خودروهای چینیسایپا

گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: سایپا

در ادامه گزارش‌های اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد با اندکی تأخیر به سراغ دومین خودروساز کشور یعنی شرکت ایرانی تولید اتومبیل یا همان سایپا می‌رویم. سایپا همانند سال گذشته، بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین غرفه را به خود اختصاص داده بود و تعداد زیادی از محصولات خود را به همراه زیرمجموعه‌هایش، یعنی پارس‌خودرو، زامیاد و سایپادیزل به این نمایشگاه آورده بود.

Saipa Saina
پس باید خود را برای طولانی‌ترین گزارش از این سری گزارش‌ها آماده کنید. البته محصولات سایپا همگی قابل پیش‌بینی بودند و سایپا غافلگیری بزرگی برای این نمایشگاه نداشت. درواقع سایپا در سال گذشته و در همین نمایشگاه مشهد با رونمایی همزمان از چندین مدل برلیانس و چانگان و به همراه ساینا، آن‌قدر گردوخاک به پا کرد که می‌تواند با همان محصولات در چند نمایشگاه دیگر هم شرکت کند و از آن‌ها به‌عنوان خودروهای جدید نام ببرد! لازم به توضیح است که واحد آپشن سایپا جهت نمایش محصولاتش آن‌ها را بر روی خودروها نصب کرده بود و به همین دلیل برخی از خودروهایی که در تصاویر مشاهده می‌کنید متفاوت با حالت استاندارد هستند.

اما از آنجایی که در گزارش‌های قبلی مخاطبان سایت از خیل عظیم خودروهای چینی به ستوه آمده بودند، بررسی غرفه سایپا را از یک محصول کاملاً ایرانی شروع خواهیم کرد که بدون شک مایه افتخار و مباهات ایران و ایرانی خواهد بود! این خودرو که درواقع یک فیس‌لیفت از تیبا محسوب می‌گردد، ساینا نام دارد و قرار است که به‌زودی روانه بازار کشور شود. پس اگر برای دیدن این زیبای ایرانی عجله دارید باید به شما مژده بدهیم که انتظار شما طولانی نخواهد بود. اما تا آن زمان، به توصیفاتی که ما از این خودرو می‌کنیم اکتفا کنید.

Saipa Saina
ساینا بر روی پلت فرم تیبا ساخته شده و همین نکته به ما می‌گوید که نباید انتظار زیادی در مورد ظاهر آن داشته باشیم. با این وجود اگر با سطح توقعی که به پایین‌ترین حد خود رسیده به نماهای مختلف آن نگاه کنیم زوایای قابل قبولی از آن را مشاهده خواهیم کرد. هرچند که به عقیده نگارنده می‌توان دو ایراد از طراحی ساینا گرفت. اول اینکه نمای جلو و عقب خودرو هماهنگی چندانی ندارند و دوم اینکه این طراحی بیشتر مناسب خودرویی در کلاس بزرگ‌تر از سایناست و چندان سنخیتی با کاربرد و اهداف ساینا ندارد.

Saipa Saina

Saipa Saina
در داخل خودرو هم وضع چندان خوب نیست. هرچند که ما هیچ توقعی از ساینا درزمینهٔ جنس متریال و طراحی چشم‌نواز نداشتیم، اما طراحی داخلی ساینا ما را ناامیدتر از قبل کرد. در داخل خودرو همه چیز از پلاستیک خشک تشکیل شده بود و به نظر می‌رسید که هیچ چیز نرم و راحتی در این خودرو وجود ندارد! همچنین ما از طراحان سایپا توقع بیشتری درزمینهٔ طراحی داشبورد داشتیم.

پس از بررسی ظاهر این خودرو، تصمیم گرفتیم نگاهی نیز به عملکرد فنی آن بیاندازیم تا شاید ساینا بتواند در این زمینه ضعف‌هایش را پوشش داده و نظر ما را نسبت به خود عوض کند. ساینا از نظر فنی بسیار مشابه تیباست و در زیر کاپوت آن همان موتور با حجم دقیق ۱۵۰۳ سی‌سی قرار دارد که توانایی تولید ۸۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۲۶ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این بدین معنی است که موتور ساینا ۸ اسب‌بخار و ۱ نیوتن‌متر کمتر از تیبا تولید می‌کند و البته این گشتاور را در دور پایین‌تری نسبت به تیبا به دست می‌آورد. در نتیجه برخلاف خودروسازان دیگر که با بهینه‌سازی موتور از آن توان و گشتاور بیشتری استخراج می‌کنند، متخصصین سایپا دقیقاً برعکس عمل کرده و خروجی‌های پایین‌تری از موتور تولید کرده‌اند که در نوع خود قابل توجه است!

Saipa Saina
ساینا دارای دو ایربگ و سیستم‌های ترمز ABS و EBD می‌باشد. همچنین ترمزهای جلو آن از نوع دیسکی خنک شونده و ترمزهای عقب آن نیز از نوع دیسکی هستند. از امکانات رفاهی ساینا می‌توان به شیشه بالابرهای برقی جلو، صفحه نمایشگر، نمایش دمای محیط بیرون و کلید مجهز به ریموت اشاره کرد. همچنین ساینا دارای یک تیپ لوکس است که علاوه بر امکانات فوق، از سنسور پارک عقب، قابلیت تنظیم برقی آینه‌ها، شیشه بالابر برقی عقب و سیستم تهویه مطبوع دیجیتال بهره می‌برد.

Saipa Saina
ساینا قرار است که به‌زودی و با قیمت ۲۷ میلیون تومان وارد بازار شود. با توجه به این قیمت، برخی ساینا را جایگزین پژو ۴۰۵ می‌دانند. البته این نظر نمی‌تواند چندان درست باشد، چرا که این دو خودرو نه در یک کلاس قرار می‌گیرند، نه از قدرت و قابلیت‌های فنی برابر بهره می‌برند، نه کاربری یکسان دارند و نه توسط یک شرکت عرضه می‌شوند. بنده شخصاً پژو ۴۰۵ قدیمی و پرمصرف را با تمام مشکلات و مصائبش نسبت به ساینا ارجح می‌دانم و معتقدم که بسیار بهتر می‌بود اگر ساینا به‌عنوان جایگزین تیبا و با همان قیمت حدود ۲۱ میلیون تومان وارد بازار می‌شد.

DSC02196
پس از ساینا به سراغ یک محصول کاملاً ایرانی دیگر می‌رویم. خودرویی که آمده است تا جایگزین مهم‌ترین عنصر حمل‌ونقل شهری و روستایی و همچنین قدیمی‌ترین خودروی در حال مونتاژ کشور یعنی وانت نیسان آبی گردد. وانت نیسان که آن‌قدر قدمت دارد که می‌توان آن را پدر خودروهایی چون پراید و پژو ۴۰۵ دانست، به دلیل قیمت پایین و قابلیت حمل بار بیشتر نسبت به سایر وانت‌هایی که می‌توان با قیمت آن خریداری کرد، خودرویی بسیار محبوب درزمینهٔ حمل بار در کشور ماست. اما پس از سال‌ها حضور یکنواخت در این عرصه، زامیاد سعی کرد که نسخه فیس‌لیفت شده آن با نام وانت شوکا را وارد بازار کند تا کمی تنوع دران بخش از بازار ایجاد کند. با این وجود شوکا به دلیل این که هیچ تفاوت قابل‌توجهی با وانت نیسان نداشت که بتواند اختلاف قیمتش با آن را توجیه کند، دچار شکست در بازار شد و زامیاد به فکر جایگزینی برای آن افتاد. این جایگزین که پادرا نام دارد، همان خودرویی است که قصد معرفی آن در این قسمت را داریم.

DSC02197
پادرا یک فیس‌لیفت از وانت نیسان محسوب می‌شود که از نظر ظاهر، فنی و امکانات تغییراتی در آن اعمال شده است. شاید یکی از مهم‌ترین تغییرات این باشد که پادرا دارای رنگ‌هایی غیر از رنگ آبی می‌باشد و در نمایشگاه رنگ‌های مشکی و سفید آن به معرض دید عموم قرار گرفته بودند. پادرا در نمای عقب تفاوت چندانی با وانت نیسان ندارد. در نمای بغل تغییرات در کمترین سطح است و شاید مهم‌ترین تغییر در این بخش تغییر دستگیره در انحنای جلوی خودرو می‌باشد. اما در نمای جلو تغییرات بشری را شاهد هستیم. تغییر در چراغ‌ها، سپر، جلوپنجره، قوس کاپوت و … از جمله این تغییرات هستند.

DSC02247
در داخل کابین خودرو تغییرات نسبت به وانت نیسان بسیار زیاد است. البته قطعاً نمی‌توان این خودرو را با خودروهای روز دنیا مقایسه کرد. اما تغییرات انجام شده بسیار مثبت بوده است. داشبورد و کنسول وسط در پادرا به کلی نسبت به وانت نیسان تغییر پیدا کرده و خودرو مجهز به پخش CD و کولر شده است. همچنین این خودرو مجهز به ترمز ABS، شیشه بالابر برقی و قابلیت تنظیم برقی آینه‌ها شده است. در داخل نمونه نمایشگاهی داشبورد خودرو با طرح چوب تزئین شده بود که نمی‌دانیم آیا نمونه‌هایی که به دست مصرف‌کننده می‌رسند نیز همین‌گونه خواهند بود و یا اینکه داشبورد آن‌ها تک‌رنگ خواهد بود.

DSC02248
تازه می‌خواستیم از تغییرات پادرا نسبت به وانت نیسان تعریف کنیم که فرمان خودرو را در دست گرفتیم و متوجه خلاصی کامل فرمان شدیم! این عیب که در وانت نیسان‌ها هم شایع بوده به نظر به پادرا هم به ارث رسیده است. وجود این عیب آن‌هم در نمونه صفر و نمایشگاهی کمی ما را در مورد این خودرو دلسرد کرد. علاوه بر این، با مشاهده فواصل زیاد بین بخش‌های پلاستیکی داشبورد، تصمیم گرفتیم که دیگر در مورد طراحی آن صحبتی نکنیم!

DSC02249
پادرا از همان موتور ۲۴۰۰ سی‌سی بنزینی وانت نیسان بهره می‌برد که توسط زامیاد بهینه شده و در نتیجه این بهینه‌سازی، ۵ اسب‌بخار از قدرت و ۱۵ نیوتن‌متر از گشتاور آن کاسته شده و این بیشینه گشتاور در دور موتوری بالاتر از قبل به دست می‌آید. بنابراین پادرا توانایی تولید ۹۵ اسب‌بخار قدرت در دور موتور ۴۵۰۰ دور بر دقیقه و ۱۷۵ نیوتن‌متر گشتاور در دور موتور ۲۵۰۰ دور بر دقیقه را دارد. البته خبر خوب این است که این خودرو بر اساس استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهینه شده است و در نتیجه آلایندگی بسیار کمتری نسبت به وانت نیسان‌ها خواهد داشت.

DSC02239
پس از اینکه از این دو خودروی جذاب وطنی مستفیض شدیم، نوبت به بخش اصلی نمایشگاه یا همان خودروهای چینی می‌رسد! در نمایشگاه سال گذشته سایپا ثابت کرد که عزم جدی برای ورود به مقوله خودروهای چینی دارد و قصد دارد که با ورود به این بخش سایر رقبا را کنار بزند. این شرکت که مدت‌هاست در بخش خودروهای سنگین با دانگ فنگ چین همکاری دارد، هم‌اکنون با سه خودروساز دیگر این کشور نیز وارد همکاری شده است. این سه خودروساز زوتی، برلیانس و چانگان نام دارند.

زوتی یک خودروساز نوپای چینی است که عمر خودروسازی آن چیزی در حدود ۱۰ سال است. این خودروساز به این معروف است که برای طراحی خودروهای جدید زحمت زیادی به خود نمی‌دهد و خودروهای معروف و محبوب برندهای بزرگ را به صورت یکجا کپی می‌کند. از نمونه‌های بارز این عمل می‌توان به زوتی T600 و T700 اشاره کرد که کپی کامل فولکس واگن تیگوان و پورشه ماکان هستند. درواقع به نظر می‌رسد طراحان زوتی علاقه‌ای ندارند که وقت زیادی بابت ایده‌های نو صرف کنند و از نمونه‌های بارز این امر هم آرم زوتی است که به نظر نمی‌رسد بیشتر از ۱۰ دقیقه برای طراحی آن وقت گذاشته شده باشد!

DSC02183
اما محصولی از زوتی که توسط سایپا تولید می‌شود زوتی Z300 نام دارد که سایپا نام آریو را بر آن گذاشته است. آریو کاملاً بر پایه آخرین نسل از تویوتا آلیون ساخته شده است و انصافاً نسبت به تویوتا طراحی جذاب‌تر و چشم‌نوازتری دارد. این خودرو در ایران با ۴ تیپ عرضه می‌شود که دو تیپ آن دارای گیربکس اتوماتیک و موتور ۱۶۰۰ و دو تیپ آن دارای گیربکس دستی و موتور ۱۵۰۰ هستند. هر دو موتور این خودرو از جمله موتورهای میتسوبیشی هستند و هر دوی آن‌ها همچنان در نسل آخر لنسر مورد استفاده قرار می‌گیرند. موتور ۱۵۰۰ سی‌سی توانایی تولید ۱۰۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۱ نیوتن‌متر گشتاور را دارد و موتور ۱۶۰۰ سی‌سی توانایی تولید ۱۱۲ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این خودرو موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP شده است و در نتیجه می‌توان بر روی ایمنی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

در تیپ استاندارد این خودرو می‌توان از امکاناتی مانند سنسور عقب، صندلی چرم، شیشه بالابر برقی جلو و عقب و چراغ مه شکن جلو و عقب بهره‌مند شد. در این تیپ ۲ کیسه هوا به همراه سیستم‌های ترمز ABS و EBD موجود هستند. علاوه بر این‌ها، تیپ فول این خودرو یا تیپ رویال دارای سطح گسترده‌ای از امکانات رفاهی و ایمنی است. در این تیپ می‌توان امکاناتی مانند ۶ کیسه هوا، سانروف، رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی و تصویری مجهز به مانیتور و DVD و دارای ۶ بلندگو و به همراه دوربین عقب و رهیاب GPS را مشاهده کرد. مدلی که در حال حاضر فروش آن در سایپا انجام می‌شود تیپ الگانت است که تفاوت آن با مدل پایه در موجود بودن رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی است. این تیپ با موتور ۱۵۰۰ و گیربکس دستی به قیمت ۴۶ میلیون تومان و با موتور ۱۶۰۰ و گیربکس اتوماتیک ۵۴ میلیون تومان است. با این حساب این خودرو رقیب مستقیم خودروهایی مانند جک جی ۵، لیفان ۶۲۰، ام‌وی‌ام ۵۵۰، ولکس C30 و دیگر محصول سایپا یعنی برلیانس H330 می‌باشد و انتظار می‌رود نبرد سختی بین این چینی‌های مونتاژ وطن در پیش باشد.

در نمایشگاه یک عدد تاکسی آریو نیز موجود بود که خبر از ورود این خودرو به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور می‌داد. هرچند که ممکن است گسترش خودروهای چینی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور چندان باب طبع بعضی‌ها نباشد، اما باید پذیرفت که با قیمت‌های بسیار بالای خودروهای برندهای معتبر جهانی، گزینه‌ای غیر از خودروهای چینی باقی نمی‌ماند. در این بین آریو با مصرف پایین، ایمنی بالا، موتور و پلتفرم ژاپنی و فنربندی نرم می‌تواند انتخابی نسبتاً مناسب در قیاس با سایر گزینه‌های موجود باشد.

DSC02214
برند دیگر چینی که سایپا با آن همکاری می‌کند برلیانس است. برلیانس نیز یک برند نوپای چینی است که عمر خودروساز شدن آن به کمتر از ۱۵ سال می‌رسد. این برند در سال ۲۰۰۸ محصولاتش را به اروپا صادر کرد که البته موفقیت چندانی هم به دست نیاورد. در نتیجه این کمپانی تصمیم گرفت که به عرضه محصولاتش در کشورهای جهان سوم اکتفا کند و در راستای همین سیاست است که امروز خودروهای برلیانس را بر روی خطوط تولید سایپا می‌بینیم. برلیانس شریک تجاری BMW محسوب می‌شود و مونتاژ محصولات این کمپانی مطرح را در چین انجام می‌دهد. البته این اصلاً بدین معنا نیست که محصولات برلیانس از استانداردهای BMW پیروی می‌کنند و یا اینکه مشابهت فنی با خودروهای BMW دارند. درواقع همان‌طور که سایپا پس از سال‌ها همکاری با خودروسازانی چون نیسان، رنو و کیا موتورز، محصولی در حد ساینا را می‌سازد، تنها شباهت خودروهای برلیانس با خودروهای BMW هم تنها در کپی کاری بخش جلوپنجره و چند بخش کوچک دیگر است.

DSC02212
اولین برلیانسی که به آن خواهیم پرداخت، سری H300 است که شامل H320 و H330 می‌شود. H320 یک هاچ‌بک و H330 سدان می‌باشند و هر دوی آن‌ها دو تیپ دنده‌ای و اتوماتیک دارند. قوای پیشرانه هر دوی آن‌ها یک موتور ۱۵۰۰ سی‌سی است که توانایی تولید ۱۰۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۳۸ اسب‌بخار گشتاور را دارد. البته به لطف سیستم انتقال قدرت و ضرایب دنده‌های مناسب، این خودرو می‌تواند به‌خوبی از همه این ۱۰۳ اسب استفاده کند و کمبود شدیدی در این زمینه احساس نمی‌شود. برلیانس H300 که مونتاژ آن مدتی است که در پارس‌خودرو آغاز شده و با آرم پارس‌خودرو در خیابان‌های شهر دیده می‌شود، از ظاهری قابل قبول بهره می‌برد. هرچند که طراحی این خودرو چندان خیره‌کننده و پرهیجان نیست و مخصوصاً در داخل خودرو جا برای کار بیشتر وجود دارد، اما با توجه به رقبایش چندان هم دست و پا بسته نیست و حرف‌هایی برای گفتن دارد.

DSC02250
در شرایط فعلی بازار برلیانس H330 رقبایی چون جک جی ۵، ام‌وی‌ام ۵۵۰، آریو و پارس تندر را در برابر خود می‌بیند و مدل هاچ‌بک آن یعنی H320 نیز به‌زودی رقیبی به نام رنو ساندرو خواهد داشت که نسخه هاچ‌بک تندر ۹۰ می‌باشد. در نتیجه در بخش خودروهای ۴۵ تا ۶۰ میلیون تومان شاهد رقابت سختی خواهیم بود.

مدل دیگر برلیانس که در سایپا مونتاژ می‌شود سری H200 است که نسخه هاچ‌بک آن H220 و نسخه سدان آن H230 نام دارند و هر دو نسخه از دو تیپ دنده‌ای و اتوماتیک (AMT) بهره می‌برند. برلیانس H200 از نظر موتور کاملاً مشابه برادر بزرگ‌ترش H300 است و از همان موتور ۱۵۰۰ سی‌سی استفاده می‌کند. نسخه سدان این خودرو یعنی H230 توسط سایپا به “پرسیس” تغییر نام داده شده است. این خودرو در تست CNCAP موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی شده است و از این نظر بسیار نزدیک به رقیب همکلاسش یعنی تویوتا یاریس است. در نتیجه می‌توان روی ایمنی این خودرو حساب ویژه‌ای باز کرد. برلیانس H200 می‌تواند رقیبی برای پژو ۲۰۶ و ام‌وی‌ام ۳۱۵ باشد که هر دوی آن‌ها نیز دارای نسخه‌های سدان و هاچ‌بک می‌باشند. ضمناً با توجه به برنامه درازمدت سایپا جهت مونتاژ و افزایش درصد داخلی سازی خودروهای برلیانس، می‌توان این خودروها را خودروهایی ماندگار در خطوط تولید این شرکت دانست.

علاوه بر این‌ها، برلیانس یک SUV هم دارد که در حال حاضر تنها به صورت CBU وارد می‌شود و فعلاً خبری در مورد مونتاژ آن به گوش نمی‌رسد. این خودرو برلیانس V5 نام دارد و می‌توان آن را یک کپی از BMW X1 نامید. برلیانس V5 با موتور ۱۶۰۰ سی‌سی ساخت میتسوبیشی عرضه می‌شود که در آریو هم آن را دیده بودیم. این کراس آور جمع‌وجور از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی در سطحی بالاتر از برادرانش قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به ترمزهای دیسکی خنک شونده جلو و ترمزهای دیسکی عقب، ۶ کیسه هوا، سیستم ورود بدون کلید، روکش چرمی صندلی‌ها، باز شدن اتوماتیک درب‌ها در هنگام تصادف، سنسور پارک عقب، سیستم صوتی با قابلیت ساپورت CD و USB و مجهز به ۸ بلندگو، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن و راهنما و غربیلک فرمان با روکش چرمی و کنترل سیستم صوتی اشاره کرد.

در قسمت مربوط به پارس‌خودرو خودرویی دیگر با نام برلیانس C3 یا Cross نیز موجود بود. این خودرو نسل دوم برلیانس Cross است و یک مینی کراس آور محسوب می‌شود. درواقع این خودرو از نظر ظاهر و ابعاد تفاوت چندانی با H320 ندارد، اما از آنجا که سایت‌های چینی آن را در رده SUV ها دسته‌بندی کرده‌اند، ما هم آن را در همین رده قرار می‌دهیم. به گفته مسئول غرفه پارس‌خودرو این محصول قیمتی در بازه ۵۵ الی ۶۰ میلیون تومان خواهد داشت.

DSC02242
از محصولات برلیانس خسته شده‌اید؟ حق دارید، اما باید هنوز اندکی صبر کنید؛ چرا که هنوز یک محصول دیگر از این کمپانی باقی مانده است. این محصول درواقع یک خودروی سواری نیست و یک مینی‌بوس است و متعلق به زیرمجموعه برلیانس یعنی Brilliance Jinbei Automobile می‌باشد. این مینی‌بوس Jinbei Haise نام دارد و درواقع همان تویوتا Haice معروف است که توسط Jinbei تغییر نشان داده (Rebadge) شده است. هایس که در پارس‌خودرو مونتاژ می‌شود، مدل H2L می‌باشد که H2 اشاره به نسل پنجم و آخر تویوتا هایس می‌کند و L نشان‌دهنده افزایش طول آن است. قیمت هایس توسط پارس‌خودرو ۱۲۱ میلیون تومان اعلام شده است.

پس از محصولات برلیانس نوبت به دیگر شریک چینی سایپا، یعنی چانگان می‌رسد. چانگان برخلاف برلیانس و زوتی، یک خودروساز تازه‌کار نیست و یکی از چهار خودروساز بزرگ چین محسوب می‌شود. این خودروساز پرفروش‌ترین برند خودروهای سواری چینی در خود چین است و محصولات برند چانگان در سال گذشته میلادی تیراژی نزدیک به یک میلیون دستگاه را ثبت کردند. این کمپانی علاوه بر تولید محصولات برند چانگان، با بسیاری از خودروسازان مطرح دنیا از جمله فورد، مزدا، سوزوکی و پژو-سیتروئن نیز همکاری دارد و محصولات این خودروسازان را نیز مونتاژ می‌کند. سایپا دو محصول از چانگان با نام‌های ایدو و CS35 را به صورت CBU وارد می‌کند و به فروش می‌رساند.

DSC02199
این دو خودرو شباهت‌های زیادی از نظر فنی و رفاهی با یکدیگر دارند. هر دوی آن‌ها از یک موتور ۱۶۰۰ سی‌سی با نام Blue Core استفاده می‌کنند که توانایی تولید ۱۱۲ اسب‌بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. در هر دوی این خودروها نیروی موتور توسط یک جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. هر دوی این خودروها از نظر ظاهری قابل قبول هستند و جزو بهترین طراحی‌های خودروهای چینی به شمار می‌روند. این مسئله هم در داخل و هم در خارج از کابین این دو خودرو صادق است. البته جنس متریال به‌کاررفته در کابین هر دو خودرو جا داشت که بهتر از این باشد.

DSC02201
چانگان CS35 یک کراس آور از چانگان است که در لیست پرفروش‌ترین خودروهای چین معمولاً یکی از ده SUV برتر می‌باشد. این خودرو مجهز به ۴ ایربگ، کروز کنترل، سانروف، صندلی چرمی، سیستم‌های ESP/TCS/HBA، سنسور پارک عقب و فرمان برقی می‌باشد. ترمزهای CS35 در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی می‌باشند. قیمت این خودرو ۸۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

ایدو یک سدان کامپکت می‌باشد و یکی از پرفروش‌ترین خودروهای چینی است که در بازار چین به فروش می‌رسند که معمولاً رقابت سختی با جیلی EC7 جهت به دست آوردن مقام پرفروش‌ترین خودروی سواری چینی دارد. این خودرو موفق به کسب ۵ ستاره از موسسه CNCAP شده است و دارای تجهیزات زیر می‌باشد: ایربگ راننده و سرنشین، سانروف، سیستم‌های ESP/TCS/HBA، سنسور پارک عقب، صندلی چرمی و ترمزهای دیسکی در جلو و عقب.

DSC02194

DSC02192

DSC02189
برای ایدو علاوه بر موتوری که از آن نام برده شد، یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم نیز در نظر گرفته شده است که معلوم نیست که آیا به ایران وارد خواهد شد یا خیر. در این صورت اگر پیشرانه توربوشارژ برای این خودرو وارد شود، ضعف اصلی آن، یعنی نداشتن شتاب و قدرت کافی پوشش داده خواهد شد. سایپا قیمت این خودرو را ۸۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

آخرین چینی که به آن خواهیم پرداخت پیکاپ ریچ محصول دانگ فنگ است. دانگ فنگ که یکی دیگر از چهار خودروساز بزرگ چین است، درزمینهٔ ساخت خودروهای سنگین ید طولایی دارد و مدت‌هاست که خودروهای سنگین این شرکت در جاده‌های کشورمان دیده می‌شوند. این کمپانی همکاری‌های گسترده‌ای نیز با نیسان، هوندا، کیاموتورز، رنو و پژو سیتروئن دارد و مالکیت بخشی از سهام پژو سیتروئن را نیز در اختیار دارد.

DSC02229

DSC02232

DSC02235
پیکاپ ریچ تغییر نشان داده شده نسل اول نیسان Frontier است که در کشور ما با نام نیسان پیکاپ شناخته می‌شد. پس از اجرای تحریم‌های بین‌المللی و خروج نیسان از کشور، تنها راه ممکن برای پارس‌خودرو مونتاژ نسخه چینی این خودرو بود تا جای خالی این پیکاپ محبوب در کشور پر شود. پیکاپ ریچ هرچند که از نظر دوام و قابلیت اطمینان با نیسان پیکاپ قابل مقایسه نیست، اما در خلأ خودروهای آفرودی و پیکاپ های با قابلیت بالا در رنج زیر ۱۰۰ میلیون تومان، توانست جای خود را در بازار و نهادهای دولتی باز کند. در نتیجه در حال حاضر پیکاپ ریچ یکی از ارزان‌ترین گزینه‌هایی است که قابلیت آفرود قابل قبولی دارد.

صحبت درباره خودروهای چینی دیگر بس است! بهتر است هر چه سریع‌تر به سراغ خودروهای غیر چینی سایپا و پارس‌خودرو برویم. از یکی از شرقی‌ترین نقاط خاک آسیا، به یکی از غربی‌ترین نقاط خاک اروپا می‌رویم. شاید تا کنون حدس زده باشید که قصد صحبت در مورد رنو کولئوس را داریم. البته بگذارید یک نکته را همین اول متذکر شویم. رنو کولئوس آن‌قدرها هم فرانسوی نیست! درواقع تولید این خودرو در سه کشور کره جنوبی، روسیه و هند انجام می‌شود و کولئوس های وارد شده به کشورمان احتمالاً از مبدأ کره جنوبی یا هند وارد می‌شوند. این سیاست کمپانی رنو است که برای کاهش هزینه‌های تولید، بسیاری از محصولاتش را در کشورهایی غیر از خود فرانسه تولید می‌کند. برای مثال رنو کپچر که به‌تازگی توسط ایران‌خودرو وارد شده است نیز تنها در اسپانیا تولید می‌شود.

DSC02222
واردات کولئوس در کشور ما علاوه بر پارس‌خودرو، توسط نگین خودرو نیز انجام می‌شود و با وجود داشتن دو واردکننده، هنوز نتوانسته است در برابر رقبای خوش‌نام و خوش‌چهره کره‌ای و ژاپنی قد علم کند. البته فروش کم کولئوس منحصر به کشور ما نیست و در برخی کشورهای دیگر مانند انگلستان، فروش کولئوس به دلیل استقبال پایین متوقف شده است.

DSC02223
کولئوس دارای طراحی هماهنگ و نسبتاً مدرن است. اما طراحی آن چیزی نیست که بتوان به آن لقب جذاب را داد. در داخل کابین نیز طراحی قابل قبول و ازنظر ارگونومی راضی‌کننده است. اما توقع ما از جنس متریال داشبورد بالاتر از چیزی بود که از نزدیک لمس کردیم. این خودرو از یک موتور ۲۵۰۰ سی‌سی بهره می‌برد که توان تولیدی آن ۱۷۰ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور تولیدی آن ۲۲۶ نیوتن‌متر می‌باشند. این موتور با یک جعبه‌دنده CVT همراه شده است و با استفاده از سیستم AWD، قابلیت انتقال نیرو به هر چهار چرخ را دارد. این خودرو دارای لیست بلند بالایی از تجهیزات ایمنی و رفاهی است که از جمله آن‌ها می‌توان به ۶ ایربگ، سیستم‌های ترمز ABS/EBD/EBA، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم هشداردهنده موانع جلو و عقب، سیستم هشداردهنده موانع کور در حرکت، برف‌پاک‌کن اتوماتیک مجهز به سنسور باران، سیستم انتقال قدرت ۳ حالته هوشمند (AWD,FWD,Lock Mode)، سانروف چند حالته، ترمز دستی الکترونیکی، صندلی چرمی مجهز به گرم‌کن و قابلیت تنظیم برقی در ۶ جهت، جعبه داشبورد ۱۵ لیتری مجهز به خنک‌کننده، سیستم استارت دکمه‌ای هوشمند، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، چراغ‌های زنون به همراه گسترش بازه نور سر پیچ‌ها، چراغ شور جلو، آینه وسط الکتروکرومیک، سیستم صوتی پیشرفته BOSE، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، فرمان الکتریکی با ضریب متغیر و آینه‌های جانبی تاشو برقی مجهز به گرم‌کن اشاره کرد.

از غرب عالم دوباره به سمت شرق پرواز می‌کنیم؛ اما نگران نباشید! قرار نیست به چین برگردیم! این بار مقصد ما کره جنوبی است. کیا موتورز خودروسازی است که هرچند سال یک‌بار سری به ایران می‌زند و یکی از محصولات منقضی شده‌اش را بر روی خطوط تولید سایپا می‌فرستد. این بار در شرایطی که ۳ سال است که نسل سوم سراتو وارد بازارهای جهانی شده است، نسل دوم آن توسط سایپا مونتاژ شده و به فروش می‌رسد. کیا سراتو برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ وارد بازارهای جهانی شد و نسل اول آن نتوانست نمایش چندان خیره‌کننده‌ای داشته باشد. ایمنی ضعیف (کسب دو ستاره از موسسه ایمنی Euro NCAP و سه ستاره از CNCAP) و فروش پایین موجب شد تا کیا فروش آن را در اروپا متوقف کرده و مدل Cee’d را جایگزین آن کند. همچنین در اغلب مناطق جهان نسل دوم این خودرو با نام فورته وارد بازار شد تا خاطرات نسل گذشته خود را به فراموشی بسپارد. اما نسل دوم این خودرو که از سال ۲۰۰۸ وارد بازارهای جهانی شد، نقطه عطفی برای کیا محسوب می‌شد. طراحی خوب، امکانات و آپشن های فراوان، قیمت ارزان و قابلیت‌های فنی خوب باعث شدند تا بازار سراتو (فورته) به کلی متحول شده و فروش آن رشد چشمگیری را تجربه کند. در سال ۲۰۱۲ تولید نسل دوم به پایان رسید و نسل سوم با ظاهری جذاب، ایمنی بالا و امکانات فراوان راهی بازار شد. در همین شرایط در سال ۲۰۱۳ سایپا تصمیم به تولید نسل دوم این خودرو گرفت و اولین مدل‌های مونتاژی آن از سال ۲۰۱۴ به دست مصرف‌کنندگان ایرانی رسید.

DSC02215
سراتو های سایپا با دو تیپ ۱۶۰۰ سی‌سی و ۲۰۰۰ سی‌سی وارد بازار می‌شوند که تیپ ۱۶۰۰ سی‌سی دارای دنده دستی و تیپ ۲۰۰۰ سی‌سی دارای دنده اتوماتیک می‌باشد. البته از آنجا که سایپا یک خودروساز “مطمئن” است، با اطمینان کامل تشخیص داد که برخی از امکانات و آپشن های سراتو اضافه هستند و در نتیجه آن‌ها را حذف کرد. از جمله تجهیزاتی که سایپا از روی سراتو حذف کرد می‌توان به چند ایربگ، ترمزهای دیسکی عقب، سیستم ESP، سیستم استارت بدون کلید، مانیتور و … اشاره کرد. در نتیجه سراتو دارای امکانات زیر می‌باشد: ایربگ راننده و سرنشین، کروز کنترل (فقط در تیپ ۲۰۰۰ سی‌سی)، غربیلک فرمان و دسته‌دنده چرمی (فقط در تیپ ۲۰۰۰ سی‌سی)، چراغ‌های اتوماتیک (فقط در تیپ ۲۰۰۰ سی‌سی)، چراغ مه شکن جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (فقط در تیپ ۲۰۰۰ سی‌سی)، سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو با قابلیت پخش CD و ورودی USB+AUX+IPOD، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب.

DSC02218
سراتو خودرویی قدرتمند و پرشتاب است و هندلینگ قابل قبولی را فراهم می‌کند. هرچند که این هندلینگ خوب به قیمت خشکی زیاد سیستم تعلیق فراهم آمده و مصرف سوخت آن نیز کمی بالاتر از حد انتظار است. قیمت سراتو با دقت بالایی توسط سایپا محاسبه شده است و برای مدل ۲۰۰۰ سی‌سی، ۹۰ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان و برای مدل ۱۶۰۰ سی‌سی، ۷۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان اعلام شده است. پس با این خبر هیجان‌انگیز به پایان این قسمت از گزارش می‌رسیم.

آخرین قسمت از این سری گزارش‌ها به‌زودی به شما عزیزان تقدیم می‌گردد.
ادامه دارد…

  1. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد (قسمت اول)
  2. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: کرمان‌موتور پیشگام در افزایش قیمت
  3. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو
  4. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: شمشیرهای از رو بسته سوبارو
  5. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: شوالیه وارد می‌شود!
  6. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: ماجراجویان کره‌ای
  7. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: گروه بهمن سوار بر قطار گرانی
  8. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: خودروسازان راین
  9. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: سایپا
  10. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: قسمت پایانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۱۰۸ دیدگاه‌ها

  1. HELL CAT

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (196 ديدگاه)

    آخ جون یه آشغال دیگه
    سایپا مطم عن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارشیا

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      اگه آرم چانگان رو بر عکس کنی میشه اکورا
      هههههههه
      چینی های تقلب کار
      امروز یه شورلوت سیلواردو دیدم پشتش اندازه قایق بود.خیلی ابهت داشت.خیللییییییییی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ghost

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (11 ديدگاه)

      kashki yedoone bood ina hamash ashghale

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. "Amir"

        ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (728 ديدگاه)

        *** تازه تیپ لوکسش آپشن تنظیم برقی آینه داره ! اینه خودروساز ما ، نخر اقا نخر

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. فورد

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (856 ديدگاه)

      این بود صنعت ملی این بود خود کفایی این بود اشتغال زایی که خودرو های چینی رو منتاژ کنیم حیف ……….نون

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سجاد

        ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (72 ديدگاه)

        همین مونتاژ رو هم تو رودربایستی مردم انجام میدن . . .
        وگرنه میرفتن مستقیم وارد میکردن .

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. reza

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (38 ديدگاه)

      با اینکه از موافقان تحریم خرید خودرو صفر هستم
      اما فک نکنم با این تحریم ها قیمت خودرو کاهش پیدا کنه ! چون حتی با توجه به کیفیت پایین تر قیمت ها مشکلی نداره و با توجه به دلار ٣۵٠٠ تومانی
      نمیتونه هیچ رقیب هم کلاسی برای خودرو های پراید و پژو پیدا کرد ، مثلا قیمت پژو پارس ٣۵ ملیونه که به قیمت جهانی حدوده ١٠ هزار دلاره ، یا پراید قیمت ۶ هزار دلار ، اصلا تو این قیمت هیچ رقیبه جهانی برای ایرانخودرو وجود نداره ! حتی خودروی هم کلاس چینی
      شخصاً خودم فک میکنم که مشکل سایپا و ایرانخودرو عدم سرمایه گذاری روی تحقیق و توسعه بوده
      خودرو ساز های داخلی ادعای بومی سازی میکنن ، در صورتی که بیشتر قطعات رو وارد میکنن و به خاطر همینه ارز تونسته اینقد رو تولید داخلی تاثیر بزاره !
      در همین حال ، سعی دارن که از اهرم دولتی و سیاسی برای فروش استفاده کنن در حالیکه سالهاست در شرایط انحصاری تولید میکنن و میفروشن ، دیگه این کارشون به هیچ وجه قابل توجیح نیست .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. SARD

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (106 ديدگاه)

      این دقیقا نمایشگاهه؟
      قبرسون ماشین های بی مصرف و بی کیفیت برند های گمنام و آشغال جهانه.
      خلاصه گزارش:
      1 لگن ، 2 لگن ، 3 لگن سایپا .
      بقیش اصلا نمیدونم چی هستن!
      (چنگون و منگون و بلللیاسو و چن تا چش بادمی دیگه که خود ملت چینم اسمشونو نشنیدن)
      یه رنو هم هست!(عجب!تو همه نمایشگاه ها هم هست! تکراریه!)
      آخر نمایشگاه یه سراتو دیدم!(که نمیدونم چرا اینجاست!؟مگه چیز جدیدی داره؟!!!همون قبلیه که!)
      ملت دور همونم جمع نبودن.
      بریم قرفه بعدی!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ALiHidden

        ۲۱ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (332 ديدگاه)

        یادم نیس پارسال یا پیرارسال رفتم مشهد همین نمایشگاه های مثلا ماشین :|

        دریغ از حتی یه هیوندای :|

        از در ورودیش همش چینی بود تا تهش….

        نزدیک این ماشیناشون هم میشدیم ی جوری نگا میکردن ک انگار اومدیم رولزرویس بدزدیم :|

        فقط اون آخراش ی رنو بود ک اونم همش آشغال(بنجل ترین جنس های رنو بودن :| )

        والا خود مردم چین هم نمیدونن ک اصن همچین برند های ماشینی دارن :|

        موافقم 0
        مخالفم 0
    6. kevin7360

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (74 ديدگاه)

      اگه ایرانی هستید اگه خونه کوروش تو رگاتونه اگه از این همه ظلم خسته شدید
      بدونید که کسی به داد شما نخواهد رسد جز خودتون با نخریدن خودروی صفر از هر برندی که تو ایران تولید میشه یکبار برای همیشه بساط این لگن سازها رو جمع کنید دولت محترم هم بهتره هر چه زودتر به فکر تنظیم مناقصه بین المللیه واگذاریه این دو مونتاژ کار به خودروسازهای بزرگ جهانی باشه البته قبل از اینکه ورشکست بشن و باعث آبروریزی چون به هر حال 2 تا شرکت ورشکسته خیلی قیمت ندارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    7. kevin7360

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (74 ديدگاه)

      اگه ایرانی هستید اگه خونه کوروش تو رگاتونه اگه از این همه ظلم خسته شدید
      بدونید که کسی به داد شما نخواهد رسد جز خودتون با نخریدن خودروی صفر از هر برندی که تو ایران تولید میشه یکبار برای همیشه بساط این لگن سازها رو جمع کنید دولت محترم هم بهتره هر چه زودتر به فکر تنظیم مناقصه بین المللیه واگذاریه این دو مونتاژ کار به خودروسازهای بزرگ جهانی باشه البته قبل از اینکه ورشکست بشن و باعث آبروریزی چون به هر حال دو تا شرکت ورشکسته خیلی قیمت ندارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    8. میثم

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (50 ديدگاه)

      من هیچی نمیگم !!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    9. siRoOs

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      مثله تاپ گیر گزارشو تموم کردید and with this bomb show its time to say good by

      موافقم 0
      مخالفم 0
    10. ارش

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (122 ديدگاه)

      وقتی تو اول مقاله چشمم به ساینا افتاد حالت تهوع بهم دست داد !باز میگیم طراحی پراید و پژو مال 30و40سال پیشه اون موقع طراحی اونجور مد بوده.ولی طراحی ساینا اصلا با طراحی خودرو به روز نمیخوره .این شکل و ظاهر و طراحی داخلی و مسایل فنی این خودرو تازه ساخت رو کجای دلمون بزاریم؟شکل ظاهریش عین کمر کسی که قوز دار میمونه!!اخه برای این خودرو اصلا میخوره سایز کوجک تایر و رینگ بزارن؟؟اصلا سایز تایرش با هیکلش نمیخوره.مثلا تفاوت این با تیبا چی هست که چند میلیون بالاتر از تیبا قیمت داره؟هر دوشون یک پخی هستن دیگه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    11. ارش

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (122 ديدگاه)

      درمورد پادرابگم که جایگزین وانت نیسان ابی میشه اینکه اولا ملت وانت نیسان رو واسه خوشی نمیخرن مردم اونو میخرن که باهاش بار ببرن یه لقمه نان در بیارن اکثرا هم قشر روستایی و کشاورزا وعشایر کوج نشین وانت نیسان میخرن که کمک دستشون باشه حالا با مسایل ایمنی و فنی وانت نیسان کاری ندارم.حالا تو نمایشگاه پادرا دوکابین گذاشتن نمیدونم تک کابین هم داره یا نه چون گفتم ملت واسه تفریح و خوشی وانت نیسان نمیخرن اگه میخوان جایگزین وانت نیسان کنن باید بیشتر تک کابین بزنن چون طرف میخواد بار بزنه دو و سه تن نه کارتون خالی.بعد اینکه قیمتش به قیمت وانت نیسان ابی نزدیک باشه نه اینکه بیان 50 و 60 میلیون براش قیمت بزارن و اگه قیمت تک کابینش پادرا بالا باشه مطمینا فروش خوبی نخواهد داشت.کلی گفتم وگرنه خودمم طرفدار دواتیشه تحریم خودرو داخل هستم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    12. HELL CAT

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (196 ديدگاه)

      خبر فوری خبر فوری
      طبق آخرین اقدام از شرکت سایپا بسته دستمال کاغذی هایی که به خریداران اتومبیل صفر به صورت اشانتیون (صلواتی با مالیات بر ارزش افزوده) داده میشد را بزرگ تر کردند
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      دیگه چی میخواین بخرین دیگه D:

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ghost

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    yani hamashoon chini bood joz 2taye akhari ke age dorost montazh konan vaela oonam arzesh negah kardan nadare !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سجاد

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (72 ديدگاه)

    چرا تو این شرایط تبلیغ محصولاتشون رو میکنید؟؟؟
    هرکی با حذف این مطلب از رو سایت پدال موافقه لایک بکنه ++++

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ghost

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (11 ديدگاه)

      agha bzar bashe ooni ke miyad pedal farghe ashghalo az mashin mifahme .
      mahze khande khoobe in khabar ke bbinan khodrosaz keshvar vared konandeye chinia shode taze arme khodesham michasboone

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. من

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (249 ديدگاه)

      البته اگر همه مقاله رو بخونین میبینین که نویسنده حق مطلب رو ادا کرده :
      “در نتیجه برخلاف خودروسازان دیگر که با بهینه‌سازی موتور از آن توان و گشتاور بیشتری استخراج می‌کنند، متخصصین سایپا دقیقاً برعکس عمل کرده و خروجی‌های پایین‌تری از موتور تولید کرده‌اند که در نوع خود قابل توجه است!”
      یا
      “البته از آنجا که سایپا یک خودروساز “مطمئن” است، با اطمینان کامل تشخیص داد که برخی از امکانات و آپشن های سراتو اضافه هستند و در نتیجه آن‌ها را حذف کرد.”

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Mostafa

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (33 ديدگاه)

    صحبت خاصی ندارم دیگه فقط یک نکته
    نخرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. HELL CAT

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (196 ديدگاه)

    برید جلوی آینه باایستید پنج دقیقه به خودتون نگاه کنید پنج دقیقه به خانوادتون فکر کنید پنج دقیقه فرهنگ خوتون رو بررسی کنید
    .
    .
    .
    .
    آره درسته شما یه ایرانی هستی لیاقتت این نیست یه بار دیگه میگم یه ایرانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فرشید

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مونتاژ هم دیگه نشون دادن داره
    اینا دیگه از چینی ها بدتر شدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. عباس

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (154 ديدگاه)

    چه بخور بخوریه!!!تخفیف ۲۲ میلیونی اونم تو یک محصول از سایپاhttp://www.yjc.ir/fa/news/5317113/%D8%AA%D8%AE%D9%81%DB%8C%D9%81-22-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مهزیار

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (442 ديدگاه)

    فقط ساینا…
    اووووف

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امین

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چقد این ماشینا زشتن!!!!
    مگه میشه این قدر زشت!!!
    (غیر از سراتو و یه کم هم رنو)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Erfan

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (246 ديدگاه)

    بعد میان زر مفت میزنن و میگن خودکفایی :|
    آخه خودکفایی به چه قیمتی؟ به قیمت جون مردم؟ به قیمت تولید زباله؟ اسمشم میذارن خودروی ملی !!!!!!!!!!!!!!!!!!! باید بذارن آشغال ملی.
    یعنی ***به تمام خودروسازای کشور ایران و چین. مسئولین این شرکت ها ***

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. بهرام

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    بیرون ماشین هاشاید به دلیل مشکلات دینامیکی طراحی سختی داشته باشه ولی طراحی داخلی و داشبورد ها چرا انقدر بد ترکیبو بی ریخت و وحشتناکه؟! امکان نداره حتی از یک دانشجوی طراحی در تیم ساخت استفاده کرده باشند . چون واقعا به شکل کاملا پیشتازی بدترکیب هستند!!! ساخت چنین ماشینهای بی ریختی واقعا نیاز به استعداد خاصی داره چون یک انسان عادی قادر به چنین طراحی هایی نیست!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یه پسر

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1135 ديدگاه)

      من دانشجوی گرافیکم ؛ دوره هنرستان یه رفیقی داشتم که اتود های بی نظیری واسه ماشین می زد ؛ حالا که اتاق اتشغالای سایپا رو می بینم متوجه میشم اینا حتی هنر جوی دوره هنر رو هم تو مجموعه شون ندارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. amir

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (255 ديدگاه)

    فقط متاسفم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. rapbaz

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (51 ديدگاه)

    نمیتونم سایپا رو بفهمم!!
    هدفی نداره ….
    تنها هدفش دراوردن پوله!!!
    ینی هیچ فکری نمیکنن که یکم این صنعت رو ارتقا بدن؟؟
    چرا هیچ کدوم از مسئولا به این مسئله فکر نمیکنن؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سکوت

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (77 ديدگاه)

    تا کی باید ما ایرانی ها که به سختی پول در میاریم این آشغال هارو بخریم….بخدا بسه دیگه…فکر کن سراتو 90تومن…ترمز عقب کاسه ایی خدا…بدون سانروف..2ایربگ…..در یک کلام خلایق هر چه لایق…انصافا نخرید…دیروز دوستم از کربلا اومد فیلم گرفته بود راننده تاکسی میگه تیبا رو خریده 900دلار یعنی حدود 3 میلیون…من دیگه حرفی ندارم….تازه میگفت ازش راضی نیستم راه نمیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. rapbaz

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (51 ديدگاه)

      اخ اخ اون قسمتشو که گفتی باسختی پول در بیاریم….
      نمونش پدر خودم…
      خیلیا تو این مملکت ماشین ندارن و ماشین لازمن ….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. یه پسر

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    تو محصولات سایپا تنها ماشینی که جدا از بحث قیمت ؛ ماشینه و ارزششو داره کیا سراتو که اونم با قیمت فضایی که داره خریدش چندان عاقلانه نیست

    در غیر این صورت مابقی محصولات شامل وانت های گرز و یا به قولی نیسان های بزک کرده ، پراید و دوستاش به علاوه ی تیبا و فیس لیفت بلاتکلیف پر مدعا بی ریخت تر از تیبا به نام ساینا
    که قیمت 27 میلیونیش بی مزه ترین جکی هست که تا حالا شنیدم ؛ والا کسی که 27 تومن پولشو می ریزه تو جوب و تیبا می خوره ای کاش یه 5 میلیون بذاره روش حداقل رانا بگیره که ظاهر سازی کرده باشه و فقط خودش بدونه که چه گرفتاری شده

    البته اگه ماکت های چینی مجهول الهویتی که با اسامی خنده دار چانگان ، نمی دونم بریلیانس و گل سرسبد زاخار های چینی بازار که با اومدنشن اعتماد به نفسی شده واسه لیفان زوتی زد 300 یا همون آریو رو ماشین حساب نکنیم !!

    * البته کیفیت چانگان بین چینی ها قابل توجه و جدا از شوخی بین چینی ها چانگان جزو چینی های خوبه !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. mahyar

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (57 ديدگاه)

    هموطن گرامی سلام.

    امروز میخوام از دسیسه دیشب برنامه “پایش” که از شبکه 1سیما پخش میشه براتون بگم. دیشب تو همین برنامه تلویزیون اعلام کرد: آخرشب برنامه پایش بصورت فوقالعاده میخواد به بررسی کمپین «خودرو صفر نخرید» بپردازه،،،،،
    خب کاملا مشخص بود که میخوان چه نتیجه ای بگیرن و ظاهرا خودروسازا سبیل صداسیمارو چرب کردن. سوال نظرسنجی بسیار زیرکانه بود.اونا دارن مردمو ب 2دسته میکنن..
    اینطور که پیداست خودرو سازان سبیل صدا و سیما هم چرب کردند و دارن از طریق صدا و سیما مردم رو خام کنند.
    سوال نظرسنجی این بود:
    “به نظر شما نخریدن خودرو باعث چه نتیجه ای خواهد شد؟”
    1_ارزان شدن خودرو داخلی 2_رونق فروش ماشینهای بی کیفیت چینی.
    خب مشخصه که میخوان چه نتیجه ای بگیرن.
    کسی نیست به اینا بگه آخه خائنا، شما واقعا نظر مردم براتون مهمه؟؟؟
    شما واقعا به نظر مردم احترام میزارید؟؟؟
    چرا تو این مدت از مردم هیچ نظری نخواستید؟!

    دوستان عزیز من یه سوال دارم: این واقعا یک سیاست نیست؟؟ به نظر شما به فکر خام کردن و آرام کردن مردم نیستند؟؟

    دوستان میبینید که صداسیما داره با زیرکی چطور داره القا میکنه که اگه از سایپا و ایرانخودرو ماشین نخرید هم بچه هاتون بیکار میشن و هم ماشینای چینی جاشونو میگیره. خب بزار بگیره مگه خودروهای شما واقعا مطمئن و باکیفیت هستند؟ آیا مردم باید فکر حال و سلامتی خودشون باشند یا فکر جیب شما؟

    و در آخر دو دروغ بزرگ????
    1: یکی از مهمانان برنامه چندین بار این حرف رو تکرار کرد: “قیمت پراید در عراق بین 35 تا40 میلیون به فروش میرسه”
    واقعا اینا مردم رو چه فرض کردند؟
    پس دوستان لطفا همه جا انتشار بدید ما راضی به ضرر ایران خودرو و سایپا نیستیم، وقتی پراید تو عراق 35تا 40تومن میفروشن ما راضی به ضرر سایپا نیستیم. ما نمیخریم همون صادر کنند بهترشونه.
    2: در نظرسنجیها (البته ساختگی) آمار نشون دادند که ملت به نخریدن خودرو ایرانی و اکثر اقتصاد دانها، وزیران، مجلسی ها و گروها و ارگانهای به نخریدن خودرو چینی رای داده اند، که این واقعا مسخره هست. فقط رای مردم با اونا تضاد داره و میخوان بگن مردم در اشتباهند..
    نخیر جانم… ما ملت زجر کشیده ایران، دیگه فریب توطئه و دسیسه های شما نمیخوریم. وملت یکپارچه ایران پشت همدیگه رو خالی نخواهند کرد
    لطفا انتشار دهید تا همه آگاهی پیدا کنند.
    سربلند باشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یه پسر

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1135 ديدگاه)

      من کار به کمپین و این حرفا ندارم

      تو شرایط فعلی اگه کسی به دور از اجتماع و شبکه های مجازی هم زندگی کنه بازم اگه یه دو دو تا چهار تا ساده بکنه ؛ به این نتیجه می رسه خرید خودرو صفر مخصوصا داخلی در شرایط فعلی یه اشتباهه بزرگه ؛
      چون نه قیمت درستی داره و نه کیفیت مناسبی حالا اینا تازه یه بخش داستانه و با توهین هایی که قبل بعد و موقع تحویل خودرو به آدم میشه داستان بیچارگی مردم تکمیل میشه

      من برنامه پایش هیچ وقت ندیدم و اگه با تبرم منو بزنن نمی بینم اما آدم دروغ گو خیلی دیدم ؛ خیلی
      اما اون بی نا … که تو پایش گفته پراید تو عراق 35 میلیون می ارزه یا خیلی …. هست یا مردمو خیلی …. فرض کرده

      آخه دیگه همه تو اینترنت یا از نزدیک دیدن که تو عراق با پراید چی جوری برخورد میشه ؛ اینگار گاری دستیه
      بخدا نمی دونم سلیقه عربا اینجوریه یا هر چی که هست یکی از رفیقام که عراق رفته بود می گفت اونجا رو پراید یادگاری می نویسن
      بعد اگه پراید اونجا 35 تومنه لابد هیوندا های اکسنت و سوناتایی که تو عراق ریخته هر کدوم 400 پنصد میلیون هستن ؛ لابد سرانه متوسط درآمد هم تو عراق مثل آمریکا 8000 دلاره که باز این خودش یه بدبختی و ننگ دیگه است !!!!
      آقا من دست اون دزد و کلاهبرداری که قبول داره بی نا … می بوسم اما این … ها نه تنها قبول ندارن کلاهبردارن بلکه ادعا الکی شونم میشه طلبکارم هستن
      اسیری شدیم بخدا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. امین اریامن

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (146 ديدگاه)

    خداوکیلی ادم دگه ادم میمونه چی بگه…
    بعد از 50 سال سابقه تو خودرو سازی و وضع تعرفه واردات واسه حمایت ازشون حالا شدن خط مونتاژ شرکتای چینی یی ک تا چند سال پیش اسباب بازی میساختن تازه ده ساله ماشین میسازن..
    همون محصولات چینی هم با چه قیمتای گزافی و با چه تبلیغاتی ک خودروی روز دنیا رو اوردیم و فلان و.. میندازن به مردم مظلوم بی خبر.
    خداااا وندا یا هدایتشون کن یا نابود…بگو آمین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. میلاد

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    ممنون که موجبات خنده و تمسخر توام با تاسف مارو فراهم کردید.
    خدایی توضیحتون در مورد کمپانی زوتی خیلی باحال بود، کلی خندیدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. سعید

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (76 ديدگاه)

    1- نمایشگاه خیلی خلوت است و به نظر می رسد استقبالی نشده .
    2- خودروهای چینی دارای طراحی هماهنگی نیستند و عموماً همه دارای مشکلاتی در طراحی هستند . ( مدیران خودروساز داخلی فکر می کنند مردم ایران ماشین ندیده هستند و می آیند و ازاین خودروها استقبال می کنند )
    3- ایران بزرگترین بازار خرید خودروهای چینی در جهان است .
    4- خودروهای چینی در آمریکای شمالی و کشورهای حوضه خلیج فارس هیچ بازاری ندارند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohsen

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      داداش مشکل تو طراحی باشه یه جا دلمون میزاریم همش مشکله که واقعا من اصلا باور نمیکردم ملت از بدو ورود این ماشینا استقبال کنن که متاسفانه خریدن باز خوبه هر کدومو میبینم یه متلک میندازم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. صعید

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    آقا نخرید که همش آشغاله و بس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. مهمان

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (16 ديدگاه)

    لطفا ستاره های انکپ چین که به 99 درصد ماشین های چینی 5 ستاره میده رو با ستاره های یوروانکپ مقایسه نکنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آشغال چینی

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (143 ديدگاه)

      دقیقا حرف دل من رو زدی.از یه سایت حرفه ای بعیده روی موسسه استاندار چین انقدر حساب کنه و به خواننده اطمینان بده.همین ماشینهایی که تو چین 5ستاره گرفتن ببرن موسسه استاندار اروپا و آمریکا تست بشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. احمد باقری

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    واقعا این کی بود که این گزارش توپ رو از غرفه سایپا فراهم کرده ، به جملاتش دقت کردید: “گزارش طوفانی” ، ” ساینا مایه فخر و مباهات ایرانی” ” اگر برای ساینا، لحظه شماری می کنید، پس زیاد منتظر نمی مانید”. واقعا دیگه بهتر از این نمی شد این شرکت عظیم خودروسازی رو که بهترین، قویترین، کم مصرف ترین، سریعترین، با بهترین خدمات پس از فروش و محصولات کاملا ساخته شده درون خود کمپانی رو تولید می کنه، به تصویر کشید. واقعا افسوس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. sina

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (307 ديدگاه)

    البته از آنجا که سایپا یک خودروساز “مطمئن” است، با اطمینان کامل تشخیص داد که برخی از امکانات و آپشن های سراتو اضافه هستند و در نتیجه آن‌ها را حذف کرد.
    تهش بود خدایی این جمله :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. آشغال چینی

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (143 ديدگاه)

    واقعا خودرو سازهای داخلی هیچ احترام و ارزشی برای مردم ایران قائل نیستن.مردم لگن چینی نخرید اگر به خودتون و خانوادتون اهمیت میدید چینی نخرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. GT_R'

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (61 ديدگاه)

    این نمایشگاه چین یا ایرانه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. حسین . ش

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (28 ديدگاه)

    اگر مطالب این مقاله با دقت خونده بشه ، نویسنده کنایه های طنز خیلی خوبی رو واسه سایپا اومده. جالب بود.
    خواهش من از مردم و اونایی که خودرو میخوان بخرن اینه که تا سال بعد نه ماشینای بی کیفیت داخلی و نه این ماشینای داغون چینی (چه وارداتی و چه مونتاژ) رو بخرن . واسه یک بار هم که شده این اتحادتون رو حفظ کنید . شاید حداقل وضعیت خودرو بهتر شد.
    اینا که فکر نکنم چیزی رو ارزون کنن ولی دست کم شاید دلشون واسه خودشون سوخت و با چندتا خودروساز معروف قرارداد بستن.
    درود بر مردم فهیم ایران زمین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. mohsen

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    من به شخصه چین نرفتم ولی رفته بودن میگفتن بابا خیابونا پره بنز بی ام وه فولوکسو ماشین درست حسابی میگفت جنس زیاد بخری یه دونه از این کامیون جک ها اشانتیون میدن با هاش ببری وسایلتو واقعا متاسفم که ملتی که دم از تمدن 2500 ساله میزنه این لگنارو بخره و سوار شه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. reza

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با سلام : به نظر میاد در این مقاله عکس های مربوط به وانت پادرا وپیکاپ ریچ جا به جا شده؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سردبیر

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (764 ديدگاه)

      سلام. ممنون از شما. اصلاح شد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  29. DODGE

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (279 ديدگاه)

    پسر!!!!!
    ساینا 80 اسب بخار تولید میکنه!
    واقعا پیشرفت قابل توجهیه واسه سایپا!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. sunmartin

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    حیف سراتو که با اون شتاب و موتور قوی 157 افتاده دست سایه بان ، اونم همه چی از روش به یغما برده
    از جمله شیفتر دنده سانروف دوحالته آینه تاشو گرم کن آینه کول باکس داشبورد گرم کن صندلی تور عقب چرخش چراغ ها و..اما وحود سراتو بخاطر خالی نبودندعریضه هست وگرنه چینی های بی نام و نشان واسش کفایت میکنند

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا