تجربه و آزمایشچشم اندازسایپا

سه ساعت و چهل دقیقه با تیبا (مینیاتور)

تیبا خودرویی است که در سال ۱۳۸۸ معرفی و حدود ۱۹ ماه بعد نیز اولین نمونه‌های آن وارد بازار شد. داستان نام این خودرو را دیگر همه می‌دانند. به قول یکی از نویسندگان « سایپایی‌ها حتی در نام آن هم مشکل داشتند چه رسد به مراحل ساخت»

تیبا اندازه‌ای مابین پراید و ریو داشته و در حقیقت بر روی پلت‌فرم ارتقا یافته پراید تولید شده است. ظاهرا تیبا در چهار تیپ مخلف قابل سفارش خواهد بود. البته همانگونه که انتظار می‌رفت همه این تیپ‌ها در مشخصات فنی خود یکسان‌اند و صرفا در تجهیزات با یکدیگر تمایز دارند.

تفاوت‌های اصلی در مدل‌های چهارگانه تیبا

المان‌های طراحی تیبا چندان چشم‌نواز نیستند و می‌گویند که بیشتر به سمت خودروهای عجیب و غریب آسیای شرقی شباهت دارد اما به هرحال مسئولان سایپا همه توان خود را بکار گرفته‌اند تا خودروی مشتری پسندی به بازار عرضه شود! طبق یک فلسفه قدیمی « زیبایی، امری نسبی است » بدین معنی که از یک فرد به فرد دیگر کاملا متغیر است اما در مورد تیبا باید گفت که قریب به اتفاق مردم با نگاهی غیرمعتمدانه به آن نگاه می کنند؛ بدین معنی که گویا بهتر از این‌ها هم می‌شد آن را طراحی کرد اما …

ورود به کابین . . .

حتما همه مالکان به محض ورود به کابین تیبا، صندلی‌های ریو را دیده‌اند! رودری‌ها نیز شباهت زیادی به پرایدهای جدید دارد. هرچند صفحه کیلومترشمار و دورسنج خودرو تفاوت چندانی با پراید ندارد ولی با این حال طراحی درونی تیبا را نمی‌توان امری کاملا جدید یا کاملا تکراری دانست.

جنس کنسول میانی در حد و اندازه خودرویی با این قیمت نبوده و به سروصدا افتادن آن در طول زمان محتمل است. وضعیت قرارگرفتن کلیدهای روی کنسول وسط نیز رضایت بخش نیست ( البته در مقایسه، اگر بهتر از تندر ۹۰ نباشد قطعا بدتر از آن هم نخواهد بود)

نمای ۳۶۰ درجه‌ای کابین تیبا

برای دیدن نمای داخلی تیبا ابتدا بر روی تصویر فوق کلیک کرده و سپس نشانگر موس را روی آن بکشید

شروع حرکت . . .

با اینکه خیلی‌ها معتقدند پیشرانه‌های ۱/۵ لیتری تیبا و ریو یکسان است اما سایپایی‌ها به شدت با این موضوع مخالفند! آن‌ها می‌گویند موتور تیبا هشت سوپاپه است درحالیکه موتورهای ریو ۱۶ سوپاپ دارند. از طرف دیگر تیبا با حداکثر قدرت ۸۰ اسب‌بخاری خود در حدود ۱۸ اسب‌بخار کمتر از ریو قدرت دارد.

با روشن نمودن خودرو و شنیدن صدای کم موتور و آرام کار کردن آن، حتما احساس رضایت اولیه‌ای خواهید داشت. هنگام گذاشتن اهرم دنده در دنده یک خواهید دید که این عمل با کمی دشواری روبروست.

وقتی خودرو شروع به حرکت می‌کند و دور می‌گیرد فرمان هیدرولیکی آن از سفتی خود در درحالت سکون خارج شده و ناگهان تند و تیز می‌شود بگونه‌ای که تغییر لاین‌های سریع را امکان‌پذیر می‌کند؛ در مورد این ویژگی باید بسیار مراقب بود چرا که هنگام این تغییر جهت‌ها در سرعت‌های بالا، قسمت انتهایی خودرو تمایل چندانی برای پیروی دستورات راننده ندارد.

برای شتابگیری‌های ناگهانی تنها می‌توان در همان دنده اول، روی تیبا حساب کرد؛ داشتن شتاب ۱۲ تا ۱۳ ثانیه‌ای نیز دلیلی بر این امر است. اما اگر به صفحه کیلومترشمار نگاه کنید خواهید دید که دور موتور تا ۸۰۰۰ درجه‌بندی شده و ردلاین آن نیز از ۶۰۰۰ آغاز می‌شود. اما درعمل خواهید دید که موتور بیشتر از ۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰ گاز نمی‌خورد و بعد از آن به قولی « کات‌آف » می‌کند.

جزئیات دیگر . . .

تیبا با وزن ۱۰۲۷ کیلوگرمی خود، از فنربندی قابل قبولی برخوردار است. عکس‌العمل ترمزهای آن در مواقع ناگهانی به شما یادآوری می‌کند که باید بیشتر از این‌ها مراقب باشید. البته به نظر می‌رسد اگر ترمزهای عقب آن از کاسه‌ای به دیسکی تغییر می‌کردند، عملکرد سیستم ABS آن بسیار بهتر می‌شد.

آنگونه که سایپایی‌ها می‌گویند تیبا در سیکل ترکیبی مصرفی در حد ۷/۱ لیتر دارد که باک ۴۰ لیتری آن جوابگوست. در مورد وجود فضای پای کافی برای سرنشینان عقب نیز اصلا جای نگرانی نیست و باید در این مورد خاطر جمع بود. کولر خودرو نیز کابین را بخوبی خنک می‌کند(ظاهرا این امر تنها در چند ساعت اولیه تست این خودرو بوده و در مدت‌ زمان‌های طولانی را دیگر باید از خریداران آن جویا شد)

صندوق بار تیبا با توقعات خانواده‌های ایرانی کاملا سازگاری داشته و مناسب است. برای دنده‌ عقب رفتن نیز دید عقب – به خودی خود – کافی است؛ البته اگر از آینه‌های کوچک جانبی بهره بگیرید اندکی با مشکل روبرو خواهید شد چرا که اندازه آن مشابه آینه‌های پراید بوده و دید مناسبی را فراهم نمی‌کند.

جمع بندی . . .

تیبا خودرویی خانوادگی است که اگر قیمت ۱۲ میلیونی آن نبود قطعا در بازار زیر ۹ میلیون تومانی که برای آن پیش‌بینی می‌شد، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت ولی متاسفانه این امر محقق نشد. البته هنوز هم امید می‌رود که مسولان مربوطه با ارائه خدمات مناسب پس از فروش، زمینه را برای جلب بیشتر مشتریان فراهم کنند. و بازهم امیدواریم که طرح جدید گرانی‌ خودروها، شامل حال تیبا نباشد وگرنه دیگر نمی‌توان به آینده آن مطمئن بود. به هرحال تیبا که لقب « دومین خودروی ملی » را با خود یدک می‌کشد (البته با کمی اغراق!) هنوز هم پتانسیل‌های کافی را برای یک رقابت منطقی در بازار دارد.

یادآوری می‌کنیم که تیبا گزینه مناسبی برای تجربه کردن یک رانندگی هیجان‌انگیز با مانورهای عالی نیست (البته می‌دانید که سایر رقبای این خودرو هم چنگی به دل نمی‌زنند) فنربندی نرم آن – همانگونه که گفته شد – در تغییر جهت‌های ناگهانی باعث انحراف قسمت عقب خودرو می‌شود و اگر در سرعت‌های بالاتر، پافشاری بیشتری در این امر داشته باشید « احساس واژگونی خودرو » چندان دور از انتظار نخواهد بود!

سایر امکانات تیبا را می‌توان در تصویر زیر – که توسط گروه سایپا منتشر شده – مشاهده کرد.

سایر امکانات تیبا

# در این متن به نکات منفی تیبا بیش از نکات مثبت آن اشاره شده؛ اما این موضوع را نمی‌بایست به حساب اینکه « این خودرو به هیچ‌وجه مناسب خانواده‌های ایرانی نیست » قلمداد نمود چرا که « گروه پدال » صرفا به آن دسته از نکات حاشیه‌ای این خودرو پرداخته که تاکنون کمتر از آن‌ها صحبت ‌می‌شد.

# بسیاری از گفته‌ها و اطلاعات موجود در این مقاله، از هفته‌نامه « دنیای خودرو » گردآوری شده‌است.

# عکس ۳۶۰ درجه‌ای کابین خودرو از وب سایت « گروه سایپا » گرفته شده است.

# برخی مسائلی که در این مقاله بدان اشاره شد مربوط به تست یک خودروی خاص توسط خبرنگاران در کارخانه « سایپای کاشان » بوده؛ بنابراین همه این مشکلات را نمی‌توان –  به صورت قطعی – به همه خودروهای تولیدی تیبا عمومیت داد.

# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعف‌هایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.

# تجربیات دارندگان تیبا و بحث و گفتگو درباره این خودرو را در انجمن تیبا نیز پیگیری نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

مطالب مشابه

‫۶۹۵ دیدگاه‌ها

  1. abdoly

    ۱۱ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    متاسفم ما همیشه افراط و تفریط داشتیم و این باعث بسته شدن چشم حقیقت بین شده.
    6ماهه که تیبا گرفتم قبلش سمند داشتم سمند رو فروختم برای ای بی اس مزخرفش و مصرف زیاد و هیکل لشش و حالا با تیبای عزیزم ای بی اس بسیار خوب و مصرف بسیار متعارف در شهر و بسیار کم در جاده و چابکی و زرنگی بالای این خودرو علاوه بر دید مناسب
    شتاب سریع و قابل تحسین نسبت به سمند غیر قابل رقابت در سر بالایی (هیچ ماشینی نتوانست مرا بگیرد)
    در سرازیری من 120 بیشتر نمی روم ولی در یک مورد کورس با بنز تا 185 رفتم و روی بنز را کم کردم به سرعت شمار پلیس نزدیک شدیم و سرعتمان کم شد
    فرمان بسیار نرمتر از سمند دارد سمند درجا لق لق میزندموقع چرخواندن فرمان کولر ماه گیربکس عالی صفر تا صد کمتر از 11 ثانیه جالب است در سمند دور موتور باید بالای 3هزار باید باشد تا بتوانی به دنده سبک کنی ولی در تیبا بین 2هزار و 2هزار و پانصد راحت و سریع عوض میشود کلا با پولی که میدهیم ماشین خوبی میگیریم هرکسی هم میخواهد بیاید حضورا رو کم کنیم .

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۱ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      هیچ ماشینی نتوانست مرا بگیرد. اهو که هیچی یوز پلتگ هم باشه نمی تونه 206 TU5 بگیره.206 1600 تو سربالایی تیبا رو می خوره

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. Alpha-Beta

        ۱۱ مرداد ۱۳۹۱
        سوابق: (13 ديدگاه)

        کی حرف از 206 زد؟!!
        بحث درباره سمند و تیباست جهت اطلاع آقای 206 دار!!

        موافقم 0
        مخالفم 1
    2. کامران

      ۲۲ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      در جواب شما باید بگم که یه کم کم لطفی نسبت به سمند دارین.من مدل 84 دارم خیلی هم راضیم البته ترمزش جالب نیست ولی در در تصادفات از تیبا(پراید جدید) خیلی سره.
      شما یه کم تعصبی نظر دادین

      موافقم 0
      مخالفم 1
    3. شش

      ۲۸ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با تیبا بنز رو گرفتی خاک تو سر بنز

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (2 ديدگاه)

        اقا بنزه از اون قدیمیا و اسقاطی بوده حتما

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. امیرحسین . ا

      ۲۸ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (15 ديدگاه)

      آقای abdoly بنزه نمیخواسته گاز بده . می خواسته تو رو خوشحال کنه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. عبدالله خدابنده

        ۳۱ تیر ۱۳۹۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        حالا چه مدل بنزی بود؟؟؟ نکنه کامیون بنز رو میگی؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    5. اریا

      ۸ مرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      با تیبا بنزو گرفتی بعد یهو یکی داد زد از خواب پریدی

      موافقم 0
      مخالفم 1
    6. mohamad

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      تیبااگه تو سرعت یه خورده فرمان تکون بدی احساس میکنی واژگون میشه فاتحه رو فورا میخونی البته فاتحه رو همیشه قبل از سوار شدنتون تو هر ماشینی بخونین بد نیس ^^آموزش رانندگی با ایمان^^ولی بر خلاف ظواهر اینطوری نیس هر چقدم فرمون بچرخونی واژگون نمیشه عملکرد تیبا تو جاده هایی ک دارای پیچ های متوالی هستن خیلی بهتر از پارس و پراید و 206 و سمندم ک هیچ هستش با این تفاوت ک تیبا تو حرکات نمایشی و ویراژ از سرعتش اصلا کم نمیشه برای یه بارم ک شده امتحان کنین واقعا رانندگی حرفه ای با تیبای ساده خیلی جالبه من واقعا سیستم تعلیق و فنربندیشو تضمین میکنم درسته راحت نیس ولی بیش از حد انتظار عالیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. soti

        ۲۹ مرداد ۱۳۹۱
        سوابق: (12 ديدگاه)

        سلام
        خدمت دوستان یه سوالی دارم از خدمتتون و اونم اینه که تیبا چه فرقی با 132 داره صندلی های مشابه فضای مساوی فقط یه احتیاط وسط 2 تا دریچه هستش یکمی هم قیافشو منقل تر کردن در ضمن همون موتور رو هم روی 132 میزارن (132 hp) و همینطور اون منبع اگزوز خیلی زشت رو از زیر سپر عقب می شه دید.

        موافقم 0
        مخالفم 1
    7. وحید

      ۲۶ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (16 ديدگاه)

      منم قبول دارم شتاب وسرعتش از بنز بهتره… البته اگه بنزش از نوع 608 خاور باشه اونم نه مدل جدید سوپر دارش. مدلهای قدیمیش……!!!!؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 1
    8. مجید

      ۲۳ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (6 ديدگاه)

      داداش بنز کلاس سی رو گرفتی یا کلاس اس ؟
      حتی 230 های قدیمی که موتورشون 2300 بود 136 اسب بخار واقعی قدرت تحویلت میدادن
      یعنی شاید دنده یک به دو کم بیاره به علت دفرانسیل عقبش اما مطمئن باش دنده 4 رو نزدی از کنارت جلدی رد شده . با بنز اصلا شوخی نکن اونم با تیبا حتی اگر بنز230 بود :))
      احتمالا بنزه داشته شمارو محک میزده ببینه چ کار میکنی . والا ما هم سمند ای اف 7 داریم هم تیبا 2 … حرفتو راجع به سمند معمولی یا همون موتور اکس یو 7 قدیمی قبول دارم که تنبل حرکت میکنه اما ای اف 7 چیزه دیگریست . اصولا شما با ماشین های جدید مثله 405 تی یو فایو و ای اف 7 کل کل کن اما بهشون خبرم بده که داری باهاشون کل میزاری بعد ببین تیبا حرفی برای گفتن داره یا نه . ما که تست گرفتیم و تیبا حرف زیادی جلو این ماشین ها برا گفتن نداشت . دیگه بنز که بماند . موفق و پیروز باشید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. sunmartin

    ۱۱ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    مزخرف ترین طراحی رو که از ابتدای طراحی های به ظاهر “ویران خودرویی” یا “سای پا” همین مینیاتور یا تیبا یا تند پا یا هر اسمی که قراره در مدل آپشن دارش در سال 91 ..(کمی فاصله سپر افزایش پیدا کرده و چراغ ها فرمشون عوض شده) مشاهده کردم همین خودروی کذایی بوده بقول مش قاسم : پنداری اگزوزش از ما ت ح ت آویزون و حتی فرم و استایل چراغ های پشت غم و غصه آدم رو زیاد میکنه یعنی یا د گریه و شب های عزا می افتی حتی خودروی لادا که این مینیاتور یا تیبا یا تند پا از روش کپی شده (مدل 1999) خیلی بهتر از ورژن ایرانی هست که “سای پا” زده و به خورد ملت میده من شخصا پراید 27 ساله رو به این موجود عجیب التولید همپای خوب خانواده ها ترجیح میدم اجرکم اندلله…
    8-)
    )-8

    موافقم 0
    مخالفم 2
  3. سهیل 561

    ۱۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (141 ديدگاه)

    ماشین که نه زیبایی داره نه امکانات رفاهی
    زمانی که ماشین و میبینی فکر میکنی ماشین 20سال پیشو دیدی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. عليرضا.

    ۱۵ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هر چیزی رو باید با پذیرش واقعیت ها و بصورت نسبی مقایسه کرد.
    وقتی انتخاب بین پراید و تیبا هست.منطق میگه تیبا بهتر از پرایده.گزینه دیگری وجود نداره واسه این قیمت ها و ماشین صفر.
    اینجا ایرانه . وضع خودرو سازی هم همینه که هست. پس اگه بخوای ماشین بخری اول باید بسته به جیبت و اینکه چقدر میخوای پول زور بدی بین این انتخاب های محدود ، خرید کنی و البته از دیدن عکس خودرو های دیگه در سایت پدال لذت ببری !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. mehrjooie

    ۱۷ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان از قدیم گفتن اش کشک خاته بخوری پاته نخوری هم پاته عزیزان ما داریم در ایران زندگی میکنیم هیچکس نگفت این حلبی ها فوقالعاده هستن چاره جز خریدن این ماشین ها نداریم یا باید پول زیاد داشته باشیم تا نسبتا یک ماشین خوب سوار شیم من حرفی هم با بعضی از دوستان دارم که همش ساز مخالف میزنند یا باید این وضعیت رو خود مردم درست کنند یا تا عمر داریم باید همین اشغالا رو سوار شیم پس زیادی غر نزنیم از ماست که بر ماست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. کامران

    ۲۲ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    من از ظاهرش خوشم نمیاد، در کنار اون قیمتشم زیاده، کابینش جالب نیست.
    در کل یه پراید 12 میلیونیه که پرداختش عاقلانه نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سید علیرضا

    ۲۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (256 ديدگاه)

    واقعا به این می گویید ماشین حالا صد رحمت به پراید و 405 و پیکان حداقل از این زباله بهتر هستند واقعا سمند را باید بگویند خودرئ ملی که به کشور های دیگر صادر می شود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اقا وقتی سوار نشدی حرف نزن پرایدو405 مال 20 سال پیش.که هروزاز قدرت موتورش کم می شه.

      موافقم 0
      مخالفم 1
  8. مسعود

    ۲۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینقدر تعریف بد نکنید.بد ماشینی نیست لینک مربوط به تغییر سپرعقب ماشین خودم.http://www.rapidup.ir/images/hji6rtv87tlilylelh7.jpg

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. علی

    ۲۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام
    به نظر من تیبا ماشین خوبیه
    لاافقل اسمش باکلاس تر از پرایده
    تیبا رو میشه یه ماشینی بین 206 و ریو تصور کرد
    شتابش خوبه
    سمند به دلیل سنگینی شتاب اولیه ی خوبی نداره
    موتور تیبا 1500 و همین موضوعم باعث شده که بتونه 206 یا سمندو بگیره
    یکم کم لطفیه که بگیم ماشین بدیه
    نمیگم که هیچ ایرادی نداره ولی خب آدم خوبه همیشه نیمه ی پره لیوانو نگاه کنه
    آقا مسعودم ماشینش خیلی باحال شده
    تبریک میگم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حميد

    ۲۶ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظر من خط و خطوط روی گلگیرهای تیبا،این ماشینو از ریخت انداخته و بیشتر شبیه خودرو تصادف کرده دراومده.
    آدم با دیدن طراحی عقب خودرو تصور می کنه طراح ماشین دونفر بودن که هرکی رفته یه قسمت از تیبا رو طراحی کرده بعد اومدن سر هم کردن یا اینکه طراح بیچاره تا اومده برسه طراحی عقب خسته شده و حال نداشته ادامه بده زود چنتا خط سر هم کرده و کارو فیصله داده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۷ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (6 ديدگاه)

      آقا حمید این خطو خوطا(به قول شما ) ، امضای طراح ماشینه
      اسمش دقیق یادم نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. محمد684

    ۲۶ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام،من بعداز تحقیقات یک ماه که بین دوستان آشنایان و نمایندگی هاوتواینترنت و… در باره تیباداشتم به نتایج زیر رسیدم که فکر میکنم هر کی مثل من به این نتایج میرسه!
    1- هر کی داره ازش راضیه
    2-ظاهرش عامه پسند نیست
    3-کارکردش به قیمتش می ارزه
    4- تولید های شش ماه اخیرش کم عیب تر بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Alpha-Beta

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (13 ديدگاه)

      من واقع بینم و چه خوش بحالم… میخرم فقط به این دلیل که توی ایران نباید پول پای ماشین هاش داد.

      جدا از نظرات دوستان متشکرم ولی این ماشین بهترین انتخاب از نظر کارکرد و رفاه و ایمنی و قیمت هستش که این خصوصیات باعث شده خودش رو از بقیه ماشین های ایرانی سوا کنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. به کسی مربوط نیست

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۱
        سوابق: (7 ديدگاه)

        به نظر من بهترین ماشینیه تو این رنج قیمت و با کیفیت ساخت بهتر نسبت به پراید….

        موافقم 0
        مخالفم 0
  12. رضا

    ۲۸ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نسبت به پراید بهتره اما اشکالاتی هم داره وزن ماشین سنگینه وکمک فنرهاش مناسب این خودرونیست شیشه هاش اگه پایین باشن لق میزنه وصدا میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. امیرحسین . ا

    ۲۸ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    بنزه خوشش اومده بوده ازت گفته بذار این تبایی خوش با شه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. امیر

    ۳۱ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    وای با تیبا بنز گرفته اینم از عجایب ایرانیاست دیگه.حتما از پنج ستاره تست تصادف شش گدفته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. داریوش پارسا

    ۱ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    درود
    ممنونم از این مطلب
    نکته ای با خریداران
    دوستان سال تولید ملی یعنی :کم گذاشتن برای همه چیز و افزایش تولید بیش از حد..اگر می خواید همچین هزینه ای کنید دنبال ماشینی مثل 206 مخصوصا تیپ 6 باشید محور سال 84 85 که فرانسوی بود(به شرط سلامت)و موش ازمایشگاهیه این بازار کثیف نشید..
    همیشه رهرو مسیری باشید که سلامتش تضمین شده و جواباش رو پس داده با حداقل مشکلات
    یاحق

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. داریوش پارسا

    ۱ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تیپ 5 عذر می خوام بابت اشتباه تایپ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. محسن

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا اون آدمی که تیبا رو با سمند مقایسه میکنه حتما هیچی از ماشین سر در نمیاره. درسته سمند مصرفش بالاست ولی به دلیل گشتاور بالای موتورش میارزه یه تیبای فرغونی سایپا. کیفیت رانندگی تیبا مثل پرایده ولی به محض سوار شدن در سمند متوجه میشوید که در کلاس سدان سوار شده اید. وقتی تو اتوبان رانندگی میکنید تازه میفهمید سمند از تیبا بهتره. در کل سمند یه ماشین خانوادگی برای مسافرته و تیبا ماشین داخل شهریه. البته میتونید خودتونو گول بزنید که تیبا ماشین خوبیه ولی فقط خودتونو گول میزنید. موتورش که آشغاله و بدنش هم که اگه گلگیرشو بزنی کارت تمومه چون آقایان طراح رو گلگیرو!!! خطوط زدن که اصلا با بدنه همخوانی نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. به کسی مربوط نیست

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (7 ديدگاه)

      شما طرفداریه ایران خودرو رو میکنید کاملا مشخصه
      حداقل آدم یه چیزی بگیره که جدید باشه نه مال 10 سال پیش با اون طراحیش ….
      شما که ادعای ماشین شناسی دارید چه طور متوجه نشدید که اون خطا یه جور امضای طراحشه که کمک میکنه به آیرودینامیکی بودن خودرو در مقابل بادهای شدید
      لطفا در مورد چیزی که بلد نیستید نظر ندید
      سمندو که روز اول گفتن خودروی ملیه بعد گندش درومد که طراحی عقبش کپی برداری محض از بی ام وس
      موتورشم که کلا کپیه
      ماشینی مثه 405 که همون 10 روز اول رنگ سپراش میریزه به چه دردی میخوره تازه متالیکش ( بلانسبت متالیک )

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. saeed

        ۲۹ مرداد ۱۳۹۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        عزیزم کاری ندارم تیبا طراحیش برای چه سالی هست و ماشین های ایران خودرو برای کی آخه زیبایی چیزی هست که زمان نمیشناسه خداییس طراحی 206 که خیلی قبل تر از تیبا هست اصلا قابل مقایسه نیست با این ماشین زشت اگه هم میگم زشت نظر شخصی من نیست اکثر کسایی که باهاشون در مورد این ماشین حرف زدم اینمو گفتن واقعیت هم اینه اگه بهترین موتور و راحتی رو هم این ماشین داشته باشه که نداره بخاطر ظاهرش هیچوقت محبوب نمیشه واقعا همه دیگه زیبایی رو دوست دارن

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. ali

        ۱۴ شهریور ۱۳۹۱
        سوابق: (6 ديدگاه)

        شما تا حالا 5 دیقه به عقب یه sd نگاه کردی
        نگاه کن حتما خندت میگیره
        بازم میگم سمند فقط واسه تاکسیه…
        اصن شرط میبندم که شما 1 ساعتم تو تیبا ننشستی که داری اینطور حرف میزنی…
        فعلا که 206 تیپ2 شده 21 تومن که واقعا قیمت خنده داریه
        شما برو 206 بگیر باش حال کن
        با تیبا تو سر بالایی سمندو رندش کردم
        سمند مثلا خیلی زیباست؟!؟!؟!؟
        شما برو 100 کیلومتر با تیبا رانندگی بکن بعد بیا اینجا حرف بزن

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. mohamad

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اتوبان از کجا گیر بیاریم توش سمند برونیم…؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. وحید

        ۲۶ مهر ۱۳۹۱
        سوابق: (16 ديدگاه)

        باز سمند که به قول شما عقبش کپیه بی ام وس شرف داره به طراحی ابلهانه ی تیبا. به نظر من طراحیش رو از رو ماتر کپ یکردن.(ماتر همون جرثقیل مسخره ی کارتون ماشینهاست)من تا حالا تیبا سوار نشدم وسوار نخواهم شد چون ادم توش احساسخجالت میکنه. در اخر عشق است مزدا323 خودم که نمونه شم پیدا نمیکونی

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حامد

          ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (1 ديدگاه)

          پشت تیبا دقیقاً شبیه همون 323 خودته اگه خوب دقت کنی

          موافقم 0
          مخالفم 0
  18. سید علیرضا

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (256 ديدگاه)

    زیبای ایرانی نه زشت ایرانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. مهدی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من این خودرو فاجعه ی طراحیه خودرو محسوب می شه. تو این کشور که طراحای خودروش تو مسابقات طراحی پژو در 2 کلاس مختلف مقام اول و دوم جهان بدست میارن, طراحی این لگن جای تعجب داره. این خودرو واقعا به شعور ایرانی توهین می کنه. هیچ جای طراحی بدنه با هم هماهنگی نداره. انگار هر قسمتو یک نفر طراحی کرده بعد عکسارو چسبوندن به هم. من فکر می کنم اگه تو مهد کودک مسابقه طراحی ماشین بذارن , بچه ها از این بهتر طراحی می کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohamad

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      برو یه دور برون بعد بگو…
      البته برای درک بهتر باید بری دو ترم هوافضا شاخه آئرودبنامیک بخون بعد بگو این امضا ها و خط و خطوط چیه
      مطمئن باش اونایی ک طراحیش کردن خیلی از شما…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. وحید

        ۲۶ مهر ۱۳۹۱
        سوابق: (16 ديدگاه)

        نکنه خود شما طراحش بودی.؟؟!! اخه این خط وخطوط باید 1هماهنگی با هم داشته باشه اقا مهندسه هوا فضا. 1جور صحبت میکونی انگار همه نمیفهمن فقط تو میفهمی. من کاری به شاخه ی ائرودینامیک ندارم. ولی طراحیه این ماشین ابلهانست. همین وبس>>>>>>>>>>

        موافقم 0
        مخالفم 0
  20. dream_love_ir

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    من هر وقت عقب این ماشینو میبینم فکر میکنم تصادف کرده.

    معمولا ایرودینامیک مهمتر از امضا طراح است.
    البته اینجا ایران است

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. وحید

      ۲۶ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (16 ديدگاه)

      منم هروقت میبینم کلی میخندم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. سجاد

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (25 ديدگاه)

    خنده ی تلخ من از گریه غم انگیزتر است
    کارم از گریه گذشته ست،بدان میخندم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. حسین

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    پرشیا بر پایه ی 405 ساخته شد که از 405 خیلی قشنگ تر است …
    اگر بتوانند تیبا را هم قشنگ کنند و داشپورتش رو هم دوباره طراحی کنند واقعا عالی می شه اما برای کارخانه صرفه ندارد…ایران خودرو که بنز هم منتاژ می کرد ضرر می دهد وای به حال بقیه ی کارخانه ها که محصولاتشان نصف ایران خودرو تنوع نداره….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. داوود

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام.
    چرا کسانی که این ماشینو نخریدن اینقدر اظهار نظر بیجا میکنند؟
    چرا ما ایرانی ها عادت داریم در مورد چیزهایی که نمیدونیم حرف بزنیم؟
    خب اگر زبان به دهن بگیریم چی میشه؟ نکنه فکر کردیم تو هر سایتی باید اسممون رو 1 بار هم که شده ثبت کنیم؟
    من با چندین نفر که تیبا رو خریدن و بین 3 ماه تا 1 سال هست که دارن استفاده میکنن صحبت کردم هم تلفنی از شهرهایی مختلف هم حضوری.
    همه راضی بودن. هیچ خودروی تولیدی ایران بدون نقص نیست. و تنها ایرادی که میشه به این ماشین گرفت که غیر فنی هم هست تعداد کم ظرفدارهاش هست. که مطئنن در 1 سال آینده بازار خیلی خوبی رو خواهد داشت کما اینکه خیلی ها مدل 90 خریدن باهاش همه جار رفتن حالا هم با سود 1 میلیونی فروختن ( به دلایل مختلف بجر عدم رضایت)
    من هم حتما ثبت نام میکنم. فقط ای کاش فروش فوری هم داشت که 2 ماه معطل نمیشدم.
    هر کس که میخواد بین پراید و 206 تیپ 2 کار کرده 88 به پایین انتخابی انجام بده تیبا انتخاب خوبی هست. به اندازه پولی که میدیم ارزش واقعی نداره اما آیا در ایران خودرو داخلی هست که ارزش واقعی پولی که بابتش پرداخت میشه رو داشته باشه؟

    بیاید از این به بعد از اظهار نظر تعصبی و بدون دلیل بپرهزیم. چرا که ممکنه خیلی ها رو گمراه کنیم.

    موفق باشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. رزیتا

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بالاخره تیبا بهتره یا 132 لطفأ راهنمایی کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. محمد

    ۱ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    دوستانی که اینقدر ساز مخالف می زنند اگه با پول تیبا ماشین بهتری سراغ دارن معرفی کنن ما هم بخریم!!! 206 تیپ 2 که 21 میلیون قیمت داره بخریم یا تندر 90، 17 میلیونی؟!! فعلا با پول 13 میلیون بهترین ماشینی که می شه خرید همینه. وسلام. لطفا در حد جیبتون صحبت کنید! ضمنا تیبا از لحاظ ایمنی دو کیسه هوا و کمربندهای ایمنی پیش کشنده داره که حتی بعضی ماشینای گرون تر هم اینو ندارن. خطوط روی گلگیر تیبا هم امضای « هارادا» طراح ژاپنی هست که روی اکثر طراحیاش دیده می شه. طراحی تیبا هم کار گروه اونه. من هم از طراحی تیبا خوشم نمیاد ولی وقتی بودجه ی مالی در حد 13 میلیون دارم این ماشین واسه من بهترین انتخابه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. وحید

      ۲۶ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (16 ديدگاه)

      حاضرم با پای پیاده همه جا برم.ولی مسخره ی خنده داره ایرانی سوار نشم. در ضمن با حدود این قیمت ترجیه میدم سمند se بخرم تا این ماشینی که طراحاش پت ومت بودن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی

        ۲۷ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اقای وحید تو برو همون سمند رو سوار شو که اصلا نمی تونه راه بره.بعدا اگه به تو تیبا دادن سوار نشو……………..

        موافقم 0
        مخالفم 0
  26. پیمان

    ۳ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    من 5 ماه هست که تیبا دارم فقط 4 تا مشکله مهم دارد
    1: عقربه بنزین
    2: صدای موتور در رنج(4000rpm) به بالا
    3:کیفیت ساخت قطعات نسبت به ریو پایین تر ولی از پراید خیلی بالاتر است
    4:هندلینگ پایین
    مزایا: 1- کم مصرف 2-شتاب قابله قبول 3-فنربندی مناسبی دارد 4- کنترل کشش مناسب 5-آیرودینامیکی نسبتا خوب 6-ترمز قوی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. سعدی

    ۴ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه تونست از 1 به 2 تیکاف مردونه بکشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پیمان

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (6 ديدگاه)

      سعدی : از یک به دو 1000 بار تست کردم ولی اگر منظورت از دو به سه هست نه من با پراید هم 1 به 2 تیکاف کردم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  28. roholah

    ۴ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام من چند روز پیش باتیبا رفتم امام زاده مومد حسن کسانی که رفتن میدونن جادش چطوره 60کیلومتر خاکی چندتاقله کوه رو باید رد کنییه405 همرام بود چند جا کم اوردحطی جاهایی که نیسان کم میاوردوهل میدادن ماشینم کم نیاوردفقط لاستیکام داقون شداما جدا کم نیاورد من همه نوع ماشینی داشتم یکی از ال90 راضی بودم یکی تیبا لطفا دوستانی که ندارن نظر ندن{فلفل نبین چه ریزه سوار شو حالشو ببر}

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. احسان

    ۷ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام من یه تیبا تحویل شهریور ثبت نام کردم ولی فکر کنم اوایل مهر ماشینو بدن تا الان یه 132 مدل 90 داشتم من خیلی رو ماشین حساسم و اینکه با 132 خیلی راحت لایی میکشیدم تجربه رانندگی با تیبا رو حتما” توی هفته اول بهتون میگم.
    دوستان یه سوال؟ تیبا هم مثل پراید با گرفتن کولر کم میاره؟
    2)کسی جایی واسه تزئینات داخلی سفارشی واسه تیبا سراغ داره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. roholah

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    تعادل تیبا با پرایداصلاقابل مقایسه نیست چون زیروبند تیبا همون زیروبند ریوست تعادلش عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا