معرفی خودروهای ساخت شوروی: سدان لوکس زیل 4102

اتحاد جماهیر شوروی سابق و همین‌طور روسیهٔ فعلی برخلاف صنعت هوافضا و نظامی قدرتمند، هیچ‌گاه صنعت خودروی پیشرفته‌ای نداشته و معدود خودروهای ساخت این کشور نیز در عرصهٔ جهانی حرفی برای گفتن ندارند. بااین‌حال روسیه خودروسازان کوچک و بزرگ زیادی چون لادا، گاز، تاگاز، زیل، یوآز، سئاز، زاز و… دارد که فروش محصولاتشان صرفاً محدود به بازار داخلی و یا نهایتاً کشورهای مشترک‌المنافع می‌شود.

Zil-4102-1988-02

یکی از خودروسازان معتبر شوروی سابق و همین‌طور روسیهٔ فعلی، شرکت زیل است که بیشتر به ساخت خودروهای لوکس و تشریفاتی مشهور است. این شرکت در سال 1987 ساخت سدان لوکسی را بانام 4102 را جهت جایگزینی با مدل قدیمی 41047 آغاز کرد. زیل 4102 به‌عنوان یک وسیلهٔ نقلیهٔ رسمی برای رهبران شوروی طراحی‌شده بود.

zil_4102_opytnyj_8

ساخت اولین پروتوتایپ این خودرو در سال 1987 در خط مونتاژی در مسکو آغاز شد و در سال 1989 ساخت آن تکمیل شد. نمونهٔ دوم نیز در سال 1990 تولید گردید؛ اما از زیل 4102 فقط همین دو دستگاه ساخته شد و هرگز به تولید انبوه نرسید چراکه میخائیل گورباچف، رهبر وقت اتحاد شوروی به دلیل اینکه خودروی نهایی چندان موردتوجه‌اش قرار نگرفت با تولید انبوه آن مخالفت کرد.

Zil-4102-1988-01

هیچ‌گونه اطلاعات رسمی در رابطه با موتورهای مورداستفاده در 4102 منتشر نشد اما در بسیاری از منابع برای آن سه پیشرانه ذکرشده است که عبارت‌اند از: یک موتور 4.5 لیتری V6، یک واحد 6 لیتری V8 و یک پیشرانهٔ عظیم 7 لیتری دیزل. جهت انتقال قدرت نیز دو گیربکس 5 سرعتهٔ دستی و یا 4 سرعتهٔ اتوماتیک وجود داشت که نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کردند.

zil_4102_opytnyj_6

اما چه چیزی این خودرو را خاص و منحصربه‌فرد می‌کند؟ در جواب این سؤال باید گفت با توجه به سطح کیفیت و مهندسی متوسط خودروهای ساخت روسیه، زیل 4102 یک شاهکار به‌تمام‌معنا است؛ زیرا در قسمت‌های از آن همچون سقف، درِ صندوق بار، کاپوت و سپرها از فیبر کربن استفاده‌شده بود! در طراحی 4102 به‌شدت از خودروهای بزرگ و لوکس ژاپنی الهام گرفته‌شده بود به‌طوری‌که شباهت زیادی به نسل اول لکسوس LS و برخی از محصولات مزدا دارد. بعلاوه در آن از برخی از المان‌های طراحی کادیلاک استفاده‌شده بود تا بتواند با مرسدس بنزهای E کلاس و S کلاس W123 و W126 که در آن دوران در اروپا بسیار محبوب بودند رقابت کند.

بعلاوه زیل 4102 اولین خودروی ساخت شوروی/روسیه بود که در آن از شیوهٔ ساخت بدنه روی شاسی استفاده‌نشده و از شیوهٔ ساخت پلت فرم مدرن بهره گرفته بود. این امر موجب شده بود که 4102 نزدیک به نیم تن وزن کمتری از 41047 داشته باشد. زیل 4102 در 10.5 ثانیه می‌توانست از صفر به‌سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست یابد. مصرف سوخت آن نیز در نمونهٔ بنزینی V8 برابر با 18 لیتر در صد کیلومتر در هنگام حرکت با سرعت 90 کیلومتر در ساعت ذکرشده بود.

DSC_8031

این خودرو ازلحاظ داخل کابین مسلماً راحت‌ترین خودروی آن زمان روسیه بود. تجهیزات استاندارد آن شامل رادیو AM/FM و پخش کاست، تنظیم برقی صندلی‌های جلو در دو جهت، صندلی‌های عقب قابل تنظیم، پنجره‌های برقی،برف‌پاک‌کن چراغ‌های جلو، فرمان هیدرولیک و بخاری می‌شد که در تیپ لوکس‌تر صندلی‌های چرمی، تهویه مطبوع و ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ نیز به آن افزوده می‌شد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

20 دیدگاه

    1. یو اس اس اینترپرایز
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      شوروی فقط قدرت نظامی داره و بسه.روسیه الان

      پاسخ
  1. تصویر پروفایل riofarina
    riofarina
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    همیشه برام سوال بوده که چرا روسیه با وجود پیشرفته بودن در صنعت هوا و فضا حتی نظامی در صنعت خودرو اینقدر عقبه؟!
    اصلا مگه میشه موتور هواپیما بلد باشی درست کنی ولی بلد نباشی یه خودرو درست حسابی تولید کنی؟
    بنظرم این صنعت برای روسیه اهمیت نداره و تمایلی به تحقیق و توسعه در این صنعت نداره.

    پاسخ
    1. مهدی
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      مثل ایران
      با وجود اینکه توانایی ساخت بهترین موشک ها و تجهیزات نظامی رو دارن ولی تو صنعت خودرو سازی هیچی …
      چون که اصلا بنا به حرکت تو صنعت خودروسازی نیست …

      پاسخ
      1. احسان(احسان سابق)
        سوابق: (2212 دیدگاه) ,

        مشکل روسیه اینه که مثل ایران تمامی صنایع مهم این کشور دولتی هست و برای نمایش اقتدار حاکمیت و طبق سنت کمونیسم عموما در صنایع هوایی و فضایی و نظامی به کار میره.واسه همین چنین دولت هایی حاضرن هر چقدر که می تونن منابع مهم رو به چنین طرح هایی اختصاص بدن و دیگه نیروی متخصص یا پولی برای تحقیق و توسعه در زمینه ی محصولات مصرفی باقی نمی مونه

        پاسخ
    2. حسین
      سوابق: (1163 دیدگاه) ,

      اگر شما بتونی هواپیما تولید کنی دلیل نمیشه که بتونی چوب بستی یا ماشین بسازی!
      چون هر فناوری زیر ساخت های خودش رو می‌خواد و هزینه تحقیقاتی خودش رو می‌طلبه!
      خیلی از کشور های اروپایی توی ایرباس شریک اند و تولید قطعه می‌کنند اما ۸۰درصدشون چوب بستنی تولید نمی‌کنند!

      تازه بحث های صرفه و … بماند

      پاسخ
      1. علیرضا
        سوابق: (187 دیدگاه) ,

        منظور دوستمون اینه که اونها از لحاظ علمی تواناییش رو دارن چرا سرمایه گذاری نمیکنن بسیاری از بزرگترین دانشمندای ریاضی دنیا روس هستن

        پاسخ
  2. تصویر پروفایل mohammad
    mohammad
    سوابق: (78 دیدگاه) ,

    چجوری میخواستن با بنز رقابت کنن!!؟ اونم w126!!؟ تازه تو دوران طلاییش!!!-_-

    پاسخ
  3. ali
    سوابق: (1297 دیدگاه) ,

    طراحیش بد نیست فقط قوس گلگیر عقبش زشته وگر نه واسه اون دوره زیادم بد نیستش

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل moein
    moein
    سوابق: (775 دیدگاه) ,

    روسیه نیاز خودش رو از ایران بگیر تا چین رو ژاپن و غیره تامین می کنه نیازی به خودرو سازی نداره خوب کاری هم می کنه
    ما خوبیم دلمون خوشه خودرو سازی داریم و محصولات 30 سال پیش رو منتاژ می کنیم تازه افتخار هم می کنیم
    اینا یا نمی سازن یا یه چیز توپ می سازن

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4296 دیدگاه) ,

    برای اون زمان، طراحی خوبی داشت.

    پاسخ
  6. Modern
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    به نظر من برای اون زمان ماشین خوبی بوده

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل Hamid
    Hamid
    سوابق: (234 دیدگاه) ,

    ” زیل 4102 هرگز به تولید انبوه نرسید چراکه میخائیل گورباچف، رهبر وقت اتحاد شوروی به دلیل اینکه خودروی نهایی چندان موردتوجه‌اش قرار نگرفت با تولید انبوه آن مخالفت کرد.”
    مشکل کشورهایی مثل کره شمالی، شوروی و تا حدی چین و روسیه فعلی اینه که یک شخص تو همه مسایل دخالت میکنه و نظر میده. حتی تصمیم گیری در مورد تولید یک مدل خودرو!

    پاسخ
    1. احسان(احسان سابق)
      سوابق: (2212 دیدگاه) ,

      یادت رفت ایران رو بگی

      پاسخ
  8. احمد
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    حداقل روسیه خودروسازی نداره تعرفه واردات خودرو با نرخ های متفاوت و عجیب غریب هم نداره و کاملا قیمت گذاری رو به شرکتا سپرده

    اینجا ماشینیایی هستن که تعرفه رو 200% هم حساب کنی باز دوبرابرش قیمتگذاری شده !

    پاسخ
  9. حمیدرضا
    سوابق: (325 دیدگاه) ,

    به نظر من تو صنعت خودرو دارن حرکت های خوبی می کنن چند روز پیش داشتم صفحه شرکت لادا رو نگاه می کردم از پلتفرم و موتور لوگان استفاده کردن چند مدل خودرو ساخت داخل باهاش تولید کردن باقیمتای خیلی رقابتی با خودروهای چینی ولی چند سال طول میکشه که به سطح اول برسن دلیلشم بیش تر از اینکه به تکنولوژی مربوط باشه به فلسفه خودرو مربوطه که یه وسیله تجملی و غربی می دونستن

    پاسخ
  10. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    کاش یکی از رئیس جمهورهای ما هم یه ذره جنم میخائیل گورباچف، رهبر وقت اتحاد شوروی را داشتن و دستور توقف بعضی (!) مدل ها را میدادن …

    پاسخ
  11. parham
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    در کل صنعت شوروی و حتی روسیه فعلی آش دهن سوزی نیست .
    اکثر تولیدات هوا فضای شوروی بدون ایراد و عالی نیستند.چون سطح استاندارد مناسبی رو رعایت نمیکنند.
    ضعف شوروی سابق الکترونیک بوده و هست و به همین دلیل اکثر تولیدات آنها بر پایه مکانیک استواربوده.و ساختار ساده و از نظر برخی جان سخت به نظر می آید.
    اکثر تولیدات شوروی به دلیل ارائه نشدن در غرب و مورد مقایسه قرار نگرفتن. هایپ شده اند و همیشه فرض میشد که از توان صنعتی بسیار بالاتری برخوردار هستند.
    تا زمانی که یکی از خلبانان شوروی با جنگنده نظامی mig 25 به ژاپن گریخت.و تقاضای پناهندگی کرد.این فرصت باعث شد تا آمریکایی ها این جنگنده مخوف و پر سرعت را به غنیمت بگیرند و مورد برسسی قرار دهند.با کمال تعجب متوجه شدند که کامپیوتر این جنگنده نامی. با لامپ خلا کار میکند و بیشتر قطعات توسط جوش های دستی نه اتوماتیک جوشکاری شده اند. این مساله غرب را بسیار شگفت زده کرد.

    پاسخ
  12. ایرانی
    سوابق: (197 دیدگاه) ,

    یه چزی بین … تویوتا سوپرسالن… کادیلاک و ولووهای دهه 80 و اوایل 90…

    ظاهرا اون زمان داخلش با ابهت بوده و جالب…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.