تجربهٔ رانندگی با واندرهال لاگونا، رودستر سه‌چرخ

پس‌ازاینکه شرکت بریتانیایی مورگان با ساخت مدل سه‌چرخهٔ خود به موفقیت رسید، دیگر شرکت‌ها نیز به فکر ساخت خودروهای اسپرت سه‌چرخ افتادند. یکی از این شرکت‌ها، کمپانی آمریکایی واندرهال است که به‌تازگی رودستر اسپرت سه‌چرخ واندرهال را معرفی کرده است. حال یک دستگاه لاگونا در اختیار ماست که تجربهٔ رانندگی منحصربه‌فردی با آن داشتیم. ما با این خودروی جالب در بزرگراه‌ها و مرکز شهر لس‌آنجلس به رانندگی پرداختیم تا بفهمیم آیا پرداخت 77 هزار دلار برای خرید آن ارزش دارد یا نه.

Vanderhall-Laguna-4

کابین این رودستر دونفره به شکل قطرهٔ اشک بوده و برای آن یک سقف نیز طراحی و تعبیه‌شده که به‌صورت دستی قابل‌نصب است. فضای جلوی پای آن کافی و مناسب است اما به خاطر طراحی قطره‌ای شکل کابین، فضای شانه‌ها بسیار کم است. رئیس و مالک شرکت واندرهال «Steve Hall» چندین سال را صرف طراحی و شکل دادن لاگونا کرده است اما این خودرو برخلاف اکثر سه‌چرخه‌هایی چون مورگان 3 Wheeler و پولاریس اسلینگ‌شات، دیفرانسیل جلو است. پس در این صورت چرا سه‌چرخه و نه چهارچرخ؟

Vanderhall-Laguna-interior-

در جواب باید گفت وسایل نقلیهٔ سه‌چرخ به‌عنوان موتورسیکلت شناخته می‌شوند و به همین دلیل تست‌های تصادف جدی در رابطه با آن‌ها انجام نگرفته و نیازی به‌صرف هزینه‌های بسیار زیبا جهت تأمین ایمنی کامل ندارند؛ اما اجداد خودروهای سه‌چرخ امروزی در دوران بعد از جنگ جهانی دوم، خودروهای بسیار ارزان‌قیمتی بودند که برای اقشار کم‌درآمد جامعهٔ بعد از جنگ تولید می‌شدند درحالی‌که واندرهال لاگونا به‌هیچ‌عنوان ارزان نیست به‌گونه‌ای که قیمت مدل پایهٔ آن از 50 هزار دلار شروع می‌شود و در مدل اسپرت پریمیوم به 58,850 دلار می‌رسد درحالی‌که بالاترین مدل آن (نمونهٔ مورد آزمایش) 77 هزار دلار قیمت دارد. این در حالی است که با این مبلغ خودروهای اسپرت قابل‌توجه زیادی در بازار وجود دارند.

Vanderhall-Laguna-2

لاگونا به‌ویژه با جلوپنجرهٔ مشکی و دو چراغ گرد خود، به طرز عجیبی انسان را به‌سوی خود جذب می‌کند. از بدنهٔ نقره‌ای و صاف آن گذشته وارد خودرو می‌شوم. از طریق آینه‌های کوچک و گرد کلاسیک آن نگاهی به جوانب خودرو می‌اندازم. روی درهای لاگونا به‌گونه‌ای طراحی‌شده که می‌توان دست راست را برای استراحت روی آن قرار داد درحالی‌که صندوق بار عمیق آن درست پشت سر ما قرار دارد.

کابین دارای طراحی زیبایی است و از تریم فیبر کربن در آن استفاده‌شده است. صندلی‌ها چرمی بوده و برخی قطعات از شورلت سونیک قرض گرفته‌شده‌اند. سیستم صوتی ساده بوده و از طریق بلوتوث به تلفن همراه متصل می‌گردد. به سمت لس‌آنجلس پیش می‌رویم. گیربکس اتوماتیک 6 سرعتهٔ لاگونا ضرایب کوتاهی داشته و دنده‌ها به‌سرعت تعویض می‌شوند. تا جایی که می‌توانم سرعت را بالا می‌برم چراکه این کار با خودرویی که تنها یک چرخ در عقب دارد بسیار لذت‌بخش است. تعلیق خودرو قابل تنظیم بوده و تک‌چرخ عقبی با 30 سانتیمتر عرض هیچ مشکلی در کنترل این رودستر 700 کیلوگرمی ایجاد نمی‌کند.

Vanderhall-Laguna-7

موتور 1.4 لیتری چهار سیلندر خطی توربوشارژ آن متعلق به جنرال موتورز بوده که حداکثر قدرت 200 اسب بخاری خود را در دور ناامیدکنندهٔ حدود 4 هزار rpm ارائه می‌کند. البته واندرهال نرم‌افزار موتور GM را جهت استفاده در لاگونا مورد به‌روزرسانی قرار داده است اما هیچ تغییر مکانیکی در آن صورت نگرفته است. در هنگام رانندگی با سرعتِ ‌بالا خصوصاً موقع باز بودن سقف صدای باد در خودرو بسیار بلند و آزاردهنده است و باید این صدای آزارنده را در طول رانندگی با لاگونا تحمل‌کنید. پاسخگویی موتور مناسب است و با فشردن پدال گاز سیستم توربو بی‌درنگ وارد عمل شده و هوای اضافی را به درون سیلندرها می‌فرستد. صدا و غرش موتور زیبا و شنیدنی است اما حیف که صدای بیش‌ازحد باد تجربهٔ رانندگی در هوای آزاد با لاگونا را خراب می‌کند.

Vanderhall-Laguna-1

تلاش واندرهال در دنیای خودروی پررقابت امروزی جهت ساخت خودرویی منحصربه‌فرد باید مورد تحسین قرار گیرد حتی اگر کاملاً موفق نباشد. لاگونا خودروی جالبی است اما قطعاً به قیمت پایین‌تری نیاز دارد تا بتواند افراد را مجاب به خریدنش کند. بااین‌حال سازنده به‌سرعت و به‌طورجدی در حال گسترش پایگاه‌های فروش خود است. در کل هرچند با مبلغ موردنیاز برای خرید لاگونا می‌توان خودروهای اسپرت بسیار بهتری خریداری کرد اما لذت رانندگی با این خودروی سه‌چرخ، فراموش‌نشدنی و منحصربه‌فرد بوده و در هیچ خودروی دیگری قابل‌لمس نیست.

 

مشخصات فنی

Vanderhall Laguna 2016
ترکیب موتورجلو/محورجلو

دودر/دونفره/رودستر

پیشرانه 1.4 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 200 اسب بخار
گشتاور 270 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
مصرف سوخت 8.4 لیتر
طول/عرض/ارتفاع 3.91/1.73/1.24
وزن خالص 700 کیلوگرم
قیمت پایه 49,950 دلار
قیمت مورد آزمایش 77,000 دلار

 

منبع: automobilemag

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

13 دیدگاه

  1. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    نگاه کن چه ایده هایی به سرشون میزنه
    قدرتش 200 اسب بخار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ایول
    قیمت 77000 دلار میشه 269500000 تومن
    قیمت 49950 دلار میشه 174825000 تومن

    پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        مخصوصا 77000 دلار واقعا گرون خداییش

        پاسخ
  2. تصویر پروفایل BMW E9
    BMW E9
    سوابق: (395 دیدگاه) ,

    من همون مورگان 3 چرخ رو بیشتر دوست دارم و یا یه موتور سیکلت، هر دو تاش از این ارزون تر و بهترن حداقل از نظر من‌. ( البته قیمت رو مطمعنم. )

    پاسخ
  3. nissan
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    وزن 700 قدرت 200
    پرایدموتور ماکسیما فک کنم شتابش خوب باشه اما در کل لگنه 77000دلار مسخرس

    پاسخ
  4. NEMESIS
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    ho ho yea
    نمیدونم یه جا شنیدم گفتم شاید حرف خوبی باشه ……….

    پاسخ
  5. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    اخه این فرقون به چه دردی میخوره که این همه پول بابت اون بدی چون هم ایمنی نداره هم زشته

    پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4358 دیدگاه) ,

    این سبک، طرفدارای خاص خودش رو داره که البته زیاد نیستند. در کل، علاقه ای به اینجور ماشینها ندارم.

    پاسخ
  7. ماسل
    سوابق: (171 دیدگاه) ,

    یه خسته نباشید میگم به اون بچه دبستانی که (چند ساعت )رو برای طراحی این وقت گذاشته.خداقوت عمویی
    سلامی هم بکنیم به اونی که اینومیخره .سلام خر-پول
    نمیدونستم آمریکاییها رو هم به این راحتی میشه تلکه کرد۷۷ هزار چه کم اشتها

    پاسخ
    1. ماسل
      سوابق: (171 دیدگاه) ,

      از کی تا حالا دف جلو لذتش از دف عقب بیشتره؟

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.