۲۵سالگی پانوز با اسپرانته اسپایدر

خودروساز تولید محدود آمریکایی، پانوز، قرار است تا با طراحی دوباره پانوز اسپرانته اسپایدر مدل ۲۰۱۵، ربع قرن سابقه خود را در تولید خودرو جشن بگیرد. این خودرو به صورت ویژه به عنوان نسخه ۲۵ سالگی طراحی شده است. پانوز اسپرانته اسپایدر مدل ۲۰۱۵ و مدل سطح بالای اسپایدر GT قرار است تا از بهینه‌سازی‌هایی در موتور، گیربکس، تعلیق و ترمز بهره‌مند شوند و همین‌طور طراحی بدنه و کابین به میزان قابل‌توجهی تغییر کند.

2015 Panoz Esperante Spyder
2015 Panoz Esperante Spyder

پانوز که کمپانی مستقر در ایالت جورجیای امریکاست، از سال ۱۹۹۷ در مسابقات سرعت شرکت داشته است و بیشتر به خاطر خودروهای جاده‌ای‌اش شناخته شده است تا خودروهای شهری. در همین حال، مدل جدید پانوز اسپرانته پس از دو مدل قبلی رودستر و AVI (آلومینیومی) رودستر عرضه می‌شود. استفاده از آلومینیوم در ساخت خودروهای شهری از سال ۱۹۹۶ بسیار کم بوده است، در همین حال وقتی پانوز AIV رودستر معرفی شد، با این که پانوز به عنوان یک کمپانی که از آلومینیوم در محصولات خود استفاده زیادی می‌کرد، شناخته شده بود، ولی باز هم مایه تعجب می‌شد.

2015 Panoz Esperante Spyder
2015 Panoz Esperante Spyder

آخرین پانوز اسپرانته اسپایدر مدل ۲۰۱۵ شاسی SPF آلومینیومی در مدل اولیه را حفظ کرده است و در همین حال، بهینه‌سازی‌های قابل‌توجهی در آن انجام داده است. ستون‌های جلویی خودرو از جنس فولاد و مقطع دایره‌ای و تقویت ساب‌فریم عقب و یک فریم شیشه جلوی از جنس فیبرکربن از مواردی بوده‌اند که موجب سختی بیشتر برای خودرو نسبت به مدل‌های قبلی شده‌اند. البته سطح بهینه‌سازی‌ها به اندازه کانسپت پانوز آبروزی که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد، نیست؛ ولی در عین حال، ظاهری تهاجمی‌تر نسبت به قبل پیدا کرده است.

2015 Panoz Esperante Spyder
2015 Panoz Esperante Spyder

پانوز اسپرانته اسپایدر مدل ۲۰۱۵ همچنان از موتورهای V8 فورد که همراه با تیونینگ قدرتی به اندازه ۴۳۰ اسب‌بخار دارند، به صورت ۴/۶ لیتری استاندارد استفاده می‌کند. در عین حال، اضافه شدن سوپرشارژر در مدل اسپایدرGT قدرت خروجی را به ۵۶۰ اسب‌بخار می‌رساند. یک گیربکس ۶ دنده دستی ترمک (Tremec) به صورت استاندارد در هر دو مدل استفاده می‌شود و علاوه بر آن، گزینه گیربکس ۶ دنده اتوماتیک با قابلیت پدل‌شیفتر را نیز می‌توان انتخاب کرد. در مورد عملکرد مدل GT اطلاعات خاصی منتشر نشده است. ولی پانوز اسپرانته اسپایدر مدل ۲۰۱۵ می‌تواند در ۳/۷ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و همین‌طور دارای سرعت نهایی ۲۷۶/۸ کیلومتر بر ساعت است. مسافت ترمز آن نیز از سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت ۳۴/۱۴ متر است. انتظار می‌رود که قدرت بیشتر مدل GT، باعث بهبود عملکرد آن در دو مورد اول شود.

2015 Panoz Esperante Spyder
2015 Panoz Esperante Spyder

مدل GT، از سپرهای فیبر کربنی و همین‌طور پنل‌های راکر، آپشن اسپلیتر جلو و دیفیوزر عقب استفاده می‌کند که باعث می‌شود اندکی نسبت اسپرانته استاندارد عریض‌تر باشد. امّا این ابعاد را دقیقاً مشخص نکرده است. مدل‌های اسپایدر و اسپایدر GT به ترتیب وزن کلی برابر ۱۴۱۹ و ۱۴۹۱ کیلوگرم دارند. همچنین هر دو مدل با یک پوشش تانو (tonneau) عرضه خواهند شد.

2015 Panoz Esperante Spyder
2015 Panoz Esperante Spyder

سیستم تعلیق کاملاً مستقل در عقب به صورت استاندارد برای پانوز اسپرانته اسپایدر مدل ۲۰۱۵ باقی می‌ماند و در همین حال، بهینه‌سازی‌هایی در مورد سیستم تعلیق در جلو انجام شده است. مدل استاندارد اسپایدر برای چرخ‌های ۱۹ اینچی خود از تایرهای میشلین پایلوت سوپر اسپرت استفاده می‌کند. در سیستم ترمز این خودرو نیز، دیسک‌های ۱۴ اینچی به همراه کالیپرهای چهار پیستونه محصول «برمبو» در جلو و دیسک‌های ۱۳ اینچی با کالیپرهای شناور در عقب استفاده شده است. مدل GT از کالیپرهای شش پیستونه برمبو در جلو و چهار پیستونه در عقب استفاده می‌کنند.

2015 Panoz Esperante Spyder
2015 Panoz Esperante Spyder

پانوز، کابین را نیز به شکل قابل‌توجهی ارتقا داده و از پوشش چرم همراه با طرح‌های آلکانترا استفاده کرده است. یک فرمان طرح مومو (Momo)، یک دسته ابزارهای تمام‌دیجیتال و یک نمایشگر ۷ اینچی در وسط کنسول از دیگر امکانات کابین اسپرانته هستند.

2015 Panoz Esperante Spyder
2015 Panoz Esperante Spyder

قیمت‌های پانوز اسپرانته اسپایدر و اسپایدر GT مدل ۲۰۱۵ به ترتیب از ۱۷۹۱۲۰دلار و ۲۹۴۷۵۰ دلار آغاز می‌شوند. برنامه پانوز برای ساخت ۲۵ عدد از این مدل به عنوان نسخه ۲۵ سالگی کمپانی است. مشتریان می‌توانند برای سفارشی‌سازی خودرویشان آزادی عمل زیادی داشته باشند و در همین حال، کمپانی اعلام کرده که در صورت نیاز مشتریان، می‌تواند با تیونینگ موتور ۴/۶ لیتری V8 قدرت آن را به ۸۰۰ اسب‌بخار برساند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

20 دیدگاه

  1. مرتضی
    سوابق: (49 دیدگاه) ,

    تو دید اول فکر کردم یه مدل از فراری های ناشناخته هست. طراحیش مثل خیلی از سوپر اسپرت های الآن تهاجمی نیست. چند تا خط شکسته جالب ترش میکند. خیلی صیقلیه.

    پاسخ
  2. ماسل کار
    سوابق: (180 دیدگاه) ,

    طراحیش که قشنگه
    قدرتش که معقوله و حرف نداره
    اولین باره اسمشو میشنوم!!!
    داشبوردش خیلی باحاله مخصوصا صفحه کیلومترش.

    پاسخ
  3. محمد
    سوابق: (197 دیدگاه) ,

    المان های مدرن توی طراحی بدنه خیلی کمه، میشد بهتر باشه حتی برای بزرگداشت یه محصول قدیمی…

    پاسخ
  4. حمید
    سوابق: (199 دیدگاه) ,

    شبیه فراری قدیمیاست.کلا با ماشین های امریکایی حال نمیکنم البته به غیر از هوندای خودمون که تازه خریدیمش.هر وقت وقت کنم راجع بهش کامنت مینویسم

    پاسخ
      1. حمید
        سوابق: (199 دیدگاه) ,

        اکورد ساخت امریکاست.رو شماره سریال ماشینمون زیر کاپوت نوشته ساخت امریکا-میشیگان

        پاسخ
  5. Ahmad
    سوابق: (140 دیدگاه) ,

    زیاد باهاش حال نکردم، طراحیش یه جوریه.

    پاسخ
  6. فرید
    سوابق: (179 دیدگاه) ,

    این خودرو ها مخصوص کلکسیونر هاست همین ماشین نجندان خوشگل در اینده قیمت جند ده میلیونی به فروش میسره

    پاسخ
  7. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    طراحیش قدیمیه ولی از طراحی پشتش خوشم میاد

    پاسخ
  8. توفیقی
    سوابق: (1124 دیدگاه) ,

    420 تا برا موستانگه نه این تیپ ماشینها

    پاسخ
  9. احمد فقط سوپر اسپرت اونم ایتالیایی
    سوابق: (570 دیدگاه) ,

    جلوش شبیه فراری 599gtb fiorano هستش
    عقبشم شبیه فراری 360modena

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.