نگاهی به Devel Sixteen، هایپراسپرت 5000 اسب بخاری اماراتی

در سال 2013 برادران اماراتی العطار در نمایشگاه خودروی 2013 دبی هایپراسپرتی را بانام Devel Sixteen رونمایی کردند و اعداد خارق‌العاده‌ای را در رابطه با قدرت و عملکرد آن ادعا نمودند. ماجد العطار در ارتباط با این هایپرکار خارق‌العاده گفت این ‌یک افسانه در تاریخ سوپراسپرت‌ها خواهد بود. در طراحی سیکستین به‌وضوح الهام‌گیری از لامبورگینی وننو و آگوئیستا و همین‌طور بت‌ موبیل یا خودروی بتمن دیده می‌شود. در عقب نیز خروجی‌هایی که از موتورهای جت جنگنده‌ها الهام گرفته است دیده می‌شوند.

Devel-Sixteen-2015-03

مشخصات این خودرو در روز رونمایی در دبی این‌گونه اعلام شد که مجهز به پیشرانهٔ 7.4 لیتری V16 با چهار توبورشارژر است که قدرتی خارق‌العاده معادل 5000 اسب بخار تولید می‌کند. سیکستین به ادعای سازندگان با تکیه‌بر این موتور می‌تواند تنها در 1.8 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت غیرقابل‌باور 560 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. اعدادی که کاملاً بلند پروازانه و غیرقابل‌دسترس به نظر می‌رسیدند.

Devel-Sixteen-2015-06

به همین دلیل پس از معرفی این خودرو، بسیاری این ادعاها و اعداد را واقعی ندانسته و با شک و تردید فراوانی به این هایپرکار اماراتی نگریستند تا جایی که برخی به تمسخر آن پرداخته و سیکستین را صرفاً خودرویی نمایشی دانستند. بااین‌حال شرکت سازندهٔ موتور سیکستین یعنی شرکت «Steve Morris» که به سفارش برادران العطار اقدام به ساخت موتور کرده بود طی دو سال پس از رونمایی خودرو بی‌سروصدا درحال‌توسعه و انجام اصلاحاتی بر روی این موتور بود. بدین ترتیب حجم موتور به 12.3 لیتر افزایش یافت و بعد از پایان مراحل توسعه برای سنجش قدرت و گشتاور، در ایالات‌متحده مورد آزمون داینو قرار گرفت.

از هنگام تست داینو موتور نیز ویدئویی منتشر شد که تا حد زیادی ادعای سازندگان را واقعی و ممکن نشان داد. نمودار داینو در کلیپ منتشرشده در ابتدا با بوست توربوی 20 psi عدد 3000 اسب بخار و 3260 نیوتن متر گشتاور را نشان داد و پس از افزایش بوست به 36 psi قدرت موتور به 4500 اسب بخار و گشتاورش به 4770 نیوتن متر رسید. همچنین این موتور از ویژگی‌های قابل‌توجهی چون چهار توربوشارژر هیولای 81 میلی‌متری، یک بلوک آلومینیومی عظیم، میل‌لنگ بزرگ یک‌تکه و منیفولد ورودی غول‌پیکر برخوردار است.

Devel-Sixteen-2015-07

بااین‌حال هرچند این اعداد بسیار چشمگیر هستند و تا حد زیادی به تمسخرهای پس از معرفی سیکستین پاسخ می‌دهند اما تقریباً در دنیای واقعی و هنگام نصب بر روی خودرو غیرقابل استفاده خواهد بود چراکه نصب موتور روی خودرو و انتقال قدرت عظیم آن به چرخ‌ها چالش بزرگی خواهد بود. به همین دلیل شاید هنوز هم ادعای شتاب صفرتا صد 1.8 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 560 کیلومتر در ساعت یک رؤیا به نظر برسد.

Devel-Sixteen-2015-08

البته برادران العطار در ساخت و عرضهٔ خودروی خود کاملاً مصمم بوده و قیمت و مشخصات آن‌را نیز اعلام کرده‌اند. طبق اعلام سازنده، نیروی عظیم 5000 اسب بخاری خودرو که در هنگام بالاترین بوست توربوها به دست می‌آید از طریق یک گیربکس 4 سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. البته سیستمی برای این ماشین طراحی‌شده که هنگام استفادهٔ روزانه قدرت موتور را به 1500 اسب بخار محدود می‌کند اما در صورت نیاز در دو مرحله قدرت به 2500 و سپس 5000 اسب بخار افزایش پیدا می‌کند.

Devel-Sixteen-2015-05

وزن Devel Sixteen برابر با 2300 کیلوگرم بوده و طول و فاصلهٔ محوری آن نیز به ترتیب 5.3 و 3.46 متر عنوان شده است درحالی‌که 1.27 متر ارتفاع دارد. عرض خودرو در قسمت جلو برابر با 2.11 متر و در عقب 2.41 متر است. کل بدنهٔ خودرو از فیبر کربن ساخته‌شده و جنس فریم شاسی آن نیز آلومینیوم است. قیمت این هایپراسپرت اماراتی هنوز به‌صورت دقیق مشخص نشده اما بین 1 تا 2 میلیون دلار پیش‌بینی شده و قرار است به تعداد محدودی ساخته شود.

Devel-Sixteen-2015-04

اگر Devel Sixteen به تولید رسیده و بتواند به اعداد و ارقامی ادعاشده دست پیدا کند به‌راحتی به سریع‌ترین خودرو جهان تبدیل خواهد شد. بااین‌حال هنوز هم رسیدن به این رکوردها بعید به نظر می‌رسد چراکه موتور عظیم این خودرو بسیار سنگین است و همه میدانیم که صرفاً مهم نیست خودرو چقدر قدرت دارد بلکه وزن و همین‌طور توزیع وزن عقب و جلوی مناسب نیز عامل مهمی در یک هایپرکاری که قصد رکوردشکنی دارد بشمار می‌رود. هرچند که با تمامی این موارد سازنده همچنان قصد شکستن رکورد سرعت بوگاتی ویرون را دارد. این در حالی است که شیرون به‌عنوان جایگزین ویرون معرفی‌شده و احتمالاً در آینده‌ای نزدیک رکورد سرعت آن‌را را ارتقاء خواهد داد؛ بنابراین شکست شیرون با آن مهندسی خارق‌العادهٔ فولکس‌واگن توسط یک هایپراسپرت اماراتی کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

Devel-Sixteen-2015-01

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

34 دیدگاه

  1. fooad
    سوابق: (272 دیدگاه) ,

    خداوندگارا!! امارات داره هایپر کار میزنه. اوه اوه ببخشید امارات هایپر کار زده. پسر ما هنوز اندر خم نصف کوچه هم نیستیم!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Das Beste Oder Nichts
      Das Beste Oder Nichts
      سوابق: (166 دیدگاه) ,

      اینم واسه بوگاتی شاخ شده. خخخخخ.
      عمرا به سرعت 400 تا هم برسه.
      شتابش در بهترین حالت 3 ثانیا خواهد بود…

      بی مزه هاااا.

      تنها کاری که کردن جواد کردن لامبورگینی وننو بوده.

      پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        نمیتونه رکورد بزنه عمرا
        سریعترین بوگاتی و کوینخ زگ و هنسی ونوم هستن

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل Das Beste Oder Nichts
          Das Beste Oder Nichts
          سوابق: (166 دیدگاه) ,

          دقیقا. بوگاتی و.کونیگزگ و هنسی از مهندسی برتر استفاده میکنن. الکی که نمیشه به 400 تا رسید.

          ولی این ماشین هر چی باشه خوب مشتری خواهد داشت. چون در کشور های حاشیه خلیج فارس( ایران هم منظورمه) متاسفانه به دلیل فرهنگ پایین مردم ماشین رو به خاطر کلاس گذاشتن و پز دادن و به قول معروف چشم در آوردن میخوان. قابلیت هاش فقط روی کاغذ براشون مهمه.
          در حالی که در اروپا و آمریکا ثروتمندان ماشین رو واسه خودش میخوان. عمده ی خریداران اتومبیل های لوکس کلکسیونر هایی هستن که عاشق یک برند هستن و عمرشون رو برای جمع آوری اون ماشین ها گذاشتن. دقت کنید عمدتا بالای 45 سال سن دارند.

        2. uss zumwalt DDG-1000
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          فرق اروپا و امریکا با ایران خوب گفتی

      2. Bmw
        سوابق: (21 دیدگاه) ,

        دقیقا موافقم آقایِ امیر حسین اگه اینطوری بود فراریم مرسدسو پرتجربرو تو فرمول یک شکست میداد

        پاسخ
      3. حميد
        سوابق: (868 دیدگاه) ,

        ادم حالش از این طراحی بهم میخوره

        پاسخ
    2. reza
      سوابق: (19 دیدگاه) ,

      اونا پولشو دارن مخشو ندارن که!!!میدن براشون بسازن
      گرچه ما ایرانیام گلی به سرمون نزدیم

      پاسخ
  2. محمد جواد
    سوابق: (38 دیدگاه) ,

    اگه اینجوریه خودرو های منصوری هم تولید بومی و ملی هستن!!
    فقط سرمایه گذاریه این پروژه با اماراتیاس.در ضمن تا روزی که یه شاسی و تایر بتونه این قدرت و تحمل کنه و تیکه پاره نشه فک کنم خودرو های مغناطیسی و پرنده تکامل پیدا کردن و سریعتر از اینو به راحتی خواهند رفت

    پاسخ
  3. Nima
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    حتی اگه هیچ رکوردی رو جابجا نکنه کارشون قابل تحسینه

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل one:1
    one:1
    سوابق: (129 دیدگاه) ,

    بعید می دونم به این سرعت برسه
    فکر کنم یادشون رفته دوتا باله و باله عقب براش بزارن
    چون این باید هواپیما باشه
    به مصرف سوختشم فکر کنید
    100 کیلو متر= یک تانکر نفت

    پاسخ
  5. reza
    سوابق: (59 دیدگاه) ,

    حالا یه سوال..تو یه همچین ماشینی یا بوگاتی ویرون سوپر اسپرت می شه به اندازه یه فراری 488 از رانندگی لذت برد؟؟..اینا بیشتر ترسناکن تا صرفا یه ابزار برای لذت بردن..

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل علی"m.f"
    علی"m.f"
    سوابق: (157 دیدگاه) ,

    قیافش خیلی خوفه ولی همچین مشخصات فنی برای یه ماشین دیفرانسیل عقب و… یکم به دور از منطق هس ولی خوب به هر حال زدن ما اونم نمیتونیم بزنیم اه

    پاسخ
  7. محمد حسین
    سوابق: (139 دیدگاه) ,

    حالا گیریم که رکورد روهم تونست جابه جا کنه (که من هم بعید میدونم ) … خب حالا که چی؟ سوارکردن یک موتور بزرگ و پرحجم روی چهار تا چرخ( و دیگر هیچ! ) چی رو می خواد ثابت کنه؟ اینکه ما تونستیم موتور 138 سیلندر بسازیم و باهاش رکورد بزنیم؟! رفقا ! بالا بردن حجم موتور و اضافه کردن سیلندر بیشتر که هنر نیست ! به نظر من هنر اینه که پیشرانه در عین سبکی ( از هر نظر) بیشترین بازدهی رو هم داشته باشه. از طرف دیگه ماشین باید قابل کنترل هم باشه ! اینو که اگه ولش کنی قاتلی میشه برا خودش!

    پاسخ
  8. sami
    سوابق: (29 دیدگاه) ,

    4500 اسب بخار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    واقعا فکر میکنید با 4500 اسب بخار به اون سرعتی ک میخوان نمیرسه ؟؟
    یا فکر میکنید مهندسان کند ذهن دارن ؟؟
    هم وزن بوگاتی چیریون با خروجی 3 برابر بیشتر .
    با این مشخصات تنها چیزی ک شاید بتونه جلوش رو بگیره نبود لاستیک واس این ماشینه .

    تعصبی برخورد نکنید 😉

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      دوست عزیز دراگسترها هم به سرعت 505 تا 590 کیلومتر هم میرسن

      پاسخ
  9. تمدن عرب
    سوابق: (93 دیدگاه) ,

    درود بر اماراتی ها واقعا خودروی بی نظیری ساختن.

    عده ایی نژاد پرست نمیخان پیشرفت برادران العطار رو در سطح بین المللی ببینن.

    واقعا افتخاریست برای اماراتی ها و جهان عرب بخصوص کشورهای خلیجی

    پاسخ
    1. سعید اسی
      سوابق: (12 دیدگاه) ,

      چه ربطی به نژاد پرست بودن داشت؟؟ دارن در مورد خودرو میحرفن …و اینکه فولکس و لامبورگینی با اون همه مهندسیشون 3 یا 4 سال یکبار یه سوپر اسپرت یا هایپر کار میدن بیرون … اخه این بکم واقعا دور از ذهنه … رفیقمون اون بالا درست گفتااااا هم وزن شیرون و خروجی 3برابر بزرگتر …. والا یه طرف مغزم میگه میتونه برسه به اون سرعت .. یه طرفشم مبگه تو اون سرعت اوت وقت کدوم قسمت بدنه مقاومت میکنه در برابر فشار هوا …

      پاسخ
    2. Developer
      سوابق: (117 دیدگاه) ,

      تو این یکی دو سالی که پدال میام تعصب داشتن روی آلمانی ها و ژاپنی ها یا حتی روی کره ای ها رو هم دیده بودم ، اما تعصب روی عربا رو دیگه ندیده بودم! به حق چیزای ندیده و نشنیده !

      پاسخ
    3. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      مگه امارات از خودش فناوری طراحی و تولید داره که شما اینقدر ذوق کردی و داری غش میکنی
      این خودرو فعلا مدل مفهومی و تستش نکردن و اصلا معلوم نیست ماکزیمم سرعتش چقدر
      درضمن با منبع سخن بگو خوشحال میشم که امارات چه افتخاری کسب کرده؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ
  10. Nima
    سوابق: (798 دیدگاه) ,

    گیربکس ۴ دنده اتوماتیک! تکنولوژى دهه ٨٠

    پاسخ
  11. حمیدرضا
    سوابق: (332 دیدگاه) ,

    دوستان یکم دارن تعصبی برخورد میکنید این خودرو چند ساله داره روش کار میشه شاید مشخصات اولی رو نداشته باشه ولی حداقل دارن اونام تلاش میکنن نه مثل ما که پلیس میگه دست تو ظاهر نبرید که یهو سلیقتون گل کنه برا خودروسازا شاخ بشید یا از فیبر کربن نباید استفاده کنید خلاصه این چیزا شاید وقتش رسیده که یه نگاهی به اطرافمون هم بندازیم چین که دیگه دستمون بهشون نمیرسه امارات هم که یهو از آخر شروع کرده به خودرو سازی اونوقت ما در این فکریم خودروی آلمانی بهتره یا ژاپنی و با یه تعصبی حرف میزنیم انگار غیر اینا هیچ کس حق نداره خودرو تولید کنه برا خودم متاسفم واقعا

    پاسخ
  12. سعید
    سوابق: (88 دیدگاه) ,

    چالش اصلی همون طور که توی متن گفته شد رسوندن قدرت به تایرها و جاده اس، و مهمترین قسمتش گیرباکس هست که من فکر نمی کنم بتونه حداکثر قدرت موتور رو تحمل کنه و خورد و خمیر نشه، شاید بشه تایر سفارشی خاصی ساخت اما گیرباکس خیلی بعیده چون برای توسعه ویرون اولیه با قدرت هزار اسب هم بزرگترین چالششون همین بود اونم کمپانی معظمی مثل فولکس واگن، بهر حال چیزی که واضحه اصلا کاربردی نیست باید با تریلر منتقل بشه به پیست و دوتا دور بزنه و بعدشم احتمالا اینقدر توی همون دوتا دور خراب میشه که گروه تست کننده کلافه میشن و از خیرش میگذرن.

    پاسخ
  13. فرهاد
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    قابل تحسین و احترام. هر بلند پروازی روزی تحقق پیدا می کنه. افرین به نماینده اسیای میانه…

    پاسخ
  14. علیرضا
    سوابق: (189 دیدگاه) ,

    تو دنیا چیزی نشد نداره کی فکر میکرد آدم یه روزی پرواز کنه پرواز که کرد هیچ از جو هم خارج شد رفت یه کره دیگه در ضمن قدرت 5000اسب بخار برای تکنولوزی امروز خیلی شاخ نیست البته دلیلم نمیشه به این راحتیا بتونن این ماشینو بسازن ولی تا الانم مگه چند تا از صاحبای بوگاتی با ماشیناشون 400تا سرعت رفن که الان بخوان 500تا برن ولی قیافه ماشینه خیلی شبیه ماشین بتمن شده

    پاسخ
  15. لاکی
    سوابق: (192 دیدگاه) ,

    شما بگو فرقون
    زحمت کشیدن و هزینه کردن
    میخوان پیشرفت کنن
    و خواهند کرد
    به امید روزی که ایرانم یه سوپر کار بزنه
    حتی اگه وزنش زیاد باشه
    گیربکسش برا دهه ۸۰ باشه
    و نتونه رکوردی رو جابجا کنه

    پاسخ
  16. ساسان.م
    سوابق: (239 دیدگاه) ,

    دوج هلکت با 707 اسب بخار از یه ماشین 400 اسبی میخوره
    اینم مثل هلکت بی ارزشه فقط ماشینش خیلی خوفه و پول اعداد و ارقامشو میگیره
    لامصب 5000 هزار اسب بخار رو چطور میخواید به 2 تا چرخ عقب بدید؟ موتور 12 لیتری؟؟؟؟؟؟ جنگه مگه؟
    این موتور رو روی کشتی نفتکش کار بذاری بهتر باشه فک کنم 😀

    پاسخ
  17. احمد باقری
    سوابق: (4370 دیدگاه) ,

    چه ای کار عملی بشود و یا نشود، تجربیات خیلی خوبی ازاین کار بدست میارن.

    پاسخ
  18. HUMMER
    سوابق: (78 دیدگاه) ,

    از ماجراجویی و بلندپروازی ادما خیلی خروجیهای خوبی گرفته شده
    MADE IN DUBAI

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.