دنده عقبسایر خودروهای اروپایی

معرفی خودروهای ساخت شوروی: آزلک مسکویچ 2142

آزلک (AZLK) یک شرکت خودروسازی در شوروی و بعداً روسیه بود که سازندهٔ برند مسکویچ (Moskvich) بود. این شرکت در سال ۱۹۳۰ تأسیس شد و سالیان سال به ساخت مدل‌های مختلفی از خودروهای مسکویچ در شوروی و روسیه پرداخت. مسکویچ یکی از معروف‌ترین خودروهای ساخت شوروی است که برای چندین دهه در این کشور تولید می‌شد. آخرین محصول آزلک، سری خودروهای مسکویچ ۲۱۴۲ بود که تولید آن‌ها در سال ۱۹۹۸ آغاز شد. این آخرین و پیشرفته‌ترین خودروی مسکویچ بود و نسل پنجم خودروهای این برند محسوب می‌شد.

مدل کنیاز ولادیمیر
مدل کنیاز ولادیمیر

مسکویچ ۲۱۴۲ در سه مدل مختلف ساخته شد. مدل اول «کنیاز ولادیمیر» (Kniaz Vladimir) نام داشت که یک سدان بزرگ خانوادگی بود و در اصل نسخهٔ پایه محسوب می‌شد. مدل بعدی «ایوان کالیتا» (Ivan Kalita) نام داشت که نسخهٔ لوکس بود و طراحی متفاوتی با مدل قبلی داشت. مدل آخر هم «Duet» نام داشت و یک کوپهٔ لوکس بود. این مدل در ابتدا ظاهری مشابه مدل سدان کنیاز ولادیمیر داشت اما در سال ۲۰۰۲ و تنها چهار ماه قبل از خاتمهٔ تولید مورد فیس‌لیفت قرار گرفته و ظاهری آن مشابه مدل سدان ایوان کالیتا گردید.

کدل ایوان کالیتا
مدل ایوان کالیتا
مدل کوپۀ Duet
مدل کوپۀ Duet

کنیاز ولادیمیر ارزان‌ترین مدل ۲۱۴۲ بود و ایوان کالیتا نمونهٔ لوکس‌تر و مجلل‌تری بود که هر دو در سپتامبر ۱۹۹۸ معرفی شدند. سپس مدل کوپهٔ Duet هم چند ماه بعد در می ۱۹۹۹ معرفی گردید. هر سهٔ این مدل‌ها طراحی خارجی بسیار ضعیف و فاجعه‌باری داشتند و کاملاً زمخت و خشک بودند. ویژگی‌هایی که مختص خودروهای ساخت شوروی/روسیه بود.

نسخۀ فیس‌لیفت شدۀ کوپۀ Duet
نسخۀ فیس‌لیفت شدۀ کوپۀ Duet

تمامی انواع مسکویچ ۲۱۴۲ مجهز به پیشرانهٔ ساخت رنو بودند. رنو در اواخر دههٔ ۹۰ شراکت خود را با شرکت خودروسازی آوتوواز (مالک برند لادا) به هم زده بود و به همین دلیل همکاری‌هایی را با آزلک آغاز کرد چراکه در آن دوران، آزلک و آوتوواز رقابت مستقیمی با یکدیگر داشتند.

مدل کنیاز ولادیمیر به‌عنوان نسخهٔ پایه در ابتدا با دو پیشرانه عرضه می‌شد. یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری بنزینی چهار سیلندر با ۷۵ اسب بخار قدرت و یک واحد ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی با ۱۱۰ اسب بخار قدرت. سپس در سال ۱۹۹۹ پیشرانهٔ سومی از نوع ۱.۷ لیتری چهار سیلندر بنزینی با ۸۵ اسب بخار قدرت نیز به لیست موتورها اضافه شد.

اما مدل لوکس‌تر ایوان کالیتا با یک پیشرانه ولی با دو سطح قدرت ارائه می‌شد. این موتور همان موتور ۲ لیتری مدل کنیاز ولادیمیر بود که در نسخهٔ اول با همان قدرت ۱۱۰ اسب بخار و در نسخهٔ دوم با قدرت ۱۴۵ اسب بخار برای مدل ایوان کالیتا قابل سفارش بود. بدین ترتیب این مدل با این پیشرانه قوی‌ترین عضو خانوادهٔ مسکویچ ۲۱۴۲ بشمار می‌رفت. این مدل ظرف ۱۰.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت را داشت.

در تمامی مدل‌ها و موتورها، نیرو توسط یک گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو انتقال میافت. این در حالی بود که مدل کنیاز ولادیمیر طولی برابر با ۴.۷۱ متر و وزنی معادل ۱۱۵۰ کیلوگرم داشت اما نسخهٔ لوکس ایوان کالیتا با ۴.۹ متر طول، کشیده‌تر بوده و ۱۳۰۰ کیلوگرم وزن داشت. بدین ترتیب آزلک مسکویچ ۲۱۴۲ ایوان کالیتا یک سدان بزرگ و لوکس (سگمنت E) البته از نوع روسی بشمار می‌رفت.

نمای داخلی مدل لوکس ایوان کالیتا
نمای داخلی مدل لوکس ایوان کالیتا

بااین‌حال آوتوواز به‌عنوان رقیب مستقیم آزلک در آن سال‌ها بسیار موفق‌تر عمل می‌کرد و در سوی دیگر فروش مدل‌های ۲۱۴۲ مسکویچِ آزلک بسیار پایین بود. به همین دلیل رنو در سال ۲۰۰۲ درخواست قطع همکاری و پایان تولید این خودروها را نمود. بدین ترتیب تولید سری ۲۱۴۲ به‌عنوان آخرین خودروی برند مسکویچ در اواسط آگوست سال ۲۰۰۲ درحالی‌که تنها ۳۵۰۰ دستگاه از آن‌ها تولید شده بود خاتمه یافت. سپس شرکت آزلک نیز در تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۰۲ اعلام ورشکستگی نموده و سرانجام در سال ۲۰۱۰ به‌طور کامل منحل شد.

azlk_2142_ivan_kalita-jpeg

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. hamid_hk

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (62 ديدگاه)

    من همیشه درگیر این بودم که داخل سمند رو از چی کپی کردن. الان فهمیدم

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. Madjid R8 V12 TDI Le Mans

      ۱۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      خخخخخخ.
      خیلی شبیهن.

      موافقم 2
      مخالفم 1
    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      خیلی باحالی

      موافقم 2
      مخالفم 1
    3. حسین

      ۱۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2810 ديدگاه)

      تویوتا کروان مدل اواخر دهه ۹۰ هم توش شبیه هس،یعنی داخل سمند شبیه تو تویوتاهس
      https://www.google.com/search?site=&tbm=isch&source=hp&ei=Pk_yV7_1GOXOgAb8-LXIAw&q=toyota+crown+1990&oq=toyota+crown+1990&gs_l=mobile-gws-hp.3..0l5.2085.11731.0.12185.18.14.0.4.4.0.582.2901.2-2j4j1j1.8.0….0…1c.1.64.mobile-gws-hp..6.12.3121.3..5j41.TjU3amfmZ9g

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. Madjid R8 V12 TDI Le Mans

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    تا الان از اسم یک خودروساز شوروی خوشم نیومده. کلا زبان زیبایی ندارن.

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. کامیاب

      ۱۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (499 ديدگاه)

      ماز گاز اتوواز آفتوواز لادا قیشگوک آزلک گازال ،خخخخخخ
      فک کنم آز به معنی وسیله نقلیه هس که آخرش میارن.

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      شوروی فقط سامانه موشکی و بس

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. کامیاب

        ۱۲ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (499 ديدگاه)

        شوروی که تجزیه شد مجیبد دلبندم.
        بار هزارم صنایع به هم وابسته ان و در راس اون خودروسازی با صنایع نظامی.
        امکان ناپذیره کشوری جنگنده خوبی بسازه ولی خودروی خوبی نتونه تولید کنه.
        تنها دلیل زمخت یا غیرعادی بودن ماشینای روسی برمیگرده به فلسفه ابزار روسی،یعنی طرز تفکرشون اینه:بهترین کارایی از ارزون ترین مواد با عمر طولانی بدون فانتزی سازی.

        موافقم 3
        مخالفم 0
  3. مجید

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    یکی از موفق ترین مدل های این سازنده مدل 408 بود که به صورت استیشن ولی با دو در بود و مرحوم استاد دکتر علی شریعتی یکی داشتن که داستان طولانی داره از فروشش تا بازسازی و قرار دادنش تو موزه دکتر شریعتی تو تهران.با تشکر از آقای دهقان عزیز.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. سامان اذری

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    بچه ها جاتون خالی هر هفته جمعه میریم افرود یه دونه از این ماشین روسی (یواز)میاد تمامی قطعاتش فابریک هس خلیلی ام تمیزه لامصب همه جا میره با رونیز طناب کشی کردند از رو نرفت
    هر جاکه نظرتون برسه میره
    این هفته هم برف بارید کلی حال داد

    http://s6.uplod.ir/i/00825/s38mri7m0g2m.jpg

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. حامد

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    به نظرم پراز ایراد طراحی هستن. روسها بهتره همون تانک بسازن صنعت خودرو رو بدن دست اروپاییا و امریکاییا.نکته آموزنده ش این بود که دولتشون ازشون حمایت بیجا نکرد.

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      روس ها عشق موشک دور برد دارن تا خودرو قشنگ و سریع

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. امیر

        ۹ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (6 ديدگاه)

        ایول پابجی بازی میکنین؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. سینا

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (347 ديدگاه)

    چطور اینقدر زشت ساختن؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
  7. GOD BLESS AMERICA

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    همه چیز در مدل لوکس ایوان کالیتا نوید یک رانندگی آرام رو میده.
    ای کاش چنین کاری رو با سمند میکردند.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. حمیدرضا

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    یه خودروساز در یک کشور که ما همش فکر میکنیم بازارش محدوده نتونه رقابت کنه جمع میشه حتی اگر اسم مدلش پایتخت کشورش باشه ولی طراحی داخلیش به نسبت بیرون تو مدل لوکس واقعا قشنگه نمیدونم چرا ما این طوری نمیتونیم طراحی کنیم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  9. volvo fh

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    چرا شیشه سه گوشش جلوی پنجره است؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
  10. nima

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (150 ديدگاه)

    اون مدل ایوان کالیتا منو یاد چری ویانا میندازه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. وحید

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    شوروی توانایی ساخت خودرو های لوکس و بهتری رو هم داشت ولی بخاطر سیاست کمونیست که بعد از جنگ جهانی دوم حاکم شد عمدا اجازه تولید و واردات اجناس لوکس رو ندادند.
    شما رولزرویس یا فورد موستانگ یا همون شورلت ایمپالا دهه 60 میلادی رو با این لگن های روس مقایسه کنید!
    باز هم طراحی سمند و سورن و دنا

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. میلاد

      ۸ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      به شورلت کامارو و فورد موستانگت بگو می تونه موتورش توی دمای منفی 50 درجه عین آب خوردن کار کنه؟ توی این دما ورق بدنش چاک بر میداره ولی خودروی روسی اونقدر سفت هست اینا براش هیچیه
      اونزمان که لادا رو که اصلا خودروی آفرود نیست بردن آفرود به همراه رنجرور انگلیسی، لاستیک رنجرور ترکید و تعلیقش ، ولی لادا هیچیش نشد رو دیدی؟ حتما برنامش رو ببین، خود بریتانیایی ها هم ساختنش

      موافقم 1
      مخالفم 0
  12. رامین

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اون مدلی که تو ایران از تلوزیون تبلیغ می شد سال های 1340 چی بود می تونید در موردش توضیح بدید
    تبلیغش خیلی زیبا و جذاب بود برام عجیبه که ایران اون موقع با امریکا روابط خوبی داشت چرا با دشمنش شوروی معامله کرد و این ماشین رو وارد کرد .

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا