کراس‌اوورهای جدید بورگوارد در ژنو

شرکت بورگوارد در سال 1929 در آلمان تأسیس شد اما در دهه 60 میلادی و در پی مشکلات شدید مالی ورشکست شده و به کار خود پایان داد. این شرکت اخیراً با حمایت سرمایه‌گذاران چینی مجدداً احیاشده و با معرفی مدل BX7 در نمایشگاه فرانکفورت 2015، بازگشت رسمی خود را پس از حدود 50 سال اعلام کرد.

Borgward BX5 and BX6 TS
Borgward BX5 and BX6 TS

این آلمانی احیاشده امسال نیز با معرفی دو کراس‌اوور جدید در نمایشگاه ژنو حاضرشده و طیف محصولات خود را افزایش داده است. این دو کراس‌اوور که BX6 TS و BX5 نام دارند، کوچک‌تر از مدل BX7 بوده و به‌صورت نمونه‌های پیش‌تولید در ژنو بنمایش درآمده‌اند. این شرکت پس از بازگشت، بازار پررونق کراس‌اوور/ SUV ها را انتخاب کرده و سعی دارد باعرضه 3 محصول خود در این کلاس، قسمتی از این بازار پرسود را به دست گیرد. دو کراس‌اوور جدید بورگوارد هرچند به‌عنوان نمونه‌های پیش‌تولید معرفی‌شده‌اند اما بسیار نزدیک به مدل‌های تولید انبوه بوده و از تا حد زیادی از ویژگی‌ها و فناوری‌های خودروهای تولید انبوه برخوردارند.

Borgward BX5
Borgward BX5

BX5 کوچک‌ترین محصول بورگوارد است که به‌صورت «پلاگین هیبرید» طراحی‌شده و قوای محرکه آن شامل یک پیشرانه درون‌سوز و یک موتور الکتریکی است. این دو موتور مجموعاً توانایی تولید 258 اسب بخار قدرت را دارند. سبک و طراحی کلی این مدل که 4.48 متر طول، 1.87 متر عرض و 1.67 متر ارتفاع دارد، تا حدودی یادآور مزدا CX-5 است؛ اما بااین‌وجود از طراحی جالب و جذابی در این کلاس بهره می‌برد و بخش پررونق کراس‌اوورهای متوسط را مورد هدف قرار داده است.

Borgward BX5
Borgward BX5

مدل بزرگ‌تر BX6 طولی برابر با 4.51 متر داشته و از سوی سازنده با لقب «فوق‌العاده اسپرت» شناخته می‌شود که حالت طراحی کوپه و عضلانی آن نیز بر این لقب تأکید دارد. BX6 با طراحی جسورانه خود آمادگی بیشتری برای تولید نسبت به مدل BX5 دارد. قوای محرکه BX6 هم مانند BX5 به‌صورت «پلاگ این هیبرید» طراحی‌شده و با به‌کارگیری یک پیشرانه توربوشارژر به همراه یک موتور الکتریکی، مجموع قدرت آن به عدد چشمگیر 422 اسب بخار رسیده است. این قدرت توسط سیستم AWD الکترونیکی به هر چهارچرخ منتقل می‌گردد که موجب ارائه عملکرد و سواری خوب در کنار مصرف سوخت اقتصادی می‌شود.

Borgward BX6 TS
Borgward BX6 TS

Borgward BX6 TS
Borgward BX6 TS

به‌طورکلی چینی‌ها قصد دارند با بورگوارد به بازار اروپا راه یابند و به نظر می‌رسد محصولات این شرکت با پشتوانه برندی معتبر و قدیمی، طراحی زیبا و قوای محرکه هیبریدی بتوانند به موفقیت دست یابند. بعلاوه بورگوارد با انتخاب کلاس خودروهای کراس‌اوور/ SUV برای محصولات خود، راهی درست در پیش‌گرفته چراکه در حال حاضر روز بروز محبوبیت و فروش این کلاس در حال افزایش است.

Borgward BX6 TS
Borgward BX6 TS

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

8 دیدگاه

  1. mehdi
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    باتشکر از نویسنده محترم.
    ماشین قشنگیه فقط اگه ی مقاله جدا از هرکدوم از ماشینا بذارید ممنون میشم.

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل BMW E9
    BMW E9
    سوابق: (395 دیدگاه) ,

    مدل BX5 ظاهر و قدرت خوبی داره و می تونه در بازار موفق بشه البته کار بسیار سختی داره.
    مدل BX6TS ظاهر خوبی داره اما فرم کلی ماشین جالب نیست، قدرت خوبی داره و دوست دارم ببینم در برابر رقبای سرسخت آلمانی و ژاپنی و بخصوص آمریکایی ها که رقیب اصلی این کمپانی هست چیکار می کنه چون بورگوارد مثل آمریکایی قراره محصولاتش رو با قیمت کمتر از اروپایی ها و… وارد بازار کنه.

    پاسخ
    1. CTS
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      اتفاقا به نظر من فرم کلی bx6 خیلی خوبه ولی طراحی عقب ماشین قابل باز نگریه.

      پاسخ
  3. hosein
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    از نظر تیپ طراحی که بنظر من خودروهای خوبی میان،ولی قطعا تا در انواع آزمایشات و تستهای بین المللی امتیازاتشون مشخص نشه،نمیتوان نظر قطعی را در مورد کیفیت بیان کرد،و باید منتظر شد و دید که آیا روح صنعت خودروسازی آلمانها همچنان در کالبد این طراحی و برند دوباره متولد شده هست یا اسیر طراحیهای بی کیفیت چینی ها شده!

    پاسخ
    1. یوسف
      سوابق: (155 دیدگاه) ,

      ارتباط بورگوارد با سرمایه گذاران چینیش مثل ارتباط جاگوار-لندرور با سرمایه گذارای هندی و ارتباط ولوو با سرمایه گذارای چینیش میمونه.
      کمپانی بورگوارد توسط یکی از سرشناس ترین مهندسان آلمانی در آن زمان یعنی کارل بورگوارد در شهر برمن آلمان تاسیس شد. این کمپانی یکی از نوآورترین خودروسازای اون زمان بود و خودروهای فوق العاده و محبوبی مثل بورگوارد ایزابلا تولید می کرد و اگر درگیر مشکلات مالی وخیم بعد از جنگ جهانی دوم نمیشد امروز در کنار شرکتایی مثل بنز، بی ام و، آِئودی و … شاهد یه غول آلمانی دیگه بودیم.
      این شرکت در سال 1961 ورشکست شد ولی نوه کارل بورگوارد یعنی کریستین بورگوارد روند احیای شرکتو در سال 2005 شروع کرد و از سال 2008 رسما Borgward AG رو در شهر لوسرن سوییس بازگشایی کرد و برای توسعه مدلای جدید از طراح مشهور نروژی یعنی Einar Hareide (کسی که طراحی انقلابی مرسدس E کلاس های چهار چشمو برای اولین بار انجام داد) کمک گرفت.
      کریستین بورگوارد برای تامین مالی توسعه شرکت از سرمایه گذارای چینی دعوت کرد و شرکت فوتون در طرحای بورگوارد سرمایه گذاری کرد اما رهبری و تعیین سیاستای شرکت به دست خود کریستسن بورگوارد انجام میشه و قراره خودروها در سوییس تولید بشن.
      درضمن شرکت Borgward AG علاوه بر خودرو کار تولید و بازاریابی کشتی و ایرکرافت هم انجام میده.

      پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4358 دیدگاه) ,

    طراحیهای قشنگی داره، بیاد ببینیم در تستها چطوری عمل میکنه.

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل moein
    moein
    سوابق: (775 دیدگاه) ,

    Borgward BX6 TS از نمای عقب جای کار داره چینی ها خوب خرج می کنن!!!

    پاسخ
  6. رضا
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    ترکیب طراحی چینی با آلمانی مخصوصاً آئودی
    البته در نمای پشت چینیش غالب شده

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.