مهاراجه جویای نام! بررسی ماهیندرا KUV100

من از زمانی که ماهیندرا KUV100 را دیدم شیفته‌اش شدم. چرا؟ چون این خودرو تلاش داشته تا خود را به عنوان یک کراس اوور کوچک قابل‌ابتیاع و عجیب معرفی نماید. این خودرو اساساً مختص بازار هند است اما ماهیندرا تصمیم گرفت تا آن را در بازار آفریقای جنوبی نیز امتحان کند.

Mahindra KUV100 K6+ D75
Mahindra KUV100 K6+ D75

KUV100 یک کراس اوور ساب کامپکت است که در دو نسخه‌ی 3 سیلندر بنزینی و توربودیزل در دسترس است و با خودروهایی چون تویوتا Etios Cross رقابت می‌کند. آنچه که این خودرو را متفاوت می‌سازد، قابلیت سفارش با پیشرانه‌ی توربو دیزل است. KUV100 طراحی خارجی و داخلی منحصربه‌فردی دارد و فضای داخلی آن همانند کراس اوورها است. تجهیزات استاندارد آن نیز خوب و قابل‌قبول است.

Mahindra KUV100 K6+ D75
Mahindra KUV100 K6+ D75

نمای خارجی
استایل خودرو سؤال‌برانگیز است و برخی موارد همچون رینگ‌های کوچک 14 اینچی جای گله و شکایت دارند. طراحی خودرو کاملاً عملکردی است، هرچند که خودرو به لایه‌های ضد خراش در اطراف رکاب‌ها، سپرها و قوس چرخ‌ها مجهز شده است.به لطف اَورهنگ های کوتاه و فاصله‌ی 170 میلی‌متری از سطح زمین، شاهد زوایای ورود و خروج بزرگی در این خودروی کوچک هستیم. باربند سقف نیز به‌صورت استاندارد نصب شده است.

Mahindra KUV100 K6+ D75
چراغ‌های جلو و عقب بزرگ و باابهت هستند و اگر می‌خواهید که KUV100 شما خشن‌تر از این به نظر برسد، می‌توانید این خودرو را با مجموعه‌ای از پله‌های جانبی، باربند مخصوص دوچرخه و کف‌پوش‌های مقاوم سفارش دهید.

Mahindra KUV100 K6+ D75
نمای داخلی
کابین KUV100 خصوصاً برای راننده عجیب‌وغریب است. کنسول مرکزی وجود ندارد و دست دنده در نزدیکی غربیلک فرمان جاسازی شده که باعث ایجاد حس خودروهای تجاری شده است. تریم خودرو به لطف جزئیات پیانو بلک بکار رفته و استفاده از پوشش‌های خاکستری راضی‌کننده بوده و دکمه‌های استفاده شده برای سیستم صوتی و سیستم تهویه نیز خوب هستند.

Mahindra KUV100 K6+ D75
در نگاه اول، فضاسازی کابین خوب صورت گرفته است خصوصاً در رابطه با فضای سر؛ اما فضای پای عقب و فضای صندوق به‌طور شگفت‌انگیزی کم هستند. این حقیقت که صندلی‌ها در موقعیت کمی بالاتر قرار گرفته‌اند باعث ایجاد حس موردعلاقه‌ی ما نمی‌شود اما اکثر سرنشینان با این وجود احساس تنگی و خفگی نخواهند داشت. بخش اعظم موضوع به خاطر این حقیقت است که تونل گیربکسی در خودرو وجود ندارد تا فضای داخلی را اشغال کند و این برای خودرویی با فاصله‌ی کوتاه بین محورها، تفاوتی قابل‌توجه ایجاد می‌کند.

Mahindra KUV100 K6+ D75
به دلیل قوانین ایمنی آفریقای جنوبی، ما نتوانستیم از صندلی نیمکتی جلو استفاده کنیم. فکر می‌کنم که این نوع صندلی می‌توانست نوعی تبلیغات برای ماهیندرا به شمار بیاید. خوشبختانه بجای این صندلی فضاهایی برای قرار دادن اشیا در نظر گرفته شده است هرچند که هیچ پوشش و کاوری روی آن‌ها وجود ندارد.


تجهیزات
تریم K6+ مدلی سطح میانی است اما با این وجود سخاوت زیادی را به خرج می‌دهد. سیستم صوتی با 6 بلندگو به همراه بلوتوث، غربیلک فرمان چندعملکردی و جعبه‌ی خنک شونده بخشی از تجهیزات خودرو هستند. تجهیزات ایمنی KUV100 نیز عبارت‌اند از ABD،EBD،CBC(کنترل ترمز پیچ) و ایموبولایزر دیجیتال.


قوای محرکه
نیروبخش این خودروی 1155 کیلویی یک پیشرانه‌ی 3 سیلندر 1.2 لیتری توربودیزل است که 77 اسب بخار قدرت و 190 نیوتون متر گشتاور را از طریق گیربکس 5 سرعته ی دستی به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. ماهیندرا ادعا می‌کند که این کراس اوور کوچک در هر صد کیلومتر به‌طور متوسط 4.4 لیتر سوخت می‌سوزاند. ادعایی که اندازه‌گیری آن با توجه به نبود سیستم محاسبه‌ی مصرف سوخت متوسط در داشبورد سخت به نظر می‌آید.

Mahindra KUV100
سواری
اولین نکته‌ای که درباره‌ی تجربه‌ی رانندگی با ماهیندرا KUV100 به چشم می‌خورد، موقعیت دسته‌دنده و تفاوتی است که این موضوع ایجاد می‌کند. اگرچه که نمای دسته‌دنده نسبتاً خشن و زمخت است اما تعویض‌های گیربکس نرم و روان است. فاصله‌ی بین دسته‌دنده و فرمان کم بوده و این باعث ایجاد تجربه‌ی رانندگی لذت‌بخش‌تری می‌شود خصوصاً که پیشرانه‌ی توربودیزل قوی خودرو شما را همراهی می‌کند.

Mahindra KUV100
پیشرانه‌ی mFalcon D75 مدرن‌ترین نمونه ی توربو دیزل نیست اما در این خودرو به خوبی کار می‌کند. گشتاور تحویلی رضایت‌بخش بوده و با همراهی فاصله‌ی کوتاه بین محورها شاهد دینامیک رانندگی سرزنده در نواحی خاصی هستیم. هرچند که بدنه‌ی بلندقد خودرو از دینامیک خودرو می‌کاهد و در سرعت‌های بالا باعث عدم پایداری و ایجاد صدای باد می‌شود. صدای باد نیز به گوش می‌رسد که نگرانی‌هایی را در رابطه با کیفیت ساخت برمی‌انگیزد.

Mahindra KUV100
صدای پیشرانه و جاده در حد حداقلی نگه داشته شده‌اند. به علاوه، راحتی خودرو به لطف سیستم تعلیق مک فرسون جلو و اکسل پیچشی عقب بالا است. در سطوح ناهموار و خشن خودرو خوب عمل می‌کند اما در پیچ‌های تند و در مبحث چسبندگی و از دست دادن تعادل باید دقت بیشتری به خرج داده شود.

Mahindra KUV100
خلاصه
من فکر می‌کنم که این خودرو در بازار آفریقای جنوبی می‌تواند رقیبی قابل به شمار آید. هرچند که پشت سر گذشتن خودرویی همچون Etios Cross در بخش فروش سؤالی دیگر است؛ اما این کراس اوور کوچک رانندگی آسانی دارد، فضای زیادی را ارائه می‌دهد و از جنبه‌هایی برخوردار است که هر خریداری در این بخش به دنبال آن می‌گردد.

Mahindra KUV100
تریم K8 این خودرو نیز از تجهیزات بیشتری همچون چراغ‌های در LED های روز روشن و تکنولوژی استارت/استاپ برخوردار است اما بهای بالاتری را نیز طلب می‌کند.

Mahindra KUV100

مشخصات ماهیندرا KUV100 K6+

پیشرانه: 3 سیلندر 1.2 لیتری توربودیزل

قدرت/گشتاور: 77 اسب بخار/190 نیوتون متر

گیربکس: 5 سرعته ی دستی

شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 14.6 ثانیه

حداکثر سرعت: 150 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: 4.4 لیتر در هر صد کیلومتر

KUV100_158

منبع: carmag

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

14 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3673 دیدگاه) ,

    ابعاد چرخ های ماشینای چینی و هندی واقعا نسبت به ماشین مسخره و خنده داره.این سبک متاسفانه کمی در دنا هم دیده میشه. از این استایل متنفرم چون ماشیناشون شبیه کالسکه ی بچه هستن. برعکس اینا، ماشینای المانی چرخ های خیلی بزرگتری نسبت به ماشین دارن و مثلا آئودی به این دلیله که خیلی زیباست.

    پاسخ
    1. سعید
      سوابق: (198 دیدگاه) ,

      راجو گیتارشو گذاشته توش بره تو صحرا به عشق آیشواریا گیتار بزه.

      پاسخ
  2. ارین.بنز
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    چرخااااش زیادی کوچیک نیست؟؟؟؟

    پاسخ
    1. سعید
      سوابق: (198 دیدگاه) ,

      عقبش هم از همون کوئیدی یاد گرفتن که چند سالی هس رنو داده دستشون

      پاسخ
      1. aref
        سوابق: (26 دیدگاه) ,

        کوئید هنوز یکسان نیست که توی خط تولید هند تولید میشه.

        پاسخ
  3. افشین
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    حداقل این ماشین محصول تولید خود هندوستان است

    پاسخ
  4. بنتلی
    سوابق: (1027 دیدگاه) ,

    اینو قبلا پدال درموردش مطلب گذاشته بود،اون زمان گفتم چرخاش کوچیکه و مثه جارو برقی شده کلی دیس دادن،الانم دوباره میگم چرخاش کوچیکه،فاصله بین دو محور و عرض خودرو ب شدت کمه(البته درسته ک این سه مورد بستگی ب قیمتش داره ولی خوب طراحی هم مهمه)،چراغای جلوش هم زیادی کشیدس ک اصن جالب نیس،در کل طراحیش یکم شبیه محصولات سانگ یانگ مث تیوولی شده ک بی دلیل نیس چون ماهیندرا سهامدارشه،امیدوارم پنین فارینا بتونه مشکل طراحی این دو شرکتو حل کنه

    پاسخ
  5. محسن
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    باید قابلیت چرخش دور درخت به همراه پخش موزیک متناسب هم به آپشنهای ماشین اضافه میشد

    پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4286 دیدگاه) ,

    به هر حال، خواستن یه چیزی بسازن.

    پاسخ
  7. یو اس اس اینترپرایز
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    فقط مصرف سوخت خوبی داره
    به نظرم نمای داخل خودرو خیلی بهتره تا خودخودرو

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1443 دیدگاه) ,

    نمای جانبیش رو که دیدم کلی خندیدم. دم طراحاش گرم.
    اگر اینم صفر ستاره ی ایمنی بیاره میشه امیدوار بود که به جای پولایی که از هند طلب داریم شاهد حضور پرافتخار این محصول در ایران هم باشیم.

    پاسخ
  9. ali
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    ما ایرانیا خوب مسخره میکنیم فقط همین… هند رو ببینید چه اروم و پیوسته داره پیشرفت میکنه با خودمون مقایسه کنیم بعد مسخرشون کنیم !! ماشین ارزونی هست. احتمال زیاد قیمتش برای خودشون از 111 ما کمتر در میاد !.. غیر از رینگای کوچیکش که اونم یک یا دو سایز بزرگتر بندازن مشکل خاصی نداره (طراحیشم از 111 و تیبا هاچبک و رانا خیلی بهتره !!!).. ماشین بدی نیست.. من که بیاد ایران هم قیمت تیبا باشه مثلا حتما اینو به تیبا ترجیح میدم…

    پاسخ
  10. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    بازار کشورای جهان سومی خوراک فروش هر جور ساخته دست بشره.بخصوص مدل های کیفیت پایین و خطرناک

    پاسخ
  11. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    هرچی باشه از ماشینا داخلی ماها بهتره..حداقل از پراید
    کیفیتشم مطمعنا خوبه..

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.