پارس خودروخودروهای چینیزامیادسایپا

گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد (قسمت سوم)

پس از خارج شدن از غرفه مدیران خودرو تصمیم گرفتم قبل از اینکه نمایشگاه خیلی شلوغ شود خودم را به غرفه سایپا برسانم و ببینم که سایپا برای این نمایشگاه چه در چنته دارد. پس از کنار غرفه‌های دیگر گذشتم و خودم را به سالن اختصاصی سایپا رساندم.

نمایشگاه خودروی مشهد
بر روی سکوی جلوی سالن سایپا تعدادی از محصولات سایپا چیده شده بودند. به سمت این خودروها حرکت کردم و دیدم که اولین آن‌ها یک ساینای سفید رنگ است که دورتادور آن طناب کشیده‌اند که کسی به آن نزدیک نشود! گذشته از اینکه هنوز بعد از یک سال از حضور این خودرو در خیابان، نتوانسته‌ام علت وجودی چنین خودرویی با این ظاهر عجیب و کیفیت پایین را درک کنم، طناب کشیدن به دور خودرویی که نه گران‌قیمت است، نه خیلی جدید است و نه خودروی خاصی است از آن کارهایی است که فقط از سایپا برمی‌آید!

کمی آن‌طرف‌تر، یک عدد آریو، یک عدد تیبا، یک عدد وانت درکا (که بعداً به آن بیشتر خواهیم پرداخت)، یک عدد تندر ۹۰ و در نهایت یک ساندرو بر روی یک موکت قرمز نامرتب قرار گرفته بودند. کمی آنطرف‌تر در ورودی سالن چند تابلو وجود داشت که اخباری از سایپا بر روی آن‌ها نوشته شده بود.

سایپا در دو سال گذشته با آوردن خیل عظیمی از خودروهای چینی، اعم از چانگان، برلیانس و زوتی، بسیاری از خودرودوستان را از خود ناامید کرده بود. دقیقاً دو سال قبل بود که سایپا در همین نمایشگاه مشهد از چندین مدل خودروی چینی رونمایی کرد و رسماً با تمام قدرت وارد عرصه‌ای شد که پیشتر خودروسازان کوچکتر به آن ورود کرده بودند.

اما امسال سایپا یک غافلگیری بزرگ برای بازدیدکنندگان نمایشگاه مشهد داشت و بخش مهمی از اخبار نمایشگاه را به خود اختصاص داده بود. اخبار سایپا به قدری مهم و زیاد بود که باعث شده بود نبودن بسیاری دیگر از برندها در نمایشگاه خودروی مشهد به چشم نیاید و توجهات زیادی به سمت سالن سایپا جلب شود.

همگان می‌دانیم که پس از برجام، سایپا مذاکرات زیادی را با کمپانی فرانسوی سیتروئن انجام داده بود و همین چند هفته قبل دو طرف توانسته بودند در این زمینه به توافق نهایی برسند. در این راستا توافق شده است که شرکتی با سرمایه‌گذاری مشترک سایپا و سیتروئن تشکیل شده و عملیات تولید و واردات خودروهای جدید سیتروئن در ایران را انجام دهد.

اولین اثرات از این شرکت جدید را در غرفه سایپا در نمایشگاه بین‌المللی خودروی مشهد می‌توانستیم مشاهده کنیم. سایپا سالن خود در این نمایشگاه را به چند قسمت تقسیم کرده بود که اولین و مهم‌ترین قسمت، محصولات شرکت مشترک سایپا و سیتروئن بود. سایر قسمت‌ها به ترتیب، سایر محصولات سایپا، محصولات پارس‌خودرو، زامیاد و محصولات سایپادیزل بودند و قطعه‌سازان و سایر شرکت‌های وابسته سایپا نیز در طول سالن غرفه‌هایی برپا کرده بودند.

در این نمایشگاه با حضور مدیرعامل سایپا و سایر مقامات ارشد از چهار محصول جدید سیتروئن با نام‌های C4L، C3 XR، C4 AirCross و C6 رونمایی شد. سیتروئن C4L نسخه سدان و افزایش طول یافته هاچ‌بک C4 است که در سگمنت C قرار می‌گیرد و قرار است که به‌زودی و به‌صورت مونتاژ شده وارد ایران شود. قیمت این خودرو در حدود ۱۴۰ میلیون تومان خواهد بود و از موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ بهره می‌برد.

سیتروئن C4L
سیتروئن C3 XR یک کراس اور است که توسط سیتروئن برای بازار چین طراحی شده است. این کراس اور از موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ بهره می‌برد و در داخل کشور مونتاژ خواهد شد. قیمت این خودرو در بازه ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان قرار خواهد گرفت و احتمالاً یکی دو سال دیگر می‌توانیم این خودرو را در خیابان‌ها ببینیم.

سیتروئن C3 XR
سیتروئن C4 AirCross یک شاسی‌بلند از سیتروئن است که بر پایه میتسوبیشی ASX ساخته شده است. با این وجود از نظر نمای بیرونی کاملاً با ASX متفاوت است و سبک طراحی سیتروئن در این خودرو به‌خوبی رعایت شده است. این شاسی‌بلند از همان موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی میتسوبیشی ASX بهره می‌برد و برای انتقال قدرت از CVT استفاده می‌کند. قیمت این خودرو در بازه ۱۶۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان خواهد بود و به‌صورت مونتاژ شده وارد کشورمان خواهد شد.

سیتروئن C4 ایرکراس
در نهایت سیتروئن C6 لوکس‌ترین و مجلل‌ترین خودروی سیتروئن است که ظاهری موقر و کابین بسیار لوکسی دارد و از یک موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ استفاده می‌کند. این خودرو در حال حاضر برای بازار چین ساخته شده است و با قیمتی در بازه ۱۹۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان به‌صورت مونتاژ شده وارد کشور ما خواهد شد. در مطلب دیگری به طور مفصل به بررسی خودروهای جدید سیتروئن که در نمایشگاه مشهد به نمایش درآمدند پرداخته‌ایم، پس وارد جزئیات نمی‌شویم و به سراغ ادامه گزارشمان از نمایشگاه خودروی مشهد می‌رویم.

سیتروئن C6 جدید
بعد از محصولات سیتروئن، محصولات چانگان قرار داشتند. در میان این محصولات، سه خودروی جدید از این برند چینی به چشم میخورد. اولین آن‌ها چانگان CS 75، یک شاسی‌بلند از چانگان بود که قرار است وارد رقابت شاسی‌بلندهای چینی زیر صد میلیون تومان شود.

چانگان CS75
این خودرو از یک موتور ۱۸۰۰ سی‌سی توربوشارژ بهره می‌برد که توانایی تولید ۱۷۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور در بازه دور موتور ۱۷۰۰ تا ۵۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد. این گشتاور توسط یک جعبه‌دنده ۶ سرعته که از محصولات کمپانی ژاپنی آیسین می‌باشد، به چرخ‌های جلوی این شاسی‌بلند ۱۶۶۵ کیلوگرمی منتقل می‌شود.
مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی ۸.۸ لیتر در هر صد کیلومتر و بیشینه سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع مستقل چند اتصالی می‌باشد. از نظر ایمنی چانگان CS75 مجهز به ۶ کیسه هوا و سیستم‌های ABS, EBD, ESP, TSC, HBA می‌باشد.

چانگان CS75
چانگان CS75 دو سایز از چانگان CS35 که هم‌اکنون در سایپا تولید می‌شود بزرگ‌تر است و ظاهر آن مدرن‌تر و با ابهت‌تر از CS35 می‌باشد. در نمای بیرونی خودرو نوشته انگلیسی چانگان بر روی جلوپنجره و چراغ‌های جلو که پس‌زمینه آبی‌رنگ دارند ظاهری جذاب به این خودرو بخشیده‌اند. در داخل خودرو جنس متریال به کار رفته مشابه همان متریالی است که در CS35 و Eado نیز به کار رفته بود. صندلی‌ها و ادوات چرمی مشکی‌رنگ این خودرو با دوخت قرمز تزئین شده‌اند و داشبورد نیز از طراحی خوب و به‌روزی سود می‌برد.

چانگان CS35
چانگان CS35
محصول جدید دیگری نیز از چانگان در این نمایشگاه حاضر بود. این محصول نسخه هاچ‌بک از سدان Eado است که Eado XT نام دارد و از نظر فنی تفاوت چندانی با Eado سدان که پیش از این وارد کشورمان شده بود ندارد.

Eado XT

آخرین محصول جدید چانگان که در نمایشگاه حاضر بود، نسخه برقی Eado بود. به رسم خودروسازان ژاپنی که برای خودروهای برقی خود از جلوپنجره و نشانه‌های آبی‌رنگ استفاده می‌کنند، جلوپنجره این خودرو هم به رنگ آبی ساخته شده است. بر روی تابلویی که کنار این خودرو بود، عنوان Eado Hybrid درج شده بود، در حالی که این خودرو یک خودروی هیبریدی نیست و صرفاً از یک موتور برقی برای حرکت استفاده می‌کند. بیشینه توان این موتور ۱۲۲ اسب بخار و بیشینه گشتاور آن ۲۸۰ نیوتن‌متر می‌باشد و این خودرو گستره حرکتی ۲۰۰ کیلومتر را دارد که عدد مناسب و قابل قبولی به شمار می‌رود. از نظر ایمنی Eado برقی مجهز به ۶ ایربگ و سیستم‌های ایمنی ESP, ABS, EBD, TCS, HBA می‌باشد.

ایدو EV

غرفه سایر محصولات سایپا کمی آنطرف تر قرار داشت. چند محصول از محصولات برلیانس هم در غرفه سایپا موجود بودند. از جمله برلیانس H220 و H230 که مدتی هست که تحویل آن‌ها به مشتریان آغاز شده است. یکی دیگر از شرکای چینی سایپا، زوتی است که ید طولایی در کپی‌برداری از محصولات سایر کمپانی‌ها دارد. در همین راستا، زوتی Z300 که در کشور ما نام آریو برای آن انتخاب شده است، کپی کاملی از تویوتا Allion است و در دو نسخه اتوماتیک و دنده‌ای موجود می‌باشد. آریو اتوماتیک از یک موتور ۱۶۰۰ سی‌سی میتسوبیشی استفاده می‌کند که در لنسرهای دنده‌ای هم به کار رفته است. این موتور برای آریو ۱۱۲ اسب بخار و ۱۵۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. همچنین آریوهای دنده‌ای از یک موتور ۱.۵ لیتری میتسوبیشی با توان ۱۰۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۱ نیوتن‌متر استفاده می‌کند.

آریو
در نمایشگاه یک مدل سفید رنگ از آریو موجود بود که قبلاً به آن اشاره کردیم؛ اما در داخل سالن نسخه تاکسی آریو قرار داشت که چند ماهی است که برای طرح تعویض تاکسی‌های فرسوده پیشنهاد شده است و تعدادی از آن‌ها هم برای استفاده در ناوگان تاکسی‌رانی تحویل داده شده‌اند.

محصول جدید برند سایپا، ساینا، هم در سالن حضور داشت. با وجود اینکه بارها این خودرو را در خیابان دیده‌ام، باز هم نمی‌توانم باور کنم که بشود در سال ۲۰۱۶ چنین خودروی زشت و بی‌کیفیتی را روانه بازار کرد. ساینا در واقع فیس‌لیفتی از تیباست که در طراحی آن سعی شده است با استفاده غیرمعقول از خطوط تند و شکسته، طراحی به‌روز و اسپرت خلق شود؛ اما حاصل کار یک طراحی کاملاً نامتوازن و نامناسب برای این کلاس شده است که باید برای خلق چنین طرحی به مرکز طراحی محرمانه سایپا خسته نباشید عرض کنیم! داخل خودرو نیز طراحی بد، جنس متریال افتضاح و ارگونومی ضعیفی دارد که واقعاً معلوم نیست در سر طراح این خودرو چه می‌گذشته است!

ساینا
در غرفه سایپا یک کیا سراتو هم موجود بود که به دلیل مدت‌های طولانی حضورش در بازار، صحبت چندانی نمی‌توانیم در مورد آن داشته باشیم. در نهایت یک دستگاه سایپا ۱۵۱ یا همان پراید وانت هم در نمایشگاه حاضر بود که در مورد آن یکی هم اصلاً توضیحی نداریم!

سایپا 151
کمی آن‌طرف تر بخش مربوط به خودروهای پارس‌خودرو بود که اولین چیزی که در آن به چشم می‌خورد، محصولات کمپانی چینی برلیانس بود که شامل مدل H330 و یک نسخه معمولی و یک نسخه اسپرت از مدل H320 با تودوزی و داشبورد قرمزرنگ، خروجی اگزوز دوبل، باربند و … می‌شدند. آخرین محصول برلیانس نیز نسخه چینی مینی‌بوس تویوتا Hiace با نام Brilliance Jinbei Hiase بود که در نمایشگاه سال گذشته هم حضور داشت.

برلیانس

رنو ساندرو، محصول پرفروش و محبوب این روزهای پارس‌خودرو که نسخه هاچ‌بک تندر ۹۰ با همان مشخصات فنی است، نیز در سه رنگ مشکی، قهوه‌ای و آبی در نمایشگاه حاضر بود. طبق اعلام سایپا، با توجه به بهبود کیفیت اتاق‌های رنگ این شرکت، رنو اجازه تولید ساندرو را با رنگ‌های جدید از جمله همین آبی و رنگ قرمز را به سایپا داده است.

در نهایت نسخه چینی نیسان پیکاپ که از محصولات کمپانی دانگ فنگ است و پیکاپ ریچ نامیده می‌شود نیز در غرفه پارس‌خودرو موجود بود. این نیز از سیاست‌های جالب خودروسازی ماست که وقتی کمپانی اصلی مثل تویوتا یا نیسان خودرویی را به ما نمی‌دهد، سریعاً به سمت کشور دوست، جمهوری خلق چین، می‌رویم تا یک نسخه چینی شده از آن را به ما بدهند!

کمی آنطرف‌تر بخش محصولات شرکت زامیاد بود. در این بخش تعدادی از محصولات سبک و سنگین این شرکت قرار داشت. در یکی دیگر از قسمت‌های این سری گزارش‌ها که به خودروهای سنگین اختصاص خواهد داشت، خودروهای سنگین شرکت زامیاد را هم در کنار سایر خودروهای سنگین موجود در نمایشگاه معرفی خواهیم کرد؛ اما در مورد خودروهای سبک در ابتدا یک عدد وانت پادرا دیده می‌شد که در نمایشگاه سال گذشته هم حضور یافته بود و به‌عنوان جانشینی برای نیسان‌های آبی مطرح شده است. این خودرو در واقع یک فیس‌لیفت از نیسان آبی، با همان مشخصات فنی قدیمی است. البته اگر فکر می‌کنید که این فیس‌لیفت به دستان توانمند تیم مرکز طراحی محرمانه سایپا انجام شده است، کاملاً در اشتباه هستید! این خودرو در واقع توسط کمپانی چینی Foday ساخته شده است و نام اصلی آن Foday Lion است. پس در واقع تنها زحمتی که متخصصان سایپا و زامیاد کشیده‌اند، برداشتن آرم‌های Foday از روی خودرو و چسباندن آرم زامیاد بوده است و جالب اینجاست که از این خودرو به‌عنوان یک محصول کاملاً ایرانی نام می‌برند! بد نیست بدانید موتور دیزلی که چند سالی است توسط زامیاد برای نیسان آبی استفاده می‌شود نیز از محصولات همین کمپانی چینی است.

وانت پادرا
اما فجایع زامیاد به همین‌جا ختم نمی‌شود! کمی آنطرف‌تر یک وانت عجیب‌وغریب دیگر هم حضور داشت که احتمالاً تاکنون حدس زده‌اید که باید از همان کشور دوست به کشورمان آمده باشد! راستش تا قبل از دیدن این محصول جدید فکر می‌کردم که پراید وانت بدترین وانتی است که تاکنون دیده‌ام، اما این وانت جدید تصورات من را تا حد زیادی تغییر داد!

وانت درکا
این وانت درکا (Dorka) نام دارد و از محصولات کمپانی چینی دانگ فنگ است و نام اصلی آن Dongfeng Sokon K01 می‌باشد. این وانت عرض کم و طول زیادی دارد و درنتیجه بسیار بدشکل و بد ظاهر است. در طراحی آن هیچ‌گونه اصول زیبایی شناسانه‌ای به کار نرفته است و بسیار عقب‌مانده به نظر می‌آید؛ اما بدتر از همه مشخصات فنی این وانت است. وانت درکا یک موتور ۱.۳ لیتری بنزینی دارد که حداکثر قدرت تولیدی آن تنها ۸۳ اسب بخار بوده و حداکثر گشتاور آن ۱۰۲ نیوتن‌متر می‌باشد. این قدرت اندک توسط یک جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های عقب خودرو منتقل می‌گردد. حداکثر ظرفیت بار این وانت ۹۰۰ کیلوگرم اعلام شده است و با توجه به وزن حدوداً ۹۰۰ کیلوگرمی خود خودرو، این موتور ۱.۳ لیتری باید در حالت بار کامل بیش از ۱۸۰۰ کیلوگرم را حمل کند!

از این وانت عجیب‌الخلقه و سایر خودروهای سنگین و تریلرهای زامیاد و سایپادیزل که عبور کردم، در گوشه سالن خودرویی نظر من را جلب کرد. خودرویی که اصلاً انتظار حضور آن را آن هم در این گوشه پرت از نمایشگاه نداشتم. این خودرو یک هیوندای سوناتای هیبریدی بود که توسط یک شرکت لیزینگ به نمایش گذاشته شده بود. جالب اینجا بود که هیچ توضیح بیشتری در مورد آن داده نشده بود و هیچ‌کس هم در اطراف آن حضور نداشت و آن‌قدر محل آن پرت و دور از دسترس بود که احتمالاً بسیاری از افراد قادر به دیدن آن نبودند، چراکه این خودروی زیبا کاملاً در پشت چند تریلر و کشنده بزرگ قرار داده شده بود. در اطراف این خودرو هیچ‌گونه علامت و نشانه یا نورپردازی نبود و اصلاً معلوم نبود که چرا این خودرو در آنجا قرار داده شده بود. تنها عبارت “Coming soon” یا “به‌زودی” بر روی شیشه جلوی این خودرو خودنمایی می‌کرد.

سوناتای هیبریدی
سوناتای هیبریدی از نظر جلوپنجره، ورودی هوا، طراحی سپر، رینگ‌ها و برخی از جزئیات بدنه با سوناتای معمولی تفاوت دارد. همچنین در کنار بدنه آن نوشته “Blue Drive” به چشم می‌خورد. همان‌طور که قبلاً هم ذکر شد، هیچ‌گونه مشخصات فنی یا قیمتی در اطراف این خودرو به چشم نمی‌خورد و کسی هم در آن اطراف نبود که بشود در مورد این خودرو از وی سؤال کرد. پس نمی‌توانیم در مورد مشخصات آن بیشتر از این اطلاع‌رسانی کنیم و این سوناتای هیبریدی به‌عنوان یک علامت سؤال از نمایشگاه خودروی امسال در ذهن من باقی ماند.

ادامه گزارش را در قسمت‌های بعدی دنبال کنید.
ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. uss zumwalt DDG-1000

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    تواینجا بهترین سوناتا هیبریدی

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Noble

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      تنها ارزش این نمایشگاه دیدن همون یک سوناتای هیبریدی بود.
      بقیش فقط وقت تلف کردنه.
      حالم از دیدن این همه ماشینای چینی و ایرانی بهم خورد.

      موافقم 3
      مخالفم 0
    2. fooad

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (291 ديدگاه)

      دستاتون رو بیارید بالا همگی:
      سیتروئن توروخدا زودتر بیا تا از شر چینی ها راحت بشیم. پژو توهم زود بیا درسته مثل دو سه دهه ی پیش نیستی ولی باز خیلی شرف داری به چینی ها.

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. سیاوش

        ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (1 ديدگاه)

        آخی… بنده خدا اینا همشون چینی هستن. فرانسه کجا بود خخخخخخ

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. one:1

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (127 ديدگاه)

    بابا جان این نمایشگاه فقط تبلیغه
    دم در زده نمایشگاه بین المللی خودرو مشهد
    کیا و وولو و نیسان نداره (دم در نوشته داره)
    نرید که نمی ارزه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      بین المللی کجا بوده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ASTON MARTIN

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    بند آخراون وصفی که از سوناتا دادی واقعا غمنگیز بود.باید نشست گریست به حال این وضعیت
    ***

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. آرش

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    یکی میگفت خودرو جدید بیاد قیمتا میاد پایین
    بیا اینم خودرو جدید
    سیتروئن های عقب افتاده ۷۰ تا ۲۲۰ تومن
    تازه زباله های پژو هنوز نیومدن که قیمتاشینو ببینی
    اینم از برداشته شدن تحریم ها اینم از خودرو جدید
    خوش بگذره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. M

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (227 ديدگاه)

    ” ….رنو اجازه تولید ساندرو را با رنگ‌های جدید از جمله همین آبی و رنگ قرمز را به سایپا داده است.”

    واسه خودم متاسفم که یک ایرانی هستم….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احسان

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (112 ديدگاه)

    اون ساینا خیلی مسخرست با اون قیمت مسخرهترش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. mgh321

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    به شدت حالم ریخت به هم… خوب شد عکس سوناتا آخر بود..یکمی بهتر شدم…!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. REVENTоN ?

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (282 ديدگاه)

    بنظرم باید اسم نمایشگاه رو عوض میکردن میذاشتن
    توالت های پرتابل :|

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. رامین

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (25 ديدگاه)

    ضمن تشکر از شرکت سایپا بابت رونق بازار دوستان چینی تشکر و قدردانی میشود!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Ali.usa

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (335 ديدگاه)

    بعد میگن چینی نخرید خوب به کیفیت محصولات چیتی برسید باشه نمیخریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. آرین

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (59 ديدگاه)

    ممنون از متن و نقد آقای علیرضا رحیقی و تشکر بابت قلم شیرینشون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Majid

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    دیدن اون سوناتاتوى اون همه اشغال وطنى وچینى حالم رو یکم بهترکرداماباتصوراین که چقدرمظلومانه رهاشده بوده دلم گرفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. امین

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (821 ديدگاه)

    این بود حمایت از تولید ملی؟
    این بود اون هدفی که ۳۰ سال بخاطرش مرزهای کشور بسته بودن و تعرفه های بی منطق برقراربود؟
    این بود چشم انداز صنعت خودرو؟
    این بود جواب حمایت همه جانبه ملت و دولت؟
    اگه میخواستین مردم رو به سوار شدن ماشین خارجی کنین(از نوع چینی!!!!) خب از همون اول میزاشتین هرکی هرچی دلش میخواد بخره.

    فقط میتونم بگم ***

    ضمنا هر وقت ساینا رو تو خیابون میبینم عرق شرم بر پیشونیم میشینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Sajjad Ahmadi

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    دست خودم نیست
    محصولات سایپا رو که میبینم قلبم درد میگیره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. وحید

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (18 ديدگاه)

    مطمئن باشید راه نجات ما از خود ما مردمه…فک کنین اگه همونایی رو که میرن ساینا میخرن رو به مسخره بگیریم و یکسر سرکوفت بزنیم این دید منفی تو جامعه به وجود میاد و کسی سمت اونجور ماشینا نمیره…ساینا واقعا اوج فاجعس ولی واقعا نمیفهمم چرا بعضیا میرن میخرنش؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Developer

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (117 ديدگاه)

      با احترام به شما دوست عزیز ، اما از دید روانشناسی و جامعه شناسی حرف شما با حرف نعمت زاده که گفت هر کی از ماشینای ما نخره ضد انقلابه ، عملا هیچ تفاوتی نداره! اینکه سلیقه یا کمبود نقدینگی و یا ناآگاهی طرف باعث شده بره پراید و پژو و ساینا بخره دلیل نمیشه شما بخواین به باد تمسخر بگیرینش و بهش سرکوفت بزنین! خود شما اگه نهایتا 25 میلیون پول داشتین و ماشین لازم داشتین به جز سمند و پراید و تیبا و امثال اینا چی میخواستین بخرین ؟واقعا این جمله (هر ایرانی یک دیکتاتور!) در مورد اکثر مردممون صدق میکنه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. milad

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    بهتره بگیم نمایشگاه خودرو های چینی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. امین

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (97 ديدگاه)

    یه چیزی که توجه منو جلب کرده تو این سه چهارسال طراحی و تولید سریعتره فیسلیفت های خودروساز های وطنیه
    دابوردای جدید سمندها و تولید دنا و دنای فیس لیفت و توربو و سورن توربو و سایپا ساینا و تیبا و تیبا هاچ بک که همگی طی 3 4 سال اتفاق افتاده ولی، قبلا یه تغییر داشبورد ساده 3سال طول میکشید
    یعنی رو غلتک افتادن آیا ؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا