیقم داشت.تو پارکینگ عمومی. یه […] از پشت بهش زد.صندوق جم شد.

      شده بود النترا کوپه !!!!!
      خخخخخخع

      پاسخ
      1. لاکی استریک
        سوابق: (192 دیدگاه) ,

        فهمیدم منظورت هاچ بک بود کوپه از دهنت پرید بیرون

        پاسخ
    2. بنده خدا
      سوابق: (233 دیدگاه) ,

      النترا بگیر دادا.تو تست ایمنی آمریکا جزو 10تا برتر شده…

      پاسخ
    3. امیر
      سوابق: (18 دیدگاه) ,

      النترا تووووووپه بخر من دارم راه میره کارایی و امکاناتشم که توووووپه

      پاسخ
    4. تصویر پروفایل ==ARASH==1987==MITSUBISHI===
      ==ARASH==1987==MITSUBISHI===
      سوابق: (89 دیدگاه) ,

      صبر کن دنا اتوماتیک بگیر میگن یه چیزی در حد چیزای اروپایی …
      پسره خوب میتسوبیشی لنسر تمام اینو بگیر……

      پاسخ
    5. احسان
      سوابق: (79 دیدگاه) ,

      به نظر من مزدا سه بهمن موتور و یا میتسوبیشی لنسر از اینها سرتر هست. حتی لنسر تیپ دو که موتورش 1.6 هم خوبه و قیمت پایین تری هم داره. روی سانگ یانگ تیولی هم می تونی فکر کنی. چون گیربکس آیسین و طراحی خیلی قشنگی داره.

      پاسخ
    6. ممد
      سوابق: (6 دیدگاه) ,

      کیا ریو بگیر که هم مصرفش کمه هم موتور تمیزی داره که از نزدیک دیدم و واقعا میگم.کیا سول هم بد نیست.

      پاسخ
  11. یه پسر
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    جناب مهندس حصیری واقعا ممنون
    والا تو فامیل ما ماشین رو به اسم دوو می شناسن یعنی بجای اینکه بگن ماشین رو روشن کن یا یا می خوام ماشین بخرم می گن دوو روشن کن … 🙂
    و واقعا هم ماشین های پدر مادر داری از دست کرمان موتور و دوو بیرون می اومد والا عموی من ریسر جی تی ای مدل 1992 داره از همون چراغ مکعبی ها ؛ این ماشین با اینکه خونگی بوده حدودا 300 هزار تا راه رفته اما وقتی داخلش می شینی سواری بی سرو صدا بدون تکون اینگار سوار یه پژو در حد صفر نشستی
    سیلو هم با اینکه خیلی وقته از تولیدش می گذره همین الان جزو ماشین های قشنگ بازاره حداقل از خیلی از چینی ها مثل 530 و 620 ماشین زیبا تر و اصولی تریه
    والا فقط مشکل تعمیر و هزینه هاشونه که تو شهر های بزرگ چندان مسئله خاصی نیست ولی مث پراید ارزون بی دردسر نیست
    بین دوو ها هم از نظر من اسپرو بهترین بود اما حیف یه مقدار اکثرشون لش شدن

    پاسخ
  12. بنتلی
    سوابق: (1024 دیدگاه) ,

    بهزاد عزیز واقعا راس میگی،دوو و پونتیاک نابود شد،حیف…
    ای کاش فولکس میخریدش

    پاسخ
  13. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    خیلی مقاله جالبی بودمنم میگم ای کاش دوو اینطور سقوط نمیکرد
    فک کنم گروه انتخاب با اسنوا شریک شد درسته؟

    پاسخ
    1. علی آقا
      سوابق: (129 دیدگاه) ,

      اسنوا برند گروه انتخاب است.

      پاسخ
      1. ممد
        سوابق: (6 دیدگاه) ,

        اسنوا و حایر خدماتشون مال گروه انتخاب هست که در واقع همشون یکی اند.

        پاسخ
  14. بهزاد
    سوابق: (759 دیدگاه) ,

    گروه صنعتی انتخاب یک شرکت بزرگ سرمایه گذاری هست و چندین تجارت فعالیت داره مثل لوازم خانگی و پتروشیمی و مسکن و… و شرکت اسنوا جزو زیر مجموعه ی این شرکت به حساب میاد که محصولات تولیدی اون بر اساس لوازم خانگی دوو مونتاژ میشه و فقط آرم روی کالا به اسنوا تغییر میکنه.
    البته محصولات دوو هم توسط این شرکت در ایران عرضه میشه.
    چند وقت پیش هم شرکت دوو در ارایه قطعات به اسنوا دچار مشکل شده بود تا جایی که عملا خطوط تولید متوقف شده بود و متاسفانه با این همه کارشکنی از طرف کره ای ها باز هم گروه انتخاب دست از سر دوو بر نمیداره و شرکای بسیار بهتری میتونه پیدا کنه.
    تکنوگاز هم جزو شرکت های انتخاب هست.

    پاسخ
  15. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    با اینکه جنرال موتورز ابهت خوبی داره و ماشین های دوست داشتنی خوبی میسازه اما قاتل شرکت های زیرمجموعه خودش هست.تا حالا بیش از 20 تا شرکت رو خرید و درش رو تخته کرده

    پاسخ
  16. لاکی استریک
    سوابق: (192 دیدگاه) ,

    همش به کنار برای گروه انتخاب از همه بهتر شد

    پاسخ
  17. بنده خدا
    سوابق: (233 دیدگاه) ,

    سلام.همه این بحرانهای اقتصادی و امثالهم کار امپریلاریست هستش.آمریکا با ایجاد بحرانهای ساختگی به دست خودش شرکتهای مختلف در دنیا خصوصا آسیایی رو ور شکست میکنه تا سهامشون رو بخره….لعنت به استعمار

    پاسخ
  18. امیر
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    من اولین ماشینم دوو سیلو بود یعنی می رفتا بی رنگ تصادفم بود رینگ اسپرتم زیرش گذاشتم خیلی خوش رخ شد مشکی یود

    پاسخ
  19. دادا
    سوابق: (593 دیدگاه) ,

    نزدیک نه ساله دوو سی یلو سفید دارم.هیچ چیزی کولر وبخاریشو نمیگیره.هرچند بعلت داشتن جک انومات کمتر سوارش میشم اما واقعا باهاش خاطرات دارم.بغیر ترمزش.بقیه چیزاش معرکه س.هنوزم دارم هرچند میخوام یه اتومات دیگه بگیرم.ولی مطمئنم جای رخش سفید رو نمیگیره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.