معرفی چانگان بنی، نوبرانه نقلی سایپا

این روزها در محوطه داخلی شرکت سایپا خودروی کوچکی آزادانه و با فراغ بال در حال گشت‌وگذار و یا به‌اصطلاح رایج این ایام در حال تست فنی است. این خودروی نقلی از شباهت‌های بسیاری با محصولات سازندگان شهیر ژاپنی بهره می‌برد، به‌گونه‌ای که با نگاهی گذرا شاید آن را با ساخته‌های خودروسازانی چون سایون و یا حتی مزدا نیز اشتباه بگیریم! در واقع، کوچولوی مورد نظر ما یک خودروی چینی است، خودرویی از شرکت چانگان با نام بنی (BENNI).

changan-benni-2014-012
چانگان بنی یک خودروی سوپر مینی و به لحاظ ابعادی بزرگتر از پراید و کمی کوچک‌تر از پژو 206 بوده و تاکنون نیز، دو نسل از آن به جهانیان معرفی شده است. نخستین نسل از این خودرو با مشارکت میان چانگان و موسسه ایتالیایی I.DE.A تکوین و توسعه یافت و زمان ورود آن به بازار، ماه نوامبر سال 2009 میلادی بود. اما نسخه فعلی و یا دومین نسل از بنی که موضوع مقاله ما هم درباره آن است، ماه نوامبر سال 2013 میلادی و در نمایشگاه خودروی شهر گوانگژو (GUANGZHOU) پا به عرصه وجود نهاد و در نیمه اول سال 2014 میلادی، راهی بازار شد.

changan-benni-2014-002
ناگفته نماند که شرکت چانگان مدل دیگری به نام «بنی مینی» نیز تولید می‌کند که نباید با مدل «بنی» اشتباه گرفته شود، این دو مدل چه به لحاظ طرح بدنه و چه پیشرانه، هیچ نقطه اشتراکی با یکدیگر ندارند.

بنی مینی
بنی مینی

بدنه
همان‌گونه که در آغاز متن نیز ذکر شد، نسخه فعلی چانگان بنی از شباهت‌های غریبی با خودروهای ژاپنی برخوردار است. این امر بی‌دلیل هم نیست، زیرا برخلاف نسل اول این خودرو که از زیر دست طراحان اروپایی رد شده، بنی جدید در دفتر طراحی چانگان واقع در شهر یوکوهامای ژاپن متولد شده و از همین رو تأثیرات بارزی را در بدنه خود از دیگر ساخته‌های این سرزمین دریافت نموده است.

chana-benni-4
در نمای جلو، نخستین نکته‌ای که در چانگان بنی نگاه آدمی را به خود معطوف می‌کند چراغ‌های بزرگ و کشیده این خودروست که اتفاقاً برخلاف اکثر هم‌قطاران وطنی‌اش من‌جمله چری QQ و یا همان ام‌وی‌ام 110، از هندسه درخور و ظاهر جذابی بهره برده و در تلفیق با کاپوت عضلانی و متورم آن، نمایی دلپسند و مدرنی را برایش به ارمغان آورده است. سپر جلو نیز به بهترین نحو ممکن تراش خورده و در این بین، دریچه‌های تعبیه شده در بخش زیرین آن و حفره‌های موجود در محل استقرار مه شکن‌ها، قالبی خندان را برای پیشانی بنی خلق نموده است، قالبی که مشابه اش را در برخی از سوپر مینی‌های ارزان امروزی نیز شاهدیم. در نیمرخ کناری، خط شانه‌های قوی به همراه چین‌ها و برآمدگی‌ها موجود در روی درب‌ها ظاهری نسبتاً اسپرتی را برای این بخش رقم زده‌اند. در عقب نیز، دو چراغ نسبتاً کوچک با طلقی سفید رنگ را می‌بینیم که تا حدی به نسل پیشین مزدا 2 شباهت دارند.

chana-benni-5

chana-benni-7
در مجموع، چانگان بنی از طرحی مدرن و عامه‌پسندی بهره می‌برد که پتانسیل جذب خریداران جوان‌تر را به‌خوبی داراست و حتی می‌تواند از این لحاظ، هاچ‌بک‌های کوچک وارداتی را به چالش کشیده و زنگ خطر را برای آن‌ها به صدا در آورد.

chana-benni-2

chana-benni-6
کابین
کابین چانگان بنی، سرشار و مملو از پلاستیک است! آنهم پلاستیک خشک و سفت و سخت. البته از خودرویی در این رده قیمتی نمی‌توان انتظار وجود موادی گران قیمت و یا دوخت چرمی در کابین داشت اما به‌واقع، آیا وقت آن نرسیده که چینی‌ها از همتایان ژاپنی و کره‌ای خود درس‌های لازم را آموخته و به یک تحول اساسی در کابین خودروهای خود به‌خصوص ارزان‌قیمت‌ها دست زنند؟ البته منظور این نیست که امروزه ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها از چرم‌های طبیعی و یا مواد گران قیمت برای پوشش دهی کابین خودروهای ارزان بهای خود بهره می‌برند، بلکه منظور تبحر و چیره‌دستی آنها در کاربری این مواد در داخل کابین است. در یک کلام، ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها می‌توانند به‌گونه‌ای مواد پلاستیکی را در کابین خودروهای ارزان‌قیمت خود آراسته و پیراسته کنند که به نظر مشتری نوعی گران قیمت به نظر برسد ولی چینی‌ها هنوز نتوانسته‌اند که در این امر مهم توفیق یافته و یا شاید هم تکنولوژی مربوط به آن را ندارند. بگذریم!

chana-benni-26
برخلاف متریال به کار رفته در کابین، طراحی آن تا حد زیادی شکیل و مدرن بوده و اصول ارگونومی در آن در حد خوبی رعایت شده است. در این میان، نوآوری‌هایی هم در کابین دیده می‌شوند که از جمله می‌توان حذف دسته دنده در کنسول میانی و تعبیه مهره گردان به جای آن، امکان تعویض دنده از پشت فرمان و نیز دوربین دید عقب اشاره داشت که برای خودرویی در این سگمنت و قیمت کمتر سابقه دارد. از سویی، به لطف ارتفاع زیاد این خودرو (1.53 متر)، چانگان بنی از فضای جاداری به‌خصوص در بخش عقب خود بهره می‌برد و سرنشینان بلندقامت از لحاظ وجود فضای سر و پا کمتر در مضیقه هستند.

chana-benni-13

chana-benni-14
پیشرانه
در حال حاضر، چانگان بنی تنها با یک پیشرانه چهار سیلندر 1.4 لیتری در بازار چین عرضه می‌شود، پیشرانه‌ای که از توانی معادل 100 اسب بخار و گشتاوری برابر با 135 نیوتن‌متر برخوردار است. با مدد از چنین پیشرانه‌ای، این خودرو می‌تواند به ماکزیمم سرعتی معادل 175 کیلومتر بر ساعت دست یابد. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، چانگان بنی با دو نوع متفاوت از گیربکس اعم از 5 سرعته دستی و یا 5 سرعته نیمه اتوماتیک (IMT) در دسترس خریداران خود قرار می‌گیرد.

chana-benni-12
ایمنی
تمامی تیپ‌های این خودرو به طور استاندارد از 2 کیسه هوا و سیستم‌های ایمنی همچون ترمز ضد قفل (ABS) و ترمز کمکی (BA) و سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) بهره می‌برند. در تیپ‌های فول این خودرو، دوربین دید عقب و سنسورهای پارک نیز به طور استاندارد نصب شده‌اند.


داوری
برخی از سایت‌های خبری، رقمی حول و حوش 30 میلیون تومان را برای این خودرو تخمین زده‌اند که اگر به‌واقع چنین امری رخ دهد و شرکت سایپا بتواند این خودرو را با بهایی حول و حوش این عدد به بازار عرضه نماید، آن گاه می‌توان شاهد وقوع زلزله بزرگی در بازار خودروهای سی میلیون تومانی بود. بی شک چانگان بنی قابل قیاس با خودروهایی همچون کیا پیکانتو، هیوندای i10 و یا میتسوبیشی میراژ نیست ولی در حد خود آن‌چنان جذاب و مجهز است که مشتری میانه‌حال ایرانی را با رضایت خاطر بیشتری روانه نمایندگی‌های سایپا نماید. این خودرو حتی از این قابلیت هم برخوردار است که قشر جدیدی از مشتریان را برای سایپا آماده و مهیا سازد، قشری که تمایلی به‌صرف مبالغ سنگین و گزاف برای هاچ‌بک‌های کوچک ژاپنی و کره‌ای نداشته و برایش، زیبایی یک خودرو، آپشن و پشتیبانی خدمات یدکی مهم‌تر از نام و سابقه طولانی آن است. گرچه این قشر سخت در پی یک خودروی کوچک برای مصارف درون شهری خود است ولی بیشتر خواهان یک خودروی مدرن کاربردی و ارزان‌قیمت است نه یک عروسک گران وارداتی که راندنش در این ترافیک شلوغ شهری و در میان انبوهی از رانندگان ناشی و متوهم توأم با تشویش و دغدغه خاطری مداوم باشد.


خلاصه کلام، به‌رغم تمامی کمی و کاستی‌هایی که چانگان بنی از آن برخوردار است، فراموش نکنیم که این خودرو محصولی از شرکت چانگان است، شرکتی که کیفیت محصولات آن سر و گردنی از دیگر هم‌قطاران وطنی‌اش در کشورمان برتر بوده و در بازار چین نیز توانسته موفقیت‌های بسیاری را به نام خود ثبت نماید.

مشخصات فنی چانگان بنی

حجم موتور: 1370 سی‌سی
توان: 100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
گشتاور: 135 نیوتن‌متر در 4000 – 4500 دور در دقیقه
حداکثر سرعت: 175 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: 5.3 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: مستقل، مک‌فرسون
سیستم فنربندی عقب: غیر مستقل، محور پیچشی
نوع سیستم ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
نوع سیستم ترمز عقب: کاسه‌ای
استاندارد آلایندگی: یورو 4 و 5

chana-benni-25
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 3730/1650/1530 میلی‌متر
فاصله بین دو محور: 2410 میلی‌متر
وزن: 1020 کیلوگرم
حجم مخزن سوخت: 38 لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: 175/60 R 15


ایمنی
2 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده و سرنشین جلو)
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم کمکی ترمز (BA)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای
و…


تجهیزات رفاهی (نسخه فول)
سقف پانوراما
دوربین دید عقب
فرمان الکتریکی حساس به سرعت (EPS)
آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن
تعویض دنده از پشت فرمان (PADDLE SHIFTER)
کنترل سیستم صوتی از روی فرمان + MP3 و درگاه USB و AUX
سامانه هدایت GPS
صفحه نمایش رنگی
سنسور پارک عقب
تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو
6 عدد بلندگو
سیستم تهویه مطبوع دستی
قفل مرکزی با ریموت
رینگ‌های آلومینیمی
چراغ‌های مه شکن جلو
برف پاکن عقب
و…..

chana-benni-23
قیمت
در چین: 47,900 الی 56,900 یوآن (معادل 26,1 الی 31 میلیون تومان)

منابع:
CHINAAUTOWEB.COM
GLOBALCHANGAN.COM
و…

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

54 دیدگاه

  1. وحید
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    تا 7 سال پیش با 30 میلیون مزدا3 و کیا سراتو میشد بخری حالا همه خوشالن ک این خدا کنه بیاد بیشتر از 35 میلیون نباشه.

    پاسخ
  2. Aria
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    اگه ایمنیش خوب باشه. من ایراد خاصی توش نمیبینم. به نظر باحال میرسه. خیلی شیک و بامزه و کم مصرفه. آپشنای خوبی هم داره. البته از سایپا کسی انتظار قیمت عقلانی و منطقی نداره. باز با قیمت غیر منطقی کاری میکنن یه محصول دیگه هم شکست بخوره.

    پاسخ
  3. محسن
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    صد در صد قیمت این ماشین پای مشتری از چهل میلیون تجاوز میکنه…باور ندارین یکم صبر کنید…تازه یه سری از آپشن هاشو هم سایپا حذف میکنه و سفارشی میکنه. ام وی ام 110 جدید چیزی حدود 32 میلیون هست که تو همه موارد ازین ضعیفتر هستش .

    پاسخ
  4. مجید
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    من موندم چرا همه دست به یکی کردین و دارین قیمت دست سایپا میدید . اگه از شرکت سایپا کسی این مطالب رو بخونه که حتما هم میخونن , میبینن همه دارن میگن که این خودرو 30 تا 50 میلیون میارزه . بنابراین میگن وقتی خود مردم به این قیمت راضی هستن چرا ما ندیم . دوستان عزیز این خودرو باید قیمتش همونی باشه که تو هند و برزیل میفروشن . غیر از این کلاه گشادی سرمون گزاشتن . لطفا مثل ندیدبدیدها این همه چه چه و به به نکنید . خدایا ببین این خودرو سازها چه بلایی سرمردم مظلوم ایران اوردن که با اومدن یه خودرو چینی که معلوم نیست چیه دارن اینجور قربون صدقه اش میرن .

    پاسخ
    1. خسرو
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      همه دوستان به توصیه آقا مجید گوش کنید و قیمت دست سایپا ندید..

      کاشناسان سایپا و ایران خودرو و دیگر حضرات ، تا یه ماشین آشغال رو یه جای دنیا میبینن، دقیقا میدونن که تا چه حد جا داره تو پاچه مردم فرو کنند.
      این ماشین میاد و با قیمتی بین 42 تا 45 به فروش میرسه و مردم همیشه در صحنه برای خریدش سر و دست میشکنن.
      این خط و این نشون…
      یه چیز بگم به همه دوستان … جالب
      بزرگترین سهام داره ایران خودرو سایپا ، دولت است.
      شما خودت رو بذار جای دولت.
      دو تا خودرو ساز داری ، افتضاحه افتضاح که البته سودشون تو جیب تو میره.
      به خاطر کاهش قیمت جهانی نفت هم به شدت با کمبود بوجه روبرو هستی.
      میای ماشین مدرن و جدید وارد یا مونتاژ کنی؟
      معلومه که نه..
      معقولانه اینه که یه سری آشغال تولید ، مونتاژ یا وارد کنی که بتونی چند برابر قیمت تمام شده تو پاچه مردم کنی و کلی پول به جیب بزنی
      تازه….. مردم کلی هم ازت تشکر میکنن. به مدیرانت هم نشان تولیدکننده نمونه میدی.

      کسی هست که قبول نداشته باشه؟

      پاسخ
    2. هومان اسماعيل زاده
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      دقیقا همین حرف شما رو من یه جایی زدم متاسفانه اون سایت تایید نکرد کامنتم رو. کاملاً با شما موافقم. این گرونی رو ما خودمون بوجود میاریم. هنوز نیومده منتظر قیمتهای عجیب غریب برای یک ماشین دو زاری هستیم. بجای اینکه کادیلاک و شورلت با قیمت ٢٠ هزار دلار سوار شیم باید لگن بخریم خداتومن

      پاسخ
  5. فرزاد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بابا اگه سایپا مدل فول رو تا ۳۵ بده میتونه فروش خوبی داشته باشه در غیر این صورت مردم میرن سراغ اچ۳۰ ایران خودرو البته از سایپا و این قیمت گذاری نامعقولش هیچی بعید نیست همین cs35 را یه جوری قیمت گذاری کرد که هنوز نتونسته با کم کردن خیلی زیاد قیمت و اضافه کردن اپشن فروش خوبی داشته باشه شاید درس عبرت گرفته باشن

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.