معرفی خودروی دست‌ساز دیوید براون اسپید‌بک GT

شرکت «David Brown Automotive» که به‌صورت مخفف DBA خوانده می‌شود، یک خودروساز بریتانیایی مستقر در کاونتری است که متعلق به تاجری انگلیسی بنام «دیوید براون» بوده و به ساخت خودروهای تولید محدود و دست‌ساز می‌پردازد. هرچند نام مؤسس این شرکت مشابه مالک سابق شرکت آستون‌مارتین است اما این دو نفر هیچ نسبت خانوادگی با یکدیگر ندارند. دیوید براون مذکور (مالک سابق آستون) در سال 1947 شرکت آستون‌مارتین را به قیمت 20,500 پوند خریداری کرد و سری افسانه‌ای DB آستون‌مارتین که تولید آن‌ها هنوز ادامه دارد، مخفف نام اوست.

david_brown_speedback_gt_16

بازگردیم به شرکت DBA؛ این شرکت اولین خودروی خود که Speedback GT نام دارد را در ماه مارس 2014 در لندن رونمایی کرد. DBA قصد داشته است با ساخت خودروی تولید محدود و دست‌ساز Speedback GT، هنر رو به انقراض «Coachbuilding» را احیا کند. صنعت Coachbuilding در گذشته خصوصاً در دهه‌های 20 و 30 میلادی بسیار رواج داشت بدین‌صورت که کارگاه‌ها و شرکت‌های مختلف، شاسی، موتور و متعلقات فنی خودروها را از خودروسازان معروف خریداری کرده و بر روی آن اتاق‌های خاص و با طراحی خودشان می‌ساختند. این اتاق‌ها که عمدتاً به‌صورت سفارشی ساخته می‌شدند، بسیار زیبا و باشکوه بودند و خودروهای منحصربه‌فردی محسوب می‌شدند؛ اما در حال حاضر این هنر تقریباً منسوخ شده و در حال از بین رفتن است ولی همان‌طور که اشاره شد شرکت بریتانیایی DBA قصد احیای این صنعت پر سابقه را دارد.

david-brown-speedback-gt-union-jack4

حال این شرکت سه دستگاه از خودروی Speedback GT را با رنگ‌هایی خاص ارائه کرده است. این سه رنگ خاص، رنگ‌های موجود در پرچم بریتانیا هستند و DBA آن‌ها را برای ادای احترامی به این پرچم معرفی کرده است؛ بنابراین به همین بهانه در ادامه نگاهی خواهیم داشت به خودروی منحصربه‌فرد Speedback GT.

david-brown-speedback-gt-union-jack3

خودروی Speedback GT درواقع یک جگوار XKR است که این شرکت اتاق جدیدی برای آن طراحی کرده است. اتاقی که تا حد زیادی یادآور ماشین معروف جیمز باند، آستون‌مارتین DB5 است. این شرکت شاسی و قوای محرکهٔ XKR را بدون بدنه از جگوار خریداری کرده و خود اقدام به ساخت اتاق منحصربه‌فردی برای آن می‌کند. صنعتگران شرکت DBA با استفاده از 142 پانل آلومینیومی دست‌ساز و همین‌طور تکنیک سنتی Coachbuilding اتاق Speedback GT را شکل می‌دهند. همچنین طراحی آن‌هم توسط طراح سابق جگوار آقای «Alan Mobberley» صورت گرفته است.

david-brown-speedback-gt-union-jack

در این خودرو فقط قاب شیشهٔ جلو دست‌نخورده باقی‌مانده و حتی سقف هم به‌شدت تغییر یافته و درِ صندوق استاندارد XKR با نمونه‌ای جدید جایگزین شده است به‌گونه‌ای که قسمت پایینی درِ صندوق به‌صورت مجزا همانند درِ عقب وانت‌ها باز شده و روی آن یک صندلی قرار گرفته است. رنگ هر خودرو نیز به‌صورت سفارشی توسط خریدار انتخاب می‌شود. سه خودرویی که هم‌اکنون توسط DBA معرفی شده‌اند، دارای نمونه‌ای خاص از رنگ‌های قرمز، سفید و آبی هستند. رنگ‌آمیزی هر خودرو به‌تنهایی هشت هفته به طول می‌انجامد بنابراین می‌توانید تصور کنید که ساخت کل خودرو چقدر زمان می‌برد.

david-brown-speedback-gt-union-jack5

برای فضای داخلی Speedback GT به انتخاب و سفارش خریدار، تریم‌ها و طرح‌های گوناگونی قابل‌ارائه است. نیمهٔ جلویی کابین از XKR گرفته شده اما قسمت عقبی از نو طراحی شده است. همچنین قوای محرکهٔ ماشین هم مستقیماً از جگوار گرفته شده و بنابراین همچنان زیر کاپوت Speedback GT یک پیشرانهٔ 5 لیتری V8 سوپرشارژ قرار دارد که 510 اسب بخار قدرت و 625 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو به‌اندازه‌ای است که می‌تواند اتومبیل را در 4.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برساند درحالی‌که حداکثر سرعت آن‌هم 250 کیلومتر در ساعت است.

david-brown-speedback-gt-union-jack6

خودروهایی که شرکت DBA رونمایی کرده است نمونه‌های سوم، چهارم و پنجمی هستند که از Speedback GT ساخته شده‌اند. این سه خودرو برای گرفتن یک عکس زیبای وطن‌پرستانه گرد هم آورده شده‌اند و احتمالاً هرگز سه Speedback GT بدین گونه باهم دیده نخواهند شد. این شرکت اعلام کرده که بیش از صد دستگاه از Speedback GT را نخواهد ساخت درحالی‌که هریک از آن‌ها با قیمت بسیار بالای 495 هزار پوند به فروش می‌رسند.

david-brown-speedback-gt-union-jack2

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

6 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل فرشاد سجادیان
    فرشاد سجادیان
    سوابق: (220 دیدگاه) ,

    درسته که خاص و دست سازه اما با این قیمت ارزش خرید نداره. از یه طرف بر پایه جگوار ساخته شده و طرحش تا حدودی شبیه ماشین های قدیمی استون مارتینه، از طرفیم تو بعضی جزئیات‌ دقت و کیفیت کار پایینه، مثل روکش چرم مشکی درها

    پاسخ
  2. مجید
    سوابق: (467 دیدگاه) ,

    تو متن اشاره شد که خودروسازی سفارشی (که در اصطلاح ما بهش کورسی سازی میگفتیم) یه صنعت خیلی معروف تو اون زمان بود البته اون زمان خیلی هم اسون تر بود چون بدنه و شاسی از هم جدا بودن ولی تو ماشین های امروزی این جوری نیست ولی چه اون موقع و چه الان خیلی کار نهایی گرون بود!!!!!!!!!!!مثلا همین ماشین 495هزار پوند!!!!!!!!!!!

    پاسخ
  3. علي
    سوابق: (52 دیدگاه) ,

    اینگلیسه دیگه تا پول کلاه و عصای چارلی چابلین خدابیامورزو در نیاره ول کن نیست.
    باتچکر فراوان

    پاسخ
  4. بنتلی
    سوابق: (1044 دیدگاه) ,

    ب نظرم با اینکه تولید محدود و خاص هس و از طرفی مواد باکیفیت و دقت و وقت زیادی صرف سفارشی سازی و ساختش شده بازم قیمتش گرونه…ای کاش یه خودروسازی باشه ک اینجور خودروهای سبک کلاسیکو با ایمنی و تجهیزات مناسب و قیمت زیر 30هزارتا بسازه و همچین محصولاتش تنوع بیشتری داشته باشه…

    پاسخ
  5. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (548 دیدگاه) ,

    قیمتش خیلی بالاست.
    تعجبی نداره اگه هنر «Coachbuilding» منقرض بشه B-)

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.