بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است. وانت سایپا ۱۵۱ خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانتهای موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکتها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمیتوان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا ۱۵۱، موتور جدید با قابلیت یورو۴ است و توانی معادل ۶۸ اسببخار را تولید میکند که حدود پنج اسببخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری ۶۳ اسب بخار است. گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا ۱۵۱ نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربریهای باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا ۱۵۱ در نمای جلو، دقیقاً همانند ۱۳۱های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونههای سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم. چراغهای این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیرهای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار میرود. سپر عقب وانت سایپا ۱۵۱ ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاومتر میکند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله میتواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.
تغییرات ظاهری سایپا ۱۵۱ در واقع نسخه وانت مدل ۱۳۱ این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلتفرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان میتوان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمیتوان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد.
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه های سدان به سیستمهای فنی شامل ترمز، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط میشود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی اندازد؛ طرحی جدید با چراغهای عمودی و کشیده که پیشتر در وانت تندر۹۰ مشاهده شده بود. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد. برای بازکردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانتهای دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیرهای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن، در محل بار به سادگی باز و بسته میشود. حجم باک همانند نسخه سدان ۳۷ لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است.
تجربه راندن وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب میباشند اما وانت سایپا ۱۵۱ با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا ۱۵۱ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقیتر است. وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام میگیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته این مشکل در اکثر پیکاپهای موجود در کشور به خصوص پیکاپهای تککابین دیده میشود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است. با ورود به کابین با نمایی آشنا روبهرو میشویم. همه چیز همانند نمونههای جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلتفرم X100 به صورت مقاومتر ساخته شدهاند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگدار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلیها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین میتوان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت میکند.
البته صندلیها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلیها نیز فعلاً همانند نمونههای قدیمی پراید بوده و راحتی صندلیها X100 را ندارند.
کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت میکنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید میاندازد.
اگرچه توان وانت سایپا ۱۵۱ افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر میرسد.
فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواریها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواریها، شاهد تکانهایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکانها در همه وانتها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.
ظرفیت به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار ۴۶۰ کیلوگرم برای کدام صنف میتواند مناسب باشد؟سایپا ۱۵۱ قادر به حمل ۴۶۰ کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به ۳۸۰ کیلوگرم میرسد.
وزن این خودرو در حالت بنزینسوز ۹۰۰ کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز ۹۸۵ کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسهای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری میشود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قویتر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است ۱۵۱۰ کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز میشود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکتها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا ۱۵۱ قادر به حمل آن خواهد بود.
قیمت این خودرو در حالی راهی بازار میشود که تولید وانت پیکان با کاهش روبهرو شده و این وانت کوچک نیز میتواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا ۱۵۱ تابستان سال ۱۳۹۲ راهی بازار ایران میشود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا ۱۳۱ سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!
بینین هر ماشین جایگاه خودشو داره.باید مقایسه هامون رو درست کنیم.کارا برای بازار ایران که احتیاج به وانت کوچک وکم توانی داره وتقریبا هیچ ماشین اینچنینی موجود نیست طراحی شده. برای مثال در قدیم مزدا 1000 بود که جواب گوی مشتریان این وانت بودند ولی بعد از این خودرو ما جانشین ان را نداشتیم وبازار تشنه ی وانتی بود که کوچک وکم مصرف باشه ولوازم اون در همه جا پیدا بشه با به عنوان یک ماشین کاری بتوان از ان استفاده کرد وهیچ شرکت خارجی حاضر به وارد کردن خودرویی با این شرایط نبود این باعث ساخت کارا شد.لطفا تقاضا می کنم که کارا را با هایلوکس ولند کروز وشاید هم 458 مقایسه نکید لطفا واقع بین باشید
آقا علی باشه قبول نخاستیم 3تن بارش کنیم. آخه همون مزدا 1000 که میگید 1تن بارش میکردن. بابا اینی که من میبینم تحمل 500 کیلو هم نداره. خو چه کاری همون صندوق عقب پراید میزنی بقیشم بیرون میمونه..! :) تاز کاربرد سواری خودشم حفظ میکنه
همون وانت روا که 800 کیلو بار جابجا می کنه. شرف داره به این! حالا که تونستن پراید رو وانت کنند به نظرتون می ایند یه وانت بهتر در همین رده تولید کنند? من که میگم نه! هر گی بامن موافقه لایک کنه!
به این میگن نواوری،آفرین فکر کنم که سایپا بیشترین تنوع محصول رو در کل دنیا داره،پراید111، 131، 132 و 141 وبه تازگی پراید کاااارااا(با افتخار).فکر می کنم سایپا در تعداد رونمایی خودروی جدید از هیوندا هم جلو افتاد
زمانی که بازار خودروانحصاری باشه و تعرفه 110 درصد واردات خودرو خارجی و …. .وجود داشته باشه خودروساز داخلی محصول از رده خارج خودش رو به چند برابر قیمتی که به عراق و …. میده به مصرف کننده داخلی که ناچار هست محصول خودروساز داخلی رو خریداری کنه میفروشه
در اینو باز کنی باید یعنی قید جونتو زدی بابا پیکان وانت یه چیزه دیگس شاسی که پیکان وانت داره هیچ ماشینی نداره این ماشین بدرد هندونه فروشا هم نمیخورهفکر نکنم استقبال بشه ازش
نگران نباشید سایپا میخواد در چند ساله اینده تریلی پراید رو هم بسازد!!لعنت بر طراحان پراید که این ماشین رو ساختن بعدشم سایپای […] اومد هی عوضش کردو مثلا مدل داد بیرون!!وای بر اینها که با این لگنشون مردم ایران رو بیشتر از صدام کشتن وای بر شما باد.
خبر جدید رسانه های خودرویی: کمپانی سایپا خیلی مطمئن ازجدید ترین وانت ساخت خود رونمایی کرد در پی این رونمایی کارا 50در صد از فروش دوج رم کاهش یافت وکمپانی کیا دوباره دست به تولید پراید وبعد کارا زد وسهام تمامی شرکت های خودروسازی به ششششششششددددت کاهش یافت.
مسولان پاسخگو و خدمت گذار به زودی به مطالبات شما هم رسیدگی میکنن! و وانت انواع محصولات داخلی از 110MVM گرفته تا سوزوکی ویتارا رو با انواع و اقسام برندهای ملی رونمایی میکنن اندکی صبر…
مزخرفتر از همیشه سایپا خودرویی ظایع ساخت پراید 111و132و131و141و151 هیچ تفاوتی از هم دیگر داخلشون نداره فقط ظبط صوت 132 فلش خور است اینم جای قدر دانی داره با تشکر از سایپا بزودی خودرو 161 و171و181و191 رو وارد بازار کن لطفغا تا مردم زا براه نشدند
رضا
۱۷ دی ۱۳۹۱سلام.نمیدونم چیبگم واقعامابیشترازاین نیستیم که بتونیم یه ماشین طراحی کنیم چراجواب ازمسئولین
DINEl
۱۷ دی ۱۳۹۱روز به روز…..تر از دیروز
شهروند
۱۷ دی ۱۳۹۱این شرکت سایپا دیگه شورشا در اورده با این ماشیناش از ایران خودرو یاد بگیر
علی
۱۷ دی ۱۳۹۱بینین هر ماشین جایگاه خودشو داره.باید مقایسه هامون رو درست کنیم.کارا برای بازار ایران که احتیاج به وانت کوچک وکم توانی داره وتقریبا هیچ ماشین اینچنینی موجود نیست طراحی شده. برای مثال در قدیم مزدا 1000 بود که جواب گوی مشتریان این وانت بودند ولی بعد از این خودرو ما جانشین ان را نداشتیم وبازار تشنه ی وانتی بود که کوچک وکم مصرف باشه ولوازم اون در همه جا پیدا بشه با به عنوان یک ماشین کاری بتوان از ان استفاده کرد وهیچ شرکت خارجی حاضر به وارد کردن خودرویی با این شرایط نبود این باعث ساخت کارا شد.لطفا تقاضا می کنم که کارا را با هایلوکس ولند کروز وشاید هم 458 مقایسه نکید لطفا واقع بین باشید
استفان
۱۷ دی ۱۳۹۱می ترسم لامبورگینی بخواد پیشرانه ی پراید سایپارو بخره ولی سایپا حاضر نشه اینکارو بکنه
اونوقت آبروریزی میشه بدجور شرمنده میشیم
بدنه پرایدو که اصلا حرفشو نزن
سعید
۱۷ دی ۱۳۹۱آقا علی باشه قبول نخاستیم 3تن بارش کنیم. آخه همون مزدا 1000 که میگید 1تن بارش میکردن. بابا اینی که من میبینم تحمل 500 کیلو هم نداره. خو چه کاری همون صندوق عقب پراید میزنی بقیشم بیرون میمونه..! :) تاز کاربرد سواری خودشم حفظ میکنه
محمد
۱۷ دی ۱۳۹۱باسلام
این خودرو مناسب حمل بارنیست.
چون پلتفورمش برای تاختن در جاده طراحی شده
حسین
۱۷ دی ۱۳۹۱چه فایده! یک ذره انتقال تکنولوژی نکردن!
مملی
۱۷ دی ۱۳۹۱این دیگه بچه بازیه
عمرا بتونه بار رو تحمل کنه
حسین
۱۷ دی ۱۳۹۱همون وانت روا که 800 کیلو بار جابجا می کنه. شرف داره به این!
حالا که تونستن پراید رو وانت کنند به نظرتون می ایند یه وانت بهتر در همین رده تولید کنند?
من که میگم نه!
هر گی بامن موافقه لایک کنه!
حسین
۱۷ دی ۱۳۹۱حداقل یک وانت کوچیک باید 500کیلو بار ببره!
این نمی تونه!
اون وقت سایپا تبلیغ هم می کنه!
علی
۱۷ دی ۱۳۹۱به این میگن نواوری،آفرین فکر کنم که سایپا بیشترین تنوع محصول رو در کل دنیا داره،پراید111، 131، 132 و 141 وبه تازگی پراید کاااارااا(با افتخار).فکر می کنم سایپا در تعداد رونمایی خودروی جدید از هیوندا هم جلو افتاد
علی
۱۷ دی ۱۳۹۱من که عکس این ابر ماشین رو می خوام بچسبونم به دیوار اتاقم تا هر وقت اون رو می بینم ادرنالین خونم بالا بره .
amir
۱۷ دی ۱۳۹۱زمانی که بازار خودروانحصاری باشه و تعرفه 110 درصد واردات خودرو خارجی و …. .وجود داشته باشه خودروساز داخلی محصول از رده خارج خودش رو به چند برابر قیمتی که به عراق و …. میده به مصرف کننده داخلی که ناچار هست محصول خودروساز داخلی رو خریداری کنه میفروشه
مجید
۱۷ دی ۱۳۹۱حرف نداره من مدتهاست منتظر همچین وانتی هستم ، جون مدیه برای بارهای حجیم و کم وزن ، در ضمن 100% جای وانت پیکان را می گیرد……
حسین
۱۷ دی ۱۳۹۱اگه می خوای بخری یا کسی رو میشناسی که می خواد بخره حتما بش توصیه کن با موتور
تیبا بخره!!!
خیلی از این موتور ویا تقویت شدش. بهتره!!!
حسين
۱۷ دی ۱۳۹۱اسم این وانت رو باید در گینس به عنوان ضعیفترین وانت قرن ثبت کرد!
فکر نکنم اسم هیچ محصولی از کیا یا…در گینس ثبت شده باشه!!!
دانیال
۱۷ دی ۱۳۹۱به نظر منکه این ماشین فقط برا خنده خوبه . والا
روح ا...
۱۷ دی ۱۳۹۱وای خدای من این دیگه چی بود به حق چیزای ندیده و نشنیده
فکر کنم دیگه اخر زمون شده
راستی کولر هم داره
امین
۱۷ دی ۱۳۹۱در اینو باز کنی باید یعنی قید جونتو زدی بابا پیکان وانت یه چیزه دیگس شاسی که پیکان وانت داره هیچ ماشینی نداره این ماشین بدرد هندونه فروشا هم نمیخورهفکر نکنم استقبال بشه ازش
Wolf Man
۱۷ دی ۱۳۹۱لبخندش منو یاده مک لارن p1 میندازه!
به قوله بعضی ها انگلیسی ها همش ادعااند!
moein
۱۷ دی ۱۳۹۱بچه ها این وانت فنقلی 1000تومتن هم نمی ارزه حتی پولی هم بهم بدن حاضر نیستم سوار بشم
رحیم
۱۷ دی ۱۳۹۱خوبه نیازه: مصرف پاین لوازمش هم موجود استلاکش هم باید پایین باشه
علی
۱۷ دی ۱۳۹۱این سایپا انقدر اعتماد به نفس داره که ممکنه به تازگی پراید تریلر را نیز به بازار عرضه کنه
amin
۱۷ دی ۱۳۹۱نگران نباشید سایپا میخواد در چند ساله اینده تریلی پراید رو هم بسازد!!لعنت بر طراحان پراید که این ماشین رو ساختن بعدشم سایپای […] اومد هی عوضش کردو مثلا مدل داد بیرون!!وای بر اینها که با این لگنشون مردم ایران رو بیشتر از صدام کشتن وای بر شما باد.
ممد
۱۷ دی ۱۳۹۱نه کیفیتی خوبی داره نه طراحی خوبی
کوروش
۱۷ دی ۱۳۹۱خبر جدید رسانه های خودرویی: کمپانی سایپا خیلی مطمئن ازجدید ترین وانت ساخت خود رونمایی کرد در پی این رونمایی کارا 50در صد از فروش دوج رم کاهش یافت وکمپانی کیا دوباره دست به تولید پراید وبعد کارا زد وسهام تمامی شرکت های خودروسازی به ششششششششددددت کاهش یافت.
علی
۱۷ دی ۱۳۹۱من عاشق کارا شدم. خیلی جذابه.با ادم حرف می زنه.وااااای خدا یعنی می شه من هم یدونه داشته باشم برام دعا کنین…
Doobs
۱۷ دی ۱۳۹۱ما خواستار ساخت وانت پرشیا سمند و ٢٠۶ با موتور tu5 هستییییم!!!!
علی
۱۹ دی ۱۳۹۱مسولان پاسخگو و خدمت گذار به زودی به مطالبات شما هم رسیدگی میکنن! و وانت انواع محصولات داخلی از 110MVM گرفته تا سوزوکی ویتارا رو با انواع و اقسام برندهای ملی رونمایی میکنن
اندکی صبر…
حسن
۱۷ دی ۱۳۹۱مزخرفتر از همیشه سایپا خودرویی ظایع ساخت پراید 111و132و131و141و151 هیچ تفاوتی از هم دیگر داخلشون نداره فقط ظبط صوت 132 فلش خور است اینم جای قدر دانی داره با تشکر از سایپا بزودی خودرو 161 و171و181و191 رو وارد بازار کن لطفغا تا مردم زا براه نشدند
احمد.ف
۱۷ دی ۱۳۹۱منتظر لودر بولدوزر و تانک پراید هم هستیم!
میلاد
۱۷ دی ۱۳۹۱تنوع فروش پراید الان 24 نوع است که الان فکر کنم 30 تا رو شاخشه تو این مورد تو جهان حرف اول رو می زنیم هوراااااا….