توسعه پیشرانه 1.6 لیتری کونیگ‌زگ

کونیگ‌زگ خودروسازی نیست که به خاطر ساخت پیشرانه‌های کوچک شناخته شده باشد اما خودروهای سوپر اسپورت این خودروساز شهرتی جهانی دارند.

Koenigsegg-engine
کونیگ‌زگ به تازگی تصمیم گرفته تا درس‌های آموخته‌شده در زمان ساخت سوپرکارها را به شکل‌های کاربردی‌تری درآورد.
ظاهراً کمپانی در حال توسعه‌ی پیشرانه‌ای کوچک است: حجم این پیشرانه تنها 1.6 لیتر است. جزئیات مربوط به این مورد کم هستند اما پیشرانه‌هایی با این حجم معمولاً 4 سیلندر دارند و گفته‌شده که از دل این قلب آهنین 400 اسب بخار قدرت بیرون خواهد آمد.

Christian von Koenigsegg
Christian von Koenigsegg

کریستین وون کونیگ‌زگ می‌گوید:

اصول کلی و مشابهی که ما در طراحی پیشرانه‌های رگرا و آگرا بکار برده‌ایم می‌تواند در این پیشرانه‌های کوچک نیز استفاده شود. با کوچک کردن منفذ و افزایش طول کورس پیستون، ما قادریم تا تلفات گرمایی پیشرانه را کاهش دهیم. همچنین از پیستون‌های فورج کاری شده و سوپاپ‌های با کیفیت بالا استفاده می‌کنیم که کارایی پیشرانه را تا حد ممکن بالا می‌برد.

کریستین به این نکته هم اشاره می‌کند که “کونیگ‌زگ بالاترین خروجی مخصوص پیشرانه در جهان را در One:1 دارد” که 1364 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. در سیستم متریک این قدرت از یک مگاوات بیشتر است و این قدرت عظیم تنها از پیشرانه‌ای 5 لیتری به دست می‌آید و با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که به ازای هر لیتر حجم پیشرانه، 273 اسب بخار قدرت تولید می‌شود. حال همین نسبت را اگر در پیشرانه‌ی 1.6 لیتری بکار ببرید به قدرت 436 اسب بخاری می‌رسید.

2015 Koenigsegg One:1
2015 Koenigsegg One:1

2015 Koenigsegg One:1
2015 Koenigsegg One:1

در مقام مقایسه، مرسدس-AMG اخیراً یکی از حساس‌ترین پیشرانه‌های بازار را در مدل‌های A45 ،CLA45 و GLA45 ارائه داده که 4 سیلندر 2 لیتری توربو بوده و 381 اسب بخار قدرت تولید می‌کند؛ اما این کار بزرگ نیز تنها نسبت 190 اسب بخار در هر لیتر را نشان می‌دهد که با نسبت 273 کونیگ‌زگ فاصله‌ی زیادی دارد.

qoros-unveils-cam-less-engine-with-koenigsegg-tech-in-beijing_6
اما اینکه پیشرانه‌ی کونیگ‌زگ در کجا بکار خواهد رفت یک مسئله‌ی دیگر است. انتظار نداشته باشید که این پیشرانه را در سوپرکاری کوچک ببینید. کونیگ‌زگ احتمالاً کمپانی دیگری را خواهد یافت تا این تکنولوژی را خریداری کند و در تیراژ بالا تولید نماید. این کمپانی اخیراً امتیاز تکنولوژی پیشرانه‌ی دیگر خود را به خودروساز چینی کوروس داده و همین راهکار را می‌تواند برای این پیشرانه‌ی جدید نیز بکار گیرد.

منبع: carscoops

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

18 دیدگاه

  1. Lmbx
    سوابق: (188 دیدگاه) ,

    تا اونجایی که من اطلاع دارم روش کلی افزایش توان این پیشرانه ها تزریق مستقیم سوخت و افزایش بوست توربو هاست.
    مهم اینه که این جور موتور ها چه قدر نیاز به رسیدگی دارن و چه قدر به سوخت حساس اندو دوام موتور چه جوری هست چون خودتون بهتر از من میدونید که بعضی از ماشین های تیون شده بعد از ۲-۳ باز تخته گاز رفتن مرخصن

    پاسخ
      1. شهروز
        سوابق: (4 دیدگاه) ,

        این کمپانی سوئدی است.
        یعنی چی که امان از دست چینی ها؟!!!

        پاسخ
    1. تصویر پروفایل حسين
      حسين
      سوابق: (1169 دیدگاه) ,

      درود.
      قطعا برای تکنولوژی ای که قراره تولید انبوه بشه و به دست خودروسازی که ماشینای کوچیک تولید میکنه برسه، دوام موضوع مهمیه و در طراحی حتما لحاظ میشه.

      اما در مورد راه های افزایش توان موتور علاوه بر تزریق مستقیم سوخت و افزایش بوست توربو، عوامل زیادی موثره. مثلا نوع پاشش سوخت (پودری اسپری بشه یا چرخشی یا …)، نوع سوپاپ ها، ECU و برنامه ریزی اون که شامل زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ ها هم میشه، نسبت قطر به کورس پیستون، نوع پیستونها و هزارتا عامل دیگه که فقط توی موتور در نظر گرفته میشن. مثل بادامک ها، میل سوپاپ، نوع انژکتور، نوع شمع و ….
      بعد از موتور سیستم اگزوز هم روی خروجی موثره. از طراحی مسیر اگزوز تا منبع و کاتالیزور و …
      و قبل از موتور هم سیستم ورود هوا به موتور. فقط فشار بوست توربو نیست که مهمه، نوع توربو (کم فشار یا پر فشار بودنش)، اینتر کولر، مسیر جریان هوای ورودی و …

      کمپانی مزدا هم جدیداً داره از موتورهای با ضریب تراکم بسیار بالا استفاده میکنه اما دوام موتورهاش هم زیاده. پس الزاماً تحت فشار بودن موتور به معنی دوام پایین نیست

      پاسخ
  2. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    خودروهای کوینخزگ فوق العاده چسبندگی دارن به جاده دارن این عالیه
    شتاب خوبی هم تولید میکنه
    کوینخزگ دشمن دیرینه بوگاتی

    پاسخ
  3. امیر
    سوابق: (126 دیدگاه) ,

    با سلام.من خودم از طرفدارای دو آتیشه کوئنیگ زگ هستم ولی باید به مدیر کارخانه بگم که درسته که قویترین موتور مال شماست اما اون مال رگرا هست که با قدرت بیش از 1600 اسب در جایگاه اوله.بعد از اون لامبورگینی اونتادور کربونادر جی تی با 1600 و بوگاتی شیرون با 1479 اسب در مکان های دوم و سوم هستند.شما نباید یک موتور کوچک 4 سیلندر 2 لیتری توربو را با یک موتور 8 سیلندر 5 لیتری تویین توربو مقایسه کنید که مصرف سوخت اون 5 برابر موتور 4 سیلندر بنزه

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
      Carbonado Aventador
      سوابق: (3637 دیدگاه) ,

      به نظرم منظور اقای کونیگزگ رو نگرفتی
      اولا در مورد امار و ارقام بالا بگم
      ماشین های تیون شده و اسپشیال ادیتیش کلا قضیش فرق داره….
      رگرا با موتور برقی 1600 اسب تولید میکنه
      و خودت یه مقایسه انجام بده
      بوگاتی موتور 16 سیلندر با حجم 8 لیتر و خورده ای 1500 اسب
      کونیگزگ وان موتور 8 سیلندر 5 و خورده ای لیتری 1350 اسب
      خب نسبت اسب بخار به حجم حساب کنیم کونیگزگ خیلی بازده بالاتری نسبت به بوگاتی داره!
      در مورد مصرف سوخت هم حرف خاصی ندارم ولی کاملا اشتباه فکر میکنی که چون موتور بزرگی داره حتما باید مصرف وحشتناکی داشته باشه!

      پاسخ
      1. امیر
        سوابق: (126 دیدگاه) ,

        من فکر نمی کنم.بر طبق آمار می گویم که مصرفش 5 برابر بنز است.
        پر واضح است که موتور وی8 ، پر بازده ترین موتوره.برای همین گفتم نباید اون رو بایه 4 سیلندر کوچولو مقایسه کرد.
        در ضمن نگفتم موتور کوئنیگزگ بَده.اگه متن رو کامل خونده باشی ، می بینی که نوشتم : من از طرفدارای دو آتیشه کوئنبگزگ هستم.
        پس انتقاد بیخودی از کمپانی مورد علاقه ام نمی کنم.

        پاسخ
  4. Pagani
    سوابق: (319 دیدگاه) ,

    پاگانی و کویینیگزگ ماشینای که میسازن انگار از فضا اومدن.چه نمای داخلی چه خارجی
    دیوونه رگرام یه کلیپ ازش دیدم رو چمن میرفت فضایی بود و واقعا از هر سمتی فوق العاده، برعکس پاگانی که پشتش به خوبی جلوش نیس!

    پاسخ
  5. بنز
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    والا تا جایی که یادمه سایت پدال یه سری سوپر اسپرت معرفی کرده بود قدرتشوت بالای 2000 و 2500 اسب بخار بود

    پاسخ
    1. بهنام طیبی
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      هیولای 2000 اسب بخاری ارش مدل AF10 معرفی شده

      پاسخ
  6. Amir amini
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    ببخشید پس چرا تو پیشرانه ها حرفی از رضوانی بیست نمیاد اون که از یه 4 سیلندر 2.5 لیتر 700 اسب بخار قدرت گرفته بود

    پاسخ
  7. احمد باقری
    سوابق: (4304 دیدگاه) ,

    من هم با این نظر موافقم که فقط تولید اسب بخار بیشتر از حجم کمتر ملاک نیست،وگرنه مطمئن باشید که سرعت انجام این کار الان در بین خودروسازها بسیار بیشتراز این حرفها بود. مهم اینه که دوام و پایداری موتور و مصرف سوخت چقدر خواهد بود. عمر موتور، فاکتور بسیار مهمی است.

    پاسخ
  8. rasa
    سوابق: (72 دیدگاه) ,

    فک کنم یه اشتباه تایپی هست 436 اسب بخار بر هر لیتر در 1.6 لیتر یه چیزی بیشتر از 650 اسب بخار می شه

    پاسخ
  9. h112
    سوابق: (301 دیدگاه) ,

    من شنیدم که ماشین های مسابقات نسکار و فرمول وان …موتور یکبار مصرف دارند و بعد از مسابقه موتورشون به کل عوض میشه …اونم به خاطر فشاری که به موتور ماشین میارند..///

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1169 دیدگاه) ,

      درست شنیدین. البته توی فرمول 1 اگه اشتباه نکنم فقط 5 بار حق تعویض موتور دارن. بیشتر بشه جریمه میشن. ینی عمر یه موتور بیشتر از یه مسابقست.
      اما برای موتور تولید انبوه قطعا اینجوری نیست و حد اقل حداقل تا زمان گارانتیشو بدون مشکل طی میکنه، بعدش هم اگه درست نگهداری بشه چندین سال کار میده. قرار نیست هر موتوری بازده بالا داشته باشه دوامش کم باشه.

      پاسخ
  10. pony car
    سوابق: (80 دیدگاه) ,

    با این تفاصیر فکر کنم سال اینده دولت خودروهای وارداتی با لای یک لیتر ممنوع اعلام کنه یه وقت مردم سوار چنین ماشینایی نشن که اصلا خوبیت نداره?،!

    پاسخ
  11. محمد
    سوابق: (149 دیدگاه) ,

    مهندسی کونیخزگ هیچی از دیگر قول های خودروسازی کم نداره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.