موتور پیشرفته و انقلابی کوئنیگ‌زگ

بنا به عقیده بسیاری، به سر رسیدن عمر پیشرفت تکنولوژی در موتورهای احتراق داخلی نزدیک است ولی به اعتقاد سازنده سوئدی خودروی کوئنیگ‌زگ، موتور احتراقی مرسوم هنوز جان دارد و می‌تواند پیشرفت کند.

Koenigsegg Advanced Camless Engine
Koenigsegg Advanced Camless Engine

در سال‌های اخیر، کوئنیگ‌زگ بسیار تلاش کرد تا موتور احتراقی بدون وجود میل بادامک بسازد. به‌منظور تحقیق و توسعه این تغییر انقلابی و بحث‌برانگیز، کریستین وون کوئنیگ‌زگ از فناوری سوپاپ آزاد کمکی (Free Valve subsidiary ) کمک گرفت و حالا این کمپانی سوئدی یک ویدئو از جزئیات تغییرات بیان شده بر روی موتور احتراقی جدید منتشر کرده است.

Koenigsegg Advanced Camless Engine
Koenigsegg Advanced Camless Engine

موتور احتراقی بدون بادامک (camless) به این شکل عمل می‌کند: سوپاپ‌های موتور به‌وسیله عملکرد پنوماتیکی باز می‌شوند و به‌وسیله فنر یا فشار هوا بسته خواهند شد. این سیستم این اجازه را می‌دهد تا امکان کنترل هر سوپاپ به‌راحتی وجود داشته باشد و هر سوپاپ به‌طور مجزا عمل کند، سوپاپ‌ها به‌صورت کاملاً متغیر و آزاد جابه‌جا می‌شوند به‌طوری‌که قبلاً نمونه مشابه آن وجود نداشته است. این عمل موجب غیرفعال سازی ساده‌تر سیلندر نسبت به حالت مرسوم می‌شوند (غیرفعال سازی یعنی در مواقع غیرضروری، سوختی وارد محفظه احتراق نشود تا مصرف سوخت کمتر شود).

Koenigsegg freevalve
Koenigsegg freevalve

زمانی که این تکنولوژی روی موتور پیاده‌سازی شود، این موتور احتراقی به‌طور متوسط 30 درصد توان و گشتاور بیشتری تولید می‌کند. در عین حال 30 درصد کمتر سوخت مصرف می‌کند و خروجی گازهای آلاینده نیز به‌طور محسوسی کاهش می‌یابد.


در حال حاضر، کمپانی سوئدی بر روی صدای موتور، قابلیت اطمینان موتور و مسائل مربوط به آلایندگی (refinement issue) به‌طور ویژه تا قبل از عرضه موتور بدون بادامک خود به بازار، تمرکز بیشتری دارد و تلاش می‌کند تا آنها را بهبود دهد. [دانلود ویدئو]

19 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل ali ayat
    ali ayat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    آره دیده بودم خیلی سیستم جالبیه و البته خاص ساخت قطعاتش کار هر کس نیست چون سیستم های پنوماتیکی کلا به صورت شیر یا سوپاپ با دور های پایینه ولی این مدل تحت اون دور و فشار فوق بالا خیلی ساختش سخت هست

    پاسخ
    1. فرشید
      سوابق: (15 دیدگاه) ,

      ما تو سیستم PLC سه نوع سیگنال برای ترانسدیسورها داریم : 1- پنوماتیک 2-الکتریکی (ولتاژی ) ,و سومی رو یادم رفته (خخخخ … شاید هیدرولیکی باشه … دقیق یادم نمیاد)
      الان سیستم پنوماتیک در PLC تقزیبامنسوخ شده چون دقت و سرعت کافی برای موارد خیلی حساس مانند این رو نداره و نمیدونم چطور میخوان به این چالش غلبه کنن !

      پاسخ
      1. moghaddam
        سوابق: (29 دیدگاه) ,

        از لحاظ سرعت بخش پردازش که گیری نداره و حتی یه AT mega 64 هم جواب میدی..در بحث عملیش فک کنم سیستم های پنوماتیکیشون با فشارهای خیلی زیاد کار میکنه تا بتونه سرعت رو بالا نگه داره…در حال حال یه کار فوق العاده خفن بوده

        پاسخ
      2. محمد علي
        سوابق: (66 دیدگاه) ,

        ولی داداش عملی هست چون ببین ما تو هواپیما همین plc های پنوماتیکی رو داریم (دقیقاً مشابه کنترلر های هیدرولیکی) که دقت بسیار بالایی دارند مثلاً یک سیلندر رو فکر کن دو طرفش رو خازن گذاشتن تو تعداد زیاد بعد هر کدوم رو یک جور برنامه ریزی کردند بعد با تفاوت چگالی هوا یا گاز میزان گذر دهی الکترونیکی کم یا زیاد میشن در نهایت سیستم با دقت زیادی کار می کند
        مزایا: فوق سبک بودن ، عملکرد مطمئن تر بودن سیستم در صورت اسیب

        در کل اکثر تکنولوژی هایی که امروز تو خودرو استفاده میشه به عنوان تکنولوژی روز در ١٠ بعضی اوقات ۵٠ سال پیش تو هواپیما استفاده شدن (رادار)

        پاسخ
    2. بهنام
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      میشه توضیح بدین بدون میل بادامک چطور قدرت به چرخ ها انتقال داده میشه؟

      پاسخ
    1. تصویر پروفایل Danial
      Danial
      سوابق: (221 دیدگاه) ,

      کلاً لازم نیست بگم کدومشون صاحبه کدوم شرکتن…
      هنری فورد
      فردیناند پورشه
      انزو فراری
      فروچیو لامبورگینی
      سوئی شیرو هوندا
      ساکیچی تویودا

      و در نهایت آقای Christian von Koenigsegg کریستیان ون کونیگاسه…

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
      Carbonado Aventador
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      کونیگزگ اتفاقا خیلی اسم زیبا و با ابهتیه…!!!!
      کم کم باید کونیگزگ رو یکی از نماد های صنعت ماشین سازی بدونیم!!!
      کونیگزگ وان صفر تا 300 رو تو 13 ثانیه میره!!!
      اصا تصور اینکه چه شتابی به بدن سرنشین وارد میشه . ادرنالین ادمو میبره بالا چه برسه بخوای پشت فرمون ماشین بشینی!!!!

      پاسخ
  2. رضا
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    منتظر ساخت پراید پنوماتیکی هم هستیم. (مصرف صدی 15 لیتر)

    پاسخ
  3. پویان
    سوابق: (54 دیدگاه) ,

    موتورهای بدون میل بادامک و بادامک قبلا بصورت مغناطیسیش ساخته شده بود. مهم اینه که به مرحله تولید برسه

    پاسخ
  4. 1A1
    سوابق: (143 دیدگاه) ,

    تشکر بابت مقاله
    عالی
    امید به فردا با موتور های احتراقی و منقرض نشدن انها

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل moein
    moein
    سوابق: (775 دیدگاه) ,

    دنیا دنیای رقابته و هرکی بهتر کارکنه برندس به خاطر همینم هس که این همه شرکت با هم رقابت می کنن و تمام منفعتش برا مشتری و سود بیشتر برا کارخونس
    درود به این همه پشت کار

    پاسخ
  6. دریا نورد
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    البته موتورهای CAMSHAFT LESS در صنعت دریایی به مرحله تولید رسیده و در موتور اصلی کشتیهای جدید استفاده میشه کنترل VALVE های این موتورها به صورت الکترو مگنتیکه، البته سرعت این موتورها معمولا کمتر از 150 RPM هست که این مسئله کنترل را راحت تر میکنه، این روش بسیار کار آمد و موثر در مصرف سوخت و راندمان میباشد.

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل رضا س
    رضا س
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    خیلی هم جالب بود حتما با فشار باد بالا باید کار کنه تا به سرعت برسه و ترنسدیوسر در plc با این فرق میکنه

    پاسخ
  8. بنده خدا
    سوابق: (233 دیدگاه) ,

    سلام.یه سوال/؟چرا صنعت خودرو همیشه عقب تر از صنایع دفاعی و هواییه؟؟؟

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل (پهلوان مک لارن)new great britain
      (پهلوان مک لارن)new great britain
      سوابق: (873 دیدگاه) ,

      به خاطر اینکه صنعت نظامی قدمتش بیشتر از صنعت خودرو هستش.
      تازه اون سرمایه گذاری عظیمی که رو بخش نظامی میشه رو بخش خودرو سازی هیچوقت نمیشه.
      برای مثال بودجه نظامی آمریکا سالیانه نزدیک به 1 تریلیون دلار میرسه!!!!!!!!
      اکثر دولت ها هم از صنعت نظامی بیشتر حمایت میکنن.
      اگه میبینی کشوری مثل آلمان توی صنعت خودروسازی قوی هست به خاطر اینه که تمرکز اصلیشون روی صنعت خودروسازی هست.روی این بخش هم خیلی سرمایه گذاری میکنن.نتیجش هم میبینن.

      پاسخ
    2. mohsen
      سوابق: (901 دیدگاه) ,

      خب یکی حمله کنه میری جلوش با ماشین دریفت میزنی؟؟

      پاسخ
  9. احمد باقری
    سوابق: (4370 دیدگاه) ,

    کار فوق العاده ای انجام دادن. هایپرکارهای عالی ای تولید می کنن، ولی اون ظاهر و ابهت بوگاتی یه چیز دیگه است.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.