SUV روسی 40 ساله؛ رانندگی با لادا نیوا Urban مدل 2016

بهترین مثال برای خودروهایی که در گذشته باقی‌مانده و به‌سختی حاضر به تغییر و پیشرفت می‌شوند، لادا نیوا است. این SUV روسی تقریباً 40 سال است که در حال تولید بوده و از سال 1977 که تولید آن آغاز شد تاکنون واقعاً می‌توان گفت که تغییر عمده‌ای نداشته است. هرچند نیوا عمدتاً به‌صورت یک SUV سه در عرضه‌شده است اما لادا در این سال‌ها نسخه‌های گوناگونی از آن همچون سواری 5 در و وانت را نیز به تولید رسانده است. بعلاوه سازندهٔ روسی در طول دورانِ تولیدِ نیوا با انجام تغییراتی سعی در بروز نگه‌داشتن آن داشته و نسخه‌های مختلفی از آن را بانام‌های گوناگونی عرضه کرده است.

lada_4x4_urban_11

لادا در سال 2014 فیس لیفتی را بر روی نسخهٔ 3 در نیوا انجام داده و با تجهیز به امکانات بیشتر و به‌روزرسانی‌هایی در داخل و خارج، آن را بانام Urban 4×4 عرضه نمود. حال به‌تازگی نسخهٔ 5 در نیوا Urban نیز با مدل 2016 به بازار عرضه‌شده که به امکاناتی چون گرم‌کن صندلی‌ها، آینه‌های برقی و شیشه‌های برقی مجهز شده است. البته این تمامی امکاناتِ نیوا Urban 2016 نیست و این خودرو از تجهیزات دیگری چون جا لیوانی بین صندلی‌های جلو نیز بهره می‌برد.

lada_4x4_urban_9

نوستالژی در خودرویی جدید!

لیست ویژگی‌های جدید این خودرو به‌اندازهٔ کافی بلند هست که طرفداران لادا را خشنود کند اما حتی با تغییر نام آن به 4×4 Urban، بازهم رانندگی این خودرو همانند نیواهای اواخر دههٔ 70 بوده و همچنان همان ایرادات پابرجا هستند. پیشرانه عربده میزند، گیربکس ناله می‌کند، سیستم تعلیق خشک و خشن است و حتی در سرعت 120 کیلومتر در ساعت بهتر است بجای گفتگو با سرنشینان، با آن‌ها با زبان اشاره صحبت کنید.

Lada-2131-Niva-2016-Urban-0

کابین خودرو تحت سلطهٔ پلاستیک قرار دارد و ارتفاع فرمان هم قابل تنظیم نیست بااینکه ممکن است حالت نشستن شما و ارتفاع فرمان مناسب نباشد؛ بنابراین داخل خودرو کاملاً سن بالای آن را نشان می‌دهد. هرچند که پیشرانهٔ بنزینی 4 سیلندر آن با 1.7 لیتر حجم و 83 اسب بخار قدرت تا حدودی مدرن است. شتاب صفرتا صد را نیز توانستیم با 4×4 Urban در 19 ثانیه ثبت کنیم. هنگام فشردن پدال گاز، احساس خوبی به انسان منتقل می‌کند اما در سرِ پیچ‌ها به دلیل تعلیق اسفنجی و موقعیت بالای صندلی‌ها، احساس ناخوشایندی داشته و پیچیدن با سرعت بالا با آن شجاعت می‌خواهد. نیوا 2016 می‌تواند به مصرف سوختی کمتر از 10 لیتر در صد کیلومتر دست یابد اما برای این کار باید خویشتن‌داری زیادی داشته و کمتر پدال گاز را فشار دهید.

lada_4x4_urban_13

البته ویژگی‌های رانندگی و سواری این خودرو خیلی بد نیست بلکه این نوع سواری مختص فرهنگ عمومی لادا بوده و درواقع شهرت نیوا به همین امر است. نیوا مثل برادر کوچک لندروور دیفندر می‌ماند و درست مانند آفرودر اسطوره‌ای انگلیسی‌ها، نیوا هم برای محیط‌های خشن ساخته‌شده است. او اغلب در مناطق ناهموار و به‌دوراز تمدن مورداستفاده قرار می‌گیرد. لادا نیوای جدید در درجهٔ اول گروهی از افراد را هدف قرار داده که بیشتر به مناطق خشن و بیرون از شهر می‌روند ازجمله شکارچیان، جنگلداران و کشاورزان محلی. نیوا هنوز هم به لطف فاصلهٔ محوری کوتاه (در نسخهٔ سه در) سیستم چهارچرخ محرک و دو اهرم بین صندلی‌های جلو (که یکی مخصوص سنگین کردن ضریب گیربکس است و دیگری قفل دیفرانسیل را فعال می‌کند)، تنها SUV واقعی روسیه است.

Lada-2131-Niva-2016-02

مقررات امینی، تهدیدی برای نیوا

لادا نیوا 4×4 Urban مدل 2016 با قیمت 11,990 یورو قابل خریداری است که قیمت بسیار پایینی محسوب می‌شود؛ اما این خودرو به‌طور دائم به توقف تولید تهدید می‌شود؛ اما نه به خاطر اینکه خریدار کافی برای آن وجود ندارد چراکه این خودرو در روسیه در هر کوچه و خیابانی دیده می‌شود و مهم‌تر از آن هرساله هزاران دستگاه از آن فروخته می‌شود. بلکه گاهی اوقات مقررات ایمنی در تصادفات موجب می‌شود که نیوا با توقف تولید مواجه گردد. این در حالی است که لندروور دیفندر هم به همین سرنوشت دچار شده و تولید آن امسال متوقف شد؛ اما ادامهٔ تولید نیوا عمدتاً به دلیل این واقعیت است که لادا خودروساز چندان بزرگی نیست و نیوا را نیز در سری اندکی تولید می‌کند و درنتیجه کمتر به شرایط و ویژگی‌های ایمنی آن توجه می‌شود. این یکی از دلایلی است که حتی هنوز در نیوا Urban هم ایربگ وجود ندارد.

lada_4x4_urban_10

مشخصات فنی

پیشرانه 4 سیلندر بنزینی
حجم موتور 1.7 لیتر
قدرت 83 اسب بخار
گشتاور 130 نیوتن متر
محور محرک چهارچرخ
گیربکس 5 سرعته دستی
شتاب صفرتا صد 19 ثانیه
حداکثر سرعت 137 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت 9.5 لیتر
طول/عرض/ارتفاع 4.24/1.69/1.64 متر
فاصلهٔ بین دو محور 2.7 متر
وزن 1210 کیلوگرم
قیمت 11,990 یورو

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

35 دیدگاه

  1. Sardar
    سوابق: (43 دیدگاه) ,

    ولی بازم از ایران فرغون و سایپا بهتره

    پاسخ
    1. محمدرضا
      سوابق: (32 دیدگاه) ,

      خداییش نه دیگه صفر تا صد و قدرت و ببین قیمتشم زیاد

      پاسخ
    2. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      @.F
      چقدر شرقی!!!!!!!
      طرز تفکر شرقی توش موج میزنه چرا وقتی همینو میخرن بهترشو بسازیم؟!؟!
      طراحی به شکل مفتضحانه ای قدیمی هست و فضای کابین هم منو برد به جنگ جهانی دوم
      افرود خوبی داره اما ایا لندکروزر و جیپ های مختلف افرودهای بدی بودن که تغییر نسل دادن؟؟؟؟
      علاقه ای به صحبت بیشتر ندارم چون اطاله ی کلام هستش
      وای بر مردم اون کشوری که کشورشون از تفکرات ….این کشور پیروی کنه

      پاسخ
      1. xan
        سوابق: (40 دیدگاه) ,

        آقای غربی این خودرو و تفکر پشتش چه ربطی به اون طرز فکری که شما میگی داره ؟ اصلا مگ اون طرز فکری که با هزار تیکه بیان کردی و مطمئنم کمتر کسی میدونه چی گفتید تو این کشور هست الان که پیروی کردن از روسیه ربطی با اون طرز فکر داشته باشه ؟ هست ؟ شرط میبندم تمام مطالعاتت در حد صفحات ویکی پدیا و چندتا نوشته سرمایه داراس… 🙁

        پاسخ
        1. Zonda R
          سوابق: (1591 دیدگاه) ,

          Xan عزیز
          شما استاد بنده هستید من هیچ ادعایی ندارم در مورد مطالعات سیاسی و البته در هیچ مورد دیگری
          بنده طرفدار رفاه اجتماعی و ارامش روحی هستم علاقه مند به اعتدال هستم
          اماااا در مورد طرز تفکر روسیه و خطی مشی اون در جامعه بشری از جمله کشور…..
          بگذریم
          اینجا جای بحث سیاسی نیست ترجیح میدم بجاش بحث کنم
          ارادتمندم

      2. مهیار
        سوابق: (14 دیدگاه) ,

        تاکسی های شهری انگلستان هم تغییرات کمی داشته نسبت به قبل . البته اینکه ایمنی ماشین بالا نبردن خیلی افتضاحه ولی همین طراحی قدیمی حس نستالژیکش باعث خرید و محبوبیت بین مردم روسیه میشه , من یه زمانی لادا نیوا ( جوجه اردک زشت ) مدل 1990 داشتم واقعا ماشین خیلی کم استهلاک و دوس داشتنی بود و اگه این مدل 2016 به همین قیمت 50 تومن تو ایران بود حتما میخریدم ( البته 50 تومن پول واسه ماشین ندارم )

        پاسخ
      3. تصویر پروفایل نوید جهرمی
        نوید جهرمی
        سوابق: (1443 دیدگاه) ,

        بیشتر باید گفت طرز تفکر کمونیستی . ژاپن و کره هم شرقی هستن اما از این اخلاقا ندارن.
        در کل شباهت سیستم اقتصادی و مدیریتی مملکت ما شبیه سیستم های بلوک شرق قدیمه. هرچند رنگ و لعاب و اسم بهش بدن اما ماهیتش همونه.

        پاسخ
      4. Hitler
        سوابق: (459 دیدگاه) ,

        متن متعصبانه نوشته شده،کاملا موج میزنه توش که میخواس نیوا رو بکوبه.
        این ماشین زشت،قدیمی هست (البته از نظر نویسنده و جامعه)ولی ببینید اینو مردم عادی نمیخرن،این خودرو ساخته شده تا طبیعت رو به چالش بکشه،من بارها در این سایت گفتم هیچ خودرو با هیچ تکنولوژِی بروزی نمیتونه آفرودی بهتر این کوچولوی دوست داشتنی بره،
        من این خودرو رو روندم،هر جا دلتون بخواد رفتم،تعلیق فنر لولش بر خلاف گفته ها بسیار نرم و پیشرفته هس،دنده کمکیش میتونه یه تانکو بکسل کنه،دید فوق العاده ای به اطراف داره،ارزونه،درایران که قطعش موجود نیست،من تمامی قطعاتشو جایگزین کردم،بازم آخ نمیگه.
        [البته دروغ چرا منجیت گیربکسشو سفارش دادم آوردن چون پیدا نکردم ]

        پاسخ
  2. ali
    سوابق: (1280 دیدگاه) ,

    از ایران خودرو و سایپا بدتر همین ماشین روسیا هستن
    ولی با تمام این اوصاف کسایی که ماشین روسی استفاده کردن گفتن خیلی سگ جونن و محکم

    پاسخ
    1. amir.z
      سوابق: (28 دیدگاه) ,

      هرچقدر هم داغون باشه از اشغالای سایپا و ویران خودرو بهتره….حداقل یه ذره ظاهرشو تغییر دادن…..نیسان جونیور ما همونیه که نیم قرن پیش بود…..صنعت خودروسازی ایران دزد ترین و پست ترین صنعت طول تاریخ بشریته…..اصلا هم بی انصافی نیست

      پاسخ
      1. xan
        سوابق: (40 دیدگاه) ,

        آره بابا هرچند یه فاجعه س اینم ولی محصولات ما هم نسبت به همین فاجعه ن !
        دو دیفرانسیل ، کمک دنده ، آفرود خوب و سگ جونم هست واقعا مصرفشم که نصف نیسان و آریسانه. این ویژگیها رو خودرو سازای ما اصلا قبول ندارن تا بخوان بهش برسن. خودروهای ما تا یه بارون بهشون بخوره اصلا زنگ میزنن … دیگه بماند قدم بعدی !

        پاسخ
  3. پویان
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    اگه سیستم تعلیق و راحتی و نرمی ماشین براتون مهمه سیتروئن بگیرید .واقعا بینظیره.
    لادا های 2016 هم بسیار مناسب هستن چون میخوان صادراتشون رو زیاد کنن .لادا بهترین خ ودرو رو با توجه به هزینش تحویل میده.

    پاسخ
  4. پویان
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    لادا های 2016 بسیار مناسب هستن چون میخوان صادراتشون رو زیاد کنن .لادا بهترین خ ودرو رو با توجه به هزینش تحویل میده.

    پاسخ
  5. یوسف
    سوابق: (154 دیدگاه) ,

    فک کنم تنه روسا خورده به تنه ایرانیا. کلا بیخود نیست با هم تفاهم دارن.

    پاسخ
  6. یه پسر
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    ؛ ماشینی که مردم یه کشور سوار میشن یا خودرو ساز هایی که دارن دقیقا نشون دهنده شرایط اقتصادی تا حتی فرهنگی شونه
    مثلا تو اروپا بخصوص فرانسه تمایل اکثریت به استفاده از خودرو های آپشنال ایمن و در عین حال کوچیک و کم مصرفه

    یا خودرو های آلمانی که نشون دهنده کشور و مردمی هس که به خودشون احترام می ذارن و بهترینن

    در مقابل عرب ها تنها چیزی که از ماشین می فهمن رو دوچرخ راه رفتن با اس یو وی های پر حجم و سدان های لوکس بزرگه

    و کشور شکست خورده و تمام شده ای مثل روسیه که ریس جمهورش افتخاری بجز کشتی و شکار ببر پلنگ و ساخت بمب موشک نداره مسلما بایستی صنعتش یخ زده و تمام شده باشه

    حالا به نظرتون صنعت خودروسازی ایران گواه کامل شرایط نا به سامان و عجیب غریب مردم و مسئولین ما نیس ؟ 🙂

    پاسخ
    1. پویان
      سوابق: (133 دیدگاه) ,

      صنعت یخ زده ? جک نگو پسر .روس ها در صنایع نظامی و هوافضا پیشرفته ترین هستن. در زمینه سلولهای بنیادی که پیچیده ترین علم مربوط به علوم تجربیه جزو 3 کشور پیشرو دنیا هستن

      پاسخ
    2. پویان
      سوابق: (133 دیدگاه) ,

      قیمت این خودرو 12000 یورو هست و برای این رنج قیمت بد نیست

      پاسخ
    3. كوروش
      سوابق: (322 دیدگاه) ,

      بنظرم بهتره نگران روسا نباشیم چون هم ماشین خوب سوار میشن هم به اندازه کافی وضع مردمشون عالی شده یه دور توی روسیه بزنید کاملا متوجه می شید پوتین رو می پرستند از فرش رسوندشون به عرش درامد مردمشون توی دوران پوتیین بالای ١٠٠ درصد رشد داشته کمی فکر کنید بابا

      پاسخ
  7. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    سیاست کمونیستی روسیه در صنایع داخلی موج میزنه قدرت این خودرو 83 اسبه که کمی بیش از پرایده…طراحی مربوط به دوران جنگ های صلیبی و تریم 100%پلاستیکی البته از روس ها بیش از این انتظار نمیره کشوری که با غرب ستیزه جویی میکنه و میخواد از اول چرخ اختراع کنه متاسفانه دوشرکت ایران خودرو و سایپا هم با الگو بردای از کشور دوست و برادر روسیه دست به خلق آثار مشابهی میزنن از قبیل روا روا ایکس پارس سال پارس پارسال و آردی و پی کی و وانت آریسان که همگی در مجموع آهن پاره ای بیش نیستند

    پاسخ
    1. پویان
      سوابق: (133 دیدگاه) ,

      خیر دوست عزیز خودروهای لادا سگ جون ترین و با دوام ترین خودروها هستن.
      میخواد از اول چرخ اختراع کنه؟شوخی میکنی مفهوم این صحبت نداشتن صنعت اون کشوره .فراموش نکن بالاترین سطح مهندسی مربوط به صنایع نظامی و هوافضا میشه که روسیه در این موارد خیلی قویه .

      پاسخ
    2. xan
      سوابق: (40 دیدگاه) ,

      در پاسخ حرفات بگم تنها چیزی که تو روسیه نیست و نبوده کومونیسته ( غیر از برهه بسیار کوتاهی) ! چیزی که خیلی بوده دیکتاتوری بوده که همونم باعث شد اون صنعت و علم عظیمی که داشتن به هیچی نرسه ! همین الانشم دارن همین الانم تو صنعت نظامی و هوا فضا هر صنعتی بگی جزو بزرگترینها و بهترین ها هستن فاصله ایم که با آمریکا براشون بوجود اومده به خاطر اینکه علم و صنعتشون به دلیل اینکه کل دنیا ازشون فاصله گرفت منبع درآمدی براشون نداشته . این خودرو هم نمادی از وضعیت سیاسیشون هست یه زمانی جزو بهترینها بوده ، اگه نگیم بهترین. ولی هیچ تغییری نداشته در این 40 ساله. صنعت خودرو چیزی نیست که یه شرکت بتونه به تنهایی سرپاش نگه داره. صنعت خودور سازی باید فرای مرزهای یه کشور باشه. طراحی و تولید یک خودرو و پلتفرم چیز ساده ایی نیست و نیاز به همکاری بین المللی داره تا به صرفه باشه. پس نیاز به روابط درست حسابی و بازار آزادی داره. دقیقا خودرو سازی ما هم هیچوقت پیشرفتی نخواهد کرد چون شرایطش خیلی از روسیه هم بدتره و کمترین آزادی تجاری تو ایران وجود نداره. تازه ما داریم تو این صنعت به خودرو ملی و موتور ملی و گیربکس ملی فکر میکنیم واقعا خنده داره تو کل دنیا یه خودروی ملی به من نشون بدین از کشوری که صنعت خودروسازی درست حسابی داشته باشه! الا خودروهای کره شمالی و همین لادا ! 😀

      پاسخ
      1. arash
        سوابق: (16 دیدگاه) ,

        با یک خبر نگار علمی خارجی صحبت میکردم میگفت از این نظر که آیا روسیه علم و دانشی در حد آمریکا داره یا نه میگفت نظرش اینه که روسیه علمشو داره در خیلی از زمینه ها ولی پولشو نداره ولی آمریکا در خیلی از زمینه ها پولشو داره ولی علمشو نداره
        من خودم از روسا اصلا خوشم نمیاد ولی اگه اقتصاد قوی داشتم الان فرسنگ ها از آمریکا جلوتر بودند
        همون طور که قبلا جلو بوده

        پاسخ
        1. پویان
          سوابق: (133 دیدگاه) ,

          روسیه به همراه امریکا والمان علمی ترین کشورهای دنیا هستن .

  8. محمدرضا
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    Omg…
    واقعا که
    زبان از توصیف این افتضاح قاصره!

    پاسخ
  9. احمد باقری
    سوابق: (4304 دیدگاه) ,

    اصلا معلوم نیست چی درست کردن.

    پاسخ
    1. اکبر66
      سوابق: (28 دیدگاه) ,

      ما خودمون در پارس خودرو . نیسان پاترول تولید میکردییم .موتورشو مگا موتور میزد .اطاقشم در داخل تولید میشد… گفتن قدیمی شده از رده خارج شد . از این خیلی بهتر بود

      پاسخ
  10. پرهام
    سوابق: (41 دیدگاه) ,

    لادا مدتها درجا زده بود و مدلی مثل نیوا و یا مدلی که از روی فیات 125 این همه سال تولید شده خودش نشون دهنده این عقب موندگیه ولی همین شرکت لادا الان داره به سرعت پیشرفت میکنه .از پلتفرم رنو استفاده میکنه مدل هایی مثل کالینا -وستا- گرانتا هم داره که تو هرکدوم پیشرفت این برند کاملا مشخصه . اوضاع مردمشم از ما بهتره چون انتخاباشون بیشتره تو هر سطحی چه پولدار -یا متوسط به پایین انواع و اقسام برند ها از چینی و ایرانیو روسی گرفته تا بهترین برندها .

    پاسخ
  11. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    باید با پیکان درگ بزنه

    پاسخ
  12. HADI
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    ببخشید دیر نظر دادم داشتم نماز شکر به جا می اوردم صد رحمت به ایران فرغون و سایپا گراید صفر تا صدش 12 ثانیه و پیکان 15 ثانیست
    خدایاذ شکرت به دلیل مغز هایی که تو ایران فرغون و سایپا کار میکنن به خصوص بخش طراحی لا مصب طراحیش از جلو ادم رو یائ بدهکاریاش میندازه پشتشم که دیگه بماند
    خدایاااااااااااااااااا شکررررررررررررررررررت

    پاسخ
  13. timing
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ماشین های آفرود روسی از قدرت و استحکام و ماندگاری بالایی برخوردارن وتعمیرات آسونی دارن به همین دلیل حتی نیروهای نظامی ایران هم از اون ها چیه در گذشته وحال استفاده کردن. دوستان سرمایه داری که ماشین های لوکس رو با اینها مقایس میکنن بخاطر یک سری آبشن های گول زنک فریب میخورن و کارکرد اصلی ماشین رو در نظر نمیگیرن. از طرفی قیمت عرضه رو در نظر داشته باشید قیمیت نیوا یک سوم قیمت یک آفرود لوکس هست که این به معنی جلوگیری از اتلاف منابع هست چیزی که در نظام سرمایه داری میره که دنیا رو به جنگ و نابودی بکشه.

    پاسخ
  14. نوید رسولی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    والله من تعجب میکنم.من نیوای ۲۵سال پیش رو دارم و فوق العاده است و ازش خیلی راضیم.اطلاعاتی که دادی منبع نداره؟نیوا عقب جلو فنر لول با ۱۲تا مندل یکی از نرم ترین چهارچرخ محرکهای دنیاست.با نیوا نمیشه چپ کرد به هیچ وجه.من با نیوا ۴دنده خودم ۱۶۵تا پر کردم با نیوا پسرعمو ۱۷۰تا حتما ماشینم نیوا نیست دیگه😂😂😂.نمیدونم راجب صدا منظورت از صدا چیه اگه منظورت صدای دف که حتما سوار نیوایی شدی که کمک گیربکسش باز شده و با تنظیم محل کمک گیربکس هیچ صدایی نمیشنوی.من خودم مهندس مکانیکم و بتناسب شغلم و تخصصم ماشین های زیادی نشستم نیوا آپشن نداره ولی انقدر سواری تکی داره که قابل مقایسه با هیچ ماشین دیگری نیست.حتی شبا دوستدارم تو ماشینم بخوابم.شمایی که این مطلب رو نوشتی ایکاش واسه یبار سوار نیوا میشدی بعد وجدانت واسه این اراجیف بدرد میومد😂👍

    پاسخ
  15. نوید رسولی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    نیوا تو ۱۷تا کشور تولید شده یعنی میخواد بگه اونا خر بودن ما عاقلیم.😂
    روسیه از تمام کشورها توش ماشینن ولی باز مردم روسیه و ارمنستان و آذربایجان و داغستان و گرجستان و مجارستان و ترکیه و…. نیوا سوار میشن اما ماشین فرانسوی و چینی نمیشینن .اونا عقب مونده نیستن ما عقب مونده ایم که رنو و پژو رو زنده نگه داشتیم.😂😂😂
    شرکت رنو ۵۰درصد سهام شرکت ولگای روسیه رو خریداری کرد چون توان مقابله با برطرف کردن نیاز مردم روسیه رو با ماشین های آشغالش نداشت فقط همین💪💪

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.