۲۵ سال قبل؛ ۵ خودروی ژاپنی که صنعت خودروی دنیا را شوکه کردند

در نمایشگاه اتومبیل شیکاگو 2014، شاید هیچ خبری از خودروی اسپرت نبود؛ ولی شرایط در ۲۵ سال پیش در این نمایشگاه، به این صورت نبوده است. نمایشگاه شیکاگو در سال ۱۹۸۹، شاهد معرفی مزدا MX-5 میاتا و اولین حضور عمومی مدل آکورا NSX بود. این دو مدل، بیشتر از این نمی‌توانستند با هم متفاوت باشند: اولی یک خودروی ساده و اقتصادی و دارای سواری خوب با موتور جلو بود و دومی، یک خودرو با عملکرد بالا، با استفاده‌ی مناسب از آلومینیوم و حالت اسپرت با موتور میانی، به شکلی طراحی شده بود تا با خودروهای رقیبش، رقابتی جدّی ایجاد کند.

علی‌رغم این تفاوت‌ها، MX-5 و NSX در یک چیز با هم مشترک بودند: هر دوی آن‌ها، به صنعت اتومبیل شوک وارد کردند. دهه ۱۹۹۰ میلادی، تبدیل به عصر طلایی اتومبیل‌های ژاپنی شد. خودروسازان ژاپنی در این دوره، تهاجمی بی‌سابقه را علیه رقبای خارجی خود، آغاز کردند. مهندسان در این شرکت‌ها به نوآوری در تکنولوژی تشویق می‌شدند و در همین حال، طراحان صنعتی به دنبال حفره‌های خالی در بازار اتومبیل بودند.

مدل‌های زیادی می‌توانند نمونه‌ای از این رنسانس در اتومبیل‌های ژاپنی باشند. با این‌حال، ما پنج نمونه از منحصر فردترین ترین این خودروها را انتخاب کرده‌ایم که شامل مدل‌های مانند مزدا و هوندایی هستند که دقیقاً ۲۵ سال پیش، معرفی شده‌اند. در ادامه ‍پنج خودروی ژاپنی را مرور می‌کنیم که ۲۵ سال پیش به صنعت خودروسازی دنیا شوک وارد کردند.

آکورا NSX

آکورا NSX سال ۱۹۸۹ معرفی شد و سال ۱۹۹۰ به بازار آمد. پس از معرفی این خودرو، با وجود کیفیتی که از آن ارائه شده بود، خیلی‌ها از آمدن آن به بازار مطمئن نبودند. هوندا برای این مدل، از تمام توان مهندسانش برای ساخت یک سو‍پر ماشین با سطح عملکرد بالا بهره گرفته بود و سعی کرده تا شرایط را برای رانندگی این خودروی مسابقه، ساده کند؛ چیزی که در سوپر ماشین‌های اروپایی دیده نمی‌شد. نتیجه، یک خودروی کوپه سبک با دو صندلی و موتور میانی ۳ لیتری V6 با قدرت ۲۷۰ اسب‌بخار بود که پیشرانه آن با استفاده از سیستم گیربکس پنج دنده‌ای دستی منتقل می‌شد. به جرئت می‌توان گفت که NSX یکی از بهترین سواری‌ها را در بین خودروهای با موتور میانی داشته است.

Acura NSX 1991
Acura NSX 1991

آکورا NSX مدل ۱۹۹۱ با شتابی مناسب، می‌توانست در مدت ۵/۵ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و سرعت نهایی آن نیز به لطف تکنولوژی سوپاپ‌های با زمان‌بندی متغیر هوندا، نزدیک به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت بود. این موضوع، رمز موفقیت NSX بود.

آکورا NSX دارای یک کابین راحت و دوست‌داشتنی با فضای صندوق مناسب بود. همچنین، این خودرو طراحی ساده و آرامش‌بخشی داشت. پیشرانه از موتور V6 و سیستم گیربکس ۵ دنده اتوماتیک، به خوبی منتقل می‌شد. طراحی خلاقانه شاسی از آلومینیوم نیز وزن خودرو را در حدّ ۱۲۹۷ کیلوگرم نگه داشته بود. NSX یک خودروی مسابقه با قیمت مناسب محسوب می‌شد که قیمت آن در سال ۱۹۹۰ در نمایشگاه‌های امریکا، ۶۲ هزار دلار بود.

تولید NSX در سال ۲۰۰۵ به پایان رسید. در این زمان، بیش از ۱۸ هزار دستگاه از این خودرو در سراسر جهان به فروش رسیده بود. NSX ترکیب بی‌نظیری از عملکرد، راحتی و قیمت مناسب بود. ورود شوک‌آمیز این خودرو به صحنه بازار اتومبیل جهانی از یادها نخواهد رفت؛‌ این خودرو، نقطه‌ی شروعی برای مهندسان ژاپنی بود تا نسل بعدی سوپرماشین‌ها را بسازند.

اینفینیتی Q45

همانند کاری که تویوتا در مورد لکسس کرد، نیسان نیز با معرفی یک برند لوکس در ایالات متحده با نام «اینفینیتی»، ریسک بزرگی انجام داد. باز هم مانند لکسس، اینفیتی نیز با یک خودروی فول‌سایز سدان با دیفرانسیل عقب شروع کرد تا ژرمن‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد. امّا برخلاف لکسس LS400 بی و صدا، اینفینیتی Q45 مدل ۱۹۹۰ از حالت اسپورتی و شبیه به «ب ام و» برای رسیدن به یک سدان لوکس ایده‌آل استفاده کرده بود. با این‌حال، Q45 نتوانست مانند لکسس LS400 موفقیتی آنی کسب کند. مشتریان اقبال بیشتری به LS400 با یک جلوپنجره شبیه به مرسدس‌بنز نشان دادند. تبلیغات این خودرو که کمتر خودِ اتومبیل را نشان می‌داد و بیشتر تصاویر طبیعت در آن دیده می‌شد، در این زمینه بی‌تأثیر نبود.

1990 Infiniti Q45 Sedan
1990 Infiniti Q45 Sedan

با این‌که اینفیتی Q45 یک خودروی اسپرت خوب و چابک بود و هیجان بسیار زیادی داست، ولی این سدان لوکس اسپرت نتوانست در بازار دوام بیاورد و تولید Q45 در سال ۲۰۰۶ متوقف شد. با این‌حال، با نگاهی به خودروهای سری Q اینفیتی، خواهید دید که مدل Q45 چه تأثیر درازمدتی بر آن‌ها و همچنین دنیای سدان‌های لوکس گذاشته است.

لکسس LS400

در سال ۱۹۸۹ که خودروساز ژاپنی، تویوتا، یک برند مستقل برای فروش خودروهای لوکس به مشتریان معرفی کرد، این موضوع برای دنیای خودروسازی چیز جدیدی نبود؛ چرا که سه سال قبل، در مورد آکورا این کار انجام شده بود. ولی ایده‌ی یک سدان بزرگ با دیفرانسیل عقب، مشابه هیچ‌گونه مدلی از سدان‌های لوکس ب ام و یا مرسدس‌بنز نبود. بنابراین، وقتی لکسس LS400 در سال ۱۹۸۹ معرفی شد، سر و صدای زیادی به پا کرد. کسانی که این رونمایی را می‌دیدند، عمر زیادی برای این مدل، متصور نبودند؛ امّا تولید LS400 ادامه یافت.

1990 Lexus LS400
1990 Lexus LS400

رؤسای تویوتا در پروژه‌ای که در سال ۱۹۸۳ با عنوان «چرخه F» یا Circle F شروع کردند، تصمیم گرفتند که «خودرویی بسازند که از بهترین مدل خودروی جهان بهتر باشد». در اوایل سال ۱۹۸۴، یک کمیته تحقیقات ابتدایی را برای یک خودروی لوکس جدید آغاز کرد و یک سال بعد، مهندسان ارشد تویوتا در جنوب کالیفرنیا ساکن شدند تا از نزدیک با سبک زندگی یک خریدار خودروهای لوکس در امریکا، آشنا شوند. این دقت ویژه به جزئیات، باعث شد تا یک خودروی تقریباً کامل راهی بازار شود؛ به خصوص اینکه یک طراحی جدید از یک برند کاملاً جدید بود. با اینکه LS400 تجربه رانندگی هیجان‌انگیزی مانند Q45 نداشت، ولی شرایط لوکس فوق‌العاده‌ای درآن بود. LS400 قیمتی برابر ۴۳ هزار دلار داشت که مطابق با همتایان متوسط خود در بنز و ب ام و بود.

با این‌حال، LS400 از همه نظر کامل نبود. در سری‌های اولیه از این خودرو، مشکلات کوچکی در سیستم کنترل حرکت و چراغ ترمز وجود داشت که باعث شد تا بلافاصله ۸۰۰۰ دستگاه LS400 برای سرویس دوباره، فراخوانی شوند؛ چیزی که یکی از موضوعات مورد مطالعه صنعت خودرو تا امروز شده است.

مزدا MX-5 میاتا

ایده‌ی یک خودروی کوچک و اقتصادی با دیفرانسیل عقب، در سال ۱۹۸۹، چندان جدید نبود. ولی بیشتر خودروهای این ژانر در عمل و برای استفاده‌های روزمره، چندان قابل‌اتکا نبودند. امّا با معرفی مزدا MX-5 میاتا در نمایشگاه اتومبیل شیکاگو ۱۹۸۹، مشخص شد که می‌توان یک خودروی اسپرت کانورتیبل ساخت برای استفاده روزمره نیز مناسب باشد. این خودرو، به سرعت نظرها را به خود جلب کرد.

Mazda MX-5 Miata
Mazda MX-5 Miata 1990

میاتا سواری و کنترل خوبی داشت و قدرت نسبتاً کم ۱۱۶ اسب‌بخاری از موتور ۱/۶ لیتری با جهار سیلندر در یک ردیفش، زیاد به چشم نمی‌آمد؛ یک خودروی کوچک، سبک و با هیجان زیاد در رانندگی.
1990-Mazda-MX-5-Miata-front-three-quarters-view

نیسان 300ZX دو توربوشارژر

وقتی داتسون 240Z در سال ۱۹۶۹ به بازار امریکا وارد شد، طراحی بی‌نظیر و عملکرد اقتصادی مناسبش باعث شد تا موفقیتی بزرگ کسب کند. بعد از موفقیت نسل‌های مختلف، خودروهای سری Z، بزرگتر و سنگین‌تر شدند و سرعت زیادی پیدا کردند؛ ولی در همین حال، قیمت آنها افزایش یافت و از رقبایی مانند شورولت کوروت، عقب ماندند. بنابراین نیسان در نسل سی و دوم Z32، 300ZX، یک خودرو با پلتفرم و پیشرانه جدید معرفی کرد که با هدف عملکرد بهتر، تولید شده بود. این یکی از نقاط عطف صنعت خودروسازی ژاپن در زمینه عملکرد خودروها بود.

Nissan 300ZX Turbo
Nissan 300ZX Turbo 1990

نیسان 300ZX توربو مدل ۱۹۹۰ از یک موتور ۳ لیتری V6 با دو توربوشارژ به قدرت ۳۰۰ اسب‌بخار استفاده می‌کرد. این قدرت، از دیگر خودروهای ژاپنی و رقبای دیگر دیگر چون شورولت کوروت C4، فاصله زیادی داشت. 300ZX برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت، تنها ۵/۵ ثانیه زمان لازم داشت و از شتاب بسیار خوبی برخوردار بود. کنار گذاشتن سری Z در خط تولید نیسان در سال ۱۹۹۶، روزی غم‌انگیز برای علاقه‌مندان به این خودروها بود. ولی طولی نکشید تا نیسان با مدل 350Z در سال ۲۰۰۳ بازگشت.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

33 دیدگاه

  1. Un4given
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    همشون ماشینهایی بودن انقلابی در نسل خودشون، بطوریکه آرزومه که کاش یکیشونو همین الان داشتم، سگ اینا به هر چی جنسیس و آزراست میارزه
    ولی بنظرم جای CIVIC خدایی خالیه بین این عزیزان !

    پاسخ
    1. matin
      سوابق: (211 دیدگاه) ,

      ژاپنی ها اون موقع با تکنولوژی و نوآوری این جایگاه رو بدست آوردن الان چینی ها و کره ای ها دارن به اون جایگاه می رسند ولی با تقلب

      پاسخ
      1. ata
        سوابق: (2 دیدگاه) ,

        متین جان چین خودشو بکشه نمی تونه حتی لوله اگزوز یکی از ماشینها رو همین الان و در سال 2014 تولید کنه چه برسه به کل ماشین. خداییش آدم وقتی به اینها نگاه می کنه و کیفیت داشبوردشونو با آشغالهای چینی مقایسه میکنه میبینه که چین واقعا یک مشت پلاستیک ارزون قیمت شکستنی سرطان زا رو می چاپونه تو فرغونهاش و تو این زمینه هم اصلا کم نذاشته. واقعا متاسفم.

        پاسخ
  2. jaguar
    سوابق: (184 دیدگاه) ,

    خودروهایی با طراحی به شدت تهاجمی به سبک ژاپنی ها،شتاب عجیب وغریب تو این کلاس و البته دوام بالا
    افسوس که الان دیگه از اون طراحی ها زیاد خبری نیست

    پاسخ
  3. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    پدال این مطلبت خیلی عالی بود.ولی جای تویوتا سوپرا و میتسوبیشی اکلیپس خالی بود.
    دهه 90 واقعا دوران درخشان ژاچنی ها بو چیزی که من فکر میکنم درمورد کره ای ها هم اتفاق بیفته ولی بهرحال امیوارم ژاپنی ها به خودشون بیان و یه تکونی به خودشون بدن و نسل جدید سوپرا-نیسان زد-اکلیپس-اکیورا nsxو…. بدن بیرون و دوباره حکمرانی کنن….
    من عاشق nsx بودم همیشه.یه پا نیسان gtr زمان خودش بوده.یادش بخیر چقد با این ژاپنیها تو بازیها عشق و حال کردم….

    پاسخ
    1. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      @.F
      پدال ممنون
      من با همه اینا تو gta
      رانندگی کردم:-P

      پاسخ
  4. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    من کلا با ماشین های قدیمی بیشتر حال میکنم . حالا چه ژاپنی . چه المانی .

    چه امریکایی .

    جدیدیا همشون فوفول شدن .

    پاسخ
    1. جلال
      سوابق: (585 دیدگاه) ,

      سلام
      آره منم موافقم
      خصوصاSUV های الان که دیگه مثل قدیم مردونه نیستن
      میبریشون جاده خاکی ازت دلخور میشن 😀

      پاسخ
  5. mehdi
    سوابق: (175 دیدگاه) ,

    هر کدام از این ماشینها حالا هرکدامشون فرقی نداره برابر است با شرکت ایران خودرو و سایپا

    پاسخ
  6. ساسان
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    سلام به پدال و همه دوستان عزیز

    به نظرتون الانم میشه یه همچین چیزایی برای خرید تو ایران پیدا کرد؟
    من یه فورد پیدا کردم اسم مدلشو یادم نیست اما تو مایه های همین مزدا بالایی بود قیافش ولی گفتن با اینکه مال سی سال پیشه، تو ایران پلاک نمیشه 🙁

    پاسخ
  7. کافر مقدس
    سوابق: (498 دیدگاه) ,

    NSX اون موقع هیولایی بود بره خودش !

    حتی ماکتش هم خیلی نایابه!

    پاسخ
  8. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    لکسس ال اس نسل اول از اولین خودرو هایی بود که لکسس کارش رو با اون شروع کرد. ماشین پیشرفته ای بود و خوب از پس رقبا بر اومد.
    من تو کویت سوارش شدم. اون موقع واقعا عالی بود.

    پاسخ
  9. محمد ، ماشین فقط ژاپنی ، بخصوص تویوتا و نیسان
    سوابق: (1683 دیدگاه) ,

    تویوتا سوپرا رو چرا نگذاشتی پدال؟؟؟

    پاسخ
    1. carbonado aventador
      سوابق: (3637 دیدگاه) ,

      بأيد لنسر ، نيسان 350z و نيسان اسكاي لاين و…….رو مي نوشت!!!!!!!!

      پاسخ
  10. یه پسل باهوش
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    اقا من عاشق این ماشینام

    هوس کردم یه دوو اسپرو بگیرم

    نوستالژیکه

    پاسخ
    1. hero
      سوابق: (593 دیدگاه) ,

      دوو اسپرو؟!!!
      چه ربطی به تیم ملی بحرین داره؟

      پاسخ
  11. کریمی
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    یادش بخیر توی need for speed من همسشه یه rx7 میاوردم تا خرش با اون فقط میرفتم.
    اتفاقا من دیشب توی فکر همین ماشینها بودم.
    ولی من عاشق سری z نیسان هستم.
    حالا جنسیس هنوز با گیربکس zf نمیتونه ماشینه 30 سال پیشه ژاپونو بگیره.

    پاسخ
  12. مرتضی
    سوابق: (849 دیدگاه) ,

    سال نو مبارک
    اینجا هم از شباهت عجیب لکسوس به طراحی بنز صحبت شده چیزی که بعضیا!! دردشون میاومد میگفتم به لکسوس میگفتن مرسدس بنز ژاپنی بخاطر شباهتهایی که کم هم نبود!! و جالبه بر خلاف ادعای یکی دو نفر!! تو این سایت لکسوس از اولش هم ایراد داشت و فراخوان!!! و بعضیا که اصلا لکسوس ندیدند میگن اصلا خراب نمیشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ
    1. جلال
      سوابق: (585 دیدگاه) ,

      عزیزم ناراحت نباش دنیا ارزش نداره
      ول کن جوش نزن 😀

      پاسخ
  13. محمد ، ماشین فقط ژاپنی ، بخصوص تویوتا و نیسان
    سوابق: (1683 دیدگاه) ,

    اگه هم خراب بشه که عمرا ، 7 سال گارانتی داره ، نگران اوناش نباش

    پاسخ
  14. Un4given
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    راستی دوستان یه مدل رو خیلی بدفرم جا انداختن تو این لیست !

    اونم کسی نیست جز Honda CR-X

    خداییش از سیویک سرتر بود اما چون Limited بود زیاد تو ایران ممکنه شناختی ازش نباشه البته از دید عوام منظورمه .

    پاسخ
  15. hero
    سوابق: (593 دیدگاه) ,

    صنعت خودروسازی ژاپن همیشه طلایی بوده و هست
    و البته برای رقبا و حسودها کابوس
    اگه توجه کنید هر خودرو ژاپنی که تولید شده دنیا رو شوکه کرده و مربوط به چند مدل خاص نیست: آکورد سیویک کمری لندکروزر هایلوکس سوپرا لکسس ها گودزیلا لنسر گالانت انواع مزدا و …………………
    بدون ماشین ژاپنی هرگز

    پاسخ
  16. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2207 دیدگاه) ,

    Acura NSX هنوز بعد از 23 سال یکی از بهترین طراحی های اسپرت رو داره.خوبه که هوندا دوباره به فکر تولید این ماشین افتاده.خدا همه خودروسازای ژاپنی رو حفظ کنه

    پاسخ
    1. Un4given
      سوابق: (236 دیدگاه) ,

      آآآآآآآآآآمممممممممممییییییییییییین

      پاسخ
  17. جلال
    سوابق: (585 دیدگاه) ,

    سلام
    قدیم و جدید نداره صنعت ژاپن همیشه بهترین بوده الان هم هست
    مشکل اینجاست که بعضی ها خوبی رو فقط در اسب بخار بیشتر و شتاب و سرعت وحشتناک و… میبینن
    اگه آدم بخاد منطقی فکر کنه میبینه ماشین ژاپنی از همه بهتره
    کیفیت
    دوام
    خدمات عالی
    خلاصه هر چی که بیشتر به درد مشتری بخوره

    پاسخ
  18. حمزه
    سوابق: (136 دیدگاه) ,

    عاشق NSX بودم و هستم. این ماشین واقعا وحشیه…

    پاسخ
  19. شهاب
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    یادش بخیر با اون آکورا توی درایور خیلی حال میکردیم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.