نگاهی به جدیدترین خودروهای ساخت روسیه

روسیه بااینکه درزمینهٔ صنایع نظامی و همین‌طور هوافضا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما صنعت خودروسازی قدرتمندی نداشته و خودروهای ساخت این کشور بیشتر مصرف داخلی دارند. البته این کشور خودروسازان زیادی دارد که تعدادی از آن‌ها همچون گاز، لادا، یوآز و زیل قدمت بالایی دارند و سال‌های زیادی است که به ساخت خودرو مشغول‌اند؛ اما همان‌طور که اشاره شد محصولات خودروسازان روسی به‌هیچ‌عنوان قابل‌مقایسه با برندهای معتبر آمریکایی، اروپایی و ژاپنی نیست. بااین‌حال تعدادی از خودروسازان این کشور جدیداً حرکت‌های مثبت و روبه جلویی انجام داده و خودروهای جدیدی را معرفی نموده‌اند. به همین دلیل در ادامه به معرفی جدیدترین خودروهای ساخت روسیه می‌پردازیم.

Russian Car

تاگآز Aquila

شرکت تاگآز در سال 2012 خودرویی کامپکت را بانام آکیولا معرفی کرد که به دلیل فرم خاص طراحی‌اش، یک کوپهٔ 4 در محسوب می‌شد. این خودرو دارای طراحی زیبا، اسپرت و جذابی بود که واقعاً چشمگیر بوده و جلب‌توجه می‌کرد؛ اما مهم‌ترین امتیاز آکیولا قیمت مناسب 13 هزار دلاری آن بود که آن را در دسترس طیف وسیعی از مردم قرار می‌داد. بعلاوه این خودرو از طراحی داخلی جذاب و اسپرتی هم برخوردار بود. تاگآز آکیولا مجهز به یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری 4 سیلندر ساخت میتسوبیشی با 107 اسب بخار قدرت بود که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو انتقال می‌داد. شتاب صفرتا صد آن نیز برابر با 12 ثانیه بود. فروش این خودرو از مارس 2013 در روسیه آغاز شد و با استقبال خوبی مواجه گردید اما در 21 ژانویه 2014 شرکت تاگآز اعلام ورشکستگی کرد و به همین دلیل آیندهٔ آکیولا نامشخص است.

Tagaz-Aquila-2013-02

زیل 4112R

شرکت زیل یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان روسیه است که بیشتر به ساخت لیموزین‌های لوکس و تشریفاتی مشهور است. این شرکت در سال 2006 ساخت یک لیموزین 6 در فوق لوکس را برای ولادیمیر پوتین آغاز کرد. ساخت این خودرو که 4112R نام‌گرفته بود به مدت 6 سال به طول انجامید و درنهایت در سال 2012 آماده شد. در این خودرو نهایت امکانات و راحتی وجود دارد و می‌توان کاملاً آن را در حد و اندازهٔ خودروهای سوپر لوکس معروفی همچون رولزرویس، بنتلی و میباخ دانست. زیل 4112R دارای 6 در است که درِ وسطی کوچک‌تر بوده و خلاف جهت درهای دیگر باز می‌شود. این خودرو با 6.23 متر طول ظرفیت حمل 6 نفر را درنهایتِ راحتی دارد. 4112R مجهز به یک پیشرانهٔ عظیم 7.7 لیتری V8 است که 400 اسب بخار قدرت و 610 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی پیشرانه از طریق یک گیربکس 6 سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب انتقال میابد. این موتور غول‌آسا بسیار تشنه بوده و در هر صد کیلومتر 65 لیتر سوخت را می‌بلعد اما در عوض می‌تواند جثهٔ 3.8 تنی خودرو را به سرعتی بیش از 200 کیلومتر در ساعت برساند. بااین‌وجود زیل 4112R نظر ولادیمیر پوتین را جلب نکرد و حالا برای فروش گذاشته‌شده است؛ بنابراین هرکسی توانایی پرداخت قیمت 1.2 میلیون دلار آن را داشته باشد می‌تواند 4112R را خریداری کند. البته از این خودرو فقط یک دستگاه ساخته شده است.

Zil-4112R-2012-01

یوآز پاتریوت

شرکت یوآز در سال 2005 تولید SUV میان اندازه‌ای بنام پاتریوت را آغاز نمود که به دلایلی چون قابلیت‌های آفرود بالا و قیمت مناسب توانست در روسیه بفروش خوبی دست یابد. این شرکت در سال 2014 نسل جدید این SUV را معرفی نمود که به‌روزرسانی‌های زیادی در آن انجام‌گرفته است. در بیرون پاتریوت تغییراتی انجام‌شده که ظاهر آن را مدرن‌تر از قبل کرده است. این خودرو در دو نوع سواری و وانت دو کابین و با دو موتور ساخت ZMZ عرضه می‌شود. موتور اول یک نمونهٔ 2.7 لیتری 4 سیلندر بنزینی با 128 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور و دومی یک واحد 2.2 لیتری چهار سیلندر دیزل با 113 اسب بخار قدرت و 270 نیوتن متر گشتاور است. انتقال قدرت نیز توسط جعبه‌دنده‌ای 5 سرعته دستی به همراه گیربکس کمکی دو سرعته صورت می‌گیرد. در پاتریوت جدید وضعیت انتقال نیرو به‌صورت الکترونیکی در حالات 2H، 4R و 4H قابل انتخاب است. در حالت عادی نیرو فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود اما در صورت نیاز، قدرت به محور جلو هم انتقال میابد. در کل یوآز پاتریوت جدید یکی از خودروهای خوبِ ساخت روسیه محسوب می‌شود که در برابر رقبا حرف‌هایی برای گفتن دارد.

Uaz-3163-2014-Patriot-03

لادا وستا

شرکت لادا (زیرمجموعۀ آوتوواز) به‌تازگی همکاری‌هایی را با گروه رنو-نیسان آغاز کرده و بدین وسیله محصولات جدیدی را معرفی کرده است. یکی از این خودروها یک سدان کامپکت بانام وستا است. طراحی این خودرو طبق زبان طراحی جدید لادا شکل‌گرفته و زیباتر از محصولات قبلی این خودروساز روسی است. وستا با پیشرانه 1.6 لیتری 16 سوپاپ 106 اسب بخاری و گیربکس 5 سرعته دستی عرضه می‌شود. سدان جدید لادا در سه تیپ و با تجهیزات فراوانی چون سیستم کنترل پایداری، سنسور نور و باران، گرم‌کن صندلی‌های جلو، آینه‌های برقی با گرم‌کن و نمایشگر 4.3 اینچی عرضه‌شده است. لادا، وستا را با قیمتِ رقابتی 7 تا 9 هزار دلار عرضه کرده است و قصد دارد با هیوندای اکسنت و کیا ریو رقابت کند. سازندهٔ روسی برنامهٔ ساخت سالانه 120 هزار دستگاه از این خودرو را داشته و امید زیادی به موفقیت آن دارد تا بتواند آمار فروش خود را که چندی است به خاطر وضعیت آشفتهٔ بازار خودروی روسیه افت کرده مجدداً احیاء نماید.

Lada-Vesta-2016-01

لادا Xray

دومین محصول جدید لادا، خودرویی است میان هاچبک و کراس اوور که Xray نام دارد. این خودرو بر روی پلت فرم مشترکی با داچیا ساندرو ساخته‌شده است. تولید Xray از دسامبر سال گذشته و در 7 تیپ آغازشده است. این نیمه کراس اوور هم مانند سدان وستا از زبان طراحی جدید لادا سود برده و ظاهری شبیه به وستا دارد. لادا Xray با دو پیشرانهٔ 4 سیلندر بنزینی عرضه‌شده است. اولی یک واحد 1.6 لیتری با 110 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور و دومی نمونه‌ای 1.8 لیتری با 122 اسب بخار قدرت و 170 نیوتن متر گشتاور است. انتقال قدرت در پیشرانهٔ 1.6 لیتری توسط گیربکس 5 سرعته دستی و در موتور 1.8 لیتری به‌وسیلهٔ گیربکس 5 سرعته اتوماتیک AMT صورت می‌گیرد. لادا Xray فعلاً به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود اما در آیندهٔ نسخهٔ دو دیفرانسیل آن بانام Xray Cross و با ارتفاع بیشتری از سطح زمین عرضه خواهد شد. Xray هم مانند وستا با قیمت مناسب 7700 تا 9200 دلار به بازار عرضه‌شده است.

Lada-XRay-2015-01

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

32 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3639 دیدگاه) ,

    اندازه ی چرخاشون خوبه. مثل چینی ها نیست. من خیلی رو اندازه ی چرخ حساسم.

    پاسخ
  2. king 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    بد نبودن ولی یه حس عقب موندگی دارن نمیتونم بهتر توضیح بدم اما من که خوشم نیومد

    پاسخ
    1. مهران
      سوابق: (15 دیدگاه) ,

      اصلا انگار این روسیه از هنر هیچی بهره نبرده …. طراحی خداوکیلی صفر!

      یه جورایی اصلا با روسیه حال نمی کنم ، چه مردمش چه دولتش

      پاسخ
      1. Hitler
        سوابق: (458 دیدگاه) ,

        درعوض من عاشق همه چیزشونم
        بعضی از آشناهامون که در مغان زندگی میکنن و آشنایانی از روسیه و اون اطراف دارن،به واسطه معاشرت خیلی خوشم میاد ازشون.مردمی رک که حرف آخر رو اول میزنن به همین دلیل کم دروغ میگن،اکثرا دستپخت خوبی دارن(زن هاشون)
        با عقاید خاص و سبک زندگی جالب.
        بر خلاف نظر اکثر کاربرای پدال من فکر میکنم روسیه یکی از قدرترین کشور ها در زمینه خودروسازی هست و فقط نیازی نداره که عرض اندام کنه،چون مصرف داخلی و کشورهای اطرافش درآمد مناسبی رو براش دارن،شما ببینید این ماشینا رو با ده هزار دلار و گارانتی خرکاری روسی کجا میتونید بخرید؟
        خودروی لادا نیوا و کشنده کاماز رو که هر بار میبینم بازم شگفت زده میشم،لادا با تکنولوژی دهه هفتادی موتور 1600سی سی 85اسبی داره .چهارچرخ فنر لول،بخاری فوق العاده،ایمنی فوق العاده و…

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل Mohammadreza
          Mohammadreza
          سوابق: (152 دیدگاه) ,

          ایمنی فوق العاده؟؟؟؟؟؟؟
          heil hitler
          آقای هیتلر (البته با توجه به اسمتون باید متنفر باشید از روس ها) در اینکه خودروهای روسی بسیار مقاوم و هزینه ی نگه داری بسیار پایینی هم دارن شکی نیست اما همنطور که اکثر دوستان اینجا مستحضر هستن از نظر ایمنی هیچوقت حرفی برای گفتن ندارن. خیلی ها محکم بودن و به اصطلاح استخون دار بودن ماشین رو دلیل ایمنی میدونن که کاملا اشتباهه که اگه اینطور بود همین نیسان جونیور خودمون از s کلاس ایمن میبود اما…
          خواهشاً هیچوقت محکم بودن رو برابر ایمن بودن ندونید. البته بی تاثیر نیست اما قسمتی از ایمنی رو شامل میشه ولی خود استحکام بیش از حد اتفاقا به تنهایی عامل نا ایمن بودن هم هست چون مقدار زیاد نیروی حاصل از ضربه و تصادف رو به سرنشینان انتقال میدهد اما وقتی بحث ایمنی وسط باشه اون نیرو در تمام خودرو پخش میشه به علاوه اقدامات دیگه ایمنی هم وارد عمل میشه.
          اینهمه گفتم که اینم بگم لاداها در گذشته جون دار بودن اما هرگز به ایمن بودن مشهور نبودن اونطوری که هیتلر عزیز میفرمایند.

        2. Hitler
          سوابق: (458 دیدگاه) ,

          محمد رضا درسته نام کاربریم هیتلره ولی تعصب خاصی رو هیچی ندارم و فقط اونچه رو که میبینم رو بازتاب میدم.
          ببینید این تست تصادف لادا 2105هست،مدل1982،شرط میبندم هیچ خودروی دهه هشتادی در این سگمنت نیست که به اندازه لادا امن باشه.

          در مورد لادا نیوا هم چون خودم تجربه اشو دارم میگم،نیوا هایی که به تعداد اندک وارد شدن ولی فوق العادن،این خودروها با اینکه ظاهرشون با استاندارد های امروزی قابل قبول نیست،ولی سواریِ،امنیت،مصرف،استهلاک و… فوق العاده عالی ای دارند.
          در مورد اون خودروی تشریفات هم فک کنم به دلیل ساده بودن سیستم موتورش(که هرگونه پیچیدگی احتمال خرابی رو بالا میبره)اونقد مصرف داره.
          به هر حال من با افراد روسی معاشرت کردم،بعضی از خودروهاشونو روندم و بقیشونو هم مطالبشو خوندم،جدای از سیاست های روسیه نسبت به ایران من مردمشو افراد بد و ماشیناشونو ماشینای بدی ندیدم.
          البته این نظر شخصی هست و هر کس آزاده اونطور که میخواد فکر کنه.

      2. مهران
        سوابق: (15 دیدگاه) ,

        دلیلش هم بگم نگید آدم بی منطقیه

        خیانت ها و دشمنی هاشون چه قدیم چه الان یادم نمیره …
        همون جور که دوست عزیزمون “hitler”فرمودند اکثر خارجی ها اون ها رو آدم های بی ادب و خشکی می دونند (که البته اون ها هم بقیه رو تعارفی و لوس می دونند )
        کلا کشور پیچیده ای هستند!!

        پاسخ
  3. فرزاد
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    لادا وستا
    به پول ما در میاد 31
    حالا مقایسش کن با ماشینای پژو و سمند

    پاسخ
  4. یو اس اس اینترپرایز
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    روسیه فقط معروف به موشک های اس 300 و اس 400
    هواپیمای سوخو 24

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1155 دیدگاه) ,

      سوخو۲۴ قدیمی شده!
      الان ۳۴،۳۵ و ۵۰که بش پکفا هم میگن رو داره!
      در کنار مانور پذیر ترین جنگنده دنیا یعنی میگ۲۹ ovt و…

      پاسخ
      1. یو اس اس اینترپرایز
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        روسیه فقط دوس داره هزینه تجهیزات نظامی کنه نمیدونم چرا

        پاسخ
  5. حسین
    سوابق: (1155 دیدگاه) ,

    پوتین حق داشته از اون ماشین تشریفات خوشش نیاد!

    پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4257 دیدگاه) ,

    در هر صورت، قیمتاشون مناسب بود.

    پاسخ
  7. امیر
    سوابق: (179 دیدگاه) ,

    لطف کنید از روسیه مقاله یا متن نزارید تو سایت.با تشکر.

    پاسخ
    1. Hitler
      سوابق: (458 دیدگاه) ,

      چون شما دوس نداری؟؟
      مطلب به دردبخور حتی اگه مال دشمنت هم باشه،باید رو هوا بقاپیش.

      پاسخ
  8. پویان
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    لادا از نظر فنی خیلی خوبه. فقط یه نکته هست که فروش بالا علاوه بر بحث فنی بیشتر به اسم ماشین ربط داره .

    پاسخ
    1. Hitler
      سوابق: (458 دیدگاه) ,

      دقیقا،هیچ کس در بازار جهانی دوس نداره به خودروش بگه گاز 69

      پاسخ
  9. حمیدرضا
    سوابق: (322 دیدگاه) ,

    روسام به این نتیجه رسیدن باید یه تکونی به خودشون بدن وگرنه قافیه رو تو کشور خودشون به چینی ها خصوصا لیفان میبازن قیمت خودروهاشون هم با توجه به متوسط در امد مردم کشورشون خیلی مناسبه

    پاسخ
    1. مهمان
      سوابق: (53 دیدگاه) ,

      البته قیمت چینی ها هم در اونجا خیلی بهتر از ایران هست و مثل ایران چینی های مونتاژی رو به دو برابر قیمت نمیفروشن
      برای مثال قیمت لیفان ایکس 60 در روسیه زیر 35 میلیون هست
      به نظرم روسیه در زمینه خودرو هم از نظر تنوع و هم از نظر قیمت بازار ازاد و خوبی هست و همین که برندهای داخلی تونستن در این بازار دوام بیارن نشون دهنده رضایت مردم از خودروهای داخلی هست. البته افت قدرت خرید مردم در چند مدت اخیر هم مزید بر علت شده

      پاسخ
  10. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2207 دیدگاه) ,

    اگر زیل 4112R نظر پوتین رو جلب میکرد به سلامت عقلانی پوتین بشدت شک می کردم

    پاسخ
  11. احمد
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    اتفاقا من بر خلاف دوستان به شدت عاشق اینم که حتما روسیه و علی الخصوص سنت پترزبورگ و مسکو و سیبری (تو تابستون البته ک هسرسبز میشه) رو ببینم

    لا مصب عکساشونو که نگاه میکنی واقعا بناهای رویایی دارن

    فقط حیف توراش خیلی گرونه ، از حدودای 4.5 میلیون شروع میشه تازه 😐

    پاسخ
    1. پویان
      سوابق: (133 دیدگاه) ,

      لادا از نظر فنی هیچ چی کم نداره .ولی نظرات نسبت بهش خوب نیست .فروش محصول بستگی به تصویرش در ذهن مردم داره.

      پاسخ
  12. مرتضی
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    بخاطر نظرات بعضی دوستان باید افسوس خورد. عقده غرب گرایی موج می زنه تو نظراتشون. شما نه لامبورگینی نصیبت می شه نه همین لادای روسی. تشکر کن از نویسنده که وقت می ذاره واسه نوشتن و ترجمه کردن. در ثانی روسیه قرار نیست هزینه و هنرش رو صرف کنه تا من و شما رو با مدل ماشین هاش راضی نگه داره. اینا هم واسه خودشون تکنولوژی خاصی دار که از این طریق دنیارو وابسته خودشون کردن. تکنولوژی هسته ای که خود آمریکا هم وابسه به روسیه است. تکنولوژی فضایی که ناسا مجبوره تجهیزاتشو به کمک روسیه ببره بالا.کشتی سازی یا صنایع ریلی. تمام اکتشافاتی که تو فضا انجام می شه بیشترشون با دتکتورهای رادیواکتیو روسی انجام میشه. همین سامسونگی که با موبایلش دنیا رو گرفته. صنعت ارتباط موباسیلیش رو مدیون تکنولوژی راداری روسیه است و صدها مورد دیگه. امریکا از فروش هر ماشین 5000 دلار سود کنه روسیه هر پرواز فضاییش بالغ بر صد میلیون دلار پولشه. ماها بهتره از هر مملکتی که هست تکنولوزی های منحصرشون رو لاقال مطالعه کنیم. همه داریم واسه پول تلاش می کنیم. فرقی نداره چه طوره.

    پاسخ
  13. حمید
    سوابق: (867 دیدگاه) ,

    روسیه ادمهای تنبل خیلی زاره دوست دارند همه چیز رو ساده بسازند

    پاسخ
  14. mk8mk
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    لادا xray با ساندرو پلتفرمش مشترکه اما به نظر من هم نمای بیرونی و هم داخل کابینش خیلی بهتر و بروزتره قیمتش هم که خیلی خوبه
    گرون ترین نمونه 32 میلیون

    پاسخ
  15. ایرانی
    سوابق: (190 دیدگاه) ,

    اوضاء طراحی خرابه…

    کیفیت حداقل باید از چینی بهتر باشه……

    پاسخ
  16. Behzad power active
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    خیلی نچسبن خخخخخخخ

    پاسخ
  17. عیسی
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    به نظر من این لیموزنه خیلی زشته ولی اینکه نتیجه زحمت شیش ساله یه تیم فقط به نظر یه نفر بستگی داشته باشه نه کارشناسای اون صنعت چیزیه که فقط تو سیستمهای اقتصادب و اداری ناسالم دیده میشه..متاسفانه تو مملکت ما هم این مشکل زیاد وجود داره..

    پاسخ
  18. Archi KHAN
    سوابق: (1652 دیدگاه) ,

    امریکا جهانخواره !
    اروپایی ها هم فلان …
    ژاپن هم بیسار …
    عاغا حالا با روسیه که خوبین مثلا ، وارد کنین همین ماشین هاشون را با قیمت واقعی …

    پاسخ
  19. دوچرخه سوار
    سوابق: (100 دیدگاه) ,

    آقا نه عاغا .
    بی سوادای اینترنتی

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.