بازگشت جنگجوی اسپایکر: C8 Preliator

پس از مدت‌ها انتظار بالاخره کمپانی هلندی اسپایکر محصول جدید خود بانام C8 Preliator را در نمایشگاه ژنو امسال رونمایی کرد. حتی نام این خودرو نیز با دقت انتخاب‌شده است چراکه کلمه «Preliator» در لاتین «جنگنده» یا «جنگجو» معنا می‌دهد و این به موفقیت اسپایکر در مبارزه با مشکلات اشاره دارد. بعلاوه اسپایکر در سال‌های 1914 تا 1918 به تولید هواپیماهای جنگنده مشغول بود و این لقب ادای احترامی به تاریخچه و میراث هوانوردی شرکت نیز محسوب می‌شود.

Spyker C8 Preliator
Spyker C8 Preliator

Spyker C8 Preliator
Spyker C8 Preliator

چهره C8 Preliator ممکن است آشنا به نظر برسد چراکه درگذشته هم شاهد این طراحی در دیگر محصولات اسپایکر بوده‌ایم اما این خودرو درواقع جانشین شایسته‌ای برای مدل C8 Aileron بشمار می‌رود که در نمایشگاه ژنو 2009 معرفی شد.

Spyker C8 Preliator
Spyker C8 Preliator

Spyker C8 Preliator
Spyker C8 Preliator

طراحی C8 Preliator با استفاده از المان‌های طراحی محصولات گذشته این شرکت به‌علاوهٔ میراث هوانوردی آن صورت گرفته است. به‌عنوان‌مثال در طراحی نسل اول محصولات اسپایکر از ملخ هواپیما الهام گرفته‌شده بود اما در این مدل جدید بیشتر از موتورهای جت الهام گرفته‌شده درحالی‌که بر کاهش ضریب آئرودینامیک هم تأکید شده است.

Spyker C8 Preliator
Spyker C8 Preliator

برای کاهش ضریب آئرودینامیک چند تغییر منحصربه‌فرد در C8 Preliator نسبت به C8 Aileron انجام‌گرفته است. مثلاً راه‌های ورودی هوا در سپر جلو و گلگیرهای عقب که قبلاً دایره شکل و به صورتی بیرون زده از بدنه طراحی‌شده بودند، در مدل جدید به شکل آبشش مانند و ادغام‌شده در بدنه درآمده‌اند که مسطح بوده و به کاهش ضریب آئرودینامیک خودرو کمک بسزایی می‌کنند.


قاب چراغ‌های عقب از جنس استیل بوده و چراغ‌های LED دایره شکلی در آن‌ها تعبیه‌شده است که در زمان روشن شدن، موتورهای جت جنگنده‌ها را در هنگامی‌که از پس‌سوز استفاده می‌کنند تداعی می‌کند. اسپویلر عقب نیز حذف‌شده چراغ سوم ترمز به قسمت بالایی پانل پشتی خودرو منقل شده تا بازهم به عبور راحت‌تر هوا از روی بدنه کمک شود. رینگ‌های 19 اینچی آن‌هم با الهام از توربین موتورهای توربوفن طراحی‌شده است. جنس کلی بدنه از آلومینیوم بوده و ابعاد خودرو نسبت به سلف خود خصوصاً در طول رشد داشته است که این امر موجب سواری راحت‌تر و باثبات‌تر آن می‌گردد.

Spyker C8 Preliator
Spyker C8 Preliator

قبل از رونمایی C8 Preliator، شایعه شده بود که قوای محرکه آن به‌صورت تمام الکتریکی خواهد بود اما پس از معرفی خوشبختانه یا متأسفانه معلوم شد که این شایعه حقیقت نداشته و همچنان در آن از همان پیشرانه 4.2 لیتری V8 آئودی استفاده‌شده است. البته قدرت این پیشرانه نسبت به قبل افزایش‌یافته و به 525 اسب بخار رسیده است و برای انتقال این نیرو نیز دو گیربکس قابل سفارش است. یکی 6 سرعته دستی که با پیشرانه کاملاً هماهنگ شده و دیگری 6 سرعته اتوماتیک ساخت ZF باقابلیت تعویض دنده از طریق پدال‌های پشت فرمان (پَدِل شیفت).


فضای داخلی این اسپرت هلندی نیز از نو طراحی‌شده و درنتیجه سطح راحتی و ارگونومی آن بهبودیافته است هرچند که امکان سفارش تجهیزات گوناگون و منحصربه‌فرد هم وجود دارد و خریداران می‌توانند خودروی خود را مطابق سلیقه و میل خود سفارش دهند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

19 دیدگاه

  1. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    طراحی داخلی این خودرو خیلی شبیه پاگانی زوندا

    پاسخ
    1. N.I.M.A
      سوابق: (46 دیدگاه) ,

      بله تا حدودی شباهت داره اما مدلهای قدیمیتر اسپایکر مثل C8 Double مدل 2005 در مقایسه با zonda مدل 2005 خیلی بیشتر حس کلاسیکی و لوکس بودن رو تلقین میکنه. من واقعا عاشق اسپایکرم وقتی داخلش ماشین مخصوصا دنده ماشین و کلیدها رو نگاه میکنید نشون دهنده حوصله و دقت طراحان و سازندگان اونه.ولی هنوزم مدل Aileron رو عشقه …

      پاسخ
    2. pagani
      سوابق: (319 دیدگاه) ,

      پشتش و داخلش که فوق العاده ست.
      ولی از نمای پهلو و جلو متوسطه.
      این طراحی پشت به وایپر میااد^_^
      حیف شد وایپر……..

      پاسخ
    3. J.P
      سوابق: (37 دیدگاه) ,

      طراحی داخلی پاگانی منو یاد فیلم هزار فرسنگ زیر دریا،الهام گرفته شده از اون زیردریایی میندازه ولی اسپایکر بیشتر شبیه هواپیما های ملخی جنگ جهانی اول بیشتر شباهت داره

      پاسخ
  2. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    اون میله وسط اتاق چکار میکنه؟

    پاسخ
    1. كاپيتاليسم
      سوابق: (114 دیدگاه) ,

      اقا احسان درواقع تعویض دنده روی اون میله صورت میگره یعنی دنده رو روی میله عقب و جلو میبرید تا دنده عوض بشه
      این کمپانی در کنار پاگانی واقعا خودروهایی با طراحی داخلی زیبایی دارند
      دوستان میدونستید اولین خودرو چهارچرخ متحرک و چهار چرخ ترمز گیرنده (!) متعلق به اسپایکر هست؟
      از نظر فنی خودرو شاخصی نیست اما از نظر بصری عالیه
      ممنون از اقای دهقانی بابت مقاله

      پاسخ
  3. king 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    داخلش انگار زیر دریایی در حال اژدر انداختن ………….

    پاسخ
  4. علی -کیوج
    سوابق: (70 دیدگاه) ,

    داخلش واقعا طراحی خاص و کلاسیکی داره ء

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4345 دیدگاه) ,

    البته این طراحی داخل کابین، به مذاق خیلی ها خوش نمیاد، به هر حال، خاص خودشه.

    پاسخ
  6. ali a.j.g
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    تشکر از آقای امیر دهقانی دستتون درد نکنه

    پاسخ
  7. Ahch
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    دنده ی ساده و جالبی داره
    در کل کلاسیک و زیباست

    پاسخ
  8. Ahch
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    دنده ی ساده و جالبی داره
    کلاسیک و زیباست

    پاسخ
  9. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    جلوش جگوار f-type
    پشت اش لوتوس
    داخل اش پاگانی زوندا
    و …

    پاسخ
  10. یوسف
    سوابق: (155 دیدگاه) ,

    اسپایکر یه شرکت صاحب سبکه و ریشه کهنی هم در صنایع هوایی داره، امیدوارم مشکلات اقتصادی بی پایان این شرکت تموم بشه و بتونه به رشد خودش ادامه بده.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.