سایر خودروهای اروپایی

Avion Voisin C28، جالب‌ترین خودروی فروشی در حراجی مونتری

در حراجی مونتری که هرساله در ماه آگوست برگزار می‌شود خودروهای فوق‌العاده‌ای بفروش گذاشته می‌شوند. امسال در این حراجی خودرویی بنام Avions Voisin C28 Aerosport به فروش گذاشته‌شده است که می‌تواند یکی از جالب‌ترین خودروهای بفروش گذاشته‌شده در تاریخ این حراجی لقب گیرد.

1935-avions-voisin-c28-6

«Gabriel Voisin» یکی از دانشمندان و عالمان بزرگ در اوایل قرن بیستم بود. وی مکانیک، مهندس، معمار، مخترع، صنعتگر، هنرمند، موسیقیدان، شاعر، متخصص آئرودینامیک و فیلسوف بود اما علاقهٔ وافری به هوانوردی و حمل‌ونقل هوایی داشت تا جایی که ادعا می‌کرد اولین هواپیمای خود را در سال ۱۹۰۲ یعنی یک سال قبل از اولین پرواز برادران رایت ساخته است.

1935-avions-voisin-c28-7

وی در سال ۱۹۰۴ یک کارخانهٔ هواپیماسازی با برادرش چارلز تأسیس نمود. وقوع جنگ جهانی اول سود قابل‌توجهی برای شرکت این دو برادر داشت چراکه کارخانه آن‌ها که «Avions Voisin» نام داشت، ۱۰ هزار فروند هواپیما در طول جنگ جهانی اول تولید نمود؛ اما بعد از جنگ فروش و رونق این شرکت کاهش یافت؛ بنابراین Voisin تلاش نمود وارد صنعت خودروسازی شود.

1935-avions-voisin-c28-8

خودروهای ساخت شرکت Voisin ازلحاظ فنی بسیار پیشرفته بودند و به همین دلیل به‌زودی به شهرت رسیدند. خودروهای این شرکت همگی از موتورهای موسوم به Knight یا Sleeve Valve استفاده می‌کردند. در این موتورها، هر پیستون در دو غلاف قرار داشته و در غلاف درونی حرکت می‌کند. این نوع موتورها سوپاپ نداشته و دو شافت یا میل‌لنگ دارند. به همین دلیل موتورهای Sleeve Valve کارکردی بسیار بی‌صدا و آرام دارند. البته بعدها با پیشرفت تکنولوژی و به دلیل مصرف روغن زیاد، موتورهای Sleeve Valve کنار گذاشته شدند.

1935-avions-voisin-c28-9

C28 که در سال ۱۹۳۵ معرفی شد، آخرین خودروی قابل‌تحسین شرکت Avions Voisin بشمار می‌رود. این خودرو با موتور ۳.۳ لیتری ۶ سیلندر ۱۰۲ اسب بخاری، گیربکس Pre Selector (در این گیربکس‌ها یک دسته‌دندهٔ اضافی وجود دارد که با آن می‌توان دندهٔ بعدی را قبل از اینکه درگیر شود انتخاب نمود) و ترمزهای هیدرولیکی، یکی سریع‌ترین خودروهای آن دوران محسوب شده و بسیار لوکس بود؛ اما شرکت Avions Voisin چهار سال بعد از معرفی C28 یعنی در سال ۱۹۳۹ در پی رکورد اقتصادی بزرگ قبل از جنگ جهانی دوم (Great Depression) ورشکسته و تعطیل گردید.

1935-avions-voisin-c28-10

استایل و ظاهر منحصربه‌فرد خودروهای Avions، اصلی‌ترین ویژگی آن‌ها بود چراکه در خودروهای این شرکت از اصول آئرودینامیکی که در آن زمان قابل‌فهم بودند استفاده می‌شد؛ اما Aerosport  C28شاهکار ساخت Avions Voisin بوده و نشان‌دهندهٔ نهایت توانایی‌های این شرکت به‌حساب می‌آید. این خودروی شگفت‌آور از جزئیات فوق‌العاده‌ای چون سانروف بزرگ و سه‌ تیغهٔ برف‌پاک‌کن برخوردار بود و در حال حاضر خودروی بسیار نفیسی محسوب می‌شود.

به‌طورکلی بین ۸ تا ۱۰ دستگاه C28 ساخته‌شده است که فقط دو دستگاه آن‌ها تاکنون باقی‌مانده‌اند است و نمونه‌ای که برای فروش به حراجی آورده شده یکی از آن دو دستگاه است. احتمالاً این خودرو در نمایشگاه پاریس ۱۹۳۵ بنمایش درآمده و سرگذشت پرفرازونشیب و پرحادثه‌ای دارد به‌گونه‌ای که بدنهٔ آن طی یک حملهٔ هوایی در طول جنگ جهانی دوم آسیب‌دیده و سپس بازسازی‌شده است؛ اما صاحبان قبلی این خودروی نایاب در بازسازی کامل و دقیق آن ناتوان بوده‌اند درحالی‌که صاحب فعلی C28 با زحمت فراوان آن‌را موردبازسازی دقیقی قرار داده و کاملاً شکوه گذشته‌اش را بازگردانده است؛ بنابراین Avions Voisin C28 Aerosport C28 قطعاً با قیمت بسیار بالایی در حراجی مونتری بفروش خواهد رسید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. PlymouthBarracuda

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (130 ديدگاه)

    من هنوز درگیر اون گیربکسشم…..
    خیلی جالب بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. علي

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (969 ديدگاه)

    نسبت به زمان خودش عالیه . طراحی بی نظیر این ماشین ما بین می باخ و بوگاتی میمونه. فرانسه همیشه بی نظیر بوده در طراحی و ساخت صنعت خودرو و هواپیما .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    توی اون دوره، عجب پیشرفت هایی در این ماشین بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ماسل

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    دوستان اگه کسی درباره ی این موتورها اطلاعاتی لینکی چیزی داره لطفا مارو هم بی خبر نزاره.جالب شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. PORSCHE:The God of Cars

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    خیلی زیباست. مثل بوگاتیه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. s.qiasi206

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (58 ديدگاه)

    دقت کردین کیلومترشو همون شرکتی ساخته که الان کیلومتر ۲۰۶ رو میسازه(JAEGER)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. عشق پژو

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (75 ديدگاه)

    قشنگه یکم تو مایه های تانکه ولی خوبهامکاناتش نسبت به دوره خودش بی نظیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. soroush

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (45 ديدگاه)

    این شرکت اگه ورشکست نشده بود قطعا الان رقیب سرسختی واسه رولزرویس و بنتلی و میباخ بود
    حتی شاید خیلی از اونا بهتر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا