سایر خودروهای آمریکایی

فیسکر کارما [ویدئو]

کارما چیست؟! یک خودروی لوکس در کلاس بنز cls، با یک موتور بنزینی–برقی که توسط بهترین مهندسان در لس آنجلس طراحی و توسط تیمی به سرپرستی مدیر اسبق طراحی آستون مارتین به نام هنریک فیسکر، ساخته شده است و هم اکنون با قیمتی در حدود ۹۰ هزار دلار به فروش می‌رسد.

فیسکر کارما 2012
فیسکر کارما ۲۰۱۲

کارما از یک شاسی فضایی آلومینیومی مخصوص به همراه ستون طولی مستحکمی در وسط، جهت حمل باتری ها بهره می برد. این باتری ها آنقدر حجیم هستند که بتوانند به تنهایی این خودروی ۲ تنی را در کمتر از ۸ ثانیه از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسانده و باز هم ادامه دهند تا آن را به مرز ۱۵۳ کیلومتر در ساعت برساند! البته به کمک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوی ۲۶۰ اسب بخاری (ساخت جنرال موتورز) که در جلوی خودرو کار شده است، کارما قادر است مدت زمان مورد نیاز جهت رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را به ۵.۹ ثانیه کاهش دهد و همچنین حداکثر سرعتش را نیز تا مرز ۲۰۱ کیلومتر در ساعت افزایش دهد. برای تکمیل پیشرانه خودرو علاوه بر این موتور بنزینی، از دو موتور الکتریکی ۲۰۲ اسب بخاری نیز در عقب خودرو استفاده شده که یکی در جلو و دیگری در انتهای دیفرانسیل عقب تک سرعته خودرو قرار گرفته‌اند.

شاسی فیسکر کارما
شاسی فیسکر کارما

کابین کارما به اندازه چهار نفر فضا دارد که این در نتیجه ابعاد کوچک خودرو و چرخ‌های ۲۲ اینچی آن است . با این حال فضای داخلی آن یکی از بهترین قسمتهای این خودرو است.

2012 fisker karma dashboard
۲۰۱۲ fisker karma
2012 fisker karma instrument cluster
fisker karma 2012
2012 fisker karma console
۲۰۱۲ fisker karma
2012 fisker karma interior
۲۰۱۲ fisker karma
2012 fisker karma interior
۲۰۱۲ fisker karma
2012 fisker karma rear seat
۲۰۱۲ fisker karma

رانندگی با فیسکر کارما بسیار سهل و آسان است، چون مهندسان طراح تمام سعی شان را کرده‌اند تا تعداد کنترلرها را در خودرو به حداقل برسانند. در ابتدا با فشار دادن دکمه start هیچ اتفاقی نمی‌افتد و شما تنها شاهد روشن شدن نورپردازی زیبای داخل خودرو خواهید بود، سپس گیربکس را از روی کنسول میانی روی حالت D قرار می‌دهید و در نهایت انتخاب می کنید که تمایل دارید تنها با موتور برقی حرکت کنید (stealth) یا موتور بنزینی را هم به کمک بطلبید (sport). حال خودرو همانند یک اتومبیل گیربکس اتوماتیک شروع به حرکت می‌کند!


هنگام حرکت ، کارما یک صدای مصنوعی تولید می‌کند که مهندسان سازنده آنرا tron نامیده اند. این صدا به منظور هشدار به عابرین پیاده است که متوجه حرکت خودرو باشند. اما در داخل خودرو این صدا بسیار ضعیف به گوش می‌رسد. حتی بدون به کار گیری موتور بنزینی، این خودرو باز هم احساس تند و تیزی را به شما القا می‌کند و در کل رانندگی با آن احساس دلچسبی دارد که آن را در کمتر خودروی سدان با ۵ متر طول و ۲ تن وزن می‌توان یافت. به طور کلی می‌توان اعتراف کرد که کارما تنها خودرو تمام برقی چهار نفره با این سطح امکانات و تجهیزات رفاهی و لوکس در دنیا است! این خودرو را می‌توان ترکیبی از شورلت volt و پورشه پانامرا دانست که اتاق و تجهیزات داخل را از پانامرا به ارث برده و موتور تمام الکتریکی را از شورلت ولت. با این تفاوت که موتور بنزینی نیز در این خودرو تعبیه شده است.

fisker karma hybrid engine
fisker karma engine
2012 fisker karma badge
fisker karma badge
2012 fisker karma charger
fisker karma charger
2012 fisker karma
۲۰۱۲ fisker karma
فیسکر کارما 2012
۲۰۱۲ fisker karma
فیسکر کارما
۲۰۱۲ fisker karma

هم اکنون این خودرو با قیمتی بالغ بر ۹۰ هزار دلار ، بیش از ۳ هزار نفر خواهان دارد که آن را پیش خرید کرده‌اند. سازندگان کارما توانمندی تولید ماهیانه حداکثر ۱,۵۰۰ دستگاه را در کمپانی خود مهیا کرده‌اند و امیدوارند در سال ۲۰۱۲ بتوانند به فروش ۱۵ هزار دستگاه در سال از هر سه مدل فیسکر سدان، کانورتیبل دو در و مدل سوم که در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش گذاشته شد دست یابند. چیزی که مشخص است این است که با رشد فزاینده قیمت سوخت و مشکلات زیست‌محیطی، آینده از آنٍ امثال کارماست.

2012 fisker karma
۲۰۱۲ fisker karma
2012 fisker karma
۲۰۱۲ fisker karma
فیسکر کارما
۲۰۱۲ fisker karma

# با سپاس از: سید علیرضا سیادتی ؛ برگرفته از کلکسیون خودروهای خاص ۳

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. مرتضی بازیاری

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (49 ديدگاه)

    اگه با قیمت واقعیش در ایران فروخته میشد الان به جای این ماشین های کره ای آشغال میتونستیم چنین جواهری داشته باشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. سروش

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (43 ديدگاه)

    زیبا و فوق العاده لوکس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. galardo

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (182 ديدگاه)

      داداش من زیباست. فوق العادست. جاداره.مطمئنه.همه چى درسته ولى به درد من و تو نمیخوره. چون یه پول تپل 500میلیونى با قیمت گمرک میخواد. ولى راستش خیلى دلم میگیره چرا واسه اونوری ها آره ولى وقتى به ما میرسه نه. به خدا انصاف نیست. آه ه ه ه ه ه ه ه ه ه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. سجاد

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (100 ديدگاه)

    بد جورى به دلم نشست.شاید جمعه بعد بخرم شاید!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. momo

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (109 ديدگاه)

    این یه شاهکار مهندسیه با موتور 2 لیتری 260 اسب بخار قدرت؟؟؟به علاوه دو تا موتور الکتریکی با قدرت 202 اسب بخار؟؟؟ دارم درست میبینم؟؟؟ خداااایاااا ببین اینا کجان ما کجاییم؟؟؟؟!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. kianoosh

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    رویایی فراموش نشدنی…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. reza04

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فک کنم ماشین جاستین بیبر هم یکی از همیناست!
    خداییش ماشین خوب و لوکسیه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. arya

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (57 ديدگاه)

    به جای اه و حصرت خوردن باید فکرامون رو بزاریم رو هم ببینیم چه کار مفیدی میتونیم بکنیم تا این صنعت خرابشده به تونه دوباره کاره خودشه از سر بگیره.یادتون باشه که ما هستیم که میتونه تصمیم بگیره که چی میتونه باشه و نباشه. به جای این که این ملت البته بلا نسبت دوستان جمع . برن هی پولشون رو به این اشغالا بدن بعد هی ایراد بگیرن فحش بدن خب نخرن چی میشه اخه به خدا اگه مردم همدل شدن یک ماه این اشغالا رو نخرن همه چی درست میشه اگرم نشه لا اقل یه تغییری میکنه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  8. galardo

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (182 ديدگاه)

    داداش من هر کارى از دستم بربیاد انجاممیدم وولى نمیشه که ماشین نداشته باشى.اونوقت باید هرجا میرى با تاکسى تلفنى برى اونم که نمیشه. در کل ماشین خود آدم راحتتر و امنتره. ولى حالا فکر کن چنین خودرویى تو ایران وجود داشت اونوقت کى به تندر 90و غیره نگاه میکنه. ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. arya

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (57 ديدگاه)

    پس در همین جا به این نتیجه میرسیم که اکثر مسولان به فکره خودشون هستن تا مردم . حتی اگر اجازه میدادن که اتومبیل هایه وارداتی با تعرفه کمتر گمرک وارد بشن تا جو رقابتی ایجاد میشد به نفع خودشون بود اما…………….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سیاوش

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (101 ديدگاه)

    به نظر من سلیقه مردم ایران با طراحی مدلهای آمریکایی سازگارتره تا چینی و کره ای ولی چیکار کنیم که مجبوریم تحمل کنیم مثلا سوای جنسش رنگ تودوزیو ببین اگر 1 کارخانه چینی یا کره ای بود چه رنگی استفاده میکرد؟
    چینیا و کره ای ها 1 کم داهاتی تر کار می کنند و سلیقه به خرج میدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احسان

    ۱۷ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    الحق که زیباست ، جدا که به به
    ولی خداییش اونجا هم گرونه :))
    جنسیس ۴۵هزار دلار ،S کلاس ٩١هزارتا … ٩٠ هزار دلار واسه این پول کمی نیست ولی ارزش داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. زیگما

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    ورشکست شد رفت….تسلا دهنشو صاف کرد….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. شلبى

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (685 ديدگاه)

    واقعا ماشیناى فیسکر فوق العاده بودن حیف که برشکست شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. احسان(احسان سابق)

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    اومدن به این صفحه مثل مرور مجلات قدیمی میمونه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا