چرا لکسوس 600 میلیونی بخریم؟

ورود LX570 به کشور دقيقا در شرایطی رخ داد که واردات خودروھای 8 سيلندر در ثبت سفارش کلا بسته و ممنوع بود. خبرھایی نيز از گوشه کنار درخصوص فروش سھميه ثبت سفارش توسط واردت کننده و یا واردات آن توسط برخی از سازمانھای خاص (!) برای ورود این مدل به گوش می رسيد . . .

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

در ھرحال جدا ازحاشيه آنچه خوش یمن قلمداد می نمود ورود این پاگنده خانواده لکسس بروی آسفالت ھای کشور با نوسان قيمتی 520 تا 600 ميليون تومان ناقابل بود و آگاھان بازار خبر از فروش رفتن سریع السير ده ها دستگاه نمونه محدود وارداتی نشانگر استقبال خوب میلیونرهای ایرانی از آن بود.

شاید اگر از تاریخچه LX ھم ازما بپرسيد باید گفت به سال 1996 برمی گردد که ابتدا تویوتا آنرا در کلاس شاسی بلند سایز متوسط و با نام LX450 و سپس در کلاس شاسی بلندھای فول سایز با کدھای LX470 و نهایتا LX570 رونمایی کرد.

جالب است بدانيد این خودرو بدلیل حضور لندکروزر، ھيچگاه برای مصارف بازار داخلی خود ژاپنی ھا استفاده یا فروخته نشد تا صادرات آن معطوف به محدوده خاورميانه، روسيه، چين، آمریکای شمالی و … شود که آمارھا حکایت از فروش بيش از 100 ھزار دستگاھی آن از سال 2000 تاکنون را می دھند.

نسل پیشین LX570 مدل 2008
نسل پیشین LX570 مدل 2008

نشستن پشت فرمان LX 570 دقيقا ھمان حس ارتفاع سواری با تویوتا لندکروزر با ھمان زاویه، ابعاد و ميدان دید را دارد با این تفاوت که فضای داخلی و سپس استارت پيشرانه سریعا رنگ تفکرات شما را تغيير داده و آماده آزمون موجودی متفاوت از محصولات لکسس می شوید؛ موجودی لوکس ، مغرور و البته قلدر!

البته طراحی بيرونی این ماشين خيلی از افراد عادی را که از کنارش می گذرند به گفتن این جمله وا می دارد: اینکه ھمون لندکروزه! البته با توجه به این طراحی حجم آلود، باید در نگاه نخست حق را به بيننده داد؛ ولی در حرکت، داستان کاملا متفاوت خواھد بود.

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

نمای برونی این پاگنده لکسس یعنی LX در مدل 2013 دستخوش تغييراتی در چراغ ھای عقب و جلو و سپر عقب شده و ھمچنان بدليل سود بردن از قطعات مشترک آنرا بسان لندکرروز و به مانند برادر خوش تيپتر آن نشان می دھد اما واقعييت این بوده که از نقطه نظر فنی کاملا متفاوت، با روح و کاراکتری خاص و اسپورت است و آنرا می توان توصيف یک بدنه اما با دو کالبد و روح متفاوت لقب داد.

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

البته در طراحی داخلی طراحان لکسس سعی کرده اند تا تفاوت ھای بصری و کيفيتی خاصی را لحاظ کرده و دقيقا نشانگر فاصله بين لندکرزور و LX باشند که از ھردو منظر موفق به این کار شده اند، با تمامی این وجود تاحدودی خط و خطوط بکار گرفته شده در درھا و داشبود (شاید بخشی بدليل ذھنيت و بخشی بدليل تشابه) انسان را به طرف لندکروز می برد. اما تا روشن شدن موتور و حرکت روی جاده باید صبور بود و اینجاست که تمامی تفکرات تویوتایی رنگ باخته و یک محصول جدید با DNA خاص اعلام حضور می کند.

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

LX جدید از سال 2007 تاکنون با موتورھای 3UR-FE توليد می شود که نمونه ھای 383 اسبی برای بازار آمریکا و کانادا و 362 اسبی نیز هم برای بازار کشورھای حاشیه خایج فارس مثل امارات، عربستان و… و هم برای روسيه، اکراین، آذربایجان و … عرضه می شود که نمونه های وارداتی با مشخصات سفارش داده شده در بازار کشورھای حاشيه خایج فارس ھستند که تعریف جدید ECU سبب این خروجی متفاوت شده است.

موتور خورجينی 5.7 لیتری 8 سيلندر و 362 اسبی در بدو امر آرام و بدون صدا کار می کند اما فشردن پدال گاز این معادله را برھم زده و آنچنان این جثه 2.7 تنی را از زمين می کند که بدون شک شاید باورش کمی برایتان دشوار باشد که در حدود 8 ثانيه عقربه سرعت سنج را روی 100 کيلومتر می بينيد.

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

در واقع نيروگاه 530 نيوتن متری ( نمونه ھای 546 نيوتن متری برای بازار آمریکا و کانادا توليد می شود) که زیر درپوش LX570 پنھان شده بی رحمانه روی آسفالت می تازد و وقتی سرعت از 120 عبور می کند آنچنان صدای قرقرو شلاق سيلندرھا به گوش می رسد که دوست ندارید پایتان را از روی پدال گاز بردارید و گویی با یک خودروی اسپورت در حال راندن بوده و ھرچه قدر برپدال گاز می فشاری گویی موتور علاقه سيری ناپذیری به اوج گرفتن داشته و عقربه سرعت سنج به صورت تصاعدی بالا می رود و این اتفاق در حالی بيرون از کابين رخ می دھد که داخل اطاق به غير از صدای اسپورت موتور ھمه چيز آرام و با ثبات در جریان است!

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

اگر علاقمند باشيد سيستم صوتی فوق حرفه ای و بی نظير مارک لوینسن ھم شرایط یک سالن اپرا را برایتان شبيه سازی می کند! اگر ھم قصد داشته باشيد فرمان پذیری و چسبندگی آن را تست کنيد (البته متذکر می شوم، نه درحد پورشه کاین) قرار دادن سيستم تعليق روی حالت اسپورت شمارا وارد یک دنيای تازه از شاسی بلند سواری می کند که لکسس تعریف جالب توجی برای آن کرده، یعنی در مقابل اینکه دیگر از آن حرکات مواج و نرم لندکروزر خبری نيست، خودرو (بدون اذیت کردن در ضربات و کوبش ھای آزاردھنده) توی دست آمده و اجازه مانور بالایی را در سرعت و درتغييرخطوط به شما می دھد که مطئنا جرئت و جسارت چنين کاری را با لندکروزر نخواھيد داشت.

درعين حال قرار گرفتن سيستم تعليق روی حالت راحت ھم خيلی کنترل خودرو را از دست رفته و سيال نمی کند؛ اما از کوبيدن ھا و لرزش ھا کم نموده، با این تفاوت که ھمچنان خودرو، پایداری خود در حرکت را دارد، البته ناخود آگاه وقتی پشت فرمان ماشينی با رینگ ھای 20 اینچی ھستيد باید منتظر لرزش و کوبش باشيد که در LX نيز این مسئله در ردیف عقب بيش از جلو نمایان می شود.

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

اما مسئله ای که راننده و سرنشينان عقب را به خوبی حمایت می کند صندليھای فوق العاده راحت، نرم و پھن بوده که حتی در سفرھای طولانی خم به ابروی شما نخواھند آورد. صندلي ھای عقب آن ھم فوق العاده راحت و جادار و نرم ھستند و وقتی آنھا را خم کنيد یک فضای بار بسيار بزرگ در عقب خودرو در اخيتارتان قرار خواھد گرفت.

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

جعبه دنده 6سرعته خودکاری که لکسس روی این مدل سوار کرده برای رفتن به ضرایب بالاتر خيلی نرم و برای معکوس کشيدن خيلی تند و تيز و البته بی سروصدا تعویض می شود و روی ھيچ دور موتوری راننده را مایوس نمی کند.

فاکتور مھم دیگری که برای چنين غول قد بلندی با جثه ای سنگين ،ترمزھای آن بوده که LX با وجود اوج گرفتن ھای ناگھانی (از حالت سکون به حرکت) به یمن ترمزھای فوق العاده قوی براحتی و بدون لرزشی متوقف می شود.

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

دوام این خودرو و مقاومت قطعات آن نيز ھميشه در تست ھای مختلف زبانزد بوده و از طرفی دیگر نوع شاسی ،زیر بندی و سيستم تعليق آن باعث شده که با توجه به روح اسپورتی که دربطن آن دميده شده، با وجود بلند قد بودن و از زمين فاصله داشتن ولی براحتی بپيچد و قدرت مانور بالایی داشته باشد. البته قدرت مانور و چسبندگی انرا به ھيچ وجه با پورشه کاین نمی توان یکسان کرد ،اما به جرات این خودرو دراین بخش ھيچ شباھتی با لندکروزر و حتی پرادو جدید ھم ندارد.

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

فاکتور دیگری که درشاسی بلندھای بزرگ سایزی این چنينی قابل بررسی است پارک کردن بوده که باید گفت بدليل آینه ھای بزرگ با دید بسيار عالی در چپ و راست و دوربين دید عقب و حسگرھای نه چندان اعصاب خورد کن مشکل خاصی وجود نداشته وپس از مدتی ممارست و عادت کردن به ابعاد قاعدتا پارک کردن با آن شاید درحد یک 206 راحت باشد!

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

با تمامی این ھمه نقاط مثبت، دو فاکتور (یکی داخلی و دیگری بصورت کلی) را می توان بعنوان نمرات منفی LX محسوب کرد. نکته داخلی قيمت فضایی و کاملا غير منطقی آن (حدود 600 ميليون تومان) و البته مصرف سوخت 19 ليتری آن است.

در ھرحال تویوتا شاسی بلندھایی ھمچون لکسس GX و LX و البته تویوتا فور رانر را روی سخت افزار بروز شده لندکروزر و پلت فرم 120 خود سوارکرده و نتيجه آن خلق محصولاتی شده که صنعت خودروسازی دنيا بر توانایيھای آن بارھا مھر تایيد زده است.

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

البته عاشقان تویوتا و لکسس می گویند که LX570 جواب دندان شکن ژاپنی ھا به رنجروور سواران است، اما تا این لحظه LX570 نشان داده اگرچه محصولی قابل رقابت با رنجروور اسپورت، کادیلاک اسکليد و مرسدس بنز GL-class نه چندان محبوب و … است اما شاید ھمچنان نتوانسته مکان خود را در بازار جای بياندازد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل جی فاکتور

جی‌فاکتور از سال 1383 وارد حوزه صنعت خودرو شد و حدودا دو سال بعد نیز به یاری گروه تخصصی خود و استفاده از آخرین متدهای علمی در زمینه تست فنی خودروها، آزمایش فنی خودروهای داخلی، وارداتی و چندی از سرشناس‌ترین برندهای جهانی در سایر کشورها را آغاز نمود. این گروه علاوه بر همکاری با مجله ماشین، با برندهای خاص تیونینگی در جهان نیز روابط کاری نزدیکی دارد.

136 دیدگاه

  1. مهدي
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    من كه از لندكروز بيشتر ازlx570 خوشم اومد.

    ومياد.

    فقط تويوتاااااااااااااا

    پاسخ
  2. مهران
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ازنظر من لندکروز بهتر از لکسس من این حرف رو از روی تجربه میگم اخه من خودم لندکروز دارم

    پاسخ
    1. SHAYAN
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      من هم لندکروز داشتم هم لکسوس و هم هامر دارم الان ولی به نظر من اول هامر بعد لکسوس و بعد هم لندکروز البته مال من 6 سیلندر بودش

      پاسخ
      1. amir.t.
        سوابق: (548 دیدگاه) ,

        اقا شایان مشخصه اول هامره.ولی اول لندکروز و بعد لکسوس…

        پاسخ
      2. Hamid
        سوابق: (78 دیدگاه) ,

        البته هامر از اینا بهتره ولی از نظر کوهستانی و Off-Road ولی از نظر On-Road قطعا اول لکسوس LX برتر از هر دوتای دیگست.

        پاسخ
      3. آرش
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        سلام دوست عزیز میخواستم بدونم شما که ماشین 6 سیلندر داشتی سواری با یه ماشین 6 سیلندر نسبت به 4 سیلندر چجوریه؟
        از نظر قدرت و سرعت چه تفاوتی باهم دارن؟

        پاسخ
  3. محمد حسین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    فقط لکسوس رو عشقه.
    خیلی از تویوتا خوشگل تر و لوکس تره و امکاناتش فوله.
    به نظر من که عالیه. RX 350 هم خوبه

    پاسخ
  4. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    فقط لندکرزو عشقه.آخه لکسوس هم شد ماشین.

    پاسخ
    1. امیر
      سوابق: (332 دیدگاه) ,

      یه جوری میگی انگار داری در مورد سمند حرف میزنی خب قبول کن از لند کروز سرتره

      پاسخ
    2. بابك
      سوابق: (11 دیدگاه) ,

      علي چي ميگي واسه خودت ميگه فقط جي ال ايكس ٤٠٧ هم ماشينه خودت بارت نيست چرا ميخواي تحميل هم بكني

      پاسخ
  5. امیر
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    لندکروز سپر بلند خوشگلتره ولی lx به چیز دیگس
    نویسنده نوشته مرسدس gl نه چندان محبوب ، فکر کنم منظورش تو ایران بوده چون مرسدس gl خیلی محبوبه همه جای دنیا
    سپالی که اینجا میمونه اینه،که چرا لکسس 87000 دلاری رو که میشه حدود 260-70 میلیون تومان رو اینجا میدن 700 میلیون !!؟!

    پاسخ
  6. مجتبی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اونایی که میگن این ماشینا به ما نمیخوره باید بدونن که کاملا در اشتباهن.تمام دنیا بر اساس باوره,شما باور کن که میتونی یکی ازینا داشته باشی شک نکن که بش میرسی.فقط یادتون باشه کناره باوره یه خورده تلاش میخواد.100%بدست میارین هرچی بخواین.موفق باشید;-)

    پاسخ
  7. آرش
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    لقب سلطان آفرود فقط شایسته لندکروزه

    پاسخ
  8. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به نظر من لکسوس 570 0 تا صد ضعیفی داره .از همه بهتر bmw X 6 5000cc هستش 0تا صد 3.8 ادمو دیوانه
    میکنه

    پاسخ
  9. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به نظر من ماشین خوبیه اما لکسوس رو تویوتا با آپشن های بیشتر به بازار روانه کرده تا با بنز رقابت کنه
    به نظر من چرا آدم 350 میلیون اضافه بده
    فقط یه کم آپشن هاش از لند کروز بالا تره
    به نظر من لندکروز بهتره

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل نوید
    نوید
    سوابق: (1525 دیدگاه) ,

    ولی لند کروز یه ابهت دیگه داره
    این قدرتش خیلی بیشتر از لند کروزه و خیلی هم لوکس تره
    تو آفرود هم فوق العادست و کی میگه هامر اوله؟
    اول LX570
    دوم لند کروز
    سوم هامر (البته H1 نه)
    اینو با تحقیق و آزمایش بسیار میگم

    پاسخ
  11. تصویر پروفایل A
    A
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    این که همون لندکروز هست
    تویوتا . لندکروز رو با اسم لکسس وارد بازار کرده

    پاسخ
  12. husssain
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    لکسوس همون تویوتا هستش اما با امکانات بیشتر وی
    ک ماشین لوکس هستش واگر لند کروزر هم اپشن های این رو داشت امش لکسوس میشد
    لکسوس سرتره

    پاسخ
  13. sepehr
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    طرف نمیدونه لکسس چیه میاد نظر میده…
    لکسس همون تویوتا.ولی ماشین های لاکچری تویوتا رو میگن لکسس.
    والا

    پاسخ
  14. تصویر پروفایل نوید
    نوید
    سوابق: (1525 دیدگاه) ,

    منظورت از طرف کیه اگه منم مشکل از خودته که درست کامنت رو نمیخونی
    آخه اگه کسی رابطه ی بین تویوتا و لکسوس رو ندونه که اصلا دیگه چرا میاد تو پدال چه برسد به کامنت گذاشتن

    پاسخ
  15. اشکان سرمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ضمن سلام به تمامی کاربران و مدیر وب سایت پدال
    مطلب فوق به قلم آقای مسیح فرزانه و عکاس آن آقای علی رزوان می باشند.
    شایان ذکر است آقای مسیح فرزانه از اعضاء ارشد شورای سیاست گذاری مجله ماشین و موسس و مدیر عامل گروه صنعتی gfactor می باشند.
    متاسفانه بارها در سایتهای گوناگون مشاهده شده که تستهای گروه صنعتی جی فکتور بدون نقل منبع و اسم نویسنده و عکاس منتشر شده که جا دارد مسئولین سایت پدال نیز توجه بیشتر خرج دهند.
    دوستان می توانند از طریق لینک ذیل این تست را مطالعه نمایند
    http://www.gfactor.org/TestShow.aspx?TID=194
    با احترام
    اشکان سرمد
    کارشناس دپارتمان فنی
    گروه صنعتی جی فکتور

    پاسخ
  16. ali
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من خودم لند کروز وی 8 دارم عالی عالی

    پاسخ
  17. عزیز
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام. یه سوال داشتم. ببخشید میشه راهنماییم کنید؟ سمند سال مزیتش نسبت به سمند EF7 چیه؟…میخام بخرم ،گیجم. ممنون دوستای گلم

    پاسخ
  18. ﭘﻮﻳﺎ ﭘﻮﺭﺷﻪ ﻛﺎﻳﻦ
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ﻧﻪ ﻫﺎﻣﺮ ﻧﻪ ﻟﻜﺴﻮﺱ ﻧﻪ ﻟﻨﺪﻛﺮﻭﺯ ﻣﻦ ﭘﻮﺭﺷﻪ ﻛﺎﻳﻦ ﻧﻮﻛﻤﺪاﺩﻱ ﺩاﺭﻡ ﻣﺪﻝ 2011 اﻻﻥ ﻫﻢ 700 ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﻣﻴﻔﺮﻭﺷﻤﺶ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻳﻪ ﺣﻴﻮﻻﺳﺖ

    پاسخ
  19. مهدی
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    سلام … از نگاهی دقیق به این خودرو باید بگم که خودوری قدرتمند و زیبایی هست با اصالت و اینکه از کمی و کاستی و یا کیفیت بگم که این خودرو چیزی کم نداره همه چیزش در حد استاندارد و کامل هستش …و در جواب اون آقای کسری باید عرض کنم از نظر زیبایی لکسوس عالیه و گفتی قدرت پورشه بیشتره … نمی دونم از چی حرف می زنی موتوره لکسوس برای افرود ساخته شده بسیار قدرتمند تر از پورشه هست این نظر شخصی یا از روی احساس دوست داشتن نیست که می گم بلکه تجربه اشخاصی که خودورهای خارجی سوار میشن گفتم … ژاپن و آمریکا قول های خودروهای قدرتمند و البته زیبا هستند و اینکه سلطنتی و با اصالت خودرو تولید می کنند … هر چند کشورهای اروپایی هم از این قدرت و زیبایی در مورد خودرو …بسیار پیشرفته هستند .

    پاسخ
  20. مهدی
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    خودرو با قطعات عالی و با کیفیت و پلتفورم بسیار زیبا … خواسته باشید فقط آمریکا و ژاپن به جرات بگم حرف اول در دنیا می زنند .

    پاسخ
  21. مهدی
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    آقای پویا با اصطلاح خودت پورشه سوار هستی … حرفی بزنید لطفا که منطقی باشه و دلیل حرف زدنتون با تجربه همراه باشه …فقط با تعصب در مورد خودروی خودت نظر ننویسید خواهش می کنم از حقیقت های خودرو اگر آگاهی کامل دارید نظر بدید … پورشه ماشین خوبیه شکی نیست اما بدونید که خودرو فقط کشور سازندش نیست که اون رو بهترین و با کیفیت ترین تولید می کنه بلکه دقت و تعهده و دقت بالای ساخت از نظر تمامی مشتریان اون شرکت مهم هستش …

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.