سایپاهفته نامه

نگاهی به ساینا، سدان پرچم‌دار سایپا!

تیبا به‌عنوان نخستین خودروی به‌اصطلاح ملی سایپا در سال ۱۳۸۷ و در ابتدا با نام مینیاتور رونمایی شد؛ اما این سدان سگمنت B در اصل با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی رنو L90 ساخته شده بود و نهایتاً با تمامی این حواشی و تغییر نام به تیبا به بازار آمد. تیبا علیرغم طراحی نازیبا و غیر جذاب، به دلیل قیمت مناسب و توانایی‌های بالاتر از پراید با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبرو شد اما این ماشین همواره از طراحی ضعیف بیرونی و داخلی رنج می‌برد. به همین دلیل پس از گذشت چند سال از حضور تیبا در بازار و بازخورد مناسب خریداران، سایپا تصمیم گرفت آن‌را دستخوش بهسازی و فیس‌لیفتی کلی کند. بدین ترتیب نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ تیبا یا به گفتهٔ سایپا، خودرویی جدید (!) در اسفند ۱۳۹۲ با نام اولیهٔ ۲۳۲ معرفی و سپس نام ساینا بر آن نهاده شد. ساینا در داخل و خارج تغییرات زیادی را تجربه کرده بود تا جایی که سایپا آن‌را نسل جدید تیبا می‌دانست! درهرحال سال گذشته این خودرو که می‌توان آن‌را پرچم‌دار سایپا دانست به بازار آمد و حال قصد داریم در ادامهٔ این مطلب نگاه کاملی به ساینا داشته و آن‌را بررسی نماییم.

saipa-saina-5

طراحی بیرونی

طراحی ساینا به‌طور کامل در داخل کشور و توسط طراحان مرکز مهندسی سایپا صورت گرفته است. سایپا در ساینا به‌طور کامل طراحی جلو و عقب تیبا را تغییر داده است تا آن‌را بروزتر و جذاب‌تر کند. در بخش جلویی این خودرو فرم کاپوت کاملاً تغییر کرده و چراغ‌های جلو هم شکلی کشیده پیدا کرده‌اند که تا حدودی چراغ‌های جلوی نیسان پولسار را تداعی می‌کنند. جلوپنجره و سپر جلو هم تغییر کرده و فرم این دو باهم تا حدی یادآور جلوپنجرهٔ دوکی‌شکل لکسوس هستند. در سپر جلو شاهد ورودی هوای عضلانی و بزرگی هستیم که هرگز مناسب چنین سدان کوچک نیست. در طرفین سپر نیز دو پروژکتور در قابی فرورفته تعبیه شده‌اند که بازهم فرمی ناپخته دارند.

saipa-saina-1

قسمت جانبی ساینا به‌جز حذف زه‌ها، تغییر آینه‌ها و تغییر رکاب، هیچ تفاوتی با تیبا ندارد و کاملاً با یکدیگر یکسان هستند درست مانند نقیصه‌ای که در بخش جانبی دنا هم نسبت به سمند وجود دارد. البته هرچند در ساینا خط فرورفتهٔ روی درهای جلو که در تیبا وجود داشت به جهت عدم تغییر قالب درها هنوز باقی است اما سایپا با زیرکی این خط را در گلگیرها با راهنمای جانبی ادغام کرده و ادامهٔ آن‌را حذف کرده است. در این بخش فرم جدید رکاب‌ها هم به‌هیچ‌عنوان با بدنه هماهنگ نبوده و مانند قطعه‌ای اضافه به نظر می‌رسد درحالی‌که می‌شد با کمی صرف وقت بیشتر این قسمت را بسیار بهتر طراحی کرد. اما به‌تازگی سایپا رینگ‌های آلومینیومی جدیدی را در ساینا بکار گرفته که تأثیر مثبتی در بهبود نمای آن داشته‌اند.

saipa-saina-4

saina

در بخش عقب هم شاهد تغییرات کاملی هستیم که در اینجا هم الهامات از دیگر خودروها کاملاً مشهود است به‌گونه‌ای که فرم چراغ‌ها تا حدودی به چراغ‌های سوزوکی کیزاشی شباهت داشته و سپر، پروژکتورها و فرم کلی عقب نیز انسان را به یاد تویوتا یاریس سدان می‌اندازد. البته الهام از خودروهای معتبر جهانی خصوصاً برای خودروسازان رده پایین هرگز امر بدی نیست اما به شرطی که این الهامات با هماهنگی کامل بکار روند یعنی چیزی که در ساینا هرگز به چشم نمی‌خورد. ساینا هرچند شاید جذاب‌تر و بروزتر از تیبا به نظر برسد اما هیچ هماهنگی‌ای میان فرم تیز طراحی جلو و عقب آن با بخش جانبی که کاملاً مشابه تیبا است به چشم نمی‌خورد. همچنین نکتۀ عجیبی که در سری‌های جدید ساینا به چشم می‌خورد، نام خودرو است که برخلاف رویۀ معمول به‌صورت فارسی روی درِ صندوق چسبانده شده است.

saipa-saina-6

saipa-saina-2

طراحی داخلی

شاید بتوان بهترین بخش ساینا را کابین و داشبورد آن دانست چراکه سایپا آن‌را کاملاً تغییر داده و از فرم بی‌روح و کسل‌کنندهٔ تیبا فاصله گرفته است. در این بخش فرم داشبورد تغییر کرده و با تریم دورنگ مشکی-نقره ای، بسیار بهتر از تیبا شده است. یک نمایشگر کوچک همانند پژو ۲۰۶ در بالای داشبورد تعبیه شده که اطلاعاتی مانند ساعت، تاریخ، دمای بیرون و تنظیمات سیستم صوتی را نشان می‌دهد. غربیلک فرمان نیز تغییراتی داشته و خوش‌دست‌تر شده است.

saipa-saina-9

همچنین فرم رو دری‌ها هم کاملاً متحول شده که هرچند ارگونومیک‌تر شده و باز و بسته کردن درها راحت‌تر صورت می‌پذیرد اما فرمی شلوغ و به‌هم‌ریخته داشته و از آن قسمت پارچه‌ای که در تیبا وجود داشت هم خبری نیست. بعلاوه ساینا همچنان تعدادی از قطعات داخلی خود مانند دکمه‌های شیشه‌بالابر و چراغ‌های هشداردهندۀ صفحه آمپر را از پراید قرض گرفته است. بااین‌وجود در کل ساینا در بخش طراحی داخلی پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به تیبا داشته است و با تغییراتی در کنسول وسط هم‌اکنون فضای پای بیشتری هم ارائه می‌کند اما همچنان کاربرد فراوان پلاستیک خشک در آن به چشم می‌خورد.

تجهیزات

سایپا، ساینا را در دو تیپ SX و EX به بازار عرضه می‌کند که دومی تیپ فول بوده و تجهیزات بیشتری دارد. تجهیزاتی که در تیپ پایهٔ ساینا وجود دارد عبارت‌اند از فرمان هیدرولیک، دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، ایموبلایزر، گرم‌کن شیشهٔ عقب، پنجره‌های برقی جلو، تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی و نور چراغ‌های جلو، پروژکتورهای جلو و عقب، قفل مرکزی، نمایش دمای بیرون و ریموت کنترل درحالی‌که در تیپ EX، پنجره‌های برقی عقب، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی، سنسور دنده‌عقب و رینگ آلومینیومی به خودرو اضافه می‌شوند. در کل با توجه به قیمت و کلاس ساینا خصوصاً در تیپ EX، این سدان سایپا تجهیزات نسبتاً مناسب و قابل‌قبولی را ارائه می‌کند.

پیشرانه

موتور ساینا دقیقاً همان پیشرانهٔ تیبا است که آن‌هم در اصل همان موتور پراید است که توسط موسسهٔ EF آلمان تغییراتی در آن ایجاد شده و با افزایش حجم، قدرت و گشتاور تولیدی آن بیشتر شده است. حجم این موتور ۸ سوپاپ که M15 نام دارد ۲۰۰ سی‌سی نسبت به موتور پراید بیشتر بوده و ۱۵۰۰ سی‌سی حجم دارد. این پیشرانه در سری‌های قبلی تیبا ۸۰ اسب بخار قدرت داشت اما به‌تازگی سایپا با ایجاد تغییراتی قدرت آن‌را به ۸۷ اسب بخار و گشتاورش را به ۱۲۸ نیوتن متر افزایش داده است. در ساینا هم از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این موتور استفاده شده است که هرچند با توجه به حجم ۱.۵ لیتری‌اش نسبت به موتورهای روز دنیا بازدهی مناسبی ندارد اما برای شرکتی چون سایپا و خودرویی چون ساینا قابل‌قبول است.

saipa-saina-17

سواری

هنگام نشستن داخل ساینا فرم جدید و قابل‌قبول داشبورد جلب‌توجه می‌کند و فضای پای جلو نیز کمی بیشتر شده است؛ اما به دلیل تغییر آینه‌های جانبی و فرم مورب قسمت پایینی آن‌ها، دید آینه‌ها کاهش یافته و کمتر از تیبا است. بااین‌حال پس از استارت زدن خودرو و شروع حرکت، پیشرانه کشش مناسبی را به نمایش می‌گذارد و به‌خوبی از پس جثهٔ ۱ تنی ساینا برمی‌آید. این موتور همچنین شتاب قابل‌قبولی را برای ساینا فراهم می‌کند به‌گونه‌ای که در حدود ۱۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد که از این لحاظ عملکرد بهتری نسبت به پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دارد. به دلیل قدرت مناسب پیشرانه، هنگام پُر بودن خودرو نیز چندان ضعف قدرت به چشم نمی‌آید و استفاده از کولر هم موجب افت توان فاحشی نمی‌شود. همچنین به ادعای سایپا، مشکلات دیسک و صفحه و عدم هماهنگی گیربکس و موتور که در تیبا وجود داشت در ساینا برطرف شده است.

saipa-saina-3

ساینا حدود ۵۰ کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به تیبا دارد درحالی‌که مصرف سوخت ترکیبی آن از سوی سایپا ۷ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. همچنین سایز رینگ‌های آن ۱۴ اینچ و لاستیک‌ها ۱۸۵ هستند که نسبت به تیبا افزایش داشته و در کنار وزن بیشتر موجب افزایش پایداری خودرو شده‌اند. البته صدای پیشرانه همچنان به داخل اتاق وارد می‌شود که این وضعیت در سرعت‌ها بالا بدتر شده و کاملاً آزاردهنده خواهد بود؛ اما ترمزهای ساینا هرچند هنوز هم در عقب از نوع کاسه‌ای هستند ولی نسبتاً قدرتمند بوده و عملکرد بسیار بهتری نسبت به پراید دارند. فضای پای سرنشینان عقب مناسب بوده و حجم صندوق بار نیز با توجه به کلاس خودرو پذیرفتنی است. در کل توانایی‌های حرکتی، پیشرانه و سواری ساینا در این کلاس و رنج قیمت قابل‌قبول است.

saipa-saina-16

نتیجه‌گیری

چه ساینا را نسل جدید تیبا بدانیم و چه یک فیس‌لیفت، طبق رویهٔ جهانی باید جایگزین تیبا شده و تولید تیبا متوقف گردد اما این رویه در قاموس خودروسازانی وطنی جایی نداشته و تیبا همچنان در کنار ساینا قدرتمندانه به تولید خود ادامه می‌دهد؛ اما در مورد ساینا می‌توان گفت هرچند سایپا در این خودرو قصد برطرف نمودن ایرادات تیبا را داشته است اما این اقدامات در طراحی بیرونی چندان جالب از آب درنیامده است درحالی‌که پیشرانهٔ آن نیز با تیبا یکسان بوده و فقط در بخش داخلی پیشرفت درخور توجهی داشته است. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که تیپ EX ساینا با قیمت ۲۷,۷۰۰,۰۰۰ تومان (در رنگ سفید) نزدیک به ۳ میلیون تومان قیمت بیشتری نسبت به تیبا دارد درحالی‌که با این اضافه پرداخت تنها طراحی جدید جلو و عقب، داشبورد جدید و چند به‌اصطلاح آپشن سادهٔ بیشتر را به دست می‌آوردید.

بنابراین ساینا با این قیمت خودروهایی چون سمند SE، سمند LX، پژو ۴۰۵ و تا حدودی رانا را به‌عنوان رقیب روبروی خود می‌بیند که همگی دارای پیشرانه‌های قدرتمندتر و فضای داخلی جادارتر هستند و همین امر کار ساینا را در بازار سخت می‌کند؛ اما نباید فراموش کرد که مزیت اصلی ساینا نسبت به خانوادهٔ سمندها و پژوهای ایران‌خودرو، هزینه‌های نگه‌داری بسیار کمتر و استهلاک پایین‌تر نسبت به رقبای مذکور است که این عامل مهم موجب می‌شود بسیاری از افراد مجاب به خرید ساینا گردند. همچنین ابعاد کوچک‌تر ساینا نیز آن‌را به گزینهٔ مناسب‌تری برای ترددهای شهری تبدیل کرده است؛ علاوه بر این، طبق گزارشات قرار است به‌زودی نسخه‌های هاچ‌بک و اتوماتیک ساینا نیز تولید شوند. اما بااین‌حال اگر ساینا به‌عنوان جایگزین تیبا و با همان قیمت عرضه می‌شد، شاید بهتر می‌توانستیم آن‌را قبول کنیم تا حالا که به‌عنوان خودرویی جدید و در سطح قیمتی بالاتر از تیبا به بازار عرضه شده است.

saipa-saina-7

مشخصات فنی

پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ M15
حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی
قدرت ۸۷ اسب بخار
گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد حدود ۱۲ ثانیه
طول/عرض/ارتفاع ۴.۲۱/۱.۶۶/۱.۴۸ متر
وزن خالص ۱۰۵۰ کیلوگرم
مصرف سوخت ۷ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک ۴۱ لیتر
رینگ و لاستیک ۱۴ اینچی ۱۸۵
قیمت (تیپ EX) ۲۷,۷۰۰,۰۰۰

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰۹ دیدگاه‌ها

  1. TSHDN

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (68 ديدگاه)

    واقعا که !
    آخه اینم شد ماشین با قیمت 28 میلیون!
    اونا ماشین میسازن چه ماشینایی تازه با قیمت معقول و کیفیت ساخت بالا اونوقت وقتی میری توی سایت سایپا نوشته:
    ساینا یک ماشین خانوادگی با هندلینگ بالا و کیفیت ساخت بسیار عالی که توانایی رقابت با مدل های خارجی را دارد و ….!!!!!!
    اونوقت میری تو سایتای خارجی مثلا در رابطه با یه ماشین خوب مثلا هوندا آکورد کلی عیب ازش گرفته
    بعد اینجا به ساینا و امسال اون میگن ماشین خانوادگی با قیمت مناسب و کیفیت ساخت بالا و…!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. peyman

      ۲ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (2033 ديدگاه)

      خدایا من برم سرم بزنم به دیوار.طراحیش شبیه ماشینای صد سال پیشه.طراحای خارجی و چراغ و صندوق عقبشو نگاه حال ادمو به هم میزنه.اون رینگای مزخرفش که بماند

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. علی

        ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اره خدایی دوستان مقاومت نکنید این قابل مقایسه با سمند و پژو ۲۰۶نیست از پراید بهتره

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. امین حسین

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    طراحی بیرونش از تیبا هم زشت تر شده
    ولی نسخه هاچ بکش قابل تحمل تره

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. آرش آمریکایی

      ۲ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (620 ديدگاه)

      دقیقا مشخص نشده منظور از پرچمدار پرچم کرنره یا مثلا یه تیکه پارچه رو بهش آویزون میکنن یا یه پرچمی چیزی بهش تکیه میدن تا نیوفته به هرحال شما اگه فهمیدید مارو هم مطلع کنید

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. رضا

        ۲ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (310 ديدگاه)

        باید توی فرهنگ لغت فارسی ببینیم کلمه پرچم چه معانی دیگه ای داره و تو چه مواردی میشه استفاده کرد
        شاید کنایه از مشکل جدی تو این ماشین باشه!

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. رضا

        ۲ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (310 ديدگاه)

        غیر از اون نوشته ی فارسی ساینا پشت صندوق که شبیه لوگوی پفک و ویفیر طراحی شده
        چرا رینگ هاش این شکلیه….
        درب نوشابه ازین بزرگتره. هندلینگش هم مطمئنم بیشتره !
        از اون ماشینایی هستش که تا میخری قبل از اینکه کسی ببینه و آبروت بره باید ببریش رینگ و لاستیک بزرگ تر روش بزاری

        اینا که زحمت کشیدن و این ماشینو ساختن یه کم سلیقه به خرج میدادن قشنگ تر طرحیش میکردن

        موافقم 1
        مخالفم 0
  3. سیاوش

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (221 ديدگاه)

    سایپا در ساینا به‌طور کامل طراحی جلو و عقب تیبا را تغییر داده است تا آن‌را بروزتر و جذاب‌تر کند. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!جان ؟؟؟؟؟؟سایپا چی میگه ؟؟؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. آرمین

    ۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (33 ديدگاه)

    خیلی مسخرست ولی از تیبا بهتره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. Genius

    ۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    آره ساینا با توجه به کلاس کاریش و وفور قطعات و نمایندگی های مجازش ماشین فوق العاده ای تو بازاز وانفسای ایران محسوب میشه و من خیلی می پسندمش ولی نه بعنوان یک محصول جدید با قیمت نجومی فعلیش بلکه بعنوان جایگزینی برای پراید خسته و تیبای بی قواره و با بهایی حداکثر 23 میلیون تومانی نه حتی یک ریال بیشتر!!با این قیمت خرید ساینا 8 سوپاپه اشتباهی محض است و بنظرم سمند اس ای علیرغم تمام کاستی هایش انتخاب بهتری است

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. faramarz

    ۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (184 ديدگاه)

    خیلی زشتر از تیبا شده.از بغل که میبینی حال آدم بد میشه!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. abbas

    ۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (93 ديدگاه)

    همین که ایرانخودرو و سایپا چراغها و سپر رو چند سال یه بار عوض میکنن و میشه مدل جدید و اسم جدید کلی پیشرفته … بنز و تویوتا و هیوندا چون نمیتونن اینکار رو بکنن میان سالی چند بار مدل و کلا اطاق رو عوض میکنن مدل جدید میزنن هنوز خیلی از ما عقب هستن قدر خودرو سازان وطنی رو بدونید دوستان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Sami

    ۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (24 ديدگاه)

    خخخخ توسط مهندس های طراحی سایپا…ارزومه یبار مهندسای طراحی سایپا رو از نزدیک ببینم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. رضا

    ۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (310 ديدگاه)

    چون بدنه و پلت فرم مال تیبا هست احتمالا اینم همون مشکل تیبا رو داره :
    وقتی یه آدم یکم کوتاه قد (مثلا یه خانوم!) پشت فرمونش بشینه از دور فکر میکنی یه ماشین بدون راننده داره حرکت می کنه
    البته اگه از پشت به ماشین نگاه کنی این مشکل بیشتر به چشم میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احمد

    ۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نسبت به قیمتش ماشین عالی دارمش خدایش خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کریمی

      ۲ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      منم دو سال تیبا داشتم خیلی راضی بودم کم دردسر تر از سیستم های پژو هست الان میخوام ساینا بگیرم قیمتش یکم بالاست به نظرتون تیبا بگیرم یا ساینا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. sjs

    ۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (58 ديدگاه)

    باسلام
    کلی زمان، انرژی و کلی منابع دیگه هزینه میشه که یک عده به اصطلاح مهندس دور هم جمع شن و خوشحال و شاد و خندان همه رو به باد بدن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. امید

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    تو شرایط خودروسازی کشورمون توقع معجزه نداریم و میتونه خودروی خوبی باشه ولی فقط بصورت جایگزین پراید تکراری و تیبای بدشکل!!!وباقیمت بیست تومن/قرار به پرداخت 27 میلیون باشه بنظرم سمند خیلی بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مَهدی

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    مستقیم میرم سر اصل مطلب:من ۱کارمند هستم و ساینا دارم با اینکه مدت کمی ست این ماشین جدید رو دارم ولی در کل ماشین فوق العاده نرم و با بخاری عالی حتی بهتر از پژو است قبل این ماشین ۲۰۶ داشتم که هرچی حقوق میگرفتم خرج اون ۲۰۶ مدل ۸۹ میکردم،من ۹۰% نظرها رو خوندم و همه اون کسانی که این ماشین رو مسخره کردن حتما خودشون پورشه سوار هستن یا صد درصد پژو یا سمند یا پرشیا و یا از خانواده پژوی ۳۰ سال پیش دارن استفاده میکنن که همیشه واشرمیسوزونه یا آب رو غن کم میکنه و یا مشکلات بزرگتر دیگر!قبل ۲۰۶ تیبا داشتم که همینایی که اینجا مسخره میکنن تو دنیای واقعی هم وجود دارن و نظرات همونا باعث فروختن ماشینم شد ولی اینو بگم ما اینارو نخریم چه گزینه دیگری داریم غیر از ماشینهای مدل پایین و پر خرج؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عزیزم اون 206 که داشتی عمرشو کرده بود حالا این رو سوار شو ببین بعدا چی میشه.من خودم اولین مدلشو که هنوز کسی نداشت رو خریدم بعد از 1 سال یه تصادف معمولی کردم اون هم از جلو میدونی علاوه از جای تصادف دیگه چی شد؟ لوله ی باک بنزین عقبش شکست. فقط برو تو کف کیفیت. معلوم نیست جنس پلاستیکش چی بود؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. سام

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    چرا طراحیش اینجوریه اصلا هیچ تناسبی نداره . الگوی جلو و عقب و کنار ماشین کاملا متفاوته مثل اینکه سپر 206 بندازی رو پیکان !!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. یه بنده فقیر خدا

    ۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    اونایی که اومدن و نظرات منفی دادن شرط میبندم یا از خانواده ایران لگن ماشین سوار میشن مثل پژو خزو خیل شده یا سمند لش . و یا اینکه دلال جماعت داره سرکوبش میکنه . چرا ملت ایران نسبت به هر چیز جدیدی مقاومت میکنه ؟ مگه همین سمند لش قرار نبود جایگزین پیکان بشه ؟؟؟ الان قیمتش چنده ؟ آیا جایگزین پیکانه ؟ یا ال ممد ( ال ۹۰ ) اوایل که اومد قرار بود به قیمت کمتر از ۱۰ تومن به مشتری داده بشه اما الان جزو خودروهای قابل قبول محسوب میشه و مردم بخاطرش سر و دست میشکونن . بازم میگم همینایی که دارن از ساینا بد میگن اگه قیمتش یه مقدار با جیب مبارکشون همخوانی داشت از این اراجیف نمیگفتن . ما که قشر کم در آمد جامعه هستیم و توان خرید خودروهای بالای ۵۰ تومن تا … نداریم و با این وضعیت انحصار خودرو که دست این دو شرکت زالو صفت افتاده آیا چاره ای داریم بغیر از اینکه از روی اجبار از بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم ؟ مجبوریم مجبور . منم پول داشتم میرفتم یه ماشین شاسی بلند کلاس بالا میگرفتم هم امنیت داره هم ریخت و قیافه و …. پس وقتی ندارم مجبورم که به همینا راضی بشم . در ضمن هرچی باشه از پژو ۴۰۵ glx با اون تکنولوژی عهد بدق که فرت و فرت واشر میزنه یا آب و روغن کم میکنه خیلی بهتره . همه میدونن که موتور خودروهای سایپا خرکار تشریف دارن و به سادگی و مثل ماست واشر نمیزنه یا مثل سمند موتور ملی ( ef7 ) هر روز یه ایراد برقی نداره که خود نمایندگی هم نمیتونه حل کنه . حالا بماند گرونی بیش از حد قطعاتش . پراید ، تیبا و ساینا به نسبت پولی که تو این دوره زمونه و با این وضعیت اقتصادی ، از بابتشون پرداخت میشه خیلی بهتر از محصولاتی هستن که اسمشونو گفتم . من کارگر از کجا بیارم برم یه ماشین ۵۰ تومنی بخرم پس از روی جبر باید تن به این آشغال بدم . فقط امیدوارم اون کسی که ما فقیر بیچاره های مظلوم منتظر ظهورش هستیم بیاد و داد ما مظلومین رو از این ظالمین بگیره ‌. یا علی مدد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سید هاشم

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      درود دوست عزیز
      من خودم سمند و پژو 405 داشتم وقتی سوار میشی فقط باید چشمت به آمپر آبش باشه تا حواست پرت شه میسوزونه
      میگن باس صب به صب آبشو نگاه کنی(آخر مسخره بازی)
      دست من سه بار سوزوند و کلی خرج تراشید
      همین پرایدی که ازش بد تعریف میکنن توی شهر مرگش نمیزنه فقط باید بهش بنزین بزنی .
      تیبا و ساینا هم مثل پراید هستن و مطمئن هستم از 405 و سمند چیزی کمتر ندارن جز این که ی مقدار کوچیکتر هستن.
      تصمیم دارم ساینا بگیرم چون از تعمیرگاه رفتن خسته شدم.
      در ضمن کسایی که نمیتونن ماشین مدل بالا بخرن میان اینجا شروع میکنن به انتقادای تند و الکی چون کسایی که پول خرید مشین بالای 50 میلیون داشته باشه هیچوقت نمیاد اینجا الکی نظر بی خود بده که ساینا اله یا جیم بله
      سلامت باشین دوستان

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. مرتضی

    ۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یک ماه است که این خودرو را تحویل گرفتم. قبلش پراید 132 اس ایکس مدل 90 داشتم.متاسفانه به شدت از خرید این ماشین ناراضی هستم ولی به دلیل اینکه صفر خریدم و به صورت اقساطی فعلا مجبورم نگهش دارم چون ضررش زیاده.
    حالا دلایل نارضایتی:
    1 – گیربکس این خودرو نسبت به 132 مدل 90 بسیار خشکتر است.
    2 – پدال گاز بسیار بد جا و زیاد در گوشه تعبیه شده که پا را خسته میکنه
    3 – سیستم پدالها بسیار خشکتر از پراید مدل 90 هست
    4 – سیستم فرمان بسیار خشکتر از پراید مدل 90
    و در کل این 4 مورد اول را بخام خلاصه کنم رانندگی با این ماشین مدل 96 صفر بسیار سفت و خشک و بی روح هست
    5 – آینه های بغل نیاز به فشار زیاد برای تا شدن دارند که همین مسئله باعث شکسن آینه سمت راننده در برخورد با آینه خودروی L90 شد.
    6 – دربهای خودرو نیز بسیار خشک و به سختی بسته میشوند.
    7 – خودروی بنده از ابتدا مشکل هواگیری باک داشت که با هزینه شخصی درست شد.
    8 – خودروی بنده مشکل کلاچ و نیم کلاچ داشت به طوریکه در حالت نیم کلاچه خودرو عجله بسیار زیادی برای خاموش کردن داره و با وجود تلاش زیاد متاسفانه هنوز هم گاهی اوقات با وجود فشارکم پدال گاز دور موتور افتاده و خاموش میشود به خصوص در حالت دنده عقب.
    9 – صدای موتور به شدت از صدای موتور پراید بیشتر است. و اتفاقا خودروی بنده به جز صدای موتور موقع گاز دادن صدای لرزش دیگری نیز میدهد.
    10 – دستگیره های دربها به شدت ظریف هستند و احساس میکنم به زودی یکی پس از دیگری خراب شوند.

    این چیزایی که گفتم متاسفانه همگی در خودروی بنده وجود داره و اصلا انتظار چنین مشکلاتی را از خودروی صفرمدل 96 نداشتم.
    و قطعا بیشتر از 6 ماه نمیتونم نگهش دارم و تعویضش میکنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. پیمان

    ۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همه ماشینای ایرانی آشغالن…ولی بنده که به حساب جیب و درآمدم تیبا خریدم…بقیه رو نمیدونم…لعنت به باعث و بانیش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. مسعود

    ۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تو قسمت طراحی رفتید با تویوتا و سوزوکی مقایسه کردید و گفتید ضعیفه تو قسمت ترمز رفتید با پراید مقایسه کردید و گفتید قویه. ساینا یک ماشین به روز شده تر نسبت به تیباست. شما اگر بخوای تهویه اتومات و رینگ آلومینیومی و سنسور دنده عقب و آینه عقب برقی و موتور تقویت شده تر و سایر تغیراتی که نسبت به تیبا ایجاد شده رو خودتون انجام بدید همین اختلاف قیمت در میاد. این که خودرو تو ایران گرون هست حرف درستیه اما این که ساینا فقط گرونه کاملا اشتباهه. در ضمن سمند صفر ۴میلیون پژو ۴۰۵ ۳میلیون رانا ۶میلیون از ساینا گرون تر هستن. چه جوری با هم‌ رقیبن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. hamed

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان راستش من بین ساینا و رانا موندم
    از یه طرف قدرت و اتاق و بر و روی رانا از یه طرف هم موتور کارآمد و پرکار ساینا تو رنج تقریبا مساوی قرار دارن نظر شما چیه کدوم بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. علی22

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کم اصطحلاک قدرت خوب شتاب خوب مصرفش پایینه و هزینه نگهداری پایینی داره لطفا بیهوده ازش بد نگید چند تا اشکال کوچیک تو قسمت کلاچ داشت که تو مدل های 96برطرف شده فعلا بهترین ماشین بازار هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. ناصر

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من تازه این ماشین خریدم قبلا تیبا داشتم ماشین خوبیه ازتیبا بهتره سواریش نرم تره ازش رازیم تازه صدای موتور خیلی کم تراز تیبا هستش بیسته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. فرزاد

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    من با بودجه حدود 27 تومان میخوام یه ماشین خوب انتخاب کنم که استهلاک پایین و هزینه نگهداری معقولی داشته باشه و راستش اصلا حوصله و تایم مکانیکی رفتن رو ندارم . بعد مصرفم جهت خانوادس ولی مسافرت زیاد میرم (حدودا ماهی دوبار )و دورن شهری هم مصرفم کم نیست. مصرف سوخت برام خیلی مهمه.
    اگه میشه منو راهنمایی کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. غلام

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دوست عزیز نظر بنده این هست که تیبا یا ساینا بخرید اصلا فکر خانواده پژو نکنید که با یه نشتی اب از جنت دو تا سه میلیون خرج میاره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  23. غلام

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پانزده سال هست از خانواده پژو داشتم از صفر تا غیره . تمام عمرم در تعمیرگاهها تلف شد سالهای قبل پژو صفر می خریدیم حداقل یک تا دوسال از واشر زدن یا پاره کردن تسمه تایم خیالمون راحت بود این چندسال حتی صفر کیلومتر اعتبار یه مسافرت ندارد با این تفاصیل به این نتیجه رسیدم پراید . تیبا یا ساینا بخرم حداقل از این مشکلات راحت میشم باید توجه کرد این موارد را باید در محدوده قشر پایین جامعه که ما هستیم در نظر گرفت نه با ماشین های خارجی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. حسن

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با هفت هزار دلار تو دنیا چی سوار میشن ما چی سوار میشیم این بدبختی ماست که ماشین رو باید به سه برابر قیمت بخریم و هیچ مسئولی به داد مردم نمیرسه چرا که منفعت دارند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شهرام

      ۱۱ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      چون همین مسئولین هستن که تولید کننده هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  25. Mohammad

    ۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خواهشی که از دوستان دارم اینه که کسایی که از صنعت خودروسازی اطلاعات ندارند اظهار نظر نکنند …! من ماشینم پاجرو ۲۰۱۰ هستش و اصلا سوار همچین ماشینی نشدم ولی شما با یه تحقیق و مراجعه به نمایندگی ها متوجه میشید که خرابی های ماشین های ایران خودرو بیشتره اونم مشکلات اساسی . مثل سیم کشی مشکلات گیربکس و موتور . سایپا هم خرابی داره ولی خیلی کمتر . ساینا نسبت به گشتاور و توان خروجیش نسبت به وزنش انتخاب خوبیه تو این رنج . پرشیا ۴۰ میلیون تومانی چه امکاناتی داره که ساینا نداره ؟ اصلا کی گفته پرشیا خوشکله ؟! یه بدنه مستطیل شکل بدون هیچ گونه خطوط و انحنا …! با بودجه زیر ۳۰ میلیون به نظر من ساینا منطقی تره !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. علی

    ۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من تازه یه ساینا صفرخریدم قبلا پراید داشتم که بااینکه مدلش 88بود اصلا مشکل فنی موتوروگیربکس پیدا نکرد وهمه جا باهاش رفتم وهیجا منو جانذاشت ولی ساینا هم راحتی اتاق داخلش وهم زیبایی بیرون وامنیت درقسمت بازوها ورکاب وستون وسط ازپژو405 خیلی بهتره وشتابش هم با پژو یکی هست 12ثانیه صفرتاصد ولی بامصرف سوخت خیلی پایینترازپژو وهزینه نگهداری کمترازپژوهست پس الکی ایرادنگیرید خواهی دیدکه بزودی قیمتش بالاترهم میره چون ماشین به روزتراز پژو هست درکل ماشینهای سایپا ازنظر موتورازایران خودرو بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. شهروند ایرونی

    ۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    تجربه یکسال استفاده من برای دوستانی که قصد خرید ساینا رو دارن.
    من پارسال یه رنگ نقره ایشو تو خیابان دیدم که بدجوری چشممو گرفت و بلاخره پراید 132 رو رفتم یه نقره ایشو گرفتم.
    وقتی ماشینو تحویل گرفتم از ظاهر خاصش با خطوط مورب و تقریبا زیباش به وجد اومده بودم داخلش هم نشیتم طراحی تقریبا جدیدی داشت و تقریبا زیبا بود از امکاناتی مثل کولر اتومات اینه برقی هم با 28 تومن پولی که داده بودم راضی بودم ولی همون اول حس کردم که کیفیت مواد بکار رفته همون مواد پرایده فقط دیزاین فرق کرده و خیلی بهتر شده.بریم سراغ سواریش برای منی که تا قبل از اون پراید داشتم حس سواری خوب و سیستم تعلیق نرمو خوبی داشت و حس میکردم ماشین خوبی سوار شدم حسی که مثلا قبلش موقع نشستن پشت رانا بهم دست نداده بود.ولی کم کم موارد تو ذوق زننده اتفاق افتاد اولیش پاک شدن رنگ نقره ای دستگیره ها بود.بعدش صدای موتور شدید هم تو دنده های پایین هم تو سرعت بالا.بعدش ضعیف شدن دیسکو صفحه و لرزش و تنبلی ماشین موقع راه افتادن.بعدش افت شدید جون ماشین موقع گرفتن کولر.بعدش صاف شدن دیسکو صفحه.ولی همچنان از ظاهر ماشینم راضی بودم مخصوصا که همکارا و دوستان با دیدنش خیلی تعریف میکردن که خوشکله.بعد از مدت چندماه دوباره ایراد دیسکو صفحه برام ایجاد شد که با گذشت 1 سال به 3 بار تعویض دیسک رسید.که دیگه حس کردم ماشینی نیست که نگهش دارم و با 3 تومن ضرر فروختمش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. شهروند ایرونی

    ۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    2 مورد دیگه یادم رفت یکی اینکه اینه برقیم کلید جو استیکش سمت پایین دیگه نمیداد آِینه رو و عجیب تر از همه موارد رنگ نقره ایه کنسول وسط داشبورد رفت و کلی لکهبزرگو کویچ و خطو خش روش افتاد که من توصیه میکنم این پلاستیکهای نقره ای رو از جنسی استفاده کنن که خود پلاستیک رنگ نقره ای باهاش ترکیب شده باشه و تو موادش باشه نه اینکه بیان پلاستیک مشگیو یه رنگ نقره ای نازک روش پیستوله کنن که با دستمال کشیدنم پاک بشه بره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. حسن

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام .هر کی پژو خریده از هزینه بسیار بالای نگهداریش ناراضیه.خانواده سمند هم بماند جای خودش.ما که انتخابهای جز ایران خودرو و سایپا نداریم ولی بنظر من از نظر حداقل نگهد ا ریش ساینا میارزه قطعات ارزان و در دسترس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. سامان

    ۲۶ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام من تازه میخوام برم قسطی بخرم… ماهی 1 میلیون میشه تا 2 سال
    ایشاله که ماشین خوبی باشه.. کلا ماشین های تولید داخل شانسیه..
    من قبلا ریو و سمند صفر داشتم که راضی بودم از جفتش.. امیدوارم این هم خوب باشه..
    یا حق

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا