وضعیت مالکیت و شرکتهای تابعه سوبارو، سوزوکی و کاوازاکی

تاکنون در بررسی وضعیت مالکیت شرکتهای خودروسازی، تویوتا، هوندا، نیسان، میتسوبیشی و مزدا را بررسی کرده ایم. در این قسمت به ادامه بررسی خودروسازان ژاپنی می‌پردازیم.

subaru-brz-in-factory

6. سوبارو

شرکت سوبارو موتورز یکی از شرکت‌های تابعه گروه صنایع سنگین فوجی (FHI) محسوب می‌شود.

subaru badge
در گذشته 20% سهام این شرکت متعلق به نیسان بوده ولی بعد از اتحاد رنو-نیسان، سهام نیسان در FHI به جنرال موتورز فروخته شد. در 2005 جنرال موتورز اعلام کرد که 8.4% از این مقدار را به تویوتا خواهد فروخت. بعدها در سال 2008 هم تویوتا مقدار سهام خود در این شرکت را به 16.7% افزایش داد.

Subaru logo
لوگوی این شرکت نشان دنده 6 ستاره است که ستاره بزرگ نماد FHI و 5 ستاره دیگر نماد شرکت‌های تابعه هستند که در زیر به توضیح در مورد آن‌ها می‌پردازیم:

1. شرکت سوبارو موتورز که مسئول ساخت خودروهای گروه FHI بوده و در بیش از 100 کشور فعالیت دارد.
گفتنی است که سوبارو موتورز یک کمپانی زیرمجموعه به نام Subaru Technica International یاSTI دارد که مسئولیت تقویت خودروهای سوبارو مخصوصاً برای مسابقات اتومبیلرانی از جمله WRC را بر عهده دارد.

sti
2. بخش هوافضای گروه FHI که پیمانکار آژانس امنیتی و دفاعی ژاپن محسوب شده و همچنین در ساخت بسیاری از هواپیماهای معروف از جمله بوئینگ 737، بوئینگ 747، بوئینگ 767، بوئینگ 777، بوئینگ 797، ایرباس A380، Hawker 400 و Eclipse500 با کمپانی‌های سازنده همکاری داشته است.

3. بخش تخصصی برق صنعتی FHI که مسئول فروش و تولید محصولاتی چون پمپ و ژنراتور تحت نام تجاری سوبارو-رابین (در آمریکای شمالی) و رابین (در سایر نقاط دنیا) است.

robin
این کمپانی قبلاً با شرکت Polaris Industries درزمینهٔ تأمین موتور اسنومبیل، جت اسکی و ATV همکاری داشته است.

polaris
4. بخش فناوری سازگار با محیط زیست که درزمینهٔ تولید کامیون‌های حمل زباله، توربین‌های بادی و برق ربات فعالیت دارد.

5. واحد تولیدکننده اتوبوس و واگن راه‌آهن که البته در سال 2003 خطوط تولید آن متوقف شد.

تمام این شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف با هم همکاری‌های تکنولوژیکی داشته و همین امر، FHI را به یکی از برترین گروه‌های صنعتی در دنیا تبدیل کرده است.

6. سوزوکی

سوزوکی دیگر شرکت ژاپنی است که علاوه بر تولید خودرو به طور مستقیم در تولید موتورسیکلت نیز فعالیت مستقیمی دارد. سوزوکی همانند تویوتا کار خود را با تولید محصولات نساجی آغاز کرد و علی‌رغم موفقیتش در این کار، رو به صنعت موتورسیکلت‌سازی آورد و بعدها نیز کارش را به حوزه خودرو تعمیم بخشید.

Suzuki Industry
از زیرمجموعه‌های سوزوکی می‌توان به:

Magyar-Suzuki (مجارستان)

Maruti-Suzuki (هند)

Pak-Suzuki motors (پاکستان)

American Suzuki Motors (ایالت متحده آمریکا)

China-Suzuki (چین)

Suzuki Canada (کانادا)

Suzuki GB PLC (بریتانیای کبیر)

اشاره کرد.

maruti
تا سال 2007 جنرال موتورز مالکیت 20% سهام سوزوکی را بر عهده داشت اما در سال 2008 آن را به 3% کاهش داد. در حال حاضر گروه فولکس‌واگن با در اختیار داشتن 19.90% سهام سوزوکی، بزرگ‌ترین سهامدار آن محسوب می‌شود.

suzuki
همچنین سوزوکی با همکاری با شرکت‌های زیادی از جمله فولکس‌واگن، نیسان، فیات، زیرمجموعه‌های GM (هولدن، شورلت، اوپل، واکسهال،GMC و پونتیاک) مزدا و میتسوبیشی اقدام به تولید خودرو کرده است.

7. کاوازاکی

صنایع سنگین کاوازاکی (Kawasaki Heavy Industry) که با موتورسیکلت‌های بی‌نظیرش شناخته می‌شود. این کمپانی کار خود را با کشتی‌سازی آغاز کرد در زمینه‌های متعدد دیگری از جمله صنایع و حمل‌ونقل ریلی، ماشین‌آلات سنگین و همچنین صنایع هوافضا فعالیت دارد.

kawasaki
Kawasaki Heavy Industries Aerospace Company نام زیرمجموعه این گروه فعال در صنعت هوافضا است و همکاری نزدیکی با آژانس امنیتی و دفاعی ژاپن دارد و هواپیماهایی مثل:

C1 (هواپیمای ترابری)
C1 (هواپیمای ترابری)

T4 (هواپیمای آموزشی)
T4 (هواپیمای آموزشی)

P3-C (هواپیمای گشت زنی زد زیردریایی)
P3-C (هواپیمای گشت زنی زد زیردریایی)

را تولید کرده و در حال طراحی نسل بعدی هواپیماهای نظامی همانند:

XP-1 (هواپیمای گشت دریای)
XP-1 (هواپیمای گشت دریای)

XC-2 (هواپیمای ترابری)
XC-2 (هواپیمای ترابری)

می‌باشد. همچنین همکاری نزدیکی با بوئینگ در ساخت 767،777 و 787 و همچنین با شرکت Embraer در ساخت E170،E175،E190 و E195 دارد. همچنین در تولید و توسعه موتورهای توربو فن نیز درگیر است.V2500 از جمله موتورهای ساخت کاوازاکی است.

Chinook
کاوازاکی درزمینهٔ ساخت بالگردهای نظامی و غیرنظامی نیز فعالیت دارد و هلیکوپتر Chinook CH-47 بوئینگ با همکاری این شرکت ساخته شده است. کاوازاکی یکی از شرکای تجاری MBB محسوب می‌شود و هلیکوپتر BK117 را با همکاری همدیگر تولید کرده‌اند.

BK117
آژانس فضایی ژاپن نیز با همکاری این کمپانی فعالیت‌های خود را به پیش می‌برد. از جمله اقدامات کاوازاکی در صنعت هوافضا می‌توان به ساخت پنل های الکترونیکی فضاپیماها، ساخت سکوهای پرتاب موشک، ارائه خدمات برای موشک ژاپنی H-IIA، ساخت ربات فضایی برای کیبو (ماژول ژاپنی برای ISS) و فضاپیمای HOPE-X، تست ماهواره ETS-VII و همچنین پروژه‌هایی برای توسعه فضاپیماهای قابل استفاده مجدد اشاره کرد. همچنین در ساخت شبیه‌سازهای پرواز با ارتش ژاپن همکاری داشته است.

iis
تصاویری از ماژول ژاپنی ISS

iis
گروه کاوازاکی یک واحد کشتی‌سازی را با نام Kawasaki shipbuilding corporation با مالکیت 100% سهام در اختیار دارد که تولیدات اصلی‌اش شامل کشتی‌های حمل گازهای اشتعال‌زا، کشتی‌های کانتینری، ناوهای جنگی، کشتی فله‌بر (در قسمت 2 توضیح داده شد)، انواع مدل‌های زیردریایی و… است. همچنین این واحد به تولید ماشین‌آلات و تجهیزات دریایی، از جمله موتور اصلی، سیستم رانش، چرخ‌دنده فرمان و عرشه ماشین‌آلات و ماهیگیری نیز مشغول است.

واحد کشتی‌سازی کاوازاکی در Kobe ژاپن
واحد کشتی‌سازی کاوازاکی در Kobe ژاپن

Kawasaki Heavy Industries Rolling Stock Company نام واحد ریلی گروه کاوازاکی است که از سال 1906 شروع به کار کرده است. تولیدات این کمپانی غالباً شامل انواع لوکوموتیوهای دیزلی و الکتریکی، مترو، مونوریل، تراموا، واگن‌های مسافری و ترابری و سکوهای قطار است.

Kawasaki-Heavy-Industries-Rolling-Stock-Company

Rolling-Stock
Kawasaki Heavy Industries Motorcycle & Engine دیگر زیرمجموعه و البته معروف‌ترین زیرمجموعه گروه KHI است که همان‌طور که از نامش پیداست به تولید انواع موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای و خیابانی، ATV، جت اسکی و موتور اتومبیل شهرت دارد.

ninja

Kawasaki-Heavy-Industries-Motorcycle

Kawasaki-Heavy-Industries-Motorcycle-2
کاوازاکی واحدهای دیگری چون واحد انرژی گیاهی (plant energy & facilities)، واحد تجهیزات صنعتی (Industrial equipment)، واحد محیط زیست و بازیافت (environment & recycling) و واحد زیرساخت (Infrastructure) اشاره کرد.

brand_kawasaki
البته زیرمجموعه‌های گروه KHI به موارد بالا محدود نمی‌شود ولی به علت کثرت فراوان از توضیح جداگانه آن‌ها خودداری می‌کنیم.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل Reza :: Deutschland :: Mercedes

رضا حصیری؛ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک؛ علاقه‌مند دنیای خودرو ...

24 دیدگاه

  1. لاکی استریک
    سوابق: (192 دیدگاه) ,

    خواهشمندم مالکیت ایران خودرو و سایپا رو هم بگید البته گمون نکنم چیزایی که اینا میسازن ماشین باشه

    پاسخ
      1. رضا.2272
        سوابق: (187 دیدگاه) ,

        سایپا و ایران خودرو زیر مجموعه ی هم دیگه ان
        و صاحبشون کسی نیست جز دولت گرامی

        به امید یه روز خوب

        پاسخ
  2. تصویر پروفایل A
    A
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    ایول به ژاپنی ها کارخونه هاشون چه قدر زیر مجموعه دارن
    خودرو سازهاشون هم که متحد هستن
    تویوتا باید سهامشو افزایش بده چون ضرر تو کار سوبارو نیست

    پاسخ
  3. مصطفی
    سوابق: (213 دیدگاه) ,

    ممنون از شما خیلی جالب و آموزنده بود.

    پاسخ
  4. افشین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ممنون به خاطر این سه گانه زیبا و آموزنده

    پاسخ
  5. مهدی ف
    سوابق: (175 دیدگاه) ,

    بابام اینا چه غول های هستن ایول داره

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل وحید
      وحید
      سوابق: (402 دیدگاه) ,

      متاسفانه تحریم ها کمر ایرانو شکوندن از اون بدتر که تا چند سال پیش مسءولان شدیدا تاکید داشتن که تحریم ها باعث پیشرفتمون شده.میبینید که تمام شرکت های بزرگ دنیا با همکاری و شراکت دارن کار میکنن…

      پاسخ
  6. سام
    سوابق: (778 دیدگاه) ,

    با سلام

    مطلبی بسیار جالب، و اطلاعات موجود در آن هم عالی است. باسپاس از جناب حصیری

    پاسخ
  7. احسان
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    ایول به ژاپن بچه ها بنظرتون اگه ژاپن سرزمینی مث ایران داشت الان وضعیتش چطور بود؟

    پاسخ
    1. Jay Gatsby
      سوابق: (51 دیدگاه) ,

      نه برادر من … یه زمانی همین ویران خودرو ماشین روز انگلیس که همین پیکان باشه رو تولید میکرد حالا به فلاکت افتاده !!!
      اما چه میشه کرد از ماست که بر ماست….

      پاسخ
  8. ارش-ارمولو
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    متاسفانه هیچ یک ازما ایرانی ها رمز پیشرفت رو نمی دانیم رمز پیشرفت کره ارتباطات قوی بین المللی هستش .هیوندای وقتی شروع به تولید خودرو کردش تنها سی درصد خودروهاش ساخته کره بود اما این شرکت به مهندسین کرهای بسنده نکرد در هیوندای مهندسین ژاپنی در بخش کنترل کیفیت مهندسین انگلیسی وایتالیای در بخش طراحی وامور فنی ومهندسین المانی دربخش توسعه قطعات کار می کردند ومی کنندهنوز این روند در شرکتهای کره ای ونه تنها کره ای سایر کشورهای جهان وجود دارد دفاتر طراحی هیوندای درکره امریکا ژاپن والمان و….فعال هستند حتی امارات نیز هواپیمای امارات روبدین طریق اداره می کنه وجالب هست بدونید الان عربهای اماراتی یکی از قطبهای مهندسی صنعت هوافضا شدند ازپهبادها تامدیریت خطوط هوای وحتی شرکت معتبر لوفت هانزا نیز ازمتخصصین مدیریت اماراتی استفاده می کنه اما کره شمالی هرروزاز جهان فاصله گرفت واخرش گداگشنه اتمی شد.شرکت هواوی چین نیز همین کار کرد بیشترین ثبت اختراع درجهان درسال2013با97هزار مورد اختراع مطلق به شرکت هواوی هستش و150هزار کارمند در سطح جهان داره ودارای دفاتر مهندسی درهند روسیه ترکیه امریکا ژابن وانگلیس هستش مانیز تنها یک راه برای پیشرفت داریم تعامل باجهان بجای مدیریت سهمیه ای ودادن شغلها ومدیریتها به خانواده های ایثارگر .که هم خیانت به کشور وهم خیانت به هدف این ایثارگران گرامی هستش. یادمون نره اکثرشرکتهای چینی دولتی هستند ولی موفقند رمز پیشرفت تعامل جهانی استخدام فکرهای جهانی وبها دادن به شایسته سالاری هستش درضمن شعار معتبر امروز این است محلی فکرکن جهانی عمل کن وما ایرانی ها بدون مطالعه می گویم جهانی فکرکن محلی عمل کن ودر نهایت باپراید به ملاقات اخرت برو.

    پاسخ
  9. S97
    سوابق: (74 دیدگاه) ,

    دقت کردین که آرم برند “MARUTI” چقدر شبیه بالای آرم دانشگاه آزاده؟؟؟ !!!

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل Ahmad..F12
    Ahmad..F12
    سوابق: (2517 دیدگاه) ,

    رضا جان عالی بود دستت درد نکنه

    واقعاً نمیدونسم این شرکت های تابع وابسته به سوزوکی و کاواساکی رو

    پاسخ
  11. mohammad
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    عظمت کاوازاکی خیلی بیشتر از اینهاست…همونطور که نگارنده بزرگوار فرمودن…ولی کاش یه عکسم از لودرهای غول پیکرش میذازشتن…چند وقت پیش خودم یه مطلب در مورد عظمت این کمپانی نوشتم…البته تو فیسبوک…شیفته این کمپانی هستم…ایران ناسیونال و سایپا هم عالی شروع کردن…ولی اتفاقات بعد از …..همه چی رو بهم ریخت…خودتون بهتر میدونید…ایرانخودرو با مونتاژ مدلهای یه کمپانی رو به افول بریتانیایی بنام تالبوت شروع کرد…مدلهایی مثه هیلمن هانتر…پیکان معروف که 40 سال رو خط تولید بود….ایرانخودرو یک سال بود که پیکان تولید میکرد….هیوندای افتتاح شد و با تولید دوچرخه شروع کرد….اگه به عقب برگردیم میبینیم شاید مونتاژ میکردیم….ولی به روز بودیم…همین میتونست باعث بیشرفت باشه…کیا هم با مونتاژ مدلهای از خط تولید خارج شده کمپانیهای بزرگ شروع کرد…مثه فورد فستیوا….که شد پراید…و تو ایران شد……………………همون بلایی که داره سر پژو 405 هم میاد….یا بهتر بگم اومده………از مونتاژ کردن درس نگرفتیم…..و این از نحوه مدیریته!!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.