آیا آریو گزینه مناسبی برای استفاده در تاکسی‌رانی است؟

چندی است که خبر ورود یک محصول جدید از تولیدات سایپا به ناوگان تاکسی‌رانی منتشر شده و در بعضی از شهرها هم تعدادی از این محصول به شرکت تاکسیرانی تحویل داده شده است. این خودرو آریو نام دارد و محصولی از کمپانی چینی زوتی است که به کپی‌برداری صرف از خودروهای سایر کمپانی‌ها مشهور است. البته تقریباً همه خودروسازان چینی کم‌وبیش درزمینهٔ کپی کاری دستی بر آتش دارند، اما این روزها زوتی در کپی‌برداری زبانزد خاص و عام شده است. نام اصلی این خودرو، زوتی Z300 می‌باشد و شباهت انکارناپذیری به تویوتا Allion دارد، به‌گونه‌ای که می‌توان این خودرو را به‌جز در چند بخش کوچک از جمله جلوپنجره و چراغ‌های جلو کپی کاملی از تویوتا آلیون نامید.

Zotye_Z300
آریو در ابتدای ورود به ایران با قیمتی در حدود 72 میلیون تومان به فروش می‌رسید و در آن دوره استقبال عمومی چندانی از آن صورت نگرفت؛ اما پس از مدتی، مونتاژ این خودرو در داخل کشور آغاز شد و با داخلی سازی برخی قطعات، حذف بعضی آپشن ها و البته کاهش یافتن تعرفه‌های وارداتی که به سبب مونتاژ در داخل انجام شد، قیمت این خودرو برای نسخه دنده‌ای به 46 میلیون و 500 هزار تومان و برای نسخه اتوماتیک به 54 میلیون و 600 هزار تومان کاهش یافت.

آریو
آریو اتوماتیک از یک موتور 1600 سی‌سی میتسوبیشی استفاده می‌کند که در لنسرهای دنده‌ای هم به کار رفته است. این موتور برای آریو 112 اسب بخار و 151 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. همچنین آریوهای دنده‌ای از یک موتور 1.5 لیتری میتسوبیشی با توان 103 اسب بخار و گشتاور 141 نیوتن‌متر استفاده می‌کند.

تاکسی آریو
همان‌طور که گفته شد، چند ماهی است که نسخه تاکسی آریو با قیمتی کمتر است نسخه عادی برای طرح تعویض تاکسی‌های فرسوده پیشنهاد شده است و تعدادی از آن‌ها هم برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی تحویل داده شده‌اند. در این حال ممکن است که بسیاری از اینکه این خودروی چینی و ناشناخته برای استفاده در تاکسیرانی انتخاب شده است، انتقاد کنند. البته این اعتراض کاملاً وارد است، اما اگر از منظری دیگر به قضیه نگاه کنیم، آریو گزینه آن‌چنان بدی هم برای استفاده به‌عنوان تاکسی نخواهد بود.

تاکسی آریو
البته قطعاً در حالت ایده آل هیچ‌کدام از خودروهای چینی نه‌تنها برای استفاده در تاکسیرانی، بلکه برای هرگونه استفاده دیگری نیز مناسب نیستند، اما مسئله اینجاست که شرایط کشور ما چندان شرایط ایده آلی نیست. در کشور ما که تویوتا کمری که در کشورهای بسیاری به‌عنوان تاکسی خدمت می‌کند، یک خودروی کاملاً لوکس و اشرافی محسوب می‌شود و حتی هیوندای اکسنت با آن ابعاد کوچک بالای 100 میلیون تومان قیمت دارد، باید به دنبال گزینه‌های ارزان‌تری برای تاکسی بود، چراکه رانندگان تاکسی معمولاً آن‌قدر ثروتمند نیستند که توانایی خرید یا تأمین هزینه‌های جاری چنین خودروهایی را داشته باشند و پرداخت کرایه چنین تاکسی‌هایی نیز از عهده هرکسی برنخواهد آمد.

تاکسی آریو
از طرف دیگر خودروهایی مانند سمند و پژو 405 نیز علاوه بر کیفیت پایین، استهلاک بسیار بالا و مصرف سوخت زیاد، از یک ضعف بزرگ رنج می‌برند و آن نبود گیربکس اتوماتیک است که برای تاکسی‌ها بسیار مهم است. همه ما به‌خوبی واقف هستیم که رانندگان زحمتکش تاکسی ساعت‌های بسیاری در هر روز را در پشت فرمان می‌گذرانند و مدام در حال کلاچ گیری و تعویض دنده هستند. این شرایط می‌تواند به سرعت باعث استهلاک بدن از جمله مشکلات زانو، کمر، ضایعه دیسک و … شود و هزینه‌های درمانی زیادی را به رانندگان تاکسی تحمیل کند. به همین دلیل در اکثر کشورها برای تاکسی‌ها از خودروهای دنده اتوماتیک استفاده می‌کنند تا از بروز چنین مشکلاتی برای رانندگان تاکسی جلوگیری شود.

تاکسی آریو
در چنین شرایطی باید سعی شود که از یک خودروی دنده اتوماتیک برای تاکسی استفاده شود که قیمت بالایی هم نداشته باشد و استهلاک پایینی هم داشته باشد؛ بنابراین در شرایط فعلی کشور ما که هیچ خودروی مناسب دیگری با قیمت قابل پرداخت برای رانندگان تاکسی وجود ندارد، شاید آریو گزینه نسبتاً مناسبی باشد. این خودرو از گیربکس اتوماتیک بهره می‌برد که خود نکته مهمی برای استفاده در تاکسیرانی است. همچنین این خودرو در کلاس خود خودرویی جادار محسوب می‌شود و فضای خوبی برای سرنشینان فراهم می‌کند. علاوه بر این‌ها، موتور این خودرو که از محصولات کمپانی میتسوبیشی ژاپن است و تحت نظارت همین کمپانی در چین تولید می‌شود، استهلاک پایینی داشته و می‌تواند بسیار بیشتر از موتورهای قدیمی و بی‌کیفیت خودروهای داخلی عمر کند. ضمن اینکه این موتور مصرف سوخت پایین و استاندارد آلایندگی یورو 4 را دارد که از نظر محیط زیستی هم برای خودرویی که قرار است چندین ساعت در روز کار کند مناسب خواهد بود. در نهایت اینکه بنا بر تست‌های انجام شده، سیستم تعلیق و فنربندی این خودرو به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که سواری نرم و راحتی را برای سرنشینان فراهم کنند و این مسئله نیز می‌تواند برای یک تاکسی حائز اهمیت باشد.

تاکسی آریو
البته آریو معایبی نیز دارد. از جمله اینکه خودروی چندان پر شتابی نیست و به دلیل داشتن سیستم تعلیق نرم، هندلینگ بالایی هم ندارد، در نتیجه نمی‌توان از این خودرو انتظار رانندگی پرشتاب و اسپرت را داشت. البته این مورد چندان برای یک تاکسی که اغلب در شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرد چندان مسئله مهمی هم نیست؛ اما یک ایراد مهم‌تر به آریو وارد است و آن قیمت بالای قطعات و کم بودن لوازم‌یدکی و تعمیرکار ماهر برای این خودرو در کشور ماست.

تاکسی آریو
همان‌طور که می‌دانیم، قشر زحمتکش رانندگان تاکسی آن‌قدر درآمد ندارند که از پس هزینه‌های سنگین لوازم‌یدکی برآیند و قیمت لوازم‌یدکی آریو در بعضی موارد به چند برابر قیمت لوازم‌یدکی خودرویی مثل سمند می‌رسد. ضمن اینکه به دلیل حضور زیاد این خودرو در شهر و ترافیک، امکان بروز تصادف برای آن بسیار زیاد است و در نتیجه لوازم‌یدکی خصوصاً قطعات بدنه آن باید به‌وفور در بازار وجود داشته باشد و آریو در این زمینه چندان سربلند نیست. در نهایت اینکه به دلیل تازه بودن این خودرو در بازار، هنوز مکانیک‌ها آن‌قدر با آن آشنا نشده‌اند که بتوانند در صورت بروز مشکل، آن را فوراً برطرف کنند و رانندگان تاکسی هم نمی‌توانند برای هر مورد کوچکی به نمایندگی مراجعه کنند.

تاکسی آریو
با توجه به مطالب بالا، باید باز هم ذکر کنیم که آریو یا هر خودروی چینی دیگری تحت هیچ شرایطی در یک کشور با شرایط نرمال گزینه مناسبی برای استفاده به‌عنوان تاکسی نیستند؛ اما در شرایط کشور ما که به‌نوعی انتخاب بین بد و بدتر حاکم است، آریو نیز داشته‌هایی دارد که می‌تواند با تکیه بر آن‌ها گزینه نسبتاً بهتری برای تاکسی‌رانی باشد. البته این خودرو قطعاً دارای ضعف‌هایی خصوصاً درزمینهٔ تأمین قطعات و خدمات می‌باشد. در نتیجه لازم است که سایپا به سرعت با انجام داخلی سازی قطعات این خودرو، قیمت تمام شده آن‌ها را کاهش دهد و قطعات مورد نیاز را به اندازه کافی تأمین نماید. همچنین لازم است که سایپا با افزایش دانش و تجربه پرسنل خدمات پس از فروش خود، نگرانی‌ها را از بابت تعمیرات و سرویس‌های این خودرو مرتفع سازد.

تاکسی آریو
در نهایت امیدواریم که در آینده شرایطی در کشور ما فراهم شود که دیگر انتخاب‌ها بین بد و بدتر نباشد و بتوان خودروهایی را برای استفاده انتخاب کرد که واقعاً خودروهایی از هر نظر مناسب باشند و بتوانیم انتخاب‌هایی ایده آل را داشته باشیم.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

59 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3764 دیدگاه) ,

    سمند EF7 هزار بار به آریو شرف داره.
    راحتی صندلی های عقب سمند در کمتر ماشین زیر 100 تومن وجود داره. احساس نشستن مبل به آدم دست میده و این برای یک تاکسی مهمه.
    از طرفی سمند مال خودمونه. از یک ماشین چینی که بهتره.
    بهترین ماشین خارجی برای تاکسی های ایران و بخصوص هوای آلوده ی تهران تویوتا پریوس هیبریدی بود. وقتی قراره ماشین خارجی استفاده کنیم چرا چین آخه؟ اگر واقعا میخوایم معضل آلودگی هوا رفع بشه دولت باید حتی به خودروهای هیبریدی ژاپنی و قطعاتشون یارانه هم میداد.

    ماشین های چینی رو از در بیرون میکنی از پنجره میان تو

    اگرم قرار به واردات خودرو نبود ایرانخودرو باید با همکاری یک شرکت مثل ZF سیستم انتقتل گشتاور سمند رو بازطراحی میکرد و نسخه ی اتوماتیک از این خودرو برای تاکسی های شهری انتخاب میشد.

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      دوست من تویوتا بیارن تاکسیرانی از اون ور خدا میدونه چقدر افزایش کرایه ها داریم که روقشر کارمند و کارگر فشار میاد.
      درضمن سمند هم فکر نکن خیلی غول و نشه مقایسه کرد با خودرو چینی.سمند هم چیز مالی نیست
      به نظرمن فعلا پیکان ها جمع کنن حالا که سر سوارشدنش دعوا توخط ها

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل اسطوره
        اسطوره
        سوابق: (3764 دیدگاه) ,

        جمع کردن پیکان واجبه شکی نیست.
        تویوتا هم گرون در نمیاد. اکثرا پیشنهادی که جند سال پیش شرکت معظم toyota در موذد تعویض ناوگان تاکسی رانی داده بود رو یادمونه.
        سمند واسه تاکسی ماشین خوبیه. طراحیش مال انگلستانه. موتور EF7 هم ظاهرا با همکاری یک تیم مهندسی آلمانی ساخته شده.
        اگه قراره تاکسی مونتاژ کنیم زوتی باید آخرین گرینه باشه.

        پاسخ
        1. uss zumwalt DDG-1000
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          ولی باورت میشه تمیزترین ماشین هایی که من شخصا در خط ها دیدم پژو 405 بوده.واقعا جون دار و خوراک خیابون ها تهران.
          ولی سمند داغون در خط خیلی دیدم.سمند برای خانواده خوبه که زیاد کارنمیکشن

        2. امیر
          سوابق: (12 دیدگاه) ,

          سمند خوبه ولی بعلت سنگینی و عدم هماهنگی جلوبندی با وزنش خیلی زود از هم میپاشه و به این علت برای تاکسی زیاد مناسب نیست و هزینه تعمیرات موتور ef7 گرونه.

      2. حسین
        سوابق: (1164 دیدگاه) ,

        سمند خودشو وامیده و ول میکنه!
        خرجش هم بالاست!
        بهتره یه پلتفرم از تویوتا و … بخرن!
        مثلا پلتفرم کرولا نسل قبل،با موتور توربو ef7
        و گیربکس المانی یا ژاپنی!

        پاسخ
    2. فورد
      سوابق: (287 دیدگاه) ,

      بهترین گزینه تویوتا کرولا و یاریس هستش واینکه میگن فلان ماشین چینی موتورش میتسوبیشی یک دروغ بزرگه

      پاسخ
    3. ممد
      سوابق: (6 دیدگاه) ,

      نوع موتور ای اف سون بهترینه ومصرفش عالیه چون طراحی آلمانیه حالا کار ندارم که کمپانی ایران… چی داره تولید میکنه… .

      پاسخ
    4. King stone
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      سلام ، برای ما ابرانی ها خرج بالانیوردن و علاف نکردنمون و قیمت پایین خرید و تعمیرات و نگهداری مهمه،
      از طرفی کارشناسان بی طرف هم مصرف سوخت و تولید کم گازهای الوده مد نظرشونه
      بهترین گزینه که همه چیز رو با هم داره گزینه ای که امریکایی ها شعار میدن
      هوندا

      پاسخ
  2. کاوه آهنگر
    سوابق: (333 دیدگاه) ,

    خدایا ببین چه شرایط افتضاحی داریم
    چه روزگاری رو میگذرونیم
    نمیدونم چرا اصلا تمایل ندارن که مردم رو راضی نگه دارن !

    پاسخ
  3. ارمان
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    اینو تو نمایشگاه مشهد بود تقریبا راحت بود ولی 45 تومن مبلغ مناسبتری براش بود فکر نمیکنم ایمنی زیادی داشته باشه ولی خودروهای اتومات چینی زیادی تو این رنج قیمت هستن که معمولا زیباترم هستن اگه میخوان خودرویی برای تاکسی رانی انتخاب کنن نباید از دو سیلندر بیشتر داشته باشه هم آلودگی هوا کم میشه هم هزینه سوخت برای راننده کم میشه چون تاکسی کار سنگینی که نمیکنه که به موتور 4 سیلندر نیاز داشته باشه

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل رضا پ
      رضا پ
      سوابق: (198 دیدگاه) ,

      باید انقدر موتورش قدرت داشته باشه که 5 نفر سرنشین که برخی مواقع اساس وچمدان هم دارن رو با کولر روشن و اونم با گیربکس اتومات جابجا کنه
      دو سیلندر که نمیشه !

      پاسخ
      1. ارمان
        سوابق: (13 دیدگاه) ,

        مگه ژیان چطوری حرکت میکنه؟ وقتی خودروهای 4 سیلندر تا 130 قدرت میده پس دو سیلندر هم 60 تا میده خب مگه پراید 63 قدرتش نیست پس فرقی ندارن الان تکنولوژی موتور خودرو با 30 سال پیش که یکی نیست که دو سیلندر قدرته کمی بده ژیان که پنجاه سال از عمرش میگذره با دو سیلندر و600 سی سی 35 اسب قدرتش بود الان بعد این همه سال حتما میشه تا 70 هم از دو سیلندر قدرت گرفت در ضمن با این وضعیت ترافیک و ایمنی خودروها دو سیلندر کافی هم هست و اینکه اجازه تولید و فروش خودروهای با حجم پایین داده نمیشه سیاست دولت ها برای فروش بیشتر بنزین به مردم است مخصوصا کشور هایی که دارای نفت هستند

        پاسخ
        1. احسان
          سوابق: (70 دیدگاه) ,

          دوست عزیز ژیان با پنج سرنشین و کولر روشن در هر سربالایی به دنده یک و دو میکشه!! تاکسی دنده اتومات در ایران باید حداقل ۹۰ اسب نیرو داشته باشه

    2. حسین
      سوابق: (1164 دیدگاه) ,

      پلتفرمش کپی تویوتا هس،شاید ایمنی داشته باشه

      پاسخ
    3. من
      سوابق: (193 دیدگاه) ,

      ماشین دو سیلندر با 5 نفر سرنشین و بیش از یک تن وزن سربالایی را چگونه طی مینماید؟؟

      پاسخ
    4. اکبر66
      سوابق: (28 دیدگاه) ,

      تاکسی سنگین فشار میاره به ماشین . بنز دوام نمیاره.

      پاسخ
  4. آبين
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    خداوند در قرآن میفرماید که سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمیدهد مگر اینکه خودشان بخواهند

    پاسخ
    1. کاوه آهنگر
      سوابق: (333 دیدگاه) ,

      دقیقا همینطوره، خودمون درستش میکنیم.
      دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد

      پاسخ
  5. پوریا
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    نظر همه دوستان محترمه و منم کارشناس نیستم ولی از اونجایی که تندر 90 داشتم میدونم که ماشین بسیار آروم و راحت و صد البته کم استهلاکی هستش.من خودم توی اصفهان تاکسی تندر90دیدم ولی تعجب میکنم که چرا از این ماشین اونطور که لایقش هست در تاکسیرانی استفاده نمیشه.

    پاسخ
    1. مهمان
      سوابق: (53 دیدگاه) ,

      چون سود نداره و بازار تاکسی هم میافته دست رنو که اصلا مورد علاقه مونتاژکاران نیست
      به نظر من هم تندر اتومات جزو بهترین گزینه ها برای تاکسی هست. همون طور که خیلی از کشورها که بازار ازاد دارن هم همین استفاده رو از تندر کردن
      تندر قیمت مناسبی داره و استهلاک کم و قطعات ارزونی هم داره و تنها ماشین زیر 50 هست که 3 ستاره کیفی گرفته
      حالا اینکه چرا تاکسی نشده رو برید از مسئولین لایق بپرسید

      پاسخ
  6. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    خوب تویوتا کرولا بدون گمرک برا تاکسی وارد کنند با ابشن کم

    پاسخ
  7. matin
    سوابق: (211 دیدگاه) ,

    متاسفانه بخاطر منافع خودروساز های داخلی دولت حاضر به وارد کردن تاکسی بدون گمرک نمیشه خودروساز های ما در سال حدود 1/5 میلیون خودرو تولید می کنن که اگر بابت تاکسی ها از این رقم 100 هزارتا کم بشه مشکل خاصی بوجود نمی یاد برای تاکسی میشه هیوندای اکسنت بدون گمرک وارد کرد که قیمتش حدود 45 میلیون میشه ولی هم از نظر محیط زیستی بسیار خوبه هم اون کجا که گردشگر بیاد ببینه تاکسی کشور پیکانه اون کجا که ببینه اکسنت هست ولی بخاطر منافع خودروساز ها دولت این کار رو نمی کنه

    پاسخ
    1. کاوه آهنگر
      سوابق: (333 دیدگاه) ,

      منافع خودروسازها و صد البته دیگر منافع

      پاسخ
  8. matin
    سوابق: (211 دیدگاه) ,

    در مورد آریو هم بگم که فقط مشکل گرونی قطعات نیست تاکسی ران ها از خودرو گازسوز اسنفاده می کنن چون هزینه سوختش بسیار کمتره ولی آریو گازسوز نیست و راننده ها هزینه زیادی رو برای سوخت باید بپردازن سمند EF7 هم موتورش برای گاز طراحی شده هم فضای زیادی داره از طرفی حدود 15 میلیون ارزونتر از آریو هست قطعاتش از آریو هم ارزونتره هم به وفور تعمیرکار و قطعه براش هست قدرت موتورش هم از آریو چیزی کم نداره تنها مزیت آریو داشتن گیربکس اتوماتیک هست

    پاسخ
  9. ehsan
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    به اعتقاد من بهترین خودرو برای استفاده به عنوان تاکسی ال نود اتوماتیک می باشد. ال نود در مدت حضور در ایران ثابت کرده است که دارای کیفیت فنی بالا و استهلاک پایین می باشد. همچنین این خودرو دارای فضای داخلی بسیار بزرگ و مناسب می باشد و طبیعتا نسبت به آریو دارای خدمات پس از فروش بهتر و قطعات فراوانتر می باشد. اگر مسئولین واقعا به فکر قشر رانندگان تاکسی هستند چرا این خودرو را در نظر نگرفتند؟ پاسخ مشخص است: این افراد هرگز به فکر رفاه حال رانندگان تاکسی و مسافرین نبوده اند، نیستند و نخواهند بود بلکه به دلیل عدم استقبال مردم از این خودرو چینی به دنبال راهی برای فروش آن می گردند.

    پاسخ
  10. h112
    سوابق: (302 دیدگاه) ,

    تو ایران راننده های تاکسی نیاز به یه ماشین دارن که گاز سوز یا دیزلی یا هایبریدی باشه….
    خدا نیار اون روزی رو که راننده ها سر خود و به صورت به اصطلاح دستی اینو گاز سوز کنن…اون وقت یه فاجعه میشه مثل بعضی از ماشین های وطنی…

    پاسخ
  11. احسان
    سوابق: (112 دیدگاه) ,

    اگه از من میشنوین نه آریو نه سمند بدرد تاکسی میخورن، آریو چون کیفیت خوبی نداره و از نظره کم بودن استهلاک هم نمیشه روش حساب کرد سمند هم همینطور .خودروی سمند هم خودروی خوبی هست اما باسه تاکسی دوام نداره، و زود لش میشه. بنظرم ال90 بهتره حداقل مثل ترکیه از ماشینهای فیات استفاده میکردن، برندهای تویوتا رنو داچیا فیات مناسبن بنظرم

    پاسخ
  12. asadcadil
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    این ماشینها دوای درد تاکسیرانی کشور نیست الان اکثر تاکسیهای جدید پژو وسمند هستند وام این خودروها تقریبا بیست میلیون تومان است که باید پنج ساله تسویه بشود اقساط ماهانه حدودا پونصد هزار تومن است که خیلی از راننگان از پرداخت اون عاجز هستند اگر قرارباشه خودروی خارجی در ناوگان تاکسیرانی کشور بکاربره بهترین گزینه خودروهای ارزان قیمت کم مصرف محکم وکم استهلاک گروه خودرو سازی فولکس واگن فیات وتویوتا هست اون با پشتیبان گسترده لوازم یدکی وتعمیرکارماهر سیار در سطح شهر

    پاسخ
  13. تصویر پروفایل رضا پ
    رضا پ
    سوابق: (198 دیدگاه) ,

    رنوسیمبول هم خوبه دولت باید اتومات این ماشینو بدون گمرکی وارد کنه یا مونتاژشو به تاکسیدارها با سوبسید و شرایطی بده اکثر قطعات موتوریش با ال 90 یکی جادارتر و بروزتر وقشنگترهم هست

    پاسخ
  14. رافال M
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    اولن مقاله خوبی بود و با قلم عدل مزایا و معایب رو تا حد زیادی گفته بود
    دومن نکته مهمی که بیشتر کامنت گذارای بالا بهش توجه نکردن( ویکی گفت EF7 و …) دنده اتوماتیک بودن این ماشینه که مهمترین عامل در انتخاب تاکسی هست
    اصطلاک این خودرو با زمان مشخص می شه هرچند موتور میتسوبیشی 1.6 امتحانش رو پس داده و هزینه های نگهداری زیادی نداره
    ,وولیکس c30 اتومات هم می شد انتخاب بشه که تقریبن هم قیمته و جک 1.8 اتومات که 62میلیون هست
    ولی این انتخاب شد چون سایپا سرمایه گذاریش رو این خودرو شکست خورده بود و باید یه جوری به مردم بندازش

    پاسخ
  15. حمیدرضا
    سوابق: (330 دیدگاه) ,

    من اعتقادم اینه تاکسی کلا نباید خودروی سدان باشه به نظرم مینی ون هایی که برای شش سرنشین جادارن روبا کمی تغییر تبدیل به چهار کنن اونوقت هم خودرو فضای راحت تری خواهدداشت هم اینکه تاگسی رانی سرو شکل پیدا میکردنه اینکه یه روز پرایدو تاکسی کنن یه روز سمندبعد به این نتیجه برسن اتوماتیک لازمه برن سراغ زوتی هرچند که بازم به اعتقاد من از سمندخیلی بهتره حداقل کولرشو روشن میکنن

    پاسخ
  16. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1456 دیدگاه) ,

    اگر دست من بود از مینی ون یا ام پی وی برای تاکسی کشور استفاده میکردم. مصرف بهینه و فضای خیلی راحت برای مسافر.
    هر جای دیگه نگاه میکنی ماشین مخصوص تاکسیشون سفارش میدن نه ماشین عادی رو بیان یه رنگ بزنن و بکنن تاکسی.
    حتی میشه هوندا سیویک گازسوز یا بهتر از اون از ماشین های هایبریدی معمولی (نه پلاگین ها) استفاده کرد.
    وقتی راننده تاکسی ماشین کم استهلاکی داشته باشه کرایه برای مسافر هم پایین میاد.
    حتی برای دولت میصرفه که ماشین خوب رایگان در اختیار تاکسی رانی قراربده. در صرفه جویی سوخت و کاهش آلودگی در چند سال کل پول برمیگرده. اما هرگز این کارونمیکنن.

    پاسخ
  17. ahmad
    سوابق: (151 دیدگاه) ,

    یعنی اون لوگو سایپا تو حلقم!
    ببین چه محصول آشغالی بود که کمپانی درپیت چینی راضی شده به تغییر لوگوش و نصب لوگو سایپا روی محصولش رضایت بده!
    ماشین چینی با لوگو مونتاژکار ایرانی!

    متاسفانه روز به روز بازار مهجور ما داره بیشتر از قبل توسط چینی ها قبضه میشه
    امروز هم پاون به تاکسی رانی باز شد
    وضع بازار خودرو کشورمون داره روز به روز تاسف بر انگیز تر و چینیونیزه تر(!) میشه…

    پاسخ
  18. مانی
    سوابق: (61 دیدگاه) ,

    مطمئناً هر راننده تاکسی که این خودرو رو بخره بعد از مدتی از خریدش پشیمان خواهد شد و دیگه رانندگی تاکسی براش به صرفه نخواهد بود.

    پاسخ
  19. فرشاد
    سوابق: (69 دیدگاه) ,

    کلا مگه تا الان چندتا تحویل دادن؟اصلا ظرفیت تولید سایپا جوری هست که بتونه این خودرو رو فراگیر کنه؟چون در غیر اینصورت راننده تاکسی بیچاره واسه یه تعمیر ساده باید کلی پول بده.

    پاسخ
  20. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    جدا از همه این بحثا اول ازهمه باید فکری به نظافت ورعایت بهداشت داخل ماشینای عمومی کنن…ادم سوار بعضی تاکسیا ومینی بوسا واتوبوسا که میشه حالش بهم میخوره ازبس کثیف هستن واین نشونه فرهنگ وشعور ما ایرانی هاهست

    پاسخ
  21. حمید
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    من نمی دونم خودروسازای ما از برادرای چینی چی دیدن؟
    حالا که تحریم ها برداشته شده چرا از آلمان یا ژاپن ماشین مونتاژ نمی کنن؟
    دلم برا راننده تاکسی هایی میسوزه که بنده خداها بعد از چند هزار تا کارکرد ماشینشون باید راه به راه هزینه تعمیر ماشین بدن و دوباره جیب خودروسازا رو پر کنن.
    در واقع خودروسازای ما با تولید ماشین چینی با یه تیر چندتا نشون میزنن به همین خاطر خاطر خواه چین شدن، واقعا خاک تو سر خودروسازا.

    پاسخ
  22. اکبر66
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    مترو اتبوس . بی ار تی .یکطرف .الودگیه هوا . تررافیک . گرانی تاکسی های پر هزینه تاکسی داران وادار به خروج از تاکسی رانی مکند . .. شخصیها بهتر کار می کنند .

    پاسخ
  23. مهدی
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    این ماشین از لگن هم بدتره !!!! سمند LX بهترین انتخابه چون موتورش1.8 لیتره! نه این لگن پرمصرف!

    پاسخ
    1. مصطفی
      سوابق: (7 دیدگاه) ,

      اتفاقا این ماشین بسیار کم مصرفه! چه فرقی میکنه 1.8 باشه یا 1.6؟ مهم مصرف سوختشه که آریو خیلی کمتره …. تازه آریو بسیار زیباست.

      پاسخ
  24. ميثم
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بچه ها همه ما میدونیم چی خوبه و چی بده برا تاکسی مشکل انتخاب ماشین نیست مشکل اونایی هستن که به اصطلاح سیاست گذاری میکنن برا 80 میلیون ادم تو این سی و چند سال ثابت شده هیچ کدومشون سر جایی که باید باشن نیستن و واقعا به وظایف خودشون نه عمل میکنن نه فکر فقط شده آزمون و خطا که نمونشو تو شهر میبینیم امروز میکنن فردا پر میکنن پس فردا باز میکنن پر میکنن سه روز بعدش میره پایین سوراخ میشه اندازه فلکه صادقیه بعدم میگن فیبر نوری پاره شد لوله گاز ترکید فاضلاب زد بالا خلاصه یه محله شهر میشه عصر حجر

    پاسخ
  25. مهران
    سوابق: (88 دیدگاه) ,

    شک ندارم هیچ جای دنیا اینقدر نا آگاهانه و غیر کارشناسی نقطه نظر نمیدن. ماشالا همه کارشناسن…البته خود نویسنده ی مقاله نیز متاسفانه با وجود ارزشمندی نوشته اش انتقاداتی بهش وارده.
    متاسفانه مردم ما مثل رانندگی شون نظر میدن.بدون اطلاعات و ماشالا همگی حرفه ای.
    اینکه یک درصد اطلاعات از خودرو سازی چین نداشته باشی و نبینی الان کجای کارن بعد بیای اینجوری از این صنعت بگی هنر نیست. تازه مگه تمام شرکتهای خودرو سازی چین در یک سطح هستند؟؟؟
    اصلن چه ضرورتی داره نقطه نظر بدی؟؟؟فقط بیا و نظر شخصی تو بده نه اطلاعات در هم بر هم و عقده گشا که دیگران رو هم به اشتباه بیندازی.
    قبلن از عزیزانی که صاحب نظر هستند پوزش می خواهم.

    پاسخ
  26. mohammad
    سوابق: (116 دیدگاه) ,

    دوستان زوتی اس 300 ایا ایربگ داره یا فقط حرفشو میزنن چیا داره چیا نداره بهم بگید لطفا”

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.