نگاهی به وانت‌های ارزان‌قیمت بازار ایران

بخش خودروهای ارزان‌قیمت بازار ایران که عمدتاً در دست خودروسازان داخلی و تا حدودی محصولات چینی است اوضاع خوبی ندارد. خودروهای قدیمی، بی‌کیفیت و بدون تجهیزات ایمنی و رفاهی مناسب با موتورهای منسوخ‌شدهٔ کم بازده و پرمصرف از ویژگی‌های خودروهای ارزان‌قیمت و تولید داخل ایران هستند؛ اما اگر فکر می‌کنید این بدترین شرایط حاکم بر خودروهای ایران است سخت در اشتباهید چراکه بدتر از این هم وجود دارد و آن بخش وانت‌های ارزان‌قیمت بازار ایران است!

Iran-Pickup

هم‌اکنون در بیشتر کشورهای دنیا وانت‌های بسیار مناسبی از سوی خودروسازان معتبر عرضه می‌گردد که مجهز به امکانات و تجهیزات رفاهی مناسبی بوده و حتی برخی از آن‌ها دست‌کمی از یک SUV یا کراس‌اوور لوکس ندارند. وانت‌های راحت، پرتوان و کم‌مصرفی که موجب رضایت کامل مالک خود می‌شوند؛ اما اوضاع وانت‌ها در ایران کاملاً متفاوت است چراکه در اینجا وانت مترادف با خودرویی خشن، زمخت، قدیمی، پرمصرف و بدون کمترین امکانات رفاهی است که کار با آن از سخت‌ترین مشاغل دنیا محسوب می‌شود!

71d63c10e50174a54b98ca082ff

البته وانت‌های به‌روز و باکیفیتی مانند ایسوزو D-Max یا تویوتا هایلوکس از سازندگان مطرح جهان در ایران عرضه‌شده است اما این وانت‌ها قیمت‌های بسیاری بالایی دارند که عملاً آن‌ها را از دسترس عموم مردم خارج می‌کند بنابراین افراد مجبور به خرید وانت‌های ارزان‌قیمت بازار با ویژگی‌هایی که بیان شد هستند. وانت‌هایی که از عمر آن‌ها بیش از 40 سال گذشته و نمونهٔ صفرکیلومتر آن‌ها هم فرسوده بشمار می‌روند. درهرحال چاره‌ای نیست و مصرف‌کنندهٔ مظلوم ایرانی باید از بین گزینه‌های موجود مناسب‌ترین نمونه که با نیازهایش همخوانی دارد را خریداری نماید. به همین دلیل بر آن شدیم تا در این مطلب به معرفی وانت‌های ارزان‌قیمت بازار حال حاضر کشورمان بپردازیم.

پیکان

پس‌ازاینکه سرانجام پس از 38 سال تولید پیکان سواری در اردیبهشت سال 1384 متوقف شد گویا ایران‌خودرو قصد خداحافظی با نسخهٔ وانت آن‌را نداشت چراکه تولید آن همچنان ادامه داشت تا یاد و خاطرهٔ پیکان همچنان در ذهن مردم باقی بماند! البته ایران‌خودرو هم بیکار ننشسته و با ایجاد تغییرات شگرفی در این ‌خودرو نام آن‌را به باردو تغییر داد تا نشان دهد که وانت کاملاً جدیدی به بازار عرضه کرده است! سپس در سال 1391 نیز ایران‌خودرو به جهت تطابق وانت پیکان یا همان باردو با استانداردهای ایمنی تغییراتی را در آن ایجاد کرد که شامل تجهیز به ترمز ABS، سپرهای جدید، چراغ‌های جلوی متفاوت و پروژکتور عقب می‌شد. در این سال‌ها وانت پیکان بارها به دلیل استانداردهای آلایندگی تهدید به توقف تولید می‌شد و به همین دلیل ایران‌خودرو اقدام به نصب موتور 1700 سی‌سی بهسازی شدهٔ پژو روآ بر روی باردو نمود؛ این موتور همان موتور 1600 سی‌سی پیکان بود که در سال 1388 برای استفاده در پژو روآ سال مورد بهسازی قرار گرفته و با افزایش 100 سی‌سی حجم، قدرتش به 86 اسب بخار رسید. اما سرانجام به دلیل فشارهای سازمان استاندارد و محیط‌زیست تولید آخرین بازماندهٔ خانوادهٔ پیکان در اسفند سال 1393 متوقف شد. بااینکه تولید باردو چند وقتی است متوقف‌شده اما چون در این مطلب قصد معرفی وانت‌های ارزان‌قیمت بازار را داشتیم بد نبود که نگاهی هم به وانت پیکان که سال‌ها ارزان‌قیمت‌ترین وانت ایران محسوب می‌شد داشته باشیم. علاوه بر این هنوز هم نسخه‌های صفرکیلومتر باردو در بازار پیداشده و با قیمتی در حدود 14 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

Ikco-Paykan-2013-Pickup-01

پراید

شرکت سایپا پس از ساخت انواع اقسام مدل‌ها و فیس‌لیفت‌های پراید تصمیم به ساخت نسخهٔ وانت این خودروی بخت‌برگشته گرفت. نمونهٔ اولیهٔ وانت پراید در سال 1389 معرفی شد که چراغ‌ها و قسمت عقبی آن کاملاً مشابه پراید نسیم یا هاچ‌بک بود. شروع تولید انبوه وانت پراید تا سال 1393 به طول انجامید تا اینکه این خودرو بانام سایپا 151 و با تغییراتی در چراغ‌ها و قسمت عقب به تولید رسید. البته سایپا بر روی موتور پراید هم ‌جهت استفاده در 151 تغییراتی اعمال کرده است. این موتور که M13 نام‌گرفته طبق اعلام سایپا 71 اسب بخار قدرت و 108 نیوتن متر گشتاور دارد. پس از توقف تولید وانت باردو، سایپا 151 همانند نسخهٔ سدانش جای پیکان را به‌عنوان ارزان‌ترین وانت بازار گرفت. البته توانایی‌های حمل بار 151 به‌هیچ‌عنوان قابل‌مقایسه با باردو نیست اما در عوض امکانات و راحتی 151 کمی برتر از پیکان است. ظرفیت حمل بار 151 از سوی سازنده در حدود 450 کیلوگرم اعلام‌شده و هم‌اکنون با قیمت از 16 تا 18 میلیون تومان عرضه می‌شود.

Saipa-151-2014-03

آریسان

پس از توقف تولید وانت پیکان، ایران‌خودرو تصمیم گرفت با نصب موتور آن روی نسخهٔ وانت شدهٔ اتاق پژو پارس (درواقع پژو 405)، وانت جدیدی را به‌عنوان جایگزین باردو عرضه کند. این وانت آریسان نام‌گرفته و هم کنون با قیمت 25 میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود. قسمت جلویی آریسان از پژو پارس گرفته‌شده است اما تغییراتی در سپر، جلوپنجره و چراغ‌های آن جهت تمایز با پارس اعمال‌شده است. همان‌طور که گفته شد، آریسان از همان موتور ارتقاءیافتهٔ پیکان به حجم 1700 سی‌سی و با قدرت 86 اسب بخار و 140 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. از امتیازات آریسان در این بازار فاجعه‌بار وانت‌های ارزان‌قیمت ایران می‌توان به نصب کپسول گاز در زیر قسمت بار اشاره کرد که فضای بار را اشغال نمی‌کند. همچنین برآمدگی‌های گلگیرهای عقب نیز در قسمت بار بسیار کم و جزئی هستند درحالی‌که دیفرانسیل عقب بودن آریسان نیز امتیاز دیگری نسبت به وانت‌هایی چون 151 بشمار می‌رود. این وانت از داشبورد جدید پژو 405 و پارس استفاده می‌کند درحالی‌که راحتی و امکانات آن نیز بسیار بهتر از باردو است. ظرفیت بار آریسان از سوی ایران‌خودرو 750 کیلوگرم اعلام‌شده است.

Ikco-Arisun-2014-02

کارو

گروه بهمن نیز این بازار کم تنوع وانت‌های ایران را فرصتی مناسب دیده و به همین دلیل وانت چینی کوچکی را بانام کارو به بازار عرضه کرده است. این وانت دیفرانسیل عقب کوچک، ساخت شرکت چینی Changhe بوده و از وانت‌هایی بلندی محسوب می‌شود که عمدتاً بر اساس ون‌ها ساخته می‌شوند. در این وانت‌ها برآمدگی گلگیرهای عقب در قسمت بار وجود نداشته و درهای قسمت بار از هر سه طرف باز می‌شود. بدین ترتیب فضای بار وسیع و مسطحی در اختیار مالک قرار می‌دهند؛ اما قسمت فاجعه‌بار وانت کارو، موتور کم‌توان آن است. موتوری چهار سیلندر به حجم 1050 سی‌سی که در میانهٔ خودرو نصب‌شده و تنها 52 اسب بخار قدرت و 83 نیوتن متر گشتاور دارد. این وانت در دو نسخهٔ تک کابین و دو کابین توسط گروه بهمن به بازار عرضه می‌شود که طبق اعلام این شرکت نسخهٔ تک کابین آن ظرفیت حمل 830 کیلوگرم بار را دارد. کارو تک کابین هم‌اکنون در بازار ایران 25 میلیون تومان قیمت دارد.

Caro

کارا 1700

گروه بهمن همچنین سالیان سال است که نسل سوم وانت‌های سری B مزدا را در ایران تولید می‌کند؛ اما در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها و استانداردهای آلایندگی، تولید وانت مزدا از سوی گروه بهمن با مشکل مواجه شد. به همین دلیل این شرکت برای حفظ تولید محبوب‌ترین محصولش دست به دامان ایران‌خودرو شده و تصمیم گرفت همان موتور ارتقاءیافتهٔ پیکان (موتور پژو روآ سال و آریسان) را روی وانت مزدا نصب کند. این وانت نوظهور کارا نام‌گرفته و گروه بهمن جهت تمایز آن با قبل تغییراتی در چراغ‌های جلو و جلوپنجرهٔ آن ایجاد کرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد اتاق وانت پیکان آلاینده بوده است نه موتور آن چراکه در حال حاضر همان موتور همچنان در حال تولید بوده و روی دو وانت تولیدی نصب می‌گردد. وانت کارا همانند مزدا در دو گونهٔ تک کابین و دو کابین عرضه می‌شود که نسخهٔ تک کابین آن ظرفیت حمل بار 800 کیلوگرم و قیمت 27 میلیون تومان دارد.

Bahman-Motor-Kara-2012-01

کارا 2000

همان‌طور که اشاره شد گروه بهمن در تأمین موتور ژاپنی 2000 سی‌سی وانت مزدا با مشکل مواجه شد و به همین دلیل از موتور 1700 سی‌سی پیکان برای استفاده در وانت مزدا استفاده کرد؛ اما وانت مزدا با موتور کم‌توان پیکان نمی‌توانست جایگزین کامل و مناسبی برای وانت مزدا 2000 باشد. به همین دلیل گروه بهمن به دنبال موتور قوی‌تری جهت استفاده در وانت مزدا رفت که البته بازهم مثل همیشه از کشور دوست یعنی چین انتخاب شد! این موتور متعلق به شرکت DAE چین است که شریک تجاری میتسوبیشی در چین محسوب می‌شود و گروه بهمن هم از همین امر استفادهٔ تبلیغاتی زیادی کرده است. این موتور چهار سیلندر 2000 سی‌سی برخلاف موتور مزدا، 16 سوپاپ بوده و 125 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر گشتاور دارد. هم‌اکنون وانت کارا با موتور 2000 سی‌سی چینی در دو نسخهٔ تک کابین و دو کابین در کنار کارا 1700 تولیدشده و نسخهٔ تک کابین آن 34 میلیون تومان قیمت دارد.

Kara 2000

مزدا 2000

همان‌طور که گفته شد گروه بهمن سال‌ها است که مشغول تولید نسل دوم وانت مزدا سری B است. وانتی که تولید آن توسط مزدا در سال 1977 آغازشده و در سال 1985 پایان یافت. همان‌طور که گفته شد چند وقتی است تولید این وانت به دلیل عدم تأمین موتور با مشکل مواجه شده است اما هنوز هم تعداد محدودی از این وانت مزدا 2000 به بازار عرضه می‌شود. این خودرو مجهز به موتور چهار سیلندر 2000 سی‌سی 12 سوپاپ است که 100 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور دارد. وانت مزدا همانند گذشته در دو نسخهٔ تک کابین و دو کابین تولید می‌شود که ظرفیت بار نسخهٔ تک کابین آن 1000 کیلوگرم اعلام‌شده است. این وانت 40 ساله هم‌اکنون از قیمت بالایی در بازار برخوردار است به‌گونه‌ای که نسخهٔ تک کابین آن 37 میلیون و نسخهٔ دو کابین حدود 40 میلیون تومان قیمت دارد.

Bahman-Motor-Mazda-2000-201

تندر90

نسخهٔ وانت تند 90 یا همان ال90/لوگان یکی از جدیدترین وانت‌های عرضه‌شده در بازار ایران است. وانتی که برخلاف دیگر وانت‌های این لیست محصول نبوغ خودروسازان داخلی نبوده و توسط رنو/داچیا طراحی شده است. وانت ال90 مجهز به همان موتور 1600 سی‌سی نسخهٔ سدان ال90 با 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور بوده و برخلاف دیگر وانت‌های این مطلب (غیر از وانت پراید یا 151) خودرویی دیفرانسیل جلو است. بااین‌حال وانت ال90 از امکانات مناسبی برخوردار بوده و طبق اعلام سازنده توانایی حمل 800 کیلوگرم بار را دارد. همچنین به دلیل وجود یک نیم اتاق در قسمت عقب از فضای داخلی جادارتر و راحت‌تری برخوردار است. قیمت این وانت هم در مقایسه با قیمت وانت‌های قدیمی و خشنی مثل مزدا و نیسان مناسب به نظر می‌رسد چراکه هم‌اکنون وانت ال90 قیمتی برابر با 35 میلیون تومان دارد.

Ikco-Tondar-2015-Pickup-02

نیسان جونیور

اما می‌رسیم به پیش‌کسوت وانت‌های بازار ایران! وانتی 46 ساله که همچنان با قدرت در حال تولید است! هرچند بارها زامیاد قصد داشت نسخه‌های بهسازی شدهٔ نیسان جونیور یا همان زامیاد 24 را تولید و عرضه کند اما هیچ‌یک از مدل‌های جدید این خودرو مانند وانت شوکا و وانت آذر موفق نبودند تا همچنان همان جونیور قدیمی محبوبیت خود را حفظ کند. وانتی با کمترین امکانات و راحتی و یک موتور چهار سیلندر 2400 سی‌سی 95 اسب بخاری. ظرفیت بار این وانت آشنا از سوی سازنده 2100 کیلوگرم اعلام‌شده درحالی‌که مالکین بسیار بیش‌ازحد مجاز بار را با آن حمل می‌کنند. قیمت نسخهٔ بنزینی این وانت پیر هم‌اکنون در بازار حدود 31 میلیون تومان است درحالی‌که نسخهٔ دیزل آن 37 میلیون تومان قیمت دارد.

Z24

پادرا

جدیدترین تلاش زامیاد درزمینهٔ بهسازی نیسان جونیور، وانت پادرا نام دارد که چند وقتی است فروش آن آغازشده است. مشخصات فنی و مکانیکی پادرا عیناً مشابه جونیور است چراکه شاسی و موتور آن همان شاسی و موتور جونیور است و فقط اتاق آن تعویض شده است. اتاق پادرا هم متعلق به یک وانت چینی بنام Lion محصول شرکت Foday است. البته پادرا دارای داشبورد جدید و امکانات و راحتی بیشتری نسبت به جونیور است که البته زامیاد برای این راحتی (از نوع وطنی!) بهای زیادی طلب می‌کند چراکه پادرا با قیمتی حدود 43 میلیون تومان عرضه می‌شود یعنی 12 میلیون تومان بیشتر از جونیور!

Zamyad-Padra-2014-03

در پایان هم بد نیست نگاهی به جدیدترین و برترین وانت‌های روز دنیا داشته باشید تا متوجه جایگاه رفیع صنعت خودروسازی ایران در مقایسه با خودروسازان مطرح حال حاضر جهان شوید!

 

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

51 دیدگاه

  1. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    نگاه کن توروخدا گرفتن ال 90 و پراید و پژو وانت کردن
    خدا صبر بده

    پاسخ
    1. SS
      سوابق: (58 دیدگاه) ,

      من حدود 6 ماه هست تندر پیکاپ دارم
      خوشبختانه طبق اخرین امار 68 درصد قطعات این ماشین وارداتی هست و تا الان که برای من حدود 10 هزار تا کارکرده هیچ مشکلی نداشته .
      البته من این ماشین رو به عنوان ماشین تفریحی خریدم و تابحال باهاش بار سنگینی نبردم اما با کشش خوبی که موتور و گیربکس این ماشین داره (ضریب دنده ها به نسبت تندر معمولی سنگین تر هست ) فکر نمیکنم هیچ مشکلی با حداکثر بار هم داشته باشه
      همونطور که ذکر شد ضریب دنده های گیربکس سنگین شده و اگرچه به شتاب ماشین کمک کرده و یکی از بهترین شتاب ها رو در بین ماشین های هم قیمت خودش داده و باعث عملکرد فوق العاده ماشین در سربالایی ها شده اما جنبه منفی هم داشته باعث شده ماشین در سرعت های بالای 110 دور موتور نسبتا بالایی داشته باشه (حدود 3500rpm )
      فنربندی قسمت جلو مشابه تندر هست و قسمت عقب ماشین هم با توجه به اینکه برای حمل بار طراحی شده اما از نوع شمش نبوده و نیمه مستقل هست که در حالت خالی هم قابل قبول بوده و سواری نزدیک به خودروهای سواری رو ارائه میده
      مصرف بنزین ماشین هم نسبتا خوب بوده و تا بحال در 10 هزار کیلومتر متوسط مصرف 6.2 لیتر رو ازش گرفتم (اکثرا در جاده ) که البته در کمترین و بیشترین حالت (با کولر) به ترتیب به 5.8 و 6.8 لیتر هم رسیده
      تندر پیکاپ طراحی شده داچیا رومانی هست و در حال حاضر هم تحت برند نیسان در افریقای جنوبی به فروش میرسه که قیمت مدل پایه اش در افریقای جنوبی (بدون کولر و موتور 8 سوپاپ ) حدود 35 میلیون هست که از این حیث هم تندر پیکاپ یکی از معدود ماشین هایی هست که درصد داخلی سازی پایین و قیمتی برابر با بازار جهانی داره !!!
      البته نکات تعجب برانگیزی درباره این ماشین وجود داره مثل حذف قفل مرکزی ، شیشه های برقی و صندلی تاشو که وجود قفل مرکزی حتی در کاتالوگ ایران خودرو ذکر شده اما وجود خارجی نداره!!

      پاسخ
      1. SS
        سوابق: (58 دیدگاه) ,

        متوجه منظور دوستان از منفی ها نشدم!!!
        چیزی که من نوشتم مقایسه این ماشین با همرده های خودش از نظر قیمتی( و بدون اغراق) بود نه مقایسه با وانت های لوکسی که در انتهای مقاله عکسشون گذاشته شده
        اگر فکر میکنید در خارج از ایران با 35 میلیون میشه اف 150 خرید، خب در اشتباهید .
        پیکاپ هایی که عکس اون ها رو در پایان مقاله می بینید همگی در بازار ازاد افریقای جنوبی حداقل دو تا سه برابر تندر پیکاپ و حدود 70 تا 120 میلیون قیمت دارن و همین قیمت مناسب باعث شده نیسان np200 یا تندر پیکاپ یکی از پرفروشترین ماشین ها در بازار پیکاپ پسند افریقای جنوبی باشه

        پاسخ
        1. ASTON MARTIN
          سوابق: (826 دیدگاه) ,

          عزیزم اس اس جان دوستان دلشون خونه از ایران خودرو تعریف کردی ازشون ناراحت شدن حقم دارن

        2. H-paya
          سوابق: (60 دیدگاه) ,

          نیازی به تایپ اینهمه حرف نبود واسه اثبات خوب بودن ی جنس مزخرف…تایید چنین ماشینایی از جانب صاحبانشون واسه نشون دادن عاقلانه بودن خریدشون و کلی فاکتور دیگه باعث شده ک هم دستمون از هیولاهایی مث سیلوادور و اف ١۵٠ رپتور دور بمونه و حتی حسرت از نزدیک نگاه کردنشونو بکشیم…اگه توقعمون بالا بود اگه قانع نبودیم اگه مردونه پای خواستمون وایمیسادیم اگه توی صف وام ٢٠ میلیونی نمیرفتیم اگه…اگه…اگه…و هزارتا اگه دیگه الان این پست نوشته نمیشد…منفی ها واسه این بود جناب ss

    2. ASTON MARTIN
      سوابق: (826 دیدگاه) ,

      وانت گرون قیمتم داریم مگه؟ همچین نوشتین وانتای ارزون ایران انگار کلی پیکاپ لاکچریم داریم

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3672 دیدگاه) ,

    بیچاره بازار ما که وانت خوبش نیسان گاویه.

    راستی منتظر وانت شدن سمند EF7 و دنا و رانا هم باشین.

    پاسخ
    1. کاوه آهنگر
      سوابق: (333 دیدگاه) ,

      دنا ماشین لوکسه ، بعید میدونم به وانت تبدیلش کنن، چون خیلی بده که رقیبه لکسس و بنز و کادیلاک به وانت تبدیل بشه !!

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل اسطوره
        اسطوره
        سوابق: (3672 دیدگاه) ,

        نه کاوه جان.
        اتفاقا بنز هم میخواپ پیکاپ تولید کنه.
        تحلیل گران و مفسران بازار میگن هدف مرسدس حفظ بازار و رقابت با وانت دنا هست !!!

        پاسخ
  3. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (319 دیدگاه) ,

    هفته پیش یک اریسان دیدم دقت کردم دیدم زاپاس خودرو پشت صندلی شاگرد نصب شده اونم جوری که صندلی حدود 15 تا 20 سانت جلوتر از صندلی راننده قرار داره یعنی اصلا جایی برای نشستن نیست

    پاسخ
  4. sajjad
    سوابق: (89 دیدگاه) ,

    من پدر بزرگم چهل سال پیش با سواد صفر کارگر برقکار شرکت نفت بود . یه دوج رم شرکتی زیر پاش بود خودشم با 6 تا بچه یه میتسوبیشی گالانت داشت . الان طرف فوق لیسانس اگه کار گیرش بیاد نهایت یه کارمند ساده بشه و نهایت یه پارس بتونه بگیره . واقعا چی سر ما اومده ..

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1162 دیدگاه) ,

      منم پدربزرگم با سواد خوندن و نوشتن تو وزارت بهداشت بود ،حقوقش ۴۰۰یا ۶۰۰ تومن وبود و بی ام وه ۲۰۰۲ ،۱۲ یا ۱۴ هزارتومن!

      پاسخ
      1. حسین
        سوابق: (1162 دیدگاه) ,

        ببخشید،فک کنم پیکان این قیمتی بوده نه ۲۰۰۲!

        پاسخ
  5. مهرداد
    سوابق: (339 دیدگاه) ,

    اون ایسوزو دی مکس هم که عکسش هست و در ایران با قیمت ۱۲۰ ملیون عرضه میشه هم مال سال ۲۰۰۶ هست و در کشورهای دیگه از رده خارج هست و اونی که در ایران عرضه میشه از نسل فعلی سه نسل عقب هست !!!

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1162 دیدگاه) ,

      نسل جزیداش هم قراره بیاد و توگروه بهمن دیده شده!

      پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1162 دیدگاه) ,

      اگر اقای نویسنده قیمت اون وانت های خارجی که فقط عکسشون رو گذاشته می‌نوشت،کمتر حسرت می‌خوردی!

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل سامان اذری
        سامان اذری
        سوابق: (1463 دیدگاه) ,

        گفتن لازم نیست همشونون میدونم هم قیمت جهانی و هم قیمتی که تو ایران میفروشند
        هایلوکس 19 هزار دلاری رو با گارانتی ایر تویا که حتی نمایندگی رسمی هم نیست 205 میلیون میفروشند
        تویوتل نهایتش 3 هزار دلار سود میکنه اینا از همون ماشین ببین چقدر سود میکنند

        پاسخ
      2. علیرضا
        سوابق: (187 دیدگاه) ,

        آقای نویسنده اگر درآمد اونا رو هم مینوشت شما حسرت میخوردی

        پاسخ
  6. Sina
    سوابق: (159 دیدگاه) ,

    تو اینا فقط وانت مزدا 2000 موتور ژاپنی حال میده، لامصب یه شتاب وحشی داره ، یه مدل 90 داریم با انواع اقسام پژو های تولید داخل و سمند و پراید و حتی بعضی چینی ها مثل ام وی ام، لیفان 620 کورس انداختم هیچکدومشون بگردم نرسیدن، یبارم با یه 206 کل انداختم که 180تا میرفت که با سرعت 190 گرفتمش، البته برای اینکه از سرعت 140 بیشتر بخواین برین باید یه 300 کیلو بار عقب داشته باشین وگرنه پرواز میکنه ماشین، در کل این چیز هایی که گفتو فقط کسی که سوار مزدا وانت شده باشه میفهمه،

    پاسخ
    1. امید
      سوابق: (13 دیدگاه) ,

      پشت کیلومترش 160 تاس که من با دنده 4 رش رفتم . ببین دنده 5 کجا میره دیگه………..

      پاسخ
      1. Sina
        سوابق: (159 دیدگاه) ,

        کیلومترش قدیمیه مال مدل های 1600 هستش تخت گاز کنی 190 رو راحت پر میکنه، البته عقب ماشین باید یکم بار باشه وگرنه کنترل ماشین سخت میشه

        پاسخ
    2. Developer
      سوابق: (116 دیدگاه) ,

      چنان تعریف میکنی آدم فکر میکنه داری از BMW M4 حرف میزنی ! وانت با تکنولوژی 40 سال پیش که دیگه این حرفا رو نداره

      پاسخ
      1. Sina
        سوابق: (159 دیدگاه) ,

        تعریف نکردم که، میگم موتور باحال و سرحالی داره، جون میده واسه کورس گذاشتن، نمیدونم چرا شما اینقدر سریع بهتون بر میخوره، ناراحتی دیسلایک بده برو

        پاسخ
  7. پرسپولیس
    سوابق: (67 دیدگاه) ,

    حداکثر توان ودانش ایران خودرو وسایپا تولبدهای سالهای دور را تبدیل به وانت کردندوانتی که همیشه توجاده برای کاره بیشترین تصادفها هم مربوط به چپ کردن نیسان گاوی خشک خشن هست حداقل برای کاسبی یک نسل وسری ازمردم هم که شده چهارتا وانت روز با قیمت مناسب واردیاتولید کنندنه اینکه حالا وانتهای وارداتی که نودو نه درصد هایلوکس هست شده ماشین عشق وحال وپزدادن

    پاسخ
  8. (ali (CHEVY NOVA
    سوابق: (1267 دیدگاه) ,

    من یکی میمیرم برا اون شورولت بالای که اولین عکس هستش تو تصویرها
    چقدر خوشگله چقدر تو دل برو هست چقدر من میخوامش
    بابا امریکن کارز منو کشتی به خدا اونقدر که دوست داشتنی هستی

    پاسخ
  9. mohammad
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    فقط ی جمله:همون F 150 میارزه ب کل تاریخچه تمام کارخونه هایی ک اسمشون توو این مطلب بود.
    تمام

    پاسخ
  10. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    به جز شرم اور لغتی پیدا نکردم

    پاسخ
    1. mahdi
      سوابق: (150 دیدگاه) ,

      بین این وانتها فقط تا حدودی مزدا وانت 2000بدرد میخوره اونم بخاطر موتورشه که ژاپنیه که شتاب ثانویش خیلی زیاده موتورش هم حساسه هر روغنی نباید بریزی اتاقش که افتضاحه وبدنش که ضعیفه پارسال تو تصادفی که با ی لند کروز آمبولانس کردم که اون زد به مزدای من شاید باورتون نشه آینه ش خورد به ستون اتاق،ستون اتاق کاملا غُرشد آینه لند کروز هیچیش نشد در مجموع این چهار پنج تا وانت مثل اسباب بازی چینی اند

      پاسخ
  11. سعید
    سوابق: (39 دیدگاه) ,

    چه اوضاع قمر در عقربی هست
    بازم جالبه خیلی ها توی خیابون با همین وانت ها حال میکنن با بقیه ماشین ها کل میندازن
    بعضی هم میان برچسب های بدنه تویوتا هایلوکس روی وانت پراید و آریسان نصب میکنن بایه غرور خاصی هم باهاشون رانندگی میکنن

    پاسخ
  12. حمیدرضا
    سوابق: (323 دیدگاه) ,

    یعنی بهترین بخش این مقاله اونجاش بود که نوشته بود به نظر فقط اتاق پیکان آلاینده بوده خدایی اگر آلاینده بوده چرا ده مدل از روش دارن میسازن در ضمن بین همه اینا اصول طراحی آریسان که مبنی بر دوگانه سوز بودن و قرار گرفتن کپسول در وسط بدنه بوده از همه بهتر اجرا شده اما من به شخصه نمیتونم با این چهره کنار بیام جلوش خیلی بد ساخته شده (نمیگم طراحی چون واقعا طراحی نداره) و در آخر برای بازار ایران وانت هایی با ارتفاع خودروهای سواری مناسب تره چون حتی وانت هایی مثل کاپرا که تقلیداز خودرهای پیکاپ غربی بوده برای استفاده باربری کاربرد نداره بعد در انتها عکس شورلت و جی ام سی گذاشتید اینا بیاد ایران خریدار به عنوان ماشین لوکس ازش استفاده می کنه

    پاسخ
  13. راد
    سوابق: (43 دیدگاه) ,

    پدر بزرگ من وانت پیکان داشت
    پدرم هم وانت پیکان دارد
    برادرم هم وانت پیکان خریده
    بچه برادرم هم …….

    پاسخ
  14. سید مهران میرابوالقاسمی
    سوابق: (93 دیدگاه) ,

    ما مزدا ۱۶۰۰ مدل ۶۸ داریم وهنوز هم داریم باهاش ۱/۵ بار جابه جا می کنیم اینا می خواستم بگم که علاوه بر این که وانت های ای دوره بدرد نخورن هر روز کیفیتشون بد تر میشه واین دیگه خ………

    پاسخ
  15. سپنتا
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    درود به وژدان سایت پدال . و همچنین نویسنده که هنوز حرمت قلم رو میشناسه

    پاسخ
  16. مهدی drift
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    حالم به هم خورد عهههههه چقدر ضایه هستن

    پاسخ
  17. مهدی drift
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    برید یه ماشین دو دیفرانسیل برا آفرود بسازید ببینید چقدر فروش میره
    یا یه suv یا کوپه یا اسپرت اگه دنبال سود هستین اینارو بسازید

    پاسخ
  18. ahmad
    سوابق: (148 دیدگاه) ,

    آدم اصلا عکس و تصویر این وانت های قدیمی و درب داغون با پلت فرم نا همگون مربوط به دوره ژوراسیک رو میبینه حالش بد و میشه و حالت تهوع بهش دست میده!

    جدید هما که برداران چینی با اضافه کردن محصولات نا همگون خودشون این سبد حال به هم زن رو متنوع تر کردن!

    این مصیبت مثل اینکه پایانی نداره…

    پاسخ
  19. آق جبات
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    آخه وقتی هوندا سی دی آی رو یه بار بهش میبندن و وانتش میکنن….دیگه ماشینا که تکلیفشون اینجا روشنه….بی زبونا….

    پاسخ
  20. محمد کاظم
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    چرا نماینده میتسوبیشی در ایران وانت دوکابین وتک کابین میتسوبیشی L200 تریتون را به ایران وارد نمیکنه؟ اگه با قیمت مناسب بده میتونه فروش خوبی داشته باشه چون ماشین کاری وخوبی هست.

    پاسخ
  21. omid
    سوابق: (139 دیدگاه) ,

    بازار وانت بارها یکی از نمودهای بارز نقاط ضعف مونتاژکاران ماست که به هیچ وجهی نه خودشان ونه وزیر و وکیل و نماینده مجلس و … هم نمیتونن روش سرپوش بذارن و دلیل موجهی بیارن و همین برای اثبات عدم اهمیت به مشتری و عدم توانایی و کفایتشان کافی است. هیچوقت هم هیچ حرفی از وانتها نمیزنن چون حرفی ندارن که بگن و همیشه این مدلهای قدیمی بودن ،مشتریان بینوا هم بودن، بازار انحصاری هم بوده، حمایت دولت و مجلس و … هم بوده، مافیای خودشون هم بوده … پس میفروشن !!
    واقعا شرم آوره.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.