الکترا مکانیکا سولو، سه‌چرخه مدرن الکتریکی

مدل سه‌چرخه و تک‌سرنشینه الکترا مکانیکا سولو ۲۰۱۷ دارای ظاهری آشنا برای کسانی است که سال‌های گذشته محصولات شرکت‌هایی مانند «اِلیو موتورز» را دنبال کرده‌اند. «سولو» که روز جمعه در آخرهفته خودروهای لوکس و سوپرماشین‌های بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا رونمایی شده، دارای دو مزیّت منحصر به فرد نسبت به رقیب ۲ سرنشینه خود است.

2017 Electra Meccanica Solo
2017 Electra Meccanica Solo

اولین و ملموس‌ترین مزیّت سولو، استفاده از یک موتور همساز AC الکتریکی 16.1 کیلووات-ساعت است که می‌تواند «حداکثر» به میزان ۸۲ اسب‌بخار قدرت ایجاد کند و از این لحاظ در مقابل پیشرانه ۳ سیلندر بنزینی «اِلیو» قرار می‌گیرد. باتری لیتیومی سولو دامنه مسافت رانندگی‌ای برابر ۱۰۰ مایل یا ۱۶۰ کیلومتر تأمین می‌کند و برای هر بار شارژ کاملِ آن با استفاده از یک درگاه برق ۲۲۰ ولتی، تنها ۳ ساعت زمان لازم است. دومین مزیّت، در ساختار بدنه‌ای است که توسط «اینترمکانیکا»  سازنده سفارشی کانورتیبل‌های پورشه 356-A مستقر در ونکوور ساخته شده است. اینترمکانیکا  در طول سال‌ها با محصولاتی چون فرمولا جونیور در دهه ۶۰ میلادی، اینترمکانیکا پاچ، آپولو پروتوتایپ ۱۹۶۲، گریفیث مدل ۱۹۶۸ و ماکت پورشه اسپیدستر، به تولیداتی ماهرانه و نفیس شهرت داشته است.

2017 Electra Meccanica Solo
2017 Electra Meccanica Solo

الکترا مکانیکا در حال حاضر در حال جذب و ادغام «اینترمکانیکا» در خود است؛ شرکتی که هم‌اکنون هنری رایزنر (Henry Reisner) پس از پدرش، «فرانک» در رأس آن قرار دارد. همچنین به گفته جری رول (Jerry Kroll)، مؤسس و مدیرعامل الکترا مکانیکا، ظرف یک ماه آینده، الکترا مکانیکا پرونده‌ای در کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا تشکیل خواهد داد تا سهام آن را به صورت عمومی عرضه کند. «رول» می‌گوید که این روشی برای پذیرا شدن عشق و علاقه عمومی به خودروهای الکتریکی با تکنولوژی سطح بالا است.  این در حالی است که از میان رقبای احتمالی، تسلا موتورز نیز به صورت عمومی عرضه شده و فیسکر اتوموتیو به صورت خصوصی اداره می‌شود.

2017 Electra Meccanica Solo
البته مالکیت اینترمکانیکا توسط الکترا مکانیکا خللی در تولید سالانه ۱۸ تا ۲۰ دستگاه نسخه سفارشی پورشه 356 نخواهد شد. در واقع، الکترا مکانیکا قصد دارد تا با یک شاسی طراحی‌شده به صورت سه‌بعدی کامپیوتری (CAD) و تبدیل پیشرانه به صورت باتری-الکتریک، این پورشه‌های سفارشی را ارتقا دهد. به گفته «رول»، این کمپانی همین حالا هم سفارش‌هایی برای EV 356 دریافت کرده است.

2017 Electra Meccanica Solo
در همین حال، الکترا مکانیکا برنامه دارد تا با استفاده مدل کامپیوتری اپل در تولید و مونتاژ قراردادی در کارخانه‌هایی در چین، هند و اروپای شرقی، و همین‌طور در ایالات متحده به یک سطح جهانی برسد. کارخانه مونتاژ «مترو» این خودروساز که فریم‌های فضایی کمپوزیت خود را از یک سازنده تجهیزات فضایی در نزدیکی‌اش دریافت می‌کند و قرار است در ماه، تعداد ۱۰ تا ۲۰ دستگاه خودرو بیرون دهد، فعالیت خود را از اواخر سال جاری میلادی آغاز خواهد کرد.

2017 Electra Meccanica Solo
تا آوریل ۲۰۱۷ با شروع به کار کارخانه‌های قراردادی، الکترا مکانیکا ۱۰۰ دستگاه اول «سولو» را خواهد ساخت و سپس به گفته «رول»، به ۱۰۰ هزار دستگاه در سال (در سطح جهانی) می‌رسد. وی فراتر از عرضه سهام عمومی، به دنبال برخی شرکا برای تحقق این هدف‌گذاری است. وی در این زمینه می‌گوید:

مأموریت من این است که افرادی که آینده را می‌بینند، پیدا کنم و بگویم، بیایید همین الان آن را بسازیم.

الکترا مکانیکا سولو EV مدل ۲۰۱۷ همراه با مالیات در کانادا قیمتی برابر ۱۹ هزار و ۸۸۸ دلار دارد که معادل ۱۵۵۵۰ دلار امریکایی است. بنابراین شرایط با محصولات تسلا و طرفداران خاص آنها متفاوت است و این خودرو بایستی بتواند با مدل سه‌چرخه‌ای مانند «اِلیو» که قیمتی برابر ۷۳۰۰ دلار دارد (قیمت اولیه با ۶۵ هزار رزرواسیون) و از یک طرح صندلی 1+1 بهره می‌برد، رقابت کند.

2017 Electra Meccanica Solo
در حالی که طبق گفته الکترا مکانیکا، شارژ کامل با استفاده از یک درگاه برق ۲۲۰ ولتی به مدت ۳ ساعت زمان می‌برد، این مدت برای یک درگاه برق ۱۱۰ ولتی برابر ۶ ساعت است که هنوز هم می‌تواند کاربرد خود را داشته باشد. در هر صورت، با اینکه دامنه ۱۶۰ کیلومتر حدود نصف یا کمتر از چیزی است که در تسلا در دسترس قرار می‌گیرد و همین‌طور برابر مسافتی است که شورولت در مدل جدید بولت EV ارائه می‌کند، محدودیت سه‌چرخه سولو در جابجایی‌‌ها، موجب می‌شود که کمتر به دامنه مسافت رانندگی با آن توجه شود.

2017 Electra Meccanica Solo
حداکثر سرعت سولو برابر ۸۰ مایل یا ۱۲۸ کیلومتر بر ساعت تخمین زده شده که حدود ۳۰ کیلومتر کمتر از «اِلیو» است، ولی به قدر کافی برای تردد در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها سریع است. همچنین الکترا مکانیکا شتاب این خودرو را در رسیدن به سرعت 96.6 کیلومتر بر ساعت برابر ۸ ثانیه برآورد کرده که در این زمینه، با اختلاف 1.2 ثانیه اِلیو را پشت‌سر می‌گذارد. گشتاور خروجی از پیشرانه سولو EV برابر ۱۹۰ نیوتن‌متر است که عدد نسبتاً‌ بالایی برای خودرویی با وزن کمتر از نیم تُن به حساب می‌آید. سولو حتی با اضافه‌شدن وزن پک باتری‌‌اش، حدود ۹۰ کیلوگرم از اِلیو سبک‌تر است. به گفته «رول»، کسی که شرکت «کلین‌اسپید تکنولوژیز» را نیز تأسیس کرده و در حین توسعه سولو از سال ۲۰۰۷، به توسعه خودروهای مسابقه الکتریکی پیشرفته در پارک تحقیقات ناسا در «مانتین‌ویو»، در ایالت کالیفرنیا نیز مشغول بوده، نسخه‌های مسابقه‌ای و پرفورمنس خیابانی از سولو نیز در دستور کار الکترا مکانیکا خواهند بود.


سولو خودرویی است که برای آپدیت و آپگرید به تنظیمات مختلف طراحی شده است؛ از جمله طرح صندلی‌های 1+1، استفاده از کیسه‌های هوا، سیستم کولر استاندرد در مدل‌های ویژه ایالات متحده، سیستم روشنایی داخلی و بیرونی سفارشی و حتی سیستم رانندگی خودکار. البته «سولو» از نظر معیارهای قانونی در امریکا، یک «موتورسیکلت» محسوب می‌شود و به گفته «رول»، نیازی به ایربگ و کلاه ایمنی برای راننده ندارد و در کانادا نیز در یک کلاس ویژه زیر ۲ هزار پوند (۹۰۷ کیلوگرم) قرار می‌گیرد.


«رول» همچنین دوباره به اپل و شرایط تنظیمات و آپدیت‌های فراوان محصولات در طول سال‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید:

این تنها یک خودرو نیست، بلکه یک پلتفرم برای جابجایی است.

سولوی دیفرانسیل عقب با استفاده از یک شاسی کمپوزیت فضایی، طولی به اندازه ۳۰۴۸ میلی‌متر دارد که بیشتر از طول یک اسمارت فورتو و کوتاه‌تر از یک فیات 500 است و بر روی یک فاصله محوری ۲۰۴۵ میلی‌متری سوار شده است. همچنین این خودروی دارای یک عرض ۱۲۰۹ میلی‌متری، یک ارتفاع به سبک خودروهای اسپورت و برابر ۱۲۸۳ میلی‌متر و چرخ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی است؛ چرخ‌هایی که در پوششی از تایرهای کانتیننتال تما‌م‌فصل با ابعاد 155-60/R15 در جلو و 175-55/R15 در عقب قرار دارند.

2017 Electra Meccanica Solo

منبع: automobilemag

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

12 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3675 دیدگاه) ,

    هر وقت این ماشین های 3 چرخ رو میبینم یاد Reliant Regal در مستر بین میفتم. چقدر به این ماشین بیچاره میخندیدم 🙂

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      چهره جلوش با عقبش چقدر فرق داره

      پاسخ
        1. تصویر پروفایل Elring-aventador
          Elring-aventador
          سوابق: (284 دیدگاه) ,

          من وقتی عکس مطلبو رو صفحه اصلی دیدم یه ماشینی تو مایه های دنا برا خودم ساختم ازش 🙂

  2. king 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    جلوش چقدر شبیه دنا شده
    باور کن اول فکر کردم دنا الکتریکی ساختن

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
      چه دقتی کردی

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3675 دیدگاه) ,

      انصافا جلوش از دنا خیلی خوشگل تره.
      یک شباهت هایی داره.
      ولی نه در اون حد.

      پاسخ
  3. amirhossein
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    لعنتییی..حتی اینم شتابم از سمند بالاتره 😐

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      0 تا 100 سمند بین 12 تا 15 ثانیه است

      پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4304 دیدگاه) ,

    آخه این چه کاریه، خب چهار چرخش می کردن، فقط می خواستن متفاوت باشه، ولی اینجوری؟

    پاسخ
  5. Mercede
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    اگر امکان دارد در مورد اتوموبیل های سلول سوختی مطلب بیشتری در سایت قرار دهید

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.