یادی از راکت سبک وزن LCC

در سال 1991 گوردون موری (طراح اتومبیل افسانه‌ای مک لارن F1) و کریس کرافت شرکت LCC (مخفف Light Car Company) را در انگلستان باهدف تولید اتومبیل‌های اسپرت سبک تأسیس نمودند؛ اما این شرکت تنها یک مدل اتومبیل بانام راکت تولید نمود و پس از تولید فقط 55 دستگاه از این اتومبیل تولید آن در سال 1998 متوقف شد و شرکت نیز به کار خود پایان داد؛ اما این اتومبیل تمام قوانین ساخت سوپر اسپرت‌ها را بازنویسی نمود چراکه نشان داد می‌توان لذت رانندگی با یک سوپر اسپرت را بدون نیاز به موتورهای بزرگ و پرمصرف 500 اسب بخاری تجربه نمود. فرمول ساخت آن نیز ساده بود؛ بدنه‌ای سبک‌وزن بعلاوه یک پیشرانه کوچک موتورسیکلت.

LCC Rocket
LCC Rocket

برای ساخت این اتومبیل تا حد زیادی از اتومبیل‌های فرمول 1 الهام گرفته شد به‌طوری‌که نه‌تنها ظاهر آن با کابین راننده باز و چرخ‌های بدون گلگیر (Open Wheel) شبیه به اتومبیل‌های فرمول 1 بود بلکه ساختار شاسی آن نیز با الهام از آن اتومبیل‌ها ساخته‌شده بود و موتور نیز همانند اتومبیل‌های فرمول 1 پشت سر راننده نصب‌شده بود. برای هرچه سبک‌تر شدن اتومبیل شاسی آن از نیکل و برنز ساخته و توسط پنل های داخلی آلیاژی و پنل های خارجی از جنس فایبرگلاس پوشش داده شد.

LCC Rocket
LCC Rocket

این اتومبیل که ظرفیت حمل دو نفر را به‌صورت 1+1 با چیدمان منحصربه‌فرد پشت سر هم داشت، درواقع بر اساس لوتوس 7 شکل‌گرفته بود و از پیشرانه 4 سیلندر خطی 1 لیتری ساخت یاماها که در موتورسیکلت یاماها FZR1000 بکار می‌رفت نیرو می‌گرفت. این پیشرانه که در هر سیلندر 5 سوپاپ داشت، قادر بتولید 145 اسب بخار قدرت در دور موتور خیره‌کننده 10500 دور در دقیقه و 104 نیوتن متر گشتاور در 8500 دور در دقیقه بود. قدرت این پیشرانه توسط گیربکس 5 سرعته سکوئنشال یاماها توسط دیفرانسیل لغزش محدود به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد؛ اما چون این گیربکس متعلق به موتورسیکلت بود دنده‌عقب نداشت و به همین دلیل برای به‌کارگیری در LCC Rocket دنده‌عقب به آن اضافه گردید.

LCC Rocket
LCC Rocket

این اتومبیل فقط 370 کیلوگرم وزن داشت و از نسبت قدرت به وزن فوق‌العاده خوبی برخوردار بود. به همین دلیل هندلینگ عالی و چابکی بالایی داشت به‌طوری‌که ظرف 4.9 ثانیه به‌سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت 230 کیلومتر در ساعت دست یابد. فرمان راکت نیز بدون استفاده از سیستم‌های کمکی بسیار نرم و سریع بود.

LCC Rocket
LCC Rocket

برای مهار کردن چنین موشک چموشی قطعاً ترمزهای قدرتمندی نیاز بود به‌طوری‌که ترمزها در هر چهارچرخ دیسکی خنک شونده با کالیپرهای برمبو در جلو با 4 و در عقب با 2 پیستون داشتند. راکت با هندلینگ عالی و شتاب بالا لذت رانندگی فوق‌العاده‌ای داشت و به‌جز اتومبیل‌های فرمول 1، هیچ اتومبیلی قابل قیاس با آن نبود حتی کاترهام 7؛ اما به دلیل استفاده از مواد گران‌قیمت در ساخت آن جهت کاهش وزن، قیمت بالایی داشت و نتوانست درفروش با کاترهام و وستفیلد رقابت کند.

LCC Rocket
LCC Rocket

جدول مشخصات فنی

موتور 4 سیلندر خطی
حجم موتور 1002 سی‌سی
قدرت 145 /10500 اسب بخار/دور در دقیقه
گشتاور 104 /8500 نیوتن متر/دور در دقیقه
تعداد سوپاپ 20 عدد
نسبت قدرت به وزن 390 اسب بخار/تن
حداکثر سرعت 230 کیلومتر در ساعت
شتاب 0 تا 100 4.9 ثانیه
طول، عرض، ارتفاع 3518/1600/914 میلی‌متر
وزن خالص 370 کیلوگرم
ظرفیت باک سوخت 25 لیتر
مصرف سوخت 12.4 لیتر/100 کیلومتر
LCC Rocket
LCC Rocket

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

3 دیدگاه

  1. احمد باقری
    سوابق: (4276 دیدگاه) ,

    در نوع خودش، غولی بوده، ولی همیشه باید قیمت رو هم مد نظر داشت تا بشه فروش موفقی داشت.

    پاسخ
  2. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    با این قیافه اش چه شتاب توپی داره.شتابش مثل مازراتی 4700 سی سی

    پاسخ
  3. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    با این قیافه اش چه شتاب توپی داره.
    شتاب پانامرا و مازراتی داره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.